جدیدترین نوشته‌ها

سبزهای ایران به که رای می‌دهند؟

این یادداشت در روزنامه بهار مورخ ششم اردیبهشت با کمی تغییر منتشر شده است. شدن به زمان انتخابات تکلیف خیلی از بدنه جامعه که خود را وابسته به یکی از دو گفتمان اصول گرا و اصلاح طلب می‌دانند، مشخص است. آنها حتی قبل از تایید صلاحیت نامزدها هم تقریبا می‌دانستند که به چه کسانی و در صورت عدم تایید صلاحیت به چه کسان دیگری رای خواهند داد … اما طرفداران محیط زیست همچون گذشته نه گفتمان اصولگرایی را اساسا دارای ظرفیت برای سیاست‌های بوم محور می‌دانند و نه تجربه تلخ رفتارهای ضد محیط زیستی اصلاح طلبان را از یاد برده اند. آنان در طی سالیان گذشته به خوبی آموخته اند که شعارهای محیط زیستی که به خصوص از سوی اصلاح طلبان صادر شده است بیشتر مصرف تبلیغاتی داشته تا اینکه باور آنان باشد و اکثر آنان بعد از کسب مقام مورد رقابت، همه میثاق نامه‌های محیط زیستی را که امضا کرده بودند یا وعده داده بودند، فراموش کرده و به سرعت وارد سیاهچاله سیاسی ناشی از دو قطبی نامفهوم اصول گرایی و اصلاح طلبی شده اند. به همین خاطر رییس جمهور مورد حمایت فعالین محیط زیست در سمنان قول انتقال آب دریای خزر را می‌دهد و وزارت نیرویش مشغول رایز ...
  • گزارش تخلف

✅In Order to Control. نام ‌پروژه‌ای است که استودیو NOTA در استانبول آن را به کارگردانی

Burak Gölge و Tevfik Riza Gözlükçü. اجرا کرده است. همانطور که دیدید یک متن طولانی با محتوای اخلاقی-محیط‌زیستی بر روی زمین پروژکت شده است و تماشاگران موقع تلاش برای خواندن متن متوجه سایه خود بر روی دیوار می‌شوند …سایه‌ای که همان متن‌ را منعکس می‌کند …. در واقع فقط در این صورت است که می‌توان از کلمات متن رمزگشایی کرد …یک ‌ایده بسیار عالی تعاملی میان متن و مخاطب …❇️می‌توان از دیدگاه‌های مختلف این طرح و اتفاقی را که در آن می‌افتد، تفسیر کرد ولی از منظر محیط‌زیستی می‌توان ‌گفت؛ برای مثال، گویی محل تجلی توصیه‌های اخلاقی و پیام‌های محیط‌زیستی خود انسان‌ها هستند، اگر این پیام‌ها در وجود ما نهادینه نشود، نمی‌تواند اثر بیرونی بر طبیعت و سایر موجودات داشته باشد …. ❇️حرکات و اعمال مخاطبانی که جلوی پروژکتور حرکت می‌کنند و‌ تغییر سایه‌های آنها می‌تواند متن‌ را شکل بدهد واضح کند، به حرکت درآورد و یا رمزگشایی کند …مخصوصا توجه و دقت کودکان بسیار قابل تامل است …. گویی به درستی به این ‌نکته اشاره می‌شود که آنچه در محیط زیست و زندگی ما ‌موثر است بیش از توصیه و ‌سفارشِ محض، رفتار ماست …❇️بدن‌ ببینندگان در ...
  • گزارش تخلف

🔵معرفی فیلم‌ محیط‌زیستی.. ✅In Order to Control

معرفی این‌ هفته اندکی متفاوت است …در واقع این‌بار یک‌ فیلم‌ یا مستند واقعی را معرفی نمی‌کنیم. می‌خواهیم‌ به بررسی پروژه‌ای بپردازیم که ظاهرا فیلم‌ نیست ولی با استفاده از تکنولوژی ویدیویی و دیجیتال، خواسته و توانسته است مفاهیم عمیقی ‌‌را منتقل کند. فیلمی که بازیگران آن خود مخاطبان و بینندگان آن هستند …. این ایده در کانال هنرگردی مطرح شده ولی تحلیل‌ها و توضیحات مختص است. قبل از هر چیز این فیلم کوتاه را ببینید … ...
  • گزارش تخلف

دفن غیراصولی و تلنبار ۹۰ درصد پسماندهای شهر تهران

حسین بازگیر رییس اداره محیط زیست شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا:. 🔴مشکل اساسی مادر خصوص آلودگی هوا این است که مصوبات، قوانین و اقداماتی که باید توسط سایر نهادها صورت گیرد، سرعت و حساسیت‌های لازم را ندارد، از هر ده خوردو که در اتوبان‌های شهر درحال تردد هستند، ۸۰ درصدشان خودروی تک سرنشین هستند و این به معنی آن است که در بحث فرهنگسازی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ضعف داشته ایم …🔴 در شهر تهران روزانه بین ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تن پسماند و زباله خانگی و ۵۰ هزار تن پسماند عمرانی و آوارهای ساختمانی تولید می‌شود که متاسفاته فقط بخش محدودی از این پسماندها تفکیک و بازیافت می‌شود. ۹۰ درصد پسماندهای شهر تهران تلنبار و بعضا غیراصولی دفن می‌شوند در حالی که حدود ۷۰ درصد پسماندها قابل بازگشت و استفاده مجدد است …🔴وجود سازمان حفاظت محیط زیست و یا سازمان جنگل‌ها به معنای این نیست که مسئولیت از دوش سایر نهاد‌ها برداشته می‌شود و نهادهای دیگر گاهی اوقات مسائل مربوط به محیط زیست را فقط برعهده این سازمان می‌دانند و حتی گاهی به جای پاسخگویی، مطالبه گری می‌کنند … ...
  • گزارش تخلف

برشی از مدخل «فلسفه محیط زیست زنانه‌نگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد:

اخلاق اکو‏فمینیستی نفی نظرگاه عینی دربارۀ اخلاق است. به باور اخلاق‌گرایان اکوفمینیست، در فرهنگ معاصر نمی‌توان نظرگاهی یافت و مدعی شد هیچ غرض‏ ورزی و تعصبی در آن وجود ندارد. در عین حال معتقدند داشتن سوگیری‌های جنسیتی بهتر از ادعای بی‏طرفی است، زیرا توجه به زمینه‌های مختلف ارتباط میان زنان و طبیعت ثمربخش است. ...
  • گزارش تخلف

برشی از مدخل «فلسفه محیط زیست زنانه‌نگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد:

زیست‏‌محیطی اخلاق مبتنی بر عدالت است که به عدالت اجتماعی بر اساس الگوی توزیعی باور دارد و این مسئله را مطرح می‌کند که استفادۀ ناعادلانه از طبیعت، آب‌های آلوده، محل‌های دفن زباله و سموم محیطی به زنان و کودکان، به ‏ویژه زنان فقیر و رنگین‏‌پوست و سرپرست خانواده آسیب می‌زند. ...
  • گزارش تخلف

برشی از مدخل «فلسفه محیط زیست زنانه‌نگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد:

اخلاق اکوفمینیستی انسان‌ها را اساساً در ارتباط می‌داند، در نتیجه بدون اینکه اهمیت تجربیات، اهداف و خواست‌های فردی را نفی کند او را موجودی عمیقاً در پیوند با جامعه، تاریخ و محیط‏زیست می‌داند. برای این متفکران نفس ارتباط ارزش اخلاقی دارد یعنی اینکه انسان‌ها با دیگران (از‏جمله طبیعت) چگونه ارتباط می‌یابند مسئله‌ای اخلاقی است. مربوط به کتاب «گونه‌های خواهر» نوشته است که سعی دارد با به تصویر کشیدن پوست ران یک زن و پوست ران یک مرغ ارتباط عمیق بین گونه‌های جانوری را نشان دهد …. ...
  • گزارش تخلف

ترجمه و تلخیصِ مدخل «فلسفه محیط زیست زنانه‌نگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد. 🖋نوشته

اخلاقی:. این زیرشاخه از اکو‏فمینیسم بیشترین توجه محققان و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. این رویکرد در پی خلق نگاهی اخلاقی است که ارزش‌هایی مانند مراقبت، دلسوزی و صمیمیت را جدی بگیرد، و همین درخواست است که اخلاق اکوفمینیستی را به منتقد جدی فلسفه‌های اخلاق غربی تبدیل می‌کند. از‏جمله موضوعات محوری در این رویکردِ اخلاقی نقد تکریم ایده‌ها به سبب قدمت آنهاست. دیگر نفی دوانگاری‌های ارزشی خاصه تقابل فرهنگ و طبیعت است، زیرا این نگاه انسان را متمایز و جدا از طبیعت می‌داند.. ⬅️محور دیگر هستی‌شناسانه است. اخلاق اکوفمینیستی انسان‌ها را اساساً در ارتباط می‌داند، در نتیجه بدون اینکه اهمیت تجربیات، اهداف و خواست‌های فردی را نفی کند او را موجودی عمیقاً در پیوند با جامعه، تاریخ و محیط‏زیست می‌داند. برای این متفکران نفس ارتباط ارزش اخلاقی دارد یعنی اینکه انسان‌ها با دیگران (از‏جمله طبیعت) چگونه ارتباط می‌یابند مسئله‌ای اخلاقی است. بعدی در اخلاق اکوفمینیستی توجه به بافتار و فراگیری است. ...
  • گزارش تخلف

🔴استاد منابع آب دانشگاه ملبورن:. استرالیا ۴۰ سال پیش سدسازی را متوقف کرد

گزارش خبرنگار مهر، استاد گروه منابع آب و هیدرولوژی محیط زیست دانشگاه ملبورن که برای همکاری با ستاد احیای دریاچه ارومیه به ایران آمده گفت: منابع آبی ایران در میانه‌های دهه نود میلادی کم شده و در استرالیا نیز همزمان این اتفاق رخ داده است …جان لنگفورد افزود: ایران و استرالیا اگرچه در دو نیمکره شمالی و جنوبی هستند اما از نظر عرض جغرافیایی شباهت دارند. هر دوی ما اقلیم خشکی داریم که رو به خشک‌تر شدن نیز هست و با چالش‌های مشابهی دست و پنجه نرم می‌کنیم …✅استاد دانشگاه ملبورن تصریح کرد: نباید بگذاریم آبیاری کشاورزی توسعه پیدا کند و باید توسعه اراضی زیر کشت را متوقف کنیم. مثال‌های زیادی در دنیا پیش روی ماست. چینی‌ها در اوایل دهه ۹۰ یک رودخانه را به کلی خشک کردند. در استرالیا دریاچه ماری دارلینگ را داشتیم که اصلاحاتی برای آن انجام دادیم و در آمریکا نیز رودخانه کلرادو و تالاب‌هایشان با مشکل رو به رو شد. این‌ها را تجربه کرده‌ایم و یاد گرفته‌ایم که باید جلوی توسعه اراضی کشاورزی را بگیریم وگرنه حقابه محیط زیست روز به روز کمتر خواهد شد …وی در پاسخ به پرسشی درباره راه حل رویارویی با تغییر اقلیم گفت: ما ...
  • گزارش تخلف

برشی از مقاله «خداباوری و اخلاق زیست محیطی» نوشته پروفسور:

لین وایت: الگوی مالکیت انسان‌ها را از طبیعت منفک می‌سازد، آنها را در قالب نوعی ثنویت سلسله مراتبی روح و ماده، نفوس و ابدان، که به حسب آن اعتقاد بر این است که روح باید بر ماده و انسان‌ها باید بر طبیعت حاکم باشند، از عالم خلقت جدا می‌کند. در حالی که مشرکان پیش از مسیحیت در هماهنگی با زمین روزگار می‌گذراندند، زیرا معتقد بودند که ارواحی در گرگ‌ها، درخت‌ها و جویبارها خانه دارد، به اعتقاد وایت ثنویت مسیحی حیوانات وحشی را ماشین و همه عالم ارگانیک و نباتی را لخت و مرده، در نظر گرفت.. ...
  • گزارش تخلف

برشی از مقاله «خداباوری و اخلاق زیست محیطی» نوشته پروفسور:

وایت در مقاله معروفش به سال ۱۹۶۷ با عنوان «ریشه‌های تاریخی بحران بوم شناختی ما» با استناد به چهار باب نخست سفر تکوین در کتاب مقدس، اشاره می‌کند نتیجه می‌گیرد که طبق این متون خداوند، با به کار بستن اقتدار غایی خویش، انسان‌ها را بر طبیعت حاکمیت می‌بخشد و به آنها اجازه می‌دهد تا گیاهان را بخورند و حیوانات را نام‌گذاری کنند. انسان‌ها پس از اخراج از باغ عدن و جان سالم به در بردن از طوفان نوح، اجازه خوردن حیوانات را نیز به دست آوردند. ...
  • گزارش تخلف

برشی از مقاله «خداباوری و اخلاق زیست محیطی» نوشته پروفسور:

لین وایت بر آن است که دیدگاه کتاب مقدس درباره خدا به عنوان مالک طبیعت و درباره انسان‌ها به عنوان سرپرست‌هایی که خداوند برای طبیعت برگزیده است، یهودیان و مسیحیان را به اتحاد رویکردی در قبال محیط زیست کشاند که شبیه است به همانی که در مسلک قائلان به خدا به عنوان خصم طبیعت یافت می‌شود …. اگر خداوند انسان‌ها را حاکم بر نظام مادی قرار داده است، دیگر دلیل چندانی در اختیار نداریم تا بر مبنای آن با انسان‌هایی که طبیعت را برای برآوردن امیال خویش استثمار می‌کنند، مادام که از حدود توافق قراردادی تخطی نکرده باشند، مخالفت بورزیم … ...
  • گزارش تخلف

خداباوری و اخلاق زیست محیطی

این مطلب تلخیصی است از مقاله‌ای به همین نام منتشر شده در ماه نامه اطلاعات حکمت و معرفت سال ۱۳۸۷ شماره ۱. 🖋: پروفسور گری کامستوک فیلسوف و دین پژوه, عضو موسسه مطالعاتی «بشر و دانش‌های اجتماعی» و استاد دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی است. مترجم: انشاالله رحمتی. قسمت چهارم: مشرکان سبزترند یا مسیحیان و یهودیان؟ لین وایت پاسخ می‌دهد. به عنوان مالک طبیعت. 🔸الهیات مسیحی سنتی وجود شیطان را تصدیق می‌کند ولی بر نقش خداوند به عنوان خالق یک جهان کامل، تأکید می‌ورزد، البته این جهان کامل آن هنگام که انسان‌ها اختیار خویش را به کار بستند و از لطف خداوند به دور ماندند، از حالت بهشتی‌اش؛ هبوط کرد. بر طبق این دیدگاه، خداوند به بهروزی بشر اهتمام دارد، زیرا انسان‌ها بر صورت خدا آفریده شده‌اند و وظیفه مراقبت از حیوانات و جمادات را عهده‌دار هستند. همان‌طور که مالک به حفظ و بهبود دارایی خصوصی‌اش به خاطر ارزش عارضی و ابزاری آن اهتمام دارد، انسان‌ها نیز باید به طبیعت، به خاطر مقاصد نیکویی که می‌توان طبیعت را در جهت آنها به کار گرفت، اهتمام داشته باشند. ...
  • گزارش تخلف