جدیدترین نوشته‌ها

برشی از مقاله «خداباوری و اخلاق زیست محیطی» نوشته پروفسور:

در فضای آکادمیک سکولار معاصر، اخلاق زیست محیطی نوعاً بر اساس فرض‌هایی جریان می‌یابد که خداباورانه نیستند. چنین واقعیتی ممکن است این اندیشه را در ذهن ما جان دهد که خداباوری و دین ارتباط چندانی با اخلاق زیست‌محیطی ندارند، ولی چنین اندیشه‌ای قرین صحت نیست …. ...
  • گزارش تخلف

برشی از مقاله «خداباوری و اخلاق زیست محیطی» نوشته پروفسور:

به نظر می‌رسد که، چه در اخلاق زیست محیطی آکادمیک و چه در سنت‌های دینی نا - خداباورانه، هیچگونه استلزام ضروری میان نفی خداباوری و نظام اخلاقی موافق با محیط زیست یا نظام اخلاقی مخالف با محیط زیست وجود ندارد. [بدین معنی که خداباوری تاثیری در گرایش یا عدم گرایش به اخلاقیات محیط زیستی ندارد]. زیست …. ...
  • گزارش تخلف

برشی از مقاله «خداباوری و اخلاق زیست محیطی» نوشته پروفسور:

بوم محوران ملحد برای توجیه مبادی بوم‌شناسانه خویش به تصویب‌ها یا تمایلات الهی استناد نمی‌کنند. اگر خدا وجود نداشته باشد، بلکه فقط فرایندهای مادی که انسجام آنها باید در تأملات اخلاقی ما برجسته شود، موجود است، پس ارزش‌های زیست محیطی را باید از راه‌های دیگر توجیه کرد، یعنی راه‌هایی مانند استناد به ارزش ذاتی طبیعت، مقتضیات خویش‌کامی روشن‌بینانه، حقوق افراد انسان و نسل‌های آینده بشر، جایگاه اخلاقی حیوانات یا شهودهای سنجیده‌ای که به تعادلی متأملانه با معرفت علمی و اصول اخلاقی رسیده باشند. ملحدانی که ارزش بالایی برای طبیعت قائل‌اند، ممکن است در مواقعی از «قدسیّت» یا «الوهیت» طبیعت سخن به میان بیاورند …. زیست. ...
  • گزارش تخلف

خداباوری و اخلاق زیست محیطی

این مطلب تلخیصی است از مقاله‌ای به همین نام منتشر شده در ماه نامه اطلاعات حکمت و معرفت سال ۱۳۸۷ شماره ۱. 🖋: پروفسور گری کامستوک فیلسوف و دین پژوه, عضو موسسه مطالعاتی «بشر و دانش‌های اجتماعی» و استاد دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی است. مترجم: انشاالله رحمتی. قسمت دوم: آیا ملحدان بیشتر به اخلاقیات محیط زیستی پایبندند یا مومنان؟. فضای آکادمیک سکولار معاصر، اخلاق زیست محیطی نوعاً بر اساس فرض‌هایی جریان می‌یابد که خداباورانه نیستند. چنین واقعیتی ممکن است این اندیشه را در ذهن ما جان دهد که خداباوری و دین ارتباط چندانی با اخلاق زیست‌محیطی ندارند، ولی چنین اندیشه‌ای قرین صحت نیست. اولاً بسیاری از دینداران، ملحدند. برای مثال برطبق تفسیرهای سنتی از مذهب مادیمکه آئین بوداییMadhyamaka Buddhism، بودائیان معتقدند که یک ساحت «قدسی» یا «الوهی» برای واقعیت وجود دارد، ولی موجودات متعالی در کار نیست و در دیگر سنت‌های دینی نا - خداباورانه، مانند آئین کنفوسیوس، مذهب ادوایته ودانته شنکره در آئین هندو و برخی گونه‌های لیبرال مسیحیت نیز عقیده به الوهیت‌ها مورد انکار قرار گرفته است. این سنت‌های دینی هر یک رویکر ...
  • گزارش تخلف

⭕️هنر محیطی …🔵قسمت یازدهم: ظرف‌هایی از دل طبیعت

گوردون پمبریج (Gordon Pembridge) هنرمند کنیایی است که ده سال اول زندگی خود را در طبیعت آنجا زندگی کرده‌است. خود او این‌ نکته را یکی از بهترین شانس‌های زندگی‌اش می‌داند که توانسته دوران نوجوانی‌اش را در حیات وحش آفریقا همراه با ماجراجویی‌های بسیار بگذراند. گوردون تحصیلات تکمیلی‌اش را در یک مدرسه شبانه‌روزی در نیوزیلند ادامه داد و در کنارش دوره‌های مختلف هنری را گذراند. او در نیوزیلند نیز به طور گسترده برای ماهیگیری و غواصی به طبیعت می‌رفت که باعث شد عشق و علاقه‌اش به گیاهان و جانوران منحصربه‌فرد نیوزیلند دوچندان شود. در نهایت عشق خود را به طبیعت آفریقا و تاریخ طبیعی کشور نیوزیلند با علاقه‌اش به خراطی و کار با چوب همراه کرد و از سال ۲۰۰۴ به خلق آثار هنری بی‌نظیری پرداخت. آثار هنری وی در نمایشگاه‌ها و موزه‌های سراسر جهان به نمایش گذاشته شده و علاقمندان بسیاری دارد. برای دیدن سایر آثار و فعالیت‌های هنری وی می‌توانید به این آدرس مراجعه نمایید:. www. gordonprmbridge. ...
  • گزارش تخلف

🔴خبر: ترامپ شکار وحشیانه حیوانات را قانونی کرد

رئیس‌جمهور آمریکا با لغو قانون حفاظت از حیات وحش این کشور، شکار حیوانات با شیوه‌های وحشیانه را قانونی کرد. گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وب‌سایت ایندیپندنت، پس از لغو قوانین حفاظت از حیات وحش که در دولت پیشین آمریکا تصویب شده بود، اکنون شکارچی‌ها در آلاسکا می‌توانند خرس‌هایی که در خواب زمستانی به سر می‌برند را بکشند …ایالت آلاسکا، پناهگاه ۱۶ گونه حیوانی در آمریکا است …🔴بر اساس قوانین پیشین، شکارچیان از انجام اقدامات خشونت‌آمیز مانند شلیک و به دام انداختن گرگ‌ها در لانه‌هایی که توله‌هایشان در آن قرار دارند، شناسایی خرس‌های خاکستری با هواپیما، کشتن خرس‌های در خواب زمستانی، به دام انداختن خرس‌ها با تله‌های سیمی و فریب دادن حیوانات با طعمه برای شلیک از فاصله بسیار نزدیک منع می‌شدند. اکنون لایحه جدیدی درباره شکار حیوانات در ایالت آلاسکا به تصویب مجلس نمایندگان و سنای آمریکا رسیده است. این مصوبه در چند روز گذشته، به امضای دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – رسید. یانگ – عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا – نگارنده این قانون جدید بوده است. وی در یکی از جلسات کنگره گفت: «ما باید بدانیم که ای ...
  • گزارش تخلف

مشارکت زنان ۴۵ روستا در حفاظت از جنگل‌های زاگرس

✅مدیر طرح حفاظت از زاگرس با اشاره به مشارکت زنان و توانمندسازی آنان در حوزه محیط زیست گفت: زنان در ۴۵ روستای چهار استان اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و فارس در زمینه مدیریت منابع زیستی پیشرو هستند …به گزارش پایگاه خبری گُلوَنی، شیرین ابوالقاسمی، با بیان اینکه اقدامات حفاظت از زاگرس در پروژه ملی در حال انجام است، اظهارداشت: در این پروژه به ویژه در حوزه استحفاظی زاگرس مرکزی که شامل استان‌های اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و فارس است مشارکت زنان بومی را در بحث مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست داریم. طرح حفاظت از جنگل‌های زاگرس با تأکید بر آشنایی زنان برای حفاظت از جنگل‌های زاگرس گفت: هر چند زاگرس‌نشینان حق بهره برداری از طبیعت را دارند اما در عین حال موضوع پایداری منابع طبیعی نیز باید تضمین شود، البته قصد ما حفاظت صرف از جنگل‌های زاگرس نیست بلکه حفاظت به معنا و مفهوم حفظ بخش‌هایی از عرصه طبیعی برای نسل‌های آینده است …وی با بیان اینکه فرهنگ و قومیت مردم بومی در مدیریت منابع طبیعی نقش کلیدی دارد، بیان کرد: جامعه محلی به ازای خدماتی که از اکوسیستم دریافت می‌کنند باید به فکر پاید ...
  • گزارش تخلف

برشی از مدخل «فلسفه محیط زیست زنانه‌نگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد

مفهومی سرکوبگر از «منطق سلطه» استفاده می‌کند؛ این فرض اخلاقی که برتری یکی توجیه‌گر تبعیت دیگری است. منطق سلطه فراهم‌‏آورندۀ توجیه اخلاقی است برای پایین نگه داشتن آن که فروتر پنداشته می‌شود. این منطق معمولاً برخی ویژگی‌ها (مثلاً توانایی بهره بردن از عقل) را دلیل برتری آن که بالاست و فقدان آن را دلیل فروتری آن که پایین قرار گرفته می‌داند. این ویژگی برای اکو‏فمینیست‏‌ها اهمیت بسیاری دارد چرا که ابزار منطقی برای فروتر نگاه داشتن زنان، حیوانات و طبیعت است …. ...
  • گزارش تخلف

برشی از مدخل «فلسفه محیط زیست زنانه‌نگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد

کارکرد چارچوب مفهومی سرکوبگر تبیین، محافظت و توجیه نهادها، روابط و اعمال منجر به سلطه و سروری بدون توجیه است. جنس‌گرایی، نژادپرستی، اعتقاد به تضاد طبقاتی و قوم‌مداری از نمونه‌های باورهایی است که سلطۀ ناموجه را ترویج می‌کنند …. زیر در تلاش است تا نشان دهد گونه پرستی و نژاد پرستی و جنس گرایی همه از یک سازو کار تبعیت می‌کنند: چارچوب مفهومی سرکوبگر. ...
  • گزارش تخلف

ترجمه و تلخیصِ مدخل «فلسفه محیط زیست زنانه‌نگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد. 🖋نوشته

مفهومی سرکوبگر: چارچوب مفهومی مجموعه‌ای از باورها، ارزش‌ها، نگرش‌ها و پیش‏فرض‌هایی است که سازنده و بازتابانندۀ فهم انسان از خود و جهانش است. برخی از چارچوب‌های مفهومی سرکوبگرند. کارکرد چارچوب مفهومی سرکوبگر تبیین، محافظت و توجیه نهادها، روابط و اعمال منجر به سلطه و سروری بدون توجیه است. جنس‌گرایی، نژادپرستی، اعتقاد به تضاد طبقاتی و قوم‌مداری از نمونه‌های باورهایی است که سلطۀ ناموجه را ترویج می‌کنند. فکری با چارچوب‏های مفهومی سرکوبگر پنج ویژگی مشترک دارند. ۱️⃣نخست اینکه به جای پذیرفتن تنوع موجود در جهان نگاه سلسله‏‌مراتبی دارند و به بالا و پایین قائل‏‌اند، مثلاً مردان بالا و زنان پایین قرار گرفته‌اند یا فرهنگ برتر و طبیعت کهتر است.. ۲️⃣دوم اینکه به جای پذیرفتن خصلت‌های مختلف به عنوان ویژگی‌های مکملِ یکدیگر آنها را در تضاد و تعارض با هم می‌بینند. نمونۀ روشن آن دوانگاری در نظام فلسفۀ غربی است. سوم و چهارم این است که این نظام‏‌های فکری قدرت و برتری انحصاری را به نحو نظام‌مندی متوجه آنچه خود بالا و برتر می‌دانند کرده‌اند. ...
  • گزارش تخلف

✅از گنگ و جمنا تا کارون بی دفاع

پیش رود وانگانوی—واقع در کشور نیوزلند—موقعیتی انسان‌گونه دریافت کرد. مائوری‌ها بیش از یک قرن تلاش کرده بودند تا رابطه‌شان با این رودخانه موردِ تأیید دولت نیوزلند قرار بگیرد. به دنبال این تصمیم، دو نفر به عنوان نمایندهٔ رودخانه تعیین شدند تا برای حفظ سلامتی و شادابی آن تلاش کنند. این اولین بار در جهان است که یک رودخانه حقوقی مشابه انسان به دست می‌آورد …یک هفته بعد و به دنبالِ نیوزلند، هندوستان دومین کشوری در جهان شد که به رودخانه‌‌ها موقعیتی انسان‌گونه اعطا می‌کند. دادگاهی در ایالت اوتاراکندِ هند—واقع در منطقهٔ هیمالایا—چنین حکم کرد:. جَمُنا و گَنگ موجوداتِ زندهٔ انسانی هستند. این رودخانه‌ها در حال از دست دادن هستی‌شان هستند و وقت آن رسیده که اقداماتی خارق‌العاده‌ برای مراقبت و محافظت از آن‌ها انجام گیرد. علاوه بر این، این رودخانه‌ها برای هندوها مقدس هستند و نقشی مهم در معیشت فیزیکی و روحی ساکنان منطقه بازی می‌کنند… این رودخانه‌ها موجوداتی حقوقی و زنده هستند و همهٔ حق‌‌ها، مسئولیت‌ها و تعهدات‌ آن‌ها نظیر شخصیت‌های حقوقی خواهد بود …از این به بعد، آلوده کردن یا خسارت‌ رساندن به این رودخان ...
  • گزارش تخلف

انسان نه فقط احمق‌تر از حیوانات است، بلکه درنده‌ترین و شریرترین آنهاست و یا تنها اوست که حقیقتاً شریر و موذی است

فی الواقع انسان می‌تواند صفت دانا یا نادان، خوب یا بد را داشته باشد. من بسیار خوانده و شنیده‌ام که انسان کامل‌ترین حیوانات است. سهو بزرگی است، برعکس اوست که هرگز به درجۀ تکامل نمی‌رسد، هم چنین حیوانات قابل رشد و تکامل نخواهند بود. به همین دلیل مختصر است: که آنان احتیاجی به ترقی ندارند. آنان همانند که باید بوده باشند، بدون کم یا زیاد، نه چیزی باید فراگیرند و نه چیزی را فراموش کنند. آن‌ها مانند اشخاص باید حفظ تولید مثل را بنمایند. انسان به هیچ وجه کامل نیست؛ نه از حیث اخلاق و نه از حیث جسم و شعور. نزد بهترین و قشنگ‌ترین و باهوش‌ترین انسان همیشه نقص دیده می‌شود. اگر صفات معایب ما را با یکدیگر بسنجند، خطایا و شرارت ما به مراتب بیشتر خواهد بود. ...
  • گزارش تخلف