ساحت زیست ۱۱:۰۸ ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ برشی از مقاله «علوم اجتماعی و آب: دستورکارهای مغفول» نوشته محمد فاضلی و سجاد فتاحی: 🔵هر طرحی در حوزه آب، بهویژه در کشوری با اقلیم ایران که کمبود آب مسئلهای دیرپا در تاریخ آن است، میتواند روابط و معادلات قدرت در جوامع محلی را تغییر داده، سبب افزایش قدرت برخی گروههای ذینفع شده و از قدرت برخی گروههای اجتماعی دیگر بکاهد که دراینبین عموماً منافع گروههایی که از قدرت کمتری در جامعه برخوردارند و نمایندگانی در سطوح گوناگون قدرت ندارند نادیده گرفته میشود. یکی از اتهاماتی که به طرحهای انتقال آب وارد میکنند، میزان نفوذ نمایندگان استان مقصد در ساختار سیاسی قدرت است جدا از اینکه این طرحها توجیه علمی دارند یا خیر. چنانکه در باره طرح انتقال آب خزر به سمنان نیز وابستگی روسای جمهور سابق و فعلی به این استان را عامل اساسی در طرح و اجرای این پروژه میدانند … ...
ساحت زیست ۱۱:۰۸ ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ برشی از مقاله «علوم اجتماعی و آب: دستورکارهای مغفول» نوشته محمد فاضلی و سجاد فتاحی: ✅افزایش شدت و خشونت تضاد آبی میتواند بهترین و کارآمدترین پروژههای آبی از حیث اقتصادی و تکنیکی را با شکست مواجه نماید. شکسته شدن خط لوله انتقال آب به یزد در سال ۱۳۹۱ توسط کشاورزان شرق اصفهان و درگیریهای خشونتآمیز در بلداجی در اواخر تیرماه ۱۳۹۵ بر سر مسئله انتقال آب برای استفاده در کارخانه فولاد، تنها نمونههایی از تضادهای خشونتآمیز مرتبط با آب است که در صورت عدم توجه نظام مدیریت منابع و مصارف آب به رابطه آب با قدرت و تضاد میتواند منجر به نمونههایی شدیدتر در آینده گردیده و مقدمات جنگ آب را بین جوامع محلی و استانهای مختلف فراهم آورد. تحلیل تضادهای اجتماعی از همینرو یکی از مهمترین دستور کارهای مطالعات اجتماعی آب است. مربوط به شکستن لوله انتقال آب به یزد توسط کشاورزان شرق اصفهان است. ...
ساحت زیست ۱۱:۰۸ ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ برشی از مقاله «علوم اجتماعی و آب: دستورکارهای مغفول» نوشته محمد فاضلی و سجاد فتاحی: 🔵رابطه ایرانیان با منابع آبی تا دهه ۱۳۲۰، توسط نظامهای حکمرانیای تعریف و سامان داده میشد که در مدت زمانی طولانی تکامل یافته و توانسته بودند وضعیت بالنسبه پایداری را در رابطه انسان ایرانی با منابع آبی نسبتاً اندک و وضعیت اقلیمی کشور پدید آورند. رابطهای مستقیم بین حرکت از نظام حکمرانی آب به نظام مدیریت منابع آب و خلع ید از ذینفعان گوناگون و کاهش مشارکت آنها از این دهه (هزار و سیصد و بیست) به بعد وجود دارد. مربوط به عکسهای هوایی از قنات حسن آباد مهریز است که آب را از دل کویر به این روستا میرساند … ...
ساحت زیست ۱۱:۰۸ ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ علوم اجتماعی و آب: دستورکارهای مغفول. دوم:.. 🖋و منبع: تارنمای شمس. ◀️رابطه آب، قدرت و تضاد. ✅هر طرحی در حوزه آب، بهویژه در کشوری با اقلیم ایران که کمبود آب مسئلهای دیرپا در تاریخ آن است، میتواند روابط و معادلات قدرت در جوامع محلی را تغییر داده، سبب افزایش قدرت برخی گروههای ذینفع شده و از قدرت برخی گروههای اجتماعی دیگر بکاهد که دراینبین عموماً منافع گروههایی که از قدرت کمتری در جامعه برخوردارند و نمایندگانی در سطوح گوناگون قدرت ندارند نادیده گرفته میشود. همچنین با توجه به ارزشمند بودن کالای آب، طرحهای توسعه و مدیریت منابع و مصارف آب بر شدت و خشونت تضاد در جوامع محلی اثرگذارند؛ از این رو هرگونه طرحی در این زمینه باید از حیث ارتباط با مسئله قدرت، شدت و خشونت تضاد در جوامع محلی تحلیل و بررسی شده و درباره آن تحلیلیهایی روشن از منافع ذینفعان در جریان اجرای این طرحها، اختیارات و اقتدارهای هر یک و منازعات و تعارضات بین این منافع ارائه گردد …✅اثرگذاری طرحها و پروژههای توسعه و مدیریت منابع و مصارف آب بر شدت و خشونت تضاد در جوامع محلی، در دهههای گذشته نادیده گرفته شده که همین امر شدت تضاد در ارتباط با مسئله آب را در درون و برون ب ...
ساحت زیست ۱۱:۱۲ ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ برشی از مدخل «فلسفه محیط زیست زنانهنگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد زنانهنگر تأکید دارد که نگاه فلاسفۀ بزرگ و معتبر به انسان، به عنوان موجودی عاقل، وی را از طبیعت جدا میکند و برتر از آن قرار میدهد و با این کار فراموش میکند که انسانها نیز، ولو عاقل، در واقع حیوان هستند و بخشی از طبیعت. این رهیافت ارتباط میان خشونت علیه زنان، خشونت علیه طبیعت و هرزهنگاری را آشکار میکند … … ...
ساحت زیست ۱۱:۱۱ ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ برشی از مدخل «فلسفه محیط زیست زنانهنگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد زنانهنگر بهرهکشی از زنان و حیوانات را در پیوند با یگدیگر میداند؛ آنها تحت سلطۀ ناموجه قرار گرفتهاند. این دیدگاه به طور خاص تبعیض جنسی و تبعیض میان انواع و گونهها را در پیوند با هم میداند؛ نظامی که برتری و فروتریِ موجودات غیرانسان را با عضویت آنان در گروهای زیستی تقویت و ترویج میکند … … ...
ساحت زیست ۱۱:۱۱ ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ برشی از مدخل «فلسفه محیط زیست زنانهنگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد فلسفۀ زیستمحیطی در غرب اخلاق محیطزیست است. خلاف فلسفۀ اخلاق متداول در غرب، فلسفۀ اخلاق محیط زیست در غرب (چه از نوع زنانهنگر و چه غیرزنانهنگر) مبتنی بر این ادعاست که انسانها در قبال حیوانات و طبیعت مسئولیت (یا وظیفۀ) اخلاقی دارند. البته دربارۀ مبانی این مسئولیت اختلاف نظر وجود دارد. برخی ادعا میکنند مبنای این مسئولیت ارزش ذاتی حیوانات و طبیعت است و این نگرش در تضاد با نگاه متداول فلسفیای قرار گرفته که آنها را به شکل ابزارهایی در مسیر مطامع خود میدید …. ...
ساحت زیست ۱۱:۱۱ ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ ترجمه و تلخیصِ مدخل «فلسفه محیط زیست زنانهنگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد. 🖋نوشته ✅سرآغاز فلسفۀ زیستمحیطی در غرب اخلاق محیطزیست است. خلاف فلسفۀ اخلاق متداول در غرب، فلسفۀ اخلاق محیط زیست در غرب (چه از نوع زنانهنگر و چه غیرزنانهنگر) مبتنی بر این ادعاست که انسانها در قبال حیوانات و طبیعت مسئولیت (یا وظیفۀ) اخلاقی دارند. البته دربارۀ مبانی این مسئولیت اختلاف نظر وجود دارد. برخی ادعا میکنند مبنای این مسئولیت ارزش ذاتی حیوانات و طبیعت است و این نگرش در تضاد با نگاه متداول فلسفیای قرار گرفته که آنها را به شکل ابزارهایی در مسیر مطامع خود میدید. برخی دیگر استدلال میکنند که حیوانات و طبیعت واجد کیفیتهایی هستند که آنها را در خور ملاحظات اخلاقی میکند. وجود اختلاف نظر دربارۀ مبانی این مسئولیتهای انسانی، فلسفههای محیط زیست غربی از آنچه فلاسفۀ بزرگ آن را انکار کردهاند، یعنی مسئولیت اخلاقی انسانها نسبت به حیوانات و طبیعت، دفاع میکنند. به طور کلی در بازبینی فلسفۀ اخلاق در دوران معاصر، مسئلۀ مسئولیت اخلاقی به حیوانات و طبیعت هم تسری یافت و آنان نیز دارای جایگاه اخلاقی شناخته شدند. اینگونه فلسفۀ اخلاق حیوانات شکل گرفت. زنانهنگر به فلسفۀ اخلاق حیوانات:. ...
ساحت زیست ۰۹:۳۷ ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ قیامت خوزستان گویند در قیامت اعضا و جوارح شهادت میدهند به آنچه آدمی انجام داده است؛ و امروز خوزستان به قیاس اعضا و جوارح آدمی، قیامت تصمیمها و کردارهای ایرانیان است و سرکردگان ایشان بیشتر. خوزستان اگرچه غمناک و غبارآلود، اما تمامقد ایستاده است، رستاخیزگونه، پیش روی همه تصمیمها و کردارها، همه حماقتها، جهالتها، نفعطلبیها، سادهانگاریها و غفلتها؛ خوزستان قیامت ماست که اکنون بر پا شده؛ مصداق سخنی از مولانا:. این جهان کوه است و فعل ما ندا. سوی ما آید نداها را صدا. فعل تو کان زاید از جان و تنت. همچو فرزندی بگیرد دامنت. پس تو را هر غم که پیش آید ز درد. بر کسی تهمت منه، بر خویش گرد. فعل تست این غصههای دم به دم. ...
ساحت زیست ۱۳:۳۰ ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ برشی از سخنرانی پژوهشگر اجتماعی و روزنامهنگار اصلاحطلب در یکصدوچهارمین نشست پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات و در جریان اکران مست ✅یکی از مهمترین ویژگیهای هر جامعه میزان پس انداز آن است. پس انداز یعنی گذشتن از مصرف و مطلوبیت فعلی به نفع یک مطلوبیت بیشتر در آینده. اصولا وقتی پسانداز انجام میشود که ریسک آینده کم باشد. در جامعهای که کوتاهمدت و بیسواد باشد یا تورم، هر روز ارزش پول آن را پایین بیاورد، کسی حاضر به پس انداز نیست. یکی از مشخصات جوامع پیشرفته این است که از مصرف و سود کوتاهمدت میگذرد و نگاه به آینده دارد. چنین نگاهی به محیط زیست داشته باشیم آنگاه متوجه میشویم که چرا به آسانی چاه میزنیم، در حالی که ممکن است مدت زمان کوتاهی بهرهوری داشته باشد اما هزینههای بلندمدت آن برای جامعه بسیار سنگین است. در چنین جوامع ناپایداری که سیاستمدار آینده نگر نیست و فکر میکند که در آن رابطه شکاف دولت و ملت، دایما در معرض خطر است، همیشه میکوشد به منافع کوتاهمدت توجه کند و هزینه بلندمدت را کنار گذاشته و به صورت ریسک به آن نگاه کند. …. ...
ساحت زیست ۱۳:۲۹ ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ برشی از سخنرانی پژوهشگر اجتماعی و روزنامهنگار اصلاحطلب در یکصدوچهارمین نشست پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات و در جریان اکران مست ✅جامعه و دولتی که ریسکپذیر نباشند موفق نخواهند بود اما دولتی میتواند ریسکپذیر باشد که شکننده نباشد. یعنی پشتیبانی ملت خود را داشته و به آن اعتماد داشته باشد، در غیر این صورت، به وضعیت موجود بسنده میکند. از اوایل انقلاب تاکنون –به قبل از آن کاری ندارم- تصمیمات ریسکپذیر بسیار اندک گرفته شده، وقتی چنین تصمیماتی گرفته شده که عملا هزینههای وضع موجود بسیار زیاد شده و دولت مجبور به ریسک شده است؛ مساله ریسکپذیری، موضوع بسیار مهمی است. منابع بین مردم و دولت گیر کرده است …. ...
ساحت زیست ۱۳:۲۹ ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ این مطلب تلخیصی از سخنرانی آقای عباس عبدی است که در یکصدوچهارمین نشست پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات و در جریان اکران مستند «روزگ منبع مطلب فوق تارنمای روزنامه اعتماد میباشد …🔵قسمت ششم: دولتهای شکننده، جوامع بدون پس انداز!. عمده وجود این شکاف بین منافع دولت و ملت منابع نفتی است. در ساخت اجتماعی، جامعه به دولت پول میدهد و از او امنیت و برنامه میخرد. حال اگر دولت پول نخواهد دیگر نه امنیت میدهد و نه برنامه و به آن شکلی که خود تفسیر و تعبیر میکند عمل میکند. اینجا آن رابطه عادی از میان میرود و استقلال دولت از ملت، این شکاف را به وجود میآورد. از سوی دیگر، جامعه نیز قادر نیست چیزی به نام قدرت جامعه را از خود نشان دهد. به همین دلیل است که در جامعه ایران، چیزی به نام منافع جامعه خیلی وجود ندارد زیرا سازماندهی خوبی ندارند. من یا شما نمیتوانیم به تنهایی نماینده مردم باشیم، تنها از طریق سازماندهی و تشکیلات است که میتوان این نمایندگی را محقق کرد و تا وقتی که این اتفاق نیفتد بعید است که بتوان آن رابطه اول بین دولت و ملت را برای تنظیم برنامهها در حوزه محیط زیست یا هر حوزه دیگر بهبود بخشید. بنابراین با این وضعیت، منطق حاکم بر تصمیمگیری دولت برای امور اقتصادی به طور اعم و به طور خاص محیط زیست، هزینه کردن از جیب دیگرا ...
ساحت زیست ۱۳:۲۹ ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ قاعدتا یک کانال با برد مخاطب محدود نمیتواند محل مناسبی برای تبریک اعلام جایزه اسکار اصغر فرهادی باشد اما وقتی رسانههای ملی، ملی نیستند چارهای جز این نیست که هر خرد رسانه کوچکی وظیفه ملی خود را به درستی انجام دهد. اصغر فرهادى در مراسم اسکار ٢٠١٧: تقسیم جهان به ما و دشمنان ما ترسناک و فریبکارانه است.. متاسفم که امشب در کنار شما نیستم. دلیل عدم حضور من، بىاحترامى به مردم سرزمینم و ٦ کشور دیگر است که به واسطه قانون غیرانسانى «منع ورود مهاجران به امریکا» مورد توهین قرار گرفته اند. تقسیم دنیا به الگوى «ما و دشمنان ما» ترسناک و یک توجیه فریبکارانه برای خشونت و جنگ است. جنگهایی که مانع دموکراسی هستند. فیلمسازان مى توانند دوربین شان را براى ثبت خصوصیات مشترک بشرى و شکستن کلیشهها از ملیتها و مذاهب مختلف به کار بیاندازند. آنها فاصله بین «ما» و «دیگران» را تهى از معنى مىکنند. چیزى که این روزها بیش از پیش به آن نیازمندیم. ...
ساحت زیست ۱۷:۴۲ ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ برنا نشریه انجمن علمی برنامهریزی اجتماعی دانشگاه تهران است که این شماره خود را به تحلیل جنبشها و سمنهای محیط زیستی اختصاص داده 🔴 در این شماره از میخوانیم:. ♻️ مقدمه؛ پروبلماتیک توسعه پایدار و مسئله سمنها. 📝 دکتر زهرا فرضی زاده. ♻️ مقاله اول؛ چارچوبی برای تحلیل اثرگذاری سمنها در مذاکرات سیاستی بین المللی. 📝 الیزابت کارل، میشل بتسیل، محمد رضا اقبالی. ♻️ مقاله دوم؛ درباره چیستی سمنهای زیست محیطی. 📝 دیوید پاتر، میشل بتسیل، عمادالدین پاینده. ♻️ مقاله سوم؛ سمنهای زیست محیطی و پویایی سازمانی در چین. 📝 گوبین یانگ، سپیده یادگار. ...
ساحت زیست ۰۹:۴۲ ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ های ساخته شده توسط ایواساکی به شدت فیگورهای طبیعی دارند و اینکار وجههای هراس آور به بعضی از مجسمههای او میدهد …
ساحت زیست ۰۹:۴۱ ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ مجموعههای محدودی از مجسمههای حیوانات نیز دارد که البته به شهرت پیکرههای انسانی او نیست ولی آنها نیز شگفتآورند و تعلق خاطر وی
ساحت زیست ۰۹:۴۱ ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ ایواساکی با این پیکرهها میخواهد یادآوری کند که وجود و زندگی ما تماما مدیون طبیعت و برآمده از آن است و انسان نباید خواستگاه