جدیدترین نوشته‌ها

«خاورمیانه». در پاریس. با گلوله می‌میرد،

دختربچه یی عرب. پیش از رسیدن به آخرین خانه‌ی لی لی. منفجر می‌شود،. پسربچه‌ی افغان. به دنبال بادبادکش. قدم بر مین ضد نفر می‌گذارد. و زنی در خون دلمه بسته‌ی خود. پای دیواری در حلب افتاده است. با چشمان بازمانده به آسمان …رنگ خون تمامشان یکی ست. ...
  • گزارش تخلف

دکتر حسینعلی نوذری پژوهشگر و نظریه‌پرداز حوزه علوم سیاسی:

نکنیم گرچه تبعات آثار تخریبی بسیار شدید نظام‌های [کمونیستی] چین و شوروی بر محیط زیست انکارناپذیر است اما نباید آن را به‌حساب سوسیالیزم گذاشت، بلکه آن را باید در قالب یک عنوان کلی‌تر یعنی نظام‌های توتالیتر بیان کنیم …. در کشورهایی مثل انگلستان، آلمان، فرانسه و کشورهای سرمایه‌داری؛ این‌ها بودند که در واقع بحث اساسی تخریب محیط زیست را آغاز کردند، این‌ها بودند که با تخریب جنگل‌های آمازون و امریکای لاتین و انجام آزمایش‌های هسته‌ای در دریاها، در اقیانوس‌ها، در فضا و خارج از فضا و غیره موجبات تخریب محیط زیست را فراهم کردند؛ در واقع نظام‌های سرمایه‌داری میلیتاریستی غربی …. که آنچه که بر سر محیط زیست می‌آید نتیجه‌ی نظام جهانی سرمایه‌داری است. ...
  • گزارش تخلف

مارکسیسم تاریخی، عامل جهانی تخریب محیط زیست.. منبع: تارنمای فرهنگ امروز

قسمت آخر: پاسخی به قانعی راد:، تبرئه سوسیالیسم. دکتر نوذری. چند نکته در خصوص سخنان دکتر قانعی‌راد باید بیان شود:. فراموش نکنیم گرچه تبعات آثار تخریبی بسیار شدید نظام‌های چین و شوروی بر محیط زیست انکارناپذیر است اما نباید آن را به‌حساب سوسیالیزم گذاشت، بلکه آن را باید در قالب یک عنوان کلی‌تر یعنی نظام‌های توتالیتر بیان کنیم. حتی پیش از اینکه این نظام‌های توتالیتر روی کار بیایند ما از قرن هجدهم با یکه‌تازی نظام‌های سرمایه‌داری مواجه بودیم؛ یعنی باید این سؤال را پرسید که پدیده‌ی Industrialism (صنعتی شدن) از کجا شروع شد؟ در کشورهایی مثل انگلستان، آلمان، فرانسه و کشورهای سرمایه‌داری؛ این‌ها بودند که در واقع بحث اساسی تخریب محیط زیست را آغاز کردند، این‌ها بودند که با تخریب جنگل‌های آمازون و امریکای لاتین و انجام آزمایش‌های هسته‌ای در دریاها، در اقیانوس‌ها، در فضا و خارج از فضا و غیره موجبات تخریب محیط زیست را فراهم کردند؛ در واقع نظام‌های سرمایه‌داری میلیتاریستی غربی advanced industrial societies، تعبیری که دنیل بل مطرح کرد (دنیل بل جامعه‌شناس و نظریه‌پرداز امریکایی که تز پایان ایدئولوژی‌اش ...
  • گزارش تخلف

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی آقای عارف در دیدار با امام جمعه کرمان گفت: رئیس جمهوری سابق زمانی که به چهارمحال و بختیاری رف

به گفته آقای عارف انتقال آب برای آشامیدن در کشور ما یک ضرورت است. منبع: تارنمای عصر ایران. طور قطع اگر قرار باشد بین آقایان عارف و حداد عادل یکی را انتخاب کنیم، آن یک نفر کوچک زاده نخواهد بود! اما این که آقای عارف چه گونه در مورد مسائلی که قاعدتا از ایشان انتظار اظهار نظر درباره آن‌ها می‌رود سکوت اختیار کرده و درباره مسئله واقعا مسئله آمیز «انتقال آب» چنین با قطعیت سخن می‌گوید، جای بسی تعجب و حیرت دارد. نگاه «کالایی» به آب داشتن چنان در ذهن سیاستمداران ما رخنه کرده است که دیگر اصلاح طلب و اصول گرا نمی‌شناسد. نگاه کالایی داشتن یعنی این که شما به آب به مثابه کالایی بی هویت مثل سیب زمینی نگاه کنید. مسلما مردم هیچ استانی تا وقتی دچار کمبود نگردند از این که سه تن سیب زمینی از استان محل زندگی شان به استان دیگر صادر شود ابراز ناراحتی نخواهند کرد. این نگاه «سیب زمینی طوری» به آب باعث می‌شود تا حرف زدن از انتقال آب چنان سهل و آسان به نظر یرسد که هر مقامی در هر مجلسی هر چند آن مقام و مجلس بی مناسبت باشد، به خود اجازه اظهار نظر درباره این کار را بدهد بدون انکه به عواقب آن فکر کند؛ اما نگاه فرهنگی ...
  • گزارش تخلف

در پاسخ به فراخوان محمد فاضلی، هر روز یکی از بندهای منشور حقوق شهروندی را در حوزه محیط زیست مرور می‌کنیم

اما ابتدا قبل از این کار دو اصل از اصول قانون اساسی مربوط به محیط زیست و طبیعت را بررسی می‌کنیم. نظر خود را درباره هر کدام از این اصول و یا بندها اعلام کنید تا آن را بازنشر دهیم …اصل پنجاهم. در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امرو‌ز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، و‌ظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است. چهل و پنجم. انفال و ‌ثروت‌های عمومی ‌از قبیل‌ زمین‌های موات یا رها شده، معادن، دریاها، دریاچه‌ها، رو‌دخانه‌ها و سایر آب‌های عمومی، کوه‌ها، دره‌ها، جنگل‌ها، نیزارها، بیشه‌های طبیعی، مراتعی که حریم نیست، ارث بدو‌ن و‌ارث و اموال مجهول‌المالک و اموال عمومی که از غاصبین مسترد می‌شود، در اختیار حکومت اسلامی است تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آنها عمل نماید. تفصیل و ترتیب استفاده از هریک را قانون معین می‌کند. ...
  • گزارش تخلف

آلدو لئوپولد:

زمین یعنی موضع گیری نسبت به این دو رویکرد که] انسان به مثابهِ فاتح در مقابلِ انسان به مثابهِ شهروندِ مجموعه‌ی زیستی؛ دانش به مثابه‌ِ تیزکننده‌ی شمشیرِ انسان در مقابلِ دانش به مثابهِ نورافکنی که بخشی از جهان را برای او روشن می‌سازد؛ زمین به مثابهِ برده و خدمتکار انسان در مقابلِ زمین به عنوانِ یک اندامِ زنده‌ی همگانی. اخلاقِ زمین، بازتابی از وجودِ یک وجدانِ اکولوژیک است؛ وجدانی که به نوبه‌ی خود نشان از این دارد که در جهتِ نگه‌داشتِ سلامتی زمین برای خود مسئولیتی فردی قائل باشیم. سلامتیِ زمین، ظرفیت آن در احیای مجدد خود است. حفاظت از محیطِ زیست، تلاش‌های ما برای درک و حفاظت این ظرفیت است … ...
  • گزارش تخلف

اخلاق زمین. مطلب یکی از فصل‌های مهم کتاب «سالنامه‌ی یک شهرستان شنی» نوشته‌ی «آلدو لئوپولد» است

این نوشته بعد از گذشت بیش از نیم قرن که از زمانِ نگارشِ آن می‌گذرد، در شمار تأثیرگذارترین مطالب نوشته شده در حوزه‌ی حفاظت از محیطِ زیست است. منبع: مجله اینترنتی یوتوپیا. ترجمه‌: روزبه فیض. قسمت دهم: اخلاق زمین یعنی چه؟. اخلاقِ زمین، بازتابی از وجودِ یک وجدانِ اکولوژیک است؛ وجدانی که به نوبه‌ی خود نشان از این دارد که در جهتِ نگه‌داشتِ سلامتی زمین برای خود مسئولیتی فردی قائل باشیم. سلامتیِ زمین، ظرفیت آن در احیای مجدد خود است. حفاظت از محیطِ زیست، تلاش‌های ما برای درک و حفاظت این ظرفیت است …طرفدارانِ حفاظت از محیطِ زیست مشهور به تضاربِ آراء هستند. در یک نگاهِ سطحی، این اختلافِ نظرها ممکن است ما را دچار سردرگمی کنند. اما با موشکافی و دقت بیشتر متوجه دو روی‌کردِ اصلی و متمایز می‌شویم. ...
  • گزارش تخلف

اولین پست کانال رو که سال قبل همین موقع‌ها فرستادیم دوباره می‌زارم. یلدای همه دوستان مبارک …سلام

یلدا نماد امیدواری به زایش خورشید در تاریک‌ترین شب سال است و هر آنچه زنده بر روی زمین می‌توان یافت زندگی از خورشید دارد. ایمان داریم که همواره از پس هر تاریکی خورشید برخواهد آمد و می‌خواهیم زایش آن از دل طولانی‌ترین شب سال را بهانه‌ای برای آغاز یک تجربه‌ی جدید در دنیای مجازی قرار دهیم تا شاید آگاهانه‌تر به «ساحت زیست» مان در دنیای واقعی بنگریم. کانال تلگرامی «ساحت زیست» با توجه به مواردی که در پی می‌آید با تمرکز بر تعامل انسان و جهان پیرامونش فعالیت خواهد نمود:. ۱-محیط زیست و رابطه جوامع انسانی با طبیعت یک اهمیت مغفول مانده اجتماعی است. به این معنا که گروه‌های بسیاری هستند که خود را مدافع حقوق زنان، کارگران، معلمان و … می‌خوانند. اما کم اند گروه هایی که محیط زیست برایشان نه یک شعار روشن فکرانه و تجملاتی که یک دغدغه اجتماعی باشد و به دنبال راه کارهای عملی حفاظت از آن باشند. ۲-حفظ محیط زیست برای رسیدن به جامعه‌ای انسانی‌تر هم هدف است و هم ابزار! جامعه‌ای که به درخت، به هوا، به آب، به خاک، به حیوانات و به صورت کلی به طبیعت و ارزش ذاتی آن احترام نمی‌گذارد به طریق اولی به زنان، به کارگران، ...
  • گزارش تخلف

محیط زیست به مثابه شلوارک صورتی با طرح قلب تو بند متجاوزین به عنف زندان رجایی شهر کرج!

امروز اولین سالگر تاسیس کانال ساحت زیسته. به عبارتی طبق زبون محاوره‌ای روزیه که کانالو «زدیم». وقتی می‌خواستم این کار رو شروع کنم کانال‌های محیط زیستی زیادی وجود داشتن اما احساس می‌کردم باید تلاش کرد تا نشون بدیم محیط زیست یه چیزی بیشتر از نشون دادن فیلم و گیف هایی درباره جفت گیری گورخر و کرم خاکی و اسب آبی یا خفت کردن یه بوفالوی یه تنی توسط یه کروکودیل سه متریه …یعنی اندیشیدن محیط زیستی از جنس دیدن فیلمای راز بقا و یا پیام‌های اخلاقی تو مایه‌های «لعنت بر پدر و مادر کسی که تو خیابون آشغال بریزه» نیست …یه چیزی که خیلی جدی‌تر از این حرفاست که با دو دقیقه کمتر بازگزاشتن شیر آب حموم بشه سر و ته‌اش رو هم آورد. …روزی که خواستم شروع کنم دوستای دیگه هم بودن که به مرور به دلایل مختلف موفق نشدن کار رو ادامه بدن و من موندم و حوضم. به هر حال این سخت بود که هم بخوای یه کار دوازده ساعت در روز را انجام بدی و از پس کرایه خونه و خرج زندگی و اینا بر بیای و هم این که درس بخونی و برای هر درسی کلی مقاله و پاور پوینت کوفتی تهیه کنی و هم اینکه بری از تو منابع مختلف و کتاب‌های اینترنتی و چاپی و پایان نامه و م ...
  • گزارش تخلف

نایجل واربتون (فیلسوف عمومی): بسیاری از گیاهخوارانی که من دیده‌ام خوردن گوشت حیوانات، یا آزار رساندن به آنها، را بسیار دشمن می‌دار

پس آیا می‌توان گفت که شاید آنها از منظر اخلاقی [به معنای فلسفه اخلاق] گیاه‌خوار نباشند؟. پیتر سینگر (فیلسوف اخلاق): شاید برخی‌شان از منظر زیباشناسانه گیاه‌خوار باشند: یعنی کشتن حیوانات در نظرشان کاری به غایت ناپسند است. و من موافقم که چیزی در این کار است که من را یقینا دچار انزجار می‌کند. حتی اگر من خودم را به با کمک استدلال عقلانی متقاعد کرده باشم که، صرفا در برخی شرایط خاص، شلیک به حیوانی - مثلا گوزن - کاری پذیرفتنی است، باز هم من رغبتی به تماشای این صحنه ندارم که حیوانی زیبا ناگهان بر زمین بیفتد و بمیرد و به نعشی مرده بدل شود و سر از کارخانه‌های بسته‌بندی گوشت در آورد. اما من اینجا در مقام فیلسوف اخلاق صحبت می‌کنم، پس باید بدانم که آیا این صرفا حالت انزجاری است که ما شاید نسبت به بقیه‌ی پدیده‌ها نیز داشته باشیم - پدیده‌هایی که کاملا قابل دفاع یا موجه‌ اند - یا اینکه دلیل اخلاقی محکمی در نهی آن وجود دارد. زیست. ...
  • گزارش تخلف

گفت‌وگوی دو فیلسوف معاصر، نایجل واربرتن و پیتر سینگر درباره حیوانات.. مترجم: روح الله محمودی

قسمت چهارم: اخلاقی زیستن یعنی چه؟. منبع: تارنمای دین آن لاین. چیزی که من در حرف‌های شما به آن علاقه دارم این است که آنها بسیار مستدل اند. هر قطعه‌ با قطعات دیگر سازواری دارد. شما به دنبال برهانی می‌گردید که تمایزهایی را ایجاد کند. اما این تمایزها صرفا بر احساساتتان در رابطه با کشتن حیوانات یا رنج‌رسانی به آنها بنا نشده‌اند، بلکه بنیانشان بر نتایج و پیامدهای عقلانی ای است که می‌توان از این احساسات بیرون کشید. بسیاری از گیاهخوارانی که من دیده‌ام خوردن گوشت حیوانات، یا آزار رساندن به آنها، را بسیار دشمن می‌دارند، اما شاید نتوانند این کارشان را با استفاده از اصول عقلانی توجیه کنند. پس آیا می‌توان گفت که شاید آنها از منظر اخلاقی [به معنای فلسفه اخلاق] گیاه‌خوار نباشند؟. پ. ...
  • گزارش تخلف

منشور حقوق شهروندی در حوزه محیط زیست ابلاغی توسط ریاست محترم جمهور آقای روحانی: …محیط زیست و توسعه پایدار

-دولت مکلف است حفاظت، حمایت، بهسازی و زیباسازی محیط زیست و ایجاد فرهنگ مناسب آن را در کلیه برنامه‌ها، تصمیمات و اقدامهای توسعهای، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی کشور مدنظر قرار داده و با هرگونه آلودگی و تخریب غیرقابل جبران محیط زیست از سوی کلیه اشخاص و سازمانهای عمومی و خصوصی مقابله نماید و از فعالیت بخش خصوصی و سازمانهای غیردولتی در این راستا حمایت به عمل آورد …۳-۱۲۱ -هر شهروند نسل حاضر و آینده حق بهره مندی از محیط زیست سالم، پاک و عاری از آلودگی، از جمله حق دسترسی به هوا و آب سالم را دارد. ۳-۱۲۲ -سیاست گذاری عمومی از جمله درخصوص ظرفیت سازی در حوزه محیط زیست و آموزش به شهروندان و مسئولان باید به گونه‌ای مورد ملاحظه قرار گیرد که توسعه پایدار ارتقاء یافته و میان سیاستهای اقتصادی، پیشرفت اجتماعی و حفاظت و بهسازی محیط زیست هماهنگی وجود داشته باشد …۳-۱۲۳ -حق فعالیتهای مدنی در حوزه محیط زیست مورد شناسایی قرار می‌گیرد و هر شخص حقیقی یا حقوقی از جمله سازمانهای مردم نهادی که حقوق زیست محیطی آنها نادیده گرفته یا نقض گردیده، محق به مراجعه و دسترسی به دادگاه صالح وفق مقررات خواهند بود.. ۳-۱۲۴ - ...
  • گزارش تخلف

محمد امین قانعی راد رییس پیشین انجمن جامعه شناسی ایران:

ایدئولوژی چپ در ایران چه پیامدهایی در محیط زیست داشت؟ مبنای عدالت توزیع منابع بین انسان‌ها است، مسئله فقط توزیع درآمد و پول نیست، آنچه در ایران تجلی پیدا کرد توزیع زمین، توزیع جنگل، توزیع آب، توزیع کوه و غیره بود، عامل آن هم حس عدالت‌طلبی و این تز بود که همه‌ی مستضعفان باید به حقوق خود برسند. یکی از این مسائلی که این قضیه را نشان می‌دهد سه دوره قوانینی است که در رابطه با توزیع منابع آبی در کشور تصویب شده است؛ یکی قانون توزیع عادلانه‌ی آب مصوب ۱۳۶۱ در مجلس و دوم قانون بعدی آن یعنی ۱۳۸۴ و قانون سوم که مصوب ۱۳۸۹ است. این سه قابل مقایسه است با قانون ۱۳۴۷ ملی شدن آب که در رژیم پهلوی تدوین شد که اگر این قانون تداوم می‌یافت از بحران آب در این کشور جلوگیری می‌کرد. قانون آب و نحوه‌ی ملی شدن آن مصوب سال ۴۷ به مسئله‌ی توسعه‌ی پایدار و حفظ منابع آبی توجه کافی داشت، ولی قانون توزیع عادلانه‌ی آب در سال ۶۱ هدفش مشروعیت بخشیدن به حفاری‌های غیرمجاز بود که در سال‌های ابتدایی انقلاب در دشت‌های ممنوعه صورت گرفت. قانون ۱۳۴۷ دقیقاً بعد از انقلاب سفید تصویب شد، پیامدی که این انقلاب داشت این بود که آدم‌های بد ...
  • گزارش تخلف

مارکسیسم تاریخی، عامل جهانی تخریب محیط زیست.. منبع: تارنمای فرهنگ امروز

قسمت چهارم: مانیفیست چپ و فاجعه محیط زیستی. امین قانعی راد: مارکسیسم تاریخی یکی از عوامل جهانی تخریب محیط زیست بوده است (مثل سرمایه‌داری). مارکسیسم تاریخی که نمودهای آن را در کشورهایی مثل چین و شوروی یا کشورهای اروپایی بلوک شرقی و چند کشور دیگر مثل کوبا دیدیم از عوامل مهلک تخریب محیط زیست بودند. تخریب محیط زیست بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی به یک پدیده‌ی قابل مطالعه تبدیل شد که بعد از فروپاشی آمارهای وحشتناکی از تخریب محیط زیست مستند کردند. در حال حاضر چین یکی از نظام‌های مخرب محیط زیست جهانی است؛ به طور مثال در جلسه‌ای در چین با حضور کشورهایی همچون ایران و امریکا در خصوص گازهای گل‌خانه‌ای تشکیل شده بود کشورها به دو دسته تقسیم شده بودند؛ امریکا و برخی کشورهای اروپایی معتقد بودند که باید میزان تولیدات صنعتی را کاهش دهیم، اما در طرف مقابل چین قرار داشت که خطاب به این کشورها گفت شما رفاه را در جامعه خود ایجاد کردید حال که ما می‌خواهیم دست به تولید بزنیم جلوی ما را می‌گیرید، مشکل گازهای گل‌خانه‌ای مشکل شماست. درحالی‌که مشکلات زیست محیطی مشکلات جهانی است؛ به همین دلیل است که در مقابل ...
  • گزارش تخلف

دعوت به همکاری:. یک الی چند نفر جهت همکاری در کانال ساحت زیست با شرایط زیر:. سن: مهم نیست

جنسیت: مهم نیست. مهارت‌ها: تسلط کامل به نرم افزار تلگرام کفایت می‌کند. آشنایی با زبان انگلیسی: خیلی مهم نیست. مقطع تحصیلی: فقط تا سطح تسلط کامل به خواندن و نوشتن. ساعت کاری: در حدود نیم الی یک ساعت در روز به انتخاب همکار. حقوق و مزایا: هیچ در دنیا صد در آخرت. ...
  • گزارش تخلف

◀️ایسنا: جمعیت روستاها در ایران در حال کاهش است؛ مدیر توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: «بسیاری از روستانشینان ایران به دلایل

درویش مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی محیط زیست در سفر به چابهار: بیش از ۱۱۰۰ روستا با تانکر آبیاری می‌شوند، سرانه_فضای_آموزشی ۰/۴۸ متر مربع است، در حالیکه این نسبت در یزد عدد ۹ را نشان می‌دهد!. 🖋همیشه سعی می‌کنم از افتادن به لحن‌های مارکسیستی یا قرائت‌های عدالت طلبانه و حرف هایی درباره شکاف بین فقیر و غنی و روستایی و شهری و جاشیه و مرکز پرهیز کنم، از بس که دوستان عدالت طلب این واژه‌ها و این مفاهیم را مشمئز کننده کرده اند. اما چه می‌شود کرد؟. اشتباه نکنید. این جا قلیان سراهای آکنده از رایحه میوه‌های خوشبو و مزین به فرش‌ها و قالیچه‌های سنتی و آمیخته به موسیقی دلپذیر و بوی کباب و ریحون و گوجه ذغالی نیست. از آنها که تابستان‌ها قبل از آنکه هرم گرما برود، حیاط را آب می‌گیرند که مهمانان از خنکای رطوبت عصرگاهی مشعوف شوند. کسانی هم که در این عکس دارند این طور به شلنگ‌های رنگارنگ مک می‌زنند نه دنبال نئشگی پایپ‌ها یا قلیان‌های میوه‌ای اند و نه می‌خواهند بعد از این کار سوار بر ماشین‌های از آب گذشته شوند و برای ادامه کار به طبقات بیست و سی برج هایی بروند که قرار است آب آشامیدنی درجه یک را به قیمت تقر ...
  • گزارش تخلف

آلدو لئوپولد: مجموعه‌ی شواهدِ تاریخی و اکولوژیکی موجود این نتیجه‌‌گیری را تقویت می‌کنند که «هر چه تغییراتِ ناشی از دخالت‌های انسان

این نتیجه با فلسفه‌ی موجود ما در تضاد است. تصورِ امروزِ ما این است که چون اندکی افزایش در چگالیِ جمعیت کیفیتِ زندگی ما را افزایش می‌دهد، افزایشِ بی‌انتهای آن نیز به بالا رفتنِ نامتنهاهی کیفیتِ زندگی منجر خواهد شد. اکولوژی به ما آموخته است که چگالیِ جمعیت همواره با محدودیت‌های متعدد رو به رو می‌شود. هر بهره‌ای که در اثرِ افزایشِ چگالیِ جمعیت عاید شود، تابعِ قانون بازده نزولی خواهد بود … مربوط به پل شهید کلانتری دریاچه ارومیه می‌باشد. ...
  • گزارش تخلف

اخلاق زمین. مطلب یکی از فصل‌های مهم کتاب «سالنامه‌ی یک شهرستان شنی» نوشته‌ی «آلدو لئوپولد» است

این نوشته بعد از گذشت بیش از نیم قرن که از زمانِ نگارشِ آن می‌گذرد، در شمار تأثیرگذارترین مطالب نوشته شده در حوزه‌ی حفاظت از محیطِ زیست است. منبع: مجله اینترنتی یوتوپیا. ترجمه‌: روزبه فیض. قسمت نهم: احتمال بازیابی دخالت‌های خشونت بار. اغلبِ مناطقِ مسکونی شده توسطِ انسان و حتی مناطقی که هنوز مستقیماً تحتِ تأثیرِ تمدن‌های انسانی قرار نگرفته‌اند، درجاتِ مختلفی از بی‌نظمی و اختلال را از خود نشان می‌دهند که دامنه‌ی آن‌ها بین نشانه‌های آغازینِ زوال تا تخریبِ گسترده متغیر است. تشخیصِ فرایندِ انسانیِ زوال در آسیایِ صغیر و شمالِ آفریقا دشوارتر است، ‌ چرا که تأثیراتِ انسان با فرایندهای دیگر، نظیرِ تغییرِ اقلیم، که می‌توانند علت یا معلولِ تخریبِ محیطِ زیست باشند مخلوط شده است. منطقه‌های مشابهی در برخی مناطقِ آمریکا، مکزیک، آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی و استرالیا به چشم می‌خورند. مناطقی که تخریبِ خشونت‌بار و شتاب‌گیرنده‌ای در جریان است. اما من نمی‌توانم چشم‌اندازِ این منطقه‌ها را ارزیابی کنم. ...
  • گزارش تخلف