جدیدترین نوشته‌ها

گفت‌وگو نایجل واربرتن با پیتر سینگر در باب حیوانات.. مترجم: روح الله محمودی

قسمت دوم: گونه پرستی در عرض نژاد پرستی. منبع: تارنمای دین آن لاین. نکته‌ جالب اینجاست که بسیاری از منتقدان شما تمرکزشان بر توصیف موقعیتی است که شما در آن انسانی را که کمتر از «شخص» است در مقابل حیوانی قرار می‌دهید که «شخص» است.. پ. س: به نظر من این ترفند است، منتقدان تصویری کج و معوج از دیدگاه‌های من رسم می‌کنند و می‌گویند من بر آنم که حیوانات شایسته‌ توجه بیشتری به نسبت با انسان‌ها هستند. خب، من فکر می‌کنم که این به طور کلی درست نیست، هرچند درست است که در برخی موقعیت‌های نادر - یعنی زمانی که انسانی از نظر عقلی ناتوان باشد یا توانایی درک امور را نداشته باشد - من حیوانات غیرانسانی را ترجیح می‌دهم؛ البته به شرط برابر بودن سایر شرایط. در چنین موقعیت‌هایی حیوانات میل بیشتری به تداوم زندگی‌شان یا رنج نکشیدن دارند. اما این موضوع حقیقتا هیچ ارتباطی ندارد با اکثریت مواردی که ما در روند [عادی و متعارف] زندگی حیوانات دخالت می‌کنیم، مثلا، هنگامی که آ‌‌ن‌ها را در دامپروری‌های صنعتی پرورش می‌دهیم تا غذای ما را تامین کنند. پس به هیچ‌وجه برای من ضرورت ندارد که بگویم آنها مقام و مرتبه‌ای مشابه با انسا ...
  • گزارش تخلف

درباره پیشنهاد محمدفاضلی و این عکس 👇.. مقام بالادست: از این به بعد دیگر لازم نیست به من بگی قربان!

من رو به اسم کوچیکم صدا کن!. مقام فرودست: بله قربان!. این به این خاطر است که زبان ما به قول مولانا «پرده است بر درگاه جان» و بیانگر ناخودآگاه ماست، به همین جهت تا زمانی که پدیده‌ای ملکه ذهن نگردد و به آن باور عقلی و قلبی پیدا نکنیم همچون آن مقام فرودست نمی‌توانیم از بله قربان گفتن دست بکشیم. یکی از کارهای سختی که محمد فاضلی عزیز پیشنهاد کرده است برانداختن هرچه القاب دکترالدوله و مهندس السلطنه‌های کذایی از پیشوندهای اسم وفامیل است. این ترک عادت زبانی اما آن قدر سخت است که برای انجام آن باید یک ایمان متعصبانه داشت. نمی‌توان با تعارف‌های معمول از شر این پیشوندها خلاص شد. درجه حساسیت این ایمان باید چنان قوی باشد که حتی نسبت به فراخوان همایش‌ها و جلساتی که شخص در آن دعوت می‌شود نیز واکنش نشان داده شود. 👇👇 … ...
  • گزارش تخلف

مسئول انستیتوی آب سازمان ملل متحد تاکید کرد. منبع: خبرگزاری تسنیم

◀️رضا اردکانیان در نخستین همایش ملی حقوق آب با اشاره به لزوم چاره‌جویی بلندمدت برای آب گفت: طبیعت آب اقتضا می‌کند که به‌صورت دو جانبه به آب نگریسته شود، افزود: مهمترین مسئله بعد از شناخت صحیح موضوع آب و چاره اصلی در مدیریت منابع آب، نزدیک شدن هر چه بیشتر علوم طبیعی و علوم اجتماعی (علوم انسانی) به همدیگر است و بیشترین رنج آبی، ناشی از جدایی این دو حوزه علمی است. انستیتوی آب سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه هر جا گره‌گشایی در مسئله آب بوده است، دلیل آن نزدیک شدن علوم طبیعی و علوم اجتماعی است، خاطر‌نشان کرد: ضعف در نظام آموزش عالی یکی از دلایل جدایی این دو عرصه علمی است و اگر روزی نظام آموزش عالی در زمینه آب اصلاح شود و به‌صورت بین رشته‌ای به آن توجه شود، خروجی آن کارشناسانی خواهند بود که می‌توانند مدیریت صحیحی بر منابع آب داشته باشند. با اشاره به لزوم تعریف صحیح از مدیریت آب اظهار داشت: مدیریت آب محدود به یک قوه یا یک بخش نیست بلکه آب مقوله‌ای چند‌جانبه و فراگیر است و شئون متعددی را در برمی‌گیرد. به گفته وی قرار است از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دهه‌ای جدید به عنوان دهه آب و توسعه ...
  • گزارش تخلف

رییس پیشین انجمن جامعه شناسی ایران، دکتر قانعی راد:

بحران آب در ایران موقعی به وجود آمد که فناوری جدیدی به نام حفر چاه عمیق وارد جامعه شد و به تعبیر جلال آل‌احمد صدای موتور آب به نبض آبادی تبدیل می‌شود. اینجا جایی است که ما نوعی ناپایداری در توازن بین طبیعت و فرهنگ را تجربه می‌کنیم، … یعنی این تعادل با وجود تکنولوژی به هم می‌خورد و یک نوع شکاف هستی‌شناختی ایجاد می‌شود. در وضعیت پیشین، طبیعت خود عرضه‌کننده‌ی آب بود، باران بود، برف بود، رود بود، دریاچه بود، کوه بود، چشمه بود، این‌ها آب را عرضه می‌کردند و از آن طرف هم نظام‌های فرهنگ مبنایی بود که می‌توانست از این‌ها بهره‌برداری بکند و آب را مصرف کند و یک نوع تقاضا را سازمان‌دهی فرهنگی بکند. ما نظام‌های بهره‌برداری و آبیاری و دانش و تکنولوژی‌های بومی را داریم که می‌توانیم از آب استفاده بکنیم، مثل کاریز، گاو چاه و مواردی مثل این که یک نوع فناوری فرهنگی است که به‌صورت طبیعی ایجاد شده و مسئله‌ی کمبود آب را حل می‌کنند؛ منتها نوعی ناپایداری در توازن بین طبیعت و فرهنگ با ورود تکنولوژی ایجاد شد، آدم‌ها تلاش کردند نظام‌های فکری بسازند که بتوانند با این وضعیت نامتعادل مواجه شوند و مشکلات خود را حل ک ...
  • گزارش تخلف

رییس پیشین انجمن جامعه شناسی ایران، دکتر قانعی راد:

در ایران بعد از مشروطه نخبگان به دنبال این مقوله از توسعه هستند که در این ایدئولوژی توسعه یک نوع شیفتگی نسبت به تکنولوژی را احساس می‌کنیم، یک نوع قائل شدن کارکردهای رفاهی و آزادی‌بخش برای خود تکنولوژی که به یک نوع تکنوفیلیا می‌انجامد. به دنبال آن سیاست نوسازی که الگوی توسعه‌ی فنی و اقتصادی است در کشور شکل پیدا می‌کند و تا اندازه‌ای هم هدفش این است که از امر توسعه سیاست‌زدایی بکند و امر سیاسی را تبدیل به امر فنی بکند که مبتنی بر خرد ابزاری و همچنین مبتنی بر نظام بروکراسی دولتی است (از بالا به پایین). ...
  • گزارش تخلف

مارکسیسم تاریخی، عامل جهانی تخریب محیط زیست.. منبع: تارنمای فرهنگ امروز

قسمت دوم: ایدئولوژی توسعه، نخبگان و تخریب محیط زیست. توضیح این نظام باید به یک وضعیت نوستالژیک مراجعه کنیم، وضعیت نوستالژیکی که در وضعیت premodern (پیشامدرن) که طبیعت و فرهنگ در یک تعادل و توازنی به سر می‌برند؛ شاید این وضعیت کمی ایدئال باشد اما قابل تصور است. ما شرایطی را داشتیم که دو مقوله‌ی طبیعت و فرهنگ از هم تمایزی نداشتند و بین این‌ها شکاف هستی‌شناختی وجود نداشت، وضعیتی بود که در آن انسان نوعی همدلی نسبت به طبیعت داشت و بین خود و طبیعت شکاف عظیمی را ایجاد نکرده بود؛ اینکه سبک لباسش چه باشد کاملاً منطبق بر طبیعت بود، اینکه نوع مسکن چه ویژگی‌هایی داشته باشد از وضعیت طبیعی تبعیت می‌کرد. در ایران چه پیش از اسلام و چه پس از آن، اهمیت عناصر طبیعی خود را در آداب‌ورسوم نشان می‌داد، به‌نحوی یک اعتقادی به چهار عنصر باد، آب، خاک و هوا وجود داشت، این عناصر اربعه همان عناصری هستند که در حال حاضر دچار بحران شده است؛ بنابراین رابطه‌ی پایداری بین طبیعت و فرهنگ وجود دارد، این رابطه‌ی پایدار کجا می‌شکند؟ جایی که تکنولوژی نوین وارد می‌شود. اینکه من می‌گویم ممکن است وضعیتی نوستالژیک باشد ممکن است مق ...
  • گزارش تخلف

لئوپولد:

اثرِ دخالت‌های رادیکالِ انسان، شکارچیانِ بزرگ‌تر از بالایِ هرم حذف می‌شوند و برایِ اولین بار در تاریخ، زنجیره‌های غذایی کوتاه‌تر می‌شوند (به جای طولانی‌تر شدن). گونه‌های اهلی شده که از سرزمین‌های دیگر آورده شده‌اند جایگزینِ گونه‌های وحشی می‌شوند و گونه‌های وحشی به زیست‌بوم‌های دیگر منتقل می‌شوند. فرایندِ گسترشِ دامنه‌ی جا‌به‌جایی جانوران و گیاهان به سراسرِ جهان باعث می‌شود که بعضی گونه‌ها به صورتِ آفت و بیماری از کنترل خارج شوند، در حالی که برخی دیگر منقرض می‌گردند. این نوع عوارض اغلب به صورتِ غیرمنتظره و غیرِ قابلِ پیش‌بینی رخ می‌دهند و معمولاً به معنای بازآرایی‌های ناچیز و غیرِ قابلِ مشاهده در ساختارِ مجموعه‌ی زیستی هستند. می‌توان گفت که علومِ کشاورزی عمدتاً مسابقه‌ی بینِ ظهورِ آفت‌های جدید و ظهورِ تکنیک‌های جدید برای مهارِ آن‌ها است. ...
  • گزارش تخلف

اخلاق زمین. مطلب یکی از فصل‌های مهم کتاب «سالنامه‌ی یک شهرستان شنی» نوشته‌ی «آلدو لئوپولد» است

این نوشته بعد از گذشت بیش از نیم قرن که از زمانِ نگارشِ آن می‌گذرد، در شمار تأثیرگذارترین مطالب نوشته شده در حوزه‌ی حفاظت از محیطِ زیست است. منبع: مجله اینترنتی یوتوپیا. ترجمه‌: روزبه فیض. قسمت هفتم: هرمِ زمین. فقط خاک نیست، بلکه چشمه‌ای از انرژی است که در مدارهایی از جنسِ خاک‌ها، گیاهان و جانوران جریان می‌یابد. زنجیره‌های غذایی و شریان‌های زنده‌‌، انرژی را به سمتِ بالا هدایت می‌کنند؛ در حالی که مرگ و زوال آن‌را به خاک باز بر می‌گرداند. این یک مدارِ بسته نیست؛ بخشی از این انرژی در محیط منتشر شده و به هدر می‌رود؛ مقداری انرژیِ جدید از هوا جذب می‌شود؛ و مقداری انرژی در خاک‌ها، تورب‌ها و جنگل‌های کهن‌سال ذخیره می‌شود. با این حال این مدار پایا و متوازن باقی می‌ماند؛ مثلِ یک حسابِ پس‌انداز که موجودی آن ثابت بماند یا آرام آرام زیاد شود. آب در جریانِ خود در سراشیبِ تپه مقداری از خاک را می‌شوید، اما این مقدار معمولاً ناچیز است و با فرایندِ پوسیدنِ سنگ‌ها و تشکیلِ خاکِ جدید جبران می‌شود. ...
  • گزارش تخلف

هانتینگتون معتقد بود شهر‌ها بیشتر از شهرستان‌ها و روستاها مستعد جنبش‌های اجتماعی اند و باز در خود شهرها این طبقه متوسط هستند که بر

امیدوارم در ایران روزی این منبع عظیم انرژی در جهت گفتمان محیط زیستی حرکت کند. زیرا این گفتمان آن قدر ظرفیت دارد که بتواند مطالبات دیگر را نیز در زیر چتر خود در آورد. اندیشه‌های سبزگرایانه در دل خود هم گرایش‌های فمنیستی دارند و هم ضد فساد و ضد اقتدار و ضد سرمایه داری اند و این همان چیزی است که در همه این سال‌ها دانشجویان فریاد کشیده اند …روز دانشجو مبارک. ...
  • گزارش تخلف

پیتر سینگر:. تعریف‌ها نمی‌گویند که کدام کار درست است و کدام نادرست است

اما موجودی را در نظر بگیرید که می‌تواند در مورد آینده ‌اش بیندیشد و آن را تصور کند. به نظر من، چنین موجودی از نظر اخلاقی دارای اهمیت است. زیرا اگر شما مقایسه‌ ای انجام دهید میان کشتن موجودی که قادر است برخی پیش‌بینی‌ها در مورد آینده ‌اش داشته باشد، برخی خواسته ‌ها برای آینده داشته باشد، شاید حتی پروژه‌ هایی داشته باشد که بخواهد در آینده تکمیلشان کند، و شما چنین کسی را که می‌خواهد به زندگی اش ادامه دهد به قتل برسانید، کاری خطا در حق آن شخص مرتکب شده‌ اید. اما اگر همین کار را با موجودی کنید که کاملا شخص نیست و آرزو یا امیدی در آینده ندارد که کشتن او باعث از بین رفتن این آرزوها و امیدها شود کارتان متفاوت خواهد بود.. ...
  • گزارش تخلف

گفت‌وگو نایجل واربرتن با پیتر سینگر در باب حیوانات.. مترجم: روح الله محمودی

قسمت اول: تفاوت شخص با حیوان. منبع: تارنمای دین آن لاین. ادموندز: ‌ کتاب آزادی حیوانات در سال ۱۹۷۵ میلادی منتشر شد. در نگاه به گذشته، این کتاب اثر فلسفی مهمی است که باعث ظهور جنبش پاسداری از حقوق حیوانات، به معنای مدرن آن، شد. البته نویسنده‌ کتاب به طور مستقیم از حقوق [حیوانات] سخن نمی‌گفت، بلکه او، در مقام یک فایده‌گرا، از بیشینه کردن منافع یا خرسندی سخن می‌راند. نویسنده‌ استرالیایی کتاب هم اکنون در دانشگاه پرینستون است و می‌توان ادعا کرد که مشهورترین فیلسوف دنیاست. او بر آن است که برخی حیوانات از مرتبه‌ اخلاقی بالاتری، در مقایسه با برخی انسان‌ها، برخوردارند و بی‌ توجهی ما نسبت به رنج حیوانات نقطه‌ ضعف اخلاقی سرزنش ‌باری است. او همچنین دیدگاه‌های مناقشه برانگیزی در باب اتانازی، سقط جنین، کشتار کودکان، نافرمانی مدنی - و نیز این امر که ما تا چه اندازه باید به امور خیریه بپردازیم - دارد. اما ما با پیتر سینگر صرفا در این باره سخن می‌گوییم که انسان‌ها چگونه باید با حیوانات رفتار کنند.. ...
  • گزارش تخلف

رهبران قبایل سرخپوستان سو در آمریکا می‌گویند ارتش آمریکا تایید کرده که لوله انتقال نفت از داکوتای شمالی و نزدیکی سرزمین سرخپوستان

سرخپوستان سو و دیگر قبایل در کنار فعالان محیط زیست و تعداد زیادی از کهنه سربازان آمریکایی با تحصن در منطقه استندینگ راک داکوتای شمالی خواستار توقف عملیات احداث این لوله انتقال نفت بودند. اعلام این خبر امروز (یکشنبه چهارم دسامبر - ۱۴ آذر) با شادی فراوان سرخپوستان سو روبرو شد؛ آنها تصمیم ارتش آمریکا را «تاریخی» خوانده‌اند و گفته‌اند «برای همیشه قدردان باراک اوباما» خواهند بود …منبع: بی بی سی فارسی. تصویر مربوط به نماد قبائل سو می‌باشد …. ...
  • گزارش تخلف

قانعی راد: رویکردی در اکولوژیست وجود دارد که از یک نوع تقلیل اکولوژی استفاده می‌کند و معتقد است مشکلی که در حال حاضر در حوزه‌ی محی

از نگاه آن‌ها یک نوع climate change در جهان اتفاق افتاده که منطقه‌ی خاورمیانه را هم در بر گرفته است؛ بنابراین مسئله پیش از هر چیز مسئله‌ای اقلیمی است، یعنی نیاز به بحث‌های جامعه‌شناسی یا علوم سیاسی ندارد و خود اکولوژیست‌ها می‌توانند دریابند مسئله چیست و چگونه با آن برخورد کنند. ...
  • گزارش تخلف

مارکسیسم تاریخی، عامل جهانی تخریب محیط زیست.. منبع: تارنمای فرهنگ امروز. قسمت اول: مقدمات بحث

توسعه، محیط زیست»، عنوان سمیناری بود که مؤسسه‌ی مطالعات سیاسی-اقتصادی پرسش به مناسبت هفته‌ی جهانی محیط زیست در سال ۹۴ برگزار کرد. در این سمینار حسینعلی نوذری و محمدامین قانعی‌راد به ترتیب با موضوعات «جایگاه نظریه‌های محیط زیست در نظریه‌ی سیاسی معاصر» و «الگوهای توسعه، عدالت و محیط زیست» به سخنرانی پرداختند. در گزارش پیشین این سمینار سخنان دکتر نوذری با این محوریت که ساختار قدرت عامل اصلی تخریب محیط زیست است به طور مفصل ارائه شد. در گزارش پیش رو که به سخنان دکتر قانعی‌راد اختصاص دارد ایشان به این مسئله پرداخت که چگونه الگوهای توسعه و عدالت موجبات تخریب محیط زیست را ایجاد می‌کنند. دکتر قانعی‌راد البته تأکید کردند که ما هم به توسعه نیاز داریم و هم به عدالت، اما مسئله اینجاست که این دو آن‌گونه که بر ما پدیدار شد تخریب‌کننده‌ی محیط زیست بودند و در پیوند با یکدیگر گردباد تخریب محیط زیست در کشور را ایجاد کردند. این سخنان البته آنجا که مربوط به بحث عدالت بود واکنش‌هایی را از سوی دکتر نوذری در پی داشت که بی‌شک باز هم به نگاه متفاوت یک استاد علوم سیاسی و یک استاد جامعه‌شناسی برمی‌گردد. راد: رویک ...
  • گزارش تخلف

زبان طبیعت- زبان اشیاء …

بنیامین در فرازی شگفت آور ورازآلود در برابر سیل هولناکی که بشر تحت عنوان «تغییر کاربری طبیعت در جهت تامین نیازهای بشری» قرنهاست که بر پا ساخته و در هر برهه‌ای بر وسعت ودامنه و عمق آن خارج از مدار محاسبه شونده افزوده کرده است-می گوید: اگر به طبیعت زبانی اعطا می‌شد همه طبیعت آغاز به شکوه می‌کرد ودرست آنکه از خودِ زبان شکایت میکرد که ارتباط بشر با «زبان اشیا» را دچار گسست کرده است. طبیعت مسکون و لال است و اگر درست بنگریم این «اندوهناکی» طبیعت است که او را گنگ ولال می‌سازد. حتی در خش خش گیاهان نیز طنین شکوه از این تخریب بی محابای هر چیز (که در دسترس بشر باشد) بگوش می‌رسد. با هجرت از هرگونه شهودِ اشیا، بنیان مشترک خود را با کلیت بهم پیوسته جهان ازدست داده است و این «از دست دادگی» در هر گام سرعت محیرالعقول‌تری می‌یابد. ازدست دادن شهودی که زبان اشیا از طریق آن در انسان حلول میکرد وبر ولع دیوانه وار «او» مهار و لگام میزد. زندگی برمبنای «مهمل بافیِ برآمده از استدلال کلامی و عقل زبانی» وبرده سازی جهان در قالب همین مهملات، اگر در طول چند هزار سال توسط «طبیعت تحمل وترمیم وبازسازی شده است؛ امروز با ...
  • گزارش تخلف

میخائیل زورن:

تخریب زیست محیطی ناشی از رفاه و تخریب زیست محیطی ناشی از فقر، یک تفاوت اساسی وجود دارد. در حالی که بسیاری از تهدیدهای بوم شناسانه ناشی از ثروت، از بروز هزینه‌های تولید ریشه می‌گیرند، در مورد تخریب بوم شناسانه ناشی از فقر، این فقرا هستند که خود را با اثرات جانبی اغنیا از بین می‌برند. به عبارتی دیگر تخریب زیست محیطی ناشی از ثروت، به طور برابر در جهان توزیع می‌شود، در حالی که تخریب زیست محیطی ناشی از فقر، تنها به شکل اثرات جانبی که در میان مدت پدیدار می‌شوند، بر نقاط خاصی وارد می‌شوند و سپس بین المللی می‌شوند. در مخاطره جهانی، اولریش بک، ترجمه مهدی زاده، نشر اختران، صفحه ۶۴. ...
  • گزارش تخلف