جدیدترین نوشته‌ها

امروز بنا به ضرورت محتوایی ناچارم دو قسمت از سلسله یادداشت‌های دکتر نراقی درباره اینکه آیا گیاهخواری یک فضیلیت اخلاقی هست یا خیر ر

همان طور که قبلا گفتم خواندن این مقاله اگر چه کمی زمان بر و خارج از عرف نوشته‌های تلگرامی است اما اگر به مباحث اخلاقی در باره گیاهخواری علاقه مند باشید، بینش فوق العاده‌ای خدمتتان ارائه می‌دهد.
  • گزارش تخلف

قربانی کردن به روش سیستانیان

اگر کسی به شما بگوید فلانی برای برکت محصول امسالش یا به شکرانه برداشت خوب از مزرعه‌اش حیوانی را قربانی کرده است، آن را کاملا طبیعی می‌پندارید اما جالب است بدانید که کشاورزانی هم وجود داشته اند که به جای ریختن خون حیوانات از بریان کردن گندم و پیشکش آن به خدا یا خدایان استفاده می‌کرده اند. مراسم «پیرگندم بریان» در پای کوه اوشیدا که کوه رستم و کوه خواجه نیز خوانده می‌شود یکی از رسومی است که ثابت می‌کند مراسم قربانی به شکل کنونی آن به هیچ وجه در گذشته دست کم در نواحی بزرگی از ایران رایج نبوده و موارد نقض آن هم وجود داشته است. در مراسم پیرگندم بریان که دیگر منسوخ شده است، کشاورزان سیستانی که دیگر نیستند سوار بر قایق هایی که دیگر نیستند شده و با عبور از هامونی که دیگر نیست به پای کوه اوشیدار رفته و گندم‌های بریان خود را بر کف معابد و زیارتگاه‌های خود میریختند تا شاهد افزایش محصول و برکت در مال و اموال خود باشند. وجه تسمیه این مراسم که معمولا همراه با رقص و پایکوبی نیز بوده است بر خلاف تصور رایج به هیچ وجه نتیجه گرمای فوق العاده هوا نبوده و اشتراک نام آن با دیگر مناطق کویری فقط و فقط اشتراک ل ...
  • گزارش تخلف

در روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی:

🔸سازمان هواشناسی جهانی: دی‌اکسید کربن جو زمین از حد آستانه گذشته. 🔺متوسط غلظت دی‌اکسید کربن در جو زمین که در سال گذشته میلادی به آستانه مهم و نمادین چهارصد در میلیون رسیده بود، امسال از این مرز گذشته و به حد بی‌سابقه‌ای رسیده و «نسل‌های متمادی» همینطور باقی خواهد ماند. 🔺ال نینیوی سال گذشته باعث خشکسالی در مناطق حاره‌ای شد و توان جنگلها، پوشش‌های گیاهی و اقیانوس‌ها را برای جذب دی‌اکسید کربن کاهش داد. ...
  • گزارش تخلف

روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی: ۲۴ اکتبر برابر با سوم آبان

اقلیمی از خصوصیات ذاتی سیاره زمین است و تولید گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین از واقعیت‌های انکارناپذیر عصر مدرن می‌باشند که تحت تأثیر فعالیت انسان رخ داده است. «روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی» روز اقدام برای کاهش میزان دی‌اکسیدکربن در همه نقاط و توسط همه افراد است که در آن مردم بنام مبارزه برای کاهش تغییرات اقلیمی از هیمالیا تا صخره‌های مرجانی و ‌از کودکان تا سیاستمداران زنگ‌ها را به صدا در آورده و عدد ۳۵۰ را بر کوه و دشت و دریا نقش میزنند و به هر شیوه‌ای از مسئولین حکومت‌ها می‌خواهند تا کاری کنند که سطح دی‌اکسیدکرین به زیر ۳۵۰ کاهش یابد. سازمان غیرانتفاعی ۳۵۰ این فعالیت‌ها را هدایت و رصد می‌کند …روز دوم آبان (۲۴ اکتبر) هر سال، روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی است. در این روز انسان‌ها بصورت مستقیم (اقدامات زیست‌محیطی) یا غیرمستقیم (فعالیت‌های هنری) برای مقابله با گرمایش زمین بویژه به روش کاهش تولید دی‌اکسیدکربن به اقدام می‌پردازند. مردم در این روز به بهانه‌های مختلف درخت می‌کارند. هنرمندان آثار هنری خود را در قالب زمانی ۳ دقیقه و ۵۰ ثانیه خلق می‌کنند. معتقدین به باورهای مذهبی در ...
  • گزارش تخلف

معرفی کتاب: Native American Wisdom. ناشر: نشر یاهو. ▪️ گردآوری متون: گرگوری سی

آرون. ▪️ ترجمه: شکوه عبداللهی …این کتاب زیبا، یادآور حکمتی کهن است، حکمتی که سرخپوستان آمریکا طی قرن‌های متمادی زندگی در قلب دشت‌های وسیع و سرزمین‌های بکر، بدان دست یافته بودند، حکمت هماهنگی با طبیعت …کتاب، با متن زیبای سخنان رئیس سیاتل، رئیس قبیله سرخپوستان سوکوامیش آغاز می‌گردد، سخنانی که به بیان خود او، همانند ستارگان، هیچگاه غروب نخواهند کرد:. «چگونه می‌توان آسمان و یا گرمای یک سرزمین را خرید یا آنها را فروخت؟ تصور چنین چیزی برای ما دور از ذهن و بیگانه است. وقتی ما مالک طراوت هوا و شفافیت آبها نیستیم، چگونه می‌توان آنها را از ما خرید؟..». این کتاب، به ۴ فصل اصلی تقسیم می‌شود که عناوین آنها عبارتند از: «از پدر به پسر»، «یک آسمان بالای سر ما»، «در راه نیکی گام بردار» و بالاخره «رایحه دل‌انگیز گل‌ها». یک از فصول کتاب، با سخنان حکیمانه و در عین حال دل‌نشین مردان بزرگ سرخپوست مزین شده است. تصاویر زیبای کتاب نیز که اوج سادگی و آرامش این مردمان را به تصویر می‌کشد، بر زیبایی آن افزوده است …این کتاب زیبا را که در قطع مربعی و به صورت دو زبانه به چاپ رسیده می‌توانید از نشر یاهو دریافت نمایید ...
  • گزارش تخلف

محمد فاضلی: دشت‌ها، رودخانه‌ها، آب‌خوان‌ها و سایر منابع آبی و منابع مرتبط بر اثر مالکیت دولتی به «سرمایه‌های بی‌دفاع» تبدیل شده ان

اگر به فرض، کنترل دشت‌ها، رودخانه‌ها یا منابع آب زیرزمینی در اختیار کشاورزان و مالکان اراضی باقی می‌ماند و دست دولت و دستگاه بوروکراتیک از صدور مجوزها و برداشت آزادانه از منابع کوتاه می‌شد، احتمال داشت نظامی نظیر قنات شکل بگیرد که مبتنی بر صیانت جمعی از منابع عمل می‌کرد. ...
  • گزارش تخلف

محمد فاضلی: قیمت‌گذاری نشدن منابع آب و یارانه تخصیص‌یافته به انرژی نیز امکانی فراهم کرده تا تولید محصولاتی که واقعاً غیراقتصادی اس

مجانی بودن تقریبی منابع آبی – بالاخص در منابع آب زیرزمینی – و پایین بودن قیمت انرژی، این امکان را فراهم کرده که آب از عمق ۳۰۰ متری استحصال شود و در مناطق کوهستانی تا ارتفاع ششصد متر پمپاژ و صرف کشت محصولاتی شود که ارزش افزوده ندارند و به‌واقع کشت آن‌ها غیراقتصادی و حتی به شرط صادرات، به معنای صادرات آب مجازی هستند. ساحت زیست. عکس مربوط به کشاورزی غرقابی به عنوان روشی منسوخ شده در جهان و رایج در ایران است … ...
  • گزارش تخلف

جامعه‌شناسی سیاسی بحران آب در ایران. قسمت چهارم: نقش پر رنگ سیاست و پارادوکس کنش جمعی

✒️دکتر محمد فاضلی.. فرایندهای مذکور [به قسمت سوم این سلسله مقالات مراجعه شود] بر بستر چند واقعیت دیگر، مسیری همگرا به سوی بحران را ساخته‌اند. چهار دهه است که بهره‌وری کشاورزی ایران رشد قابل ملاحظه‌ای نداشته است. حتی آمارها حکایت از آن دارد که تولید محصول بر هکتار در خصوص محصولی نظیر گندم از حدود ۳٫۸ تن بر هکتار در سال ۱۳۸۴ به ۲٫۹ تن در سال ۱۳۹۲ تقلیل یافته است. بهره‌وری کشاورزی ایران حتی قابل مقایسه با میزان برداشت محصول در کشوری نظیر مصر نیست که به‌طور متوسط تولیدی معادل ۶٫۸ تن گندم بر هکتار دارد. اضافه تولید حاصل شده در ایران، محصول زیر کشت بردن اراضی بیشتر از طریق تأمین آب بیشتر و فشار فزاینده بر منابع زیرزمینی و سطحی است. نشدن منابع آب و یارانه تخصیص‌یافته به انرژی نیز امکانی فراهم کرده تا تولید محصولاتی که واقعاً غیراقتصادی است، به هزینه منافع ملی و به خطر افتادن حیات تمدنی کشور، اقتصادی شود. مجانی بودن تقریبی منابع آبی – بالاخص در منابع آب زیرزمینی – و پایین بودن قیمت انرژی، این امکان را فراهم کرده که آب از عمق ۳۰۰ متری استحصال شود و در مناطق کوهستانی تا ارتفاع ششصد متر پمپاژ و ص ...
  • گزارش تخلف

تفکر اضطراری در میدان سیاست موضوعیت پیدا می‌کند

اصولا حیات سیاسی با الگویی از تفکر اضطراری شکل می‌گیرد. آنچه به یک مساله اصلی تبدیل می‌شود و الگویی از تفکر اضطراری حول و حوش آن شکل می‌گیرد، بستر ساز تقویت و اولویت یک گروه و نیروی سیاسی بر نیروها و جریانات سیاسی دیگر است. ...
  • گزارش تخلف

سیاست و تفکر اضطراری.. قسمت اول: تفکر اضطراری چیست؟.. 🖋محمد جواد غلامرضا کاشی

برگرفته از وبلاگ «زاویه دید». دهه است آلودگی‌های محیط زیستی گریبان ما را گرفته است. مساله آب مهم‍‌ترین آن‍هاست …می‌خوردیم، راه می‌رفتیم، افتخار می‌کردیم، بحث می‌کردیم، فلسفه می‌بافتیم، آرزو می‌کردیم، عاشق می‌شدیم، افسرده می‌شدیم و در باره پیشینیان و فرزندانمان سخن می‌گفتیم. در میان این همه بحث و هیجان و احساس، اگر کسی سخن از آب می‌گفت، به سبک مغزی‌اش متهم می‌کردیم …حالا متوجه شده‌ایم که آب، همه گذشته و آینده ما را در مخاطره افکنده است. تازه فهمیده‌ایم که خویشاوندی شگفتی میان آب وآتش وجود دارد. آتش با بودش و آب با نبودش می‌توانند همه تاریخ و فرهنگ و سرنوشت یک قوم را به نابودی تهدید کنند …با این‌ همه آب مساله مرکزی دنیای ما نیست. برنامه محوری رئیس جمهور است و نه گروه‌های سیاسی. هر روز همه شاهدیم که خود و همسایگانمان با دلی آرام و لبخند زنان باعچه‌های جلو خانه را آب می‌دهیم و کوچه را با آب فراوانی که جاری می‌کنیم تازه و پر طراوت می‌کنیم …آب مساله اضطراری ما هست اما فاقد تفکر و روح و حالی هستیم که به این مساله اضطراری مان بیاندیشیم. واژه تفکر اضطراری را من از امید مهرگان وام گرفته‌ام اما م ...
  • گزارش تخلف

آیا گیاه خواری یک فضیلت اخلاقی است؟.. قسمت سوم: گوشتخواری نیازی اساسی یا غیر اساسی؟

🖋 آرش نراقی؛ آرش نراقی با نام مستعار احمد نراقی (زاده ۱۳۴۵ در تهران) نویسنده، مترجم، دانشیار کالج موروین است. عمدهٔ فعالیت‌های وی در زمینهٔ فلسفهٔ دین و معرفت‌شناسی است.: تارنمای صدانت. نفی «اصل انسان-محوری» نوع مناسبات اخلاقی ما را با سایر موجودات زنده دچار تحوّلی بنیادین می‌کند. نخستین نتیجه‌ای که از نفی آن اصل برمی آید این است که از منظر اخلاقی باید منافع و مصالح تمام گونه‌های زنده را علی الاصول برابر دانست. بنابراین، از منظر اخلاقی نمی‌توان منافع و نیازهای انسانها را صرفاً از آن رو که انسان هستند، بر منافع و نیازهای گونه‌های زنده دیگر مقدم دانست. مقدم داشتن منافع و نیازهای یک گونه بر گونه دیگر فقط در صورتی اخلاقاً دفاع پذیر است که دلایل اخلاقی موّجهی برای آن ترجیح وجود داشته باشد. روشن است که در میان تمام موجودات زنده رعایت این ملاحظات اخلاقی صرفاً بر انسانها فرض است. به بیان دیگر، اگر «اصل انسان-محوری» را نامعتبر بدانیم، در آن صورت بر انسانها به عنوان فاعلان اخلاقی فرض است که در مناسبات خود را با سایر موجودات زنده تجدید نظر اساسی کنند، و رفتارهای خود را با سایر موجودات زنده در چار ...
  • گزارش تخلف

سدها و سازه‌های آبی قابل تصویربرداری و نمایش عمومی، شعف روانی مقامات سیاسی ارشد را نیز برمی‌انگیزد

نمایش تصاویری از عظمت سدها، طول شبکه‌های آبیاری، تأسیسات عظیم انتقال آب، و بیرون پاشیدن آب از دریچه سدها، نمایش توسعه و تعهد به خدمتگزاری را کامل می‌کند. این تصاویر همواره توجیهی برای حرکت کشور به سوی توسعه بوده است. همه جناح‌های سیاسی نیز به یک اندازه و تابع منطق خاصی از این قاعده پیروی کرده‌اند. ایدئولوژیک قضیه این است که کل فرایند سیاسی تصمیم‌گیری درباره مدیریت منابع و حکمرانی آب، بحثی غیرسیاسی جلوه داده شده است. کل این فرآیند به بحثی فنی-سازه‌ای تبدیل و غیرسیاسی جلوه داده شده ‌است. گویی بحث در مورد آب یک بحث فنی تخصصی است که فقط در قامت مهندسان و بوروکرات‌ها باید به آن پرداخت. حتی نزدیک‌ترین ابعاد مسأله به ماهیت فنی آن، یعنی ابعاد محیط زیستی به فراموشی سپرده می‌شوند. این امر حتی پس از ساخت سازه‌ها نیز صدق می‌کند. تخصیص آب تأمین شده از طریق سدها، با اولویت آب شرب، حقابه محیط زیست، و سپس مصارف کشاورزی و صنعت است. ...
  • گزارش تخلف

جامعه‌شناسی سیاسی بحران آب در ایران. قسمت سوم: فرایند سیاسی و ایدئولوژیک منتهی به بحران آب

✒️دکتر محمد فاضلی. در حکمرانی آب، از چهار مبحث مورد مطالعه در جامعه‌شناسی سیاسی پیروی می‌کند. ابعاد تصمیم، تخصیص بودجه و منابع، تحلیل تأثیر تصمیمات و تحلیل عدالت در تصمیم‌گیری مقولات مورد بحث در حکمرانی هستند. این نوشتار مجالی برای بحث تفصیلی درباره ماهیت سیاسی-اجتماعی: ۱. اخذ تصمیم‌، ۲. تخصیص بودجه و منابع برای اجرای تصمیم، ۳. تحلیل تأثیرات تصمیم، و ۴. تحلیل عدالت نیست. البته ممکن است استدلال شود که مقوله عدالت را می‌توان ذیل تأثیرات تصمیم قرار داد، ولی به دلیل اهمیت و رعایت دو مقوله عدالت درون‌نسلی و بین‌نسلی می‌توان برای آن جایگاه متمایزی قائل شد. ...
  • گزارش تخلف

«عالیجناب، من سالها پیش رابطه خویشاوندی خود را با تمام موجودات زنده شناختم، و بنای فکری خود را بر این نهادم که حتی ذره‌ای از پست‌ت

پس گفتم، و اکنون نیز می‌گویم که تا زمانی که طبقه‌ای فرودست‌تر وجود دارد، من عضو آن طبقه‌ام، و تا زمانی که عمل مجرمانه‌ای هست، بر ذمه من نیز هست، و تا زمانیکه روحی در زندان است، من هم آزاد نیستم.». دبز، سوسیالیست و از رهبران سندیکایی کارگران آمریکا، هنگام محاکمه به جرم ایجاد فتنه و آشوب در سال ۱۹۱۸. زیست. ...
  • گزارش تخلف

مقاله زیر به قلم خانم معصومه اشتیاقی، درباره مشکلات سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی است که با ادبیات جامعه شناسانه نگاشته شده است

قسمت هایی کوتاه از آن به همراه لینک مقاله را که در تارنمای شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی منتشر شده است، خدمتتان ارائه می‌کنم.. ◀️سازمان‌های غیردولتی و داوطلبانه مردم‌نهاد محیط‌زیستی در کشور ما از کمبود اصلی‌ترین دارایی‌شان که همانا «سرمایه اجتماعی» است، رنج می‌برند. در واقع گزاره محوری نوشتار حاضر آن است که «سرمایه اجتماعی» حلقه مفقوده‌ای هست که کمرنگ بودن آن در استراتژی کنش جمعی بدنه سازمان‌های غیردولتی محیط‌زیستی ایران، مانعی جدی برای حضور توانمند و با قدرت، جامعه مدنی در کنار دولت و بخش خصوصی برای حل مسائل محیط‌زیستی به شمار می‌آید. قرن حاضر نقطه تمایز کشورها به لحاظ توسعه، مقوله‌ی حکمرانی خوب است که نتیجه تعامل بین سه رکن دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی است. هر یک از این بازیگران برخودار از سرمایه‌هایی هستند که در نتیجه مدیریت و به اشتراک‌گذاری این سرمایه‌ها امکان پیشبرد موفقیت‌آمیز اهداف توسعه هر کشور مهیا می‌گردد. امروزه کاهش و حل بحران‌های عظیم محیط‌زیستی بسیار وابسته به عملکرد سازمان‌های غیردولتی و داوطلبانه برآمده از جامعه مدنی است. این در شرایطی است که سازمان‌های غیردولتی و داو ...
  • گزارش تخلف

زخم سد بر پیشانی پیشینیان (قسمت دوم).. 🖋مسعود امیرزاده —کنشگر محیط زیست.. سدمارون ومحوطه ارجان

مارون «نام رودی است که ازمحلی به نام» آبریز دشمن زیاری «سرچشمه می‌گیرد و با پیوستن» رودجن «که دارای زیباترین چشم اندازهای طبیعی است، به سمت دشت‌های جنوبی کهگیلویه می‌رود. این رود درتنگه» تکاب «، تنگه‌ای که به دروازه پارس (پیلاپرسیکا) مشهورگردیدو محل نبرد آریوبرزن وخواهرش» یوتاب «با سپاه اسکندرمقدونی بود، ازکهگیلویه خارج، وارد استان خوزستان می‌شود. مارون درباور مردم منطقه دشمن زیاری به معنای خروشان، خشمگین ووحشی است وکهنسالان نقل می‌کنندکه این رودخون اژدهایی بود حافظ قبیله که روزی از روزها درنبرد بادشمنان وحشی قبیله، کشته می‌شود و ازخونش رودی جاری می‌شود که همچنان هم حافظ و منشاء حیات و آبادانی درسرزمین قبیله است. این اسطوره نشان دهنده پیشینه اساطیری این رود و منطقه پیرامونی آن است. که در سال ۱۳۶۱ در حین عملیات خاکبرداری برای احداث سد مارون، بلدوزرها در جنوب رودخانه واقع در شمال محدوده شهر قدیم ارجان به حفره‌ای برخورد کردند که در کنار آن دو خمره سفالی محتوی خاک سوخته یا احتمالا بقایای مواد غذایی قرار داشت، باستان شناسان با حضور در درون حفره مذکور که در واقع یک مقبره زیرزمینی بود، یک تاب ...
  • گزارش تخلف

دکتر آرش نراقی دانشیار کالج موروین:

به صرف آنکه انسان واجد ویژگی واقعی الف است (مثلاً واجد قوّه عقل است) نمی‌توان نتیجه گرفت که واقعیت الف همان «تفاوت اخلاقاً مربوطی» است که به اعتبار آن می‌توان انسانها را از سایر موجودات زنده اخلاقاً برتر دانست. برای آنکه از واقعیت الف برتری انسانها را بر سایر موجودات زنده نتیجه بگیریم به مقدمه دیگری هم نیاز داریم که نشان دهد ویژگی الف همان واقعیت «اخلاقاً مربوطی» است که در جست و جوی آن هستیم. در واقع در دل استدلال فوق صورتی از مغالطه «است» و «باید» نهفته است: مقدمه استدلال فوق یک گزاره توصیفی یا «است- دار» است (یعنی این گزاره که «انسانها واجد پاره‌ای ویژگیهای منحصر به فرد و ممتاز هستند»)، اما نتیجه آن استدلال یک گزاره تجویزی یا «باید-دار» است (یعنی این گزاره که «انسانها را باید از منظر اخلاقی بر سایر موجودات زنده برتر دانست»). از یک گزاره «است-دار» نامرکب به تنهایی نمی‌توان یک گزاره «باید-دار» را منطقاً نتیجه گرفت. زیست. ...
  • گزارش تخلف

آیا گیاه خواری یک فضیلت اخلاقی است؟. دوم: منظر انسانی برتر از منظر سایر جانداران

🖋 آرش نراقی؛ آرش نراقی با نام مستعار احمد نراقی (زاده ۱۳۴۵ در تهران) نویسنده، مترجم، دانشیار کالج موروین است. عمدهٔ فعالیت‌های وی در زمینهٔ فلسفهٔ دین و معرفت‌شناسی است.: تارنمای صدانت. هواداران «اصل انسان-محوری» استدلال می‌کنند که انسانها پاره‌ای ویژگیهای منحصر به فرد و ممتاز دارند که به اعتبار آن می‌توان به نحو موّجهی آنها را (اخلاقاً) برتر از سایر موجودات زنده دانست. برای مثال، یکی از آن ویژگیها این است که انسانها از قوّه خرد برخوردارند. اما چگونه می‌توان از این واقعیت که انسانها واجد پاره‌ای ویژگیهای ممتاز و منحصر به فرد هستند (به فرض صحت) منطقاً نتیجه گرفت که انسانها را باید از منظر اخلاقی بر سایر موجودات زنده برتر دانست؟. این استدلال دو اشکال اساسی نهفته است:. اوّل آنکه، به صرف آنکه انسان واجد ویژگی واقعی الف است (مثلاً واجد قوّه عقل است) نمی‌توان نتیجه گرفت که واقعیت الف همان «تفاوت اخلاقاً مربوطی» است که به اعتبار آن می‌توان انسانها را از سایر موجودات زنده اخلاقاً برتر دانست. برای آنکه از واقعیت الف برتری انسانها را بر سایر موجودات زنده نتیجه بگیریم به مقدمه دیگری هم نیاز داریم ...
  • گزارش تخلف

سؤال اصلی این است: «دستگاه بوروکراتیک متولی امور آب به علاوه موجودیت‌های سیاسی مؤثر، بر مدیریت منابع آب وقوف داشته‌اند که در حال ح

پس چرا اراده کنترل بحران و سیطره بر آن کاستی داشته است؟» پاسخ من این است: پیشران‌هایی وجود دارند که حدود سه‌ دهه است ما را به‌سمت این بحران آب می‌رانند. این پیشران‌ها بیش از آن‌که فنی، اقلیمی یا تکنولوژیک باشند، سیاسی و اجتماعی هستند و دشواری مقابله با بحران در همین‌جاست. هدفم این است که مکانیسمی سیاسی را توضیح دهم که اگر آن را متوقف و ۳۰ تا ۴۰‌ درصد از مصرف آب کم نکنیم، مقهور خشم طبیعت می‌شویم. این مکانیسم سیاسی در چارچوب حکمرانی آب عمل می‌کند. زیست. ...
  • گزارش تخلف