جدیدترین نوشته‌ها

محیط زیست و ارزشهای فرامادی. قسمت دوم.. ✒شهروز فروتن کیا- جامعه شناس

خرد متعارف به مدت طولانی بر این ایده بود که نگرانی شهروندان به کیفیت محیط زیست به کشورهای ثروتمند محدود است. هم دانشگاهیان و هم سیاستمداران بر این فرض اند که ساکنان کشورهای فقیر، با جلب رضایت مادی خود برای حمایت از ارزش‌های فرامادی، به حفظ محیط زیست ترغیب خواهند شد. به منظور اثبات این مدعا، مطالعات مقایسه‌ای و کمّی در مورد نگرش‌ها و عقاید محیطی در فرهنگ‌های کشور‌های مختلف صورت توسط اینگلهارت صورت گرفته است. ۱۹۹۵، اینگلهارت یک مقاله در مورد حمایت عامه برای حفظ محیط زیست براساس نتایج ۱۹۹۰-۱۹۹۳ پیمایش ارزش‌های جهانی (wvs) منتشر کرد. موج اول تقریباً سرتاسر جهان و بیش از ۴۰ کشور را پوشش داد که شامل تقریباً ۷۰درصد جمعیت جهان می‌‌شد. این پیمایش دامنۀ وسیعی از ملت‌ها را در منطقۀ محدودی از جغرافیا به‌ویژه سطوحی از رفاه را در برگرفت. درحالی‌که اینگلهارت هرگز همبستگی بین مقیاس رفاه ملت‌ها و نگرش‌های جمع آوری‌شده در میان ملت‌ها را گزارش نکرد. تنها در یک جدول درصدهایی از پاسخ‌های محافظت محیط زیست را برای هر کشور جمع‌آوری کرد. الگوی کلی واضح بود؛ روابط اندکی بین رفاه و بیان نگرانی زیست‌محیطی درون نم ...
  • گزارش تخلف

محیط زیست و ارزشهای فرامادی. قسمت اول.. ✒شهروز فروتن کیا- جامعه شناس

با ظهور شواهدی مبنی بر تغییر در ارزش‌های اساسی که در کشورهای پیشرفتۀ صنعتی از دهۀ ۱۹۶۰ آغاز شد، ارزش‌های مادی شروع به جایگزین‌شدن توسط چیزی شده بودند که ارزش‌های فرامادی نامیده می‌شد. این تغییر به اصطلاحات مادی گرایی و فرامادی گرایی مفهوم‌سازی شد. مرکزی ارزش‌های فرامدرن، فرامادی گرایی است. اصطلاح فرامادی گرایی اشاره به مجموعه‌ای از اهداف دارد که بعد از رسیدن مردم به امنیت مادی، بر آنها تأکید می‌شود. چراکه آنها به امنیت مادی رسیده اند. ظهور فرا مادی گرایی، نمایانگر وارونگی و معکوس‌شدن دیدگاه‌ها نیست، بلکه صرفاً یک تغییر در اولویت‌هاست. فرا مادی گرایان برای امنیت مادی و اقتصادی ارزش منفی قائل نیستند؛ بلکه همانند افراد دیگر برای آنها ارزش مثبتی نیز قائل هستند. اما آنها برخلاف مادی‌گرایان، اولویت بیشتری به ابراز وجود و کیفیت زندگی می‌دهند. اینگلهارت، عضو پیشرو این دیدگاه، می‌گوید که ارزش‌های مردم غرب از تأکید زیاد بر رفاه مادی و امنیت جانی، به تأکید بیشتر بر کیفیت زندگی تغییر کرده است. ...
  • گزارش تخلف

اسراف نکردن دستورالعملی برای تمام طول سال است، اما رمضان مخصوص کمتر مصرف کردن است

اگر حاصل جمع مصرف احتیاجات روزمره ما در ماه مبارک رمضان در مقایسه با ماه‌های دیگر تفاوتی نداشته باشد، احتمالا حاصل جمع اخلاقیات و روحیات ما نیز چنان خواهد شد. پس اگر قرار است در این مهمانی سهیم باشم، با به حداقل رساندن احتیاجات روزمره و دوری از سفره‌های متظاهرانه هم شرط بندگی خدا را به جا آوریم و هم شرط زیست روی کره زمین را. التماس دعا. ساحت زیست. ...
  • گزارش تخلف

«از محیط مرگ به محیط زیست».. ✒زهرا انوشه

می‌بینمت، نصفه نیمه، در صف زنده به گوری … تو را می‌بینم، خونی و خاکی، چیزی عقب نشسته از تجسّد حتی که بشود نامی داشته باشی، که بشود حتی نام داشتن ِ پیش از آنت را متصور بود. می‌بینمت، جایی که عریانی مسئله‌ات نبوده، که گریسته‌ای، شیون‌آسا … می‌بینمت، کوچک‌تر از آنی که به زنجیر بیایی، به قواره‌ی آهن زار می‌زنی، شاهدی خُردی برای خُرد شدنی سرخ و فراسرخ … جاهایی هست که وقتی می‌بینمت می‌شود پرسید چرا تو؟! اما جاهایی هم دیده‌اَمَتْ، که اصلاً سؤال معنی نداشته … چیزی نبوده‌ای که بشود خطابت کرد، هویتت روی زمین، آنقدر پخش و پلا و بعید، که برای کاویدن و فهمیدنت در آن وانفسا، چیزی بودنت را به گردن نمی‌گرفته …. ساییده‌ی ناخن‌ها و غباری که اطراف مرا دوره می‌کند، کمکی به فهمیدن «آن»‌های تو می‌کند؟ یا «آن»‌های آن‌ها وقتی که خودشان را جای تو نمی‌گذاشتند، وقتی که تو را تو نمی‌دیدند. برای «محیط زیست»، چه غلطی می‌توانم کنم وقتی تو که از من و شبیه منی، «مُحاطِ مرگی»؟! من که هم‌نوع خودم از سایه‌ام بترسد، دست حمایتم از باقی ِ اَشکال حیات، چه خاصیتی می‌تواند داشته باشد؟ من که می‌جنگم، من که آماده‌ی جنگم، من که و ...
  • گزارش تخلف

۵ ژوین مصادف با ۱۶ خرداد، روز جهانی محیط زیست:

جهانی محیط زیست (مخفف انگلیسی: WED) روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری، به‌عنوان روز میحط زیست انتخاب شده‌است. تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ یعنی ۳۶ سال پیش بر می‌گردد. در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) شد. هم اکنون ۳۶ سال است که UNEP در سراسر جهان مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار می‌نماید. مراسم این روز می‌تواند به اشکال مختلف باشد مثل راهپیمایی‌های خیابانی، همایش‌های دوچرخه سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس، درختکاری، فعالیت‌های مربوط به بازیافت، پاکسازی و …. هدف از برگزاری چنین مراسمی جلب توجه عمومی به مسایلی است که محیط زیست را آلوده می‌سازد. هر سال نیز یکی از مسایلی که شدیداً محیط زیست را تهدید می‌کند به عنوان ...
  • گزارش تخلف

امروزه اقتصاد به صورت کامل از جهان واقعی جدا شده است؛ به همین دلیل نگرانی من اینست که چنین اقتصادی تا زمانی که آخرین درخت فرو بیفت

ما نیازمند آنیم که یک جنبش دو سویه محلی سازی را شکل دهیم: از سویی اقتصادهای نامتمرکز را با محوریت تامین غذا بازسازی کنیم، و همزمان تمامی حمایتها را از شرکت‌های بین المللی دور، و به سوی کسب و کارها و بانکهای منطقه-محور یا محلی هدایت کنیم …هلنا نربرگ هاج. جامعه بین المللی اکولوژی و فرهنگ. ...
  • گزارش تخلف

تغییر اقلیمی یا تغییر سیستم؟. محلی سازی و تمرکز زدایی؛ راه حلی پایدار.. قسمت دوازدهم

✒️مترجم: مسلم یوسف زاده. حرکت به سوی محلی سازی. برای رسیدگی موثر به مشکل تغییرات اقلیمی، دولت‌ها باید دادن سوبسید به جهانی سازی را متوقف نموده و روند محلی سازی را در دستور کار خود قرار دهند. محلی سازی، نوعی فرآیند اقتصادی در جهت از میان بردن تمرکز است که جوامع، مناطق و کشورها را قادر می‌سازد کنترل بیشتری بر مسائل خود داشته باشند. این به معنی ترغیب تمام جوامع به داشتن یک خودکفایی کامل نیست؛ بلکه به صورت ساده به معنای آن است که تا حد امکان فاصله میان تولید کننده و مصرف کننده کم شود و میان بازارهای محلی و بازار جهانی تحت سیطره انحصار توازن سالمتری ایجاد گردد. چنین چیزی معادل داشتن باغ‌های عمومی بیشتر، بازارهای کشاورزی بیشتر، فروشگاه‌های محلی بیشتر و امورمالی و سرمایه گذاری محلی بیشتر است. سازی به این معنا نیست که مردم مناطق سردسیر از پرتقال و آووکادو محروم باشند، بلکه به این معنیست که گندم، برنج یا شیر – به طور خلاصه، مایحتاج خوراکی اولیه شان – وقتی که میتواند در شعاع پنجاه کیلومتری تولید شود، از هزاران کیلومتر دورتر حمل نشود. به جای متوقف کردن کامل تجارت در مسافت‌های دور، قدم برداشتن در ...
  • گزارش تخلف

خیلی جالب است که جامعه ما به جایی رسیده که زحمات لازم برای:. - استخراج نفت از زیر زمین

- حمل آن با کشتی به پالایشگاه. - تبدیل آن به پلاستیک. - دادن شکل مناسب به آن (مثلا قاشق یکبارمصرف). - حمل آن با کامیون به فروشگاه. - خرید و بردن آن به خانه. کمتر از زحمتی می‌داند که باید برای شستن یک قاشق بعد از اینکه از آن استفاده کردیم، بکشیم … ...
  • گزارش تخلف

آب خزر لیتری ۱۱هزار تومان به سمنان می‌رسد.: این مطلب تلخیصی از یاداشت منتشرشده در پایگاه خبری تحلیلی ساعت ۲۴ می‌باشد

در سال ۸۹ طرحی تصویب شد که براساس آن سالانه به میزان ۲۲۲میلیون مترمکعب آب از دریای خزر شیرین‌سازی شده و با استفاده از پمپاژ به استان سمنان انتقال داده می‌شود. اما آیا این طرح واقعاً شدنی است؟. ◀️ طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان در اواخر نخستین سال فعالیت دولت دهم یعنی در بهمن ماه سال۱۳۸۸ در دستور کار قرار گرفت؛ استانی که از قضا شهر زادگاه دو رییس دولت‌های دهم و یازدهم را در خود جای داده است. کمتر از پنج ماه بعد، این طرح با هدف تامین نیاز شرب و بخشی از نیاز صنعت شهرستان‌های استان سمنان در افق سال۱۴۲۵ شمسی و با حضور معاون اول رییس‌جمهور وقت و وزیر نیرو در تیرماه سال۸۹ در جلسه کارگروه بررسی و تامین آب استان سمنان به تصویب رسید. براساس این طرح مقرر شد تا سالانه به میزان ۲۲۲میلیون مترمکعب آب از دریای خزر شیرین‌سازی شده و با استفاده از پمپاژ به استان سمنان انتقال داده شود. اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس هزینه اجرای این طرح ۴٫۴هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. علاوه بر این، هزینه سالانه نگهداری و بهره‌بردای این طرح نیز بیش از ۴هزار میلیارد هزینه دربرخواهد داشت. بر همین اساس، طبق بررسی مر ...
  • گزارش تخلف

افق عمودی شماره ۱۸ با پرونده‌ای دربارۀ «اکوفمینیسم» یا همان «فمنیسم سبز» در اختیار شما خواهد بود

در این شماره مدخلی از دانشنامه فلسفی استنفورد با عنوان «فلسفۀ محیط زیست زنانه‌نگر» را برایتان آماده کرده‌ایم؛ صفحاتی از کتاب کلاسیک اکوفمینیسم نوشته واندانا شیوا ترجمه و منتشر شده است و عبارت «مادرزمین/گایا» در بخش اصطلاح‌شناسی معرفی شده. همچنین تاریخ اجتماعی زنان را در قرن بیستم پی گرفته‌ایم. و در نهایت هم پاسخ دوتن از متفکران ایران امروز، یعنی خانم فیرزوه مهاجر و استاد بهاءالدین خرمشاهی، را به پرسش «آیا مردان فرا دستند» پیش روی شما قرار داده‌ایم …. افق عمودی - شماره هجده. ...
  • گزارش تخلف

آمار تکان‌دهنده فائو از هدرروی سالانه ۳۵میلیون تن غذا در ایران/ غذای ۱۵میلیون ایرانی دورریز می‌شود

منبع: خبرگزاری تسنیم. برآوردهای فائو نشان می‌دهد هرسال ۱٫۳میلیارد تن غذا در جهان هدر می‌رود که ۳۵میلیون تن از این رقم معادل ۲٫۷درصد در ایران دور ریخته می‌شود … اساس جدیدترین برآورد این نهاد بین المللی ۱٫۳ میلیارد تن از مواد غذایی و محصولات کشاورزی تولیدی در جهان طی یک سال از بین می‌رود که این رقم معادل تولید ۲۸ درصد از کل زمین‌های کشاورزی است …بر این اساس ۳۰ درصد غلات، ۲۰ درصد لبنیات، ۳۵ درصد ماهی و غذاهای دریایی، ۴۵ درصد میوه و سبزی، ۲۰ درصد دانه‌های روغنی و ۲۰ درصد گوشت تولیدی جهان به هدر می‌رود. طبق گزارش‌های فائو، در جهانی که ۹۰۰ میلیون نفر از جمعیت آن از گرسنگی رنج می‌برند، یک‌سوم از مواد غذایی تولیدشده توسط انسان (بر مبنای محتوای کالریک آن) به هدر می‌رود. زده می‌شود که تولید این حجم از غذای هدر رفته در هر سال متضمن کشت در ۱۹۸ میلیون کیلومترمربع از اراضی کشاورزی کره زمین (تقریباً معادل مساحت کشور مکزیک)، صرف ۱۷۳ میلیارد مترمکعب آب شیرین، مصرف ۲۸ میلیون تن کود شیمیایی و تولید گازهای گلخانه‌ای به‌میزان ۳۳۰۰ تا ۵۶۰۰ میلیون مترمکعب (معادل دی‌اکسید کربن) است …◀️برآوردهای فائو نشان می‌د ...
  • گزارش تخلف

معرفی یک کتاب درباب اخلاق گیاه خواری- eat like you care. دوم: …

نویسندگان به ماجرایی که در آن ماری بیل گربه‌ای را درون یک چاه انداخت اشاره می‌کند؛ ماجرایی که دوربین مخفی آن را ضبط کرد و عموم مردم در شبکه‌های اجتماعی از وجود آن آگاه شدند و واکنش‌های بسیار شدیدی نشان دادند. به عنوان مثال یک گروه درخواست اعدام ماری بیل را دادند! خب این افرادی که با دیدن این صحنه منزجرکننده اینچنین واکنش نشان دادند، چرا به بلایی که سر حیوانات در صنعت دامداری آورده می‌شود واکنشی نشان نمی‌دهند و بطیب خاطر به مصرف گوشت و محصولات دامی ادامه می‌دهند؟ ممکن است بگویند که ندیده‌اند در دامداری‌ها چه می‌گذرد. هرچند خیلی بعید است که به قول نویسندگان این کتاب کسی بیش از چهار سال سن داشته باشد و فکر کند گوشت حیوانات روی درخت می‌روید و مثلا بعد از ظهرها شخصی می‌رود گوشت می‌چیند و برای بقیه هم قدری با خود گوشت می‌آورد. یک پیشنهاد می‌تواند این باشد که به ازای هر پرس کوبیده که می‌خورید، ذبح کامل یک گوسفند یا گاو را در یوتیوب یا در کشتارگاه نگاه کنید. دیگری که در حال حاضر خیلی اهمیت دارد ولی در این کتاب به صورت گذرا به آن اشاره می‌شود گرمایش زمین یا تغییرات آب و هوایی است که صنعت دامدار ...
  • گزارش تخلف

معرفی یک کتاب درباب اخلاق گیاه خواری- eat like you care.. قسمت اول:

بیش از ۵۷ میلیارد حیوان توسط انسان‌ها برای مصرف غذایی کشته می‌شوند. این عدد بدون در نظر گرفتن ماهی و دیگر جانداران دریایی است که توسط انسان‌ها کشته می‌شوند. این اعداد و رقم‌ها به تنهایی کافی است تا به مسئله گوشت‌خواری فکر کنیم. آیا این حجم از کشتار به لحاظ اخلاقی توجیهی دارد؟. فرانسیون و آنا چارلتون دو اصل اخلاقی را معرفی می‌کنند و بر مبنای این دو اصل غیراخلاقی بودن خوردن گوشت را نتیجه می‌گیرند. اصل اول: ما انسان‌ها وظیفه اخلاقی داریم از اعمال رنج غیرضروری بر حیوان‌ها پرهیز کنیم. اصل دوم: حیوان‌ها ارزش اخلاقی دارند ولی انسان‌ها ارزش اخلاقی بیشتری دارند؛ یعنی اگر قرار باشد یک حیوان زنده بماند یا یک انسان، انتخاب ما انسان است. از معرفی این دو اصل نویسندگان به بررسی ماجرای مایکل ویک – بازیکن فوتبال آمریکایی- می‌پردازند. مایکل ویک سگ‌ها را با هم دعوا می‌انداخت، در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده بود و هم‌چنین سگ‌هایی که از نظر او عملکرد خوبی نداشتند را می‌کشت. ...
  • گزارش تخلف