جدیدترین نوشته‌ها

توصیه هایی برای طبیعت گردان:. غارها مکان‌های جالبی هستند

هر قدر هم انسان سعی کند که با احتیاط در داخل آن حرکت کند، خیلی ساده و سریع از خود رد پا باقی می‌گذارد. در غارها مکانیسم «مرمت کردن» وجود ندارد؛ آن چه که شکسته است یا نامی که بر روی دیوار نوشته شده است، همان طور باقی می‌ماند.‌ها به دلایل مختلفی از غارها دیدن می‌کنند، اما برای حیوانات، غار محل زندگی و غذا است. در ضمن غارها یک راه برای حفظ آب‌های طبیعی است. هر آلودگی می‌تواند باعث سمی شدن منابع، برای ما انسان‌ها شود. این امر کاملا به خود ما بستگی دارد که غارها را، هنگامی که از آن‌ها بازدید می‌کنیم، حفظ کنیم. در ادامه فهرستی از کارهائی که می‌بایستی انجام دهیم که کمتر به غارها آسیب برسد را، مشاهده می‌کنید:. ۱/غارها را به همان وضعیتی که هنگام ورود شما بود، ترک کنید. البته اگر شما زباله‌های بازدید کنندگان قبلی را دیدید با خود به بیرون ببرید. قبل از ورود به غار در مورد تمام این نکات با همراهان خود صحبت کنید. ...
  • گزارش تخلف

نگاه به محیط زیست و تلاش منسجم و مستمر در جهت شناساندن اولویت آن به دیگران نیازمند صرف وقت و وجود دغدغه است

از آن جا که برخلاف دغدغه، وقت کالایی تقسیم شدنی است از همه دوستانی که فکر می‌کنند می‌توانند اوقاتی هر چند اندک را صرف به عینیت رساندن دغدغه‌های زیست محیطی خود کنند دعوت می‌شود تا با ارسال مطلب یا تنظیم خبر یا هر فعالیت دیگری ساحت زیست را یاری نمایند … ...
  • گزارش تخلف

سرو ایرانی به عنوان نماد استقامت و سرفرازی ایرانیان توصیف می‌شود

سرو در تصویرگریهای پس از ورود اسلام به ایران به شکل سرشکسته دیده می‌شود. به روایتی این گونه تصویرگری از سرو در نقاشی‌های این دوره نشان از این دارد که اعراب به این وسیله در پی نشان دادن از بین رفتن صلابت ایرانیان پس از حمله به ایران بوده اند یا این که ایرانیان خود به این وسیله شکست خود در برابر اعراب را به تصویر کشیده اند …ساحت زیست. ...
  • گزارش تخلف

این زندگی حلال کسانی که همچو سرو. آزادزیست کرده وآزادمی روند

درخت سرو درادبیات فارسی مظهربی مرگی وآزادی، استقلال وایستادگی درمقابل سختی‌های چهارفصل است وهمیشه برخلاف درختان که درپائیزبرگ‌های آن هامی ریزد سروباقامتی استوار سرسبزی خودراحفظ می‌نماید. نقل ازکتاب، درشهرنی سواران، دکترابراهیم باستانی پاریزی، نشر، علمی، چاپ سوم، ۱۳۸۷-. ساحت زیست. مربوط به تصویرگری درخت سرو در باغ شاهزاده ماهان می‌باشد …. ...
  • گزارش تخلف

این که درخت و درخت کاری به عنوان المان هایی منحصر به فرد در حفظ محیط زیست تا چه حد ریشه در تاریخ ایرانی _اسلامی دارد، هدف مطلبی سه

بازنمایی سرو در فرهنگ ایرانی اسلامی. قسمت اول: درختی که زرتشت کاشت. درخت سرو از درختانی است که ریشه در فرهنگ ایرانی داشته و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم دارد. این درخت که به عنوان یک درخت همیشه سرسبز و استوار حتی در سرما پایداری می‌کند نزد آیین‌های کهن ایرانی مقدس شمرده می‌شده است و این تقدس هنوز هم نزد روستاییان خراسان اعتبار خود را حفظ کرده است. ایرانی به عنوان نماد استقامت و سرفرازی ایرانیان توصیف می‌شود. سرو در تصویرگریهای پس از ورود اسلام به ایران به شکل سرشکسته دیده می‌شود. به روایتی این گونه تصویرگری از سرو در نقاشی‌های این دوره نشان از این دارد که اعراب به این وسیله در پی نشان دادن از بین رفتن صلابت ایرانیان پس از حمله به ایران بوده اند. اکنون نیز نمونه‌های کهنسالی از درخت سرو در جاهای دیگر ایران همچنان استوار است که مهم‌تر از همه، سرو کهنسال چند هزارساله، در شهر ابرکوه یزد است که کهنسال‌ترین سرو جهان به شمار می‌رود. یکی از ذخیره ‌گاه‌های کم‌مانند سروهای کهنسال ایران بیش از ۲۲ اصله سرو ۲۶۰۰ ساله، در استان ایلام است که آن‌ها را به نام سروهای «زربین» می‌شناسند. ...
  • گزارش تخلف

شیوا تلاش کرد تا ملاحظات نژادپرستی و استعماری را به جنبش اکوفمینیسم وارد کند

«زنده ماندن»، عصاره تلاش‌های او در این زمینه بود. انتشار این کتاب رخداد مهمی در توسعه تحلیل‌های اکوفمینیسم به شمار می‌رود. نویسنده در این کتاب نشان می‌دهد که نه تنها رابطه میان سلطه بر زن و طبیعت، ناشی از دوگانگی مفهومی غربی است، که این دوگانگی به سرکوب دیگری نیز مرتبط است، و از همین روست که انسان غربی به نژادپرستی و استعمار دست می‌زند. ساحت زیست. ...
  • گزارش تخلف

اکوفمینیسم هندی و واندانا شیوا. قسمت دوم. این مطلب برگرفته از سایت تحلیلی خبری مهرخانه می‌باشد

🖋 سیمین یکتایی. شیوا تلاش کرد تا ملاحظات نژادپرستی و استعماری را به جنبش اکوفمینیسم وارد کند. «زنده ماندن»، عصاره تلاش‌های او در این زمینه بود. انتشار این کتاب رخداد مهمی در توسعه تحلیل‌های اکوفمینیسم به شمار می‌رود. نویسنده در این کتاب نشان می‌دهد که نه تنها رابطه میان سلطه بر زن و طبیعت، ناشی از دوگانگی مفهومی غربی است، که این دوگانگی به سرکوب دیگری نیز مرتبط است، و از همین روست که انسان غربی به نژادپرستی و استعمار دست می‌زند. (Hobgood-Oster, ۲۰۰۵). در این کتاب علم و فناوری مدرن را به عنوان یک پروژه غربی، پدرسالارانه و استعماری مورد نقد قرار داده، که ذاتاً خشونت بار بوده و بر زنان و طبیعت اعمال خشونت می‌کند. وی بیان می‌کند که اگر هند بخواهد این مدل توسعه را به کار بندد، باید از فلسفه سنتی هندی دور شود. فلسفه سنتی هند، نگاهی متفاوت به طبیعت دارد، این نگرش، پراکریتی (طبیعت) را به عنوان یک فرایند زنده و خلاق می‌بیند، طبیعت «اصل زنانه» است، که تمام زندگی‌ها از وی برمی خیزد. ...
  • گزارش تخلف

فراخوان. جایزه «قهرمانان زمین». مهلت: ۳۰ آوریل ۲۰۱۶ برابر با ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵

جایزه «قهرمانان زمین»، بالاترین افتخار زیست محیطی سازمان ملل متحد است که افراد و سازمان‌های دوراندیش نمونه رهبری و طرفدار اقدام در مورد آرمان‌های توسعه پایدار، تغییرات اقلیمی، و زندگی با شرافت برای همه هستند را در سراسر جهان به رسمیت می‌شناسد. محیط زیست نقشی حیاتی در دستیابی به ۱۷ آرمان توسعه پایدار ایفا می‌کند. حدودی نیمی از آرمان‌های توسعه پایدار و بیش از ۸۶ هدف آن با پایداری زیست محیطی مرتبط هستند. جایزه «قهرمانان زمین» بر افراد و سازمان‌هایی تأکید می‌کند که دستیابی به بُعد زیست محیطی دستورکار توسعه پایدار را در رهبری و بینش خود به نمایش می‌گذارند. «برنامه محیط زیست ملل متحد» از افراد و سازمان‌هایی که رهبری و حمایت از اقدام در مورد توسعه پایدار و تغییرات اقلیمی را در سطوح ملی، منطقه‌ای، و جهانی از خود نشان می‌دهند به منظور نامزدی برای دریافت جایزه «قهرمانان زمین» دعوت می‌کند. سه حامی که می‌توانند دستاوردهای نامزد جایزه را مورد تأیید قرار دهند باید از نامزدها پشتیبانی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به پیوند زیر مراجعه یا به آدرس ایمیل (championsoftheearth ارسال کنید:. ...
  • گزارش تخلف

«روباه و کودک»، حدیث افسونگری طبیعت و. تراژدی شیدایی تملک طلبانه انسان.. ✏زینب یوسف زاده

«روباه و کودک» (The fox and the child) به کارگردانی لوک ژاکویت (کارگردان مستند موفق «رژه پنگوئن‌ها») در سال ۲۰۰۷ ساخته شد. فیلم با صحنه چالش روباهی برای شکار موشها در بستر یک جنگل زیبا آغاز می‌شود، روباهی که شکوهش، چشمهای آبی دختربچه کگ مگی حدود ده ساله‌ای را مسحور خود می‌کند و لبخند شیفته دخترک، شروع قصه است. فیلم کلا دو بازیگر دارد. دختر مدرسه‌ای کنجکاوی که با بازی لطیف و زیبای بِرتیل نوئِل بِرنائو مخاطبانش را به عمق لحظات ناب کودکیشان می‌برد و روباهی که در تجربه انس با انسان، نماد طبیعتی است که معصومانه آدمی را به کشف دنیای درونش پذیرا می‌شود. البته حیوانات دیگری نیز به تناسب داستان، در رابطه عاطفی دو بازیگر اصلی، حضور می‌یابند، ولی حضور سایر انسانها محدود می‌شود به دست شکارچی و صدای پدر و مادر دختربچه. با این وجود به قدری صحنه‌ها زیبا و داستان پیوسته و غنی طراحی شده که نمی‌توان حتی یک صحنه را از دست داد. ماجرای تلاش دختربچه برای به دست آوردن دوستی روباهیست که عاشقش شده است. در سودای این عشق، اسرار، خطرها، حسها، هوشمندیها، زیباییها، از خودگذشتگیها، کنجکاویها، هراسها و هر آنچه که ماج ...
  • گزارش تخلف

برای تبیین پدیده رواج جنون آور قلیان باید به سراغ خیلی چیزها رفت، می‌توان مثل روانشناسان ردپای آن را مثلا در لذات دهانی جست، می‌تو

اما در حین تمام این تبیین‌ها مافیای چوب و ذغال و توتون به روانشناسان، به جامعه شناسان و به سیاستمداران قلیان تعارف خواهد کرد!. عکس از ایمان معمار. ساحت زیست.
  • گزارش تخلف

و مادر، آه مادر.. خواهر بزرگم دوست دارد. زیباییش را به خیابان ببرد

مست کند، برقصد. دوست دارد با موی باز و برهنه. در ساحل بدود. و هر روز سگ ِ کوچکش را به آغوش بکشد. و به گنجشک‌های پشت پنجره غذا بدهد. و با صدای بلند برایشان آواز بخواند. بلند. بلندتر از صدای اذان صبح. دوست دارد. ...
  • گزارش تخلف

مادر کودکش را شیر میدهد. و کودک از نور چشم مادر خواندن و نوشتن می‌آموزد

وقتی کمی بزرگتر شد کیف مادر را خالی میکند. تا بسته‌ای سیگاری بخرد. بر استخوانهای لاغر و کم خون مادر راه میرود. تا از دانشگاه فارغ التحصیل شود. وقتی برای خودش مردی شد. پا روی پا می‌اندازد. و در یکی از کافه تریاهای روشنفکران. کنفرانس مطبوعاتی ترتیب میدهد و میگوید:. «عقل زن کامل نیست». ...
  • گزارش تخلف

اکوفمینیسم هندی و واندانا شیوا. قسمت اول

این مطلب برگرفته از سایت تحلیلی خبری مهرخانه می‌باشد …🖋 سیمین یکتایی. رابطه تجربی میان زنان و طبیعت. بسیاری از اکوفمینیست‌ها به شواهد تجربی مبنی بر رابطه محیط زیست و زنان اشاره کرده اند. نشانه هایی از رابطه میان تشعشعات محدود رادیواکتیو، آفت کش‌ها، سموم و دیگر آلاینده‌ها؛ و آسیب فراوان بر سلامتی زنان و کودکان گزارش شده است. شماری دیگر نشان داده اند که سیاست‌های توسعه جهان اول، باعث سازمان دادن به انواعی از مشاغل در جهان سوم شده، که جلوی فعالیت زنان در خانواده و تأثیرگذاری آنان بر خود وخانواده هایشان را می‌گیرد. فمینیست‌های مدافع حقوق حیوانات بیان داشته اند که تولید صنعتی گوشت، آزمایش بر روی حیوانات، شکار و گوشتخواری با شماری از مفاهیم و فعالیت‌های پدرسالارانه مرتبط است. فمینیست هایی که این شواهد را جمع آوری کرده اند، سعی داشته اند ارتباط زنده، واقعی و قابل لمس زنان و طبیعت را به تصویر کشیده و ضرورت پرداختن به تحلیل‌های انتقادیِ اکوفمینیستی را روشن سازند. (Warren, ۱۹۹۳). واندانا شیوا. ...
  • گزارش تخلف

گزارش کانال‌های محیط زیستی:. ۱⃣

محمد باقر صدوق در مطلبی با عنوان عیدی تقلبی خانم ابتکار به رییس جمهور مدعی شد عکسی که به عنوان هدیه نورزوی از طرف خانم ابتکار به رییس جمهور داده شده بود و منظره‌ای از بازگشت فلامینگوها به دریاچه ارومیه بوده است، تقلبی است! قسمتی از مطلب ایشان را می‌خوانید:. این عکس هوایی که مربوط به تیرماه سال ۹۴ می‌باشد، فلامینگوها بصورت خال‌های صورتی‌رنگ دیده می‌شوند. حال باید گفت آقای رییس جمهور خوب بود از خانم ابتکار می‌پرسیدید مگر دریاچه در تیرماه سال۹۴ آب و غذا هم داشته است که فلامینگو‌ها دسته جمعی پرواز کنند و وارد این دریاچه خشک شوند آنهم در تیرماه؟!. معمولا در گذشته، فلامینگوها اوایل بهار برای تخم گذاری و جوجه آوری به دلیل وجود امنیت٬ غذا و آب به دریاچه ارومیه مهاجرت می‌کردند و در جزایر دوقوزلر مبادرت به تخم گذاری می‌نمودند، و در اواخر تابستان پس از آموزش‌های لازم به جوجه‌های خود دریاچه را ترک کرده و به عرض‌های پایینتر باز می‌گشتند. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این عکس می‌تواند مربوط به آبگیری در منطقه پایین دست پادگان خیبر المهدی باشد که به صورت یک تالاب کوچک در فاصله‌ زیاد از دریاچه است که بر اث ...
  • گزارش تخلف