شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology
✅ مسئلهمند کردن مسئله. ✍🏻 کامران. دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی علامه طباطبایی
✅ مسئلهمند کردن مسئله
✍🏻 کامران #مرادی
دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی علامه طباطبایی
🔹 #فوکو واژگون ساز سخت و استوارهای رسوب کرده در عقل سلیم است. فیلسوفی که به هر حکم تثبیت شده نه میگوید و حکم را به مثابه ابزار برای نتیجهای دیگرگون استفاده میکند. فوکو به ما میآموزد که لوح سفید چگونه میتواند سفید نباشد.
برای فوکو هیچدادهی خامی وجود ندارد. هر دادهای آلوده به مسئله و میلی آرشیو میگردد. کار فوکو اساسا مسئلهمندکردن مسئلهی عقلی است که این داده را مبدل به شناخت ساختهاست. برای فوکو مسئله هم ابژه و ابزار تحقیق است و هم نتیجهي آن: پارادوکس جذاب فوکو ( که خود در دیرینهشناسی دانش به آن نه به مثابه عنصر منفی اونتولوژیک در تحقیق بلکه عنصری مولد اشاره میکند) مسئلهمند کردن .
🔹 مسئله به عنوان مثال در تاریخ جنون او در پی مسئلهمند کردن مسئلهای است که در فراز و نشیب تاریخ، جنون را به مثابهی ابژهي گفتمانی بر میسازد. هدف فوکو فراتر از این امر نیست ( فوکو نه میخواست و نه توانست که جنون را به سخن وادارد). برای فوکو جنون ( چیزی که عقل سلیم بر مبنای مسئلهای برمیسازد) هم ابژه کارش است و هم نتیجهی آن ( جنون به مثابه سیاهی که سیاه نیست بلکه خاکستریست : همچون شیوهای از زیست، همچون رنگی میان رنگها و این از طریق مسئلهمند شدن مسئلهي جنون ممکن میگردد).فوکو سخنگوی جنون نیست لذا نقدی که به او وارد میشود که او نیز جنون را به سکوت وا میدارد امری فرای خواست فوکو در تاریخ جنون است. دعوای فوکو برسر جنون همچون دعوایی بر سر یافتن مدلول حقیقی نیست. دعوای او بر سر مسئلهمندکردن، مسئلهای است که این مدلول را بر میسازد. جنون سخنگو نمیخواهد چراکه تنها مجانیناند که میتوانند از جنون سخن بگویند و هر سخنی غیر از این سخنیست که از بطن قدرت برون میآید و باز هم چیزی جز به سکوت واداشتن فرودست نیست.
#جامعهشناسی
#نویسنده_مهمان
🌐جامعهشناسی علامه
https://t.me/joinchat/AAAAAD-FIxbY7Ab5PtgsmQ