✅دلایل گذر روانشناختی مردم بر نسبی گرایی اخلاقی

✅دلایل گذر روانشناختی مردم بر نسبی گرایی اخلاقی

✍مصطفي ملکيان

1⃣مردم فکر می کنند هر باید و نبایدی باید و نباید اخلاقیست و چون از طریق اینترنت و ... متوجه می شوند بایدها و نبایدها متفاوت است در جوامع مختلف ،اما باید توجه کنند آنی که اینجا باید و آنجا نباید است شاید یک قاعده حقوقی یا آداب و رسوم هست که اینجا باید است و آنجا نباید است .
2⃣ مردم می بینند کسانی که با نرم های اخلاقی دیگر زندگی می کنند دارای زندگی خوب و خوش هستند؛ این هم به نظرم گذر روانشناختیست و دلیل بر نسبی گرایی نیست .
3⃣ وقتی احکام اخلاقی متعارض در جامعه میبینند به نسبی گرایی کشیده می شوند ؛
🔹مثلا راجع به موسیقی چند رأی در جامعه ما گفته شده است؟! یک بارمی گویند غزالی درست میگوید یک بار می گویند فیض کاشانی درست گفته است یک بار می گویند آقای گلپایگانی درست گفتن که صدای آونگ ساعت هم حرام می دانستند یک بار هم میگویند شهر به شهر فرق می کند من نمیفهمم اگر فعل قبیح است مکان تا مکانش نباید فرق داشته باشد اگر هم قبیح نیست همه جا باید حسن باشد.
🔹درباره حجاب زنان هم نفهمیدیم یک بار میگویند چادر یک بار می گویند لزوم ندارد چادر ، حجاب اسلامی کافی است یک بار می گویند این لباس دینی ماست یک بار می گویند این لباس ملی ماست و ...
آیا این ها باعث نمیشود جامعه ما نسبی گرا شود؟

🌐شبکه جامعه شناسی علامه
@Atu_sociology