جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ 📖 واژهنامه فلسفی. 🖋 بابک احمدی.. 📍 کتاب از دو بخش اصلی شکل گرفته:.۱ مفاهیم اصلی فلسفه که به ترتیب الفبایی آمدهاند. ۷۳ مفهوم که در ۳۷ مقاله توضیح داده شدهاند و با دو نظام متفاوت ارجاع درونی مدخلها امکان استفاده خواننده را بیشتر کردهاند.۲. گاه نامهای فلسفی که کار فکری مارکس را در زمینه تاریخی آن قرار داده و تداوم کار او در آثار متفکران بعدی از طریق سالهای انتشار کتابهای آنها، نمایان کرده است …🔸 دانلود از پیوست 🔻. 📎 t. me/atu_s_a/۲۳ …. (ذر صورت درخواست ذینفعان اثر، کتاب حذف خواهد شد.). 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ 📖 واژهنامه فلسفی مارکس. 🖋 بابک احمدی. توضیحات و دانلود در ادامه 🔻 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۰:۳۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ ▫️ آداب هدیه دادن. 🖋 دکتر طاهره جعفری | جامعهشناس از جمله رسمهای زیبای ایرانی تهیه هدیه و یا عیدی برای نزدیکان است. در برخی از اقوام این رسم بسیار جدی برگزار میشود و نشانه خوبی برای ابراز لطف واقعی افراد به یکدیگر است. لرها، ترکها و کردها را از نزدیک میشناسم که این رسم را به خوبی اجرا میکنند و معمولا دریافت کنندگان عیدی خانمها هستند که از طرف برادران و پدر خود عیدی میگیرند. در قدیم اغلب قوارههای پارچه لباسی و یا چادری به عنوان عیدی در نظر گرفته میشد. اما این روزها لباسهای متنوع. کیف و کفش و سایر وسایل مورد نیاز و یا تزیینی تهیه میشود، آنچه تهیه میشود از این منظر اهمیت دارد که تا چه حد بتواند مناسب حال هدیه گیرنده باشد. متأسفانه گاهی دیده میشود در عیدی دادن هم افراد دسته بندی میشوند و به ترتیب پول دار بودن و یا پایگاه اجتماعی عیدی دریافت میکنند. خانمهای متمول عیدی گرانتر و فامیلهای معمولیتر نیز عیدیهای معمولی، مهمترین نکتهای که در هدیه دادن یک فرد نهفته است بروز اجتماعی شخصیت اوست پس بنابرین اگر ما لوازم اضافه خانه خودمان را برای کسی هدیه ببریم و یا لباسی را که از دیگری هدیه گرفتهایم، در واقع شخصیت اجتماعی ما قابل تحقیر اس ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۰۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ 💐سال نو مبارک💐.. 🌿با آرزوی سالی سرشار از شادی و کامرانی … جامعه شناسی علامه ۱۹:۵۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ ▫️ تبریک نو شدن خود به خاطر دیگران. رحیم زایرکعبه | دکترای جامعهشناسی سالی نو در پیش رو هست و آدمیان طبق سنتی دیرین به یکدیگر حلول آن را تبریک میگویند. اما راستی چه چیز «نو» میشود و برای چه چیزی «تبریک» میگوییم؟ وقتی فصلها، ماهها، روزها، ساعتها، دقیقهها، ثانیهها عینا همان فصلها، ماهها، روزها، ساعتها، دقیقهها، ثانیههای سال قبل هست و سلسله جانکاهی از تکرار و تداوم در کار هست، پس چه چیز نوئی وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت نو بودن به نو شدن آدمیان در آگاهی، افکار، عواطف، احساسات، اندیشهها، اعمال و اقدامات برمیگردد. آدمیان، نوشدن خود را با نشانه نوئی در طبیعت بهانه کرده، آن را جشن میگیرند. اما نوشدن فردی آدمیان، چه ربطی به تبریک همگانی و جمعی دارد؟ در پاسخ باید گفت اگر آدمیان، صرفا نو شدن خود را جشن بگیرند، آنگاه باید جشنی فردی و انفرادی برای خود بگیرند و نه جشنی جمعی و اجتماعی. پس جمعی بودن این جشن بستگی دارد به نو شدن آدمیان برای دیگران و به خاطر دیگران. برای دیگران فکر کردن، برای دیگران درد کشیدن، برای دیگران مبارزه کردن، برای دیگران خواندن و نوشتن، برای دیگران کار کردن، برای دیگران …. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ هنگامی که میخوانیم یا مینویسیم، به راحتی از یاد میبریم که آغاز این امور، نه واژه، بلکه فریاد است «نه» ی بلندی که در رویارویی با انحرافی که از زندگی انسانی پدید آمده و مسبب آن سرمایهداری بوده است سر داده میشود: فریادی از ناراحتی، وحشت، خشم و تمرد. آغازگاه تأملات نظری، مخالفت، منفیت و مبارزه است. اندیشه از زهدان خشم بیرون میخزد نه از اقامه کردن دلیل، نه از پشت-گرمی-به-استدلال-و- کنکاش-دربارهی-رمز و راز-وجود، که تلقی رایج از اندیشمند است. ما از نفی و ناموزونی شروع میکنیم. ناموزونی میتواند اشکال مختلفی داشته باشد: من و من کردن شاکیانهای که درست ادا نمیشود، اشک سرخوردگی، فریاد خشونت، غرش مطمئنانه. یک ناخرسندی، یک سردرگمی، یک اشتیاق، یک نوسان و لرزش حیاتی. ناموزونی ما در تجربههای متفاوتمان ریشه دارد. گاهی تجربهای مستقیم مثل استثمارشدن در کارخانه، سرکوب شدن در خانه، استرس در محل کار، گرسنگی، فقر، خشونت یا تبعیض اعمال شده توسط دولت و گاهی تجربهای کمتر مستقیم از طریق تلویزیون، روزنامهها یا کتابها است که خشم ما را برمیانگیزاند. در جهان، میلیونها کودک در خیابانها زندگی میکنند، این کودکان در برخی شهرها به طرز سیستماتیکی به قتل میرسند و این کشتار تحت عنوان تنها راه پاسداشت مالکیت خ ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ ▫️ ۶ درس از سال ۹۶. 🖋 علی ملکپور | جامعهشناس اگر بخواهیم سال ۱۳۹۶ را در یک نگاه اجمالی مرور کنیم، باید از جمله به ۶ درس اجمالی زیر اشاره و تجربههای تلخ و شیرین آن را در حافظه جمعی خود ذخیره کنیم:.۱. در اردیبهشت ۹۶ انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را پشت گذاشتیم. تجربهای در دموکراسی نحیف ایرانی که لاجرم باید تقویت شود با مشارکت بیشتر و فراست افزونتر. ما در هر انتخاباتی ما سیاستمداران خود را بهتر میشناسیم، و آنها نیز مردم ما را …۲. در سال ۹۶ مساله برجام و فراز و فرودهای آن ادامه داشت. برجام به ایرانیان نشان داد که سیاست و تدبیر امور خلق هوش و تعهدی فراتر میطلبد. فرصت سوزیهای مراکز قدرت در مراحل قبلی هزینههای سنگینی به سیاست و اقتصاد ملی ایران تحمیل کرد. الگوی حکمرانی در ایران را باید الگوی «سیاست ناموسی» نام نهاد. زیرا هر مقولهای را چنان حیثیتی و ناموسی میکنند که هر نوع رجعت و انعطاف و تعامل با رقبا و بیگانگان سخت و ناممکن مینماید و این شیوه پرهزینه و بی ثمر همچنان جاری است …۳. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۴۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ 🎥 نگاهی از پس سالها به «هامون».. 🖋 خسرو صادقی بروجنی فرصتی دست داد تا در آخرین ساعتهای سال ۹۶ بار دیگر فیلم هامون اثر داریوش مهرجویی را ببینم. فیلمی که سال ۱۳۶۸ ساخته شد. یعنی یکسال پس از پایان جنگ و سرآغاز فصل نوینی از سیاستگذاری اقتصادی و اجتماعی جامعه ایران. فیلم هامون به جنبههای فلسفی و عرفانی و نگاه به عشق از دوربین عشق ابراهیم به اسماعیل، سورن کیرکهگارد و فلسفه اگزیستانسیالیستی معروف است و اکثر نقدهای آن حول موضوعات مرتبط مذکور است. اما نگاه مهرجویی به مناسبات اجتماعی جامعه در سال آغازین پایان جنگ، نقد نیشدار و آشکار طبقهای از بورژوازی که هم عشق و زندگی را فاسد میکنند و هم هر چیزی را کالایی قابل مبادله میسازند، همزمان هامون را به فیلمی عمیقا اجتماعی تبدیل کرده است. از جملهی هامون خطاب به کارفرمایش در مورد کارگر ارزان در جهان سوم تا برخورد هامون در انتهای فیلم با مرد شمالی در ساحل که خشمگینانه پولهای جیبش را به او میدهد چون در زمین او مشغول کندن قبر خود است، از زندگی روشنفکری از خودبیگانه که برای امرار معاش و تامین تجملگرایی همسرش مجبور به کار کردن دوشیفته در مناصب شغلی نامرتبط با علایق روشنفکریاش است، تا نگاه شیفتهوا ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۰۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ دکتر رهبر جنبش شدن صنعت ایران،.. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۲:۴۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ ◾️ حقوق بشر چیست؟ تجربه ما و کشتار مردم در جای جای دنیا ثابت کرده است که منظور از حقوق بشر، حقوق بشر به معنای عام نیست، بلکه به معنای حقوق بشرهای خاص است …مثلا: اگر در فرانسه ده بشر کشته شوند، دولتها و ملتهای زیادی جوش میآورند، اما در جای دیگری مانند شنگال و یمن و عفرین، دنیا در برابر قتل عام و نسل کشی انسانها سکوت میکند!. پس در اینجا حقوق یک بشر فرانسوی یا دانمارکی، با حقوق یک بشر کرد، ایزدی یا عرب، بسیار فرق میکند!. اینجاست که حقوق من بشر بایستی در راستای مصالح یک قدرت بزرگ باشد تا حفظ شوم،. در جلو دیدگان جهانیان، قتل عام، غارت، تجاوز و ویران کردن شهر عفرین را دیدیم،. واقعا شرم باد بشر به مثابه خاص و درنده، که نفرین عفرین نیر شامل آنها است …🖋 دکتر فاضل الیاسی | جامعهشناس. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ 📖 نامه اندیشه مارکسیستی. 🖋 تام باتامور، وی. جی کیرنن و رالف میلی بند. مترجم: اکبر معصوم بیگی. 📍 فرهنگنامه اندیشه مارکسیستی، یک دایرهالمعارف مشروح و مفصل است درباره هرآنچه میخواهید از مارکسیسم بدانید. کتاب راهنمایی جامع و فراگیر درباره موضوعات بنیادین مارکسیسم است برای آنهایی که میخواهند مارکسیسم را بهتر بشناسند و مکتبهای فکری که اندیشه مارکسیستی را شکل بخشیدند را منظمتر و فشردهتر بخوانند. ویراستاران این فرهنگنامه را به گونهای تدوین کردهاند که برای بسیاری از دانشجویان و اساتیدی که در دوره تحصیلات و تحقیقات خود با مفاهیم مارکسیستی روبه رو میشوند سودمند و کارآمد باشد. البته فرهنگنامه به گونهای نوشته و تدوین شده است که برای خواننده غیرمتخصص که تازه میخواهد از ته و توی مارکسیسم سردربیاورد هم قابل استفاده و فهم باشد. 🔸 دانلود از پیوست 🔻. 📎 t. me/atu_s_a/۲۲ …. ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ 📖 نامه اندیشه مارکسیستی. 🖋 تام باتامور، وی. جی کیرنن و رالف میلی بند. مترجم: اکبر معصوم بیگی. دانلود و توضیحات 🔻. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۸:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ 🔅 فرهنگ در ماهیت خود تمامیتخواه است. 🖋 گفتوگوی شان ایلینگ با استوارت جفریز 📍 در سال ۱۹۲۳، جمع ناهمگونی از فلاسفه، منتقدان فرهنگی، و جامعهشناسان مؤسسۀ پژوهشهای اجتماعی۱ را در فرانکفورت آلمان تأسیس کردند. این مؤسسه، که در میان مردم با نام مکتب فرانکفورت مشهور است، شامل جمعی از ستارگان نظریهپردازی چپ بود: والتر بنیامین، تئودور آدورنو، اریک فروم، ماکس هورکهایمر و هربرت مارکوزه …اعضای مکتب فرانکفورت عمدتا چهرههای نئومارکسیستی بودند که به انقلاب سوسیالیستی در آلمان امید داشتند، اما در دام فاشیسم حزب نازی افتادند. آنها، مبهوت از خوانش تاریخی نادرستشان و ناکامی در پیشبینی ظهور هیتلر، شکلی از نقد اجتماعی، موسوم به نظریۀ انتقادی را پروراندند …یکی از اصول هادی مکتب فرانکفورت، بهویژه از نظر آدورنو و هورکهایمر، آن بود که فرهنگ توده، در همۀ شکلهایش، پشتوانهای برای سرمایهداری تمامیتخواه است. ایدهشان این بود که هنر، در جامعۀ سرمایهداری متأخر، به کالای فرهنگی تقلیل یافته است. نظریۀ انتقادی میخواست، با بررسی دقیق محصولات فرهنگ عامهپسند، این نکته را افشا کند. بهویژه سعیشان بر این بود که نشان دهند فرهنگ چگونه به محملی نامرئی برای القای ارزشهای سرمایهداری تبدیل ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ 🔸 کمبود اخلاق حرفهای. 🖋 مصاحبه دکتر فاضل الیاسی با روزنامه جهان صنعت 📍 زلزله کرمانشاه همان لحظات اولیه ۲۱ آبان تمام شد، اما حواشی و معضلات و رنجها و اتفاقات مربوط به مناطق زلزلهزده همچنان ادامه دارد و یحتمل بیش از اینها هم ادامه خواهد داشت. تا زمانی که مدیریت و نظارتی بر روند رسیدگی به امور زلزلهزدگان و بررسی وضعیت اجتماعی آنها به درستی صورت نگیرد، این حواشی و مشکلات پیش خواهد رفت. دکتر فاضل الیاسی جامعهشناس و مدیر دفتر انجمن جامعهشناسی ایران در مناطق زلزلهزده کرمانشاه یکی از کسانی است که به برخی از این حواشی ناگفته پرداخته است. او با بیان برخی انتقادات در خصوص وضعیت ایجاد شده پس از زلزله کرمانشاه در مناطق زلزلهزده با طرح پرسشهایی، تلنگرهایی به دستاندرکاران امر و مسوولان وارد کرده است. وی با انتقاد و گلایه شدید نسبت به نوع کمک رسانی و پخش غیراخلاقی تصاویر درد و رنج زلزلهزدگان به شکلی نامناسب حتی با نیت خوب عنوان کرده: چرا باید انسانها تا این حد تحت فشار قرار بگیرند که تصویر و فیلم خودشان را تمنا و خواهش کنان در شبکههای اجتماعی پخش کنند؟. چرا کسانی که قصد خیر دارند بایستی بدون اخلاق حرفهای به انتشار چنین فیلمها و تصاویری اقدام کنند؟. چرا ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۱۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ ✅چهارشنبه سوری محله یوسف آباد.. ✍🏻شهره مجمع 📍چهارشنبه سوری امسال یک حرکت نمادین و نویی در محله یوسف آباد داشت. در این شب، عکسهایی منتشر شد از گروهی از پسر دخترهای جوان همراه با برخی از افراد نسلهای گذشته، همگی چادر بسر (چادرهای سفید و رنگی)، که با شور و نشاط جمعی در حال برگزاری یکی از آیینهای جشن چهارشنبه سوری-قاشق زنی- بودند. اینکه این گروه خانوادگی یا هم محلی، توانسته بودند فضای خیابان را برای ساعاتی تصرف کنند تا برنامه قاشق زنی را پیاده نمایند و همسایهها و سایر هم محلیها در این حرکت حضور داشتند، بنظرم هیجان خاصی را تولید کرده که از لحاظ اجتماعی دارای ارزشهای بسیاری است.. 🔻اجرای این مراسم از دو منظر مهم است؛. ❇️۱-زمینه ی (field) برگزاری مراسم قاشق زنی؛ محله یوسف آباد. محلهای، که زمینه برگزاری چنین برنامهای است، به لحاظ ویژگیهای فرهنگی و طبقه اجتماعی-اقتصادی و حتی سیاسی ساکنین درخور توجه است. عموما در محلههای یوسف آباد و امیر آباد که در منطقه ۶ تهران واقع هستند، خانوادهها دارای سرمایه فرهنگی بالا و طبقه اجتماعی-اقتصادی متوسط به بالا هستند. وجود موزهها (هنرهای معاصر، فرش و …)، مراکز فرهنگی-تفریحی و دانشگاهی (دانشکدههای د ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ ◽️ پدیده «شبکه سیال» و «لحظه شگفت انگیز». 🖋 مجتبی لشکربلوکی 🔅پروفسور کوین دانبار تحقیقی فوق العاده انجام داد با این هدف که ایدههای خوب از کجا میآیند؟ نتایج جالب بود. او به تعدادی از آزمایشگاههای علمی دور دنیا سری زد و از تمام افراد در حالیکه مشغول انجام جزییترین امورشان بودند، فیلم برداری کرد. در حالیکه آنها جلوی میکروسکوپ نشسته بودند، وقتی که با همکارانشان کنار آب سردکن مشغول گفتگو بودند و امثال اینها. او تمام این مکالمات را ضبط کرد و سعی کرد از منشاء ایجاد بهترین ایدهها سر در بیاورد. وقتی به یک دانشمند در آزمایشگاه فکر میکنیم، این تصویر را داریم همه دور یک میکروسکوپ جمع شده، و مشغول دیدن چیزی با دقت هستند و سپس آن لحظه شگفت انگیز جرقه زدن ایده رخ میدهد و میگوید اوه، یافتم! اما نتایج چیز دیگری بود.. 🔅نتایج تحقیق نشان داد بیشتر ایدههای مهم و موفق پشت میکروسکوپ یا کامپیوتر یا میز کار پیدا نشدند! بلکه زمانی جرقه زدند که آدمها دورمیز جلسات هفتگی با هم گفتگو میکردند. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ 🔵فقر در ایران!.. ✍🏻رضا امیدی.. 📍واقعا ما چیز زیادی دربارۀ فقر در ایران نمیدانیم در ایران عمدۀ مطالعات فقر با رویکرد اقتصادی انجام شده و بر دادههای درآمد-هزینۀ خانوار مبتنی است. در سال گذشته در مطالعاتی که در نهادهای پژوهشی وابسته به سازمان مدیریت و وزارت رفاه انجام شده، جمعیت زیر خط فقر مطلق را از ۱۸ درصد تا ۳۲ درصد برآورد کردهاند. پژوهشگران مستقل این میزان را تا ۵۰ درصد هم برآورد میکنند و در همۀ این پژوهشها نیز از همان دادههای درآمد-هزینۀ خانوار استفاده میشود. به نظر میرسد برای توضیح و تبیین فقر بهطور جدی نیاز به مطالعات جامعهشناختی و مردمشناسی هم داریم. اینکه فقر و تهیدستی چگونه برساخته میشود؟ آیا فقرا نوعی همزیستی پایدار با فقر را تجربه میکنند؟ چه نوع سیاستها و سازوکارهای غیررسمی در بین فقرا جریان دارد؟ اساسا فقر چه دینامیزم اجتماعی دارد؟ دانستههای ما در این حوزه بسیار ناکافی است …* اگر منطق حاکم بر سیاستهای اقتصادی ما اصلاح نشود، سیاستها و برنامههای حمایتی بههیچ عنوان توان جبران مخاطرات تولیدشدۀ ناشی از سیاستهای اقتصادی را ندارند. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ 🔵مسافرت عید!.. 🖌نازنین جمشیدی …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ 🔵 ۱۰ رویداد مهم کشور در سال ۹۶ …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۰۹:۵۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ ایدئولوژیهایی که «ما» را به من و تو و او تقسیم میکند مبلغ نابودی انسان است …🖋 احمد شاملو از گفتگو دربارهء هنر و ادبیات …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ‹ 101 102 103 104 105 106 107 ›
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ 📖 واژهنامه فلسفی. 🖋 بابک احمدی.. 📍 کتاب از دو بخش اصلی شکل گرفته:.۱ مفاهیم اصلی فلسفه که به ترتیب الفبایی آمدهاند. ۷۳ مفهوم که در ۳۷ مقاله توضیح داده شدهاند و با دو نظام متفاوت ارجاع درونی مدخلها امکان استفاده خواننده را بیشتر کردهاند.۲. گاه نامهای فلسفی که کار فکری مارکس را در زمینه تاریخی آن قرار داده و تداوم کار او در آثار متفکران بعدی از طریق سالهای انتشار کتابهای آنها، نمایان کرده است …🔸 دانلود از پیوست 🔻. 📎 t. me/atu_s_a/۲۳ …. (ذر صورت درخواست ذینفعان اثر، کتاب حذف خواهد شد.). 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ 📖 واژهنامه فلسفی مارکس. 🖋 بابک احمدی. توضیحات و دانلود در ادامه 🔻 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۰:۳۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ ▫️ آداب هدیه دادن. 🖋 دکتر طاهره جعفری | جامعهشناس از جمله رسمهای زیبای ایرانی تهیه هدیه و یا عیدی برای نزدیکان است. در برخی از اقوام این رسم بسیار جدی برگزار میشود و نشانه خوبی برای ابراز لطف واقعی افراد به یکدیگر است. لرها، ترکها و کردها را از نزدیک میشناسم که این رسم را به خوبی اجرا میکنند و معمولا دریافت کنندگان عیدی خانمها هستند که از طرف برادران و پدر خود عیدی میگیرند. در قدیم اغلب قوارههای پارچه لباسی و یا چادری به عنوان عیدی در نظر گرفته میشد. اما این روزها لباسهای متنوع. کیف و کفش و سایر وسایل مورد نیاز و یا تزیینی تهیه میشود، آنچه تهیه میشود از این منظر اهمیت دارد که تا چه حد بتواند مناسب حال هدیه گیرنده باشد. متأسفانه گاهی دیده میشود در عیدی دادن هم افراد دسته بندی میشوند و به ترتیب پول دار بودن و یا پایگاه اجتماعی عیدی دریافت میکنند. خانمهای متمول عیدی گرانتر و فامیلهای معمولیتر نیز عیدیهای معمولی، مهمترین نکتهای که در هدیه دادن یک فرد نهفته است بروز اجتماعی شخصیت اوست پس بنابرین اگر ما لوازم اضافه خانه خودمان را برای کسی هدیه ببریم و یا لباسی را که از دیگری هدیه گرفتهایم، در واقع شخصیت اجتماعی ما قابل تحقیر اس ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۵۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ ▫️ تبریک نو شدن خود به خاطر دیگران. رحیم زایرکعبه | دکترای جامعهشناسی سالی نو در پیش رو هست و آدمیان طبق سنتی دیرین به یکدیگر حلول آن را تبریک میگویند. اما راستی چه چیز «نو» میشود و برای چه چیزی «تبریک» میگوییم؟ وقتی فصلها، ماهها، روزها، ساعتها، دقیقهها، ثانیهها عینا همان فصلها، ماهها، روزها، ساعتها، دقیقهها، ثانیههای سال قبل هست و سلسله جانکاهی از تکرار و تداوم در کار هست، پس چه چیز نوئی وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت نو بودن به نو شدن آدمیان در آگاهی، افکار، عواطف، احساسات، اندیشهها، اعمال و اقدامات برمیگردد. آدمیان، نوشدن خود را با نشانه نوئی در طبیعت بهانه کرده، آن را جشن میگیرند. اما نوشدن فردی آدمیان، چه ربطی به تبریک همگانی و جمعی دارد؟ در پاسخ باید گفت اگر آدمیان، صرفا نو شدن خود را جشن بگیرند، آنگاه باید جشنی فردی و انفرادی برای خود بگیرند و نه جشنی جمعی و اجتماعی. پس جمعی بودن این جشن بستگی دارد به نو شدن آدمیان برای دیگران و به خاطر دیگران. برای دیگران فکر کردن، برای دیگران درد کشیدن، برای دیگران مبارزه کردن، برای دیگران خواندن و نوشتن، برای دیگران کار کردن، برای دیگران …. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ هنگامی که میخوانیم یا مینویسیم، به راحتی از یاد میبریم که آغاز این امور، نه واژه، بلکه فریاد است «نه» ی بلندی که در رویارویی با انحرافی که از زندگی انسانی پدید آمده و مسبب آن سرمایهداری بوده است سر داده میشود: فریادی از ناراحتی، وحشت، خشم و تمرد. آغازگاه تأملات نظری، مخالفت، منفیت و مبارزه است. اندیشه از زهدان خشم بیرون میخزد نه از اقامه کردن دلیل، نه از پشت-گرمی-به-استدلال-و- کنکاش-دربارهی-رمز و راز-وجود، که تلقی رایج از اندیشمند است. ما از نفی و ناموزونی شروع میکنیم. ناموزونی میتواند اشکال مختلفی داشته باشد: من و من کردن شاکیانهای که درست ادا نمیشود، اشک سرخوردگی، فریاد خشونت، غرش مطمئنانه. یک ناخرسندی، یک سردرگمی، یک اشتیاق، یک نوسان و لرزش حیاتی. ناموزونی ما در تجربههای متفاوتمان ریشه دارد. گاهی تجربهای مستقیم مثل استثمارشدن در کارخانه، سرکوب شدن در خانه، استرس در محل کار، گرسنگی، فقر، خشونت یا تبعیض اعمال شده توسط دولت و گاهی تجربهای کمتر مستقیم از طریق تلویزیون، روزنامهها یا کتابها است که خشم ما را برمیانگیزاند. در جهان، میلیونها کودک در خیابانها زندگی میکنند، این کودکان در برخی شهرها به طرز سیستماتیکی به قتل میرسند و این کشتار تحت عنوان تنها راه پاسداشت مالکیت خ ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ ▫️ ۶ درس از سال ۹۶. 🖋 علی ملکپور | جامعهشناس اگر بخواهیم سال ۱۳۹۶ را در یک نگاه اجمالی مرور کنیم، باید از جمله به ۶ درس اجمالی زیر اشاره و تجربههای تلخ و شیرین آن را در حافظه جمعی خود ذخیره کنیم:.۱. در اردیبهشت ۹۶ انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را پشت گذاشتیم. تجربهای در دموکراسی نحیف ایرانی که لاجرم باید تقویت شود با مشارکت بیشتر و فراست افزونتر. ما در هر انتخاباتی ما سیاستمداران خود را بهتر میشناسیم، و آنها نیز مردم ما را …۲. در سال ۹۶ مساله برجام و فراز و فرودهای آن ادامه داشت. برجام به ایرانیان نشان داد که سیاست و تدبیر امور خلق هوش و تعهدی فراتر میطلبد. فرصت سوزیهای مراکز قدرت در مراحل قبلی هزینههای سنگینی به سیاست و اقتصاد ملی ایران تحمیل کرد. الگوی حکمرانی در ایران را باید الگوی «سیاست ناموسی» نام نهاد. زیرا هر مقولهای را چنان حیثیتی و ناموسی میکنند که هر نوع رجعت و انعطاف و تعامل با رقبا و بیگانگان سخت و ناممکن مینماید و این شیوه پرهزینه و بی ثمر همچنان جاری است …۳. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۴۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ 🎥 نگاهی از پس سالها به «هامون».. 🖋 خسرو صادقی بروجنی فرصتی دست داد تا در آخرین ساعتهای سال ۹۶ بار دیگر فیلم هامون اثر داریوش مهرجویی را ببینم. فیلمی که سال ۱۳۶۸ ساخته شد. یعنی یکسال پس از پایان جنگ و سرآغاز فصل نوینی از سیاستگذاری اقتصادی و اجتماعی جامعه ایران. فیلم هامون به جنبههای فلسفی و عرفانی و نگاه به عشق از دوربین عشق ابراهیم به اسماعیل، سورن کیرکهگارد و فلسفه اگزیستانسیالیستی معروف است و اکثر نقدهای آن حول موضوعات مرتبط مذکور است. اما نگاه مهرجویی به مناسبات اجتماعی جامعه در سال آغازین پایان جنگ، نقد نیشدار و آشکار طبقهای از بورژوازی که هم عشق و زندگی را فاسد میکنند و هم هر چیزی را کالایی قابل مبادله میسازند، همزمان هامون را به فیلمی عمیقا اجتماعی تبدیل کرده است. از جملهی هامون خطاب به کارفرمایش در مورد کارگر ارزان در جهان سوم تا برخورد هامون در انتهای فیلم با مرد شمالی در ساحل که خشمگینانه پولهای جیبش را به او میدهد چون در زمین او مشغول کندن قبر خود است، از زندگی روشنفکری از خودبیگانه که برای امرار معاش و تامین تجملگرایی همسرش مجبور به کار کردن دوشیفته در مناصب شغلی نامرتبط با علایق روشنفکریاش است، تا نگاه شیفتهوا ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۴۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ ◾️ حقوق بشر چیست؟ تجربه ما و کشتار مردم در جای جای دنیا ثابت کرده است که منظور از حقوق بشر، حقوق بشر به معنای عام نیست، بلکه به معنای حقوق بشرهای خاص است …مثلا: اگر در فرانسه ده بشر کشته شوند، دولتها و ملتهای زیادی جوش میآورند، اما در جای دیگری مانند شنگال و یمن و عفرین، دنیا در برابر قتل عام و نسل کشی انسانها سکوت میکند!. پس در اینجا حقوق یک بشر فرانسوی یا دانمارکی، با حقوق یک بشر کرد، ایزدی یا عرب، بسیار فرق میکند!. اینجاست که حقوق من بشر بایستی در راستای مصالح یک قدرت بزرگ باشد تا حفظ شوم،. در جلو دیدگان جهانیان، قتل عام، غارت، تجاوز و ویران کردن شهر عفرین را دیدیم،. واقعا شرم باد بشر به مثابه خاص و درنده، که نفرین عفرین نیر شامل آنها است …🖋 دکتر فاضل الیاسی | جامعهشناس. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ 📖 نامه اندیشه مارکسیستی. 🖋 تام باتامور، وی. جی کیرنن و رالف میلی بند. مترجم: اکبر معصوم بیگی. 📍 فرهنگنامه اندیشه مارکسیستی، یک دایرهالمعارف مشروح و مفصل است درباره هرآنچه میخواهید از مارکسیسم بدانید. کتاب راهنمایی جامع و فراگیر درباره موضوعات بنیادین مارکسیسم است برای آنهایی که میخواهند مارکسیسم را بهتر بشناسند و مکتبهای فکری که اندیشه مارکسیستی را شکل بخشیدند را منظمتر و فشردهتر بخوانند. ویراستاران این فرهنگنامه را به گونهای تدوین کردهاند که برای بسیاری از دانشجویان و اساتیدی که در دوره تحصیلات و تحقیقات خود با مفاهیم مارکسیستی روبه رو میشوند سودمند و کارآمد باشد. البته فرهنگنامه به گونهای نوشته و تدوین شده است که برای خواننده غیرمتخصص که تازه میخواهد از ته و توی مارکسیسم سردربیاورد هم قابل استفاده و فهم باشد. 🔸 دانلود از پیوست 🔻. 📎 t. me/atu_s_a/۲۲ …. ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ 📖 نامه اندیشه مارکسیستی. 🖋 تام باتامور، وی. جی کیرنن و رالف میلی بند. مترجم: اکبر معصوم بیگی. دانلود و توضیحات 🔻. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۸:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ 🔅 فرهنگ در ماهیت خود تمامیتخواه است. 🖋 گفتوگوی شان ایلینگ با استوارت جفریز 📍 در سال ۱۹۲۳، جمع ناهمگونی از فلاسفه، منتقدان فرهنگی، و جامعهشناسان مؤسسۀ پژوهشهای اجتماعی۱ را در فرانکفورت آلمان تأسیس کردند. این مؤسسه، که در میان مردم با نام مکتب فرانکفورت مشهور است، شامل جمعی از ستارگان نظریهپردازی چپ بود: والتر بنیامین، تئودور آدورنو، اریک فروم، ماکس هورکهایمر و هربرت مارکوزه …اعضای مکتب فرانکفورت عمدتا چهرههای نئومارکسیستی بودند که به انقلاب سوسیالیستی در آلمان امید داشتند، اما در دام فاشیسم حزب نازی افتادند. آنها، مبهوت از خوانش تاریخی نادرستشان و ناکامی در پیشبینی ظهور هیتلر، شکلی از نقد اجتماعی، موسوم به نظریۀ انتقادی را پروراندند …یکی از اصول هادی مکتب فرانکفورت، بهویژه از نظر آدورنو و هورکهایمر، آن بود که فرهنگ توده، در همۀ شکلهایش، پشتوانهای برای سرمایهداری تمامیتخواه است. ایدهشان این بود که هنر، در جامعۀ سرمایهداری متأخر، به کالای فرهنگی تقلیل یافته است. نظریۀ انتقادی میخواست، با بررسی دقیق محصولات فرهنگ عامهپسند، این نکته را افشا کند. بهویژه سعیشان بر این بود که نشان دهند فرهنگ چگونه به محملی نامرئی برای القای ارزشهای سرمایهداری تبدیل ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ 🔸 کمبود اخلاق حرفهای. 🖋 مصاحبه دکتر فاضل الیاسی با روزنامه جهان صنعت 📍 زلزله کرمانشاه همان لحظات اولیه ۲۱ آبان تمام شد، اما حواشی و معضلات و رنجها و اتفاقات مربوط به مناطق زلزلهزده همچنان ادامه دارد و یحتمل بیش از اینها هم ادامه خواهد داشت. تا زمانی که مدیریت و نظارتی بر روند رسیدگی به امور زلزلهزدگان و بررسی وضعیت اجتماعی آنها به درستی صورت نگیرد، این حواشی و مشکلات پیش خواهد رفت. دکتر فاضل الیاسی جامعهشناس و مدیر دفتر انجمن جامعهشناسی ایران در مناطق زلزلهزده کرمانشاه یکی از کسانی است که به برخی از این حواشی ناگفته پرداخته است. او با بیان برخی انتقادات در خصوص وضعیت ایجاد شده پس از زلزله کرمانشاه در مناطق زلزلهزده با طرح پرسشهایی، تلنگرهایی به دستاندرکاران امر و مسوولان وارد کرده است. وی با انتقاد و گلایه شدید نسبت به نوع کمک رسانی و پخش غیراخلاقی تصاویر درد و رنج زلزلهزدگان به شکلی نامناسب حتی با نیت خوب عنوان کرده: چرا باید انسانها تا این حد تحت فشار قرار بگیرند که تصویر و فیلم خودشان را تمنا و خواهش کنان در شبکههای اجتماعی پخش کنند؟. چرا کسانی که قصد خیر دارند بایستی بدون اخلاق حرفهای به انتشار چنین فیلمها و تصاویری اقدام کنند؟. چرا ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۱۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ ✅چهارشنبه سوری محله یوسف آباد.. ✍🏻شهره مجمع 📍چهارشنبه سوری امسال یک حرکت نمادین و نویی در محله یوسف آباد داشت. در این شب، عکسهایی منتشر شد از گروهی از پسر دخترهای جوان همراه با برخی از افراد نسلهای گذشته، همگی چادر بسر (چادرهای سفید و رنگی)، که با شور و نشاط جمعی در حال برگزاری یکی از آیینهای جشن چهارشنبه سوری-قاشق زنی- بودند. اینکه این گروه خانوادگی یا هم محلی، توانسته بودند فضای خیابان را برای ساعاتی تصرف کنند تا برنامه قاشق زنی را پیاده نمایند و همسایهها و سایر هم محلیها در این حرکت حضور داشتند، بنظرم هیجان خاصی را تولید کرده که از لحاظ اجتماعی دارای ارزشهای بسیاری است.. 🔻اجرای این مراسم از دو منظر مهم است؛. ❇️۱-زمینه ی (field) برگزاری مراسم قاشق زنی؛ محله یوسف آباد. محلهای، که زمینه برگزاری چنین برنامهای است، به لحاظ ویژگیهای فرهنگی و طبقه اجتماعی-اقتصادی و حتی سیاسی ساکنین درخور توجه است. عموما در محلههای یوسف آباد و امیر آباد که در منطقه ۶ تهران واقع هستند، خانوادهها دارای سرمایه فرهنگی بالا و طبقه اجتماعی-اقتصادی متوسط به بالا هستند. وجود موزهها (هنرهای معاصر، فرش و …)، مراکز فرهنگی-تفریحی و دانشگاهی (دانشکدههای د ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ ◽️ پدیده «شبکه سیال» و «لحظه شگفت انگیز». 🖋 مجتبی لشکربلوکی 🔅پروفسور کوین دانبار تحقیقی فوق العاده انجام داد با این هدف که ایدههای خوب از کجا میآیند؟ نتایج جالب بود. او به تعدادی از آزمایشگاههای علمی دور دنیا سری زد و از تمام افراد در حالیکه مشغول انجام جزییترین امورشان بودند، فیلم برداری کرد. در حالیکه آنها جلوی میکروسکوپ نشسته بودند، وقتی که با همکارانشان کنار آب سردکن مشغول گفتگو بودند و امثال اینها. او تمام این مکالمات را ضبط کرد و سعی کرد از منشاء ایجاد بهترین ایدهها سر در بیاورد. وقتی به یک دانشمند در آزمایشگاه فکر میکنیم، این تصویر را داریم همه دور یک میکروسکوپ جمع شده، و مشغول دیدن چیزی با دقت هستند و سپس آن لحظه شگفت انگیز جرقه زدن ایده رخ میدهد و میگوید اوه، یافتم! اما نتایج چیز دیگری بود.. 🔅نتایج تحقیق نشان داد بیشتر ایدههای مهم و موفق پشت میکروسکوپ یا کامپیوتر یا میز کار پیدا نشدند! بلکه زمانی جرقه زدند که آدمها دورمیز جلسات هفتگی با هم گفتگو میکردند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ 🔵فقر در ایران!.. ✍🏻رضا امیدی.. 📍واقعا ما چیز زیادی دربارۀ فقر در ایران نمیدانیم در ایران عمدۀ مطالعات فقر با رویکرد اقتصادی انجام شده و بر دادههای درآمد-هزینۀ خانوار مبتنی است. در سال گذشته در مطالعاتی که در نهادهای پژوهشی وابسته به سازمان مدیریت و وزارت رفاه انجام شده، جمعیت زیر خط فقر مطلق را از ۱۸ درصد تا ۳۲ درصد برآورد کردهاند. پژوهشگران مستقل این میزان را تا ۵۰ درصد هم برآورد میکنند و در همۀ این پژوهشها نیز از همان دادههای درآمد-هزینۀ خانوار استفاده میشود. به نظر میرسد برای توضیح و تبیین فقر بهطور جدی نیاز به مطالعات جامعهشناختی و مردمشناسی هم داریم. اینکه فقر و تهیدستی چگونه برساخته میشود؟ آیا فقرا نوعی همزیستی پایدار با فقر را تجربه میکنند؟ چه نوع سیاستها و سازوکارهای غیررسمی در بین فقرا جریان دارد؟ اساسا فقر چه دینامیزم اجتماعی دارد؟ دانستههای ما در این حوزه بسیار ناکافی است …* اگر منطق حاکم بر سیاستهای اقتصادی ما اصلاح نشود، سیاستها و برنامههای حمایتی بههیچ عنوان توان جبران مخاطرات تولیدشدۀ ناشی از سیاستهای اقتصادی را ندارند. ...
جامعه شناسی علامه ۰۹:۵۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ ایدئولوژیهایی که «ما» را به من و تو و او تقسیم میکند مبلغ نابودی انسان است …🖋 احمد شاملو از گفتگو دربارهء هنر و ادبیات …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.