جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ 📈 میزان تلفات جادهای در بازه ۱۴ ساله با جنگهای اخیر منطقه. 🔸 آمار جنگ=ویکیپدیا 🔸 تصادفات=تابناک. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ 📈 مقایسه تطبیقی نرخ تورم با میزان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ 📸 دختر چهارده ساله آمریکایی موهای خود را با اتو صاف میکند 📍 تاریخ نامعلوم …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ 📊سهم حوزههای مختلف تالیفی در یازده ماهه سال ۹۶ …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ ✅جغرافیا؛ نهاد قدرتمند نابرابری 📍فرض کنید سال ۱۳۷۰ دو خانوار با مبلغ یکسانی سرمایه به تهران وارد شده و «مسکنی با قیمت یکسان» خریدهاند؛ یکی از آنها در منطقه ۱، ۲ یا ۵ ساکن شده باشد و دیگری در منطقه ۱۰، ۱۱ یا ۱۲. به فرض برابری کامل آنها در شغل و درآمد و …، «نهاد مستحکم نابرابرسازی» در ایران و تهران، به شکل شگفت آوری میزان ثروت آنها را تحت تاثیر قرار میدهد؛ به نحوی که در سال ۹۶ (بدون هیچ تفاوتی در میزان کوشش آنها طی این سالها)، خانوار نخست از ثروت بسیار بیشتری برخوردار شده و ارزش مسکن او حدود ۲ برابر خانوار دوم شده است!. حال اگر این دوخانوار با خانوار دیگری که با ثروت برابر با آنها در شهرهای کوچک زندگی کرده است، مقایسه شود شکاف بیشتری نمودار میشود. 📍نهاد نابرابری ساز در ایران بسیار به جغرافیا و زمین وابسته است، نه میزان کوشش یا استعداد افراد!. 🔰از کانال سیاستگذاری اجتماعی …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ ✅ از فینگرفود تا اژدر زاپاتا.. ✍🏻دکتر فردین علیخواه/جامعهشناس.. 📍غذا فقط غذا نیست غذاها ازنظر اجتماعی ارزشگذاری میشوند و وجههای اجتماعی دارند. در جامعه ایرانی املت با جوجهکباب، خورش قیمه با باقالیپلو با ماهیچه، قورمهسبزی با بوقلمون شکم پر یکسان نیست. به همین دلیل گاهی اوقات حرمت مهمانی را که دعوت کردهایم در نوع غذایی که برای او تهیه میکنیم نشان میدهیم. البته در سالهای اخیر علاوه بر نوع غذا، تعداد و تنوع آن نیز اضافه شده است. در برخی از کشورهای خاورمیانه میزان روغن موجود در غذا هم نشانه احترام به مهمان است. هر چه روغن بیشتر باشد یعنی منزلت مهمان نزد میزبان بیشتر است …غذا در حکم یک ویترین است. ما گاهی اوقات با غذا، سبک زندگیمان را به رخ میکشیم. درست است که همه ایرانیان کموبیش غذاهای مشترکی طبخ میکنند ولی طبخ غذاهای جدیدی که بیانگر آشنایی میزبان با زندگی مد روز باشد میتواند برای او پرستیژ اجتماعی به همراه آورد. غذاها میتوانند به ما تمایز اجتماعی بدهند. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ 🔴ایران در قعر جدول نابرابری جنسیتی.. 📍رتبه۱۵ در خاورمیانه! … جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ 🔵مد؛ تمایز یا تشابه؟.. 📌خلاصه سخنرانی فردین علیخواه (جامعهشناس) در دانشگاه گیلان 📍جامعه شناسان ایرانی توجه جدی به تحولات مد در ایران نداشتهاند. معمولا این نظر وجود داشته است که در این کشور باید به مسائل مهمتری پرداخت. مطالعات مردم شناسان و قومنگاران درباره لباس اقوام ایرانی بسیار چشمگیرتر از تلاش جامعه شناسان برای شناخت مد در ایران معاصر است. درمقابل، در سطح جهانی، محققان علوم اجتماعی تحقیقات قابلتوجهی درباره مد داشتهاند. این مطالعات عمدتا مبتنی بر نظریههایی است که جامعه شناسان کلاسیک در خصوص مد داشتند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنم …تورشتاین وبلن نگاهی طبقاتی به مد دارد. ازنظر او مد و بهطور مشخص لباس یکی از ابزارهای ارسال پیام به دیگران است. او در کتابش با عنوان طبقه تنآسان که درواقع بررسی طبقهای اجتماعی در اروپای قرن نوزدهم است میگوید که یکی از کارکردهای نحوه لباس پوشیدن این طبقه آن است که به دیگران بگویند نیازی به کار کردن و زحمت کشیدن ندارند. نوع کلاه، دستمالگردن، کفش براق و عصای این طبقه گویای آن است که پول؛ خودش به سمت آنان میآید و آنان کار طافت فرسا نمیکنند. ازنظر وبلن حتی زنان طبقه تنپرور هم با بستن شکمبند و گن نشان میدهند که شوهرش ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ 🔅 مدیریت بدن به مثابه هراسمنشی. 🖋 وحید میرهبیگی 📍 این نوشتار بر یکی از نظریهی جامعهشناختی به نام هراسمنشی (panic moral) تکیه و از آن فراتر میرود. این نظریه توسط استنلی کوهن. ساخته و پرداخته شد. هراس منشی، ترسی جمعی است و هنگامی رخ میدهد که پدیدهای خاص به عنوان تهدیدی برای ارزشهای مشترک جمعی محسوب شود. مهمترین چیزی که موجب رواج نگرانی و ترس جامعه در مورد این پدیده میشود، شخصیتهای حقیقی و حقوقی تأثیرگذار و یا مشهور هستند. هراس منشی پدیدهای است که در جوامع اطلاعاتی و ارتباطاتی شدهی امروز بیشتر امکان رخ دادن دارد. هنگامی که هراسمنشی رخ میدهد، ابتدا رسانهها نگرانی راجع به مشکلی را در جامعه اشاعه میدهند. سپس خصومتی جمعی نسبت به آن پدیده شکل میگیرد که مبتنی بر درکی مشترک درمورد آن است، سپس به آن پدیده پاسخی نامناسب از سوی جامعه داده میشود و تب هراس فروکش میکند. در این جا از برخی هراسهای مدرن سخن خواهیم گفت که به زعم ما تا حد زیادی مخلوق رسانههای جدید هستند و تفاوت آنها با هراسهای منشی مد نظر کوهن این است که به نظر پایدارتر و دارای ریشههای قابل تشخیصی در اقتصاد هستند. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ 🎥 آسیبهای داری رفاقتی. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 03:14, 15.7 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ 🗞 تمایز نظریه اجتماعی و نظریهی جامعه شناختی: راه حلی برای مشکل اسلامیسازی جامعهشناسی در ایران 🖋 حسن محدثی گیلوایی. 📍 یکی از چالشهای اصلی علوم اجتماعی و از جمله جامعه شناسی در ایران پس از انقلاب، تلقی علوم اجتماعی به مثابه بدنهای از دانش حامل مفروضات و ارزشهای ایدئولوژیک سکولار و غربی است. برخی به دنبال تولید دانشی به نام «جامعه شناسی اسلامی» هستند و در این باب کوششهای متفرقهای نیز صورت گرفته است که البته هنوز منجر به عرضه محصولی قابل اعتنا نشده است. در مقابل این چالش، واکنش دیگر جامعهشناسان نفی و انکار این مدعا و انتظار ارائه جامعه شناسی بدیل توسط مدعیان بوده است. این مقاله با تمایز میان نظریه اجتماعی و نظریه جامعه شناختی راه حلی برای برون رفت از این چالش مطرح میسازد که دست کم میتواند به همدلی بیشتر این دو جریان موجود در جامعه شناسی بینجامد. مبنای این تمایز تفکیک نظریههای هنجارین یا تجویزی از نظریههای غیرهنجارین یا توصیفی است. برای تثبیت این تمایزگذاری نخست نگرش درباب جامعه (جامعهنگری یا جامعهبینی) از جامعه شناسی متمایز شده و خلط این دو با هم مورد نقد قرار گرفته است. در گام بعدی، تمایز میان نظریه اجتماعی و نظریه جامعه شناختی با توجه به چند ویژگی مطرح شده است: هنجارین یا غ ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ خاطرم هست پایان سال گذشته میگفتیم ایکاش امسال تمام شود، درد و غم از دل برود امسال هم همین ادبیات را داریم. چند سالی هست همین است. این دیگر به طبیعت کاری ندارد. کار خودمان است. همه ما. وقتی سکوت میکنیم از بی مسوولیتی مدیران، بیتخصصی متخصصان و سهلانگاری و سهل اندیشی خودمان از تمام وقایع؛ و ادبیاتمان شده ولش کن درست میشود، انشالله خیر است، حتما حکمتی در آن بوده و دایم؛ وقتی بی مسوولیتیمان را میاندازیم گردن کائنات و قضا و قدر بهتر از این نمیشود. همه چیز شده راه بنداز جا بنداز، یا جابنداز راه بنداز. ورد زبانمان شده اینکه ایکاش کارمان به بیمارستان نیافتد، کارمان به پلیس نیافتد، کارمان به بیمه نیافتد، کارمان به هواپیمایی نیافتد، کارمان به دادگاه نیافتد، کارمان به روانشناس نیافتد، کارمان به مسوولان مدرسه نیافتد، کارمان به تلویزیون نیافتد، کارمان به بانک نیافتد، کارمان به شهرداری نیافتد، کارمان به …. ظاهرا کارمان نباید به هیچ جا بیافتد، زیرا قبول داریم هیچکداممان بلد کار نیستیم. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ ⚠️درس عبرت برای چهارشنبه سوری ۹۶! …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۵:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ این خیلی شگفتانگیز است که مردم قضاوت کردن را دوست دارند. قضاوت همه جا صورت میگیرد، همیشه شاید این یکی از سادهترین کارهایی است که به نوع بشر داده شده تا انجام دهد. و خوب میدانید که نهایتا آخرین انسان، زمانی که آخرین جرقههای دشمناش را به خاکستر تبدیل کند، پشت یک میز زهواردررفته مینشیند و محاکمهی مسئول واقعه را آغاز میکند. کاری نمیتوانم بکنم جز آنکه رویای نوعی نقد را در سر بپرورانم که در صدد قضاوتکردن نباشد، بلکه به یک مجموعه آثار، یک کتاب، یک جمله، و یک ایده جان ببخشد: نقدی که شعلهها را روشن کند، رشد سبزهها را بنگرد، به باد گوش بسپارد و در وزش نسیم، کف (روی) دریا را برگیرد و بپراکند. این نقد نه قضاوت، که نشانههای وجود را تکثیر میکند، آنها را فرا میخواند و از خواب بیدار میکند. شاید گاهی اوقات آنها را بیافریند – چه بهتر. چه بهتر که چنین کند. نقدی که حکم میدهد و داوری میکند مرا به خواب فرو میبرد. من نقدی را دوست دارم که جرقههای تخیل را روشن کند. این نقد، یک حاکم مقتدر نیست یا ردایی قرمز بر تن ندارد. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۵۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ 🔅 مسئولیت اجتماعی دانشگاه. 🎙 دکتر محمد فاضلی.. 📍 دانشگاه تعهد دارد به: 🔸 تعهد به تولید ارزش عمومی. - جوهره و اساس کردار دانشگاهی را جدی گرفته و زمینههای آموزش، پژوهش و روح آکادمیک (استقلال، آزادی آکادمیک و نقد کردن و تولید دانش معتبر در آن رعایت میشود) در آن جدی است. 🔸 تعهد به تولید دانشجوی متعهد. 🔸 تعهد به تحقیقات متعهد. 🔹 دانشگاه باید به این موارد توجه داشته باشد:.۱- توسعه محلی.۲- پایداری توسعه.۳- دانشگاه نسبت به سیاستهای ملی و اثرش بر سطح محلی باید واکنش مسئولانه نشان دهد. هدف نهایی دانشگاه ارتقا کیفیت زندگی (عینی و ذهنی) شهروندان است. 🔸 دانشگاه باید به این سه سوال پاسخ دهد:.۱- وجود دانشگاه در اجتماع میزبان، چه ظرفیتهایی برای کمک به ارتقای کمک به زندگی و توسعه پایدار در ایجاد کرده است؟.۲- دانشگاه چه سهمی در افزایش، مشارکت و همافزایی نیروهای اجتماعی موثر بر جوانب حیات اجتماع محلی داشتهاست؟.۳- دانشگاه چقدر متفاوت از دیگر دانشگاههایی هست که در بسترهای اجتماعی متفاوتی دارند؟. 📍 دانلود و شنیدن سخنرانی از فایل پیوست🔻. 📎 t. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۵۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ ✅ دانشگاه به کجا میرود؟. 🖋 علیرضا چمنزار 📍ارزش نیروهای انسانی که تاکنون بهوسیله دانشگاههای ایران بهجامعه آمریکا و دیگر کشورها عرضه شدهاست از ارزش مجموع کمکهای بلاعوض و به شکل قرضه که از هر طریق به ایران دادهشدهاست، بیشتر میباشد …📍دانشگاه تهران و سایر مراکز آموزشی عالی در ایران وظیفه دارند که بهدومین مرحله حیات خود، قدم بگذارند. در ۱۳۱۳ که دانشگاه تهران پایهگذاری میشد تنها یک ضرورت درک و احساس میشد و آن لزوم داشتن موسسهای به اسم دانشگاه بود. همه استدلال میکردند که چون ملل مترقی جهان دانشگاه دارند ما هم باید داشته باشیم و وقتی هم که دانشگاه گشوده شد همه احساس کردند که یکی از آرزوهای ملی ما بر آورده شده است …📍متأسفانه امروز که متجاوز از ۸۰ سال از آن تاریخ میگذرد ما هنوز در حال ذوق کردن هستیم که صاحب دانشگاه شدهایم، هنوز استدلال ما مانند مردان سالهای پیش آنست که چون کشورهای توسعهیافته فلان دستگاه را دارند ما هم باید داشتهباشیم، چون فلان رشته را دارند ما هم باید داشتهباشیم و مرتبا دانشگاه خود را به تقلید ملل مترقی و فقط به تقلید بسط و توسعه دادهایم …📍امروزه خدا را شکر صاحب دانشگاه بزرگی هستیم که از راه دلخوشی ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ 🔵باید بسوزند و بسازند.. ✍🏻فردین علیخواه / جامعهشناس 📍در خبرها خواندم که کبرا رحمتی، زن سالمندی که در جریان انتخابات، با قدی خمیده و درحالیکه با یک چهارپایۀ پلاستیکی به سمت صندوق رأی میرفت از نعمت یک ویلچر برقی برخوردار شده است. در زمان انتخابات؛ عکس او در گروههای زیادی بازنشر شد. آن عکس باعث شد تا رئیسجمهور هم با او دیدار کند. بهطور یقین من از شنیدن خبر ویلچر برقی خوشحال میشوم. بههرحال یک نفر نجاتیافته است. ولی متأسفانه خوشحالیام دقایقی بیش دوام نمیآورد.. رسانهها نوشتند که کبرای عزیز به خاطر سالها شالیکاری اینچنین خمیده شده است. از شما چه پنهان. مادربزرگ گیلانی من هم به همین دلیل قدش خمیده است. ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ 🖼 به جای متهم کردن همدیگر، کاری کنیم!. 🖌 محمد طحانی | ابتکار.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ انتخاب تاریخ روز هشتم ماه مارس به عنوان روز جهانى زن به خاطره مبارزه زنان کارگر نساجى در سال ۱۸۵۷ در شهر نیویورک آمریکا بر مىگردد شرایط کارى سخت و غیر انسانى و دستمزد کم کارگران زن که در آواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم همراه با مردان در کشورهاى صنعتى وارد بازار کار شده بودند، آنان را وادار به اعتراض و مبارزه صنفى به شکلهاى سازمان یافته و یا غیر متمرکز علیه این بىعدالتى مى کرد. در این روز کارگران نساجى زن در یک کارخانه بزرگ پوشاک براى اعتراض علیه شرایط بسیار سخت کارى و وضعیت اقتصادیشان دست به اعتصاب زدند. خاطره این اعتصاب براى کارگران نساجى باقى ماند. نارضایتى عمومى ازاین شرایط براى زنان کارگر ادامه داشت. در هشتم مارس سال ۱۹۰۸، بعد از گذشت بیش از پنجاه سال کارگران زن کارخانه نساجى کتان در شهر نیویورک با خاطره اعتصاب در این روز، به دلیل تبعیض و محرومیت و فشار زیاد کار در مقابل حقوق بسیار کم اعتصاب خود را شروع کردند. صاحب این کارخانه به همراه نگهبانان براى جلوگیرى از همبستگى کارگران دیگر بخشها با این اعتصاب و سرایت آن به بخش هاى دیگر این زنان را در محل کار خود در کارخانه محبوس کرد. به دلایل ناشناختهاى آتش در کارخانه درگرفت و فقط تعداد کمى از کارگران زن محبوس توانستند خود را نجات دهند. ۱۲۹ کارگر زن در آتش سوخت ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۵۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ ◽️ به مناسبت هشت مارس، روز جهانی. 🔻 زنان همیشه در حاشیه!. 🖋حسین جمشیدی | دبیر جامعه شناسی 📍زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند، همواره امور خانه و فرزندان را برعهده دارند و در این حال نگاه ویژهای نیز به مرد خانه، در طی سالیان پا به پای مردان در رونق اقتصاد و معیشت خانواده کوشیدهاند و با فداکاریهای بسیار زن را به نحو احسنت تعریف کردهاند، اما هنوز جایگاه واقعی خود را در جامعه ایرانی پیدا نکردهاند …. در قرن ۲۱ و در زمانی که انسانها به ماه و سیارههای دیگر سفر میکنند، در جامعه ما هنوز مفهوم سفر برای زنان و دختران تعریف نشده است. چه کسی فکر میکرد که اینجا ۲۰۱۸ سال پس از میلاد هنوز واکنشها به رانندگی زنان عجیب و ناامید کننده باشد! در جامعه مردسالار ایران موفق بودن یک زن به عنوان یک مدیر ومسئول موضوعی است بس ناخوشایند برای مردان و همواره در راه عدم تحقق آن قدم خواهند برداشت. در چنین شرایطی که زنان از ابتداییترین حقوق خود محروم هستند چشم امیدی دارند به آینده و مناسبتهای اینچنینی و فعالانی که صدایشان را به گوش ناشنوا مسئولین برسانند بلکه در راه شکوفایی استعداد هایشان قدمی برداشته باشند. در ادامه این یادداشت برآنیم تا به دلایل عدم احقاق حقوق زنان در جامعه ایرانی بپردا ... ‹ 104 105 106 107 108 109 110 ›
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ 📈 میزان تلفات جادهای در بازه ۱۴ ساله با جنگهای اخیر منطقه. 🔸 آمار جنگ=ویکیپدیا 🔸 تصادفات=تابناک.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ 📈 مقایسه تطبیقی نرخ تورم با میزان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ 📸 دختر چهارده ساله آمریکایی موهای خود را با اتو صاف میکند 📍 تاریخ نامعلوم …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ 📊سهم حوزههای مختلف تالیفی در یازده ماهه سال ۹۶ …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ ✅جغرافیا؛ نهاد قدرتمند نابرابری 📍فرض کنید سال ۱۳۷۰ دو خانوار با مبلغ یکسانی سرمایه به تهران وارد شده و «مسکنی با قیمت یکسان» خریدهاند؛ یکی از آنها در منطقه ۱، ۲ یا ۵ ساکن شده باشد و دیگری در منطقه ۱۰، ۱۱ یا ۱۲. به فرض برابری کامل آنها در شغل و درآمد و …، «نهاد مستحکم نابرابرسازی» در ایران و تهران، به شکل شگفت آوری میزان ثروت آنها را تحت تاثیر قرار میدهد؛ به نحوی که در سال ۹۶ (بدون هیچ تفاوتی در میزان کوشش آنها طی این سالها)، خانوار نخست از ثروت بسیار بیشتری برخوردار شده و ارزش مسکن او حدود ۲ برابر خانوار دوم شده است!. حال اگر این دوخانوار با خانوار دیگری که با ثروت برابر با آنها در شهرهای کوچک زندگی کرده است، مقایسه شود شکاف بیشتری نمودار میشود. 📍نهاد نابرابری ساز در ایران بسیار به جغرافیا و زمین وابسته است، نه میزان کوشش یا استعداد افراد!. 🔰از کانال سیاستگذاری اجتماعی …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ ✅ از فینگرفود تا اژدر زاپاتا.. ✍🏻دکتر فردین علیخواه/جامعهشناس.. 📍غذا فقط غذا نیست غذاها ازنظر اجتماعی ارزشگذاری میشوند و وجههای اجتماعی دارند. در جامعه ایرانی املت با جوجهکباب، خورش قیمه با باقالیپلو با ماهیچه، قورمهسبزی با بوقلمون شکم پر یکسان نیست. به همین دلیل گاهی اوقات حرمت مهمانی را که دعوت کردهایم در نوع غذایی که برای او تهیه میکنیم نشان میدهیم. البته در سالهای اخیر علاوه بر نوع غذا، تعداد و تنوع آن نیز اضافه شده است. در برخی از کشورهای خاورمیانه میزان روغن موجود در غذا هم نشانه احترام به مهمان است. هر چه روغن بیشتر باشد یعنی منزلت مهمان نزد میزبان بیشتر است …غذا در حکم یک ویترین است. ما گاهی اوقات با غذا، سبک زندگیمان را به رخ میکشیم. درست است که همه ایرانیان کموبیش غذاهای مشترکی طبخ میکنند ولی طبخ غذاهای جدیدی که بیانگر آشنایی میزبان با زندگی مد روز باشد میتواند برای او پرستیژ اجتماعی به همراه آورد. غذاها میتوانند به ما تمایز اجتماعی بدهند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ 🔵مد؛ تمایز یا تشابه؟.. 📌خلاصه سخنرانی فردین علیخواه (جامعهشناس) در دانشگاه گیلان 📍جامعه شناسان ایرانی توجه جدی به تحولات مد در ایران نداشتهاند. معمولا این نظر وجود داشته است که در این کشور باید به مسائل مهمتری پرداخت. مطالعات مردم شناسان و قومنگاران درباره لباس اقوام ایرانی بسیار چشمگیرتر از تلاش جامعه شناسان برای شناخت مد در ایران معاصر است. درمقابل، در سطح جهانی، محققان علوم اجتماعی تحقیقات قابلتوجهی درباره مد داشتهاند. این مطالعات عمدتا مبتنی بر نظریههایی است که جامعه شناسان کلاسیک در خصوص مد داشتند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنم …تورشتاین وبلن نگاهی طبقاتی به مد دارد. ازنظر او مد و بهطور مشخص لباس یکی از ابزارهای ارسال پیام به دیگران است. او در کتابش با عنوان طبقه تنآسان که درواقع بررسی طبقهای اجتماعی در اروپای قرن نوزدهم است میگوید که یکی از کارکردهای نحوه لباس پوشیدن این طبقه آن است که به دیگران بگویند نیازی به کار کردن و زحمت کشیدن ندارند. نوع کلاه، دستمالگردن، کفش براق و عصای این طبقه گویای آن است که پول؛ خودش به سمت آنان میآید و آنان کار طافت فرسا نمیکنند. ازنظر وبلن حتی زنان طبقه تنپرور هم با بستن شکمبند و گن نشان میدهند که شوهرش ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ 🔅 مدیریت بدن به مثابه هراسمنشی. 🖋 وحید میرهبیگی 📍 این نوشتار بر یکی از نظریهی جامعهشناختی به نام هراسمنشی (panic moral) تکیه و از آن فراتر میرود. این نظریه توسط استنلی کوهن. ساخته و پرداخته شد. هراس منشی، ترسی جمعی است و هنگامی رخ میدهد که پدیدهای خاص به عنوان تهدیدی برای ارزشهای مشترک جمعی محسوب شود. مهمترین چیزی که موجب رواج نگرانی و ترس جامعه در مورد این پدیده میشود، شخصیتهای حقیقی و حقوقی تأثیرگذار و یا مشهور هستند. هراس منشی پدیدهای است که در جوامع اطلاعاتی و ارتباطاتی شدهی امروز بیشتر امکان رخ دادن دارد. هنگامی که هراسمنشی رخ میدهد، ابتدا رسانهها نگرانی راجع به مشکلی را در جامعه اشاعه میدهند. سپس خصومتی جمعی نسبت به آن پدیده شکل میگیرد که مبتنی بر درکی مشترک درمورد آن است، سپس به آن پدیده پاسخی نامناسب از سوی جامعه داده میشود و تب هراس فروکش میکند. در این جا از برخی هراسهای مدرن سخن خواهیم گفت که به زعم ما تا حد زیادی مخلوق رسانههای جدید هستند و تفاوت آنها با هراسهای منشی مد نظر کوهن این است که به نظر پایدارتر و دارای ریشههای قابل تشخیصی در اقتصاد هستند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ 🎥 آسیبهای داری رفاقتی. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 03:14, 15.7 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ 🗞 تمایز نظریه اجتماعی و نظریهی جامعه شناختی: راه حلی برای مشکل اسلامیسازی جامعهشناسی در ایران 🖋 حسن محدثی گیلوایی. 📍 یکی از چالشهای اصلی علوم اجتماعی و از جمله جامعه شناسی در ایران پس از انقلاب، تلقی علوم اجتماعی به مثابه بدنهای از دانش حامل مفروضات و ارزشهای ایدئولوژیک سکولار و غربی است. برخی به دنبال تولید دانشی به نام «جامعه شناسی اسلامی» هستند و در این باب کوششهای متفرقهای نیز صورت گرفته است که البته هنوز منجر به عرضه محصولی قابل اعتنا نشده است. در مقابل این چالش، واکنش دیگر جامعهشناسان نفی و انکار این مدعا و انتظار ارائه جامعه شناسی بدیل توسط مدعیان بوده است. این مقاله با تمایز میان نظریه اجتماعی و نظریه جامعه شناختی راه حلی برای برون رفت از این چالش مطرح میسازد که دست کم میتواند به همدلی بیشتر این دو جریان موجود در جامعه شناسی بینجامد. مبنای این تمایز تفکیک نظریههای هنجارین یا تجویزی از نظریههای غیرهنجارین یا توصیفی است. برای تثبیت این تمایزگذاری نخست نگرش درباب جامعه (جامعهنگری یا جامعهبینی) از جامعه شناسی متمایز شده و خلط این دو با هم مورد نقد قرار گرفته است. در گام بعدی، تمایز میان نظریه اجتماعی و نظریه جامعه شناختی با توجه به چند ویژگی مطرح شده است: هنجارین یا غ ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ خاطرم هست پایان سال گذشته میگفتیم ایکاش امسال تمام شود، درد و غم از دل برود امسال هم همین ادبیات را داریم. چند سالی هست همین است. این دیگر به طبیعت کاری ندارد. کار خودمان است. همه ما. وقتی سکوت میکنیم از بی مسوولیتی مدیران، بیتخصصی متخصصان و سهلانگاری و سهل اندیشی خودمان از تمام وقایع؛ و ادبیاتمان شده ولش کن درست میشود، انشالله خیر است، حتما حکمتی در آن بوده و دایم؛ وقتی بی مسوولیتیمان را میاندازیم گردن کائنات و قضا و قدر بهتر از این نمیشود. همه چیز شده راه بنداز جا بنداز، یا جابنداز راه بنداز. ورد زبانمان شده اینکه ایکاش کارمان به بیمارستان نیافتد، کارمان به پلیس نیافتد، کارمان به بیمه نیافتد، کارمان به هواپیمایی نیافتد، کارمان به دادگاه نیافتد، کارمان به روانشناس نیافتد، کارمان به مسوولان مدرسه نیافتد، کارمان به تلویزیون نیافتد، کارمان به بانک نیافتد، کارمان به شهرداری نیافتد، کارمان به …. ظاهرا کارمان نباید به هیچ جا بیافتد، زیرا قبول داریم هیچکداممان بلد کار نیستیم. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ این خیلی شگفتانگیز است که مردم قضاوت کردن را دوست دارند. قضاوت همه جا صورت میگیرد، همیشه شاید این یکی از سادهترین کارهایی است که به نوع بشر داده شده تا انجام دهد. و خوب میدانید که نهایتا آخرین انسان، زمانی که آخرین جرقههای دشمناش را به خاکستر تبدیل کند، پشت یک میز زهواردررفته مینشیند و محاکمهی مسئول واقعه را آغاز میکند. کاری نمیتوانم بکنم جز آنکه رویای نوعی نقد را در سر بپرورانم که در صدد قضاوتکردن نباشد، بلکه به یک مجموعه آثار، یک کتاب، یک جمله، و یک ایده جان ببخشد: نقدی که شعلهها را روشن کند، رشد سبزهها را بنگرد، به باد گوش بسپارد و در وزش نسیم، کف (روی) دریا را برگیرد و بپراکند. این نقد نه قضاوت، که نشانههای وجود را تکثیر میکند، آنها را فرا میخواند و از خواب بیدار میکند. شاید گاهی اوقات آنها را بیافریند – چه بهتر. چه بهتر که چنین کند. نقدی که حکم میدهد و داوری میکند مرا به خواب فرو میبرد. من نقدی را دوست دارم که جرقههای تخیل را روشن کند. این نقد، یک حاکم مقتدر نیست یا ردایی قرمز بر تن ندارد. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۵۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ 🔅 مسئولیت اجتماعی دانشگاه. 🎙 دکتر محمد فاضلی.. 📍 دانشگاه تعهد دارد به: 🔸 تعهد به تولید ارزش عمومی. - جوهره و اساس کردار دانشگاهی را جدی گرفته و زمینههای آموزش، پژوهش و روح آکادمیک (استقلال، آزادی آکادمیک و نقد کردن و تولید دانش معتبر در آن رعایت میشود) در آن جدی است. 🔸 تعهد به تولید دانشجوی متعهد. 🔸 تعهد به تحقیقات متعهد. 🔹 دانشگاه باید به این موارد توجه داشته باشد:.۱- توسعه محلی.۲- پایداری توسعه.۳- دانشگاه نسبت به سیاستهای ملی و اثرش بر سطح محلی باید واکنش مسئولانه نشان دهد. هدف نهایی دانشگاه ارتقا کیفیت زندگی (عینی و ذهنی) شهروندان است. 🔸 دانشگاه باید به این سه سوال پاسخ دهد:.۱- وجود دانشگاه در اجتماع میزبان، چه ظرفیتهایی برای کمک به ارتقای کمک به زندگی و توسعه پایدار در ایجاد کرده است؟.۲- دانشگاه چه سهمی در افزایش، مشارکت و همافزایی نیروهای اجتماعی موثر بر جوانب حیات اجتماع محلی داشتهاست؟.۳- دانشگاه چقدر متفاوت از دیگر دانشگاههایی هست که در بسترهای اجتماعی متفاوتی دارند؟. 📍 دانلود و شنیدن سخنرانی از فایل پیوست🔻. 📎 t. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۵۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ ✅ دانشگاه به کجا میرود؟. 🖋 علیرضا چمنزار 📍ارزش نیروهای انسانی که تاکنون بهوسیله دانشگاههای ایران بهجامعه آمریکا و دیگر کشورها عرضه شدهاست از ارزش مجموع کمکهای بلاعوض و به شکل قرضه که از هر طریق به ایران دادهشدهاست، بیشتر میباشد …📍دانشگاه تهران و سایر مراکز آموزشی عالی در ایران وظیفه دارند که بهدومین مرحله حیات خود، قدم بگذارند. در ۱۳۱۳ که دانشگاه تهران پایهگذاری میشد تنها یک ضرورت درک و احساس میشد و آن لزوم داشتن موسسهای به اسم دانشگاه بود. همه استدلال میکردند که چون ملل مترقی جهان دانشگاه دارند ما هم باید داشته باشیم و وقتی هم که دانشگاه گشوده شد همه احساس کردند که یکی از آرزوهای ملی ما بر آورده شده است …📍متأسفانه امروز که متجاوز از ۸۰ سال از آن تاریخ میگذرد ما هنوز در حال ذوق کردن هستیم که صاحب دانشگاه شدهایم، هنوز استدلال ما مانند مردان سالهای پیش آنست که چون کشورهای توسعهیافته فلان دستگاه را دارند ما هم باید داشتهباشیم، چون فلان رشته را دارند ما هم باید داشتهباشیم و مرتبا دانشگاه خود را به تقلید ملل مترقی و فقط به تقلید بسط و توسعه دادهایم …📍امروزه خدا را شکر صاحب دانشگاه بزرگی هستیم که از راه دلخوشی ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ 🔵باید بسوزند و بسازند.. ✍🏻فردین علیخواه / جامعهشناس 📍در خبرها خواندم که کبرا رحمتی، زن سالمندی که در جریان انتخابات، با قدی خمیده و درحالیکه با یک چهارپایۀ پلاستیکی به سمت صندوق رأی میرفت از نعمت یک ویلچر برقی برخوردار شده است. در زمان انتخابات؛ عکس او در گروههای زیادی بازنشر شد. آن عکس باعث شد تا رئیسجمهور هم با او دیدار کند. بهطور یقین من از شنیدن خبر ویلچر برقی خوشحال میشوم. بههرحال یک نفر نجاتیافته است. ولی متأسفانه خوشحالیام دقایقی بیش دوام نمیآورد.. رسانهها نوشتند که کبرای عزیز به خاطر سالها شالیکاری اینچنین خمیده شده است. از شما چه پنهان. مادربزرگ گیلانی من هم به همین دلیل قدش خمیده است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ 🖼 به جای متهم کردن همدیگر، کاری کنیم!. 🖌 محمد طحانی | ابتکار.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ انتخاب تاریخ روز هشتم ماه مارس به عنوان روز جهانى زن به خاطره مبارزه زنان کارگر نساجى در سال ۱۸۵۷ در شهر نیویورک آمریکا بر مىگردد شرایط کارى سخت و غیر انسانى و دستمزد کم کارگران زن که در آواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم همراه با مردان در کشورهاى صنعتى وارد بازار کار شده بودند، آنان را وادار به اعتراض و مبارزه صنفى به شکلهاى سازمان یافته و یا غیر متمرکز علیه این بىعدالتى مى کرد. در این روز کارگران نساجى زن در یک کارخانه بزرگ پوشاک براى اعتراض علیه شرایط بسیار سخت کارى و وضعیت اقتصادیشان دست به اعتصاب زدند. خاطره این اعتصاب براى کارگران نساجى باقى ماند. نارضایتى عمومى ازاین شرایط براى زنان کارگر ادامه داشت. در هشتم مارس سال ۱۹۰۸، بعد از گذشت بیش از پنجاه سال کارگران زن کارخانه نساجى کتان در شهر نیویورک با خاطره اعتصاب در این روز، به دلیل تبعیض و محرومیت و فشار زیاد کار در مقابل حقوق بسیار کم اعتصاب خود را شروع کردند. صاحب این کارخانه به همراه نگهبانان براى جلوگیرى از همبستگى کارگران دیگر بخشها با این اعتصاب و سرایت آن به بخش هاى دیگر این زنان را در محل کار خود در کارخانه محبوس کرد. به دلایل ناشناختهاى آتش در کارخانه درگرفت و فقط تعداد کمى از کارگران زن محبوس توانستند خود را نجات دهند. ۱۲۹ کارگر زن در آتش سوخت ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۵۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ ◽️ به مناسبت هشت مارس، روز جهانی. 🔻 زنان همیشه در حاشیه!. 🖋حسین جمشیدی | دبیر جامعه شناسی 📍زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند، همواره امور خانه و فرزندان را برعهده دارند و در این حال نگاه ویژهای نیز به مرد خانه، در طی سالیان پا به پای مردان در رونق اقتصاد و معیشت خانواده کوشیدهاند و با فداکاریهای بسیار زن را به نحو احسنت تعریف کردهاند، اما هنوز جایگاه واقعی خود را در جامعه ایرانی پیدا نکردهاند …. در قرن ۲۱ و در زمانی که انسانها به ماه و سیارههای دیگر سفر میکنند، در جامعه ما هنوز مفهوم سفر برای زنان و دختران تعریف نشده است. چه کسی فکر میکرد که اینجا ۲۰۱۸ سال پس از میلاد هنوز واکنشها به رانندگی زنان عجیب و ناامید کننده باشد! در جامعه مردسالار ایران موفق بودن یک زن به عنوان یک مدیر ومسئول موضوعی است بس ناخوشایند برای مردان و همواره در راه عدم تحقق آن قدم خواهند برداشت. در چنین شرایطی که زنان از ابتداییترین حقوق خود محروم هستند چشم امیدی دارند به آینده و مناسبتهای اینچنینی و فعالانی که صدایشان را به گوش ناشنوا مسئولین برسانند بلکه در راه شکوفایی استعداد هایشان قدمی برداشته باشند. در ادامه این یادداشت برآنیم تا به دلایل عدم احقاق حقوق زنان در جامعه ایرانی بپردا ...