شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


🔸یک کولبر با دستان یخ‌زده چه می‌تواند بکند؟

🔻 احمد، کولبری است که در یکی از روزهای زمستان امسال همچون همیشه مشغول کولبری در کوه‌های مریوان بوده اما در کولاک ماند و دست‌هایش دچار سرمازدگی شد …📍 «دست‌ها متورم شده؛ رنگ خون از زیر پوست بیرون زده و نگرانی در وجودش رخنه کرده. کولاک کوهستان‌های مریوان دست‌هاشو از کار انداخته؛ ۳۰ کیلو بار روی دوشش بود که شب در کولاک ماند و دست‌هایش را به این روز انداخت؛ روزگار کولبران زیادی مثل احمد در سفیدی برف سیاه می‌شود. حالا آسیب‌دیدگی دست‌هایش به خاطر سرمازدگی در کوهستان باعث لااقل چند ماه بیکاری و چهار-پنج ماه عذاب خواهد بود.». 📍 احمد در یکی از روزهای زمستان امسال همچون همیشه مشغول کولبری بود؛ برای کولبری باید ۵ صبح به کوه بزنی و تا ۴ بعد از ظهر برگردی. «۳ ساعت رفت و ۳ ساعت برگشت» زمان می‌برد. به سیاهی شب که بخوری اتفاقات ناگواری در انتظارت خواهد بود. «احمد» اما غروب شده هنوز به پای کوه نرسیده بود؛ راه گم کرده و نتوانسته بود به موقع برگردد اما دوستش را که همراهش بود از سقوط از پرتگاهی که در بین کولبران به نام «قتلگاه» معروف است، نجات داد! احمد می‌گوید؛ دوستم از پرتگاه سر خورد، استرس تمام وجودمو گ ...
  • گزارش تخلف

‌‍ عجیب این است که در ایران، بر سر عقاید جنگ می‌کنند ولی هیچ کس به عقیده دیگری وقعی نمی‌گذارد؛ سهل است اگر کسی اظهار رای و عقیده ن

راستی یادتان هست مکتوب من را که از شما سئوال کرده بودم: «طهران کدام جانور است که در یک شب صد و بیست انجمن می‌زاید؟» … …من ایران را ۵۰سال است می‌شناسم و هفتاد و یکم سن من تمام شده. کدام دیوانه در دنیا، بی بنا عمارت می‌سازد؟ کدام دیوانه بدون تهیه مصالح، بنا را دعوت به کار می‌نماید؟ کدام مجنون تغییر ایران را خلق الساعه حساب می‌کند؟. آخر هیچ پیغمبری می‌توانست این کشور را به سرعت پیشرفته کند که حالا «حسین بزاز» یا «محسن خیاط» یا فلان آدم می‌خواهد این کار را بکند؟ … ایرانی، تاکنون اسیر یک گاو دو شاخ استبداد بود اما بعد از این اگر اداره خود را قادر نشود به گاو هزار رجاله دچار می‌گردد آن وقت مستبدین به نابالغی ما می‌خندند …فاش می‌گویم که من این مساله را، بی چون و چرا؛ می‌بینم.. 🔸نامه عبدالرحیم طالبوف تبریزی (نویسنده کتاب احمد – مسالک‌المحسنین) روشنفکر پیش از مشروطیت به علی‌اکبرخان قزوینی () که پس از رفتن به استانبول نامه‌ای به طالبوف نوشت.. 📍منبع: یحیی آرین‌پور، از صبا تا نیما، ج، ۱ زوار،، ۱۳۷۲ صص ۲۸۹-۲۹۰ به نقل از کانال سهند ایرانمهر. 💡شمایید. ...
  • گزارش تخلف

🔹 تحلیل سیاست اجتماعی. مدرس: دکتر معصومه قاراخانی (هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی)

🗓 زمان: شنبه، ۱۸ اسفند ۹۷، ساعت ۹ الی ۱۲. 📌 مکان: دانشکده، سالن ارشاد. 🔸 شرکت در دوره می‌باشد. 🔹 اطلاعات ثبت‌نام و هماهنگی در پوستر. 🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه.
  • گزارش تخلف

🔸 سلطه وارونه: چه خواهد شد یا چه باید کرد؟. 🖋 ابوذر قاسمی نژاد

زمانی که یک زیست جهان در وضعیت الینگی و انومیک قرار میگیرد، پرسش‌های افراد از خویشتن، دیگران و زیست جهانشان مهم خواهد بود. معمولا در این وضعیت بین افراد جامعه دو نوع پرسش حاکم خواهد شد: «چه خواهد شد؟» و یا «چه باید کرد»؟ این دو سوال اساسا بار معنایی متفاوتی دارند و نشان دهنده قدرت و یا ضعف ربط (یافتن معنا) و ارتباط (برقراری کنش‌های اجتماعی) در جامعه هستند. این دو پرسش، شاید اندکی مشابه باشند، اما خاستگاه و نتایج مفاوتی دارند. با غلبه هر کدام از این پرسش‌ها، می‌توان با سهولت فهمید که آیا آن زیست جهان (در معنای ارگانیک اجتماع گونه، نه سیاسی) قادر به بازتولید معنایی (ربط) خویش است که در سایه ان بتواند امنیت وجودی خویش را در قالب کنش‌های اجتماعی مثبت بازیاید یا نه؟. اگر زمانی یک زیست جهان، گروه و یا یک فرد در برابر مشکلات با سوال اول روبرو شود، تحقیقا آن سیستم با انسداد و محدودیت اساسی روبرو است و نشان میدهد نوعی جبر بر ذهن‌ها و سیاستهای اقتصادی/اجتماعی حاکم است. پرسش چه خواهد شد از فقدان هایی حکایت می‌کند که قدرت فهم و اثربخشی را از زیست جهان گرفته‌اند و دست تقدیر است که آن را می‌گرداند. ...
  • گزارش تخلف

🔹 انگاره.. 🔸 بارها گفته‌ایم که ما خواهان توافق آزادی و عدالتیم، گویا این امر چندان روشن نیست

منظور ما از عدالت آن وضع اجتماعی است که هر کس، در آغاز، دارای همه‌ی امکان‌ها باشد و نیز اقلیتی ممتاز، اکثریت مردم کشور را در وضعیتی ناشایست نگاه ندارد. منظور ما از آزادی، آن جو سیاسی است که در آن شخصیت انسانی، هم از حیث آنچه هست و هم از باب آنچه می‌گوید، مورد احترام قرار گیرد …👤. 📚 تعهد اهل قلم. برگردان:. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعه‌خوان‌ها. 🔷 ...
  • گزارش تخلف

🔸 در جستجوی ارزش‌های آکادمیک. 🖋 علی خورسندی طاسکوه.. خودبنیاد دانشگاه بر پایه آنها شکل گرفته است

ارزشهای بنیادینی که آنها را «ارزشهای آکادمیک» می‌نامم. بزرگترین مساله دانشگاه امروزی این است که آموزش عالی دیگر فی نفسه فضیلت یا اساسا ارزش نیست! آموزش عالی شبیه کالایی می‌ماند که می‌توان در سوپرماکت‌های زنجیره‌ای تولید مدرک دانشگاهی در کوچه و برزن‌های دور و نزدیک شهر به آن دست یافت؛ کالای لوکسی که می‌باید خریداری گردد و به سبد خانواده اضافه شود. بنابراین، در نظامهای آموزشی نظیر کشور ما که ۸۵ درصد آموزش عالی از بخش خصوص و بطور خاص از خانواده‌ها ارتزاق می‌شود، دانشگاهها و شعبات دانشگاهی شبیه ایجنت هایی هستند که در صورت مطابقت با دستورالعمل‌ها و شرایط فرمالیسم سازمانی و اشرافیت اداری نظام متمرکز آموزش عالی (وزارتین متبوع)، مسئولیت توزیع سراسری «مدارک یخ زده» را به عهده دارند!. 🔸 ادامه نوشته در Instant View یا لینک زیر🔻. vrgl. ir/C۵kwY. 💡شمایید. اگر می‌پسندید، برای دوستان‌تان بفرستید …🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔰. 📍دستمزد در قبال کار خانگی. |سیلویا فدریچی|

▪️خواستن دستمزد برای کار خانگی یعنی نپذیرفتن اینکه این کار بیانگر سرشت ما زنان است …. 💡 شمایید. اگر می‌پسندید، برای دوستان‌تان بفرستید …🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه.
  • گزارش تخلف

🔹 آیا انقلاب سال ۱۳۵۷ اجتناب‌ناپذیر بود؟. 🖋 علی مرشدی‌زاد

🔴 انقلاب پدیده‌ای است مردمی و خشونت‌بار که دارای ایدئولوژی، سازمان و رهبری است و معمولا به تغییراتی عمیق و ساختاری منجر می‌شود. این تعریف رایج‌ترین تعریف از انقلاب است که از سوی ساموئل هانتینگتون ارائه شده است. انقلاب پدیده‌ای خاص و منحصربه فرد است که گه‌گاه در برخی از جوامع اتفاق میافتد. از یک سوی، ارزش‌داوری‌های متفاوتی درباره‌ی پدیده‌ی انقلاب وجود دارد، و از سوی دیگر، نظریات زیادی درباره‌ی انقلاب ارائه شده است که هرکدام از منظری به این موضوع پرداخته و آن را تبیین کرده‌اند.. 🔴 داوری‌های مختلفی درباره‌ی انقلاب وجود دارد. در یک سوی طیف، جریان‌هایی رادیکال مانند کمونیست‌ها، مارکسیست‌ها و فاشیست‌ها هستند که انقلاب را پدیده‌ای سراسر مثبت می‌دانند. این جریان‌ها انقلاب را پدیده‌ای مفید برای تغییر اجتماعی در نظر می‌گیرند و به فراخور ادبیات خود آن را موتور محرکه‌ی تاریخ، به حرکت درآورنده‌ی خلق و روح ملت می‌دانند.. 🔴 رادیکال‌ها، محافظه‌کاران هستند که انقلاب را پدیده‌ای منفی قلمداد می‌کنند. محافظه‌کاران سنتی که کتاب تأملاتی درباب انقلاب فرانسه (۱۷۹۰) نوشتهی ادموند برک، نماینده‌ی این جریان است، ...
  • گزارش تخلف

🔹 روایت رنج‌های بی‌رویش رهروان سراب. 🖋 هدی امامی

از دورانی که دانشجوی ارشد علوم اجتماعی بود، یک دفتر یادداشت کوچک نارنجی رنگ همراه همیشگی اش شد. دفتر سوژه‌ها و مساله‌ها. مطالبی که می‌خواند یا چیزهایی که می‌دید یا خبرهایی که از آن مطلع میشد و فکر می‌کرد مهم است و قابلیت تحقیق و مطالعه بیشتر دارد در دفتر نارنجی رنگ ثبت میشد. موضوعات بر حسب شوری که در جانش می‌انداختند، اولویت می‌گرفتند و آن وقت خواندن و نوشتن و دیدن برای گرم گرفتن با موضوع شورانگیز آعاز میشد.. تمام تصورش از طی تحصیلات تکمیلی همین بود که یعنی تو موضوعات شورانگیزت را بیابی، برایش وقت بگذاری و تحقیق کنی، به پایش عشق بریزی و طرحنامه بنویسی بعد دو زانو و با احترام بنشینی جلوی پای استادی که راهنمایت باشد و چراغ در دستت را روشن کند و اما تو در سایه‌ی او راه بروی و با هدایتش کمتر خطا کنی و عاقبت آن مساله و موضوعی که خرابت کرده چون موم با حرارت تکاپوی تو نرم شود و در دستان مشترک استاد و شاگرد شکل گیرد و صورت خوبی از آن متولد شود. برای همان تصور خوب و موضوعات وسوسه برانگیز خانمان برانداز که دور سرش می‌چرخیدند و چون هنوز خام بود و می‌ترسید از طی طریق بی چراغ و راهنما … خواست که در ...
  • گزارش تخلف

📍بس سترگ بود کوشش‌های که لازم آمد تا قانون‌های طبیعی ابدی شیوه تولید سرمایه‌داری، فرآیند جدایی بین کارگران و شرایط کارشان را کامل

اگر به گفته اوژی‌یه، «پول با لکه‌ی خون مادر زادی بر گونه‌اش پا به عرصه‌ی جهان می‌گذرد»، سرمایه در حالی‌ زاده می‌‌شود که از فرق سر تا نوک پا و از تمام منافذش، خون و کثافت بیرون می‌زند …. 💡 شمایید. اگر می‌پسندید، برای دوستان‌تان بفرستید …🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔸سکوت ناروا🔸.. ✍ محسن حسام مظاهری

روند کپی‌برداری و شبیه‌سازی مناسک و تشریفات زیارت شیعی درباره‌ی مزار آیت‌الله خمینی کماکان ادامه دارد. بعد از ضریح و بارگاه و صحن و سرا و زیارتنامه حالا کار به «همایش خادمین افتخاری [!] آستان مقدس [!] حضرت امام‌خمینی (س)» رسیده است و احتمالا فرداروز به افتتاح «دفتر شفایافتگان» و موقوفات و اهدای نمک و پارچه‌ی تبرکی هم خواهد رسید. این بدعت‌های خطرناک، بیش از هر چیز به باور مذهبی مردم ضربه زده و خواهد زد. یک نمونه‌ی آشکار از غلبه‌ی ملاحظات سیاسی و باندی بر منافع ملی همین است که اصلاح‌طلبان این اشرافیت سیاسی و مذهبی خمینی‌ها را می‌بینند و با سکوت از کنار آن می‌گذرند. همین تسامح، حاشیه‌ی امنی را فراهم آورده که «آستان مقدس امام‌خمینی» هم از بودجه‌ی سالانه‌ی کشور ارتزاق ‌کند و هم حتی از بودجه‌ی شهر تهران. البته این نادیده‌انگاری و تسامح اصلاح‌طلبان قابل درک است. هرچه باشد آن‌ها هم به عنوان جریان سیاسی برای فعالیت در یک جامعه‌ی مذهبی به چنین پایگاه مذهبی‌ای نیازمندند. وقتی دست‌شان از تولیت‌ اغلب بقاع و اماکن متبرکه کشور کوتاه است، آن‌ها هم به یک «حرم» نیاز دارند که به وقتش نمایش مذهبی‌شان را د ...
  • گزارش تخلف

🔶مرکز زدایی در نظام سلامت.. ✍فاطمه کاشی

📍از دید پژوهشگران مرکز زدایی (decentralization) می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. اساسا مرکز زدایی یعنی انتقال اقتدار و قدرت برنامه‌ریزی عمومی و مدیریت و تصمیم‌گیری از سطح ملی و سطوح بالای حاکمیتی به سطوح پایین‌تر. این انتقال می‌تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد و در نتیجه این مفهوم چند گونه‌شناسی دارد. یکی از انواع گونه‌شناسی این مفهوم را به چهار دسته شامل واگذاری (devolution)، نمایندگی (delegation)، تمرکز زدایی (deconcentration) و خصوصی‌سازی (privatization) تقسیم می‌کند. البته در عمل هر کدام از این گونه‌ها به صورت کامل و متمایز از هم وجود ندارند اما این تمایزها می‌تواند ترتیب قانونی و نهادی این نقل و انتقالات و به ویژه نحوه اقتدار را نشان بدهد. واگذاری به معنی انتقال اقتدار به سطح سیاسی پایین‌تری است. نمایندگی مسوولیت را به رده‌های سازمانی پایین‌تر منتقل می‌کند. مرکز زدایی مسوولیت را به سطح اجرایی پایین‌تری منتقل می‌کند. خصوصی‌سازی هنگامی صورت می‌گیرد که مالکیت از بخش دولتی به خصوصی منتقل می‌شود.. ...
  • گزارش تخلف

🔸‍ نااستادان و نادانشجویان. 🖋 محمد فاضلی - عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

✅ عبدالحسین آذرنگ کتابی دارد با عنوان «استادان و نااستادانم» (انتشارات جهان کتاب، ۱۳۹۰) که خودزندگینامه سلوک علمی اوست و می‌کوشد تا مرز میان استادی و نااستادی را مشخص کند و خواندنش لطف بسیار دارد. او در مقایسه جو دانشجویی پرشور دانشگاه معتبر شیراز و دانشگاه تازه‌تأسیس اصفهان در میانه دهه ۱۳۴۰ به نکته‌ای بسیار بدیع اشاره می‌کند و می‌نویسد «اکثریت دانشجویان این دانشکده را معلمان و دبیران آموزش و پرورش و کارمندان دولت تشکیل می‌دادند که مدرک کارشناسی را برای ارتقاهای اداری‌شان لازم داشتند. … وقتی عصرها در راهروهای شلوغ دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان از میان کارمندان دانشجوشده می‌گذشتم و دو فضای متفاوت را با هم مقایسه می‌کردم، تازه می‌فهمیدم که تأثیر دانشجویان و ترکیب آن‌ها بر استادان شاید دست کمی از تأثیر استادان بر دانشجویان نداشته باشد. تأثیر نادانشجویی بر نااستادی، کم ازت أثیر نااستادی بر نادانشجویی نیست.» (ص. ۴۶). ✅ استادی خصیصه‌ای نیست که یک بار در معلمان دانشگاه پدید آید و مستدام بماند. استادانی با انگیزه‌های فراوان، خوب‌ درس‌خوانده و با انگیزه اثربخشی وارد دانشگاه شده‌اند و دست آخر ب ...
  • گزارش تخلف

✅ چگونه یک سیاست خارجی سوسیالیستی بنا کنیم؟

✔️ریچارد لاچمن، جامعه شناس آمریکایی مقاله‌ای در «ژاکوبن» نوشته و در آن بر ضرورت طراحی یک سیاست خارجی سوسیالیستی برای آمریکا تاکید کرده است. اعلام حضور مجدد سندرز در کارزار انتخاباتی باعث شده بدیل هایی برای سیاست داخلی و خارجی آمریکا در نظرگرفته شود. لاچمن سیاست داخلی و خارجی را عرصه‌های جدای از همدیگر تصور نمی‌کند. هدفش از طرح این بحث هم لزوما منافع آمریکایی‌ها نیست، بلکه همچون هر چشم انداز سوسیالیستی دیگری سیاست را از دریچه تاثیری که بر روندهای جهانی، می‌گذارد به ویژه صلح و عدالت جهانی، تحلیل می‌کند. لاچمن در این مقاله مروری گذرا دارد بر سیاست خارجی آمریکا در چند دهه گذشته، اینکه این سیاست در راستای منافع بخش نظامی و اساسا سرمایه داری نظامی آمریکا بوده است، آن هم به بهای در انداختن جنگ‌ها و حمایت از دولت‌های سرکوبگر در سراسر جهان. اما مسئله شاید مهم‌تر تاثیری است که سیاست خارجی آمریکا، سیاست مبتنی بر فراهم کردن بازارهایی برای کالاهای آمریکا، بر وضعیت زیست محیطی جهان برجای گذاشته است. لاچمن می‌نویسد:. ✔️ «باید بتوانیم به روشنی توضیح دهیم که چرا ایالات متحده همیشه درگیر جنگ‌های گرم و سر ...
  • گزارش تخلف

🎙 رادیو دست‌نوشته‌ها را به تازگی یافتم.. این پادکست را از پیوست می‌توانید گوش بدهید

🔻. 🔰 اگر پادکست خوبی می‌شناسید، با توضیحی کوتاه برای ما بفرستید. پادکست‌ها به مرور در کانال منتشر می‌شوند …💡 شمایید. اگر می‌پسندید، برای دوستان‌تان بفرستید …🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه.
  • گزارش تخلف