شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


🔵هنرنمایی پرشیا در ساحل آنتالیا.. ✍🏻دکتر فردین علیخواه/جامعه شناس.. 📍چند سالی است که شبکۀ تی

وی. پرشیا، در شهرهای دبی و آنتالیا مسابقات رقص برگزار می‌کند. این مسابقات معمولا سه داور دارد که مشهورترین شان؛ محمد خردادیان است. اگر کسی محمد خردادیان را نمی‌شناسد می‌تواند نام او را در سایت گوگل جستجو کند. در مقایسه با سایر برنامه‌های مشابه، دو ویژگی این برنامه را متفاوت کرده است: ابتدا شرکت کنندگان آن هستند که اکثرشان ساکن ایرانند و از شهرهای کوچک و بزرگ کشورمان و تقریبا از همۀ طبقات اجتماعی (از کم درآمد تا پردرآمد) در این مسابقه حاضر شده‌اند و دیگر آنکه بر خلاف انتظار، تعداد دخترانی که از ایران در این برنامه شرکت کرده‌اند معمولا بیشتر از پسران است.. در این برنامه، با هر شرکت کننده، قبل و بعد از اجرایش مصاحبه می‌شود. شرکت کنندگان حرف‌های دلشان را به سادگی بیان می‌کنند. همان حرف‌های معمولی که از نظر جامعه شناختی قابل توجه است. مثلا یکی از دختران برای پیروزی اش؛ به اهل بیت متوسل می‌شود، دیگری که از شهر مشهد در مسابقه شرکت کرده است از امام رضا (ع) یاری و حمایت می‌طلبد، دیگری آرزو می‌کند که با اجرای بهترین رقص اش، ایرانیان را در جهان سربلند کند، دیگری از همشهریانش در یک شهر کوچک درخواس ...
  • گزارش تخلف

✅قناعت و مصرف گرایی.. ✍🏻مسعود زمانی مقدم

📍فضیلتی که در عصر مصرف گرایی لجام‌گسیخته بیش از پیش به فراموشی سپرده شده است، «قناعت» است. درواقع، اقتصاد سرمایه داری و تبلیغات رسانه‌ای، عطش سیری ناپذیر انسان به خواستن و طلب کردن کالاهای مادی را به گونه‌ای کاذب افزایش داده‌اند. که نتیجه آن، افتادن در گردونۀ. مصرف گرایی خودخواهانه‌ای است که به سطحی اندیشی، ناخشنودی، کم مایگی فرهنگی می‌انجامد. با وجود این، در چنین عصری است که قناعت حتی بیشتر از گذشته اهمیت پیدا می‌کند. زیرا قناعت می‌تواند به عنوان سلاحی در برابر سقوط در ورطۀ مصرف گرایی به کار آید و نیازهای کاذب را کنترل کند. حق با سنکا، حکیم رواقی رومی، است وقتی می‌گوید: «اگر به آنچه داری قانع نیستی با داشتن همۀ جهان باز بدبخت خواهی بود» …. 🌐شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🎞 رییس‌جمهور The President. محسن مخملباف، ۲۰۱۴

پرزیدنت داستان آشنای سال‌های اخیر جهان را روایت می‌کند. داستان انقلاب‌ها و دیکتاتور‌ها و همه تراژدی‌های قبل و بعد از این انقلاب‌ها یا کودتاها. در شهری/ کشوری ناشناخته که به ظاهر همه چیز آرام است و غرق در نور و آرامش، حاکم / رهبر/ دیکتاتور، در حال تعلیم نظامی‌گری به نوه خردسال اش، (که قرار است روزی جایگزین پرزیدنت شود) حکم اعدام مخالفانی را که رادیوی دولتی آنها را «تروریست» می‌نامد، امضا می‌کند. ادامه ماجرا بازی روشن و خاموش کردن چراغ‌های شهر توسط پرزیدنت و نوه‌اش است و در یکی از همین خاموشی هاست که انقلاب / کودتا آغاز می‌شود …پرزیدنت به همراه نوه‌اش ناچار به فرار می‌شود و این آغاز درامی است که فارغ از نگاه‌های سیاسی ببینده را تا آخر به دنبال خود و در پی سرنوشت پدر بزرگ و نوه‌اش می‌کشاند. پرزیدنت که روزگاری اختیار سرنوشت همه در دستش بود، حالا باید جان خودش و نوه‌اش را از دست زیردستان و گماشتگان سابقش برهاند. یلم سفری است به دل یک سرزمین ناشناخته اما در عین حال آشنا برای همه مردمانی که درکشورهای مختلف طعم زندگی زیر سایه حاکمان و رهبران مستبد را چشیده‌اند، اما این حاکمان هم کسانی هستند که ...
  • گزارش تخلف

▫️ واقعیت اجتماعی همسران. 🖋 محمد زینالی اناری

📍اوائل دهه‌ی هفتاد، ایرانی‌ها به تماشای سریال هایی می‌پرداختند که می‌توانست برای شان تجربه‌های جمعی رسانه‌ای ایجاد کند، آن زمان که هنوز نه ماهواره بود و نه ویدئو، تلویزیون مردم را پای خود میخ کوب می‌کرد …داستان فیلم این بود که به زندگی خانواده‌ی هسته‌ای امروزی که به دنبال نمایش ضمنی چالش‌های جدیدی چون زندگی در آپارتمان، که رفته رفته در شهرستان‌ها هم رواج پیدا می‌کرد، کارهای صنعتی مانند دامداری و مسائلی چون نازایی و حل این مسئله برای تداوم زندگی شیرین همسران بود …اگرچه اغلب صحنه‌های این فیلم در زمان فراغت و عمدتا با اتفاقات پیش روی زندگی خانوادگی همراه بوده و تلخ و شیرین‌های روزمره و اتفاقاتی که می‌توانست به عنوان موضوعاتی برای صمیمیت و شیرینی زناشویی نمایش داده می‌شد، اما به طور کلی در هر صحنه‌ای زمزمه‌ای از کار روزانه‌ی همسرانی به میان می‌آمد که هر روز اول صبح به سر کار می‌رفتند …در این فیلم، زنان، به تفسیر روانشناختی آن روز، پشت سر مردان بودند و برای موفقیت آنان خانه را شاداب و زندگی را شیرین و او را حمایت می‌کردند، اما اول هر صبح کیف و کفش او را برای «کار صنعتی» مرتب می‌کردند، چیزی ...
  • گزارش تخلف

🔵خانواده ایران خانم و شوهرش.. ✍🏻محمد فاضلی/. عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

🔹شوهر ایران خانم سالیان زیاد کسب‌وکارش رونق داشت. ایران خانم سالی یک بار راهی فرنگ می‌شد برای خرید؛ فرزندان بزرگ ایران خانم مدرسه غیرانتفاعی می‌رفتند با شهریه‌های سنگین، گاهی لباس برند می‌پوشیدند، بولینگ و بیلیارد هم بازی می‌کردند. کوچک‌ترین عضو خانواده نوزادی بود که شیرخشک می‌خورد، خرجش زیاد نبود و ایران خانم حوصله شیر دادن هم نداشت؛ شیر خشک می‌خورد. 🔹شوهر ایران خانم ویلایی داشت در شمال، و مرسدس گران‌قیمتی؛ شرکتی با خدم و حشم، اهل لفت و لیس؛ چیزی صادر می‌کرد که دخلش خوب بود. دست و بال قوم و خویش‌های دور و نزدیک را هم می‌گرفت. فضول‌های محل می‌گفتند زن دوم هم دارد. 🔹ایران خانم و فرزندان در سال‌های رونق کسب و کار بر شمار خرید برندها افزوده بودند، ریخت و پاش به‌راه بود. نوزاد هم دستش به جایی بند نبود، شیر خشک می‌خورد. این روزگار خوش بود تا بازار چرخید و کاسبی از رونق افتاد. ...
  • گزارش تخلف

▫️ شیرشویی و فقر غذایی. 🖋 محمد زینالی اناری

📍در دوران طفولیت که خاطرات بزرگسالان از پیش از انقلاب را می‌شنیدم، می‌گفتند فلان فلان شده‌ها با شیر بدن خود را می‌شستند. این موضوع به خاطر نقل قول‌های شفاهی که درباره‌ی شست و شوی بدن زن یا خواهر شاه و فلان هنرپیشه با شیر گفته می‌شد، ذکر شده و یکی از مسائلی بود که مردم فقیر یا طبقات پایین به خاطر همان از طبقه‌ی مسلط یا رژیم طاغوت نفرت داشتند و موجب شده بود که باز هم پس از سالهای سقوط به بیان این نفرت بپردازند. خاطره‌ی مردم که در میان آهنگ‌های انقلابی نقل می‌شد، این بود که آن عفریته‌ها مال مردم را مثل مال خود می‌دانستند و با شیرهایی که عده‌ای از مردم از خوردن آن عاجز بودند، بدن خود را می‌شستند.. «نفرت» پدیده‌ای است که میان دو گروه از طبقات جامعه شکل می‌گیرد و هر زمان به اوج خود برسد، یقینا هم نمی‌توان گفت که انقلاب می‌شود، اما جامعه به شدت متخاصم شده و میان مردم جدایی می‌افتد. به واقع امروزه، میان دو گروه مرفه و فقیر چنین نفرتی شاید نمایان شده باشد و مرفهین، به هیچ دلیل نمی‌خواهند با سرمایه گذاری برای تولید و توانمندسازی اقتصاد کشور آن را از وضعیت فعلی نجات بدهند و به اقتصاد تجاری خود که ...
  • گزارش تخلف

✅سرایی که مدام داغ برمی‌دارد و مدیریتی که در باغ نیست!. 🖋 آرزو رضایی

📝 مساله‌ی اعتماد به نهادهای رسمی پس از زلزله‌ی ناگوار کرمانشاه، در ادبیات جامعه‌شناختی ایران جای خود را باز کرد؛ برخی بر طبل حمایت از نیروی برآمده از دل مردم کوفتند و برخی مقابل پویش‌های مردمی، هشدار از دست‌رفتن انسجام ملی را سر دادند.. اما بی‌شک صدای غالبی از گلوی جامعه‌شناسان بر «بحران اعتماد» تأکید کرد؛ بحرانی که ریشه‌ای قطور تا «بحران نهادی» می‌دواند و نشانه‌ی روشنی از «ذره‌ای شدن جامعه» می‌باشد.. با این‌حال، بیرون از دایره‌ی چون و چرا به شخصی‌شدن سیاست تا سیاسی‌شدن سلبریتی‌ها، باید دور مسأله‌ی مهمتری خط کشید؛ دایره‌ای گچی که اعتماد عمومی محتضر را دوره می‌کند؛ اعتمادی رو به موت که نه‌تنها از روایت‌های کلان اقتصاد تا سیاست، روی گردانده؛ بلکه در سطح حکومت محلی و مدیریت شهری نیز، سرخوردگی‌های عمیقی دارد …به‌طور کلی در مواجهه با وضعیت بحران، همواره با دو رویکرد عمده روبه‌روییم؛ رویکردی که علاج واقعه را قبل از وقوع می‌داند یا عملکردی ضربتی که بعد از رخداد حادثه، تجمیع نیرو نموده و تبعات حادثه را کنترل می‌کند …استان البرز همواره با اتفاقات زاییده‌ی طبیعت، دست و پنجه نرم کرده است؛ اتفاقات ...
  • گزارش تخلف

‌🖋 غریبه‌های آشنا. ✍🏻دکتر علی میرزامحمدی (جامعه‌شناس).. ⁉️بچه که بودم از کردها بسیار می‌ترسیدم

در تصورات کودکانه‌ام، آنها در زیر شال خود دشنه‌ای تیز پنهان کرده بودند و عن قریب بود که سرم را ببرند!؟. ❗️اما این تصورات کودکانه با مشاهده مردان، زنان، پسر بچه‌ها و دخترکان معصومی که در کوره‌های آجرپزی نزدیک محل زندگی ما در زیر آفتاب سوزان عرق سوز می‌شدند به تناقض منتهی می‌شد. با خودم می‌گفتم اینها معصومتر از آنند که سر ببرند!؟. 😞کسانی که جنگ و بیکاری آنها را از محل زندگی خود به شهرهای دیگر کوچانده بود. فکر می‌کنم رنگ زرد غروب با تداعی حال و هوای زادگاه، دیوانه شان می‌کرد و دلتنگی امانشان را می‌برید. برای همین بود که عصرها با حزن عجیبی به بهانه خرید در میدان شهر پرسه می‌زدند. 👬بچه‌های کار و بازمانده‌های مهر، همراه پدر و مادرهای رانده شده از زادگاه، تاوان جنگ و نابرابری‌های اجتماعی را مظلومانه می‌پرداختند …🌈☘وقتی وارد دانشگاه شدم به صورت اتفاقی با بچه‌های کرد هم اتاق شدم. اوایل حس خوشی نداشتم اما کمی که گذشت حصارهای زبان، قومیت و مذهب را در هم شکستیم و همانند برادران غریب که تازه متوجه همخونی با همدیگر شده بودند لذت باهم بودن را تجربه کردیم …🌲 کردهای دانشکده شیمی تبریز بواسطه روحیات خاص ...
  • گزارش تخلف

🔵مردان جهان؛ دارید از دست می‌روید!.. ✍🏻دکتر فردین علیخواه/جامعه‌شناس

📍در بانک نشسته‌ام و منتظرم تا دستگاه فراخوان نوبت؛ شماره‌ام را اعلام کند. در مقابل باجه شماره ۳، زن و مردی تقریبا سی‌ساله نشسته‌اند. هر بار که کارمند بانک چیزی می‌گوید چشم‌های مرد گرد می‌شود، به‌صورت زن نگاه می‌کند و به‌آرامی می‌پرسد: چی میگه؟ گوش‌های او سنگین نیست. او اعتماد بنفس ندارد و از زن می‌خواهد که صحبت‌های کارمند بانک را برایش توضیح دهد تا او بتواند بفهمد. زن اعتماد بنفس دارد و خوب حرف می‌زند و نقش دیلماج شوهرش را ایفاء می‌کند.. این روزها موقع عبور از مقابل فروشگاه‌های مختلف شهر، می‌بینم که زنان در حال حرف زدن با فروشندگان هستند و شوهرانشان درحالی‌که حدود نیم متر عقب‌تر از آن‌ها ایستاده‌اند فقط سرشان را تکان می‌دهند. زنان از فروشگاه‌ها کاتالوگ می‌گیرند و با دقت آن‌ها را می‌خوانند. ظاهرا این روزها این زنان هستند که می‌دانند کابینت آشپزخانه چگونه باشد بهتر است، خرید کدام خودرو با صرفه‌تر است، آداب رفتار در رستوران چگونه است و با گارسون چگونه باید حرف زد، با توجه به بودجه خانواده، سفر به کدام کشورها باصرفه‌تر است و منظور کارمندان آژانس‌های مسافرتی از برخی اصطلاحات فنی چیست، برای ...
  • گزارش تخلف

✅نقش سواد در تغییرات اجتماعی.. ✍🏻محمد زینالی اناری/پژوهشگر فرهنگ عامه

📍همه فکر می‌کنند بحث‌های فرهنگی همان چیزهایی است که معمولا در خصوص ارزشهای هنری، تربیتی، اخلاقی و مذهبی مطرح می‌شود و مسئله فرهنگی جامعه معمولا در دامان معلمان و روحانیون خلاصه می‌شود. اما واقعیت این است که آن‌ها شغل دیگری دارند که بسیار مقدس است و شناخت مسئله فرهنگی نیاز به تخصص دیگری دارد که چه بسا با این بحثها به مراتب فاصله دارد. گذشته از این که ریشه بسیاری از بحث‌های فرهنگی در این موضوعات دیده می‌شود، اما شیوه توجه و تحلیل در موضوع فرهنگ متفاوت و کاری تخصصی است. در این جا به یک موضوع فرهنگی اشاره می‌شود. «سواد» موجب شد که مردم یک پله به طرف معرفت نزدیک‌تر شوند. پیش از آموزش و پرورش مدرن، هر کسی حق و امتیاز درس خواندن نداشت. درس خواندن به نوعی از ان طبقه اشراف و اعیان و شهرنشینان بود. کمتر کسی از خانواده‌های عشایر و دهقانان بود که بتواند درس بخواند. اگر دقت کنیم، این‌ها همه از مزایای انقلاب مشروطه و مطالبۀ گرداندن قانون از منافع انحصاری خانواده قاجار به سوی حقوق خود مردم می‌باشد. ...
  • گزارش تخلف

‌🔵و این رمز بقای آنهاست.. ✍🏻فردین علیخواه/جامعه شناس

📍او پزشک تیم ژیمناستیک امریکا بود و طبیعتا این اجازه را داشت تا به کسانی که به عنوان بیمار به او مراجعه می‌کنند دست بزند. ولی بیماران احساس کردند که او از بدن آنان سوء استفاده می‌کند و در لمس اندام‌های آنان جهت تشخیص، به دنبال اهدافی فراتر از وظایف حرفه‌ای اش است. او از موقعیت شغلی سوء استفاده کرده است و این از نظر جامعه قابل گذشت نیست.. در کشورهای توسعه یافته خیانت به اعتماد مردم جرمی بس سنگین است. اینکه یک استاد دانشگاه، معلم، مربی ورزشی، پزشک و یا یک کشیش باشید و به اقتضای شغل تان روزانه با زنان یا کودکان بسیاری سر و کار داشته باشید و بنا به همین موقعیت و فرصت موجود، به اعتماد عمومی ضربه بزنید نابخشودنی است.. صدمه زدن به اعتماد عمومی، ایجاد هراس جمعی، صدمه به شأن و منزلت یک شغل، ایجاد بدبینی به کارآمدی سازمان‌های رسمی از جمله پیامدهایی هستند که سوء استفاده یک فرد از موقعیت شغلی اش می‌تواند به بار آورد. به همین دلیل است که در کشورهای پیشرفته، سیستم قضایی جامعه در خصوص چنین مسائلی با کسی شوخی ندارد. شاید اگر این مرد در گوشه‌ای از یک پارک خلوت از کسی سوء استفاده جنسی می‌کرد با واکنشی چ ...
  • گزارش تخلف

✅ متر می‌کنید یا رأی می‌گیرید؟.. ✍🏻محمد فاضلی.. 🔹شما فکر می‌کنید کوه دماوند چند متر ارتفاع دارد؟

۵۶۷۵ متر، ۶۷۸۳ متر، ۵۶۷۱ متر یا ۷۵۶۱ متر؟ آیا دوست دارید بر اساس رأی اکثریت و از طریق سازوکاری دموکراتیک ارتفاع کوه دماوند را مشخص کنیم؟ خیلی احمقانه به نظر می‌رسد؟ تعیین ارتفاع دماوند با متر کردن میسر است، ولی باور کنید ما درباره اموری بسیار مهم‌تر از این با همین سازوکار تصمیم می‌گیریم. 🔹خبر این است: «مجلس امروز با انتقال آب دریای خزر به سمنان مخالفت کرد.» خبرهایی از این دست هر روز منتشر می‌شوند مثل مجلس با افزایش قیمت حامل‌های سوخت مخالفت کرد، مجلس با حذف یارانه‌بگیران ثروتمند موافقت یا مخالفت کرد. 🔹این خبرها را که پیگیری کنید خواهید دید که در عمده موارد مجلس بر اساس سازوکار رأی‌گیری و نظر اکثریت، بدون این‌که هیچ توضیح دقیقی در قالب گزارش کارشناسی ارائه شود، از طریق سازوکار رأی‌گیری و با نظر اکثریت چنین تصمیماتی را اتخاذ می‌کند. می‌دانم که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درخصوص بسیاری از این موارد گزارش‌هایی ارائه می‌کند اما در بسیاری از موارد نیز تصمیم مجلس دقیقا برخلاف برآورد کارشناسی مرکز پژوهش‌هاست و با سازوکار رأی‌گیری عمل می‌کند. 🔹من از مخالفان انتقال آب دریای خزر به استان سمن ...
  • گزارش تخلف

‌🔅 اندر احوالات کودکان نابغه این روزها. 🖋 حسن فتاحی. عضو هیئت‌تحریریه فصلنامه نقد کتاب علوم محض

📍جامعه ما فهم درستی از نبوغ ندارد. نابغه بدون تلاش و نبوغ بدون پشتکار وجود خارجی ندارد. همان‌طور که بدون حل تمرین کسی فیزیک و ریاضی را یاد نمی‌گیرد و همان‌طور که بدون سال‌ها معاینه و تجربه، کسی پزشک حاذق نمی‌شود، به همین ترتیب هم کسی بدون سال‌ها درس‌خواندن، طراحی‌‌کردن و صیقل‌خوردن آموخته‌ها و مهارت‌ها نمی‌تواند طراح برجسته‌ترین اتومبیل‌ها شود؛ آن هم در ١١سالگی!. در فرهنگ لغت معین نابغه چنین تعریف شده است: مرد بزرگ‌رتبه، عظیم‌الشأن، آنکه نیکو شعر بگوید در حالی که پدران او شاعر نبوده‌اند. اما در باور عموم به‌اشتباه نابغه به کسی اطلاق می‌شود که در رشته‌هایی همچون ریاضیات یا فیزیک دستاوردی یا ادعای دستاوردی را داشته باشد …۱ چند سال پیش مردی ادعا کرده بود با تسلط بر ریاضیات! و علوم غریبه و دقیقه کشف کرده عدد π، برابر با ۳٫۱۵ است و نه ۳٫۱۴! برای اثبات ادعایش هم به چند نهاد مراجعه کرده و نامه گرفته بود که ریاضی‌دانان ادعایش را بررسی کنند و وقتی ریاضی‌دانان با هزار استدلال این ادعای کذب را رد کردند، قیل‌و‌قال راه انداخت که او نابغه است و کسی را یارای فهم او نیست!.۲. چند سال پیش یکی از مقامات ...
  • گزارش تخلف

✅ بخش، یکی بخش‌های اصلی کانال جامعه‌شناسی علامه هست که به انتشار نوشته‌های اساتید، دانشجویان و پژوهشگران می‌پردازد

برای ارسال نوشته‌های‌تان از آی‌دی زیر استفاده کنید. کانال جامعه‌شناسی علامه در انتشار یا رد انتشار آن مختار است.۲️⃣ نوشته‌های مورد نظر باید با رویکرد جامعه‌شناسانه باشد و در صورتی که به اتفاقات روز نگاه دارد، بی‌طرفانه و با دید جامعه‌شناختی باشد.۳️⃣ انتشار یک نوشته، به معنای تایید تمامی محتواهای بعدی نویسنده نیست و تمامی نوشته‌‌ها بررسی می‌شوند.۴️⃣ انتشار نوشته‌ها، به معنی تایید نویسنده نیست و این کانال صرفا به عنوان مکانی برای انتشار می‌باشد.۵️⃣ در انتهای نوشته‌ها، هشتگ ذکر خواهد شد.۶️⃣ نوشته‌ها در کانال و در صورت لزوم در پیج اینستاگرام منتشر خواهد شد.. سپاسگذاریم که همراه‌مان هستید. کانال جامعه‌شناسی علامه را به دوستان‌تان که اهل قلم هستند معرفی کنید …🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔅 یک لاتی بهم گفت: هی روشنفکر، شیشه چندتا بانک رو شکوندی؟. 📍 خاطره غلامحسین ساعدی از اوایل

«…بعد از انقلاب بود. داشتم از جلوی دانشگاه رد میشدم. که یکی گفت: وایسا ببینم. برگشتم دیدم یک لات، یک زنجیر هم دستش بود. گفت: روشنفکر. او که من را نمی‌شناخت، اصلا من تاریکفکرم یا روشنفکرم به او مربوط نیست. لامپی هم توی کله‌ام نبود. گفت: عینکی روشنفکر وایسا ببینم. منهم ایستادم. ...
  • گزارش تخلف