جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴ 📊 معیشت و خط فقر در ایران ….. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴ 📅 تقویم نیمسال دوم تحصیلی ۹۶-۹۷. دانشگاه طباطبائی.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴ فرهنگ هراس انگیز است.. وحشتناکترین چیز برای دیکتاتورهاست چون مردمی که مطالعه میکنند، هرگز برده نمیشوند.. 🖋 آنتونیو لوبو آنتونس. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ 🔶 پنجمین ویژه نامه اتحادیه جامعه شناسان ایرانی در تلگرام (اجادت) 🔶.. 🌧: telegram me/IraniansSociologists. ✔️رای و اعتراض ملت را به رسمیت بشناسید!. ✍️ محمد حسن محقق معین. ⛈ بروکرتیک. ✍️ محمد رضا کلاهی. 🌧 خون به پا خواهد شد …. ✍️ مسعود زمانی مقدم. 🌧 نان. ✍️روحالله قاسمی. جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ 🔅 جامعهشناسی جنبشهای سیاسی. 🖋 دکتر طاهره جعفری | جامعهشناس 📍 با نگاهی به فرایند رشد و توسعه کشورهای مختلف در جهان در مییابیم که هیچ رشد و تکاملی بدون رنج و نقد امکانپذیر نیست. برخی از نظامهای اجتماعی خود مسیر را برای آگاه شدن از مسائلشان هموار میکنند و از این آگاهی برای فائق آمدن بر مشکلات اجتماعی و اقتصادی و یا بی عدالتیها بهره میبرند. فرانسه از جمله کشورهایی است که جنبشهای ریز و درشت زیادی را به خود دیده است. در واقع بهتر است بگویم حکام و نظام سیاسی خود به نوعی طراح این اعتراضات سیاسی هستند تا از عمق مشکلات جامعه و نقاط نارضایتی مطلع شوند و سپس با کنترل آشوبها به سرعت در صدد حل و یا کاهش مشکلات پشت پرده بر میآیند. اما در جوامع شرقی تلاش میشود صورت مسائل پاک شود و هر گونه انتقاد با بدبینی از طرف انتقاد شوندگان خاموش شود. البته انتقاد باقی میماند، همچون آتش زیر خاکستر. از طرف دیگر انتقاد منطقی هیچگاه همراه خشونت نیست زیرا که در فرایند خشونت مسیر انتقاد شخصی میشود و پاسخی خشن خواهد داشت. به نظر میرسد نحوه منتقد بودن و یا انتقادپذیر بودن ما ایرانیان ریشه در تربیت مان دارد. هر وقت فردی نقطه اشکالی را در ما بخواهد نشان بدهد او را به چشم دشم ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ▫️ پاسخ به پرسش رییس جمهور. 🖋 سید بهنام موسوی …. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ✅بازنگری و خویشتنداری.. ✍🏻محمد فاضلی 📍وقت آن است که نخبگان و روشنفکران، آنها که نگران ایران هستند، قدرت سیاسی را به بازنگری انتقادی در خود و شنیدن صدای مردم دعوت کنند؛ و همزمان معترضان را به خویشتنداری و نفی خشونت فرابخوانند. صاحبان قدرت و تودههای معترض اغلب اوقات در یک ویژگی شبیهاند: هر دو تاریخ نخواندهاند و اگر خواندهاند هر کدام به دلایلی کاملا متفاوت بدان توجهی ندارند. آنها که تاریخ خواندهاند بیشتر میتوانند بگویند که از خشونت، آن هم در بستر خاورمیانه پرآشوب، درخت دموکراسی، توسعه و حقوق بشر؛ کرامت انسانی، اشتغال و رونق نمیروید. قدرت را به بازنگری و خویشتنداری، و معترضان را به نفی خشونت فرابخوانیم. ناسزا گفتن، مشت بر دیوار کوفتن، و کافه را به هم ریختن، گاه دل آدم را خنک میکند، اما هیچ بیکاری را شاغل نمیکند و هیچ کارخانهای را به رونق نمیرساند. …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ✅دلایل اقبال به «خاندان پهلوی» در شعارهای معترضین!.. ✍مهران صولتی 🌱 در روزهای اخیر سر دادن شعارهایی به نفع خاندان پهلوی به ویژه در شهرهایی مانند مشهد وقم شگفتی زیادی در ناظران پدید آورده است؛ مواردی از جمله «رضا شاه روحت شاد!»، «ای شاه ایران، برگرد به ایران!» و … نکته مهم این است که فریاد شعارهایی از این دست به ویژه از سوی جوانان اگر چه در زمره ارتجاعیترین مطالبات سیاسی ایران امروز محسوب میشوند ولی هرگز غیر قابل پیش بینی نبودهاند! خود من چند سالی است که شاهد اشتیاق فزاینده بخشی از نوجوانان نسبت به این خانواده در کلاسهای درس هستم! از همین رو میکوشم تا در این فرصت از دلایل اقبال به پهلویها در فضای عمومی کشور سخن بگویم:. 🖌 اولین دلیل به ماهیت ایدئولوژیک دروس علوم انسانی و به ویژه درس هایی مانند تاریخ در سطح مدارس ایران باز میگردد! به عبارت دیگر ارائه روایتی یک بعدی و اغراق آمیز از مفاسد و کاستیهای رژیمهای پیشین. متاسفانه در عصر گسترش رسانهها، مسئولان فرهنگی به ویژه در آموزش و پرورش همچنان تصور میکنند که نوجوانان به مثابه ظروفی خالی هستند که میتوان آنها را با هر آموزه ایدئولوژیکی پر کرد! بنابراین در این سطح، اقبال به خاندان پهلوی را میتوان ت ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ✅جای نهادهای مدنی قوی بین مردم و نظام خالی است!.. ✍🏻مرضیه حاجی هاشمی 📍نهادهای مدنی، نهادهایی هستند، غیر دولتی و بدون وابستگی تشکیلاتی و مالی به نظام سیاسی حاکم و سازمانهای دولتی. این نهادها که بیشتر شامل احزاب و انجمنها هستند، دارای دو کارکرد نظارتی و مطالبهگری اند و بدین وسیله، نقش اساسی و به سزایی در توسعه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در یک کشور دارند …در نظامهای مردم سالار این نهادها بین نظام سیاسی و مردم قرار میگیرند و ضمن اینکه قدرت نظارتی مردم بر حاکمیت را اعمال میکنند و نهادهای حکومتی را به زیر ذره بین پاسخگویی میکشانند، نقدهای منصفانه و غیرعوامانه خود را نیز در این رصد قدرت سیاسی، با سازوکارهای صحیح، صریح و شفاف، انتقال میدهند …در این سازوکار مدنی، از سویی همه مناسبات سیاسی و اقتصادی، شفاف میشود و فساد به حداقل ممکن میرسد و از سویی مردم با اعمال قدرت نظارتی خود به واسطه نهادهای مدنی، از جنبه روانی احساس رضایت خاطر دارند، از کاستیها نیز مطلع میشوند و همچنین خودانگیزی برای همکاری در رفع آنها را یک وظیفه ملی قلمداد میکنند و امکان توسعه فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی نیز در پس این توسعه سیاسی به بهترین شکل، همدلانه و در قالب یک حرکت و با عزم ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ 🔵آقای رییس جمهور، با مردم سخن بگویید اما نه از طریق تلویزیون.. ✍🏻مصطفی داننده.. ⬅️تلگرام فیلتر شد بسیاری از مردم برای دسترسی به تلگرام به فیلترشکنها پناه بردند. این هجوم گسترده مردم به فیلتر شکنها بیانگر یک واقعیت مهم در فضای عمومی جامعه ایران است …⬅️مردم دوست دارند به اخبار بدون سانسور دست پیدا کنند. کانالهای تلگرامی در این یکی دو سال اخیر تبدیل به مهمترین منبع خبری ایرانیها شدهاند …⬅️جامعه ایران وابسته به تلگرام شده است. تلگرام، مصداق بارزی از فضای باز خبری است که مردم میتوانند خبرهای رسمی و غیررسمی را در آن بیایند؛ نمونه بارز آن اعتراضات اخیر ایران است. اعتراضاتی که در دو روز آغازین آن با بیاعتنایی صداوسیما و سانسور گسترده در رسانههای کاغذی و اینترنتی روبرو شد. کانالهای تلگرامی با استفاده از این سکوت تبدیل به مرجع خبری مردم شدند. تازه بعد از گذشت چند روز از این حوادث، رسانههای رسمی به صورت محدود به اخبار اعتراضات اخیر ایران میپردازند …⬅️میشود گفت تلگرام بخشی از زندگی مردم شده است چون جامعه ایران از طریق آن به اخبار آزاد دسترسی پیدا میکند. البته تحریف هم آفت طبیعی چنین فضاهایی است که با بلوغ کاربری، روز به روز از میزان آن کاسته میشود …⬅️باتوجه به اهمیت تلگرام برای ... جامعه شناسی علامه ۰۷:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ادامه از 🔺. دیگر نقش آنها تعدیلگری بین مردم (معترضین) و نظام است نخبگان میتوانند با رویکردی واقعبینانهتر اشتباهات هر دو طرف را گوشزد کرده و با رویکردی فعالتر در روند چانهزنی با حکومت وارد شده و غفلتهای آن را گوشزد کرده و سعی در تثبیت حداقلی از آزادیهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در جامعه داشته باشند. در مقابل نظام نیز باید با سعه صدر بیشتری با این اعتراضات برخورد کند و همزمان با اجتناب از سرکوب عیان با شنیدن صداهای مختلفی که در این اعتراضات حضور دارند، عرصه را برای جمعبودگی اقشار مختلف (مجوز تاسیس اتحادیههای مختلف صنفی، سیاسی) و مشروعیت بخشیدن به سبکهای متنوع زندگی در بعد فرهنگی و در نهایت مشارکت فعالتر گروههای مختلف مردم در روند اداره و تصمیمگیری جامعه، در این شرایط نا امن منطقهای ثبات و امنیت داخلی را افزایش دهد.. منابع:. - صدیقی، لاربی (۱۳۹۱)، به سوی حکومت لیبرال در جهان عرب در کتاب جامعه مدنی و دموکراسی در خاورمیانه، مترجم محمدتقی دلفروز، تهران: فرهنگ جاوید. - Thompson, E. P. (۱۹۷۱). The moral economy of the English crowd in the eighteenth century. Past & present, (۵۰) , ۷۶-۱۳۶ …. ... جامعه شناسی علامه ۰۷:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ 🔶 بلوای نان، اعتراض و آشوب. 🖋 روحالله قاسمی | جامعهشناس 📍 در تحلیل وقایع چند روز گذشته در کشور، لازم است همزمان رویکرد سلبی و ایجابی را در پیش گرفت تا بتوان توصیفی دقیقتر از وضعیت ارائه دهیم. در نگاه سلبی، ضرورت دارد از نظرها و عملکردهایی که تشریح وضعیت را مبهمتر و در وادی عمل فضا را مغشوشتر و پرآشوبتر میکند اجتناب کرد. تقبیح معترضان نابسامانی اقتصادی و آن دسته که دغدغهی اصلی آنها عدم وجود آزادیهای سیاسی-فرهنگی است، راه به جایی نمیبرد. به نام و بهانهی آشوب، هرج و مرج، ناآرامی و شورشهای کور و بیهدف نمیتوان حق اعتراض و آزادی جمعی عدهای را سلب کرد. روشنفکران و تحلیلگران ما در این موقعیت علاوه بر اینکه باید توجه داشته باشند با مشروعیتزدایی از حرکت جمعی-اعتراضی حق بیان آزادی و اعتراض جمعی –ولو مخالف نظر آنها- را سلب میکنند، بلکه پیامدهای ناخواستهی اعتراضاتی که به ظاهر «از سر شکم» هستند را در روند حرکت به سمت آزادیخواهی و وضعیت دموکراتیکتر از بین میبرند. پیامدهای ناخواسته و نیتناشده این اعتراضات را جلوتر بیان خواهم کرد …وجه سلبی دیگر که باید بر آن تاکید کرد، لزوم اجتناب از خشونت، هرج و مرجطلبی، اختلال در زندگی روزمره مردم و ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ 📨تلگرام در ایران.. 🔹از هر ۱۰ ایرانی ۶ نفر عضو تلگرام هستند! … 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ✅ایران، و فاجعهای که همین نزدیکی است!.. ✍مهران صولتی 🌱 نیم قرن پیش در ایران علی شریعتی به دنبال تحقق اسلام منهای روحانیت بود. اسلامی که در آن روحانیون داعیه حکومت نداشته و صرفا عالمان دین باشند. تلاشهای شریعتی ناخواسته به حکومت روحانیت در ایران انجامید! در خاورمیانه بهار عربی به دنبال تحقق آزادی، عدالت و دموکراسی برای مردم منطقه بود. جوانانی که در میدان تحریر جمع آمده بودند هرگز تصور نمیکردند که به جای دستیابی به آرمانهای شان، جنگ داخلی و آشوب را برای منطقه به ارمغان میآورند؟! این روزها که برخی از معترضین در خیابانها به ایرانی و آریایی بودن خود افتخار میکنند، آیا میتوانند اطمینان دهند که تلاشهای بی برنامه شان به تجزیه و عقب ماندگی بیشتر ایران در خاورمیانه پرآشوب کنونی ختم نمیشود؟!. 🔸گاهی نیتهای خیر ما به فاجعه میانجامد! …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱ 🔅 ناتوانی در گفتوگو،. از امیر کبیر تا شیخ شجاع. 🖋 محسن رنانی دو سالی است که مطالعاتم را به موضوع «کودکی و توسعه» چرخاندهام، چرا که دریافتهام که بذر توسعهی هر جامعهای در کودکی مردمانش کاشته میشود. از آن پس هر چه بیشتر خواندهام باورم به این مساله بیشتر شده است. اکنون به جد معتقدم ما ملتی هستیم که در کودکی متوقف شدهایم. یعنی چون به توانمندسازی کودکانمان بیتوجه بودهایم، و اصولا، هم از طرف خانواده و هم از طرف حکومتها، کودکی ما به بازی گرفته شده است، آنگاه تواناییهایمان در حد کودکی باقی مانده است و اکنون که بزرگ شدهایم جامعهای هستیم که همچنان رفتار کودکانهای داریم. همانگونه که کودک با یک آبنبات شاد میشود، ما نیز با منافع اندکی راضی و به وعدههای سادهای فریفته میشویم. صبور نیستیم، گفتوگو نمیدانیم و به اندک اختلافی یا قهر میکنیم یا بازی را به هم میزنیم.. بهترین شاخص کودکی یک جامعه، رفتار سیاستمداران آن جامعه است. سیاستمداران معمولا افرادی هستند که دارای «هوش اجتماعی» و «توانایی ارتباطی» بالاتر از سطح متوسط جامعه خود هستند. پس نگاه به خلقیات و رفتار سیاستمداران یک جامعه میتواند به ما نشان دهد که آن جامعه در چه مرحلهای ا ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ ✅جامعۀ بیپناه.. ✍🏻رضا امیدی 🔸در شرایطی که بهدلایلی ازجمله رکود اقتصادی، جامعه تحت فشار و احساس ناایمنی قرار دارد، مهمترین وظیفۀ دولت اتخاذ تدابیری است که انسجام جامعه را حفظ کند. بخش عمدهای از خدمات بیمهای و رفاهی در جهان دقیقا در دوران رکود و بحران گسترش یافته است و در این موقعیتها دولت بهعنوان پناهگاه و ملجأ جامعه ایفای نقش میکند تا بتواند از همبستگی اجتماعی و ائتلافهای اجتماعی حفاظت کند.. 🔸رفتار دولتها در ایران عکس این قاعدۀ کلی است و دولتها گاه در شرایط سختی و تنگنا تا آنجا که بتوانند فشار را به جامعه منتقل میکنند. برای مثال دولتها همواره کسری بودجۀ خود را از طریق افزایش قیمت حاملهای انرژی، نان، و یا حذف پنهانی برخی خدمات اجتماعی پیش میبرند و با اتکا به فرمولهای اقتصادی تنها به این موضوع اکتفا میکنند که مثلا چنین افزایش قیمتهایی، تورم کمی ایجاد میکند و درنتیجه واکنشی از جامعه سرنخواهد زد.. 🔸 همچنین گاه بهدلیل فقدان نوآوریهای سیاستی، طرحهایی اجرا میشود که نهتنها ائتلافها را حفظ نمیکند بلکه رابطۀ میان طبقهها و صنفهای اجتماعی را تا مرحلۀ رویارویی پیش میبرد. «طرح کارورزی» یک تمونه از چ ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ 🔴 شورشهای شهراشوب: بحران تعبیر و تدبیر، و استغنا از علوم انسانی 🖋 محمدمهدی مجاهدی …آدمها شورش میکنند، خصوصا در جوامع پیچیدهی شهری در دوران مدرن، بالاخص در جوامع دستخوش دگرگونیهای ژرف مادی (دولتملتسازی مدرن) و ساختیابیهای جدید معنایی (در مواجهه با علم جدید و عالم مدرن)، مثل جامعهی ایران. چرخ آسیای ایران در یکصدوسی سال اخیر تقریبا هیچگاه بیش از ده، بیست سال پیاپی قراری بهسامان نیافته است و میانگین، کمتر از هر دهه یک بار به خیزش خیزآبهای چالش و دگرگونی تن سپرده است:.۱۲۷۰ (جنبش تحریم تنباکو)،.۱۲۸۵ (نهضت مشروطیت)،.۱۲۹۹ (کودتای رضاخان)،.۱۳۲۰ (هجوم نیروهای متفقین به ایران و انتقال پادشاهی)،.۱۳۳۱ تا ۱۳۳۲ (از قیام ۳۰ تیر تا کودتای ۲۸ مرداد)،.۱۳۴۱ تا ۱۳۴۳ (از اعتراض به قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی، منتهی به قیام ۱۵ خرداد، تا اعتراض به قانون کاپیتولاسیون)،.۱۳۵۶ تا ۱۳۵۷ (قیام ۱۹ دیماه و حوادث منتهی به انقلاب)،.۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸ (پایان جنگ و حوادث مقارن آن، و اصلاح قانون اساسی)،.۱۳۷۶ (انتخابات ۲ خرداد)،.۱۳۷۸ (۱۸ تا ۲۳ تیرماه و حمله به کوی دانشگاه)،.۱۳۸۸ (جنبش سبز)،. و حالا ۱۳۹۷. شورش مردم و در افتادن به چالهی چالش بهخودیخود خبری ناخوش یا ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ 🔶 جایزه علمی دکتر کاردان. ✔️ مراسم تجلیل از دکتر غلامعباس توسلی.. با سلام و احترام، همه ساله همزمان با سالروز درگذشت دکتر علیمحمد کاردان، استاد برجسته روان شناسی و تعلیم و تربیت و بنیانگذار روانشناسی اجتماعی در ایران، موسسه روان شناسی و علوم تربیتی دکتر کاردان (دانشگاه تهران) به یاری دیگر سازمانها و انجمنهای علمی و تخصصی جایزهای به نام آن استاد فقید به رسالههای برگزیده دانش پژوهان مقطع دکتری در حوزههای روان شناسی و علوم تربیتی اهدا مینماید.. مراسم اعطای هشتمین جایزه علمی استاد دکتر علیمحمد کاردان ساعت ۱۵ روز دوشنبه ۱۱ دیماه ۱۳۹۶ در فرهنگسرای ارسباران انجام خواهد گرفت …در کنار اعطای تندیس جایزه دکتر کاردان به همراه لوح تقدیر و جوایزی ویژه از طرف خانواده استاد فقید به رسالههای برگزیده، در این مراسم از بیش از پنجاه سال فعالیت علمی و دانشگاهی استاد برجسته جامعه شناسی کشورمان و عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، جناب دکتر غلامعباس توسلی نیز تجلیل به عمل خواهد آمد.. حضور شما در این مراسم موجب خوشوقتی و افتخار دست اندرکاران جایزه علمی استاد دکتر کاردان میباشد …📌زمان و مکان: ساعت ۱۵ دوشنبه ۱۱ دیماه ۱۳۹۶ فرهنگسرای ارسباران. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ 🔴 خون به پا خواهد شد …. ✔️ مسعود زمانی مقدم.. ایران در وضعیت وخیمی به سر میبرد فضا آشفته است و ملتهب. قشرهای مختلفی از مردم ناراضی و معترض اند. حق هم دارند چون نظام اقتصادی بسیاری از مردم را در تنگنا قرار داده است. دولت روحانی نیز که کاملا دچار درماندگی سیاسی و اقتصادی شده و کم آورده است. دولت روحانی در برآوردن انتظارات مردم ناکام مانده است. با این حال، باید منصف بود. وضعیت بین المللی نیز مناسب نیست و نظام سیاسی-اقتصادی ایران از سوی نظام جهانی سرمایه داری نیز تحت فشار است. به قدرت رسیدن ترامپ بسیاری از برنامههای مثبت روحانی را بی اثر کرده است. از سوی دیگر، نظام سیاسی ایران در مدیریت جامعه دچار کاستیهای بنیادین است و متاسفانه با نبض جامعه هماهنگ نبوده و با آن پیش نرفته است. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ 📌 واکاوی اعتراضات و درسهایی برای صاحبات قدرت. 🖋 یاسر باقری در نوشته پیشین (برآمدن طبقه فرودست فرهنگی) برخی از دوستان نقد کردند که جزئیات مشخصی ارائه نشده است؛ در اینجا میکوشم تا به تشریح بیشتر ابعاد اعتراضات (از دریچه فهم خود) بپردازم:. واکاوی اعتراضات اخیر که به زعم نگارنده درواقع نوعی اعتراض برای اعتراض است، حاکی از آن است که بیش از آنکه با یک «کنش» روبرو باشیم با یک «واکنش» محاسبهنشده و مبهم روبروییم که حتی برای خود معترضان نیز مسیر دقیقا روشن نیست. دراینصورت بیش از آنکه واکنش موجود محل تحلیل باشد، باید کنشی که منجر به آن شده، مورد بحث قرار گیرد …با کمی سادهانگاری میتوان ادعا کرد که ۴ پارامتر در این موضوع اهمیتی تعیینکننده دارد و تاحدی میتواند شرایط امکان چنین گسترهای از تجمعات را تشریح کند:. - کنترل شدید اجتماعی. - سیاستهای ضد اجتماعی (افزایش نابرابری و کاهش خدمات اجتماعی). - تعلیق امید. - تشکلزدایی. در سالهای گذشته، غالب کنش حکمرانان در جهت تشدید موارد فوق بوده است:. کنترل شدید اجتماعی: در سالهای گذشته برخی کوشش بسیار کردهاند تا فضای اجتماعی را بیش از گذشته محدود کنند و حتی آزادی موجود در دوران پساانقلاب را نیز کاهش دهند؛ از ... ‹ 123 124 125 126 127 128 129 ›
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴ 📅 تقویم نیمسال دوم تحصیلی ۹۶-۹۷. دانشگاه طباطبائی.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴ فرهنگ هراس انگیز است.. وحشتناکترین چیز برای دیکتاتورهاست چون مردمی که مطالعه میکنند، هرگز برده نمیشوند.. 🖋 آنتونیو لوبو آنتونس. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ 🔶 پنجمین ویژه نامه اتحادیه جامعه شناسان ایرانی در تلگرام (اجادت) 🔶.. 🌧: telegram me/IraniansSociologists. ✔️رای و اعتراض ملت را به رسمیت بشناسید!. ✍️ محمد حسن محقق معین. ⛈ بروکرتیک. ✍️ محمد رضا کلاهی. 🌧 خون به پا خواهد شد …. ✍️ مسعود زمانی مقدم. 🌧 نان. ✍️روحالله قاسمی.
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ 🔅 جامعهشناسی جنبشهای سیاسی. 🖋 دکتر طاهره جعفری | جامعهشناس 📍 با نگاهی به فرایند رشد و توسعه کشورهای مختلف در جهان در مییابیم که هیچ رشد و تکاملی بدون رنج و نقد امکانپذیر نیست. برخی از نظامهای اجتماعی خود مسیر را برای آگاه شدن از مسائلشان هموار میکنند و از این آگاهی برای فائق آمدن بر مشکلات اجتماعی و اقتصادی و یا بی عدالتیها بهره میبرند. فرانسه از جمله کشورهایی است که جنبشهای ریز و درشت زیادی را به خود دیده است. در واقع بهتر است بگویم حکام و نظام سیاسی خود به نوعی طراح این اعتراضات سیاسی هستند تا از عمق مشکلات جامعه و نقاط نارضایتی مطلع شوند و سپس با کنترل آشوبها به سرعت در صدد حل و یا کاهش مشکلات پشت پرده بر میآیند. اما در جوامع شرقی تلاش میشود صورت مسائل پاک شود و هر گونه انتقاد با بدبینی از طرف انتقاد شوندگان خاموش شود. البته انتقاد باقی میماند، همچون آتش زیر خاکستر. از طرف دیگر انتقاد منطقی هیچگاه همراه خشونت نیست زیرا که در فرایند خشونت مسیر انتقاد شخصی میشود و پاسخی خشن خواهد داشت. به نظر میرسد نحوه منتقد بودن و یا انتقادپذیر بودن ما ایرانیان ریشه در تربیت مان دارد. هر وقت فردی نقطه اشکالی را در ما بخواهد نشان بدهد او را به چشم دشم ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ▫️ پاسخ به پرسش رییس جمهور. 🖋 سید بهنام موسوی …. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ✅بازنگری و خویشتنداری.. ✍🏻محمد فاضلی 📍وقت آن است که نخبگان و روشنفکران، آنها که نگران ایران هستند، قدرت سیاسی را به بازنگری انتقادی در خود و شنیدن صدای مردم دعوت کنند؛ و همزمان معترضان را به خویشتنداری و نفی خشونت فرابخوانند. صاحبان قدرت و تودههای معترض اغلب اوقات در یک ویژگی شبیهاند: هر دو تاریخ نخواندهاند و اگر خواندهاند هر کدام به دلایلی کاملا متفاوت بدان توجهی ندارند. آنها که تاریخ خواندهاند بیشتر میتوانند بگویند که از خشونت، آن هم در بستر خاورمیانه پرآشوب، درخت دموکراسی، توسعه و حقوق بشر؛ کرامت انسانی، اشتغال و رونق نمیروید. قدرت را به بازنگری و خویشتنداری، و معترضان را به نفی خشونت فرابخوانیم. ناسزا گفتن، مشت بر دیوار کوفتن، و کافه را به هم ریختن، گاه دل آدم را خنک میکند، اما هیچ بیکاری را شاغل نمیکند و هیچ کارخانهای را به رونق نمیرساند. …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ✅دلایل اقبال به «خاندان پهلوی» در شعارهای معترضین!.. ✍مهران صولتی 🌱 در روزهای اخیر سر دادن شعارهایی به نفع خاندان پهلوی به ویژه در شهرهایی مانند مشهد وقم شگفتی زیادی در ناظران پدید آورده است؛ مواردی از جمله «رضا شاه روحت شاد!»، «ای شاه ایران، برگرد به ایران!» و … نکته مهم این است که فریاد شعارهایی از این دست به ویژه از سوی جوانان اگر چه در زمره ارتجاعیترین مطالبات سیاسی ایران امروز محسوب میشوند ولی هرگز غیر قابل پیش بینی نبودهاند! خود من چند سالی است که شاهد اشتیاق فزاینده بخشی از نوجوانان نسبت به این خانواده در کلاسهای درس هستم! از همین رو میکوشم تا در این فرصت از دلایل اقبال به پهلویها در فضای عمومی کشور سخن بگویم:. 🖌 اولین دلیل به ماهیت ایدئولوژیک دروس علوم انسانی و به ویژه درس هایی مانند تاریخ در سطح مدارس ایران باز میگردد! به عبارت دیگر ارائه روایتی یک بعدی و اغراق آمیز از مفاسد و کاستیهای رژیمهای پیشین. متاسفانه در عصر گسترش رسانهها، مسئولان فرهنگی به ویژه در آموزش و پرورش همچنان تصور میکنند که نوجوانان به مثابه ظروفی خالی هستند که میتوان آنها را با هر آموزه ایدئولوژیکی پر کرد! بنابراین در این سطح، اقبال به خاندان پهلوی را میتوان ت ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ✅جای نهادهای مدنی قوی بین مردم و نظام خالی است!.. ✍🏻مرضیه حاجی هاشمی 📍نهادهای مدنی، نهادهایی هستند، غیر دولتی و بدون وابستگی تشکیلاتی و مالی به نظام سیاسی حاکم و سازمانهای دولتی. این نهادها که بیشتر شامل احزاب و انجمنها هستند، دارای دو کارکرد نظارتی و مطالبهگری اند و بدین وسیله، نقش اساسی و به سزایی در توسعه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در یک کشور دارند …در نظامهای مردم سالار این نهادها بین نظام سیاسی و مردم قرار میگیرند و ضمن اینکه قدرت نظارتی مردم بر حاکمیت را اعمال میکنند و نهادهای حکومتی را به زیر ذره بین پاسخگویی میکشانند، نقدهای منصفانه و غیرعوامانه خود را نیز در این رصد قدرت سیاسی، با سازوکارهای صحیح، صریح و شفاف، انتقال میدهند …در این سازوکار مدنی، از سویی همه مناسبات سیاسی و اقتصادی، شفاف میشود و فساد به حداقل ممکن میرسد و از سویی مردم با اعمال قدرت نظارتی خود به واسطه نهادهای مدنی، از جنبه روانی احساس رضایت خاطر دارند، از کاستیها نیز مطلع میشوند و همچنین خودانگیزی برای همکاری در رفع آنها را یک وظیفه ملی قلمداد میکنند و امکان توسعه فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی نیز در پس این توسعه سیاسی به بهترین شکل، همدلانه و در قالب یک حرکت و با عزم ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ 🔵آقای رییس جمهور، با مردم سخن بگویید اما نه از طریق تلویزیون.. ✍🏻مصطفی داننده.. ⬅️تلگرام فیلتر شد بسیاری از مردم برای دسترسی به تلگرام به فیلترشکنها پناه بردند. این هجوم گسترده مردم به فیلتر شکنها بیانگر یک واقعیت مهم در فضای عمومی جامعه ایران است …⬅️مردم دوست دارند به اخبار بدون سانسور دست پیدا کنند. کانالهای تلگرامی در این یکی دو سال اخیر تبدیل به مهمترین منبع خبری ایرانیها شدهاند …⬅️جامعه ایران وابسته به تلگرام شده است. تلگرام، مصداق بارزی از فضای باز خبری است که مردم میتوانند خبرهای رسمی و غیررسمی را در آن بیایند؛ نمونه بارز آن اعتراضات اخیر ایران است. اعتراضاتی که در دو روز آغازین آن با بیاعتنایی صداوسیما و سانسور گسترده در رسانههای کاغذی و اینترنتی روبرو شد. کانالهای تلگرامی با استفاده از این سکوت تبدیل به مرجع خبری مردم شدند. تازه بعد از گذشت چند روز از این حوادث، رسانههای رسمی به صورت محدود به اخبار اعتراضات اخیر ایران میپردازند …⬅️میشود گفت تلگرام بخشی از زندگی مردم شده است چون جامعه ایران از طریق آن به اخبار آزاد دسترسی پیدا میکند. البته تحریف هم آفت طبیعی چنین فضاهایی است که با بلوغ کاربری، روز به روز از میزان آن کاسته میشود …⬅️باتوجه به اهمیت تلگرام برای ...
جامعه شناسی علامه ۰۷:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ادامه از 🔺. دیگر نقش آنها تعدیلگری بین مردم (معترضین) و نظام است نخبگان میتوانند با رویکردی واقعبینانهتر اشتباهات هر دو طرف را گوشزد کرده و با رویکردی فعالتر در روند چانهزنی با حکومت وارد شده و غفلتهای آن را گوشزد کرده و سعی در تثبیت حداقلی از آزادیهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در جامعه داشته باشند. در مقابل نظام نیز باید با سعه صدر بیشتری با این اعتراضات برخورد کند و همزمان با اجتناب از سرکوب عیان با شنیدن صداهای مختلفی که در این اعتراضات حضور دارند، عرصه را برای جمعبودگی اقشار مختلف (مجوز تاسیس اتحادیههای مختلف صنفی، سیاسی) و مشروعیت بخشیدن به سبکهای متنوع زندگی در بعد فرهنگی و در نهایت مشارکت فعالتر گروههای مختلف مردم در روند اداره و تصمیمگیری جامعه، در این شرایط نا امن منطقهای ثبات و امنیت داخلی را افزایش دهد.. منابع:. - صدیقی، لاربی (۱۳۹۱)، به سوی حکومت لیبرال در جهان عرب در کتاب جامعه مدنی و دموکراسی در خاورمیانه، مترجم محمدتقی دلفروز، تهران: فرهنگ جاوید. - Thompson, E. P. (۱۹۷۱). The moral economy of the English crowd in the eighteenth century. Past & present, (۵۰) , ۷۶-۱۳۶ …. ...
جامعه شناسی علامه ۰۷:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ 🔶 بلوای نان، اعتراض و آشوب. 🖋 روحالله قاسمی | جامعهشناس 📍 در تحلیل وقایع چند روز گذشته در کشور، لازم است همزمان رویکرد سلبی و ایجابی را در پیش گرفت تا بتوان توصیفی دقیقتر از وضعیت ارائه دهیم. در نگاه سلبی، ضرورت دارد از نظرها و عملکردهایی که تشریح وضعیت را مبهمتر و در وادی عمل فضا را مغشوشتر و پرآشوبتر میکند اجتناب کرد. تقبیح معترضان نابسامانی اقتصادی و آن دسته که دغدغهی اصلی آنها عدم وجود آزادیهای سیاسی-فرهنگی است، راه به جایی نمیبرد. به نام و بهانهی آشوب، هرج و مرج، ناآرامی و شورشهای کور و بیهدف نمیتوان حق اعتراض و آزادی جمعی عدهای را سلب کرد. روشنفکران و تحلیلگران ما در این موقعیت علاوه بر اینکه باید توجه داشته باشند با مشروعیتزدایی از حرکت جمعی-اعتراضی حق بیان آزادی و اعتراض جمعی –ولو مخالف نظر آنها- را سلب میکنند، بلکه پیامدهای ناخواستهی اعتراضاتی که به ظاهر «از سر شکم» هستند را در روند حرکت به سمت آزادیخواهی و وضعیت دموکراتیکتر از بین میبرند. پیامدهای ناخواسته و نیتناشده این اعتراضات را جلوتر بیان خواهم کرد …وجه سلبی دیگر که باید بر آن تاکید کرد، لزوم اجتناب از خشونت، هرج و مرجطلبی، اختلال در زندگی روزمره مردم و ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ 📨تلگرام در ایران.. 🔹از هر ۱۰ ایرانی ۶ نفر عضو تلگرام هستند! … 🌐شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ✅ایران، و فاجعهای که همین نزدیکی است!.. ✍مهران صولتی 🌱 نیم قرن پیش در ایران علی شریعتی به دنبال تحقق اسلام منهای روحانیت بود. اسلامی که در آن روحانیون داعیه حکومت نداشته و صرفا عالمان دین باشند. تلاشهای شریعتی ناخواسته به حکومت روحانیت در ایران انجامید! در خاورمیانه بهار عربی به دنبال تحقق آزادی، عدالت و دموکراسی برای مردم منطقه بود. جوانانی که در میدان تحریر جمع آمده بودند هرگز تصور نمیکردند که به جای دستیابی به آرمانهای شان، جنگ داخلی و آشوب را برای منطقه به ارمغان میآورند؟! این روزها که برخی از معترضین در خیابانها به ایرانی و آریایی بودن خود افتخار میکنند، آیا میتوانند اطمینان دهند که تلاشهای بی برنامه شان به تجزیه و عقب ماندگی بیشتر ایران در خاورمیانه پرآشوب کنونی ختم نمیشود؟!. 🔸گاهی نیتهای خیر ما به فاجعه میانجامد! …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱ 🔅 ناتوانی در گفتوگو،. از امیر کبیر تا شیخ شجاع. 🖋 محسن رنانی دو سالی است که مطالعاتم را به موضوع «کودکی و توسعه» چرخاندهام، چرا که دریافتهام که بذر توسعهی هر جامعهای در کودکی مردمانش کاشته میشود. از آن پس هر چه بیشتر خواندهام باورم به این مساله بیشتر شده است. اکنون به جد معتقدم ما ملتی هستیم که در کودکی متوقف شدهایم. یعنی چون به توانمندسازی کودکانمان بیتوجه بودهایم، و اصولا، هم از طرف خانواده و هم از طرف حکومتها، کودکی ما به بازی گرفته شده است، آنگاه تواناییهایمان در حد کودکی باقی مانده است و اکنون که بزرگ شدهایم جامعهای هستیم که همچنان رفتار کودکانهای داریم. همانگونه که کودک با یک آبنبات شاد میشود، ما نیز با منافع اندکی راضی و به وعدههای سادهای فریفته میشویم. صبور نیستیم، گفتوگو نمیدانیم و به اندک اختلافی یا قهر میکنیم یا بازی را به هم میزنیم.. بهترین شاخص کودکی یک جامعه، رفتار سیاستمداران آن جامعه است. سیاستمداران معمولا افرادی هستند که دارای «هوش اجتماعی» و «توانایی ارتباطی» بالاتر از سطح متوسط جامعه خود هستند. پس نگاه به خلقیات و رفتار سیاستمداران یک جامعه میتواند به ما نشان دهد که آن جامعه در چه مرحلهای ا ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ ✅جامعۀ بیپناه.. ✍🏻رضا امیدی 🔸در شرایطی که بهدلایلی ازجمله رکود اقتصادی، جامعه تحت فشار و احساس ناایمنی قرار دارد، مهمترین وظیفۀ دولت اتخاذ تدابیری است که انسجام جامعه را حفظ کند. بخش عمدهای از خدمات بیمهای و رفاهی در جهان دقیقا در دوران رکود و بحران گسترش یافته است و در این موقعیتها دولت بهعنوان پناهگاه و ملجأ جامعه ایفای نقش میکند تا بتواند از همبستگی اجتماعی و ائتلافهای اجتماعی حفاظت کند.. 🔸رفتار دولتها در ایران عکس این قاعدۀ کلی است و دولتها گاه در شرایط سختی و تنگنا تا آنجا که بتوانند فشار را به جامعه منتقل میکنند. برای مثال دولتها همواره کسری بودجۀ خود را از طریق افزایش قیمت حاملهای انرژی، نان، و یا حذف پنهانی برخی خدمات اجتماعی پیش میبرند و با اتکا به فرمولهای اقتصادی تنها به این موضوع اکتفا میکنند که مثلا چنین افزایش قیمتهایی، تورم کمی ایجاد میکند و درنتیجه واکنشی از جامعه سرنخواهد زد.. 🔸 همچنین گاه بهدلیل فقدان نوآوریهای سیاستی، طرحهایی اجرا میشود که نهتنها ائتلافها را حفظ نمیکند بلکه رابطۀ میان طبقهها و صنفهای اجتماعی را تا مرحلۀ رویارویی پیش میبرد. «طرح کارورزی» یک تمونه از چ ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ 🔴 شورشهای شهراشوب: بحران تعبیر و تدبیر، و استغنا از علوم انسانی 🖋 محمدمهدی مجاهدی …آدمها شورش میکنند، خصوصا در جوامع پیچیدهی شهری در دوران مدرن، بالاخص در جوامع دستخوش دگرگونیهای ژرف مادی (دولتملتسازی مدرن) و ساختیابیهای جدید معنایی (در مواجهه با علم جدید و عالم مدرن)، مثل جامعهی ایران. چرخ آسیای ایران در یکصدوسی سال اخیر تقریبا هیچگاه بیش از ده، بیست سال پیاپی قراری بهسامان نیافته است و میانگین، کمتر از هر دهه یک بار به خیزش خیزآبهای چالش و دگرگونی تن سپرده است:.۱۲۷۰ (جنبش تحریم تنباکو)،.۱۲۸۵ (نهضت مشروطیت)،.۱۲۹۹ (کودتای رضاخان)،.۱۳۲۰ (هجوم نیروهای متفقین به ایران و انتقال پادشاهی)،.۱۳۳۱ تا ۱۳۳۲ (از قیام ۳۰ تیر تا کودتای ۲۸ مرداد)،.۱۳۴۱ تا ۱۳۴۳ (از اعتراض به قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی، منتهی به قیام ۱۵ خرداد، تا اعتراض به قانون کاپیتولاسیون)،.۱۳۵۶ تا ۱۳۵۷ (قیام ۱۹ دیماه و حوادث منتهی به انقلاب)،.۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸ (پایان جنگ و حوادث مقارن آن، و اصلاح قانون اساسی)،.۱۳۷۶ (انتخابات ۲ خرداد)،.۱۳۷۸ (۱۸ تا ۲۳ تیرماه و حمله به کوی دانشگاه)،.۱۳۸۸ (جنبش سبز)،. و حالا ۱۳۹۷. شورش مردم و در افتادن به چالهی چالش بهخودیخود خبری ناخوش یا ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ 🔶 جایزه علمی دکتر کاردان. ✔️ مراسم تجلیل از دکتر غلامعباس توسلی.. با سلام و احترام، همه ساله همزمان با سالروز درگذشت دکتر علیمحمد کاردان، استاد برجسته روان شناسی و تعلیم و تربیت و بنیانگذار روانشناسی اجتماعی در ایران، موسسه روان شناسی و علوم تربیتی دکتر کاردان (دانشگاه تهران) به یاری دیگر سازمانها و انجمنهای علمی و تخصصی جایزهای به نام آن استاد فقید به رسالههای برگزیده دانش پژوهان مقطع دکتری در حوزههای روان شناسی و علوم تربیتی اهدا مینماید.. مراسم اعطای هشتمین جایزه علمی استاد دکتر علیمحمد کاردان ساعت ۱۵ روز دوشنبه ۱۱ دیماه ۱۳۹۶ در فرهنگسرای ارسباران انجام خواهد گرفت …در کنار اعطای تندیس جایزه دکتر کاردان به همراه لوح تقدیر و جوایزی ویژه از طرف خانواده استاد فقید به رسالههای برگزیده، در این مراسم از بیش از پنجاه سال فعالیت علمی و دانشگاهی استاد برجسته جامعه شناسی کشورمان و عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، جناب دکتر غلامعباس توسلی نیز تجلیل به عمل خواهد آمد.. حضور شما در این مراسم موجب خوشوقتی و افتخار دست اندرکاران جایزه علمی استاد دکتر کاردان میباشد …📌زمان و مکان: ساعت ۱۵ دوشنبه ۱۱ دیماه ۱۳۹۶ فرهنگسرای ارسباران. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ 🔴 خون به پا خواهد شد …. ✔️ مسعود زمانی مقدم.. ایران در وضعیت وخیمی به سر میبرد فضا آشفته است و ملتهب. قشرهای مختلفی از مردم ناراضی و معترض اند. حق هم دارند چون نظام اقتصادی بسیاری از مردم را در تنگنا قرار داده است. دولت روحانی نیز که کاملا دچار درماندگی سیاسی و اقتصادی شده و کم آورده است. دولت روحانی در برآوردن انتظارات مردم ناکام مانده است. با این حال، باید منصف بود. وضعیت بین المللی نیز مناسب نیست و نظام سیاسی-اقتصادی ایران از سوی نظام جهانی سرمایه داری نیز تحت فشار است. به قدرت رسیدن ترامپ بسیاری از برنامههای مثبت روحانی را بی اثر کرده است. از سوی دیگر، نظام سیاسی ایران در مدیریت جامعه دچار کاستیهای بنیادین است و متاسفانه با نبض جامعه هماهنگ نبوده و با آن پیش نرفته است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ 📌 واکاوی اعتراضات و درسهایی برای صاحبات قدرت. 🖋 یاسر باقری در نوشته پیشین (برآمدن طبقه فرودست فرهنگی) برخی از دوستان نقد کردند که جزئیات مشخصی ارائه نشده است؛ در اینجا میکوشم تا به تشریح بیشتر ابعاد اعتراضات (از دریچه فهم خود) بپردازم:. واکاوی اعتراضات اخیر که به زعم نگارنده درواقع نوعی اعتراض برای اعتراض است، حاکی از آن است که بیش از آنکه با یک «کنش» روبرو باشیم با یک «واکنش» محاسبهنشده و مبهم روبروییم که حتی برای خود معترضان نیز مسیر دقیقا روشن نیست. دراینصورت بیش از آنکه واکنش موجود محل تحلیل باشد، باید کنشی که منجر به آن شده، مورد بحث قرار گیرد …با کمی سادهانگاری میتوان ادعا کرد که ۴ پارامتر در این موضوع اهمیتی تعیینکننده دارد و تاحدی میتواند شرایط امکان چنین گسترهای از تجمعات را تشریح کند:. - کنترل شدید اجتماعی. - سیاستهای ضد اجتماعی (افزایش نابرابری و کاهش خدمات اجتماعی). - تعلیق امید. - تشکلزدایی. در سالهای گذشته، غالب کنش حکمرانان در جهت تشدید موارد فوق بوده است:. کنترل شدید اجتماعی: در سالهای گذشته برخی کوشش بسیار کردهاند تا فضای اجتماعی را بیش از گذشته محدود کنند و حتی آزادی موجود در دوران پساانقلاب را نیز کاهش دهند؛ از ...