جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۷ 🔴 در ایران … …در آلمان … …ما اینطوری هستیم!.. ✍🏻فردین علیخواه (جامعه شناس) 🌱کشورها برای آنکه پیشرفت کنند به زمینههای اجتماعی و ذهنی مختلفی نیاز دارند. یکی از این زمینهها؛ وجود انگیزه و فکر پیشرفت است. منظور آن است که گروههای اجتماعی مختلف باید از نظر ذهنی آمادگی پیشرفت را داشته باشند، باید جامعه و جایگاهشان را در نقشه دنیا بشناسند و انگیزه رقابت با سایر کشورها را پیدا کنند. طبق تجربه کشورهای مختلف، معمولا نخبگان و تصمیم گیرندگان از طریق رسانههای جمعی تلاش میکنند چنین انگیزهای را به جامعه منتقل کنند. این جمله که «ما باید در رقابت با سایر کشورها پیشرفت کنیم و جایگاهمان را در بین کشورهای دنیا ارتقاء دهیم»، شکل ساده شدهای از این انگیزه است. تا این انگیزه و فکر در یک جامعه منتشر و نهادینه نشود به سختی میتوان برای پیشرفت آن جامعه نقشه کشید. پیامهای گروههای مختلف تلگرامی را مرور میکنم. جمله هایی مییابم که با کلمات «در ایران ….» ولی در «آلمان، هلند، دانمارک» آغاز شدهاند. در این جملههای مقایسهای، رفتار زشت ایرانیان در مقابل رفتار متمدنانه و عقلانی غربیها قرار داده شده است. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۶ ۱۳۹۶/۰۸/۱۷ ماده ۷۴ - دولت با اتخاذ تدابیر و وضع مقررات لازم، زمینه تامین و بهبود وضعیت مسکن متناسب با ویژگیهای بومی و ارزشهای فرهنگی، اجرای شهروندی. علامه👇. جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۷ 🔹چگونه آموزش و پرورش فرزندان ما را از خود بیگانه میسازد؟.. ✍🏻مهران صولتی 🌱در دنیای امروز ما در حال گریختن از خود هستیم. خلوت کردن با خود هم روز به روز سختتر میشود. البته حجم اشتغالات روزمره در کاهش زمان با خود بودن، بسیار موثر است. ما انسانها در روزگار کنونی، یا در محل کار مشغول انجام وظایف سازمانی هستیم، یا در خانه سرگرم وقت گذاشتن برای دیدن برنامههای تلویزیونی و حضور پررنگتر در فضای مجازی و اپلیکیشنهای موبایلی. در هر دو صورت فرصت با خود بودن و اندیشیدن به خود، هر روز کمتر از پیش میشود. در حقیقت دنیای مدرن به موازات ایجاد امکانات بیشتر برای «خودشناسی» از منظر روان شناسی و روان کاوی، از ایجاد فرصت هایی برای «خودسازی» از طریق سازگاری فرد با خویشتن خود عاجز مانده است. این «خودسازی» بیشتر از مسیر همان تعالیم عرفانی میگذرد که ما را به خلوت کردن با خود و یکی انگاشتن خودشناسی و خداشناسی فرا میخواند. همان آموزه هایی که ما را به درک جایگاه «خود» در جهان، رفتن به سوی سازگاری و آشتی با ناملایمات، و ایجاد تعادل میان «فردیت» و «جماعت» دعوت میکند. اما مشکل این جاست که مدرنیته ما را به شناخت جهان و تسخیر آن فرامی خواند و با سازگاری با آن نسبتی ندارد، این دقیقا ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۷ 🔅 بخشنامه وزارت علوم درباره ممنوعیت کسر نمره به خاطر تاخیر در دفاع از نامه.. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۷ ✅ پارکهای بانوان نماد گسست حوزه عمومی در بستر شهرسازی معاصر. 🖋 افشین سجادی. کارشناس ارشد شهرسازی 📍 زن ایرانی در جستجوی فضایی امن برای گذران اوقات فراغت خود میگردد. پارکهای شهر میتوانند گزینهی مناسبی باشند. اما او خواستار گونهای خاص از پارک شهری است. پارکی که فقط همجنسهای خودش در آن اجازه حضور داشته باشند. اما فارغ از تحلیل موفقیت و عدم موفقیت پارکهای بانوان که در شهرهای مختلف کشور رواج پیدا کردهاند و روز به روز در حال گسترش هستند، ریشهی جستجوی زن ایرانی برای پارک ویژه بانوان چیست؟ آیا این خواستهی اوست یا سیستم مدیریت شهری؟ یا شاید هم سیستمی در سطح بالاتر که حتی سیستم مدیریت شهری را تحت کنترل خود دارد؟. شهروند ایرانی از دیدگاه جنسیتی هنوز نتوانسته است به کنشی مناسب دست یابد. فارغ از ناتوانی شهرسازی در جهت ایجاد فضاهای عمومی کنشگر در شهرها در جهت رفع نیازهای مادی و معنوی شهروندان، باید به این نکته توجه نمود که در اینگونه مواقع تأثیر فرهنگ بسیار پررنگتر از ابزارهای فیزیکی همچون شهرسازی و فرآیند طراحی است. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۶ 📈 آیا دولت موظف به پرداخت بدهی باشگاههای پایتخت هست؟. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۶ ⚠️، از سر ناچاری ….. 🔹وجود ۴۰ تا ۱۶۸ هزار کولبر.. 🔷آمار کشتهها و مرگها: سال ۹۱: ۷۴ نفر. سال ۹۴: ۲۱۲ نفر. سال ۹۵: ۱۵۴ نفر …. 🌐 جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۶ ✅ برابری و آزادی، پدر سیاست اجتماعی. 🖋 حسین هوشمند. دکترای فلسفه اخلاق 📍 و دو ارزش و فضیلت غایی هستند که نمیتوان و نباید آنها را در مقابل یکدیگر قرار داد. رونالد دورکین (Ronald Dworkin) فیلسوف و حقوقدان مشهور میگوید که نظریههای سیاسی معاصر بر پایه ارزشهای غایی متعارض شکل نگرفتهاند. او بر این باور است که تمام نظریههای معقول سیاسی بر ارزش بنیادی واحدی، یعنی اصل برابری بنا شدهاند. به این اعتبار، میتوان عموم آنها را برابریخواه نامید. البته مقصود از برابریخواه بودن نظریههای سیاسی معاصر این نیست که تمام آنها از برابری در توزیع ثروت و درآمد دفاع میکنند. در اینجا، مفهوم بنیادیتری از انگاره برابری، یعنی «رفتار با مردم مانند افراد برابر» (treating people as equals) مدنظر است. از اینرو، یک نظریه برابریخواه، نظریهای است که میگوید منافع و علایق یکایک اعضای جامعه باید به نحو برابر در نظر گرفته شود. به بیان دیگر، یک نظریه برابریخواه متضمن آن است که هر نظام سیاسی نسبت به شهروندانش با ملاحظات برابر رفتار کند؛ تمام شهروندان واجد حرمت و حقوق برابر هستند. بنابراین، میتوان گفت شرط معقولیت یک نظریه سیاسی این است که بر اساس انگاره «همه افراد دارای ارج و منزل ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۶ ✅کودکان قدر نشناس. 🖋 دکتر طاهره جعفری | جامعهشناس 📍 این روزها زیاد میشنویم که بچهها قدر نشناس هستند و ما وقتی بچه بودیم چنان بودیم و فلان بودیم بماند که اگر کسی رفتار خود ما را در کودکی ثبت و ضبط میکرد احتمال میرفت که با آنچه میگوییم تفاوتی جدی داشته باشد. ولی آنچه در این بحث قصد دارم واکاوی کنم منشاء این به اصطلاح قدر نشناسی و ناسپاسی است. ابتدا قابل ذکر اینکه کودکان در آغوش خانواده رشد کرده و جامعه پذیر میشوند و اینگونه نیست که ناگهان در سن خاصی صبح از خواب بیدار شوند و ببینیم که ناسپاس شدهاند. وقتی این مطلب را به خانوادهها میگویم که به رفتار خودشان توجه کنند و ببیند چگونه زندگی میکنند که فرزندشان قدر زحمات آنها و یا دیگرانی را که برایش زحمت میکشند را نمیداند، اغلب و قریب به اتفاق بر این باور هستند که باور کنید اگر کسی برای من کاری کند حتما تشکر میکنم و احتمالا فرزند من در مدرسه این بد آموزیها و ناسپاسیها را یاد میگیرد. اما واقعیت این نیست. تصور کنید آخر شب از مراسم عروسی یا مهمانی برمیگردیم و همانطور که مشغول عوض کردن لباس هستیم با هم در مورد بی نظمی مهمانی و غذای بد و سر و صدای زیاد موزیک و راه دور تالار و سرما یا گرمای سالن ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۶ ✅ تشکلیابی به مثابه راهکاری لیبرالیستی. ✍🏻 یاسر باقری 📍 «تامل کردن» موهبتی برای فاقدان قدرت است؛ قدرتمندان تنها میتوانند «ملاحظه» کنند؛ ملاحظهی تداوم قدرت، ملاحظهی مناسبات قدرت و صدها ملاحظه دیگر. ماجراهای تلخ و شیرین متعدد اطرافمان، نیازمند تامل کردن است و گاه صمیمانه از صاحبان قدرت انتظار تامل داشتن. پایان این مقدمه، درخواست صمیمانهای برای تامل بیشتر درباره تصاویر زیر است:. تصویر ۱، دوران خوش سوددهی مدتهاست به پایان رسیده است؛ گرانی اجناس اولیه و فروش اندک، نفس کارخانهاش را بریده است؛ دخل و خرجش با هم نمیخواند؛ ناقوس ورشکستگی به صدا درآمده است. راهی جز کاهش هزینهها نمانده است. تصویر ۲، دریافتیاش به اندازه حداقل حقوق کار است، سرپرست یک خانوار است؛ حقوقش را که هر بار سر ماه بگیرد نمیتواند از پس هزینههای زندگی برآید. تلاقی دو تصویر بالا تنها یک پایان دارد: پیشانیای که غرق خون میشود، شلاقی که بر کمر کارگر مینشیند و کارخانهای که تعطیل میشود …تامل کنیم شاید اندکی از تلخی پایانش بکاهیم:. اگر از خواستههای بزرگ و امید بستن به تحولات اقتصادی که واهی و فریبکارانه است بگذریم، میتوانیم تصویری داشته باشیم که به لیبرالترین شیوه رو ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۵۱ ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ رقصنده با غم!.. ✍🏻دکتر فردین علیخواه (جامعه شناس): 📍در چند سال گذشته دو آهنگ در بیشتر عروسیها؛ چه در شهرهای کوچک و چه در شهرهای بزرگ؛ به گوش میرسد. اولین آهنگ؛ «تو این زمونه» یا به تعبیر برخی «حالا وای وای» و دومین آهنگ «خدای آسمونها» است. تقریبا غیر ممکن است که در یک عروسی، موسیقی زنده وجود داشته باشد و گروه موزیک این دو آهنگ را اجراء نکند. آنچه که از نظر اجتماعی درخور تحلیل و تفسیر است آن است که با اجرای این دو آهنگ معمولا مهمانان به وجد آمده و با صدای بلند، خواننده را همراهی میکنند. به ویژه ترجیع بند آهنگ «تو این زمونه» که در آن مصراع «حالا وای وای؛ وای وای وای وای» چهار بار تکرار میشود. شاید بتوان گفت که پرانرژیترین زمان عروسیها هم در هنگام اجرای ترجیع بند این دو آهنگ باشد! جایی که شادمانی و همصدایی به اوج میرسد! نکته آن است که موضوع یا مسأله ترانۀ هر دو آهنگ؛ شکوه و شکایت از دنیا و زمانه است. بیایید با هم مرور کنیم:. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ 🔅 دو کلمه مهم از زمانی که به دنیا میآییم ذهن مارو گاه و بی گاه درگیر میکند یکی «مساله» و دیگری «مسئولیت». آن چیزی که جامعه را تغییر میدهد و ما رو به سمت توسعه میبرد چه از حیث فرهنگی چه از حیث اقتصادی و چه از دیگر لحاظ علوم انسانی «پذیرفتن مسئولیت است» اما ما چون حوصلهاش را نداریم دست به «تحلیل مساله» میزنیم. توی مدرسه جلسه اولیا و مربیان تشکیل میشود و یک تعدادی انسان که هیچوقت نتوانستن مسائل خودشان را حل کنند میخواهند مسائل مدرسه را تحلیل کنند و با توهم بعدش مسائل را حل شده ببینند اما «کسی مسئولیت به عهده نگیرد». توی ساختمانها مرتب اعضای ساختمان دوست دارند یک جا جمع بشن و در مورد مسائل و مشکلات ساختمان صحبت کنند اما «هیچ کس مسئولیت به عهده نگیرد» …این دقیقا یک دوگانهی اساسی است که باید هر کس از خودش سوال کند من به عنوان نقطهی کانونی این جامعه باید برای تغییر چهرهی فرهنگی، اقتصادی، معیشتی و …. کشورم بشینم از صبح تا شب «غر بزنم و مسائل را تحلیل کنم؟» یا اینکه «مسئولیت زندگی خودم را به درستی بپذیرم؟». 🖋 سیدمحسن هاشمی. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ ریشهی اعتقاد از آنجا خشک میشود که بخواهند تحمیلش کنند …!.. 🖋برتولت برشت.. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ 🎞 باید افسانه زدایی کنیم …. 🔸 مناظره میشل و نوام در دانشگاه آیندهوون هلند ۱۹۷۱ مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 03:10, 6.3 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🌐 جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۳:۳۸ ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ ✅ بخش، یکی بخشهای اصلی کانال جامعهشناسی علامه هست که به انتشار نوشتههای اساتید، دانشجویان و پژوهشگران میپردازد برای ارسال نوشتههایتان از آیدی زیر استفاده کنید. کانال جامعهشناسی علامه در انتشار یا رد انتشار آن مختار است.۲️⃣ نوشتههای مورد نظر باید با رویکرد جامعهشناسانه باشد و در صورتی که به اتفاقات روز نگاه دارد، بیطرفانه و با دید جامعهشناختی باشد.۳️⃣ انتشار یک نوشته، به معنای تایید تمامی محتواهای بعدی نویسنده نیست و تمامی نوشتهها بررسی میشوند.۴️⃣ انتشار نوشتهها، به معنی تایید نویسنده نیست و این کانال صرفا به عنوان مکانی برای انتشار میباشد.۵️⃣ در انتهای نوشتهها، هشتگ ذکر خواهد شد.۶️⃣ نوشتهها در کانال و در صورت لزوم در پیج اینستاگرام منتشر خواهد شد.. سپاسگذاریم که همراهمان هستید. کانال جامعهشناسی علامه را به دوستانتان که اهل قلم هستند معرفی کنید …🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۴۶ ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ 🔅 دومین کنگره بینالمللی نقش خدمات حمایتی در درمان چندتخصصی سرطان کودک اول و دوم آذر ماه ۹۶ در مؤسسه خیریه برگزار میشود 🔸 براساس آخرین یافتههای جهانی، درمان سرطان درمانی چندتخصصی و همهجانبه است که لازمه آن همراهی تیمهای مختلف پزشکی، پرستاری، مددکاری، روانپزشکی، روانشناسی، مشاوره و سایر تخصصها با یکدیگر است. محور این کنگره تخصصی، ارائه خدمات حمایتی به کودک و مراقبین (خانواده و تیم درمان) در فرآیند درمان چندتخصصی سرطان کودک شامل؛ تشخیص، سیر درمان، پیگیری بازگشت به زندگی عادی، سوگ و پس از سوگ است.. 🔹 این کنگره بینالمللی با هدف ارائه تجارب یافتههای پژوهشی برای ارتقای دانش و مهارت کارشناسان و متخصصان حوزه خدمات حمایتی با توجه به استانداردها و روندهای ملی و بینالمللی برگزار میشود …📍 برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید به وب سایت محک مراجعه کنید:. 📎 mahak-charity. org. یا در ساعات اداری با دبیرخانه کنگره تماس بگیرید. شماره تماس: ۰۲۱۲۳۵۰۱۳۴۷. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۳ ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ ماده ۷۳- حق شهروندان است که از مسکن ایمن و متناسب با نیاز خود و خانوادهشان بهرهمند شوند دولت بر اساس نیاز و با رعایت اولویت و امکانات، زمینه استیفای این حق را فراهم مینماید …. شهروندی. علامه👇. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ 🔴 هزینههای در ایران به روایت آمار.. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۰:۲۲ ۱۳۹۶/۰۸/۱۳ ﺍﮔﺮ ﻫﻤﮕﯽ ﺩﺭﻭﻏﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺣﺰﺏ ﺗﺤﻤﯿﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻨﺪ، ﺍﮔﺮ ﻫﻤﻪ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﻭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺣﮑﺎﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪ، ﺩﺭﻭﻍ ﺑﻪ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺑﺪﻝ ✍🏻 جورج اورول. جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۱ ۱۳۹۶/۰۸/۱۳ 🔅 نقد و بررسی ورود به ورزشگاهها. 📍 دوشنبه، ۱۵ آبان، ساعت ۱۶ 📍 کتابخانه ملی ایران، اندیشگاه فرهنگی. ‹ 140 141 142 143 144 145 146 ›
جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۷ 🔴 در ایران … …در آلمان … …ما اینطوری هستیم!.. ✍🏻فردین علیخواه (جامعه شناس) 🌱کشورها برای آنکه پیشرفت کنند به زمینههای اجتماعی و ذهنی مختلفی نیاز دارند. یکی از این زمینهها؛ وجود انگیزه و فکر پیشرفت است. منظور آن است که گروههای اجتماعی مختلف باید از نظر ذهنی آمادگی پیشرفت را داشته باشند، باید جامعه و جایگاهشان را در نقشه دنیا بشناسند و انگیزه رقابت با سایر کشورها را پیدا کنند. طبق تجربه کشورهای مختلف، معمولا نخبگان و تصمیم گیرندگان از طریق رسانههای جمعی تلاش میکنند چنین انگیزهای را به جامعه منتقل کنند. این جمله که «ما باید در رقابت با سایر کشورها پیشرفت کنیم و جایگاهمان را در بین کشورهای دنیا ارتقاء دهیم»، شکل ساده شدهای از این انگیزه است. تا این انگیزه و فکر در یک جامعه منتشر و نهادینه نشود به سختی میتوان برای پیشرفت آن جامعه نقشه کشید. پیامهای گروههای مختلف تلگرامی را مرور میکنم. جمله هایی مییابم که با کلمات «در ایران ….» ولی در «آلمان، هلند، دانمارک» آغاز شدهاند. در این جملههای مقایسهای، رفتار زشت ایرانیان در مقابل رفتار متمدنانه و عقلانی غربیها قرار داده شده است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۶ ۱۳۹۶/۰۸/۱۷ ماده ۷۴ - دولت با اتخاذ تدابیر و وضع مقررات لازم، زمینه تامین و بهبود وضعیت مسکن متناسب با ویژگیهای بومی و ارزشهای فرهنگی، اجرای شهروندی. علامه👇.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۷ 🔹چگونه آموزش و پرورش فرزندان ما را از خود بیگانه میسازد؟.. ✍🏻مهران صولتی 🌱در دنیای امروز ما در حال گریختن از خود هستیم. خلوت کردن با خود هم روز به روز سختتر میشود. البته حجم اشتغالات روزمره در کاهش زمان با خود بودن، بسیار موثر است. ما انسانها در روزگار کنونی، یا در محل کار مشغول انجام وظایف سازمانی هستیم، یا در خانه سرگرم وقت گذاشتن برای دیدن برنامههای تلویزیونی و حضور پررنگتر در فضای مجازی و اپلیکیشنهای موبایلی. در هر دو صورت فرصت با خود بودن و اندیشیدن به خود، هر روز کمتر از پیش میشود. در حقیقت دنیای مدرن به موازات ایجاد امکانات بیشتر برای «خودشناسی» از منظر روان شناسی و روان کاوی، از ایجاد فرصت هایی برای «خودسازی» از طریق سازگاری فرد با خویشتن خود عاجز مانده است. این «خودسازی» بیشتر از مسیر همان تعالیم عرفانی میگذرد که ما را به خلوت کردن با خود و یکی انگاشتن خودشناسی و خداشناسی فرا میخواند. همان آموزه هایی که ما را به درک جایگاه «خود» در جهان، رفتن به سوی سازگاری و آشتی با ناملایمات، و ایجاد تعادل میان «فردیت» و «جماعت» دعوت میکند. اما مشکل این جاست که مدرنیته ما را به شناخت جهان و تسخیر آن فرامی خواند و با سازگاری با آن نسبتی ندارد، این دقیقا ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۷ 🔅 بخشنامه وزارت علوم درباره ممنوعیت کسر نمره به خاطر تاخیر در دفاع از نامه.. 🌐جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۷ ✅ پارکهای بانوان نماد گسست حوزه عمومی در بستر شهرسازی معاصر. 🖋 افشین سجادی. کارشناس ارشد شهرسازی 📍 زن ایرانی در جستجوی فضایی امن برای گذران اوقات فراغت خود میگردد. پارکهای شهر میتوانند گزینهی مناسبی باشند. اما او خواستار گونهای خاص از پارک شهری است. پارکی که فقط همجنسهای خودش در آن اجازه حضور داشته باشند. اما فارغ از تحلیل موفقیت و عدم موفقیت پارکهای بانوان که در شهرهای مختلف کشور رواج پیدا کردهاند و روز به روز در حال گسترش هستند، ریشهی جستجوی زن ایرانی برای پارک ویژه بانوان چیست؟ آیا این خواستهی اوست یا سیستم مدیریت شهری؟ یا شاید هم سیستمی در سطح بالاتر که حتی سیستم مدیریت شهری را تحت کنترل خود دارد؟. شهروند ایرانی از دیدگاه جنسیتی هنوز نتوانسته است به کنشی مناسب دست یابد. فارغ از ناتوانی شهرسازی در جهت ایجاد فضاهای عمومی کنشگر در شهرها در جهت رفع نیازهای مادی و معنوی شهروندان، باید به این نکته توجه نمود که در اینگونه مواقع تأثیر فرهنگ بسیار پررنگتر از ابزارهای فیزیکی همچون شهرسازی و فرآیند طراحی است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۶ 📈 آیا دولت موظف به پرداخت بدهی باشگاههای پایتخت هست؟. 🌐جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۶ ⚠️، از سر ناچاری ….. 🔹وجود ۴۰ تا ۱۶۸ هزار کولبر.. 🔷آمار کشتهها و مرگها: سال ۹۱: ۷۴ نفر. سال ۹۴: ۲۱۲ نفر. سال ۹۵: ۱۵۴ نفر …. 🌐 جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۶ ✅ برابری و آزادی، پدر سیاست اجتماعی. 🖋 حسین هوشمند. دکترای فلسفه اخلاق 📍 و دو ارزش و فضیلت غایی هستند که نمیتوان و نباید آنها را در مقابل یکدیگر قرار داد. رونالد دورکین (Ronald Dworkin) فیلسوف و حقوقدان مشهور میگوید که نظریههای سیاسی معاصر بر پایه ارزشهای غایی متعارض شکل نگرفتهاند. او بر این باور است که تمام نظریههای معقول سیاسی بر ارزش بنیادی واحدی، یعنی اصل برابری بنا شدهاند. به این اعتبار، میتوان عموم آنها را برابریخواه نامید. البته مقصود از برابریخواه بودن نظریههای سیاسی معاصر این نیست که تمام آنها از برابری در توزیع ثروت و درآمد دفاع میکنند. در اینجا، مفهوم بنیادیتری از انگاره برابری، یعنی «رفتار با مردم مانند افراد برابر» (treating people as equals) مدنظر است. از اینرو، یک نظریه برابریخواه، نظریهای است که میگوید منافع و علایق یکایک اعضای جامعه باید به نحو برابر در نظر گرفته شود. به بیان دیگر، یک نظریه برابریخواه متضمن آن است که هر نظام سیاسی نسبت به شهروندانش با ملاحظات برابر رفتار کند؛ تمام شهروندان واجد حرمت و حقوق برابر هستند. بنابراین، میتوان گفت شرط معقولیت یک نظریه سیاسی این است که بر اساس انگاره «همه افراد دارای ارج و منزل ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۶ ✅کودکان قدر نشناس. 🖋 دکتر طاهره جعفری | جامعهشناس 📍 این روزها زیاد میشنویم که بچهها قدر نشناس هستند و ما وقتی بچه بودیم چنان بودیم و فلان بودیم بماند که اگر کسی رفتار خود ما را در کودکی ثبت و ضبط میکرد احتمال میرفت که با آنچه میگوییم تفاوتی جدی داشته باشد. ولی آنچه در این بحث قصد دارم واکاوی کنم منشاء این به اصطلاح قدر نشناسی و ناسپاسی است. ابتدا قابل ذکر اینکه کودکان در آغوش خانواده رشد کرده و جامعه پذیر میشوند و اینگونه نیست که ناگهان در سن خاصی صبح از خواب بیدار شوند و ببینیم که ناسپاس شدهاند. وقتی این مطلب را به خانوادهها میگویم که به رفتار خودشان توجه کنند و ببیند چگونه زندگی میکنند که فرزندشان قدر زحمات آنها و یا دیگرانی را که برایش زحمت میکشند را نمیداند، اغلب و قریب به اتفاق بر این باور هستند که باور کنید اگر کسی برای من کاری کند حتما تشکر میکنم و احتمالا فرزند من در مدرسه این بد آموزیها و ناسپاسیها را یاد میگیرد. اما واقعیت این نیست. تصور کنید آخر شب از مراسم عروسی یا مهمانی برمیگردیم و همانطور که مشغول عوض کردن لباس هستیم با هم در مورد بی نظمی مهمانی و غذای بد و سر و صدای زیاد موزیک و راه دور تالار و سرما یا گرمای سالن ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۶ ✅ تشکلیابی به مثابه راهکاری لیبرالیستی. ✍🏻 یاسر باقری 📍 «تامل کردن» موهبتی برای فاقدان قدرت است؛ قدرتمندان تنها میتوانند «ملاحظه» کنند؛ ملاحظهی تداوم قدرت، ملاحظهی مناسبات قدرت و صدها ملاحظه دیگر. ماجراهای تلخ و شیرین متعدد اطرافمان، نیازمند تامل کردن است و گاه صمیمانه از صاحبان قدرت انتظار تامل داشتن. پایان این مقدمه، درخواست صمیمانهای برای تامل بیشتر درباره تصاویر زیر است:. تصویر ۱، دوران خوش سوددهی مدتهاست به پایان رسیده است؛ گرانی اجناس اولیه و فروش اندک، نفس کارخانهاش را بریده است؛ دخل و خرجش با هم نمیخواند؛ ناقوس ورشکستگی به صدا درآمده است. راهی جز کاهش هزینهها نمانده است. تصویر ۲، دریافتیاش به اندازه حداقل حقوق کار است، سرپرست یک خانوار است؛ حقوقش را که هر بار سر ماه بگیرد نمیتواند از پس هزینههای زندگی برآید. تلاقی دو تصویر بالا تنها یک پایان دارد: پیشانیای که غرق خون میشود، شلاقی که بر کمر کارگر مینشیند و کارخانهای که تعطیل میشود …تامل کنیم شاید اندکی از تلخی پایانش بکاهیم:. اگر از خواستههای بزرگ و امید بستن به تحولات اقتصادی که واهی و فریبکارانه است بگذریم، میتوانیم تصویری داشته باشیم که به لیبرالترین شیوه رو ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۵۱ ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ رقصنده با غم!.. ✍🏻دکتر فردین علیخواه (جامعه شناس): 📍در چند سال گذشته دو آهنگ در بیشتر عروسیها؛ چه در شهرهای کوچک و چه در شهرهای بزرگ؛ به گوش میرسد. اولین آهنگ؛ «تو این زمونه» یا به تعبیر برخی «حالا وای وای» و دومین آهنگ «خدای آسمونها» است. تقریبا غیر ممکن است که در یک عروسی، موسیقی زنده وجود داشته باشد و گروه موزیک این دو آهنگ را اجراء نکند. آنچه که از نظر اجتماعی درخور تحلیل و تفسیر است آن است که با اجرای این دو آهنگ معمولا مهمانان به وجد آمده و با صدای بلند، خواننده را همراهی میکنند. به ویژه ترجیع بند آهنگ «تو این زمونه» که در آن مصراع «حالا وای وای؛ وای وای وای وای» چهار بار تکرار میشود. شاید بتوان گفت که پرانرژیترین زمان عروسیها هم در هنگام اجرای ترجیع بند این دو آهنگ باشد! جایی که شادمانی و همصدایی به اوج میرسد! نکته آن است که موضوع یا مسأله ترانۀ هر دو آهنگ؛ شکوه و شکایت از دنیا و زمانه است. بیایید با هم مرور کنیم:. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ 🔅 دو کلمه مهم از زمانی که به دنیا میآییم ذهن مارو گاه و بی گاه درگیر میکند یکی «مساله» و دیگری «مسئولیت». آن چیزی که جامعه را تغییر میدهد و ما رو به سمت توسعه میبرد چه از حیث فرهنگی چه از حیث اقتصادی و چه از دیگر لحاظ علوم انسانی «پذیرفتن مسئولیت است» اما ما چون حوصلهاش را نداریم دست به «تحلیل مساله» میزنیم. توی مدرسه جلسه اولیا و مربیان تشکیل میشود و یک تعدادی انسان که هیچوقت نتوانستن مسائل خودشان را حل کنند میخواهند مسائل مدرسه را تحلیل کنند و با توهم بعدش مسائل را حل شده ببینند اما «کسی مسئولیت به عهده نگیرد». توی ساختمانها مرتب اعضای ساختمان دوست دارند یک جا جمع بشن و در مورد مسائل و مشکلات ساختمان صحبت کنند اما «هیچ کس مسئولیت به عهده نگیرد» …این دقیقا یک دوگانهی اساسی است که باید هر کس از خودش سوال کند من به عنوان نقطهی کانونی این جامعه باید برای تغییر چهرهی فرهنگی، اقتصادی، معیشتی و …. کشورم بشینم از صبح تا شب «غر بزنم و مسائل را تحلیل کنم؟» یا اینکه «مسئولیت زندگی خودم را به درستی بپذیرم؟». 🖋 سیدمحسن هاشمی. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ ریشهی اعتقاد از آنجا خشک میشود که بخواهند تحمیلش کنند …!.. 🖋برتولت برشت.. 🌐جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ 🎞 باید افسانه زدایی کنیم …. 🔸 مناظره میشل و نوام در دانشگاه آیندهوون هلند ۱۹۷۱ مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 03:10, 6.3 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🌐 جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۳:۳۸ ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ ✅ بخش، یکی بخشهای اصلی کانال جامعهشناسی علامه هست که به انتشار نوشتههای اساتید، دانشجویان و پژوهشگران میپردازد برای ارسال نوشتههایتان از آیدی زیر استفاده کنید. کانال جامعهشناسی علامه در انتشار یا رد انتشار آن مختار است.۲️⃣ نوشتههای مورد نظر باید با رویکرد جامعهشناسانه باشد و در صورتی که به اتفاقات روز نگاه دارد، بیطرفانه و با دید جامعهشناختی باشد.۳️⃣ انتشار یک نوشته، به معنای تایید تمامی محتواهای بعدی نویسنده نیست و تمامی نوشتهها بررسی میشوند.۴️⃣ انتشار نوشتهها، به معنی تایید نویسنده نیست و این کانال صرفا به عنوان مکانی برای انتشار میباشد.۵️⃣ در انتهای نوشتهها، هشتگ ذکر خواهد شد.۶️⃣ نوشتهها در کانال و در صورت لزوم در پیج اینستاگرام منتشر خواهد شد.. سپاسگذاریم که همراهمان هستید. کانال جامعهشناسی علامه را به دوستانتان که اهل قلم هستند معرفی کنید …🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۴۶ ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ 🔅 دومین کنگره بینالمللی نقش خدمات حمایتی در درمان چندتخصصی سرطان کودک اول و دوم آذر ماه ۹۶ در مؤسسه خیریه برگزار میشود 🔸 براساس آخرین یافتههای جهانی، درمان سرطان درمانی چندتخصصی و همهجانبه است که لازمه آن همراهی تیمهای مختلف پزشکی، پرستاری، مددکاری، روانپزشکی، روانشناسی، مشاوره و سایر تخصصها با یکدیگر است. محور این کنگره تخصصی، ارائه خدمات حمایتی به کودک و مراقبین (خانواده و تیم درمان) در فرآیند درمان چندتخصصی سرطان کودک شامل؛ تشخیص، سیر درمان، پیگیری بازگشت به زندگی عادی، سوگ و پس از سوگ است.. 🔹 این کنگره بینالمللی با هدف ارائه تجارب یافتههای پژوهشی برای ارتقای دانش و مهارت کارشناسان و متخصصان حوزه خدمات حمایتی با توجه به استانداردها و روندهای ملی و بینالمللی برگزار میشود …📍 برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید به وب سایت محک مراجعه کنید:. 📎 mahak-charity. org. یا در ساعات اداری با دبیرخانه کنگره تماس بگیرید. شماره تماس: ۰۲۱۲۳۵۰۱۳۴۷. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۳ ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ ماده ۷۳- حق شهروندان است که از مسکن ایمن و متناسب با نیاز خود و خانوادهشان بهرهمند شوند دولت بر اساس نیاز و با رعایت اولویت و امکانات، زمینه استیفای این حق را فراهم مینماید …. شهروندی. علامه👇.
جامعه شناسی علامه ۲۰:۲۲ ۱۳۹۶/۰۸/۱۳ ﺍﮔﺮ ﻫﻤﮕﯽ ﺩﺭﻭﻏﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺣﺰﺏ ﺗﺤﻤﯿﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻨﺪ، ﺍﮔﺮ ﻫﻤﻪ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﻭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺣﮑﺎﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪ، ﺩﺭﻭﻍ ﺑﻪ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺑﺪﻝ ✍🏻 جورج اورول.
جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۱ ۱۳۹۶/۰۸/۱۳ 🔅 نقد و بررسی ورود به ورزشگاهها. 📍 دوشنبه، ۱۵ آبان، ساعت ۱۶ 📍 کتابخانه ملی ایران، اندیشگاه فرهنگی.