جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۸:۵۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۵ 🔅 هیچگاه از بالا بردن صدایت برای درستکاری، حقیقت و مهربانی در ضد بیعدالتی، دروغگویی و آزمندی نترس؛ اگر مردم سراسر جهان اینگونه با 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۵ 🔅خودکشی آنومیک (ناشی از نابسامانی اجتماعی) 🖊ریمون …📍این نوع خودکشی بیش از همه مورد توجه قرار دارد؛ زیرا نمود بارزترین خصیصه جامعه جدید است. این نوع خودکشی همان است که از همبستگی میان فراوانی خودکشیها و مراحل ادواری اقتصادی میتوان بدان پیبرد. افزایش فراوانی خودکشیها در مراحل آشوب اجتماعی و کاهش آنها در مواقع رویدادهای بزرگ، فکر خودکشی ناشی از نابسامانی اجتماعی را در ذهن دورکیم ایجاد کرد. خودکشی ناشی از نابسامانی اجتماعی فقط آن نوع خودکشی نیست که به هنگام بحرانهای اقتصادی افزایش مییابد؛ بلکه آن نوع خودکشی که تعداد آن به موازات افزایش تعداد طلاقها بالا میرود نیز از خودکشیهای ناشی از نابسامانی اجتماعی است. دورکیم تأثیر طلاق را بر تعداد خودکشی مردان و زنان به تفصیل بررسی میکند. به عنوان مثال معتقد است مرد در زناشویی تعادل و انضباط میبیند. بنابراین پس از طلاق به دام بیانضباطی و ناهماهنگی امیال میافتد و به نسبت تعداد خودکشی مردان طلاق گرفته بیشتر است. دورکیم معتقد است در جوامع جدید، هستی اجتماعی افراد تحت نظام عادات قرار ندارند. افراد در خطر روز افزون تحرک اجتماعی قرار گرفته و فاصله زیاد بین عادات و نظام اجتماعی قبلی و جد ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۵۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۵ 🎥 که زود بزرگ شدند.. 📍لغو کار کودک، همین امروز ممکن است …🌐جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:00, 2.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۵ 🔅 کودکان کارتن خواب. 🖋احمد رضا 📍در اجتماع پیرامونی وجود افراد کارتن خواب حکایت از فقر و فاصله طبقاتی عظیمی دارد که در حال حاضر گریبانگیر اعضای اجتماع شده است. روز گذشته کلیپی به دستم رسید که در آن سگهای ولگرد سعی بر خوردن یک کودک کارتن خواب کرده بودند و صورت کودک پر از زخمهای متعدد بود …📍کاربران ذیل کلیپ کامنتهای مختلفی گذاشته بودند، ولی اکثرا شهرداری را زیر سوال میبردند که چرا این سگها را جمع نمیکند؛ گویی کارتن خواب بودن یک کودک کاری کاملا طبیعی است. البته اخیرا شاهد دستگیری برخی کودکان کار هم بودهایم و حتی در فضای مجازی اقدام شهرداریها در دادن لباسهای مخصوص به کودکان کار برای سامان دهی را شاهد هستیم …📍همان گونه که گذشت وجود کارتن خوابها و کودکان کار حکایت از فاصله طبقاتی شدید در یک اجتماع و عدم تقسیم کار و ثروت به صورت عادلانه دارد چه این که کارتن خوابها در شهری زندگی میکنند که شاهد عبور و مرور خودروهای چند میلیاردی نیز در همان شهر هستیم …📍یکی از مهمترین عوامل انحرافات و بزهکاریها در نظریه فشار جستجو میگردد. نظریه پردازان این نظریه امیل دورکهیم، کوهن و مرتن هستند. امیل دورکهیم جامعه دچار فاصله طبقات ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۵۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۵ 🔰روزنامه بهار.. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۰:۲۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۵ 🔅بعضی از کلمات قصارش، رنگ و بویی از بازتاب احوال درونی نویسنده داشت: «آزادی را چگونه میتوان در اختیار خود نگه داشت؟ با شرمسار نبودن از خویش!». برویر بخصوص تحت تاثیر این عبارت قرار گرفت:. همانگونه که پوست، اجزایی چون استخوانها، عضلات، رودهها و رگهای خونی را در برگرفته و آنها را از دید انسان مخفی ساخته است، خودبینی و غرور نیز پوششی برای بیقراریها و هیجانات روحند، پوششی که بر روح آدمی کشیده میشود …. 🖊اروین. 📚وقتی نیچه گریست. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۵ .. 🔹 «باز هم یاری کنید دوستان مهربانم،. شما خودتان بهتر از من میدانید که هر ساله تعدادی از کودکانمان به دلایل گوناگون امکان تحصیل رسمی پیدا نمیکنند. طبیعتا این از وظایف جامعه مدنی و ما شهروندان است که به ترتیبی نگذاریم این فرزندان از تحصیل و تنفس در فضای مدرسه باز بمانند. گروههای زیادی در همین جهت تلاش میکنند. یکی از این گروهها «انجمن دوستداران کودک پویش» است که چند سالی است در محمود آباد تهران یک خانه کودک دارد. من از نزدیک فعالیتهای آنان را دیدهام. محیطشان صمیمی است، از غوغا به دور هستند و کارشان را خوب بلدند …🔸اکنون در سال تحصیلی جدید، این انجمن خانه کودک دیگری را هم در اشرف آباد به راه انداخته است تا پاسخگوی نیاز کودکان بیشتری باشد. شور و عشق و تلاش از آنان و پشتیبانی مادی از ما!. 🔹برای اینکه این کار پیش برود، باید ماهانه ده میلیون تومان برای هزینههای جاری در اختیار داشته باشند. ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ 📸 در دوران بحران شدید اقتصادی، کودکان آلمانی، بادبادک ساخته شده از اسکناسهای بی ارزش را هوا میکنند..۱۹۲۳ 🗓. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۰:۰۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ ✅ نقدی به ضعف جامعهشناسانه ما. 🖋 سروش میلادی 📍 بسیار دیدهایم و خواندهایم از نوشتههای تحلیلی و پر از دغدغه جامعهشناسانه که از عمق کافی برخوردار نیست و معمولا به حل مشکلی نیاز نمیانجامد. نوشتههایی که موضوعات داغ و بورس کشور را پوشش میدهد. از آتناها و بنیتاهای ایران تا پلاسکو و مجلس و … که معمولا در کمتر از یک هفته به فراموشی سپرده میشود و دوباره موضوع جدید و لایک و بازدید جدید. شاید یکی از دلایل محدود شدن جامعهشناسان و پژوهشگران این حوزه به نوشتن صرفا نقدها و تحلیلهایی از این دست، این هست که اکثریت قریب به اتفاق آنها که امکان ادامه تحصیل و رسیدن به قلههای این رشته تحصیلی را دارند، از طبقه مرفه و به اصطلاح بورژوایی هستند که همیشه در تاریخ سیاست و جامعهشناسی به فاصله زندگی آنها با پرولتاریا تاختهاند. بسیاری از دانشجویان این رشته، حتی در کلاسهای درس و مباحثههای آن که به مشکلات طبقه فرودست میپردازد، شرکت نمیکنند یا در صورت شرکت کردن، دلیل آن استایل منورالفکریست که از اصل موضوع مهمتر شدهاست. استایلی که به سیگار کشیدن در پارکها و بحثهایی خلاصه میشود که هر چه تن آن بلندتر باشد، نشان از پیروزی گوینده است. البته از اب ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ 🔅 خانواده دولتی بستر مناسبی برای پرورش نسل نیست دخالت دولت دروظایف، ساختار و عملکرد خانواده موجب ناموزون شدن ارتباطات بین نسلی و تشدید شکاف نسلها شده است. دخالت در تامین مالی شروع ازدواج با پرداخت وام، دخالت در برگزاری مناسک، دخالت در حذف یا تشدید بعضی از سنن و …. باعث دولتی شدن خانواده شده است. دولتی نمودن خانوداه و صرف هزینه و انرژی در اموری که مشخصا از وظایف خانواده است باعث غفلت دولت از مسائل زیر ساختی بنیان خانواده شده است و دولت را به سمت اضمحلال کشانده است. برای تشکیل یک خانواده سالم در آغاز سه عملکرد حیاتی مطرح است، بلوغ فکری، بلوغ جنسی و استقلال اقتصادی، که کاهش فاصله بین این سه عملکرد با ایجاد بنیانها و زمینههای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از وظایف عمده دولت میباشد. حداقل فاصله بلوغ فکری و استقلال مالی در افراد ۱۵ سال، و متوسط فاصله بلوغ جنسی و بلوغ فکری ۱۲ سال میباشد. دولت به جای واگذاری عملکرد خانوادهها به نهادهای اقتصادی و آموزش و پرورش به فکر ایجاد اشتغال و تشکیل بسترهای سالم اجتماعی جهت بلوغ فکری باشد …🖋 الهام …🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۳ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ سراسر زمین از بالا به پایین،. آکنده از اشک بشر است … …✍🏻داستایوفسکی ….. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ ✅ تفکر نقادانه چیست و به چه کار میآید؟.. 📍 تفکر انتقادی به زبان ساده: 🔹 فکر انتقادی یعنی نگاه به یک موضوع از زوایای متفاوت و تحلیل و جمع بندی آنها. 🔹 فکر انتقادی یعنی توانایی تحلیل اطلاعات، دادهها و ادعاها و دوری از زودباوری. 🔸 ما آدمها در زندگی روزمره مدام با انواع و اقسام ادعاها مواجه میشویم. یعنی کسانی که ادعاها را مطرح میکنند میخواهند ما عقیده ایی را بپذیریم و یا کاری را انجام دهیم. ولی ما از کجا بدانیم که از میان این همه ادعا کدام ادعا را باید بپذیریم و کدام را رد کنیم؟ تفکر نقادانه ابزاری در اختیار ما قرار میدهد که میتوانیم عقلانی بودن یا نبودن آن عقیده را محک بزنیم. در واقع اصطلاح تفکر نقادانه به مجموعه ایی از نگرشها و مهارتهای فکری اطلاق میگردد که برای ارزیابی و محک زدن ادعاها و استدلالها به کار میآیند. تفکر نقادانه را به شیوههای گوناگونی میتوان بکار برد ولی اساس آن را میتوان همان روش سقراطی یعنی پرسیدن تعدادی سوال نقادانه دانست. بدین ترتیب با پرسیدن چند سوال میتوان به ارزیابی عقلانی استدلالها پرداخت.. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۳۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ 🔅 پایان امر نمادین برای بودریار، تکنولوژی، رفتار جبرانی زیستن در جهانی است که از ساحتی نمادین بی نصیب مانده است او گهگاه با تردیدی نزدیک به نوستالژیا، اما با علم به مشکل ساز بودن این طرز فکر، اظهار میکند که ارتباط سوژهٔ انسانی و فرآیندهای رفتار مرسوم نمادین (از جمله کار)، با انتقال فعالیت بدنی به ابژههای تکنولوژیکی، تقریبا از بین رفته است. به جای هستی سوژهٔ انسانی در جهان، در حالیکه او به تماشاگری بیکاره بدل میشود، اکنون ابژه در جهان حضور مییابد. و حتی بدتر، وضعیت بغرنج جهان امروز دیگر در لحظهٔ مبادلهای نمادین، مانند جشن همگانی، اتفاق نمیافتد، بلکه در زندگی روزمرهٔ ابژه تکنولوژیکی رخ میدهد (ابژهای که پیچیدهتر از سوژهٔ انسانی و ساختارها / هستی اجتماعی اش است). اما آیا ابژههای تکنولوژیکی حتی با کارایی آرمانی شده اشان، کاملا از امر نمادین، جدا ماندهاند؟ فتیشیسم ابژهها چطور؟ آیا حقیقتا واجدی ساحتی نمادین هستند؟ و با توجه به شیوههایی که بودریار، از منظر روایتهای اروپامحور بدوی گرایی، به هزینه و اتلاف مطلق نظر دارد، آیا یکی از مشخصههای اساسی جامعهٔ معاصر غربی، هزینهٔ اتلاف کارانهٔ آن نیست؟ بودریار چگونه پایان امر نمادین را در این موارد، مرتبا بازگو میکند؟. 📖 ژان بودریار. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ ✅ جامعه، بحران هویتی چرا و چگونه!؟. 🖋 صیاد خردمند.. 📍 خویشتنشناسی معمای بزرگ زندگی ماست خویشتنشناسی شامل من کیستم؟ به کجا میروم؟ چه میکنم؟ میباشد، گیدنز معتقد است: «خویشتنشناسی بخش اساسی هویت ما را تشکیل میدهد، تا مادامی که ندانیم چه میکنیم و به کجا میرویم و از زندگی چه میخواهیم، نمیتوانیم هویت واقعی خود را تشکیل دهیم، بایستی به این درجه از خود آگاهی برسیم که به این سئوالات به درستی جواب دهیم و گرنه نمیتوانیم هویت واقعی خود را شکل دهیم، جستجوی هویت، همواره با سایهای از ابهام، نگرانی و تردید همراه است. هویت «مجموعه ویژگیهایی است که تفاوت فرد از دیگران یا شباهت او به دیگران را موجب میگردد که برای ساختن آن، عناصر زیادی مورد استفاده قرار میگیرد. هر شخص، برای به وجود آمدن تصویر ذهنی از خود، بر تفسیری که از واکنشهای دیگر دربارۀ خود دارد تکیه میکند، حال اگر این تصویرها مثبت باشد برای فرد رضایت و سرور را به ارمغان خواهد آورد در نقطه مقابل عدم رضایت از هویت منجر به احساس سرشکستگی خواهد شد،. هویت مقولهای یک بعدی نمیباشد بلکه ماهیتی چند بعدی و متکثررا داراست، افراد در جامعه آمیخته از هویتهای گوناگون میباشند، ما ایرانیان در کنار داشتن هویت فردی که وجه تشابه و ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۵۵ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ ▪️ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:.. ✅ سالی یک میلیون نفر به جویندگان کار افزوده میشود علی ربیعی وزیرکار در نشست شورای اداری شهرستان زاوه گفت:. 🔹امروز با &aposبیکاری تجمعی&apos فراوانی مواجهیم و این بدان معناست که در گذشته فرصتهای شغلی زیادی از دست رفته و آمار بیکاران از حد معمول بیشتر شده است، اگر در سال ۶۰۰ هزار شغل هم ایجاد کنیم، در مقابل این حجم بیکاری به چشم نمیآید …🔹در سال جاری با برنامهای که وزارت کار ارائه داده ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه اشتغال شهرها و پنج هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال روستاها در نظر گرفته شده است … 🔹سالیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به تعداد افراد جویای کار اضافه میشود، در حوزه انرژی ۱۰ میلیارد تومان، پتروشیمی سه میلیارد تومان و برخی صنایع با حدود یک میلیارد تومان یک شغل ایجاد میکند. /ایرانتایمز. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ ✅ تماشای فوتبال همه دغدغه زنان است؟. 🖋 مشکات سخاوتی 📍 مسأله چرایی و چگونگی نرفتن زنان به استادیوم فوتبال را در مصاحبه با دکتر بیتا، جامعه شناس، مدرس دانشگاه و مترجم حوزه جامعه شناسی ورزش، خانم دکتر جامعه شناس فرهنگی و دکتر فهیمه، جامعه شناس مسائل اجتماعی. 🔸 بی تدبیری مدیران، نبود شرایط رفتن زنان به استادیوم. دکتر بیتا مدنی، جامعه شناس، مدرس دانشگاه و مترجم حوزه جامعه شناسی ورزش در ابتدای صحبتش گفت:. «اولویت بندی ای که این روزها در مورد مسائل زنان بیان میشود یک دسته بندی کاذب است چون مطالبات زنان با یکدیگر تناقض ندارند و در نظمی از دیالکتیک تکمیلی در یک راستا قرار میگیرند. امروزه مطالبات زنان به تمام اقشار از زن خانه دار تا تحصیلکرده از نوجوان تا دانشجو تسری پیدا کرده و زنان از هر طبقه اجتماعی با هر پایگاه اقتصادی مایلند در تمام عرصهها حضور یابند. به نظر من این صحبتها که استادیوم در شأن زنان ما نیست، فقط بهانه آوردن است. زنان ما پیکرهی آگاهی در جامعه هستند و بهانه را از دلیل، صداقت را از دروغ تشخیص میدهند. اگر شرایط استادیوم برای رفتن زنان مهیا نیست، باید امکان و زیرساختش فراهم شود. عملکرد مسئولین متأسفانه از الگویی که رهبر انقلاب ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ 🎞 یه شریف و یه در حال هستند. اونا رو اصلا نمیشناسی ولی فقط میتونی یکیشون رو نجات بدی. کدومو میدی؟ مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 04:27, 6.2 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 📍 دیدگاه و تحلیل جامعهشناختی شما از پاسخها چیست؟ ارتباط 🔻 جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ 📸 سال ۱۹۴۰ در اوج بمبارانهای لندن توسط آلمان، مردم به یک کتابخانه عمومی تخریبشده رفتهاند و برای مطالعه کتاب انتخاب میکنند 🗓. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۰:۵۶ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ ✅ اخلاق تاریک و اقتصاد روشن کارورزی. 🖋 درک تامپسون. ترجمۀ حسام حسینزاده 📍 نام من درک است، و [زمانی] یک کارورز بیمزد بودم. با یک اعتراف شروع میکنم، چراکه کارورزی بیمزد امروز اگر یک رسوایی نباشد، دستکم چیزی ناعادلانه است. همانطور که خبرنگار نیویورکتایمز، استیون گرینهاوس، با بمب خبری خود این مؤسسه را در سال ۲۰۱۰ پایین کشید، ممکن است من هم به شرکتهای مختلفی کمک کرده باشم تا قوانین را نقض کنند – حتی اگر آن [قانون] بدترین و شکستنیترین قانون باشد …از میان ۱۰ میلیون دانشجوی مقطع کارشناسی در ایالات متحده، بیش از ۷۵٪ دستکم یک دورۀ کارورزی را پیش از فارغالتحصیلی میگذرانند. نمیدانیم چه تعداد از این کارورزیها بیمزد هستند. اما راس پرلین، نویسندۀ کتاب ملت کارورز، تخمین میزند حدود یکسوم آنها بیمزداند. او میگوید، «این [کارورزی] تنها بخش کاری اصلی است که میدانم اصلا توسط دفتر آمار کار ردیابی نمیشود.». 🔅 بی مزد، بی قانون؟. اگر تاکنون تجربۀ کارورزی بیمزد را داشتهاید، احتمالا در کاری غیرقانونی مشارکت کردهاید …وزارت کار ایالات متحده دستورالعملهای سختگیرانهای برای کارورزان بیمزد دارد، و هر سال، هزاران شرکت به شکل محترمانهای از [پذیرش] آن سر باز میزن ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۵۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ ✅ چیستی مردمی بودن اصیل. 🖋 رحیم زایرکعبه. دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه تبریز 📍 مردمی بودن معمولا به دو شکل خود را آشکار میسازد: نخست، پوپولیسم یا مردمی بودن کاذب؛ دوم، مردمسالاری یا مردمی بودن اصیل. حال سوال اصلی این است که چگونه میتوان مردمی بودن اصیل را از کاذب تشخیص داد؟ با استفاده از نظریه جامعهشناس آمریکایی، هورتون کولی تحت عنوان «خودآینهسان» در سه بعد تصوری، قضاوتی و احساسی میتوان گفت فرد یا سیاستمداری که حقیقتا مردمی است از جامعه انسانی، تصوری مدنی و نه تودهای دارد. او در تصور هستیشناختیاش از مردم، آنها را افرادی متنوع و متکثر و نه تودهای بیشکل و قالبپذیر میشناسد. در قالب مثال میتوان گفت او، آنها را همچون کلمات معناداری میداند که با قرار گرفتن در کنار هم، واجد معنایی خاص میگردند، نه اینکه همچون حروف مقطعی بداند که حتی اگر در کنار هم نیز جمع شوند، معنایی نخواهند داشت. او مردم را دارای شعور و عقل جمعی میداند و سعی میکند در کشف حقیقت امور از عقل جمعی بهره بگیرد نه اینکه آنها را دارای عقلی ناقص و عوامانه بداند. او مردم را افرادی آزاد، مسئول و خالق ساختار جامعه مینگرد و نه اسیر و مجبور آن. نهایتا او در پی خیر عمومی همه افراد جامعه و نه عده ... ‹ 150 151 152 153 154 155 156 ›
جامعه شناسی علامه ۱۸:۵۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۵ 🔅 هیچگاه از بالا بردن صدایت برای درستکاری، حقیقت و مهربانی در ضد بیعدالتی، دروغگویی و آزمندی نترس؛ اگر مردم سراسر جهان اینگونه با 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۵ 🔅خودکشی آنومیک (ناشی از نابسامانی اجتماعی) 🖊ریمون …📍این نوع خودکشی بیش از همه مورد توجه قرار دارد؛ زیرا نمود بارزترین خصیصه جامعه جدید است. این نوع خودکشی همان است که از همبستگی میان فراوانی خودکشیها و مراحل ادواری اقتصادی میتوان بدان پیبرد. افزایش فراوانی خودکشیها در مراحل آشوب اجتماعی و کاهش آنها در مواقع رویدادهای بزرگ، فکر خودکشی ناشی از نابسامانی اجتماعی را در ذهن دورکیم ایجاد کرد. خودکشی ناشی از نابسامانی اجتماعی فقط آن نوع خودکشی نیست که به هنگام بحرانهای اقتصادی افزایش مییابد؛ بلکه آن نوع خودکشی که تعداد آن به موازات افزایش تعداد طلاقها بالا میرود نیز از خودکشیهای ناشی از نابسامانی اجتماعی است. دورکیم تأثیر طلاق را بر تعداد خودکشی مردان و زنان به تفصیل بررسی میکند. به عنوان مثال معتقد است مرد در زناشویی تعادل و انضباط میبیند. بنابراین پس از طلاق به دام بیانضباطی و ناهماهنگی امیال میافتد و به نسبت تعداد خودکشی مردان طلاق گرفته بیشتر است. دورکیم معتقد است در جوامع جدید، هستی اجتماعی افراد تحت نظام عادات قرار ندارند. افراد در خطر روز افزون تحرک اجتماعی قرار گرفته و فاصله زیاد بین عادات و نظام اجتماعی قبلی و جد ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۵۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۵ 🎥 که زود بزرگ شدند.. 📍لغو کار کودک، همین امروز ممکن است …🌐جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:00, 2.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۵ 🔅 کودکان کارتن خواب. 🖋احمد رضا 📍در اجتماع پیرامونی وجود افراد کارتن خواب حکایت از فقر و فاصله طبقاتی عظیمی دارد که در حال حاضر گریبانگیر اعضای اجتماع شده است. روز گذشته کلیپی به دستم رسید که در آن سگهای ولگرد سعی بر خوردن یک کودک کارتن خواب کرده بودند و صورت کودک پر از زخمهای متعدد بود …📍کاربران ذیل کلیپ کامنتهای مختلفی گذاشته بودند، ولی اکثرا شهرداری را زیر سوال میبردند که چرا این سگها را جمع نمیکند؛ گویی کارتن خواب بودن یک کودک کاری کاملا طبیعی است. البته اخیرا شاهد دستگیری برخی کودکان کار هم بودهایم و حتی در فضای مجازی اقدام شهرداریها در دادن لباسهای مخصوص به کودکان کار برای سامان دهی را شاهد هستیم …📍همان گونه که گذشت وجود کارتن خوابها و کودکان کار حکایت از فاصله طبقاتی شدید در یک اجتماع و عدم تقسیم کار و ثروت به صورت عادلانه دارد چه این که کارتن خوابها در شهری زندگی میکنند که شاهد عبور و مرور خودروهای چند میلیاردی نیز در همان شهر هستیم …📍یکی از مهمترین عوامل انحرافات و بزهکاریها در نظریه فشار جستجو میگردد. نظریه پردازان این نظریه امیل دورکهیم، کوهن و مرتن هستند. امیل دورکهیم جامعه دچار فاصله طبقات ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۲۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۵ 🔅بعضی از کلمات قصارش، رنگ و بویی از بازتاب احوال درونی نویسنده داشت: «آزادی را چگونه میتوان در اختیار خود نگه داشت؟ با شرمسار نبودن از خویش!». برویر بخصوص تحت تاثیر این عبارت قرار گرفت:. همانگونه که پوست، اجزایی چون استخوانها، عضلات، رودهها و رگهای خونی را در برگرفته و آنها را از دید انسان مخفی ساخته است، خودبینی و غرور نیز پوششی برای بیقراریها و هیجانات روحند، پوششی که بر روح آدمی کشیده میشود …. 🖊اروین. 📚وقتی نیچه گریست. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۵ .. 🔹 «باز هم یاری کنید دوستان مهربانم،. شما خودتان بهتر از من میدانید که هر ساله تعدادی از کودکانمان به دلایل گوناگون امکان تحصیل رسمی پیدا نمیکنند. طبیعتا این از وظایف جامعه مدنی و ما شهروندان است که به ترتیبی نگذاریم این فرزندان از تحصیل و تنفس در فضای مدرسه باز بمانند. گروههای زیادی در همین جهت تلاش میکنند. یکی از این گروهها «انجمن دوستداران کودک پویش» است که چند سالی است در محمود آباد تهران یک خانه کودک دارد. من از نزدیک فعالیتهای آنان را دیدهام. محیطشان صمیمی است، از غوغا به دور هستند و کارشان را خوب بلدند …🔸اکنون در سال تحصیلی جدید، این انجمن خانه کودک دیگری را هم در اشرف آباد به راه انداخته است تا پاسخگوی نیاز کودکان بیشتری باشد. شور و عشق و تلاش از آنان و پشتیبانی مادی از ما!. 🔹برای اینکه این کار پیش برود، باید ماهانه ده میلیون تومان برای هزینههای جاری در اختیار داشته باشند. ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ 📸 در دوران بحران شدید اقتصادی، کودکان آلمانی، بادبادک ساخته شده از اسکناسهای بی ارزش را هوا میکنند..۱۹۲۳ 🗓. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۰:۰۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ ✅ نقدی به ضعف جامعهشناسانه ما. 🖋 سروش میلادی 📍 بسیار دیدهایم و خواندهایم از نوشتههای تحلیلی و پر از دغدغه جامعهشناسانه که از عمق کافی برخوردار نیست و معمولا به حل مشکلی نیاز نمیانجامد. نوشتههایی که موضوعات داغ و بورس کشور را پوشش میدهد. از آتناها و بنیتاهای ایران تا پلاسکو و مجلس و … که معمولا در کمتر از یک هفته به فراموشی سپرده میشود و دوباره موضوع جدید و لایک و بازدید جدید. شاید یکی از دلایل محدود شدن جامعهشناسان و پژوهشگران این حوزه به نوشتن صرفا نقدها و تحلیلهایی از این دست، این هست که اکثریت قریب به اتفاق آنها که امکان ادامه تحصیل و رسیدن به قلههای این رشته تحصیلی را دارند، از طبقه مرفه و به اصطلاح بورژوایی هستند که همیشه در تاریخ سیاست و جامعهشناسی به فاصله زندگی آنها با پرولتاریا تاختهاند. بسیاری از دانشجویان این رشته، حتی در کلاسهای درس و مباحثههای آن که به مشکلات طبقه فرودست میپردازد، شرکت نمیکنند یا در صورت شرکت کردن، دلیل آن استایل منورالفکریست که از اصل موضوع مهمتر شدهاست. استایلی که به سیگار کشیدن در پارکها و بحثهایی خلاصه میشود که هر چه تن آن بلندتر باشد، نشان از پیروزی گوینده است. البته از اب ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ 🔅 خانواده دولتی بستر مناسبی برای پرورش نسل نیست دخالت دولت دروظایف، ساختار و عملکرد خانواده موجب ناموزون شدن ارتباطات بین نسلی و تشدید شکاف نسلها شده است. دخالت در تامین مالی شروع ازدواج با پرداخت وام، دخالت در برگزاری مناسک، دخالت در حذف یا تشدید بعضی از سنن و …. باعث دولتی شدن خانواده شده است. دولتی نمودن خانوداه و صرف هزینه و انرژی در اموری که مشخصا از وظایف خانواده است باعث غفلت دولت از مسائل زیر ساختی بنیان خانواده شده است و دولت را به سمت اضمحلال کشانده است. برای تشکیل یک خانواده سالم در آغاز سه عملکرد حیاتی مطرح است، بلوغ فکری، بلوغ جنسی و استقلال اقتصادی، که کاهش فاصله بین این سه عملکرد با ایجاد بنیانها و زمینههای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از وظایف عمده دولت میباشد. حداقل فاصله بلوغ فکری و استقلال مالی در افراد ۱۵ سال، و متوسط فاصله بلوغ جنسی و بلوغ فکری ۱۲ سال میباشد. دولت به جای واگذاری عملکرد خانوادهها به نهادهای اقتصادی و آموزش و پرورش به فکر ایجاد اشتغال و تشکیل بسترهای سالم اجتماعی جهت بلوغ فکری باشد …🖋 الهام …🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۳ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ سراسر زمین از بالا به پایین،. آکنده از اشک بشر است … …✍🏻داستایوفسکی ….. 🌐جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ ✅ تفکر نقادانه چیست و به چه کار میآید؟.. 📍 تفکر انتقادی به زبان ساده: 🔹 فکر انتقادی یعنی نگاه به یک موضوع از زوایای متفاوت و تحلیل و جمع بندی آنها. 🔹 فکر انتقادی یعنی توانایی تحلیل اطلاعات، دادهها و ادعاها و دوری از زودباوری. 🔸 ما آدمها در زندگی روزمره مدام با انواع و اقسام ادعاها مواجه میشویم. یعنی کسانی که ادعاها را مطرح میکنند میخواهند ما عقیده ایی را بپذیریم و یا کاری را انجام دهیم. ولی ما از کجا بدانیم که از میان این همه ادعا کدام ادعا را باید بپذیریم و کدام را رد کنیم؟ تفکر نقادانه ابزاری در اختیار ما قرار میدهد که میتوانیم عقلانی بودن یا نبودن آن عقیده را محک بزنیم. در واقع اصطلاح تفکر نقادانه به مجموعه ایی از نگرشها و مهارتهای فکری اطلاق میگردد که برای ارزیابی و محک زدن ادعاها و استدلالها به کار میآیند. تفکر نقادانه را به شیوههای گوناگونی میتوان بکار برد ولی اساس آن را میتوان همان روش سقراطی یعنی پرسیدن تعدادی سوال نقادانه دانست. بدین ترتیب با پرسیدن چند سوال میتوان به ارزیابی عقلانی استدلالها پرداخت.. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۳۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ 🔅 پایان امر نمادین برای بودریار، تکنولوژی، رفتار جبرانی زیستن در جهانی است که از ساحتی نمادین بی نصیب مانده است او گهگاه با تردیدی نزدیک به نوستالژیا، اما با علم به مشکل ساز بودن این طرز فکر، اظهار میکند که ارتباط سوژهٔ انسانی و فرآیندهای رفتار مرسوم نمادین (از جمله کار)، با انتقال فعالیت بدنی به ابژههای تکنولوژیکی، تقریبا از بین رفته است. به جای هستی سوژهٔ انسانی در جهان، در حالیکه او به تماشاگری بیکاره بدل میشود، اکنون ابژه در جهان حضور مییابد. و حتی بدتر، وضعیت بغرنج جهان امروز دیگر در لحظهٔ مبادلهای نمادین، مانند جشن همگانی، اتفاق نمیافتد، بلکه در زندگی روزمرهٔ ابژه تکنولوژیکی رخ میدهد (ابژهای که پیچیدهتر از سوژهٔ انسانی و ساختارها / هستی اجتماعی اش است). اما آیا ابژههای تکنولوژیکی حتی با کارایی آرمانی شده اشان، کاملا از امر نمادین، جدا ماندهاند؟ فتیشیسم ابژهها چطور؟ آیا حقیقتا واجدی ساحتی نمادین هستند؟ و با توجه به شیوههایی که بودریار، از منظر روایتهای اروپامحور بدوی گرایی، به هزینه و اتلاف مطلق نظر دارد، آیا یکی از مشخصههای اساسی جامعهٔ معاصر غربی، هزینهٔ اتلاف کارانهٔ آن نیست؟ بودریار چگونه پایان امر نمادین را در این موارد، مرتبا بازگو میکند؟. 📖 ژان بودریار. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ ✅ جامعه، بحران هویتی چرا و چگونه!؟. 🖋 صیاد خردمند.. 📍 خویشتنشناسی معمای بزرگ زندگی ماست خویشتنشناسی شامل من کیستم؟ به کجا میروم؟ چه میکنم؟ میباشد، گیدنز معتقد است: «خویشتنشناسی بخش اساسی هویت ما را تشکیل میدهد، تا مادامی که ندانیم چه میکنیم و به کجا میرویم و از زندگی چه میخواهیم، نمیتوانیم هویت واقعی خود را تشکیل دهیم، بایستی به این درجه از خود آگاهی برسیم که به این سئوالات به درستی جواب دهیم و گرنه نمیتوانیم هویت واقعی خود را شکل دهیم، جستجوی هویت، همواره با سایهای از ابهام، نگرانی و تردید همراه است. هویت «مجموعه ویژگیهایی است که تفاوت فرد از دیگران یا شباهت او به دیگران را موجب میگردد که برای ساختن آن، عناصر زیادی مورد استفاده قرار میگیرد. هر شخص، برای به وجود آمدن تصویر ذهنی از خود، بر تفسیری که از واکنشهای دیگر دربارۀ خود دارد تکیه میکند، حال اگر این تصویرها مثبت باشد برای فرد رضایت و سرور را به ارمغان خواهد آورد در نقطه مقابل عدم رضایت از هویت منجر به احساس سرشکستگی خواهد شد،. هویت مقولهای یک بعدی نمیباشد بلکه ماهیتی چند بعدی و متکثررا داراست، افراد در جامعه آمیخته از هویتهای گوناگون میباشند، ما ایرانیان در کنار داشتن هویت فردی که وجه تشابه و ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۵۵ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ ▪️ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:.. ✅ سالی یک میلیون نفر به جویندگان کار افزوده میشود علی ربیعی وزیرکار در نشست شورای اداری شهرستان زاوه گفت:. 🔹امروز با &aposبیکاری تجمعی&apos فراوانی مواجهیم و این بدان معناست که در گذشته فرصتهای شغلی زیادی از دست رفته و آمار بیکاران از حد معمول بیشتر شده است، اگر در سال ۶۰۰ هزار شغل هم ایجاد کنیم، در مقابل این حجم بیکاری به چشم نمیآید …🔹در سال جاری با برنامهای که وزارت کار ارائه داده ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه اشتغال شهرها و پنج هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال روستاها در نظر گرفته شده است … 🔹سالیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به تعداد افراد جویای کار اضافه میشود، در حوزه انرژی ۱۰ میلیارد تومان، پتروشیمی سه میلیارد تومان و برخی صنایع با حدود یک میلیارد تومان یک شغل ایجاد میکند. /ایرانتایمز. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ ✅ تماشای فوتبال همه دغدغه زنان است؟. 🖋 مشکات سخاوتی 📍 مسأله چرایی و چگونگی نرفتن زنان به استادیوم فوتبال را در مصاحبه با دکتر بیتا، جامعه شناس، مدرس دانشگاه و مترجم حوزه جامعه شناسی ورزش، خانم دکتر جامعه شناس فرهنگی و دکتر فهیمه، جامعه شناس مسائل اجتماعی. 🔸 بی تدبیری مدیران، نبود شرایط رفتن زنان به استادیوم. دکتر بیتا مدنی، جامعه شناس، مدرس دانشگاه و مترجم حوزه جامعه شناسی ورزش در ابتدای صحبتش گفت:. «اولویت بندی ای که این روزها در مورد مسائل زنان بیان میشود یک دسته بندی کاذب است چون مطالبات زنان با یکدیگر تناقض ندارند و در نظمی از دیالکتیک تکمیلی در یک راستا قرار میگیرند. امروزه مطالبات زنان به تمام اقشار از زن خانه دار تا تحصیلکرده از نوجوان تا دانشجو تسری پیدا کرده و زنان از هر طبقه اجتماعی با هر پایگاه اقتصادی مایلند در تمام عرصهها حضور یابند. به نظر من این صحبتها که استادیوم در شأن زنان ما نیست، فقط بهانه آوردن است. زنان ما پیکرهی آگاهی در جامعه هستند و بهانه را از دلیل، صداقت را از دروغ تشخیص میدهند. اگر شرایط استادیوم برای رفتن زنان مهیا نیست، باید امکان و زیرساختش فراهم شود. عملکرد مسئولین متأسفانه از الگویی که رهبر انقلاب ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ 🎞 یه شریف و یه در حال هستند. اونا رو اصلا نمیشناسی ولی فقط میتونی یکیشون رو نجات بدی. کدومو میدی؟ مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 04:27, 6.2 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 📍 دیدگاه و تحلیل جامعهشناختی شما از پاسخها چیست؟ ارتباط 🔻
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ 📸 سال ۱۹۴۰ در اوج بمبارانهای لندن توسط آلمان، مردم به یک کتابخانه عمومی تخریبشده رفتهاند و برای مطالعه کتاب انتخاب میکنند 🗓. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۰:۵۶ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ ✅ اخلاق تاریک و اقتصاد روشن کارورزی. 🖋 درک تامپسون. ترجمۀ حسام حسینزاده 📍 نام من درک است، و [زمانی] یک کارورز بیمزد بودم. با یک اعتراف شروع میکنم، چراکه کارورزی بیمزد امروز اگر یک رسوایی نباشد، دستکم چیزی ناعادلانه است. همانطور که خبرنگار نیویورکتایمز، استیون گرینهاوس، با بمب خبری خود این مؤسسه را در سال ۲۰۱۰ پایین کشید، ممکن است من هم به شرکتهای مختلفی کمک کرده باشم تا قوانین را نقض کنند – حتی اگر آن [قانون] بدترین و شکستنیترین قانون باشد …از میان ۱۰ میلیون دانشجوی مقطع کارشناسی در ایالات متحده، بیش از ۷۵٪ دستکم یک دورۀ کارورزی را پیش از فارغالتحصیلی میگذرانند. نمیدانیم چه تعداد از این کارورزیها بیمزد هستند. اما راس پرلین، نویسندۀ کتاب ملت کارورز، تخمین میزند حدود یکسوم آنها بیمزداند. او میگوید، «این [کارورزی] تنها بخش کاری اصلی است که میدانم اصلا توسط دفتر آمار کار ردیابی نمیشود.». 🔅 بی مزد، بی قانون؟. اگر تاکنون تجربۀ کارورزی بیمزد را داشتهاید، احتمالا در کاری غیرقانونی مشارکت کردهاید …وزارت کار ایالات متحده دستورالعملهای سختگیرانهای برای کارورزان بیمزد دارد، و هر سال، هزاران شرکت به شکل محترمانهای از [پذیرش] آن سر باز میزن ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۵۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ ✅ چیستی مردمی بودن اصیل. 🖋 رحیم زایرکعبه. دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه تبریز 📍 مردمی بودن معمولا به دو شکل خود را آشکار میسازد: نخست، پوپولیسم یا مردمی بودن کاذب؛ دوم، مردمسالاری یا مردمی بودن اصیل. حال سوال اصلی این است که چگونه میتوان مردمی بودن اصیل را از کاذب تشخیص داد؟ با استفاده از نظریه جامعهشناس آمریکایی، هورتون کولی تحت عنوان «خودآینهسان» در سه بعد تصوری، قضاوتی و احساسی میتوان گفت فرد یا سیاستمداری که حقیقتا مردمی است از جامعه انسانی، تصوری مدنی و نه تودهای دارد. او در تصور هستیشناختیاش از مردم، آنها را افرادی متنوع و متکثر و نه تودهای بیشکل و قالبپذیر میشناسد. در قالب مثال میتوان گفت او، آنها را همچون کلمات معناداری میداند که با قرار گرفتن در کنار هم، واجد معنایی خاص میگردند، نه اینکه همچون حروف مقطعی بداند که حتی اگر در کنار هم نیز جمع شوند، معنایی نخواهند داشت. او مردم را دارای شعور و عقل جمعی میداند و سعی میکند در کشف حقیقت امور از عقل جمعی بهره بگیرد نه اینکه آنها را دارای عقلی ناقص و عوامانه بداند. او مردم را افرادی آزاد، مسئول و خالق ساختار جامعه مینگرد و نه اسیر و مجبور آن. نهایتا او در پی خیر عمومی همه افراد جامعه و نه عده ...