جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۲۰:۵۴ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ 🔅 ﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﯽﻋﺪﺍﻟﺘﯽ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺷﻮﺩ،. ﺑﻪ ﻭﻇﯿﻔﻪﺍﯼ ﻣﺒﺮﻡ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ …🖋 ﺑﺮﺗﻮﻟﺖ.. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۸ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ ✅ چرا مضر است؟. 🖋 حامد.. 📍 مسایل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی عمدتا سهل و ممتنع هستند یعنی در عین پیچیدگی زیاد، به نظر میآیند که ساده هستند و هر کسی راهکار آن را میداند. این آن چیزی است که پوپولیسم از آن استفاده میکند.. برای مثال، بسیاری اعتقاد دارند که «اگر ایران هم مثل عربستان دست دزد را قطع کند، دیگر دزدی در جامعه نخواهد بود!» برای این باور خود هم دلیل و شاهد دارند: «در عربستان که دست دزد را قطع میکنند، دزدی نیست». توده دو گزاره منطقی را مورد استنتاج قرار داده و نتیجه میگیرد که: اگر در ایران دست دزد را قطع کنند، دزدی دیگر نخواهد بود …این نتیجه ناشی از ساده سازی مساله دزدی در ایران به یک علت ساده، یعنی مجازات، است. بدین معنا که علت شیوع دزدی در ایران آن است که مجازات آن به حد کافی نیست. نگاه کارشناسی از زاویه اجتماعی و حقوقی به مساله آن است که:. اولا علت دزدی لزوما کاهش مجازات نیست، بلکه فشارهای اجتماعی و اقتصادی، رهاشدگی و بی هنجاری اجتماعی، گمنامی در شهرهای بزرگ همگی عواملی است که بر شیوع دزدی در یک جامعه اثر میگذارد. ثانیا، به لحاظ حقوقی قطع دست دزد موجب آن میشود که این فرد نتواند تا آخر عمر از نیروی بازوی خود نان بخورد. او دیگر اگر هم بخواهد نمیتواند از زو ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۱۰ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ 📍از افلاطون پرسیدند:. شگفت انگیزترین رفتار انسان چیست؟ پاسخ داد: از کودکى خسته مىشود، براى بزرگ شدن عجله مى کند و سپس دلتنگ دوران کودکى خود مىشود …ابتدا براى کسب مال و ثروت از سلامتى خود مایه مى گذارد سپس براى باز پس گرفتن سلامتى از دست رفته پول خود را خرج مى کند …طورى زندگى مى کند که انگار هرگز نخواهد مرد، و بعد طورى مى میرد که انگار هرگز زندگى نکرده است …آنقدر به آینده فکر مى کند که متوجه از دست رفتن امروز خود نیست،. در حالى که زندگى گذشته یا آینده نیست،. زندگى همین حالاست …. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۴ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ 🎥پایتخت ایران (تهران).. 📍فیلمی کوتاه از سالهای دور تهران (۱۳۲۰) را از دست ندهید مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:08, 7.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کالاسکه، اتول، شتر، شستشو کنار جوی آب، مشاغل قدیم و لاله زار …. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۵:۵۸ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ 🔅انسان هر چه بیشتر در اختفای فقر و مذلت خویش میکوشد و هرچه بیشتر سر در گریبان خویش فرو میبرد تا بتواند از شر زبان مردم در امان ب 🖋فئودور …🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۳:۳۶ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ 🔅من یک زنم و از حقوقم کوتاه نخواهم آمد.. 🖋فاطمه 📍از کودکی خاطرم هست که هیچ تفاوتی میان خود و پسران دیگر متصور نبودم مگر چه فرقی داشتند؟ پسرانی همسن و سال من و با جثهای اندازهی من …. یک بار توی مهد کودک وسط بازی و یار کشی پسرک خندید و گفت پسرا شیرن …. من از همه جا بی خبر یک لحظه کپ کردم ناگاه دوستم از پشت سرم خاطرهی مرا از کلیشهی معمول اکثر دختران خارج کرد و گفت دختراااا شیررررن مثل شمشیرن …. باانکه شوک بزرگی با ان شعار در من پدید امده بود کنش متقابل دوستم مرا به اصل عدم باز گرداند. همیشه در همین اندازه ساده بودم. 📍مدرسه رفتیم …. در کلاسهایی که تفکیک بود و پسری در ردیف صندلیهای ما حضور نداشت و تنها مردی که مشاهدهاش میکردیم خدمتگزار مدرسه بود و گهگاهی سخنران گرامی که میامد و نسخه و گل و ریحانه برایمان میپیچید …و خندههای ریز ریز دخترها زیر چادر …. که هر چند وقت یک بار صدای یکی از این خندهها قطع میشد …و بعد خبرش میپیچید گه فلانی شوهر کرد …از مدرسه اخراجش کردند همیشه برایم سوال بود چرا باید اخراج میشد؟ ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۳۰ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ ✅ ناسخ و منسوخ در قوانین اجتماعی:. تاملی در باب ممانعت برای حضور بانوان در استادیوم. 🖋 سیدجواد 📍 اگر قائل به این نباشیم که عدم اجازه ورود بانوان ایرانی به استادیوم نوعی منحرف کردن افکار عمومی از موضوعات مهم اجتماعی و سرگرم نمودن مردم در جزئیات و به گونهای تقلیل دادن سقف انتظارات مردم از حاکمیت است، آنگاه شاید بتوان این نوع از سر در گمیها را تبیین مبنایی کرد. به سخن دیگر، در نظام جمهوری اسلامی مبنای حاکمیت تفکر فقاهتی است و ادعای این سنت فکری این بوده است که فقه پویا بر خلاف تفقه سنتی توانایی مدیریت مدرنیته را در تمامی ساحات حیات انسان معاصر را دارد و از این روی بنیانگذاران این تفکر قاعده و قواعدی را تعریف و تبیین نمودهاند که نظام جمهوری اسلامی با ارجاع به مجموعه این قوانین قابل تمییز از دیگر مدلها میباشد. اما در مورد عدم ورود بانوان به ورزشگاه جایگاه فقه پویا کجاست؟ به نظر من برای فهم این «امر نافهم» شاید بتوان از زبان استعاره کمک گرفت. میگویند در زمانهای بسیار قدیم در معبدی گربهای وجود داشت که هنگام مراقبۀ راهبها مزاحم تمرکز آنها میشد. بنا بر این استاد بزرگ دستور داد هر وقت زمان مراقبه میرسد یک نفر گربه را گرفته و به ته باغ ببرد و به درختی ببندد. این روال سالها ادامه پیدا ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۱۲ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ 🔅ارزش ندارد. که آدمی. برای مبارزه کردن با کوتهفکران خود را آزرده سازد …. زیرا. پیروزی بر آنها. هیچ ارزشی ندارد …. 🖊میکل. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۱:۰۶ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ 🔅زمانی برای نزدیکی اصولگرایی و …🖊مهران 📍اصولگرایان همواره از سکولاریسم گریختهاند ولی گویا این بار چارهای جز آغوش گشودن به رویش ندارند! همان کسانی که روزگاری مخالفان فکری خود را در جمهوری اسلامی با اتهامی همچون سکولار مینواختند و از میدان خارج میکردند حال که میبینند کفگیر سرمایههای اجتماعی و مذهبی این ملت به ته دیگ خورده است میکوشند تا پیش از پایان پذیرفتن اعتماد مردمی راهی برای برون رفت بیابند! واقعیت این است که در چهاردهه گذشته مسئولین کشور و متولیان مذهب، بسیار بیش از آن چیزی که موجود بوده است از ذخایر مذهبی و معنوی این کشور استحصال کردهاند! درست مشابه برداشتهای افسار گسیخته از منابع آب و بیم وقوع خشکسالی و قحطی در سالهای پیش رو! و همین شده است که امروزه یکی از منادیان پیوند دین و سیاست در ایران بعد از انقلاب () در یکی از افراطیترین برنامههای سیما (جهان آرا از شبکه افق)، صادقانه از بی اعتمادی مردم نسبت به داعیههای دینی سخن میگوید که داستان چیست؟ واقعیت این است که ما در چهاردهه گذشته اسیر مستی قدرت بوده ایم (هنوز هم در بخش هایی هستیم!). نوعی مدهوشی که به ما توان ارزیابی درست از وضعیت موجود را نداده است! در ای ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ 🔅خوش بینی یا بدبینی؟.. 🖊مصطفی 📍سوال: شما در بحث خوش بینی و بدبینی به هستی، این تعریف را اقامه کردید که خوش بینی، حالت کسی است که معتقد است روی هم رفته خیرهای هستی بر شرور آن میچربد و بدبینى، حالت کسی است که معتقد است روی هم رفته شرور عالم بر خیرهایش میچربد.. با این تعریف آیا میتوان در نهایت گفت که خوش بینی بیشتر مطابقت با واقع دارد یا بدبینی؟ یعنی در مقام حقیقت طلبی کدام موضع تقرب بیشتری به حقیقت دارد؟. 🔆پاسخ:. 🔹من فکر میکنم خیلی به دیدگاه آدم بستگی دارد و من نمیتوانم دیدگاه واحدی را بگویم. من میگویم که:.۱⃣ اولا آیا جهان است که به ما درد و رنج میدهد یا تلقی از ما جهان است که به ما درد و رنج میدهد؟ این یک بحث فلسفی بسیار جدیای است. آیا جهان به حسام شوشتری درد و رنج وارد میکند یا اینکه جهان معصوم است و تلقی حسام شوشتری از جهان است که به جهان درد و رنج وارد میکند؟.۲⃣ثانیا اینکه آیا شما به لذتگرایی سنجیده قائل هستم یا به لذتگرایی افسارگسیخته؟ اگر به لذتگرایی سنجیده قائل باشید، خیلی از درد و رنجها چون مقدمهی بسیاری از لذتها است از آنها انتزاع شر نمیشود اما اگر به لذتگرایی آنی قائل باشید، آن وقت هر در ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۳۹ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ 🎥کلیپ عالی در مورد موانع روابط زناشویی …📍تماشاکنیم تا به استحکام بنیانهای خانواده کمک نماییم …🌐جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:49, 4.1 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۳ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ 🔅مردم دو دستهاند:.. نصف گول میخورند. و نصف گلوله … 🖊جورج. 📚خاطرات یک دیکتاتور. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۷ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ 🔅فقر ریشه سیاسی دارد نه اقتصادی 🖊امیر مقدور …🔷پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی معتقد است؛ فقر در ایران ریشه کن نمیشود. وی در توضیح نظر خود میگوید: اگرچه پول¬های هنگفتی تحت عنوان کمکهای مردمی به حساب کمیته واریز میشود، اما ریشه کنی فقر در ایران منوط به رشد اقتصادی، افزایش سرانه درآمد، افزایش تولید و امثالهم است …🔹باز هم همان حرفهای تکراری و بیحاصل. پرویز فتاح از دریچهای به فقر مینگرد که غالب مسئولان کشور بر آن اعتقاد دارند. آنها گمان میکنند فقر به معنای بی پولی است و اگر پول افزایش یابد فقر نیز ریشه کن میشود. از فتاح باید پرسید مگر دورههای قبل، وفور پول و توزیع به نسبت وسیع آن موجب کاهش فقر گردید؟ مادام که مسئولان جمهوری اسلامی فقر را موضوعی اقتصادی قلمداد کنند مطمئنا ریشه کنی آن امکان پذیر نیست.. 🔹نگاهی که فقر را با بی پولی یکی میانگارد نتیجه سیطره تفکر سرمایهداری است. مادامی که سکان اقتصاد در دست افرادی با تمایلات بازار محور است امکان رفع فقر وجود ندارد. سخنان پرویز فتاح نشان دهنده این واقعیت است. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۱ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ ✅ جهان در تهدید فقدان یا کاستی. 🖋 محمد.. 📍 جهان ما را بسیاری چیزها تهدید میکنند گرم شدن زمین، تغییر اقلیم، تروریسم، نابرابریهای فزاینده و تهدید کاربرد سلاحهای هستهای همگی تهدیدکننده حیات هستند. هر کدام از این تهدیدها علل مختلف و پیچیدهای دارند و از فناوری تا هویتهای مرگبار را میتوان به عنوان علل آنها ردیف کرد. یک نکته اما درخصوص همه آنها مشترک است: هر کدام از این تهدیدها به نحوی با فقدان یا کاستیهای دموکراسی ارتباط دارند. دموکراسی با همه کاستیهایش، هر قدر بالندهتر شود، ظرفیت بیشتری برای کاستن از تهدیدها خواهد داشت. ✅ همین بحران در شبهجزیره کره را نگاه کنید. دیکتاتوری به نام کیم جونگ اون قریب بیست میلیون انسان را به فلاکت کشیده و همه افتخارات کشورش به ساختن بمبهایی ختم شده که چیزی تهدیدی برای خود و دیگران نیستند. تنها چند کیلومتر آنطرفتر کشوری است که ظرف پنجاه سال به کشوری توسعهیافته بدل شده و در زمره دموکراسیهاست. کره جنوبی با همه سابقه ناخوشایندش در زمینه فساد آنقدر دموکراتیک هست که همین چندی قبل رئیسجمهورش به جرم فساد برکنار و محاکمه شود. شهروندان کره شمالی اما باید همراه با همه دیوانگیهای کیم جونگ اون، خود را به سوی فنا رهسپار کنند. ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۱۵ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ ✅ سرمایه سرگردان و سرمایه اجتماعی تأسیس یافته در ایران. 🖋 مقصود 📍 در ایران چیزی به نام «سرمایه اجتماعی سرگردان» وجود دارد. همان طور که پولهای سرگردان و سرمایه اقتصادی سرگردان هست و همان گونه که سرمایه انسانی ما نیز سرگردان هست. از این می¬توان نتیجه گرفت که آنچه در جامعه ایران مشکل دارد «سرمایۀ اجتماعی تأسیس یافته» است. متن کامل را در فایل پیوست بخوانید🔻🔻. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۸ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ ✅ به مناسبت زادروز «پدر علم جامعهشناسی»؛. 📌 زمینه و زمانۀ آگوست 📍 ۲۱۹ سال از تولد آگوست کنت میگذرد، امروز اگر از هر جامعهشناس و آشنا به علوماجتماعی دربارۀ او بپرسیم، اغلب بیش از آن که از خود کنت بدانند، بر نقدهای به اندیشۀ او تسلط دارند اما به نظر میرسد، ابتدا باید این متفکر فرانسوی قرن نوزدهم، موسس و واضع جامعه شناسی، پدر اثبات گرایی و پوزیتیویسم و گسترش دهندۀ اومانیسم را شناخت. 📍 ادامه مطلب:. www. atnanews. ir/archives/۱۳۷۷۷۲. شناسی. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۴ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ 🔅 آیا باید عقل را محاکمه کنیم؟ به عقیدهی من هیچ کاری سترونتر و بیهوده ر از این نمیتواند باشد نخست از آن رو که اینحوزه هیچ ارتباطی با گناه یا بیگناهی ندارد. سپس از آن رو که ارجاع به عقل به منزلهی تمامیتی متضاد با بیعقلی بیهوده و پوچ است. و سرانجام از آن رو چنین محاکمهای ما را محکوم میکند که نقش دلبخواهی و کسالت بار عقلگرا و عقلستیز را ایفا کنیم …🖋 میشل. 📚 فراسوی ساختگرایی و هرمنوتیک. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۸ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ 📸 پلیس همه جا هست و عدالت هیچ جا نیست …🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۲:۱۲ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ ✅ جایگاه اجتماعی سالمندان در خانواده با تأکید بر نقش تلویزیون 🖋 طاهره جعفری، محمدصادق مهدوی، محمد باقر ساروخانی. 📍 مطالعة حاضر با هدف کنکاش نقش تلویزیون در تغییر جایگاه اجتماعی سالمندان در شهر تهران به روش کیفی صورت گرفته است. جامعة آماری این مطالعه، سالمندان بودهاند و پژوهشگر با سی نفر از سالمندان مصاحبههایی انجام داده که طول زمانی آنها به طور متوسط بیش از یک ساعت است. این مقاله حاوی مهمترین نتایج حاصل از این تحقیق است. سؤال اصلی تحقیق، عبارت است از اینکه سالمندان تهرانی برای خود در خانوادهشان چه جایگاهی قائلند؟ آنها نقش تلویزیون را در این جایگاه چگونه تبیین میکنند؟ نتایج بهدستآمده از مصاحبة عمیق با سالمندان تهرانیای که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند، حاکی از این است که سالمندان در حیطة جایگاه اجتماعی، اقتصادی و جسمیشان، تا حدی از خانوادهها ابراز یأس کردهاند و در حیطة علت کاهش منزلت سالمندان، مقولة مهم کمرنگ شدن ارزشهای دینی و فرهنگی خودنمایی میکند. عدة کمی از سالمندان برای خودشان در خانواده جایگاه محوری قائل بودند و عدة بیشتری معتقد بودند از احترامی که استحقاق آن را دارند، برخوردار نیستند و در خانواده جایگاهی حاشیهای دار ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۰۶ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ 🔅 آسیبهای اجتماعی و افزایش گروههای در معرض خطر در هر جامعه، از عوامل اصلی بی ثباتی اقتصادی و سیاسی محسوب میشود از اینرو کاهش و کنترل آسیبهای اجتماعی علیرغم اینکه میتواند در حفظ و بقاء جامعه رکن محوری باشد، بازتابی جهانی از روند توسعه کشور در مناسبات بینالملل نیز خواهد بود …🖋 الهام. 🌐جامعهشناسی علامه. ‹ 166 167 168 169 170 171 172 ›
جامعه شناسی علامه ۲۰:۵۴ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ 🔅 ﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﯽﻋﺪﺍﻟﺘﯽ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺷﻮﺩ،. ﺑﻪ ﻭﻇﯿﻔﻪﺍﯼ ﻣﺒﺮﻡ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ …🖋 ﺑﺮﺗﻮﻟﺖ.. 🌐جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۸ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ ✅ چرا مضر است؟. 🖋 حامد.. 📍 مسایل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی عمدتا سهل و ممتنع هستند یعنی در عین پیچیدگی زیاد، به نظر میآیند که ساده هستند و هر کسی راهکار آن را میداند. این آن چیزی است که پوپولیسم از آن استفاده میکند.. برای مثال، بسیاری اعتقاد دارند که «اگر ایران هم مثل عربستان دست دزد را قطع کند، دیگر دزدی در جامعه نخواهد بود!» برای این باور خود هم دلیل و شاهد دارند: «در عربستان که دست دزد را قطع میکنند، دزدی نیست». توده دو گزاره منطقی را مورد استنتاج قرار داده و نتیجه میگیرد که: اگر در ایران دست دزد را قطع کنند، دزدی دیگر نخواهد بود …این نتیجه ناشی از ساده سازی مساله دزدی در ایران به یک علت ساده، یعنی مجازات، است. بدین معنا که علت شیوع دزدی در ایران آن است که مجازات آن به حد کافی نیست. نگاه کارشناسی از زاویه اجتماعی و حقوقی به مساله آن است که:. اولا علت دزدی لزوما کاهش مجازات نیست، بلکه فشارهای اجتماعی و اقتصادی، رهاشدگی و بی هنجاری اجتماعی، گمنامی در شهرهای بزرگ همگی عواملی است که بر شیوع دزدی در یک جامعه اثر میگذارد. ثانیا، به لحاظ حقوقی قطع دست دزد موجب آن میشود که این فرد نتواند تا آخر عمر از نیروی بازوی خود نان بخورد. او دیگر اگر هم بخواهد نمیتواند از زو ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۱۰ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ 📍از افلاطون پرسیدند:. شگفت انگیزترین رفتار انسان چیست؟ پاسخ داد: از کودکى خسته مىشود، براى بزرگ شدن عجله مى کند و سپس دلتنگ دوران کودکى خود مىشود …ابتدا براى کسب مال و ثروت از سلامتى خود مایه مى گذارد سپس براى باز پس گرفتن سلامتى از دست رفته پول خود را خرج مى کند …طورى زندگى مى کند که انگار هرگز نخواهد مرد، و بعد طورى مى میرد که انگار هرگز زندگى نکرده است …آنقدر به آینده فکر مى کند که متوجه از دست رفتن امروز خود نیست،. در حالى که زندگى گذشته یا آینده نیست،. زندگى همین حالاست …. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۴ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ 🎥پایتخت ایران (تهران).. 📍فیلمی کوتاه از سالهای دور تهران (۱۳۲۰) را از دست ندهید مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:08, 7.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کالاسکه، اتول، شتر، شستشو کنار جوی آب، مشاغل قدیم و لاله زار …. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۵:۵۸ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ 🔅انسان هر چه بیشتر در اختفای فقر و مذلت خویش میکوشد و هرچه بیشتر سر در گریبان خویش فرو میبرد تا بتواند از شر زبان مردم در امان ب 🖋فئودور …🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۳۶ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ 🔅من یک زنم و از حقوقم کوتاه نخواهم آمد.. 🖋فاطمه 📍از کودکی خاطرم هست که هیچ تفاوتی میان خود و پسران دیگر متصور نبودم مگر چه فرقی داشتند؟ پسرانی همسن و سال من و با جثهای اندازهی من …. یک بار توی مهد کودک وسط بازی و یار کشی پسرک خندید و گفت پسرا شیرن …. من از همه جا بی خبر یک لحظه کپ کردم ناگاه دوستم از پشت سرم خاطرهی مرا از کلیشهی معمول اکثر دختران خارج کرد و گفت دختراااا شیررررن مثل شمشیرن …. باانکه شوک بزرگی با ان شعار در من پدید امده بود کنش متقابل دوستم مرا به اصل عدم باز گرداند. همیشه در همین اندازه ساده بودم. 📍مدرسه رفتیم …. در کلاسهایی که تفکیک بود و پسری در ردیف صندلیهای ما حضور نداشت و تنها مردی که مشاهدهاش میکردیم خدمتگزار مدرسه بود و گهگاهی سخنران گرامی که میامد و نسخه و گل و ریحانه برایمان میپیچید …و خندههای ریز ریز دخترها زیر چادر …. که هر چند وقت یک بار صدای یکی از این خندهها قطع میشد …و بعد خبرش میپیچید گه فلانی شوهر کرد …از مدرسه اخراجش کردند همیشه برایم سوال بود چرا باید اخراج میشد؟ ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۳۰ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ ✅ ناسخ و منسوخ در قوانین اجتماعی:. تاملی در باب ممانعت برای حضور بانوان در استادیوم. 🖋 سیدجواد 📍 اگر قائل به این نباشیم که عدم اجازه ورود بانوان ایرانی به استادیوم نوعی منحرف کردن افکار عمومی از موضوعات مهم اجتماعی و سرگرم نمودن مردم در جزئیات و به گونهای تقلیل دادن سقف انتظارات مردم از حاکمیت است، آنگاه شاید بتوان این نوع از سر در گمیها را تبیین مبنایی کرد. به سخن دیگر، در نظام جمهوری اسلامی مبنای حاکمیت تفکر فقاهتی است و ادعای این سنت فکری این بوده است که فقه پویا بر خلاف تفقه سنتی توانایی مدیریت مدرنیته را در تمامی ساحات حیات انسان معاصر را دارد و از این روی بنیانگذاران این تفکر قاعده و قواعدی را تعریف و تبیین نمودهاند که نظام جمهوری اسلامی با ارجاع به مجموعه این قوانین قابل تمییز از دیگر مدلها میباشد. اما در مورد عدم ورود بانوان به ورزشگاه جایگاه فقه پویا کجاست؟ به نظر من برای فهم این «امر نافهم» شاید بتوان از زبان استعاره کمک گرفت. میگویند در زمانهای بسیار قدیم در معبدی گربهای وجود داشت که هنگام مراقبۀ راهبها مزاحم تمرکز آنها میشد. بنا بر این استاد بزرگ دستور داد هر وقت زمان مراقبه میرسد یک نفر گربه را گرفته و به ته باغ ببرد و به درختی ببندد. این روال سالها ادامه پیدا ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۱۲ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ 🔅ارزش ندارد. که آدمی. برای مبارزه کردن با کوتهفکران خود را آزرده سازد …. زیرا. پیروزی بر آنها. هیچ ارزشی ندارد …. 🖊میکل. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۱:۰۶ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ 🔅زمانی برای نزدیکی اصولگرایی و …🖊مهران 📍اصولگرایان همواره از سکولاریسم گریختهاند ولی گویا این بار چارهای جز آغوش گشودن به رویش ندارند! همان کسانی که روزگاری مخالفان فکری خود را در جمهوری اسلامی با اتهامی همچون سکولار مینواختند و از میدان خارج میکردند حال که میبینند کفگیر سرمایههای اجتماعی و مذهبی این ملت به ته دیگ خورده است میکوشند تا پیش از پایان پذیرفتن اعتماد مردمی راهی برای برون رفت بیابند! واقعیت این است که در چهاردهه گذشته مسئولین کشور و متولیان مذهب، بسیار بیش از آن چیزی که موجود بوده است از ذخایر مذهبی و معنوی این کشور استحصال کردهاند! درست مشابه برداشتهای افسار گسیخته از منابع آب و بیم وقوع خشکسالی و قحطی در سالهای پیش رو! و همین شده است که امروزه یکی از منادیان پیوند دین و سیاست در ایران بعد از انقلاب () در یکی از افراطیترین برنامههای سیما (جهان آرا از شبکه افق)، صادقانه از بی اعتمادی مردم نسبت به داعیههای دینی سخن میگوید که داستان چیست؟ واقعیت این است که ما در چهاردهه گذشته اسیر مستی قدرت بوده ایم (هنوز هم در بخش هایی هستیم!). نوعی مدهوشی که به ما توان ارزیابی درست از وضعیت موجود را نداده است! در ای ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ 🔅خوش بینی یا بدبینی؟.. 🖊مصطفی 📍سوال: شما در بحث خوش بینی و بدبینی به هستی، این تعریف را اقامه کردید که خوش بینی، حالت کسی است که معتقد است روی هم رفته خیرهای هستی بر شرور آن میچربد و بدبینى، حالت کسی است که معتقد است روی هم رفته شرور عالم بر خیرهایش میچربد.. با این تعریف آیا میتوان در نهایت گفت که خوش بینی بیشتر مطابقت با واقع دارد یا بدبینی؟ یعنی در مقام حقیقت طلبی کدام موضع تقرب بیشتری به حقیقت دارد؟. 🔆پاسخ:. 🔹من فکر میکنم خیلی به دیدگاه آدم بستگی دارد و من نمیتوانم دیدگاه واحدی را بگویم. من میگویم که:.۱⃣ اولا آیا جهان است که به ما درد و رنج میدهد یا تلقی از ما جهان است که به ما درد و رنج میدهد؟ این یک بحث فلسفی بسیار جدیای است. آیا جهان به حسام شوشتری درد و رنج وارد میکند یا اینکه جهان معصوم است و تلقی حسام شوشتری از جهان است که به جهان درد و رنج وارد میکند؟.۲⃣ثانیا اینکه آیا شما به لذتگرایی سنجیده قائل هستم یا به لذتگرایی افسارگسیخته؟ اگر به لذتگرایی سنجیده قائل باشید، خیلی از درد و رنجها چون مقدمهی بسیاری از لذتها است از آنها انتزاع شر نمیشود اما اگر به لذتگرایی آنی قائل باشید، آن وقت هر در ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۳۹ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ 🎥کلیپ عالی در مورد موانع روابط زناشویی …📍تماشاکنیم تا به استحکام بنیانهای خانواده کمک نماییم …🌐جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:49, 4.1 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۳ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ 🔅مردم دو دستهاند:.. نصف گول میخورند. و نصف گلوله … 🖊جورج. 📚خاطرات یک دیکتاتور. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۷ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ 🔅فقر ریشه سیاسی دارد نه اقتصادی 🖊امیر مقدور …🔷پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی معتقد است؛ فقر در ایران ریشه کن نمیشود. وی در توضیح نظر خود میگوید: اگرچه پول¬های هنگفتی تحت عنوان کمکهای مردمی به حساب کمیته واریز میشود، اما ریشه کنی فقر در ایران منوط به رشد اقتصادی، افزایش سرانه درآمد، افزایش تولید و امثالهم است …🔹باز هم همان حرفهای تکراری و بیحاصل. پرویز فتاح از دریچهای به فقر مینگرد که غالب مسئولان کشور بر آن اعتقاد دارند. آنها گمان میکنند فقر به معنای بی پولی است و اگر پول افزایش یابد فقر نیز ریشه کن میشود. از فتاح باید پرسید مگر دورههای قبل، وفور پول و توزیع به نسبت وسیع آن موجب کاهش فقر گردید؟ مادام که مسئولان جمهوری اسلامی فقر را موضوعی اقتصادی قلمداد کنند مطمئنا ریشه کنی آن امکان پذیر نیست.. 🔹نگاهی که فقر را با بی پولی یکی میانگارد نتیجه سیطره تفکر سرمایهداری است. مادامی که سکان اقتصاد در دست افرادی با تمایلات بازار محور است امکان رفع فقر وجود ندارد. سخنان پرویز فتاح نشان دهنده این واقعیت است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۱ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ ✅ جهان در تهدید فقدان یا کاستی. 🖋 محمد.. 📍 جهان ما را بسیاری چیزها تهدید میکنند گرم شدن زمین، تغییر اقلیم، تروریسم، نابرابریهای فزاینده و تهدید کاربرد سلاحهای هستهای همگی تهدیدکننده حیات هستند. هر کدام از این تهدیدها علل مختلف و پیچیدهای دارند و از فناوری تا هویتهای مرگبار را میتوان به عنوان علل آنها ردیف کرد. یک نکته اما درخصوص همه آنها مشترک است: هر کدام از این تهدیدها به نحوی با فقدان یا کاستیهای دموکراسی ارتباط دارند. دموکراسی با همه کاستیهایش، هر قدر بالندهتر شود، ظرفیت بیشتری برای کاستن از تهدیدها خواهد داشت. ✅ همین بحران در شبهجزیره کره را نگاه کنید. دیکتاتوری به نام کیم جونگ اون قریب بیست میلیون انسان را به فلاکت کشیده و همه افتخارات کشورش به ساختن بمبهایی ختم شده که چیزی تهدیدی برای خود و دیگران نیستند. تنها چند کیلومتر آنطرفتر کشوری است که ظرف پنجاه سال به کشوری توسعهیافته بدل شده و در زمره دموکراسیهاست. کره جنوبی با همه سابقه ناخوشایندش در زمینه فساد آنقدر دموکراتیک هست که همین چندی قبل رئیسجمهورش به جرم فساد برکنار و محاکمه شود. شهروندان کره شمالی اما باید همراه با همه دیوانگیهای کیم جونگ اون، خود را به سوی فنا رهسپار کنند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۱۵ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ ✅ سرمایه سرگردان و سرمایه اجتماعی تأسیس یافته در ایران. 🖋 مقصود 📍 در ایران چیزی به نام «سرمایه اجتماعی سرگردان» وجود دارد. همان طور که پولهای سرگردان و سرمایه اقتصادی سرگردان هست و همان گونه که سرمایه انسانی ما نیز سرگردان هست. از این می¬توان نتیجه گرفت که آنچه در جامعه ایران مشکل دارد «سرمایۀ اجتماعی تأسیس یافته» است. متن کامل را در فایل پیوست بخوانید🔻🔻. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۸ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ ✅ به مناسبت زادروز «پدر علم جامعهشناسی»؛. 📌 زمینه و زمانۀ آگوست 📍 ۲۱۹ سال از تولد آگوست کنت میگذرد، امروز اگر از هر جامعهشناس و آشنا به علوماجتماعی دربارۀ او بپرسیم، اغلب بیش از آن که از خود کنت بدانند، بر نقدهای به اندیشۀ او تسلط دارند اما به نظر میرسد، ابتدا باید این متفکر فرانسوی قرن نوزدهم، موسس و واضع جامعه شناسی، پدر اثبات گرایی و پوزیتیویسم و گسترش دهندۀ اومانیسم را شناخت. 📍 ادامه مطلب:. www. atnanews. ir/archives/۱۳۷۷۷۲. شناسی. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۴ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ 🔅 آیا باید عقل را محاکمه کنیم؟ به عقیدهی من هیچ کاری سترونتر و بیهوده ر از این نمیتواند باشد نخست از آن رو که اینحوزه هیچ ارتباطی با گناه یا بیگناهی ندارد. سپس از آن رو که ارجاع به عقل به منزلهی تمامیتی متضاد با بیعقلی بیهوده و پوچ است. و سرانجام از آن رو چنین محاکمهای ما را محکوم میکند که نقش دلبخواهی و کسالت بار عقلگرا و عقلستیز را ایفا کنیم …🖋 میشل. 📚 فراسوی ساختگرایی و هرمنوتیک. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۱۲ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ ✅ جایگاه اجتماعی سالمندان در خانواده با تأکید بر نقش تلویزیون 🖋 طاهره جعفری، محمدصادق مهدوی، محمد باقر ساروخانی. 📍 مطالعة حاضر با هدف کنکاش نقش تلویزیون در تغییر جایگاه اجتماعی سالمندان در شهر تهران به روش کیفی صورت گرفته است. جامعة آماری این مطالعه، سالمندان بودهاند و پژوهشگر با سی نفر از سالمندان مصاحبههایی انجام داده که طول زمانی آنها به طور متوسط بیش از یک ساعت است. این مقاله حاوی مهمترین نتایج حاصل از این تحقیق است. سؤال اصلی تحقیق، عبارت است از اینکه سالمندان تهرانی برای خود در خانوادهشان چه جایگاهی قائلند؟ آنها نقش تلویزیون را در این جایگاه چگونه تبیین میکنند؟ نتایج بهدستآمده از مصاحبة عمیق با سالمندان تهرانیای که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند، حاکی از این است که سالمندان در حیطة جایگاه اجتماعی، اقتصادی و جسمیشان، تا حدی از خانوادهها ابراز یأس کردهاند و در حیطة علت کاهش منزلت سالمندان، مقولة مهم کمرنگ شدن ارزشهای دینی و فرهنگی خودنمایی میکند. عدة کمی از سالمندان برای خودشان در خانواده جایگاه محوری قائل بودند و عدة بیشتری معتقد بودند از احترامی که استحقاق آن را دارند، برخوردار نیستند و در خانواده جایگاهی حاشیهای دار ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۰۶ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ 🔅 آسیبهای اجتماعی و افزایش گروههای در معرض خطر در هر جامعه، از عوامل اصلی بی ثباتی اقتصادی و سیاسی محسوب میشود از اینرو کاهش و کنترل آسیبهای اجتماعی علیرغم اینکه میتواند در حفظ و بقاء جامعه رکن محوری باشد، بازتابی جهانی از روند توسعه کشور در مناسبات بینالملل نیز خواهد بود …🖋 الهام. 🌐جامعهشناسی علامه.