شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


🔅تأملی بر مشاوره حقوقی خیابانی.. 🖊شهرام / وکیل دادگستری

📍حقوق خیابانی (که به عنوان Street Law شناخته می‌شود) یک برنامه جهانی در زمینه آموزش‌های حقوقی است که توسط دانشجویان و دانش‌آموختگان حقوق تحت نظر دانشگاه ارائه می‌گردد. حقوق خیابانی یک روش برای آموزش عملی قانون و حقوق برای مخاطبان مردمی با استفاده از روش‌های تعاملی و چهره‌به‌چهره است.. 📍بخش‌هایی از قوانین عملی شامل: آگاهی از حقوق بشر، حقوق مدنی، اصول دموکراتیک حل مناقشات، پروسه حمایت از زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست، قوانین حقوقی و کیفری، قانون نحوه استخدام، قانون خانواده و حقوق مصرف‌کننده به مردم آموزش داده می‌شود که اصولا با توجه به قوانین ایران این نحو آموزش اصول حقوقی به مردم نه تنها منع قانونی ندارد، بلکه موضوع ماده ٥٥ قانون وکالت هم قرار نگرفته و مشاوره حقوقی از جانب غیر وکیل دادگستری تلقی نمی‌گردد و حتی جهت ارتقای سطح آگاهی‌های جامعه امری لازم است؛ هر چند که متأسفانه در کشور ما تا به حال مانند سایر اقدامات مثبت دیگر از جمله کلینیک‌های حقوقی اجرا نشده و یا کمتر توسط دانشکده‌های حقوق اجرا شده است …📍اقدام اخیر که توسط تعدادی از دانشجویان حقوق صورت گرفته است، کپی‌برداری ناقصی از طرح جهان ...
  • گزارش تخلف

🔅ساز مخالف زدن در اجتماع ایرانی از هنجارهای پذیرفته شده است. (۲ و پایانی).. 🖊دکتر حمید

📍 مسأله این است که اجتماع ایرانی جریانات خاص خودش را دارد و از اصول، هنجارها و قواعد خاص خودش پیروی می‌کند. افکار عمومی در ایران، افکاری انتقادی و مقاوم است، قدرت بالایی دارد و این قدرت‌اش را هم از اجتماع می‌گیرد. این مقاومت را ما در مقابل پیام‌های اقتصادی هم می‌بینیم.. 📍به عنوان مثال در تحقیقی که انجام داده‌ایم، مشخص شده هر یک فرد که با مصرف یک کالای خاص مخالف باشد، می‌تواند تا ۴۰ نفر دیگر را هم مخالف کند. این در حالیست که وقتی یک نفر موافق مصرف کالایی باشد، حداکثر می‌تواند تا ۱۵ نفر را موافق کند.. 📍این نشان می‌دهد که ساز مخالف زدن در اجتماع ایرانی از ویژگی‌ها، ارزش‌ها و هنجارهای پذیرفته شده جامعه ایرانی و فرآیندهای اجتماعی شدن در ایران است و از طرفی مقاومت و تأثیرپذیری از نزدیکان و دوستان و روابط اجتماعی نزدیک را در مختصات افکار عمومی ایرانی می‌بینیم.. 📍معتقدم روابط‌عمومی و خاستگاهش در ایران از درون نیازها و احتیاجات جامعه ایرانی بر نیامده، به همین دلیل هم بخشی موازی با افکار عمومی است و نه بخش اصلی و تأثیرگذار و این رویکرد موازی بودن، برایش محدودیت ایجاد کرده است و چون از ترتیبات نه ...
  • گزارش تخلف

🔅ساز مخالف زدن در اجتماع ایرانی از هنجارهای پذیرفته شده است (۱).. 🖊دکتر حمید

📍افکار عمومی به جریان‌های فکری مسلط در جامعه گفته می‌شود که ریشه در اجتماعات خرد و کلان درون جامعه دارد و البته این جریان را مردم می‌سازند.. 📍 روابط‌عمومی مقوله‌ای است که بعدها یعنی پس از شکل‌گیری علوم ارتباطات در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی به مسائل ارتباطاتی اضافه شد و از این جهت جدید و نوپاست. همچنین بر خلاف آنچه که بسیاری گمان می‌کنند، روابط‌عمومی پدیده ساده‌ای نیست و حوزه تخصصی خیلی پیچیده‌ای دارد و گمان نمی‌کنم خیلی‌ها بتوانند وارد این مقوله مهم شوند و درباره آن نظر بدهند.. 📍مقوله‌ای جداگانه به نام «روابط‌عمومی سیاسی» اعتقاد ندارم. هر شخصی که در حوزه روابط‌عمومی کار می‌کند، باید متخصص باشد و به تمام مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ارتباطی آگاهی داشته باشد. روابط‌عمومی این نوع تفکیک‌ها را ندارد و ما نمی‌توانیم بگوییم روابط‌عمومی سیاسی داریم. افکار عمومی دقیقا نقطه هدف روابط‌عمومی است، یعنی کار هدایت افکار یا مدیریت بر آن را روابط‌عمومی انجام می‌دهد. روابط‌عمومی بیشتر خصلت‌های سازمانی دارد تا خصلت‌های اجتماعی و غیرسازمانی. برای همین هم هست که می‌گوییم افکار عمومی پیچیدگی دار ...
  • گزارش تخلف

🔅مسأله سواد آکادمیک.. 🖊دکتر نعمت الله

🔵 دکتر فاضلی در این یادداشت به تحلیل مساله سواد آکادمیک در نظام آموزش عالی ایران می‌پردازد و معتقد است یکی از مهمترین رسالت‌های آموزش عالی، گسترش ظرفیت‌ها و قابلیت‌های شناختی و مهارتی دانشجویان و دانشگاهیان در خواندن، نوشتن و اندیشیدن خلاق است …✅ از دیدگاه سواد آکادمیک، صرف توانایی روخوانی یک متن دانشگاهی، توانایی خواندن محسوب نمی‌شود … 🔻 کسی سواد آکادمیک دارد که می‌تواند متن‌های حرفه‌ای رشته خود را به نحو فعالانه و خلاقانه بخواند …🔻خواندن آکادمیک به معنای توانایی و تسلط بر درک مفهومی و انتقادی از متن هاست، به طوری که خواننده دانشگاهی بعد از مطالعه متن بتواند پرسش‌های انتقادی درباره آن طرح کند …🔻خواندن آکادمیک، به معنای نوعی گفتوگو میان افق‌های ذهنی نویسنده متن با خواننده است …✅ نوشتن آکادمیک نیز یعنی بتوانیم به کمک زبان و در چارچوب قواعد بازی زبانی رشته‌ای خود، به شیوه خلاقانه و نوآورانه، فرم و محتوای تازه‌ای از اندیشه را تقریر کنیم …🔻نوشتن برای انسان آکادمیک، تبلور کلیت وجود دانشگاهی و پاره‌ای از ارزش‌های وجودی اوست که از طریق آن، بودن خود به عنوان انسان آکادمیک را تعریف می‌کند …✅ خو ...
  • گزارش تخلف

‍ 🔅؛.. 🖊رونالد

📍دگرگونی‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هماهنگ با یکدیگر براساس الگوهایی منسجم پیش می‌روند و. جهان را به شیوه‌هایی قابل پیش‌بینی دگرگون می‌سازند، به بیان رونالد اینگلهارت، دعوی اصلی برسر نظریه. نوسازی از مارکس گرفته تا وبر و بل، در دو سده گذشته ادامه داشته که تا اندازه زیادی مقرون به صرفه نیز بوده. است. اما چیزی که هست، هیچ کس نمی‌تواند سیر دگرگونی‌های اجتماعی را دقیقا پیش‌بینی کند. با این همه چنانکه نظریه نوسازی نیز تصریح می‌کند، «بعضی از نشانه‌های دگرگونی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به‌صورت جریان‌هایی منسجم و موازی ظاهر می‌شوند و البته بعضی از جریان‌ها محتملتر از دیگرانند، اما دگرگونی اجتماعی در مسیر خطی پیش نمی‌رود. گر چه در جریان گذار از جامعه کشاورزی به جامعه صنعتی، ظهور و بروز نشانه‌های ویژه. نوسازی محتمل می‌شود، اما هیچ جریانی برای همیشه پایدار نمی‌ماند و روزی به نقطه بازده نزولی می‌رسد. نوسازی هم از این قاعده مستثنی نیست. ...
  • گزارش تخلف

✅ سیاست‌های تجاری پوپولیستی در هیچ‌جای جهان از مشاغل حمایت نمی‌کنند.. 🖋 گنث روگوف

مترجم: زانا علینژاد. 📍 یکی از مسائل اساسی در حوزه کار و شغل، گسترش تکنولوژی نوین و برون‌سپاری است. بخش عمده‌ی نیروی کار در ایران مشغول کارهای ب‌یثبات بخش خدمات هستند، جایگاههای شغلی متزلزل، بدون بیمه و حمایت نیروی‌کار، شرایط حیات این بخش از نیروی کار که عمدتا تحصی‌لکرده هستند را بغرنج‌تر از پیش می‌کند.. کشورهایی که خود را به رقابت خارجی نزدیک می‌کنند، در نهایت پیشرفت تدریجی خود را به همراه نوآوری، مشاغل و رنج رشد از دست خواهند داد. به همان منوال که رهبران ایالات متحده و اروپا در مورد آینده کیفیت مشاغل داد می‌زنند، به خوبی به دنبال مشکلات بسیار بزرگتر آسیای درحال توسعه خواهند بود –مشکلاتی که تهدید به اعمال فشار عمده بر دستمزد جهانی می‌کنند.. 🗺در هند که درآمد سرانه به سختی به یک دهم ایالات متحده می‌رسد، سالانه بیشتر از ۱۰ میلیون نفر مناطق روستایی را ترک گفته و به مناطق شهری گسیل داده می‌شوند. آن‌ها نمی‌توانند حتی کاری به عنوان آبدارچی، بسیار پایین‌تر از یک برنامه‌نویس کامپیوتر، هم پیدا کنند. نگرانی مشابه دیگری که آمریکاییان و اروپائیان در مورد آینده مشاغل دارند، میزان بالای آن در آسیا اس ...
  • گزارش تخلف

🔅مساله چند تار مو نیست.. 🖊سینا

📍مدتی است برخی از چهره‌های فکری مذهبی درباره اشتباهات، کاستی‌ها و نقص‌های سیاست‌های دینی جمهوری اسلامی مخصوصا سیاست حجاب اجباری و تاثیر منفی آن بر دین و دین داری مردم اظهار نگرانی می‌کنند …به نظر آن‌ها در نتیجه مداخلات دولت در امور دینی مخصوصا حجاب، نفاق و ریا کاری در جامعه زیاد شده و در نهایت دین گریزی میان مردم گسترش یافته است. محسن مظاهری در کوششی خستگی ناپذیر و قابل تقدیر با دوگانه دولتی_مردمی تلاش کرده است بخش‌های از نتایج مداخلات دولت در امور دینی از جمله عزاداری و فرهنگ دفاع مقدس را نشان دهد …در این گفتار اگر دولت دست از سر دین مردم بر دارد، نه تنها دین داری مردم آسیب کم‌تری می‌بیند بلکه دولت و حکومت نیز وضعیت بهتر و مشروعیت بیشتری دارد.. یک دلیل مهم و موثر بد حجابی در چنین رویکردی، اجباری بودن حجاب و سیاست‌های غلط دولت در تاکید بر حجاب برتر و … است. بنابراین اگر از حجاب سیاست زدایی شود و به اصطلاح حجاب در جامعه آزاد شود، پس از فروکش کردن هیجانات ناشی از آزادی حجاب، جامعه به وضعیت نرمال و طبیعی و حتی وضعیت بهتری بر می‌گردد. آنها برای تایید نظرشان به تجربه کشورهای اسلامی مخصوصا ت ...
  • گزارش تخلف

🔅.. 🖊خلیل _ عباس زاده

📍کار خود را با فهم این قضیه آغاز می‌کنند که زنان ستم دیدگی را با صورت بندی‌ها و شدت‌های متفاوتی تجربه می‌کنند …. تبینی برای این تفاوت ارائه می‌شود و این تبیین، موضوع اصلی نظریه‌ی تلاقی این است که گرچه همه‌ی زنان به صورت بالقوه ستم دیدگی را بر مبنای تجربه می‌کنند اما با وجود این، آنها در نتیجه مختلف چیدمان‌های دیگری از نابرابری را می‌توان به عنوان بردارهای ستمدیدگی و امتیاز (یا به تعبیر کالینز، «ماتریس سلطه») توصیف کنیم که نه تنها، بلکه طبقه، نژاد، موقعیت مکان جهانی، گرایش جنسی و سن را نیز در بر می‌گیرند. گوناگونی این تجربه‌ی زن بودن را به لحاظ کیفی دچار تنوع می‌سازد؛ و این نوع تغییر و تنوع بایستی در تئوریزه کردن تجارب «زنان» مورد توجه قرار گیرد. استدلال این است که خود الگوی تجربه‌ی خاصی از ستمدیدگی را به بار می‌آورد و صرفا برجستگی هر یک از متغیرهای حاضر بر روی یک بردار نیست که اهمیت دارد …. پیوند بنیادی ایدئولوژی و قدرت را مورد تایید قرار می‌دهد، پیوندی که به سلطه گران امکان می‌دهد تا به واسطه‌ی ایجاد سیاستی که در آن تفاوت به صورت ابزاری مفهومی برای توجیه چیدمان‌های ستمدیدگی در ما آید ...
  • گزارش تخلف

📚 کتاب اندیشه‌های بنیادی در ‌شناسی. 🖋 پیتر کیویستو. ترجمه: منوچهر صبوری

نشر نی، ۱۳۷۸. 📍در این کتاب مهم‌ترین موضوعات و مسائل عصر حاضر و جامعه پست‌مدرن با اندیشه‌های نظریه‌پردازان برجسته‌ای، که تفکر جامعه‌شناسی در اواخر قرن ۱۹ یعنی مهم‌ترین نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی را پدید آوردند، پیوند یافته است. نویسنده مطرح می‌کند که چگونه پیشگامان جامعه‌شناسی، که شاهد دگرگونی‌های شتابان و گسترده در جوامع خود بودند، به اندیشیدن درباره علل این دگرگونی‌ها و کوشش برای پیش‌بینی روندهای آینده پرداختند و بدین‌سان جست‌وجوی جامعه‌شناسانه را آغاز کردند. این اندیشه‌های بنیادی پیرامون چهار موضوع اصلی: جامعه صنعتی، دموکراسی، فردگرایی و مدرنیته متمرکز گردیده‌اند و از مهم‌ترین مباحثی به شمار می‌روند که در این کتاب بررسی می‌شوند …. ✅ برای مطالعه آنلاین کتاب و یا دانلود مستقیم به لینک زیر سر بزنید👇👇👇. 📌 ۱freeman. net/book/۲۷. و یا در نوشته بعد، از تلگرام دانلود کنید …. ‌شناسی. ...
  • گزارش تخلف

دانشگاه ما، دانشگاه ملی نیست! (۲)

اینجا کلمه «موضوع» فارسی که در واقع از عربی آمده است، ترجمه‌ی هر دو واژه‌ی Subject و Object می‌‌تواند باشد.. دانشگاه ما موضوع دارد یعنی Subject یعنی یک چیزهایی را رطب و یابس به هم می‌بافد و تحویل می‌دهد و یک مد. هم به فارغ‌التحصیلان می‌دهد اما دانشگاه در کشورهای اروپایی، موضوع به معنای Object دارد، یعنی مثلا فلسفه‌ای که مال یونان است، فلسفه‌ی یونانی است یا فلسفه‌ی جدید آلمان که مهم‌ترین فلسفه‌ی جدیدی است که در بخش مهمی از دنیا پخش شده است، فلسفه‌ی آلمانی است …بسیاری از علوم اجتماعی جدید از دل این فلسفه‌های جدید بیرون آمده‌اند اما این فلسفه از آغاز آلمانی بوده است. فلسفه‌ی فرانسوی نیز همین‌طور است. این‌ها قبل از هر چیز، مسأله‌ی خودشان را موضوع قرار داده‌اند …مثلا مسأله‌ی جامعه‌شناسی آلمانی که ماکس وبر نماینده‌ی بزرگش است، با ده‌ها نفر آدمی که دور و برش بودند، افراد قبل و بعد از وی، بخش مهمی از مسأله‌اش در درجه اول، خود آلمان است …آنها با تعمیم یک موضوع خاص یعنی یک Object خاص که کشور خودشان باشد، علم جهانی را تولید کرده‌اند. به عبارت دیگر، مباحث خودشان و موضوع خودشان را جهانی کرده‌اند.. ...
  • گزارش تخلف

✅ دانشگاه ما، دانشگاه ملی نیست! (۱)

📍 نزدیک به نیم قرن پیش، برای ادامه تحصیل به فرانسه رفتم اما سپس به دلایلی، مجبور شدم به دانشگاه‌هایی در کشورهای دیگر هم بروم. اول به چند دانشگاه اروپایی غیر از فرانسه رفتم و بعد از انقلاب در ایران، به چند دانشگاه آمریکایی؛. در این گشت‌وگذار بود که به‌تدریج به نکته‌ی بسیار مهمی پی بردم. نکته‌ی مهمی که اکثر ایرانیانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، به‌عنوان یک مسأله و یک گره متوجه آن نمی‌شوند …از دوره‌ی قبل از انقلاب، ایرانیان عمدتا از دانشگاه‌های ایران لیسانسی می‌گیرند و بعد می‌روند آنجا دو سه سالی درس می‌خوانند و در چیزی تخصصی پیدا می‌کنند و سرانجام برمی‌گردند به ایران و استاد دانشگاه می‌شوند …این‌جور که ما ایرانیان رفتیم و آمدیم، مسأله‌ی خیلی مهمی را متوجه نشدیم!. مسأله‌ی مهم این است که دانشگاه‌های مهم اروپا و بعد آمریکا، دانشگاه‌های ملی آن کشورها هستند!. ما فکر می‌کردیم که می‌رویم فرانسه، علم می‌آموزیم و علم هم یک چیز جهانی و سهم تمام بشریت است، ما هم چیزهایی را یاد می‌گیریم و آن‌ها هم به ما یاد می‌دهند و می‌آییم ایران، دوباره آن آموخته‌ها را ادامه می‌دهیم …من فهمیدم که این‌طور نیس ...
  • گزارش تخلف

‌✅ آیا شاهد ظهور جوانان.۳ in ۱. هستیم؟. 🖋 دکتر فردین | جامعه‌شناس

📍 کافه در ایران عموما جایی است که جوانان در آن احساس آزادی بیشتری دارند و مانند سفارت‌خانه‌ای است که تابع قوانین کشور میزبان خود نیست. نهادهای رسمی در کافه‌ها دقایقی جوانان را به حال خود رها می‌کنند. عبور از خطوط قرمز نهادهای رسمی و سنتی جامعه در خصوص معاشرت اجتماعی، یکی از ویژگی‌های بارز رفتار جوانان در کافه است. اشتغال دختران جوان، پخش موسیقی اروپایی و آمریکایی، طراحی داخلی شیک و امروزی، آزادی نسبی در پوشش و رفتار در کافه‌ها به‌گونه‌ای است که گویی گوشه‌ای از پاریس یا پراگ به ایران منتقل شده است. طراحی داخلی، موسیقی، منو، لباس و رفتار میزبانان همگی فضای متفاوتی برای جوانان خلق می‌کند. همین ویژگی‌هاست که اتمسفر اجتماعی کافه‌ها را برای مثال با فست فودها یا سفره‌خانه‌ها متمایز می‌کند. این جوانان لزوما از طبقه مرفه نیستند و این سبک زندگی است که مجوز ورود آنان به کافه است. اینان عموما جوانانی با ظاهر و رفتارهای متمایزند. من این جوانان را ۱ in ۱ (وان این وان) می‌دانم یعنی آنکه مهم‌ترین ویژگی آنان مدرن بودن است …هرچند ویژگی کافه‌ها فضای تساهل حاکم بر آن است ولی در ظاهر، کافه‌های شهرهای بزرگ ...
  • گزارش تخلف

🔅شاهدی میان خوابگردها / نیاز جامعه به روشنفکران.. 🖊مصطفی

🔹نیازی که هر جامعه‏ ای به کار روشنفکران دارد، ناشی از این است که آن جامعه خواه‏ ناخواه به نوعی «خواب‏گردی» مبتلا است. همه جوامع کم یا بیش و به درجات مختلف، خواب گردند؛ یعنی اندیشه‏ هایی دارند که خودشان نمی‏ دانند این اندیشه‏‌ها از کجا سرچشمه گرفته است. کارهایی را می‏ کنند که خودشان نمی‏ دانند چرا می‏ کنند، موضعگیری‏ هایی دارند که نمی‏ دانند برخاسته از چیست؟ یک سلسله عشق‌ها، نفرت‌ها، پیشداوری‏‌ها، تعصبات، نفی کردن‏‌ها، اثبات کردن‏‌ها، مداخله کردن‏‌ها، و مداخله نکردن‏‌ها، یک سلسله آری گفتن‏‌ها، و یک سلسله «نه» گفتن‏‌ها در همه جوامع وجود دارد، بدون این که وجدان جمعی جامعه خبر داشته باشد که این همه از کجا نشأت گرفته است؟ چرا ما در این جا سکوت می‏ کنیم؟ چرا در آن جا سخن می‏ گوییم؟ چرا از این پدیده خوشمان می‏ آید؟ و چرا از آن پدیده خوشمان نمی‏آید؟ چرا به این رأی قائلیم؟ ...
  • گزارش تخلف