جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۹:۱۷ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ 📊آخرین نرخ سود بانکی در اقتصادهای توسعه یافته (بانک مرکزی کشورها).. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۸:۱۱ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ 🔻 هزارها پلیس دیدهام …. 📖 قاضی و جلادش 🖋 فریدریش دورنمات. ترجمه محمود حسینی زاد. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۵ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ 🔅مافیای تکدیگری.. 📍در تهران، «جغرافیای گدایی» داریم تکدیگری در تهران، منطقه بندی شده و متکدیان، «پاچال گدایی» دارند. گدای میدان انقلاب، حق ورود به میدان امام حسین را ندارد. جلوی در امام زاده صالح و حرم عبدالعظیم و میدانهای شلوغ، سرقفلی دارد و سالی ١٠ میلیون تومان باید سرقفلی بدهید تا بتوانید گدایی کنید و البته گداهای کوچه پس کوچهها، بی جوازند. صنف گدایان اتوبوس، مترو، بقاع متبرکه و بهشت زهرا هم با هم فرق دارند. تهران با ٧ سرکرده باند تکدی، «پیچیدهترین مافیای تکدیگری در دنیا» را دارد و هر گدایی به یکی از این ٧ نفر متصل است. قدرت خالدار، دایی کربلایی، سکینه گنده و لیلا وسپا، ٤ نفر از سرپلهای تکدیگری در تهران هستند. گدا داریم که از استاد دانشگاه بیشتر درآمد دارد، گاهی روزی ٤ میلیون تومان! ما گدایی داشتیم که از لحافش ١٠٠ میلیون تومان اسکناس خارج کردند. این وصف حال امروز تهران است؛ شهری که به قول همشهری، ٧ سرکرده باند تکدی در آن، «پیچیدهترین مافیای تکدیگری در دنیا» را تشکیل دادهاند و ظاهرا کاری هم از دست کسی برنمی آید …🔰اقتصاد روز …🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۵۹ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ 🔅شک دستوری. 🖊مصطفی 🔹شک دستوری یعنی اینکه ببینیم آیا میتوانیم در همه این امور شک کنیم و بعد از این شک به یقین برسیم یا نه. چنین شکی «methodological» (دستوری) است. باید توجه داشت که شک دستوری غیر از شکهای دیگر همچون شک مزاجی، استدلالی و استفهامی است. شک دستوری یعنی اینکه چه اشکالی دارد من بنای خود را بر این بگذارم که تمام آنچه دیگران به من القا و تلقین کردهاند مورد تردید قرار دهم، حتی اگر آنها به حسب ظاهر کاخی باشکوه باشند. من میخواهم دانه دانه آجرهایی را که خانه باورهایم را تشکیل دادهاند از نو بیازمایم و بدین ترتیب خانه جدیدی بسازم که حتی اگر کلبهای هم باشد بر آن کاخ رجحان دارد. من نمیدانم زندگی در آن کاخ مرا به کجا میکشاند، اما از آنجا که این کلبه را بر اساس القائات و تلقینات دیگران که نسبت به آنها ظن به خطا و سوء نیت و جهل دارم، نساختهام؛ بلکه بر پایه فهم خودم ساختهام میدانم که زندگی در آن چه سرنوشتی دارد …🔹من بنا را بر نادرست بودن باورهایم میگذارم و به همین دلیل باید تک تک آنها را بیازمایم و ببینم که آیا «خدا وجود دارد؟»، «زندگی پس از مرگ وجود دارد؟» «ارتباط خدا به وسیله رسالت و نبوت با بعضی ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۵۳ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ بازار قدیمی تهران. سال ۱۳۳۷ |.. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۳:۴۷ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ 🔅.. 📍در گفتوگو با سیدمحمد امین قانعیراد.. انتهای رادیکالیسم طرد اجتماعی است رادیکالیسم زمانی رخ میدهد که من و شما از گفتوگو با یکدیگر بازمیایستیم. مردم به افرادی که رادیکالترند بهای بیشتری میدهند. برای کاهش دادن رادیکالیسم باید به نهاد انتخابات اعتماد داشته باشیم. در سال ۸۸ اگر گروهها وارد گفتوگو با هم میشدند؛ شرایطی ایجاد نمیشد که پیامد رادیکال داشته باشد.. عباس بنشاسته: «افرادی که رادیکالتر و قاطعترند و دوگانهسازی میکنند بیشتر مورد توجه قرار میگیرند و مردم بهای بیشتری به آنها میدهند.» این سخن دردناک بخشی از مصاحبه ما با سیدمحمدامین قانعیراد است. با او درباره جامعهشناسی رادیکالیسم به گفتوگو نشستیم. این جامعهشناس ایرانی معتقد است برای فروکاستن رادیکالیسم از جامعه ایران باید به نهاد انتخابات اعتماد و اقتدار صندوق رای را بیش از پیش کرد. در کنار این راهحل قانعیراد بر این باور است که جریان داشتن گفتوگو و سیاست تعاملی میتواند بخش دیگری از راهحل برای رادیکالیسمزدایی از جامعه ایران باشد. آنچه در ادامه میخوانید گفتوگوی اختصاصی «فرهیختگان» با این استاد دانشگاه است؛ گفتوگویی که در آن تلاش شده رادیکالیسم در شرایط امروز جامعه ایران مور ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۱ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ 🔅 «من تصور میکنم، بهترین تعریفی که میتوان از انسان کرد این است: انسان موجودی است که به همه چیز، عادت میکند.» 🖊داستایوفسکی. 📚دنیای مردگان جامعه شناسی علامه ۱۲:۳۸ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ 📚 کتاب شناسی اینترنت. 🖋 مهدی محققی. نشر مولف، ۱۳۸۵ 📌 توضیحات و مطالعه آنلاین 👇🏻:. 📌 ۱freeman. net/book/۱۷. 📌 کتاب از تلگرام 👇🏻 …. 🌐جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۲:۳۸ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ 📚 کتاب شناسی اینترنت. 🖋 مهدی محققی. نشر مولف، ۱۳۸۵ 📍در دنیای امروز اینترنت به سرعت در حال گسترش است. هیچ وسیله ارتباطی تا به حال گسترش سریعی مانند اینترنت نداشته است. اینترنت امروزه مرزها را درنوردیده و انسانها را به هم متصل نموده است. با گسترش اینترنت، تغییراتی در جوامع روی داده که سبب تغییرات فرهنگی و اجتماعی در زمینههای مختلف شده است. دامنه کارکرد اینترنت به قدری وسیع است که از سرگرمی گرفته تا پزشکی و فلسفه و خدمات شهری را شامل میگردد. در سال ۲۰۰۴ حدود ۵۰ میلیون وب سایت به ثبت رسیده بود در حالی که این مقدار به ۱۰۰ میلیون در سال ۲۰۰۶ افزایش یافت!. اینترنت گرچه با گسترش روز افزون خود تأثیر مثبتی بر زندگی مردمان گذاشته است لیکن باید در نظر داشت که پیشرفت تکنولوژی همیشه در جهت مثبت نیست و گاهی جنبه منفی نیز پیدا میکند؛ در این میان میتوان سردرگمی مراجعان به وب را نام برد که وقتی فردی در جستجوی یافتن مطلبی میباشد موتورهای جستجو او را به هزاران سایت راهنمایی میکنند که مطالب آن سایتها چه بسا با یکدیگر متضاد باشد و فرد نتواند به درستی به موضوع دلخواه خود برسد. اما باید در نظر داشت که جنبه مثبت اینترنت بسیار بیشتر از اثرات منفی آن می ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۱۲ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ ✅ نظریه گردش.. «اهم نظریات در زمینه گردش نخبگان، به قرار زیر است: – تعلق به طبقۀ نخبگان لزوما ارثی نیست …– فرزندان تمام خصوصیات ممتاز والدین خود را ندارند …– پیوسته نوعی جابجایی نخبگان قدیمی توسط نخبگان جدید صورت میگیرد که از قشرهای پست جامعه هستند …– در حالی که این گردش بدون وقفۀ نخبگان تحقق مییابد باعث نوعی تعادل در سیستم اجتماعی میگردد و در موقعیتی که این جریان، تحرک فزایندهای در افکار به وجود میآورد، همزمان باعث دگرگونی اجتماعی میگردد، زیرا گردش نخبگان به دنبال خود، گردش جریان ایدهها را نیز موجب میشود …– پارتو از جامعه تصویری در ذهن داشت که میتوان آن را «نخبه پرور غیراریستوکراتیک» نامید و بنابراین در مفهومی که او از گردش نخبگان ارائه میکرد، قدرت ارثی نخبگان را مورد تایید قرار میداد. از طرف دیگر پارتو عقیده داشت که قدرت و حاکمیت (اقتدار) فقط به اشخاصی که هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ عینی برتر هستند، تعلق میگیرد و گردش نخبگان به نظر وی در عین حال هم واقعیتی عینی و هم شرطی است که به وسیلۀ آن یک جامعه به طور طبیعی به موجودیت خود ادامه داده و پیشرفت مینماید.» (روشه، ۱۳۶۸: ۱۱۷-۱۱۶). منبع: روشه، گی (۱۳۶۸) تغییرات اجتماعی، ترجمۀ منصور وثوقی، ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۰۶ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ ✅ درباره تبعات ازدواج در سنین پایین.. 🖋 سیمین (در گفتگو با تماشاگران امروز / ۱۵ مرداد ۹۶) مخالفت با قانون افزایش حداقل سن ازدواج به معنای بی توجهی به پدیده کودک-همسری است که در نقاط مختلف ایران شیوع نسبتا گستردهای دارد و در واقع به معنای پذیرش کودک-همسری به عنوان یک نرم (norm) اجتماعی است. این مخالفت و قانونی بودن ازدواج در سنین پایین دلالت بر همدستی نظام سیاسی و قانونگذاران با سنتهای اجتماعی نادرستی دارد که ازدواج را به کودکان تحمیل میکند. باید توجه داشت کودکانی که مجبور به ازدواج در سن پایین میشوند، عمدتا از مناطق محروم و حاشیهای و از لایههای فرودست اجتماعی اقتصادی هستند و قانونی بودن ازدواج در سن پایین یا مخالفت با افزایش حداقل سن ازدواج در واقع ستم به این کودکان است. ازدواج در سنین پایین که تحت شرایط محرومیت و ناآگاهی صورت میگیرد، باعث تداوم چرخه محرومیت و ناآگاهی نیز میشود. تبعات کودک-همسری و ازدواج در سن پایین از چند منظر قابل توجه است:. -اول نادیده گرفتن حقوق انسانی کودک و گرفتن حق تصمیم گیری از او برای زندگی اش است. در ازدواج مسوولیت سنگینی به کودک سپرده میشود که این مسوولیت ممکن است متناسب با توانایی عقلی و احساسی و جسمی او نباشد. ازدواج در سن پایین به معن ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ 🔅 حقوق اجتماعی ناکافی زنان مشخصا تحت تاثیر حقوق سیاسی ناکافی قرار دارد بسترهای رشد سیاسی زنان تحت تاثیر قوانین مرد محورانه نیازمند آفت شناسی است. روح مردسالارانه حاکم بر بدنه سیاسی دولت و مجلس در ادوار تاریخی منجر به نادیده گرفتن حقوق اجتماعی و سیاسی زنان شده است و زمینه تزلزل بنیاد خانواده را تسری بخشیده است. وضعیتی که در آن قرار گرفتهایم با شعارهای نمادین تساوی حقوق زن و مرد مرتفع نخواهد شد …. 🖋 الهام. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۳:۰۰ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ ✅ هر لحظه در این جامعه وقایعی رخ میدهد که اغلب افراد چه متخصصین امر، چه مردم عادی در قالب طرح انتقادی، علمی، یا اعتراضی نظر میده نقد و نظر طبق گفتمانهای متعدد …. واین رخداد اخیر، ماجرای سلفی گرفتن نمایندگان مجلس ایران با خانم که بازتاب تحلیلی وافر داشته در شبکههای اجتماعی، میتواند از منظر انواع سرمایه بوردیویی طرح گردد … …. انسان مدعی و مدرن منفعت طلب است و با تفکرات عقلانی به دنبال کسب منزلت، منرلتی در طیفی از جایگاهها و بر همگان مبرهن است که والاترین منزلت، منزلت سیاسی است. پس اینگونه نیست که نمایندگان مجلس به صرف عامل جنسیت یا گفتمان سکس فوکویی، اقدام به این عمل نمودهاند. زیرا با توجه به شواهد و قرائن، به نظر میرسدهر انسانی در این عصر ایدیولوژی زدهی مصرف، جذب کالاهای پر تقاضای جهانی میگردد. برای یک انسان پرسه زن مکانهای تجاری افتخار است از فروشگاه دوفاکتو، مارک خریداری کند و بواسطه این گرایش مصرفی پرستیژ اجتماعی کسب نماید. و برای یک فرد هنری، برند میتواند مارلون براندو باشد، حتی اگر فقط با نصب پوستری از وی، بر دیوار اتاقش که معتقد است، مزیت آور است و برای یک شیفتهی فوتبال، پوشیدن لباس شماره ۱۰ بارسایی وتجسم نمایی ذهنی با لیونل مسی. و اینک به نظر میرسد که کنار یک برند سیاسی جهانی که بزرگترین پروس ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۵ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ ✅ نشان از قدرت اما بی قدرت. 🖋 حسنرضا 📍 ایرانی دوست دارد دیده شود، خیلی مشتاق است که به حرفش گوش دهند، هر چند همیشه در میانشان اقلیتی وجود داشته در مقابل ظلم بایستد، اما خلق اجتماعی فرد ایرانی این است که همیشه در برابر قدرتمند بسیار متواضع و باادب در مقابل زیر دست بسیار ظالم و ستمگر، فرقی ندارد این قدرت سیاسی باشد یا اقتصادی یا ورزشی …. همین که قدرتمندتر از خود را دید یا احساس کند شخصی از آن برتر است به هر طریقی سعی در نزدیکی به او دارد، از طریق این نزدیکی میخواهد که بخشی از این قدرت صاحب قدرت را به خود منتقل کند، میخواهد با قدرتمندتر از خود عکس بگیرد که نشان دهد ایشان هم صاحب قدرت است، در کنار قدرتمندان غذا سرو نمایند که نشان دهد که او نیز در حد قدرتمندان است، اگر یک مقام مسئول را میبیند سعی میکند به عناوین مختلف با آن ارتباطی برقرار کند و به او نزدیک شود، چنین فردی دنبال قدرت ملموس است، قدرتی که همه به آن احترام میگذارند، قدرتی که برای رسیدن به آن از هر فرصتی استفاده میکنند، برای رسیدن به چنین قدرتی حتی در مراسم درگذشت شخص قدرتمند و وابستگان به قدرت شرکت میکنند زیرا با این شرکت میخواهد بهرهای از این قدرت ملموس ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۳۸ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ ✅ حواشی مراسم تحلیف رئیس جمهور.. 🖋 حسین | دبیرجامعه شناسی 📍 مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی با حضور ۸ رئیس جمهور، ۱۹ رئیس مجلس، ۹ معاون رئیس جمهور و نخست وزیر، ۷ نائب رئیس مجلس، ۱۱ وزیر امورخارجه و ۳۵ فرستاده ویژه، ۱۲ معاون وزیر امور خارجه، ۶ رئیس گروه دوستی - پارلمانی و دو رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمانها و همچنین دبیر کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد عصر دیروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد …🔸اما در حاشیه این مراسم اتفاقی رخ داد که زیاد به مزاجمان خوش نیامد! سلفی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با خانم صحنهای بود که بازتابهای زیادی در رسانهها و شبکههای اجتماعی داشت، همچنین طبق معمول شوخیها و طنزپردازیهای کاربران شبکههای اجتماعی را به دنبال داشت. اما این اقدام از چند جهت قابل توجه بود …🔹 مسئولان برگزاری از قبل ملاحظاتی را برای این مراسم در نظر گرفته بودند. یکی از آن ملاحظات جدا کردن و دور کردن محل استقرار نمایندگان از مهمانان ویژه بود، که با توجه به سابقه مجلس و نمایندگان در اقدام به کارهای عجیب و غریب کار درستی بود. اما مسئلهای که در اینجا مورد توجه است این است که با تمام این ملاحظات نمایندگان مجلس سعی داشتن ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۲ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ 🎞 نتیجه سیستم آموزشی فاسد و، پایین آمدن سطح علمی کل سیستم هست …📽 داستان استادی که با رشوهی یک دانشجوی پزشکی، به او نمره میدهد و مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:33, 2.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۸:۴۸ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ ✅ جذبهی سیاسی در زمینهی جنسیتی. 🖋 محمد اناری 📍 فضای عمومی ایران خیلی ظریف و حساس شده و هر آن ممکن است حساسیت آن برانگیخته شده و هر تحلیل بی اساسی به سرعت ذهن و فکر مردم را جهت دهد. یکی از دلایل آن این است که فقر سواد رسانهای و به طور کلی فقر فلسفه و تعقل در تعاملات عمومی مردم ایران بیداد میکند و ضمن این که هیچ نکتهی مهمی را به درستی در نمییابد، به سرعت نیز آفت میپذیرد. این شرایط، بسیار بحرانی و نگران کننده است و هر آن ممکن است مانند یک بمب بترکد …از گذشته بسیار تکرار میکردند که یا رب مباد که گدا معتبر شود، یا یکی از ضرب المثلهای محلی میگوید که یک گدا وقتی هم ارباب شود، رفتارهای قدیمی او تا چهل نسل خانوادهاش بقا خواهد داشت. جامعهی ما از نظر ارتباطی و تعاملات عمومی به شدت فقیر بوده و در خصوص تفاهمات عمومی به شدت بی تجربه است. چرا که جامعه ایران با دولت تدبیر و امید و همین نمایندگان مظلوم در حال توسعهی فضاهای ارتباطی است.. اهر آن ممکن است که اتفاقی بیفتد و هزاران تحلیلگر فاقد سواد رسانهای آن را علم کنند و مدعی حقیقتی باشند که تنها برای خودشان عیان است. و این نشان میدهد که توسعهی ارتباطی اگرچه نتایج اجتماعی خوبی خواهد ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ ✅ بحرانی به عظمت ابتذال. (دربارهی شورای اسلامی، دیدار نمایندگان و خانم). 🖋 پوریا نیا (کارشناس پژوهشگری علوم اجتماعی). 📍 در طی این سی و هشت سال، در جامعه مسیری را در پیش گرفتهایم که نه تنها باعث پیشرفتمان نشده، بلکه پسرفت چشمگیری را شاهد بودهایم. ما هر روز در مطبوعات و اخبار از افول شخصیت اجتماعی، نابودی ارزشها و بی اخلاقی جامعه میخوانیم و میشنویم. این مسئله علل متفاوتی دارد: عدم آموزش مناسب، عدم تعهد اخلاقی، توهم خودبرتر پنداری، نبود یک سیستم نظارتی دقیق و صحیح و …. اما پرسش اساسی این است اگر خود قانون گذاران و برنامه ریزان در یک نظام و در یک جامعه دچار انحطاط اخلاقی باشند آنگاه چه باید گفت و چه باید کرد؟. تقریبا همهی ما عکسهای دیروز نمایندگان مجلس را در حال حرص و ولع برای سلفی گرفتن با خانم موگرینی دیدهایم. حتی برخی از نمایندگان با دوربین پشتی گوشی از خود خانم موگرینی عکس گرفتند که همین کار، این عمل را از عکس یادگاری گرفتن نیز فراتر میبرد. اما چرا قانونگذارانی که سختترین قوانین را علیه جامعه و رفتارهای شخصی افراد تنظیم میکنند خودشان برخلاف آن را انجام میدهند و به هیچ قانونی پاسخگو نیستند؟ چرا اصولا چیزهایی میگویند و قوانینی مینویسند که خودشان به آن عمل ن ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۳۷ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ 🔅تحمیق تودهها. 🖊فرهاد 🔸پیرو مانزنی نقاش و مجسمه ساز ایتالیایی در نقد هنر مدرن دست به اعمال عجیی زد. مانزونی در برههای، بادکنکهایی را تحت عنوان «بازدم هنرمند» به بازار هنر عرضه کرد. اینها یک سری بادکنکهای سفید یا آبی بودند که باد شده و به پایههای چوبی متصل بودند که بر روی آن پایهها نوشته شدهبود: «پیرو مانزونی - بازدم هنرمند». اثری که با استقبال زیادی رو به رو میشود …🔸پیرو مانزونی در اقدام بعدی مدفوع خود را در ۹۰ قوطی کنسرو جای داد و بر آنها اتیکتی با عنوان «گه هنرمند» به انگلیسی، آلمانی و ایتالیایی چسبانده و بر روی سطح بالایی هر قوطی شمارههایی را از یک تا ۹۰ درج و همهٔ آنها را به امضای خویش رسانید. وزن هر یک از این قوطیها که شمایل کنسرو را داراست سی گرم بود. مانزونی شروع به فروش این مجموعهٔ هنری خویش کرد و هر قوطی را به قیمت طلای هم وزن آن به بازار هنر عرضه کرد. خرید قوطیهای مدفوع هنرمند هم قیمت با هم وزن آن قوطی از طلا شد و حتی گالری مشهور تیت لندن به قیمت ۲۲۳۰۰ پوند و سپس در سال ۲۰۰۷ در حراج ساوسبی به قیمت ۱۲۴۰۰۰ یورو آنها را معامله کردند. مانزونی میخواست نشان دهد در عصر تولید انبوه اثر هنری م ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۳۱ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ 📚 کتاب نخبهشناسی در جامعهکشی. 🖋 محمدعلی. نشر ثالث، ۱۳۷۷ 📌 توضیحات و مطالعه آنلاین 👇🏻:. 📌 ۱freeman. net/book/۱۶. 📌 کتاب از تلگرام 👇🏻 …. 🌐جامعه شناسی علامه. ‹ 187 188 189 190 191 192 193 ›
جامعه شناسی علامه ۱۹:۱۷ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ 📊آخرین نرخ سود بانکی در اقتصادهای توسعه یافته (بانک مرکزی کشورها).. 🌐جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۸:۱۱ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ 🔻 هزارها پلیس دیدهام …. 📖 قاضی و جلادش 🖋 فریدریش دورنمات. ترجمه محمود حسینی زاد. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۵ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ 🔅مافیای تکدیگری.. 📍در تهران، «جغرافیای گدایی» داریم تکدیگری در تهران، منطقه بندی شده و متکدیان، «پاچال گدایی» دارند. گدای میدان انقلاب، حق ورود به میدان امام حسین را ندارد. جلوی در امام زاده صالح و حرم عبدالعظیم و میدانهای شلوغ، سرقفلی دارد و سالی ١٠ میلیون تومان باید سرقفلی بدهید تا بتوانید گدایی کنید و البته گداهای کوچه پس کوچهها، بی جوازند. صنف گدایان اتوبوس، مترو، بقاع متبرکه و بهشت زهرا هم با هم فرق دارند. تهران با ٧ سرکرده باند تکدی، «پیچیدهترین مافیای تکدیگری در دنیا» را دارد و هر گدایی به یکی از این ٧ نفر متصل است. قدرت خالدار، دایی کربلایی، سکینه گنده و لیلا وسپا، ٤ نفر از سرپلهای تکدیگری در تهران هستند. گدا داریم که از استاد دانشگاه بیشتر درآمد دارد، گاهی روزی ٤ میلیون تومان! ما گدایی داشتیم که از لحافش ١٠٠ میلیون تومان اسکناس خارج کردند. این وصف حال امروز تهران است؛ شهری که به قول همشهری، ٧ سرکرده باند تکدی در آن، «پیچیدهترین مافیای تکدیگری در دنیا» را تشکیل دادهاند و ظاهرا کاری هم از دست کسی برنمی آید …🔰اقتصاد روز …🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۵۹ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ 🔅شک دستوری. 🖊مصطفی 🔹شک دستوری یعنی اینکه ببینیم آیا میتوانیم در همه این امور شک کنیم و بعد از این شک به یقین برسیم یا نه. چنین شکی «methodological» (دستوری) است. باید توجه داشت که شک دستوری غیر از شکهای دیگر همچون شک مزاجی، استدلالی و استفهامی است. شک دستوری یعنی اینکه چه اشکالی دارد من بنای خود را بر این بگذارم که تمام آنچه دیگران به من القا و تلقین کردهاند مورد تردید قرار دهم، حتی اگر آنها به حسب ظاهر کاخی باشکوه باشند. من میخواهم دانه دانه آجرهایی را که خانه باورهایم را تشکیل دادهاند از نو بیازمایم و بدین ترتیب خانه جدیدی بسازم که حتی اگر کلبهای هم باشد بر آن کاخ رجحان دارد. من نمیدانم زندگی در آن کاخ مرا به کجا میکشاند، اما از آنجا که این کلبه را بر اساس القائات و تلقینات دیگران که نسبت به آنها ظن به خطا و سوء نیت و جهل دارم، نساختهام؛ بلکه بر پایه فهم خودم ساختهام میدانم که زندگی در آن چه سرنوشتی دارد …🔹من بنا را بر نادرست بودن باورهایم میگذارم و به همین دلیل باید تک تک آنها را بیازمایم و ببینم که آیا «خدا وجود دارد؟»، «زندگی پس از مرگ وجود دارد؟» «ارتباط خدا به وسیله رسالت و نبوت با بعضی ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۴۷ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ 🔅.. 📍در گفتوگو با سیدمحمد امین قانعیراد.. انتهای رادیکالیسم طرد اجتماعی است رادیکالیسم زمانی رخ میدهد که من و شما از گفتوگو با یکدیگر بازمیایستیم. مردم به افرادی که رادیکالترند بهای بیشتری میدهند. برای کاهش دادن رادیکالیسم باید به نهاد انتخابات اعتماد داشته باشیم. در سال ۸۸ اگر گروهها وارد گفتوگو با هم میشدند؛ شرایطی ایجاد نمیشد که پیامد رادیکال داشته باشد.. عباس بنشاسته: «افرادی که رادیکالتر و قاطعترند و دوگانهسازی میکنند بیشتر مورد توجه قرار میگیرند و مردم بهای بیشتری به آنها میدهند.» این سخن دردناک بخشی از مصاحبه ما با سیدمحمدامین قانعیراد است. با او درباره جامعهشناسی رادیکالیسم به گفتوگو نشستیم. این جامعهشناس ایرانی معتقد است برای فروکاستن رادیکالیسم از جامعه ایران باید به نهاد انتخابات اعتماد و اقتدار صندوق رای را بیش از پیش کرد. در کنار این راهحل قانعیراد بر این باور است که جریان داشتن گفتوگو و سیاست تعاملی میتواند بخش دیگری از راهحل برای رادیکالیسمزدایی از جامعه ایران باشد. آنچه در ادامه میخوانید گفتوگوی اختصاصی «فرهیختگان» با این استاد دانشگاه است؛ گفتوگویی که در آن تلاش شده رادیکالیسم در شرایط امروز جامعه ایران مور ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۱ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ 🔅 «من تصور میکنم، بهترین تعریفی که میتوان از انسان کرد این است: انسان موجودی است که به همه چیز، عادت میکند.» 🖊داستایوفسکی. 📚دنیای مردگان
جامعه شناسی علامه ۱۲:۳۸ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ 📚 کتاب شناسی اینترنت. 🖋 مهدی محققی. نشر مولف، ۱۳۸۵ 📌 توضیحات و مطالعه آنلاین 👇🏻:. 📌 ۱freeman. net/book/۱۷. 📌 کتاب از تلگرام 👇🏻 …. 🌐جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۲:۳۸ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ 📚 کتاب شناسی اینترنت. 🖋 مهدی محققی. نشر مولف، ۱۳۸۵ 📍در دنیای امروز اینترنت به سرعت در حال گسترش است. هیچ وسیله ارتباطی تا به حال گسترش سریعی مانند اینترنت نداشته است. اینترنت امروزه مرزها را درنوردیده و انسانها را به هم متصل نموده است. با گسترش اینترنت، تغییراتی در جوامع روی داده که سبب تغییرات فرهنگی و اجتماعی در زمینههای مختلف شده است. دامنه کارکرد اینترنت به قدری وسیع است که از سرگرمی گرفته تا پزشکی و فلسفه و خدمات شهری را شامل میگردد. در سال ۲۰۰۴ حدود ۵۰ میلیون وب سایت به ثبت رسیده بود در حالی که این مقدار به ۱۰۰ میلیون در سال ۲۰۰۶ افزایش یافت!. اینترنت گرچه با گسترش روز افزون خود تأثیر مثبتی بر زندگی مردمان گذاشته است لیکن باید در نظر داشت که پیشرفت تکنولوژی همیشه در جهت مثبت نیست و گاهی جنبه منفی نیز پیدا میکند؛ در این میان میتوان سردرگمی مراجعان به وب را نام برد که وقتی فردی در جستجوی یافتن مطلبی میباشد موتورهای جستجو او را به هزاران سایت راهنمایی میکنند که مطالب آن سایتها چه بسا با یکدیگر متضاد باشد و فرد نتواند به درستی به موضوع دلخواه خود برسد. اما باید در نظر داشت که جنبه مثبت اینترنت بسیار بیشتر از اثرات منفی آن می ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۱۲ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ ✅ نظریه گردش.. «اهم نظریات در زمینه گردش نخبگان، به قرار زیر است: – تعلق به طبقۀ نخبگان لزوما ارثی نیست …– فرزندان تمام خصوصیات ممتاز والدین خود را ندارند …– پیوسته نوعی جابجایی نخبگان قدیمی توسط نخبگان جدید صورت میگیرد که از قشرهای پست جامعه هستند …– در حالی که این گردش بدون وقفۀ نخبگان تحقق مییابد باعث نوعی تعادل در سیستم اجتماعی میگردد و در موقعیتی که این جریان، تحرک فزایندهای در افکار به وجود میآورد، همزمان باعث دگرگونی اجتماعی میگردد، زیرا گردش نخبگان به دنبال خود، گردش جریان ایدهها را نیز موجب میشود …– پارتو از جامعه تصویری در ذهن داشت که میتوان آن را «نخبه پرور غیراریستوکراتیک» نامید و بنابراین در مفهومی که او از گردش نخبگان ارائه میکرد، قدرت ارثی نخبگان را مورد تایید قرار میداد. از طرف دیگر پارتو عقیده داشت که قدرت و حاکمیت (اقتدار) فقط به اشخاصی که هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ عینی برتر هستند، تعلق میگیرد و گردش نخبگان به نظر وی در عین حال هم واقعیتی عینی و هم شرطی است که به وسیلۀ آن یک جامعه به طور طبیعی به موجودیت خود ادامه داده و پیشرفت مینماید.» (روشه، ۱۳۶۸: ۱۱۷-۱۱۶). منبع: روشه، گی (۱۳۶۸) تغییرات اجتماعی، ترجمۀ منصور وثوقی، ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۰۶ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ ✅ درباره تبعات ازدواج در سنین پایین.. 🖋 سیمین (در گفتگو با تماشاگران امروز / ۱۵ مرداد ۹۶) مخالفت با قانون افزایش حداقل سن ازدواج به معنای بی توجهی به پدیده کودک-همسری است که در نقاط مختلف ایران شیوع نسبتا گستردهای دارد و در واقع به معنای پذیرش کودک-همسری به عنوان یک نرم (norm) اجتماعی است. این مخالفت و قانونی بودن ازدواج در سنین پایین دلالت بر همدستی نظام سیاسی و قانونگذاران با سنتهای اجتماعی نادرستی دارد که ازدواج را به کودکان تحمیل میکند. باید توجه داشت کودکانی که مجبور به ازدواج در سن پایین میشوند، عمدتا از مناطق محروم و حاشیهای و از لایههای فرودست اجتماعی اقتصادی هستند و قانونی بودن ازدواج در سن پایین یا مخالفت با افزایش حداقل سن ازدواج در واقع ستم به این کودکان است. ازدواج در سنین پایین که تحت شرایط محرومیت و ناآگاهی صورت میگیرد، باعث تداوم چرخه محرومیت و ناآگاهی نیز میشود. تبعات کودک-همسری و ازدواج در سن پایین از چند منظر قابل توجه است:. -اول نادیده گرفتن حقوق انسانی کودک و گرفتن حق تصمیم گیری از او برای زندگی اش است. در ازدواج مسوولیت سنگینی به کودک سپرده میشود که این مسوولیت ممکن است متناسب با توانایی عقلی و احساسی و جسمی او نباشد. ازدواج در سن پایین به معن ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ 🔅 حقوق اجتماعی ناکافی زنان مشخصا تحت تاثیر حقوق سیاسی ناکافی قرار دارد بسترهای رشد سیاسی زنان تحت تاثیر قوانین مرد محورانه نیازمند آفت شناسی است. روح مردسالارانه حاکم بر بدنه سیاسی دولت و مجلس در ادوار تاریخی منجر به نادیده گرفتن حقوق اجتماعی و سیاسی زنان شده است و زمینه تزلزل بنیاد خانواده را تسری بخشیده است. وضعیتی که در آن قرار گرفتهایم با شعارهای نمادین تساوی حقوق زن و مرد مرتفع نخواهد شد …. 🖋 الهام. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۳:۰۰ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ ✅ هر لحظه در این جامعه وقایعی رخ میدهد که اغلب افراد چه متخصصین امر، چه مردم عادی در قالب طرح انتقادی، علمی، یا اعتراضی نظر میده نقد و نظر طبق گفتمانهای متعدد …. واین رخداد اخیر، ماجرای سلفی گرفتن نمایندگان مجلس ایران با خانم که بازتاب تحلیلی وافر داشته در شبکههای اجتماعی، میتواند از منظر انواع سرمایه بوردیویی طرح گردد … …. انسان مدعی و مدرن منفعت طلب است و با تفکرات عقلانی به دنبال کسب منزلت، منرلتی در طیفی از جایگاهها و بر همگان مبرهن است که والاترین منزلت، منزلت سیاسی است. پس اینگونه نیست که نمایندگان مجلس به صرف عامل جنسیت یا گفتمان سکس فوکویی، اقدام به این عمل نمودهاند. زیرا با توجه به شواهد و قرائن، به نظر میرسدهر انسانی در این عصر ایدیولوژی زدهی مصرف، جذب کالاهای پر تقاضای جهانی میگردد. برای یک انسان پرسه زن مکانهای تجاری افتخار است از فروشگاه دوفاکتو، مارک خریداری کند و بواسطه این گرایش مصرفی پرستیژ اجتماعی کسب نماید. و برای یک فرد هنری، برند میتواند مارلون براندو باشد، حتی اگر فقط با نصب پوستری از وی، بر دیوار اتاقش که معتقد است، مزیت آور است و برای یک شیفتهی فوتبال، پوشیدن لباس شماره ۱۰ بارسایی وتجسم نمایی ذهنی با لیونل مسی. و اینک به نظر میرسد که کنار یک برند سیاسی جهانی که بزرگترین پروس ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۵ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ ✅ نشان از قدرت اما بی قدرت. 🖋 حسنرضا 📍 ایرانی دوست دارد دیده شود، خیلی مشتاق است که به حرفش گوش دهند، هر چند همیشه در میانشان اقلیتی وجود داشته در مقابل ظلم بایستد، اما خلق اجتماعی فرد ایرانی این است که همیشه در برابر قدرتمند بسیار متواضع و باادب در مقابل زیر دست بسیار ظالم و ستمگر، فرقی ندارد این قدرت سیاسی باشد یا اقتصادی یا ورزشی …. همین که قدرتمندتر از خود را دید یا احساس کند شخصی از آن برتر است به هر طریقی سعی در نزدیکی به او دارد، از طریق این نزدیکی میخواهد که بخشی از این قدرت صاحب قدرت را به خود منتقل کند، میخواهد با قدرتمندتر از خود عکس بگیرد که نشان دهد ایشان هم صاحب قدرت است، در کنار قدرتمندان غذا سرو نمایند که نشان دهد که او نیز در حد قدرتمندان است، اگر یک مقام مسئول را میبیند سعی میکند به عناوین مختلف با آن ارتباطی برقرار کند و به او نزدیک شود، چنین فردی دنبال قدرت ملموس است، قدرتی که همه به آن احترام میگذارند، قدرتی که برای رسیدن به آن از هر فرصتی استفاده میکنند، برای رسیدن به چنین قدرتی حتی در مراسم درگذشت شخص قدرتمند و وابستگان به قدرت شرکت میکنند زیرا با این شرکت میخواهد بهرهای از این قدرت ملموس ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۳۸ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ ✅ حواشی مراسم تحلیف رئیس جمهور.. 🖋 حسین | دبیرجامعه شناسی 📍 مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی با حضور ۸ رئیس جمهور، ۱۹ رئیس مجلس، ۹ معاون رئیس جمهور و نخست وزیر، ۷ نائب رئیس مجلس، ۱۱ وزیر امورخارجه و ۳۵ فرستاده ویژه، ۱۲ معاون وزیر امور خارجه، ۶ رئیس گروه دوستی - پارلمانی و دو رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمانها و همچنین دبیر کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد عصر دیروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد …🔸اما در حاشیه این مراسم اتفاقی رخ داد که زیاد به مزاجمان خوش نیامد! سلفی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با خانم صحنهای بود که بازتابهای زیادی در رسانهها و شبکههای اجتماعی داشت، همچنین طبق معمول شوخیها و طنزپردازیهای کاربران شبکههای اجتماعی را به دنبال داشت. اما این اقدام از چند جهت قابل توجه بود …🔹 مسئولان برگزاری از قبل ملاحظاتی را برای این مراسم در نظر گرفته بودند. یکی از آن ملاحظات جدا کردن و دور کردن محل استقرار نمایندگان از مهمانان ویژه بود، که با توجه به سابقه مجلس و نمایندگان در اقدام به کارهای عجیب و غریب کار درستی بود. اما مسئلهای که در اینجا مورد توجه است این است که با تمام این ملاحظات نمایندگان مجلس سعی داشتن ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۲ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ 🎞 نتیجه سیستم آموزشی فاسد و، پایین آمدن سطح علمی کل سیستم هست …📽 داستان استادی که با رشوهی یک دانشجوی پزشکی، به او نمره میدهد و مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:33, 2.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۸:۴۸ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ ✅ جذبهی سیاسی در زمینهی جنسیتی. 🖋 محمد اناری 📍 فضای عمومی ایران خیلی ظریف و حساس شده و هر آن ممکن است حساسیت آن برانگیخته شده و هر تحلیل بی اساسی به سرعت ذهن و فکر مردم را جهت دهد. یکی از دلایل آن این است که فقر سواد رسانهای و به طور کلی فقر فلسفه و تعقل در تعاملات عمومی مردم ایران بیداد میکند و ضمن این که هیچ نکتهی مهمی را به درستی در نمییابد، به سرعت نیز آفت میپذیرد. این شرایط، بسیار بحرانی و نگران کننده است و هر آن ممکن است مانند یک بمب بترکد …از گذشته بسیار تکرار میکردند که یا رب مباد که گدا معتبر شود، یا یکی از ضرب المثلهای محلی میگوید که یک گدا وقتی هم ارباب شود، رفتارهای قدیمی او تا چهل نسل خانوادهاش بقا خواهد داشت. جامعهی ما از نظر ارتباطی و تعاملات عمومی به شدت فقیر بوده و در خصوص تفاهمات عمومی به شدت بی تجربه است. چرا که جامعه ایران با دولت تدبیر و امید و همین نمایندگان مظلوم در حال توسعهی فضاهای ارتباطی است.. اهر آن ممکن است که اتفاقی بیفتد و هزاران تحلیلگر فاقد سواد رسانهای آن را علم کنند و مدعی حقیقتی باشند که تنها برای خودشان عیان است. و این نشان میدهد که توسعهی ارتباطی اگرچه نتایج اجتماعی خوبی خواهد ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ ✅ بحرانی به عظمت ابتذال. (دربارهی شورای اسلامی، دیدار نمایندگان و خانم). 🖋 پوریا نیا (کارشناس پژوهشگری علوم اجتماعی). 📍 در طی این سی و هشت سال، در جامعه مسیری را در پیش گرفتهایم که نه تنها باعث پیشرفتمان نشده، بلکه پسرفت چشمگیری را شاهد بودهایم. ما هر روز در مطبوعات و اخبار از افول شخصیت اجتماعی، نابودی ارزشها و بی اخلاقی جامعه میخوانیم و میشنویم. این مسئله علل متفاوتی دارد: عدم آموزش مناسب، عدم تعهد اخلاقی، توهم خودبرتر پنداری، نبود یک سیستم نظارتی دقیق و صحیح و …. اما پرسش اساسی این است اگر خود قانون گذاران و برنامه ریزان در یک نظام و در یک جامعه دچار انحطاط اخلاقی باشند آنگاه چه باید گفت و چه باید کرد؟. تقریبا همهی ما عکسهای دیروز نمایندگان مجلس را در حال حرص و ولع برای سلفی گرفتن با خانم موگرینی دیدهایم. حتی برخی از نمایندگان با دوربین پشتی گوشی از خود خانم موگرینی عکس گرفتند که همین کار، این عمل را از عکس یادگاری گرفتن نیز فراتر میبرد. اما چرا قانونگذارانی که سختترین قوانین را علیه جامعه و رفتارهای شخصی افراد تنظیم میکنند خودشان برخلاف آن را انجام میدهند و به هیچ قانونی پاسخگو نیستند؟ چرا اصولا چیزهایی میگویند و قوانینی مینویسند که خودشان به آن عمل ن ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۳۷ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ 🔅تحمیق تودهها. 🖊فرهاد 🔸پیرو مانزنی نقاش و مجسمه ساز ایتالیایی در نقد هنر مدرن دست به اعمال عجیی زد. مانزونی در برههای، بادکنکهایی را تحت عنوان «بازدم هنرمند» به بازار هنر عرضه کرد. اینها یک سری بادکنکهای سفید یا آبی بودند که باد شده و به پایههای چوبی متصل بودند که بر روی آن پایهها نوشته شدهبود: «پیرو مانزونی - بازدم هنرمند». اثری که با استقبال زیادی رو به رو میشود …🔸پیرو مانزونی در اقدام بعدی مدفوع خود را در ۹۰ قوطی کنسرو جای داد و بر آنها اتیکتی با عنوان «گه هنرمند» به انگلیسی، آلمانی و ایتالیایی چسبانده و بر روی سطح بالایی هر قوطی شمارههایی را از یک تا ۹۰ درج و همهٔ آنها را به امضای خویش رسانید. وزن هر یک از این قوطیها که شمایل کنسرو را داراست سی گرم بود. مانزونی شروع به فروش این مجموعهٔ هنری خویش کرد و هر قوطی را به قیمت طلای هم وزن آن به بازار هنر عرضه کرد. خرید قوطیهای مدفوع هنرمند هم قیمت با هم وزن آن قوطی از طلا شد و حتی گالری مشهور تیت لندن به قیمت ۲۲۳۰۰ پوند و سپس در سال ۲۰۰۷ در حراج ساوسبی به قیمت ۱۲۴۰۰۰ یورو آنها را معامله کردند. مانزونی میخواست نشان دهد در عصر تولید انبوه اثر هنری م ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۳۱ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ 📚 کتاب نخبهشناسی در جامعهکشی. 🖋 محمدعلی. نشر ثالث، ۱۳۷۷ 📌 توضیحات و مطالعه آنلاین 👇🏻:. 📌 ۱freeman. net/book/۱۶. 📌 کتاب از تلگرام 👇🏻 …. 🌐جامعه شناسی علامه.