شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


📚 کتاب نخبه‌شناسی در جامعه‌کشی. 🖋 محمدعلی. نشر ثالث، ۱۳۷۷

📍در تحقیق حاضر، نقش مردم و تحولات اجتماعی ایران در سیر تحولات تاریخی، همچنین نقش فرد در راستای جامعه ایرانی، با مشخصات اجتماعی خاص ایران و مردم آن بررسی و ارزیابی شده است. نویسنده در این پژوهش با نگاهی گذرا به سیر تحولات تاریخی ایران در قبل و بعد از اسلام تا دوران معاصر و ارزیابی نقاط عطف آن، به ویژه ظهور نخبگان مختلف و قیام‌های متعدد مردمی در پویه تاریخ ایران اذعان می‌دارد شرایط اجتماعی و محیطی در ظهور نخبگان انکار ناپذیر است ; همچنین بسیاری از نخبه کشی‌ها را در طول تاریخ به سلاطین، حکومت‌های خودکامه، زورمداران، ثروتمندان، اشراف و زمین داران و نظایر آن‌ها نسبت می‌دهد، نه مردم و جامعه ایرانی. افزون بر آن نشان می‌دهد. بسیاری از قیام‌ها و جنبش‌ها در طول تاریخ از سوی مردم شکل گرفته است. برخی مطالب کتاب بدین قرار است: در آمدی بر تاریخ ایران، نخبگان عصر ساسانی ;سه شیوه مبارزه با خلافت (مبارزه فرهنگی، مبارزه مسلحانه و مبارزه نفوذی) ;قیام ابومسلم ;سلسله‌های مستقل ایرانی ;سیمای نخبگان (یحیی برمکی، ابوعلی سینا، نظام‌الملک) ; سربداران ;فضل الله حروفی ;ترکمانان و دراویش صفوی ;شورش‌های مردمی در زم ...
  • گزارش تخلف

‌‍ 🔅 پیام‌های عکس انداختن نمایندگان مجلس با خانم!. 🖋 مهران

📍عکس و سلفی گرفتن برخی از نمایندگان مجلس با خانم فدریکا موگرینی بازتاب‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشته است. بیشتر واکنش‌ها بر حفظ نشدن جایگاه نمایندگان و اتهاماتی همچون غربزده یا مرعوب بودن ایشان در برابر نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبتنی است. کار به جایی رسید که برخی از نمایندگان نسبت به غفلت صورت گرفته از پیشگاه ملت عذرخواهی کردند. ولی به نظر من اقدام نمادین عکس انداختن با موگرینی واجد پیامهایی است که می‌کوشم به برخی از آنها بپردازم …✏️ نخستین پیام تاثیر تکنولوژی‌های ارتباطی بر اخلاق فردی و جمعی مااست. به طوری که در مورد کشش این رسانه‌های مجازی می‌توان از این سخن مارکس بهره گرفت که «هر آنچه سخت و استوار است دود می‌شود و به هوا می‌رود». دیروز در مجلس ایران بسیاری از نمادهای سخت و ایدئولوژیک غرب ستیزی در برابر جاذبه‌های رسانه‌ای عکس انداختن با خانم موگرینی دود شد و به هوا رفت!. ✏️ پیام دیگر عبارت از شکست پروژه غرب ستیزی در حدود نیم قرن گذشته است. پروژه‌ای که اگر چه پرطمطراق به نظر رسیده و همواره می‌کوشد تا با حراست از عرصه رسمی، آن را به عنوان نمادی از عزت نفس به مخاطبان داخل ...
  • گزارش تخلف

✅ فراموش نکرده‌ایم در جنبش ‌خواهی در ایران یک دسته از کسانی که را به سود خود نمی‌دیدند و دشمنی می‌نمودند بهانه شان این بود: ایران

ملتی که شش هزار سال با استبداد زیسته مشروطه نمی‌پذیرد …. بدینسان خودشان را به فیلسوفی زده و بهانه می‌آورند. خودشان نمی‌خواستند مشروطه را بپذیرند و کار شکنی می‌کردند و چنین می‌گفتند که مردم نپذیرند …📚 در پیرامون خرد. 🖋 احمد. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔴 ۸/۵درصد تماس‌ها با اورژانس اجتماعی مربوط به است!

معاون سازمان بهزیستی کشور می‌گوید پارسال از حدود ۷۰۰ هزار تماس تلفنی با اورژانس اجتماعی حدود ۱۶۰ هزار تماس (۸٫۵ درصد) در رابطه با کودک‌آزاری بوده است. به گفته حبیب‌الله مسعودی‌فرید هرچند این آمار نسبت به سال گذشته تفاوت معنی‌داری نداشته، اما احساس می‌شود میزان شناسایی، افزایش یافته است …معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین گفته بر اساس قانون کودک‌آزاری یک جرم عمومی است و نیاز به شاکی خصوصی ندارد و اگر کسی از کودک‌آزاری اطلاع داشته باشد و به مراکز مربوطه اطلاع ندهد مجرم محسوب می‌شود …به گفته مسعودی‌فرید مردم باید بدانند کودک‌آزاری در قانون در چارچوب «چهاردیواری، اختیاری» نیست. مردم باید ظرفیت‌های قضایی در رابطه با این موضوع را بدانند و اگر موردی مشاهده شد به مراجع قضایی، پلیس و شماره تماس ۱۲۳ اطلاع دهند …لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان ۶سال است که به مجلس فرستاده شده اما همچنان بخش زیادی از این لایحه هنوز تصویب نشده است. به گفته معاون امور زنان دولت، بسیاری از آسیب‌ها به کودکان رسانه‌ای نمی‌شود و در لایه‌های زیرین جامعه وجود دارد و کودکان بدون اینکه صدایی داشته باشند درحال قرب ...
  • گزارش تخلف

«؛ اولین آزمون استبداد ستیزی ملت». به مناسبت سالروز انقلاب مشروطه.. ✍ بهمن ویسی/معلم نمونه کشوری

در چهاردهم مردادماه سال یک هزار و دویست و هشتاد و پنج، دستان لرزان مظفرالدین شاه بیمار، سند مشروطیت را امضا کرد. انقلاب مشروطیت، نقطه عطف تاریخ ایران و تجلی اراده و جان فشانی ملتی رشید و در عین حال خسته از استبداد بود. توفیقی بزرگ در مسیر محدود ساختن و پاسخگو کردن قدرت مطلقه و تمکین ارباب قدرت به رای و خواست منبعث از عقل و خرد جمعی. تغییر در معادلات قدرت جهانی، آشنایی ایرانیان با اندیشه‌های ترقی خواهانه از طریق نوشته‌های مطبوعات و کتاب‌های روشنفکران، درک راز پیشرفت و پیشتازی غرب و آگاهی به عمق عقب افتادگی ایران در مقایسه با کشورهای دموکراتیک، جامعه ایران را مستعد انقلاب کرده بود. تاسیس «عدالتخانه» و «دارالشورا» به عنوان اهدافی ساختارشکن، نفی استبداد، حاکمیت فردی و تقدس پادشاه را پس از سال‌ها سکون و تسلیم فریاد می‌کرد. پیش از انقلاب مشروطیت، شاه، حاکم بر کلیه امور و ملت رعیت او به شمار می‌آمد و فاقد شعور برای تشخیص خیر و صلاح خویش و به تبع آن بی صلاحیت در فرآیند انتخاب مسئولان و امر قانونگذاری. در چرخه قدرت و تصمیم گیری، هیچ جایگاهی برای مردم، تعریف نشده بود. پس از جنبش مشروطه، ساختاری ...
  • گزارش تخلف

‌🔅 بررسی و نقد نظریه پییر برمبنای حکمت صدرایی (). 🖋 حسن

📍در مقاله حاضر، نخست مبنای نظری حکمت صدرایی به‌عنوان مالک ارزیابی تشریح می‌شود و آنگاه منظومه فکری بوردیو مطرح و به نقد دیدگاه او مبادرت میگردد. در مبنای نظری بحث اصالت وجودی فرد و جامعه، حرکت جوهری، حقیقت انسان، منابع شناخت، فطرت‌گرایی و تکامل‌گرایی از دیدگاه ملاصدرا بیان شده است. در رویکرد انتقادی بوردیو، مباحث زیر مورد توجه بوده است: تلاش برای از میان برداشتن ضدیت کاذب میان عینیت‌گرایی و ذهنیت‌گرایی، بررسی طبیعت ثانوی و تجارب جامعه‌شناسان درون عرصه‌ها به‌عنوان جهانی علمی و آکادمیک، عاملان اجتماعی را نه «شناسا» یی دانستن را شناسایی دانستن که از دلایل پیروی میکنند و نه محکومان نیروهای مکانیکی و انتخاب‌گران خودآگاه و اعتقاد به اینکه طبیعت ثانویه در درون فضاها و عرصه‌ها شکل میگیرد و عرصه‌ها، ساختارهایی هستند که استراتژی‌ها و مبارزه‌ها در آن رخ می‌دهد. و اعتقاد به اینکه طبیعت ثانوی در درون عرصه‌ها شکل می‌گیرد که استراتژی‌ها و مبارزه در درون آنها رخ می‌دهد. ناتوانی در تلفیق عاملیت-ساخت و برداشت ناتمام از جامعه سنتی و مدرن و منطق رفتار در این جوامع، ارائه راهی برای برون‌رفت از جبرگرایی و ت ...
  • گزارش تخلف

📚 کتاب ‌شناسی جوک و خنده. 🖋 شروین. انتشارات اندیشه‌سرا، ‌۱۳۸۵

📍چرا آدمیان می‌خندند؟ چطور خنده اتفاق می‌افتد؟ چه ساز و کارهای زیست‌شناختی‌ای هنگام خندیدن فعال می‌شود؟ چرا مردم برای خنداندن هم جوک تعریف می‌کنند؟ چطور یک جوک باعث خنده می‌شود؟ چه چیز یک جوک را از سایر گفتارهایی که در میان افراد رد و بدل می‌شود، متمایز می‌کند؟ چرا برخی بیش از بقیه جوک می‌گویند؟ چطورشده که شغل برخی از مردم جوک‌گفتن و خنداندن دیگران است؟ در ایران مردم چطور جوک می‌گویند؟ ...
  • گزارش تخلف

✅ ۷۵درصد ‌های ایرانی ‌دیده یا در معرض آسیبند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران ۷۵ درصد خانواده‌های ایرانی خاستگاه آسیب‌های اجتماعیند، یعنی یا آسیب دیده‌اند یا در معرض آسیب قرار دارند …احمد خاکی در نشست قربانیان خاموش که برای بررسی کودک‌آزاری برگزار شده بود گفته بر اساس تحقیقات انجام شده در ایران سه نوع زندگی و خانواده داریم …■ ۲۵ درصد خانواده‌های ایرانی زندگی «بهشتی» دارند یعنی موفق و همراه یکدیگرند. ■۵۰ درصد خانواده‌های ایرانی زندگی «برزخی و بینابینی» دارند و. ■ زندگی ۲۵ درصد خانواده‌های ایرانی «جهنمی» است و افراد خانواده می‌خواهند سر به تن یکدیگر نباشد …در این نشست همچنین فاطمه قاسم‌زاده، فعال حقوق کودکان گفته فقر فرهنگی و اقتصادی دو عامل مهم در ایجاد کودک‌آزاری چه درباره قربانیان و چه متجاوزان است …به اعتقاد او برای کاهش کودک‌آزاری دولت باید برنامه‌هایی برای کاهش فقر و آموزش کودکان و خانواده‌هایشان داشته باشد …در ماه‌های گذشته خبر انتشار تعداد زیادی کودک‌آزاری باعث افزایش حساسیت‌ها به این موضوع شده است. این در حالی است که لایحه حمایت از حقوق کودکان بیشتر از ۶سال است که به مجلس فرستاده شده اما هنوز به صورت کامل به ت ...
  • گزارش تخلف

🔅؛ پیر؛

📍 بوردیو سرمایه اجتماعی را اینگونه تعریف می‌کند: «انباشت منافع بالفعل یا بالقوه‎ای که به تصاحب یک شبکه بادوام روابط کم و بیش نهادینه شده آشنایی یا بازشناخت متقابل مربوطند.». از نظر بوردیو شبکه‎های اجتماعی موهبتی طبیعی نیستند و باید آنها را با انجام کنش‎های منطقی و قصدمند برای دستیابی به دیگر سرمایه‎ها و منابع پدید آورد. او سرمایه اجتماعی را یکی از اشکال سرمایه می‌داند …بوردیو انواع سرمایه اینگونه نام می‌برد:. ⁦♦️⁩سرمایه اقتصادی: که قابل تبدیل شدن به پول است و می‌تواند به شکل حقوق مالکیت نهادینه شود …⁦♦️⁩سرمایه فرهنگی: که تحت تاثیر برخی شرایط به سرمایه اقتصادی بدل می‌شود و به شکل کیفیات آموزشی نهادینه می‌گردد …⁦♦️⁩سرمایه اجتماعی: که تحت برخی شرایط به سرمایه اقتصادی تبدیل می‌شود …بوردیو برای تبدیل پذیری اشکال مختلف سرمایه و بر تقلیل نهایی همه اشکال سرمایه اقتصادی تاکید می‌کند. از نظر او سرمایه اقتصادی کار انسانی انباشته شده است. تعریف بوردیو از سرمایه اجتماعی نشان می‌دهد که این سرمایه دو عنصر دارد: نخست روابط اجتماعی که افراد را قادر به دستیابی به منابعی می‌کند که دیگران یعنی هم گروه‎های ...
  • گزارش تخلف