جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۴:۱۶ ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ 🍀شماره ۲۵ ماهنامه منتشر شد🍀 🌞بیست و پنجمین شماره ماهنامه قلمرو رفاه، ماهنامه تحلیلی در زمینه سیاستگذاری اجتماعی منتشر شد. پرونده اصلی این شماره عنوان «آی تی در خدمت رفاه» را به خود اختصاص داده است در اشاره به موضوع فناوری اطلاعات و کمکی که میتواند به ارائه خدمات رفاهی بکند. گفتگو با علیرضا عبدالله زاده (کارشناس اجتماعی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و تجربه او از «پنجره رفاه ایرانیان»، مهمترین موضوع این بخش است …🌞گزارش اصلی این شماره ماهنامه قلمرو رفاه اختصاص به «بحران موسسات مالی-اعتباری» دارد که در ماههای اخیر سبب نگرانی تعداد زیادی از شهروندان شده است. اما ریشههای بحران را از منظر اقتصاد سیاسی چگونه میتوان تحلیل کرد؟ …🌞طبق آمارهای رسمی از هر ۶ ازدواج یک مورد به طلاق منجر میشود. برای ریشهیابی این مسئله در بخش اجتماعی ماهنامه با دو پژوهشگر اجتماعی، خانمها فاطمه صادقی و آذر تشکر در بخش «مسئلهای به اسم طلاق» گفتگو شده است …🌞در بخش بینالملل، «شوک کوربین» اشاره به انتخابات پارلمانی اخیر بریتانیا که منجر به از دست رفتن اکثریت محافظهکاران و کسب بیش از ۳۰ کرسی بیشتر برای حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین شد ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۱۶ ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ 📰 شماره ۲۵ ماهنامه منتشر شد. 👇👇👇.. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۰ ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ 📚 کتاب نظم گفتار. 🖋 میشل. ترجمه: باقر پرهام نشر آگه، ۱۳۸۰. 📌 توضیحات در پست قبل. 📌 t. me/atu_sociology/۲۵۸۵. 📌 کتاب از تلگرام …. 🌐جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۰ ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ 📚 کتاب نظم گفتار. 🖋 میشل. ترجمه: باقر پرهام نشر آگه، ۱۳۸۰. 📍کتاب نظم گفتار سخنرانی میشل فوکو در افتتاحیه درس گفتارهای وی در کلژدو فرانس میباشد صحبتهای فوکو در این سخنرانی که در جهت آشنایی حضار و علاقمندان با ریوس درس گفتارهای وی در سالهای آتی و همچنین توضیح کلی از پایه وبن و ریشهی افکار وی و همچنین تنظیم مفاد درسی برای سالهای پیش رو میباشد. اما از هر جهت به موضوع بنگریم نگاه به کتاب نظم گفتار بسیار حایز اهمیت میباشد:.۱: از این بابت که با تورق و خواندن آن بی شک تمام ریز و درشت زیر بنای افکار فوکو را ملاحظه میکنیم.۲: این سخنرانی بی شک تنها به مثابهی معرفی و رئوس درسی وی نبوده است بلکه در آن فوکو تمام داشته و نداشتههای سخن را بازگو میکند تا شنوندهی کلژدو فرانس را بیشتر بیشتر با خود همراه کند.۳: موضوع اصلی این سخنرانی به گفتار و تمام محدودیتهای و پیش فرضهای مواجهه با سخن و گفتار میپردازد و از بنای تحلیلی آن روشهای به نظم در آمده در گفتار و محدودیت و الزامات سخن مورد توجه قرار داده شده است …. ✅ برای مطالعه آنلاین کتاب و یا دانلود مستقیم به لینک زیر سر بزنید👇👇👇. 📌 goo. gl/yigs۶۱. و یا در نوشته بعد، از تلگرام دانلود کنی ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۱۲ ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ 🔅هدف انسان شناسی این است که جهان را برای بقاء تفاوتهای فرهنگی امن کنیم... 🖊روت بنه 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۱:۰۶ ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ 🔅مفقود شده در شخصیت ایرانیان.. 🖊علی عوامل بسیاری در جامعه بحران زده ایران سبب نادیده انگاری و ازدست دادن کودکی در بین ایرانیان میشود، امری که شخصیت بزرگسال و زندگی او را بشدت تحت تأثیر قرار میدهد:. -عدم تحصیل کودکان، بویژه در مناطق فقیر و بین أقشار فاقد اقامت و هویت ایرانی مانند کودکان مهاجر افغان،. -کاراجباری کودکان، بدلیل فقر و اجبار خانواده برای همیاری در تأمین معاش. -زندگی خیابانی کودک از جمله فضاهای دیگری است که کودک را بگونهای زودهنگام وارد فضای اجتماعی و عمومی خیابان میکند،. -تجاوز به کودکان زیر نام ازدواج کودک و فشار خانواده بر ازدواج زودهنگام و اجباری کودک با حمایت قوانین مدنی در کشور از دیگر عواملی است که کودکی را بویژه نزد دختران به تباهی میکشد،. -اعتیاد کودک، خواه اعتیاد کودک در خانواده معتاد، خواه اعتیاد کودک در خیابان و بازار کار اجباری، خواه زندگی در فضاهای زیست اجتماعی اعتیاد زا نیز از زمره بزرگترین عوامل نابودی کودکی میگردد،. -طلاق و بی همسری بدون تأمین اجتماعی زنان سرپرست خانواده و کودک، دیگر زمینه ساز طی روند نابهنجار رشد یک کودک در جامعهای میشود که کودک حق و حقوق مناسبی برای امنیت و بهداشت و ا ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ 🔅 آیا خانههای امن، امن هستند؟!. 🖊 زهرا منصوری 📍در پی انتشار خبر راهاندازی ۲۲ خانه امن ویژه بانوان آسیب دیده، لازمست عرض شود ایجاد خانههای امن را به شرطی که استاندارد باشند، مثبت ارزیابی میکنم، اما خانههای امن به نوعی با قانون تعارض دارند …🔖خانههای امن باید استاندارد باشند. 📍با توجه به این که علیه و رو به افزایش است، یکی از خواستههای همیشگی فعالان زنان، ایجاد خانههای امن با شرایط استاندار بوده است …📍این خانهها باید زودتر ایجاد میشدند، اما مسأله این است که خانههای امن به نوعی با تعارض دارند، زیرا با توجه به قانون، زن تحت تکفل مرد است و در محیط بیرون از خانه به اجازهی همسر نیازمند است و این امر در تعارض با موضوع خانههای امن است …📍هنگامی که زن در شرایطی بحرانی قرار دارد، باید در خانهای امن باشد و همسر نباید مکان آن را بداند؛ حال در عمل ممکن است قانون این امر را نادیده بگیرد که نیازمند پیگیری است …🔖قانون وظیفه دارد تبعیض را از بین ببرد. 📍به طور کلی قانون وظیفه دارد در این راستا خدمات ارایه دهد و تبعیض را از بین ببرد و اکنون این پرسش مطرح میشود که آیا خانههای امن وسیلهای برای امنیت این زنها میشود و اگر چنین است باید ت ... جامعه شناسی علامه ۰۹:۲۱ ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ ماده ۴۶ - حق شهروندان است که آزادانه و با رعایت قانون نسبت به تشکیل اجتماعات و راهپیماییها و شرکت در آنها اقدام کنند و از بیطرفی دستگاههای مسئول و حفاظت از امنیت اجتماعات برخوردار شوند …. شهروندی. علامه👇. جامعه شناسی علامه ۲۲:۱۱ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 📚 کتاب تجربه. 🖋 مارشال برمن. ترجمه: مراد نشر طرح نو، …📌 توضیحات در پست قبل. 📌 t. me/atu_sociology/۲۵۷۹. 📌 کتاب از تلگرام …. 🌐جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۲:۱۱ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 📚 کتاب تجربه. 🖋 مارشال برمن. ترجمه: مراد نشر طرح نو، ۱۳۷۹. 📍اگر چه تا کنون کتابهاى بسیارى درباره ى مدرنیسم نوشته و منتشر شده است اما کمتر کتابى را مىتوان یافت که همچون کتاب «تجربهى مدرنیته» در عین بهره مندى از عمق و ژرفا از روانى و سهولت و دلنشینى برخوردار باشد که به کار عموم اهل مطالعه و کتاب بیاید. نوشتار زیر نگاهى گذرا به بخش هاى این کتاب و مباحث مطروحه در آن است …نویسنده همانطور که خودش میگوید، سعیاش بر این بوده تا دری به قلمرو یا ساحت برخی از معنای مدرنیته بگشاید و «ماجراها و دهشتها و سویههای مبهم زندگی مدرن» را بکاود و نقشه یا طرحی از آنها بکشد …نویسنده براى این کار از آثار ادبى و نظرى قرن نوزدهم و بیستم در کنار تجربیات و تخیلاتى که محیطهاى جغرافیایى و اجتماعى القا مىکنند، توام بهره مىبرد. تجربیات و حسهایى که خواست و دگرگونى را ایجاد و مىپرورانند و در این پروردهى عصر مدرن مىتوان هیجان و دهشت، شادى و سردرگمى و بیم و امید را یکجا مشاهده کرد. از یکسو «مهیاى تحقق امکانات جدید در عرصه ى تجربه و حادثه و ماجرا» و از دیگر سو هراسان از رسیدن به ایستگاه نهیلیستى، چرا که درست در زمانی که مىخواهى با فراغت خاطر به تماشاى آفر ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۱۹ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 🔅: طرحی برای تعویق و تعمیق بحران. 🖋 علی معظمی 📍 فعالان کارگری تا به حال نقدهای فراوان و بجایی به این طرح وارد کردهاند از جمله مهمترین آنها میگوید که این طرح در جهت ارزانسازی نیروی کار است: مطابق تبصره ۱ ماده ۵ دستورالعمل اجرایی، واحدهای پذیرنده در بخش غیر کشاورزی میتوانند تا یک چهارم نیروی کار (به ازای هر ۳ شاغل بیمه یک کارورز) و در بخش کشاورزی به ازای هر ۲ شاغل بیمه یک کارورز بپذیرند. این به معنای آن است که در مدت قرارداد پذیرندگی کارورزی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد شاغلان این واحدها ممکن است کارورزان باشند که بدون بیمه و با دستمزدی نامعین که سقف پرداختیاش حداکثر به یک سوم حداقل حقوق میرسد کار میکنند. طبق بند ۳ «توافقنامه» فوقالذکر کارورز متعهد میشود که هر کاری را در حوزه تخصص دانشگاهیش به او ارجاع میدهند انجام دهد؛ مستقل از اینکه آموزشی در کار باشد یا نه. این یعنی بیست و پنج تا سیدرصد شاغلان این واحدها کسانی خواهند بود که از شمول قانون کار، حداقل دستمزد و بیمه خارجند و همین شرایط را برای بقیه هم دشوارتر میکند …🔸طرح کارورزی به دو معنا چیز جدیدی نیست: نه تنها این طرح صورتبندی راهکارهایی است که پیش از این در طرح استاد شاگردی و ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۳ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 🔅کسی که هرگز به مدرسه نرفته است. ممکن است. از واگن باری سرقت کند اما اگر او دارای تحصیلات دانشگاهی باشد. ممکن است. همه راه آهن را سرقت کند …🖊تئودور. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۹:۰۷ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 🔅منابع هنجار گذار اجتماعی. 🖊مصطفی 📍باید توجه داشت که منابع هنجارگذار اجتماعی، شش مورد است؛ معنایش این است که یعنی هیچ انسانی نیست که دست به فعل ارادی بزند، الا اینکه، ولو یک میلیاردم ثانیه قبل از دست زدن به آن فعل خاص ارادی، یک «باید» ی در درونش منعقد شده باشد. امکان ندارد «باید» ی در درون شما نباشد و دست به عملی ارادی بزنید. حال بحث بر سر این است که این بایدها از کجا میآیند؟. ✅این بایدها از شش منبع میآیند که به آنها منابع هنجار گذار میگویند …۱️⃣منبع اول: اخلاق. 📍اگر بایدی در درون من منعقد شد که مرا به رفتاری متواضعانه کشاند، این باید را اخلاق به من گفته است …۲️⃣منبع دوم: حقوق. 📍 اما اگر در هنگام رانندگی، به خود گفتم باید از منتهاالیه سمت راست خود حرکت کنی، این باید را اخلاق نداده است، بلکه حقوق یا قانون داده است. ازین نظر اگر مثلا در انگلیس رانندگی میکردم، قانون آنجا به من میگفت باید از منتها الیه سمت چپ حرکت کنی …۳️⃣منبع سوم: مناسک و شعائر دینی. 📍بعضی بایدها را مناسک و شعائر به ما میدهد. اگر من به خودم گفتم: باید حج بگزاری، نماز بگزاری و …. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 🔴 …. کارتونیست: نازنین جمشیدی. 🗞شهروند، شهرونگ 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۷:۴۲ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ هیچ اندیشهای را نمیتوان به دار آویخت، مگر با اندیشهای بلندتر و تا امروز، هیچ شمشیری نتوانسته است هیچ اندیشهای را نابود کند؛ وگرنه امروز ما همه پیروان سلطان محمود غزنوی بودیم. جامعه شناسی علامه ۱۶:۳۶ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 🔅 سوال نکردن و سوال نداشتن جزئی از رفتار ما شده است. کپی نکردهایم؟ 🔅 همه ما میدانیم که مسائل ایران زیادند، اما بزرگترین مسئله ما آن است که ما توانایی حل مسائل را نداریم! …📚 موانع رشد علمی ایران و راهحلهای آن. 🖋 فرامرز پور. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۰ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 🔅 سرمایه اجتماعی از دیدگاه.. 📍تعریف سرمایه اجتماعی: انباشت منافع بالفعل یا بالقوهای که به تصاحب یک شبکه بادوام روابط کم و بیش نهادینه شده آشنایی یا بازشناخت متقابل مربوطند …از نظر بوردیو شبکههای اجتماعی موهبتی طبیعی نیستند و باید آنها را با انجام کنشهای منطقی و قصدمند برای دستیابی به دیگر سرمایهها و منابع پدید آورد. او سرمایه اجتماعی را یکی از اشکال سرمایه میداند …📌 الف) سرمایه اقتصادی: که قابل تبدیل شدن به پول است و میتواند به شکل حقوق مالکیت نهادینه شود …📌 ب) سرمایه فرهنگی: که تحت تاثیر برخی شرایط به سرمایه اقتصادی بدل میشود و به شکل کیفیات آموزشی نهادینه میگردد …📌 ج) سرمایه اجتماعی: که تحت برخی شرایط به سرمایه اقتصادی تبدیل میشود …بوردیو برای تبدیل پذیری اشکال مختلف سرمایه و بر تقلیل نهایی همه اشکال سرمایه اقتصادی تاکید میکند. از نظر او سرمایه اقتصادی کار انسانی انباشته شده است. تعریف بوردیو از سرمایه اجتماعی نشان میدهد که این سرمایه دو عنصر دارد: نخست روابط اجتماعی که افراد را قادر به دستیابی به منابعی میکند که دیگران یعنی هم گروههایش صاحب آنهایند. و دوم مقدار و کیفیت منابعی که حاصل فرد میشود. سرمایه اجتماعی این امکان ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۴ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 🔅 نحوه برآورده کردن نیاز به قدرت از دیدگاه تئوری انتخاب.. 🌀شکل اول: power on یعنی قدرتشان را بر دیگری اعمال میکنند و با کنترل دیگری یا دیگران احساس قدرت میکنند. تذکر دادن به دیگران، غر زدن، ایراد گرفتن و مجبور کردن دیگران به کارهایی که به گمان این افراد به صلاح آنهاست نمونهی این رفتارهاست …🌀شکل دوم: power with. یعنی قدرت را با دیگران تجربه میکنند مثل وقتی که شما قرار است تصمیمی بگیرید که نتیجهی آن بر روی همسر یا فرزندتان هم اثر میگذارد، آنگاه نظر و خواست آنها را هم در نظر میگیرید و حتی به نظر آنها عمل میکنید. در واقع به دیگری هم فرصت مخالفت و اظهار نظر و تصمیم گیری میدهید …🌀شکل سوم: power within. در این شکل از ارضاء نیاز قدرت فرد نه قدرتش را بر دیگران اعمال میکند و نه با آنها، بلکه قدرت درونی خویش را افزایش میدهد. مثل وقتی که فردی با بالا بردن دانش یا مهارتی در خود احساس توانمندی و قدرت میکند حتی اگر از دیگران هم تحسینی دریافت نکند اهمیتی نمیدهد …افرادی که در ارتقاء دانش و فرهنگ بشر نقش مهمی بازی کردهاند نیاز به قدرتشان را اینگونه برآورده کردهاند. افرادی مثل ادیسون، انیشتین، سقراط، نویسندهها، شاعران و هنرمندان بسیاری در طول تاریخ و یا کسانی که ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۸ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 🔅 وضعیت مستندات علمی ایران در ۳ حوزه علوم انسانی در سال ۲۰۱۵ ♦️بررسی مدارک علمی ایران در سه حوزه علوم اجتماعی، اقتصاد و تجارت، روانشناسی و روانپزشکی نشان میدهد حوزه اقتصاد و تجارت ضعیفترین کیفیت را در مقالات ایران دارند …♦️دفتر علم سنجی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی به بررسی مدارک علمی ایران در سه حوزه علوم اجتماعی، اقتصاد و تجارت، روانشناسی و روانپزشکی در ۱۰ سال گذشته بر اساس پایگاه ESI میپردازد …📍 علوم اجتماعی. تعداد کل مدارک علمی جهان در این حوزه در ۱۰ سال گذشته برابر با ۷۶۳ هزار و ۶۹۴ و تعداد کل استنادات در این حوزه برابر با ۴ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۶۲۵ و میانگین استناد به هر سند مدارک جهان در این حوزه برابر با ۶٫۲۷ بوده است …درهمین مدت تعداد مدارک علمی ایران در حوزه علوم اجتماعی برابر با ۳۵۱۸ مدرک (۰٫۴۶ کل مدارک در این حوزه) و تعداد کل استنادات ایران در این حوزه برابر با ۱۴ هزار و ۲۶۳ (۱٫۸۷ درصد از کل استنادات جهان) و میانگین استناد به هر سند ایران برابر با ۴٫۰۵ بوده است.. بر این مبنا میانگین استناد به هر سند ایران نسبت به جهان برابر با ۰٫۶۴ است که نشان دهنده کیفیت پایین مدارک علمی ایران در این حوزه در مقایسه با میانگین جهانی است …. 📍 اقت ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۱۲ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 🔅 جامعه ایران و پنجرههای شکسته. 🖋 محمد باقر الدین 📍 نظریه «پنجره شکسته» که دستاورد فکری مشترک یک جرمشناس و یک جامعهشناس آمریکایی به نامهای ویلسون و کلینگ است استدلالش این است که جرم نتیجه یک نابسامانی است. اگر پنجرهای شکسته باشد و مرمت نشود آن کس که تمایل به شکستن قانون و هنجارهای اجتماعی را دارد با مشاهده بی تفاوتی جامعه به این امر دست به شکستن پنجرهای دیگر میزند. دیری نمیپاید که پنجرههای بیشتری شکسته میشود و این احساس آنارشی و هرج و مرج از خیابان به خیابان و از محلهای به محله دیگر میرود و با خود سیگنالی را به همراه دارد از این قرار که هر کاری را که بخواهید مجازید انجام دهید بدون آن که کسی مزاحم شما شود. این نظریه بیشتر از همه نشان دهنده شرایط نابسامان و آنومیک یک جامعه است که طی آن هنجارها و ارزشهای آن جامعه یا کارکرد خود را از دست داده و یا دچار کژکارکردی شدهاند. به این معنا که دیگر هنجارها و ارزش هایی وجود ندارد که افراد بر اساس آن رفتار خود را تنظیم کنند و در این شرایط گویی هر کاری انجام آن مجاز است. به عنوان مثال وقتی رشوه خواری یا دروغ گویی در جامعهای رواج پیدا کند و قبح و زشتی آن از بین برود گویی به رفتاری همگانی ... ‹ 192 193 194 195 196 197 198 ›
جامعه شناسی علامه ۱۴:۱۶ ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ 🍀شماره ۲۵ ماهنامه منتشر شد🍀 🌞بیست و پنجمین شماره ماهنامه قلمرو رفاه، ماهنامه تحلیلی در زمینه سیاستگذاری اجتماعی منتشر شد. پرونده اصلی این شماره عنوان «آی تی در خدمت رفاه» را به خود اختصاص داده است در اشاره به موضوع فناوری اطلاعات و کمکی که میتواند به ارائه خدمات رفاهی بکند. گفتگو با علیرضا عبدالله زاده (کارشناس اجتماعی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و تجربه او از «پنجره رفاه ایرانیان»، مهمترین موضوع این بخش است …🌞گزارش اصلی این شماره ماهنامه قلمرو رفاه اختصاص به «بحران موسسات مالی-اعتباری» دارد که در ماههای اخیر سبب نگرانی تعداد زیادی از شهروندان شده است. اما ریشههای بحران را از منظر اقتصاد سیاسی چگونه میتوان تحلیل کرد؟ …🌞طبق آمارهای رسمی از هر ۶ ازدواج یک مورد به طلاق منجر میشود. برای ریشهیابی این مسئله در بخش اجتماعی ماهنامه با دو پژوهشگر اجتماعی، خانمها فاطمه صادقی و آذر تشکر در بخش «مسئلهای به اسم طلاق» گفتگو شده است …🌞در بخش بینالملل، «شوک کوربین» اشاره به انتخابات پارلمانی اخیر بریتانیا که منجر به از دست رفتن اکثریت محافظهکاران و کسب بیش از ۳۰ کرسی بیشتر برای حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین شد ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۰ ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ 📚 کتاب نظم گفتار. 🖋 میشل. ترجمه: باقر پرهام نشر آگه، ۱۳۸۰. 📌 توضیحات در پست قبل. 📌 t. me/atu_sociology/۲۵۸۵. 📌 کتاب از تلگرام …. 🌐جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۰ ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ 📚 کتاب نظم گفتار. 🖋 میشل. ترجمه: باقر پرهام نشر آگه، ۱۳۸۰. 📍کتاب نظم گفتار سخنرانی میشل فوکو در افتتاحیه درس گفتارهای وی در کلژدو فرانس میباشد صحبتهای فوکو در این سخنرانی که در جهت آشنایی حضار و علاقمندان با ریوس درس گفتارهای وی در سالهای آتی و همچنین توضیح کلی از پایه وبن و ریشهی افکار وی و همچنین تنظیم مفاد درسی برای سالهای پیش رو میباشد. اما از هر جهت به موضوع بنگریم نگاه به کتاب نظم گفتار بسیار حایز اهمیت میباشد:.۱: از این بابت که با تورق و خواندن آن بی شک تمام ریز و درشت زیر بنای افکار فوکو را ملاحظه میکنیم.۲: این سخنرانی بی شک تنها به مثابهی معرفی و رئوس درسی وی نبوده است بلکه در آن فوکو تمام داشته و نداشتههای سخن را بازگو میکند تا شنوندهی کلژدو فرانس را بیشتر بیشتر با خود همراه کند.۳: موضوع اصلی این سخنرانی به گفتار و تمام محدودیتهای و پیش فرضهای مواجهه با سخن و گفتار میپردازد و از بنای تحلیلی آن روشهای به نظم در آمده در گفتار و محدودیت و الزامات سخن مورد توجه قرار داده شده است …. ✅ برای مطالعه آنلاین کتاب و یا دانلود مستقیم به لینک زیر سر بزنید👇👇👇. 📌 goo. gl/yigs۶۱. و یا در نوشته بعد، از تلگرام دانلود کنی ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۱۲ ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ 🔅هدف انسان شناسی این است که جهان را برای بقاء تفاوتهای فرهنگی امن کنیم... 🖊روت بنه 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۱:۰۶ ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ 🔅مفقود شده در شخصیت ایرانیان.. 🖊علی عوامل بسیاری در جامعه بحران زده ایران سبب نادیده انگاری و ازدست دادن کودکی در بین ایرانیان میشود، امری که شخصیت بزرگسال و زندگی او را بشدت تحت تأثیر قرار میدهد:. -عدم تحصیل کودکان، بویژه در مناطق فقیر و بین أقشار فاقد اقامت و هویت ایرانی مانند کودکان مهاجر افغان،. -کاراجباری کودکان، بدلیل فقر و اجبار خانواده برای همیاری در تأمین معاش. -زندگی خیابانی کودک از جمله فضاهای دیگری است که کودک را بگونهای زودهنگام وارد فضای اجتماعی و عمومی خیابان میکند،. -تجاوز به کودکان زیر نام ازدواج کودک و فشار خانواده بر ازدواج زودهنگام و اجباری کودک با حمایت قوانین مدنی در کشور از دیگر عواملی است که کودکی را بویژه نزد دختران به تباهی میکشد،. -اعتیاد کودک، خواه اعتیاد کودک در خانواده معتاد، خواه اعتیاد کودک در خیابان و بازار کار اجباری، خواه زندگی در فضاهای زیست اجتماعی اعتیاد زا نیز از زمره بزرگترین عوامل نابودی کودکی میگردد،. -طلاق و بی همسری بدون تأمین اجتماعی زنان سرپرست خانواده و کودک، دیگر زمینه ساز طی روند نابهنجار رشد یک کودک در جامعهای میشود که کودک حق و حقوق مناسبی برای امنیت و بهداشت و ا ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ 🔅 آیا خانههای امن، امن هستند؟!. 🖊 زهرا منصوری 📍در پی انتشار خبر راهاندازی ۲۲ خانه امن ویژه بانوان آسیب دیده، لازمست عرض شود ایجاد خانههای امن را به شرطی که استاندارد باشند، مثبت ارزیابی میکنم، اما خانههای امن به نوعی با قانون تعارض دارند …🔖خانههای امن باید استاندارد باشند. 📍با توجه به این که علیه و رو به افزایش است، یکی از خواستههای همیشگی فعالان زنان، ایجاد خانههای امن با شرایط استاندار بوده است …📍این خانهها باید زودتر ایجاد میشدند، اما مسأله این است که خانههای امن به نوعی با تعارض دارند، زیرا با توجه به قانون، زن تحت تکفل مرد است و در محیط بیرون از خانه به اجازهی همسر نیازمند است و این امر در تعارض با موضوع خانههای امن است …📍هنگامی که زن در شرایطی بحرانی قرار دارد، باید در خانهای امن باشد و همسر نباید مکان آن را بداند؛ حال در عمل ممکن است قانون این امر را نادیده بگیرد که نیازمند پیگیری است …🔖قانون وظیفه دارد تبعیض را از بین ببرد. 📍به طور کلی قانون وظیفه دارد در این راستا خدمات ارایه دهد و تبعیض را از بین ببرد و اکنون این پرسش مطرح میشود که آیا خانههای امن وسیلهای برای امنیت این زنها میشود و اگر چنین است باید ت ...
جامعه شناسی علامه ۰۹:۲۱ ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ ماده ۴۶ - حق شهروندان است که آزادانه و با رعایت قانون نسبت به تشکیل اجتماعات و راهپیماییها و شرکت در آنها اقدام کنند و از بیطرفی دستگاههای مسئول و حفاظت از امنیت اجتماعات برخوردار شوند …. شهروندی. علامه👇.
جامعه شناسی علامه ۲۲:۱۱ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 📚 کتاب تجربه. 🖋 مارشال برمن. ترجمه: مراد نشر طرح نو، …📌 توضیحات در پست قبل. 📌 t. me/atu_sociology/۲۵۷۹. 📌 کتاب از تلگرام …. 🌐جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۲:۱۱ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 📚 کتاب تجربه. 🖋 مارشال برمن. ترجمه: مراد نشر طرح نو، ۱۳۷۹. 📍اگر چه تا کنون کتابهاى بسیارى درباره ى مدرنیسم نوشته و منتشر شده است اما کمتر کتابى را مىتوان یافت که همچون کتاب «تجربهى مدرنیته» در عین بهره مندى از عمق و ژرفا از روانى و سهولت و دلنشینى برخوردار باشد که به کار عموم اهل مطالعه و کتاب بیاید. نوشتار زیر نگاهى گذرا به بخش هاى این کتاب و مباحث مطروحه در آن است …نویسنده همانطور که خودش میگوید، سعیاش بر این بوده تا دری به قلمرو یا ساحت برخی از معنای مدرنیته بگشاید و «ماجراها و دهشتها و سویههای مبهم زندگی مدرن» را بکاود و نقشه یا طرحی از آنها بکشد …نویسنده براى این کار از آثار ادبى و نظرى قرن نوزدهم و بیستم در کنار تجربیات و تخیلاتى که محیطهاى جغرافیایى و اجتماعى القا مىکنند، توام بهره مىبرد. تجربیات و حسهایى که خواست و دگرگونى را ایجاد و مىپرورانند و در این پروردهى عصر مدرن مىتوان هیجان و دهشت، شادى و سردرگمى و بیم و امید را یکجا مشاهده کرد. از یکسو «مهیاى تحقق امکانات جدید در عرصه ى تجربه و حادثه و ماجرا» و از دیگر سو هراسان از رسیدن به ایستگاه نهیلیستى، چرا که درست در زمانی که مىخواهى با فراغت خاطر به تماشاى آفر ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۱۹ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 🔅: طرحی برای تعویق و تعمیق بحران. 🖋 علی معظمی 📍 فعالان کارگری تا به حال نقدهای فراوان و بجایی به این طرح وارد کردهاند از جمله مهمترین آنها میگوید که این طرح در جهت ارزانسازی نیروی کار است: مطابق تبصره ۱ ماده ۵ دستورالعمل اجرایی، واحدهای پذیرنده در بخش غیر کشاورزی میتوانند تا یک چهارم نیروی کار (به ازای هر ۳ شاغل بیمه یک کارورز) و در بخش کشاورزی به ازای هر ۲ شاغل بیمه یک کارورز بپذیرند. این به معنای آن است که در مدت قرارداد پذیرندگی کارورزی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد شاغلان این واحدها ممکن است کارورزان باشند که بدون بیمه و با دستمزدی نامعین که سقف پرداختیاش حداکثر به یک سوم حداقل حقوق میرسد کار میکنند. طبق بند ۳ «توافقنامه» فوقالذکر کارورز متعهد میشود که هر کاری را در حوزه تخصص دانشگاهیش به او ارجاع میدهند انجام دهد؛ مستقل از اینکه آموزشی در کار باشد یا نه. این یعنی بیست و پنج تا سیدرصد شاغلان این واحدها کسانی خواهند بود که از شمول قانون کار، حداقل دستمزد و بیمه خارجند و همین شرایط را برای بقیه هم دشوارتر میکند …🔸طرح کارورزی به دو معنا چیز جدیدی نیست: نه تنها این طرح صورتبندی راهکارهایی است که پیش از این در طرح استاد شاگردی و ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۳ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 🔅کسی که هرگز به مدرسه نرفته است. ممکن است. از واگن باری سرقت کند اما اگر او دارای تحصیلات دانشگاهی باشد. ممکن است. همه راه آهن را سرقت کند …🖊تئودور. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۹:۰۷ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 🔅منابع هنجار گذار اجتماعی. 🖊مصطفی 📍باید توجه داشت که منابع هنجارگذار اجتماعی، شش مورد است؛ معنایش این است که یعنی هیچ انسانی نیست که دست به فعل ارادی بزند، الا اینکه، ولو یک میلیاردم ثانیه قبل از دست زدن به آن فعل خاص ارادی، یک «باید» ی در درونش منعقد شده باشد. امکان ندارد «باید» ی در درون شما نباشد و دست به عملی ارادی بزنید. حال بحث بر سر این است که این بایدها از کجا میآیند؟. ✅این بایدها از شش منبع میآیند که به آنها منابع هنجار گذار میگویند …۱️⃣منبع اول: اخلاق. 📍اگر بایدی در درون من منعقد شد که مرا به رفتاری متواضعانه کشاند، این باید را اخلاق به من گفته است …۲️⃣منبع دوم: حقوق. 📍 اما اگر در هنگام رانندگی، به خود گفتم باید از منتهاالیه سمت راست خود حرکت کنی، این باید را اخلاق نداده است، بلکه حقوق یا قانون داده است. ازین نظر اگر مثلا در انگلیس رانندگی میکردم، قانون آنجا به من میگفت باید از منتها الیه سمت چپ حرکت کنی …۳️⃣منبع سوم: مناسک و شعائر دینی. 📍بعضی بایدها را مناسک و شعائر به ما میدهد. اگر من به خودم گفتم: باید حج بگزاری، نماز بگزاری و …. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 🔴 …. کارتونیست: نازنین جمشیدی. 🗞شهروند، شهرونگ 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۷:۴۲ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ هیچ اندیشهای را نمیتوان به دار آویخت، مگر با اندیشهای بلندتر و تا امروز، هیچ شمشیری نتوانسته است هیچ اندیشهای را نابود کند؛ وگرنه امروز ما همه پیروان سلطان محمود غزنوی بودیم.
جامعه شناسی علامه ۱۶:۳۶ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 🔅 سوال نکردن و سوال نداشتن جزئی از رفتار ما شده است. کپی نکردهایم؟ 🔅 همه ما میدانیم که مسائل ایران زیادند، اما بزرگترین مسئله ما آن است که ما توانایی حل مسائل را نداریم! …📚 موانع رشد علمی ایران و راهحلهای آن. 🖋 فرامرز پور. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۰ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 🔅 سرمایه اجتماعی از دیدگاه.. 📍تعریف سرمایه اجتماعی: انباشت منافع بالفعل یا بالقوهای که به تصاحب یک شبکه بادوام روابط کم و بیش نهادینه شده آشنایی یا بازشناخت متقابل مربوطند …از نظر بوردیو شبکههای اجتماعی موهبتی طبیعی نیستند و باید آنها را با انجام کنشهای منطقی و قصدمند برای دستیابی به دیگر سرمایهها و منابع پدید آورد. او سرمایه اجتماعی را یکی از اشکال سرمایه میداند …📌 الف) سرمایه اقتصادی: که قابل تبدیل شدن به پول است و میتواند به شکل حقوق مالکیت نهادینه شود …📌 ب) سرمایه فرهنگی: که تحت تاثیر برخی شرایط به سرمایه اقتصادی بدل میشود و به شکل کیفیات آموزشی نهادینه میگردد …📌 ج) سرمایه اجتماعی: که تحت برخی شرایط به سرمایه اقتصادی تبدیل میشود …بوردیو برای تبدیل پذیری اشکال مختلف سرمایه و بر تقلیل نهایی همه اشکال سرمایه اقتصادی تاکید میکند. از نظر او سرمایه اقتصادی کار انسانی انباشته شده است. تعریف بوردیو از سرمایه اجتماعی نشان میدهد که این سرمایه دو عنصر دارد: نخست روابط اجتماعی که افراد را قادر به دستیابی به منابعی میکند که دیگران یعنی هم گروههایش صاحب آنهایند. و دوم مقدار و کیفیت منابعی که حاصل فرد میشود. سرمایه اجتماعی این امکان ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۴ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 🔅 نحوه برآورده کردن نیاز به قدرت از دیدگاه تئوری انتخاب.. 🌀شکل اول: power on یعنی قدرتشان را بر دیگری اعمال میکنند و با کنترل دیگری یا دیگران احساس قدرت میکنند. تذکر دادن به دیگران، غر زدن، ایراد گرفتن و مجبور کردن دیگران به کارهایی که به گمان این افراد به صلاح آنهاست نمونهی این رفتارهاست …🌀شکل دوم: power with. یعنی قدرت را با دیگران تجربه میکنند مثل وقتی که شما قرار است تصمیمی بگیرید که نتیجهی آن بر روی همسر یا فرزندتان هم اثر میگذارد، آنگاه نظر و خواست آنها را هم در نظر میگیرید و حتی به نظر آنها عمل میکنید. در واقع به دیگری هم فرصت مخالفت و اظهار نظر و تصمیم گیری میدهید …🌀شکل سوم: power within. در این شکل از ارضاء نیاز قدرت فرد نه قدرتش را بر دیگران اعمال میکند و نه با آنها، بلکه قدرت درونی خویش را افزایش میدهد. مثل وقتی که فردی با بالا بردن دانش یا مهارتی در خود احساس توانمندی و قدرت میکند حتی اگر از دیگران هم تحسینی دریافت نکند اهمیتی نمیدهد …افرادی که در ارتقاء دانش و فرهنگ بشر نقش مهمی بازی کردهاند نیاز به قدرتشان را اینگونه برآورده کردهاند. افرادی مثل ادیسون، انیشتین، سقراط، نویسندهها، شاعران و هنرمندان بسیاری در طول تاریخ و یا کسانی که ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۸ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 🔅 وضعیت مستندات علمی ایران در ۳ حوزه علوم انسانی در سال ۲۰۱۵ ♦️بررسی مدارک علمی ایران در سه حوزه علوم اجتماعی، اقتصاد و تجارت، روانشناسی و روانپزشکی نشان میدهد حوزه اقتصاد و تجارت ضعیفترین کیفیت را در مقالات ایران دارند …♦️دفتر علم سنجی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی به بررسی مدارک علمی ایران در سه حوزه علوم اجتماعی، اقتصاد و تجارت، روانشناسی و روانپزشکی در ۱۰ سال گذشته بر اساس پایگاه ESI میپردازد …📍 علوم اجتماعی. تعداد کل مدارک علمی جهان در این حوزه در ۱۰ سال گذشته برابر با ۷۶۳ هزار و ۶۹۴ و تعداد کل استنادات در این حوزه برابر با ۴ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۶۲۵ و میانگین استناد به هر سند مدارک جهان در این حوزه برابر با ۶٫۲۷ بوده است …درهمین مدت تعداد مدارک علمی ایران در حوزه علوم اجتماعی برابر با ۳۵۱۸ مدرک (۰٫۴۶ کل مدارک در این حوزه) و تعداد کل استنادات ایران در این حوزه برابر با ۱۴ هزار و ۲۶۳ (۱٫۸۷ درصد از کل استنادات جهان) و میانگین استناد به هر سند ایران برابر با ۴٫۰۵ بوده است.. بر این مبنا میانگین استناد به هر سند ایران نسبت به جهان برابر با ۰٫۶۴ است که نشان دهنده کیفیت پایین مدارک علمی ایران در این حوزه در مقایسه با میانگین جهانی است …. 📍 اقت ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۱۲ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ 🔅 جامعه ایران و پنجرههای شکسته. 🖋 محمد باقر الدین 📍 نظریه «پنجره شکسته» که دستاورد فکری مشترک یک جرمشناس و یک جامعهشناس آمریکایی به نامهای ویلسون و کلینگ است استدلالش این است که جرم نتیجه یک نابسامانی است. اگر پنجرهای شکسته باشد و مرمت نشود آن کس که تمایل به شکستن قانون و هنجارهای اجتماعی را دارد با مشاهده بی تفاوتی جامعه به این امر دست به شکستن پنجرهای دیگر میزند. دیری نمیپاید که پنجرههای بیشتری شکسته میشود و این احساس آنارشی و هرج و مرج از خیابان به خیابان و از محلهای به محله دیگر میرود و با خود سیگنالی را به همراه دارد از این قرار که هر کاری را که بخواهید مجازید انجام دهید بدون آن که کسی مزاحم شما شود. این نظریه بیشتر از همه نشان دهنده شرایط نابسامان و آنومیک یک جامعه است که طی آن هنجارها و ارزشهای آن جامعه یا کارکرد خود را از دست داده و یا دچار کژکارکردی شدهاند. به این معنا که دیگر هنجارها و ارزش هایی وجود ندارد که افراد بر اساس آن رفتار خود را تنظیم کنند و در این شرایط گویی هر کاری انجام آن مجاز است. به عنوان مثال وقتی رشوه خواری یا دروغ گویی در جامعهای رواج پیدا کند و قبح و زشتی آن از بین برود گویی به رفتاری همگانی ...