جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۹ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ 🔅 تحرک اجتماعی.. 📍 تحرک اجتماعی مهمترین مبحث در نظریات و اندیشههای سوروکین است مطالعات تحرک اجتماعی بیش از ۵۰ سال است که در علوم اجتماعی صورت میگیرد. یکی از نخستین مطالعات در این زمینه بررسی سوروکین در سال ۱۹۲۷ است. سوروکین جوامع متعددی را مورد مطالعه قرار داد از جمله روم و چین قدیم. همچنین یکی از نخستین مطالعات تفصیلی تحرک اجتماعی در ایالات متحده آمریکا را انجام داد. او نتیجهگیری کرد که فرصتهای تحرک صعودی سریع در آمریکا خیلی محدودتر از آن است که افسانههای قوی امریکایی نشان میدهد. اما تکنیکهای سوروکین برای گردآوری دادهها نسبتا ابتدایی بود. سوروکین از نظریهپردازانی است که به تحول تکخطی، حرکتی و دورانی اعتقاد دارد و در نظریاتش خوشبینی کمتری دیده میشود. سوروکین نظریهای را پروراند که دستکم از جهت پهنه و پیچیدگی بر کار پارسونز برتری دارد. کاملترین بیان نظریهاش در کتاب پویایی اجتماعی و فرهنگی وی آمده است. ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۲۲ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ 📚 کتاب سیمای در ایران. 🖋 جلال ستاری. نشر مرکز، ۱۳۷۵ …📌 توضیحات در پست قبل 📌 t. me/atu_sociology/۲۵۴۶. 📌 کتاب از تلگرام …. 🌐جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۶:۲۰ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ 📚 کتاب سیمای در ایران. 🖋 جلال ستاری. نشر مرکز، ۱۳۷۵ 📍این کتاب تفکری است در باب جنبههای نظری و عملی برخورد با زنان در فرهنگ ایرانی و به اتکای شواهد مستند و روشنگر که از لابهلای متون و منابع اصیل تاریخی و ادبی استخراج شدهاند موقعیت و منزلت زنان را از دید خواص و عوام جامعه نشان میدهد و جنبههای مثبت و منفی آن را بررسی میکند. با آنکه هدف کتاب پژوهش تفصیلی تاریخی نیست. در حد لزوم به پیشینه تاریخی وضع زنان در تمدنهای گوناگون جهان و به ویژه در ایران باستان و عرب جاهلی پرداخته شده و به تحلیلهای جامعهشناسان و مردمشناسان و صاحب نظران برجسته در این باره نیز اشارههایی شده است …در این کتاب، رقم زدن تصویری از زن ایرانی بدانگونه که در فرهنگ ایران پس از اسلام نقش بسته، منظور نگارندهاست، و بنابراین به موقعیت اجتماعی زن در ایران پیش از اسلام به صورت مثالی و قدسیش در اساطیر و حماسه به یاد سپردنی است و به مقام والای شهریاری نیز رسید، اما بنا به مقتضیات تاریخی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی، به قولی، روی هم رفته سیر نزولی داشت، نمیپردازد …✅ برای مطالعه آنلاین کتاب و یا دانلود مستقیم به لینک زیر سر بزنید👇👇👇. 📌 goo. gl/nc۷xim. و یا در نوش ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۴۴ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ 🔅و.. 🖊دکتر محمد باقر الدین نظریه «پنجره شکسته» که دستاورد فکری مشترک یک جرمشناس و یک جامعهشناس آمریکایی به نامهای و است استدلالش این است که جرم نتیجه یک نابسامانی است. اگر پنجرهای شکسته باشد و مرمت نشود آن کس که تمایل به شکستن قانون و هنجارهای اجتماعی را دارد با مشاهده بی تفاوتی جامعه به این امر دست به شکستن پنجرهای دیگر میزند. دیری نمیپاید که پنجرههای بیشتری شکسته میشود و این احساس آنارشی و هرج و مرج از خیابان به خیابان و از محلهای به محله دیگر میرود و با خود سیگنالی را به همراه دارد از این قرار که هر کاری را که بخواهید مجازید انجام دهید بدون آن که کسی مزاحم شما شود. این نظریه بیشتر از همه نشان دهنده شرایط نابسامان و آنومیک یک جامعه است که طی آن هنجارها و ارزشهای آن جامعه یا کارکرد خود را از دست داده و یا دچار کژکارکردی شدهاند. به این معنا که دیگر هنجارها و ارزش هایی وجود ندارد که افراد بر اساس آن رفتار خود را تنظیم کنند و در این شرایط گویی هر کاری انجام آن مجاز است. به عنوان مثال وقتی رشوه خواری یا دروغ گویی در جامعهای رواج پیدا کند و قبح و زشتی آن از بین برود گویی به رفتاری همگانی تبدیل میشود و ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۰۶ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ فرهنگ تجاوز را به کودکان آموزش ندهیم.. این یادداشت وبلاگ شبنویس را بخوانید و برای دیگران بفرستید نویسندهی این وبلاگ پزشکی است اهل دل و اهل قلم، که تخصصش را در سوئد گرفته و اکنون در کانادا به پژوهش در رشتهای خاص مشغول است …او در این یادداشت به شش مورد رایج اشاره میکند که از طریق آنها، ناخواسته یا تصادفی، فرهنگ تجاوز را به فرزندانمان آموزش میدهیم … «فرهنگ تجاوز به فرهنگی گفته میشود که در آن تعرضات جنسی در قالب کلام، لمس بدن و یا انواع خشونتهای جنسی از جمله تجاوز (اکثرا در قبال زنان و یا اقلیتهای جنسی) شایع است. اما سؤال این است که یک فرد از چه زمانی فرهنگ تجاوز در ذهنش شکل میگیرد؟ جواب ساده است. درست مثل هر رفتار دیگر، از همان کودکی.». مطالعهی این یادداشت احتمالا متعجب و متأسف میشوید:. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۸ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ 🔅هنگامى که سکوت. جایگزین حقیقت شود،.. آن سکوت یک دروغ است 🖊یوگنى. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۱:۵۲ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ 🔅از دلیل ها تا افزایش ازدواج دهه هفتادیها …📍در حال حاضر ۲۵٫۱ درصد (حدود ۱۰ میلیون نفر) از جمعیت زنان کل کشور را «دختران» جوان ت وجود ۱۰۰ پسر در سن ازدواج در برابر ۸۲ دختر. سیدحسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در گفت و گو با ایسنا گفت: براساس آخرین سرشماری سال ۹۵ جمعیت کل کشور ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۹ نفر است که از این تعداد ۵۱ درصد مرد و ۴۹ درصد زن هستند. این در حالیست که ۴ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۲۲۵ نفر دختر مجرد در سن ازدواج (۱۵ تا ۲۹ سال) و ۵ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۹۸۹ نفر پسر در سن ازدواج (۲۰ تا ۳۴ سال) در کشور داریم …چلک همچنین تصریح کرد: در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰ پسر، ۸۲ دختر در سن ازدواج در کشور وجود دارد این در حالیست که میانگین سن ازدواج در حال افزایش و به کمتر از ۲۵ سال رسیده است؛ البته میانگین سن ازدواج در میان تحصیلکردگان بیش از جمعیت عمومی کشور است …۵ درصد دختران کشور در تجرد قطعی. این درحالیست که شهلا کاظمی پور، جمعیتشناس نیز در این خصوص به ایسنا گفت: براساس سرشماری سال ۹۵، جمعیت زنان بالای ۱۰ سال کشور، ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است که ۲۶ درصد آنان مجرد هستند. جمعیت مردان بالای ۱۰ سال حدود ۳۳ میلیون و ۵۶۰ هزار نفر است که ۳۴ درصد آنان مجرد هستند بدین ترتیب حدود ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مج ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۵۶ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ 🔅نومیدی ترسناکتر از پیری است. در پیری جسم ما مچاله میشود. در نومیدی … روح ما!. 🖊جورج برنارد. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ 🔅آمیزهی حق و باطل. 🖊مصطفی 📍ما باید واقعا باور کنیم که هیچ انسانی حق مجسم نیست و هیچ انسانی هم باطل مجسم نیست وگرنه نمیتوانیم عقلانی زندگی کنیم. کسانی میتوانند عقلانی زندگی کنند که هیچ انسانی را حق مسلم ندانند و باطل مسلم هم ندانند؛ یعنی یکپارچه حق ندانند و یکپارچه باطل هم ندانند. شما اگر کسی را یکپارچه باطل بدانید نسبت به ادلهای که بر سخنش میآورد بیاعتنا میشوید چون اصل سخنش را باطل میدانید به ادلهاش گوش نمیسپارید. از طرف دیگر هم اگر کسی را حق مجسم بدانید به ادلهاش گوش نمیسپارید. چرا؟ چون میگویید سخن ایشان دلیل نمیخواهد، هرچه میگویند درست است.. 📍آدم برای اینکه علاوه بر مدعای کسی، به دلیل او هم گوش بدهد، نباید او را حق مجسم بداند و نه باطل مجسم. ما وقتی کسی را حق مجسم بدانیم دیگر به دلیلش گوش نمیدهیم چون میگوییم مدعایش درست است و دیگر احتیاج به دلیل نیست. وقتی کسی را باطل مجسم هم بدانیم باز به دلیلش گوش نمیدهیم چون میگوییم مدعایش نادرست است دلیلش هرچه میخواهد باشد. ... جامعه شناسی علامه ۰۸:۵۳ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ ماده ۴۳ - شهروندان از حق تشکیل، عضویت و فعالیت در احزاب، جمعیتها، انجمنهای اجتماعی، فرهنگی، علمی، سیاسی و صنفی و سازمانهای مردم هیچکس را نمیتوان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت. عضویت یا عدم عضویت نباید موجب سلب یا محدودیت حقوق شهروندی یا موجب تبعیض ناروا شود …. شهروندی. علامه👇. جامعه شناسی علامه ۲۱:۱۵ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ 🔅 نگاهی جامعهشناختی به پدیده کولهبری. 🖋 ادریس پروران 📍 پدیده کولبری از یک فعالیت کوچک برای واردات و صادرات اقلام موردنیاز در کنار فعالیتهای دیگر اقتصادی مانند کشاورزی و دامپروری به مهمترین کنش اقتصادی یک بخش از بدنه اجتماعی جامعه برای امرار و معاش مبدل گشته است, با دقت و نقطه گذاری تاریخی میتوان سیر تکامل این پدیده اجتماعی_جغرافیایی را تحلیل کرد. داشتن نگاه تحلیلی ما را با یک پدیده چند وجهی و مرکب آشنا میکند, با بررسی سیستمی لایهها و شبکههای این بخش از جامعه درمیابیم که در گذار زمان این شبکه جغرافیایی تحت تاثیر پارمترها و مصالح ساخت اجتماعی قرار گرفته و فشارها و کنشهای محیطی مشخصی را بر خود متحمل دانسته است و اثرگذاری و تجمع چندگونگی مولفهها و عوامل ساخت محور پشت این لایه اجتماعی, محوریت اقتصاد و سرمایههای اجتماعی را به ضعف و چالش کشانده است. وبدلیل ناسازگاری و تعارض میان ساخت این لایه و شبکهها با ساخت اقتصادی, اجتماعی و سیاسی موجود بتدریج سرمایههای اجتماعی شکل هویتی و قومی به خود میگیرد زیرا این شبکهها زمانیکه از حمایت ساخت اجتماعی موجود بی پناه و تهی پنداشته شوند و چتر این ساخت رو بر روی خود احساس نکنند به سمتی گرایش پیدا میکنن ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۹ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ 📚 نظام سلامت، با توجه به اهمیت سلامت و نقش آن در جامعه، از اولویتهای اصلی دولتها بوده است تغییرات مداوم و مستمر در سبکهای زندگی و الگوهای بیماری افراد جامعه از یک سو و افزایش انتظارات و هزینههای سلامت از سویی دیگر، مدیریت بخش سلامت را همواره با چالشهای جدی مواجه کرده است. در همین راستا نظامهای سلامت همواره تلاش میکنند به شکلی پویا با رفع چالشها، پاسخگوی نیازها و انتظارات آحاد مردم جامعه باشند. کشور ما نیز در دهههای اخیر در جهت اصلاح نظام سلامت گام هایی را برداشته است که بعضی از آنها موفق و برخی هم ناموفق بودهاند. در دولت یازدهم، رویکرد دولت تدبیر و امید به حوزه سلامت به گونهای بود که سلامت به عنوان یکی از برنامههای محوری مورد توجه قرار گرفت. در همین راستا، طرح تحول سلامت به عنوان یکی از بزرگترین و گستردهترین برنامههای اصلاحی در نظام سلامت، با هدف محافظت مالی مردم در قبال هزینههای سلامت، ارتقای کیفیت خدمات درمانی و بهبود دسترسی افراد به خدمات، با جدیت تمام از اردیبهشت سال ۱۳۹۲ کلید خورد. بدیهی است تداوم و پایداری طرح مذکور نیازمند شناسایی چالشهای پیش رو و ارائه راهکارهایی در جهت رفع موانع موجود میباشد. طرح تحول سلامت از همان ابتدا در کنار حامیان پر و پا قرص خو ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۲۳ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ 📢 اطلاعیه:. 📍 پرونده ویژه مجله رسانه فرهنگ به موضوع «فضای جنسیتی» اختصاص دارد از علاقمندان برای ارایه یادداشت خواهشمند است یادداشتهای خود را به ایمیل مجله ارسال یا با آی دی زیر مکاتبه کنند:. ددلاین ارائه یادداشت: تا ۳۰ شهریور ماه. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۷ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ 🔅 ما را رها کنید در این رنج بیحساب …. 🖋 پوریا نیا 📍 در این چند روز سه اتفاق افتاد که به هیچ شکلی قابل هضم نیست. یکی پخش شدن استوری یکی از آقازادهها بود که با حالتی مست در اتاق با خانمی برهنه بر تخت فخر فروشی میکرد، دومی سخنان گوهربار فرزند رشید جناب محمدرضا عارف بود که پیشرفتهای خود را نه بخاطر موقعیت عالی و منحصر به فرد خود (ترجیحا دربارهی رانت و پارتی بازی چیزی نمیگویم هرچند مشخص است) بلکه به ژنهای برتر پدر و مادر خود مربوط ساخت و به شکلی وقیحانه رفتاری مشابه نازیهای آلمان را علیه مردم خود به کار گرفت و دیواری عظیم بین خود و قشر عظیمی از مردم کشید، نژاد برتر و نژاد پست. سومین اتفاق هم پخش شدن تصاویر و ویدئوهای بیحجاب آزاده نامداری، مجری سابق صدا و سیما و یکی از مبلغین و طرفداران پروپاقرص حجاب (اجباری) بود که با واکنش شدید کاربران شبکههای اجتماعی مواجه شد. 📍 اما پرسش اساسی ما اینجاست: علت چیست که افراد رفتاری متفاوت با چارچوب نقش هایی که در اجتماع پذیرفتهاند انجام میدهند؟ برای این پرسش، چند پاسخ وجود دارد:.۱. اولین پاسخ مسئله بازی نقش است. مردم میل شدیدی دارند تا در روی صحنه نقش بازی کنند. آنها تنها به انجام نقشهای مشخص و ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۳۱ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ 🔅 اقتصاد سیاسی خطر در جامعۀ پرمخاطره. 🖋 رضا 🔸رویکرد غالب در تحلیل مخاطرات کاری و غیرکاری نظیر حوادث رانندگی در ایران بیش از هر چیز مبتنی بر «فردیدیدن» مخاطره است. ازهمینرو، حتی در دستهبندی عوامل بروز حادثه برچسب «بیاحتیاطی» بیشترین میزان فراوانی را دارد. برای مثال، از مجموع حدود ۱۴۰۰ نفر مرگومیر حین کار و همین مقدار قطع عضو حین کار در سال، بیش از ۹۰ درصد موارد به بیاحتیاطی نسبت داده شده است. همین نرخ در حوادث رانندگی هم تکرار میشود. در این نگاه واقعیت گورخوابی هم به ورشکستگی فرد گورخواب درنتیجۀ تصمیمات غلط فردی، یا مسئلۀ بیکاری به «ضعف مهارتهای فردی» تقلیل مییابد. اساسا این «فرد» است که باید در مقابل مخاطرههای مداوم از خود مراقبت کند و ساختارها و نهادها، وظیفهای برعهده ندارند …🔸در این نوع تحلیل نوعی «انکار وضعیت» نهفته است؛ انکار عوامل ساختاری. زیرا تأکید بر این نوع عوامل، بیمسئولیتیها، رهاشدگیها، و ناکارآمدیها را آشکار میکند. «پاسخگویی» میطلبد. چیزی که ساختار از آن فراری است. ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۳۵ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ 🔅 جامعهشناسی قساوت سازمانیافته با سخنرانی راد، زاد، زادگان و.. خشونت با وساطت سازمانی 📌 قانعی راد: نوربرت معتقد است که فرآیند ایجاد تمدن در دولت مطلقه شکل پیدا کرد. معمولا ما با دولت مطلقه مخالف هستیم زیرا آن را استبدادی میدانیم اما از نظر الیاس، دولت مطلقه یک برههای از تحول تاریخی بود که آمد تا خشونت را کنترل کند. فرآیندی بود که در آن، اشراف جنگجو به اشراف درباری تبدیل شدند. اما چگونه این اتفاق افتاد؟ در آستانه دوره مدرن، در جامعه ظرفیتهای اقتصادی به وجود آمد که پادشاه از آنها از طریق سیستم مالیاتگیری استفاده و بعد سرباز را به صورت مزدور استخدام کرد و دیگر نیازی به اشراف نداشت که برای او بجنگند. بنابراین، بخشی از اشراف وارد دربار شده و تبدیل به اشراف درباری شدند. سپس زیرنظر ملکه، به موسیقی و هنر پرداختند و حتی از دل آنها بود که فرهنگ به یک معنا بیرون آمد و با انحصار قدرتی که پادشاه ایجاد کرد توانست به تدریج، خشونت را از جامعه حذف کند. اشراف دیروز که پیش از این قدرت خود در برابر شاه را با شمشیر نشان میدادند امروز باید خویشتنداری خود را در برابر ملکه نشان میدادند و در همین فرآیند، شخصیتی شکل میگیرد که دیگر خشن نیست و با هنر ارتباط برقرار میکند. بنابراین، اگر از ن ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۹ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ مادامی که در جامعه در یک سو گرسنه بیچاره از سرما بلرزد و در سوی دیگر متنعمان برخوردار از همه چیز باشند، این جامعه لجن است، تمام چ 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۰ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ 🔅 آیا شما هم آدم بیعرضهای هستید؟. 🖋 دکتر فردین (جامعهشناس) 📍 در سکوت شب و درحالیکه انگشت اشارۀ مان را روی صفحۀ موبایل سر میدهیم به لبخندها و دندانهای سفید آدمهای موفق خیره میشویم. مکث میکنیم و به فکر میرویم. به اینکه چه آرزوهایی در سر داشتیم و نشد که به آنها برسیم. جنگیدیم ولی پیروز نشدیم. هر چه دویدیم از خط آغاز فاصله نگرفتیم. گاهی اوقات یقۀ خودمان را میگیریم و سر خودمان فریاد میزنیم. پس از جر و بحث شدیدی که با اعضای خانوادهمان داشتیم که ما را «بیعرضه» خطاب کرده بودند، در مقابل آینۀ دستشوئی به خودمان خیره میشویم و به خودمان تشر میزنیم که «ای بیعرضه»، «بیعرضه».. متأسفانه در چند سال گذشته «روانشناسی گرایی» بهشدت در جامعۀ ما گسترش یافته است. منظورم از روانشناسی گرایی آن است که در بررسی مسائل اجتماعی تنها فرد را در شکستهایش به عنوان مقصر میشناسیم و از نقش زمینههای اجتماعی و اقتصادی در رقم زدن شکستها و ناکامیهای افراد غافل میشویم. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۳۴ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ 🔅 تعریف: قدرت فرصتی است که یک انسان یا شماری از انسانها دارند تا اراده شان را حتی با وجود مقاومت دیگران بر کنش جمعی تحمیل کنند …🖋 ماکس …🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۳:۳۸ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ 🔅 ,حقوق کیفری و فضیلتهای اخلاقی. ✍ دکترمجتبی فرحبخش 🍂بانویی که در داخله نماد حجاب برتر (چادر) بود و به داشتنش مباهات میکرد و تقید بدان را محصول گزینش و انتخاب آزادانه خود میپنداشت، در خارجه رخ برگشوده و گیسو به دست باد سپرده و باده پیموده است. هر چند البته چنین گفته است که سرم گرم همسر بو. ده و سهوا و آنا روسری از سر فتاده است.. 🍂گزارشها و تحلیلها و استنباطها و استنتاجها و مدح و ذمها شروع شد و الحق که اصل واقعه به کنار، به گمانم همین اتفاقات پسینی خود میتواند و باید موضوع مطالعه روانشناختی و جامعه شناختی و …. قرار گیرد بی انکه فی بادی النظر ارزش داوری مثبت یا منفی داشته باشیم. برخی رخدادی ساده میپندارند، برخی بانویی را که مبسوط الید رسانه بوده و به چادر مینازید ریاکار مینامند. برخی از منظر فلسفه سیاسی بدان مینگرند و … …. 🍂من اما مطلقا با شخص خاصی کار ندارم و از وی سلب خصوصیت میکنم و به جایش آدمیان متوسط الحالی را میگذارم که جمله ماییم. آدمیانی که افتان و خیزان میکوشند حظی از صداقت و درستی ببرند هرچند دامنشان هم پیراسته از بی صداقتی و نادرستی نیست و حقیقتا وجه تراژیک و غمبار زندگی آدمی آنجاست که صداقت را میستاید و درستی را ارج ... ‹ 194 195 196 197 198 199 200 ›
جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۹ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ 🔅 تحرک اجتماعی.. 📍 تحرک اجتماعی مهمترین مبحث در نظریات و اندیشههای سوروکین است مطالعات تحرک اجتماعی بیش از ۵۰ سال است که در علوم اجتماعی صورت میگیرد. یکی از نخستین مطالعات در این زمینه بررسی سوروکین در سال ۱۹۲۷ است. سوروکین جوامع متعددی را مورد مطالعه قرار داد از جمله روم و چین قدیم. همچنین یکی از نخستین مطالعات تفصیلی تحرک اجتماعی در ایالات متحده آمریکا را انجام داد. او نتیجهگیری کرد که فرصتهای تحرک صعودی سریع در آمریکا خیلی محدودتر از آن است که افسانههای قوی امریکایی نشان میدهد. اما تکنیکهای سوروکین برای گردآوری دادهها نسبتا ابتدایی بود. سوروکین از نظریهپردازانی است که به تحول تکخطی، حرکتی و دورانی اعتقاد دارد و در نظریاتش خوشبینی کمتری دیده میشود. سوروکین نظریهای را پروراند که دستکم از جهت پهنه و پیچیدگی بر کار پارسونز برتری دارد. کاملترین بیان نظریهاش در کتاب پویایی اجتماعی و فرهنگی وی آمده است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۲۲ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ 📚 کتاب سیمای در ایران. 🖋 جلال ستاری. نشر مرکز، ۱۳۷۵ …📌 توضیحات در پست قبل 📌 t. me/atu_sociology/۲۵۴۶. 📌 کتاب از تلگرام …. 🌐جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۶:۲۰ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ 📚 کتاب سیمای در ایران. 🖋 جلال ستاری. نشر مرکز، ۱۳۷۵ 📍این کتاب تفکری است در باب جنبههای نظری و عملی برخورد با زنان در فرهنگ ایرانی و به اتکای شواهد مستند و روشنگر که از لابهلای متون و منابع اصیل تاریخی و ادبی استخراج شدهاند موقعیت و منزلت زنان را از دید خواص و عوام جامعه نشان میدهد و جنبههای مثبت و منفی آن را بررسی میکند. با آنکه هدف کتاب پژوهش تفصیلی تاریخی نیست. در حد لزوم به پیشینه تاریخی وضع زنان در تمدنهای گوناگون جهان و به ویژه در ایران باستان و عرب جاهلی پرداخته شده و به تحلیلهای جامعهشناسان و مردمشناسان و صاحب نظران برجسته در این باره نیز اشارههایی شده است …در این کتاب، رقم زدن تصویری از زن ایرانی بدانگونه که در فرهنگ ایران پس از اسلام نقش بسته، منظور نگارندهاست، و بنابراین به موقعیت اجتماعی زن در ایران پیش از اسلام به صورت مثالی و قدسیش در اساطیر و حماسه به یاد سپردنی است و به مقام والای شهریاری نیز رسید، اما بنا به مقتضیات تاریخی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی، به قولی، روی هم رفته سیر نزولی داشت، نمیپردازد …✅ برای مطالعه آنلاین کتاب و یا دانلود مستقیم به لینک زیر سر بزنید👇👇👇. 📌 goo. gl/nc۷xim. و یا در نوش ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۴۴ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ 🔅و.. 🖊دکتر محمد باقر الدین نظریه «پنجره شکسته» که دستاورد فکری مشترک یک جرمشناس و یک جامعهشناس آمریکایی به نامهای و است استدلالش این است که جرم نتیجه یک نابسامانی است. اگر پنجرهای شکسته باشد و مرمت نشود آن کس که تمایل به شکستن قانون و هنجارهای اجتماعی را دارد با مشاهده بی تفاوتی جامعه به این امر دست به شکستن پنجرهای دیگر میزند. دیری نمیپاید که پنجرههای بیشتری شکسته میشود و این احساس آنارشی و هرج و مرج از خیابان به خیابان و از محلهای به محله دیگر میرود و با خود سیگنالی را به همراه دارد از این قرار که هر کاری را که بخواهید مجازید انجام دهید بدون آن که کسی مزاحم شما شود. این نظریه بیشتر از همه نشان دهنده شرایط نابسامان و آنومیک یک جامعه است که طی آن هنجارها و ارزشهای آن جامعه یا کارکرد خود را از دست داده و یا دچار کژکارکردی شدهاند. به این معنا که دیگر هنجارها و ارزش هایی وجود ندارد که افراد بر اساس آن رفتار خود را تنظیم کنند و در این شرایط گویی هر کاری انجام آن مجاز است. به عنوان مثال وقتی رشوه خواری یا دروغ گویی در جامعهای رواج پیدا کند و قبح و زشتی آن از بین برود گویی به رفتاری همگانی تبدیل میشود و ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۰۶ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ فرهنگ تجاوز را به کودکان آموزش ندهیم.. این یادداشت وبلاگ شبنویس را بخوانید و برای دیگران بفرستید نویسندهی این وبلاگ پزشکی است اهل دل و اهل قلم، که تخصصش را در سوئد گرفته و اکنون در کانادا به پژوهش در رشتهای خاص مشغول است …او در این یادداشت به شش مورد رایج اشاره میکند که از طریق آنها، ناخواسته یا تصادفی، فرهنگ تجاوز را به فرزندانمان آموزش میدهیم … «فرهنگ تجاوز به فرهنگی گفته میشود که در آن تعرضات جنسی در قالب کلام، لمس بدن و یا انواع خشونتهای جنسی از جمله تجاوز (اکثرا در قبال زنان و یا اقلیتهای جنسی) شایع است. اما سؤال این است که یک فرد از چه زمانی فرهنگ تجاوز در ذهنش شکل میگیرد؟ جواب ساده است. درست مثل هر رفتار دیگر، از همان کودکی.». مطالعهی این یادداشت احتمالا متعجب و متأسف میشوید:. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۸ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ 🔅هنگامى که سکوت. جایگزین حقیقت شود،.. آن سکوت یک دروغ است 🖊یوگنى. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۱:۵۲ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ 🔅از دلیل ها تا افزایش ازدواج دهه هفتادیها …📍در حال حاضر ۲۵٫۱ درصد (حدود ۱۰ میلیون نفر) از جمعیت زنان کل کشور را «دختران» جوان ت وجود ۱۰۰ پسر در سن ازدواج در برابر ۸۲ دختر. سیدحسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در گفت و گو با ایسنا گفت: براساس آخرین سرشماری سال ۹۵ جمعیت کل کشور ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۹ نفر است که از این تعداد ۵۱ درصد مرد و ۴۹ درصد زن هستند. این در حالیست که ۴ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۲۲۵ نفر دختر مجرد در سن ازدواج (۱۵ تا ۲۹ سال) و ۵ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۹۸۹ نفر پسر در سن ازدواج (۲۰ تا ۳۴ سال) در کشور داریم …چلک همچنین تصریح کرد: در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰ پسر، ۸۲ دختر در سن ازدواج در کشور وجود دارد این در حالیست که میانگین سن ازدواج در حال افزایش و به کمتر از ۲۵ سال رسیده است؛ البته میانگین سن ازدواج در میان تحصیلکردگان بیش از جمعیت عمومی کشور است …۵ درصد دختران کشور در تجرد قطعی. این درحالیست که شهلا کاظمی پور، جمعیتشناس نیز در این خصوص به ایسنا گفت: براساس سرشماری سال ۹۵، جمعیت زنان بالای ۱۰ سال کشور، ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است که ۲۶ درصد آنان مجرد هستند. جمعیت مردان بالای ۱۰ سال حدود ۳۳ میلیون و ۵۶۰ هزار نفر است که ۳۴ درصد آنان مجرد هستند بدین ترتیب حدود ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مج ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۵۶ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ 🔅نومیدی ترسناکتر از پیری است. در پیری جسم ما مچاله میشود. در نومیدی … روح ما!. 🖊جورج برنارد. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ 🔅آمیزهی حق و باطل. 🖊مصطفی 📍ما باید واقعا باور کنیم که هیچ انسانی حق مجسم نیست و هیچ انسانی هم باطل مجسم نیست وگرنه نمیتوانیم عقلانی زندگی کنیم. کسانی میتوانند عقلانی زندگی کنند که هیچ انسانی را حق مسلم ندانند و باطل مسلم هم ندانند؛ یعنی یکپارچه حق ندانند و یکپارچه باطل هم ندانند. شما اگر کسی را یکپارچه باطل بدانید نسبت به ادلهای که بر سخنش میآورد بیاعتنا میشوید چون اصل سخنش را باطل میدانید به ادلهاش گوش نمیسپارید. از طرف دیگر هم اگر کسی را حق مجسم بدانید به ادلهاش گوش نمیسپارید. چرا؟ چون میگویید سخن ایشان دلیل نمیخواهد، هرچه میگویند درست است.. 📍آدم برای اینکه علاوه بر مدعای کسی، به دلیل او هم گوش بدهد، نباید او را حق مجسم بداند و نه باطل مجسم. ما وقتی کسی را حق مجسم بدانیم دیگر به دلیلش گوش نمیدهیم چون میگوییم مدعایش درست است و دیگر احتیاج به دلیل نیست. وقتی کسی را باطل مجسم هم بدانیم باز به دلیلش گوش نمیدهیم چون میگوییم مدعایش نادرست است دلیلش هرچه میخواهد باشد. ...
جامعه شناسی علامه ۰۸:۵۳ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ ماده ۴۳ - شهروندان از حق تشکیل، عضویت و فعالیت در احزاب، جمعیتها، انجمنهای اجتماعی، فرهنگی، علمی، سیاسی و صنفی و سازمانهای مردم هیچکس را نمیتوان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت. عضویت یا عدم عضویت نباید موجب سلب یا محدودیت حقوق شهروندی یا موجب تبعیض ناروا شود …. شهروندی. علامه👇.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۱۵ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ 🔅 نگاهی جامعهشناختی به پدیده کولهبری. 🖋 ادریس پروران 📍 پدیده کولبری از یک فعالیت کوچک برای واردات و صادرات اقلام موردنیاز در کنار فعالیتهای دیگر اقتصادی مانند کشاورزی و دامپروری به مهمترین کنش اقتصادی یک بخش از بدنه اجتماعی جامعه برای امرار و معاش مبدل گشته است, با دقت و نقطه گذاری تاریخی میتوان سیر تکامل این پدیده اجتماعی_جغرافیایی را تحلیل کرد. داشتن نگاه تحلیلی ما را با یک پدیده چند وجهی و مرکب آشنا میکند, با بررسی سیستمی لایهها و شبکههای این بخش از جامعه درمیابیم که در گذار زمان این شبکه جغرافیایی تحت تاثیر پارمترها و مصالح ساخت اجتماعی قرار گرفته و فشارها و کنشهای محیطی مشخصی را بر خود متحمل دانسته است و اثرگذاری و تجمع چندگونگی مولفهها و عوامل ساخت محور پشت این لایه اجتماعی, محوریت اقتصاد و سرمایههای اجتماعی را به ضعف و چالش کشانده است. وبدلیل ناسازگاری و تعارض میان ساخت این لایه و شبکهها با ساخت اقتصادی, اجتماعی و سیاسی موجود بتدریج سرمایههای اجتماعی شکل هویتی و قومی به خود میگیرد زیرا این شبکهها زمانیکه از حمایت ساخت اجتماعی موجود بی پناه و تهی پنداشته شوند و چتر این ساخت رو بر روی خود احساس نکنند به سمتی گرایش پیدا میکنن ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۹ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ 📚 نظام سلامت، با توجه به اهمیت سلامت و نقش آن در جامعه، از اولویتهای اصلی دولتها بوده است تغییرات مداوم و مستمر در سبکهای زندگی و الگوهای بیماری افراد جامعه از یک سو و افزایش انتظارات و هزینههای سلامت از سویی دیگر، مدیریت بخش سلامت را همواره با چالشهای جدی مواجه کرده است. در همین راستا نظامهای سلامت همواره تلاش میکنند به شکلی پویا با رفع چالشها، پاسخگوی نیازها و انتظارات آحاد مردم جامعه باشند. کشور ما نیز در دهههای اخیر در جهت اصلاح نظام سلامت گام هایی را برداشته است که بعضی از آنها موفق و برخی هم ناموفق بودهاند. در دولت یازدهم، رویکرد دولت تدبیر و امید به حوزه سلامت به گونهای بود که سلامت به عنوان یکی از برنامههای محوری مورد توجه قرار گرفت. در همین راستا، طرح تحول سلامت به عنوان یکی از بزرگترین و گستردهترین برنامههای اصلاحی در نظام سلامت، با هدف محافظت مالی مردم در قبال هزینههای سلامت، ارتقای کیفیت خدمات درمانی و بهبود دسترسی افراد به خدمات، با جدیت تمام از اردیبهشت سال ۱۳۹۲ کلید خورد. بدیهی است تداوم و پایداری طرح مذکور نیازمند شناسایی چالشهای پیش رو و ارائه راهکارهایی در جهت رفع موانع موجود میباشد. طرح تحول سلامت از همان ابتدا در کنار حامیان پر و پا قرص خو ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۲۳ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ 📢 اطلاعیه:. 📍 پرونده ویژه مجله رسانه فرهنگ به موضوع «فضای جنسیتی» اختصاص دارد از علاقمندان برای ارایه یادداشت خواهشمند است یادداشتهای خود را به ایمیل مجله ارسال یا با آی دی زیر مکاتبه کنند:. ددلاین ارائه یادداشت: تا ۳۰ شهریور ماه. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۷ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ 🔅 ما را رها کنید در این رنج بیحساب …. 🖋 پوریا نیا 📍 در این چند روز سه اتفاق افتاد که به هیچ شکلی قابل هضم نیست. یکی پخش شدن استوری یکی از آقازادهها بود که با حالتی مست در اتاق با خانمی برهنه بر تخت فخر فروشی میکرد، دومی سخنان گوهربار فرزند رشید جناب محمدرضا عارف بود که پیشرفتهای خود را نه بخاطر موقعیت عالی و منحصر به فرد خود (ترجیحا دربارهی رانت و پارتی بازی چیزی نمیگویم هرچند مشخص است) بلکه به ژنهای برتر پدر و مادر خود مربوط ساخت و به شکلی وقیحانه رفتاری مشابه نازیهای آلمان را علیه مردم خود به کار گرفت و دیواری عظیم بین خود و قشر عظیمی از مردم کشید، نژاد برتر و نژاد پست. سومین اتفاق هم پخش شدن تصاویر و ویدئوهای بیحجاب آزاده نامداری، مجری سابق صدا و سیما و یکی از مبلغین و طرفداران پروپاقرص حجاب (اجباری) بود که با واکنش شدید کاربران شبکههای اجتماعی مواجه شد. 📍 اما پرسش اساسی ما اینجاست: علت چیست که افراد رفتاری متفاوت با چارچوب نقش هایی که در اجتماع پذیرفتهاند انجام میدهند؟ برای این پرسش، چند پاسخ وجود دارد:.۱. اولین پاسخ مسئله بازی نقش است. مردم میل شدیدی دارند تا در روی صحنه نقش بازی کنند. آنها تنها به انجام نقشهای مشخص و ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۳۱ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ 🔅 اقتصاد سیاسی خطر در جامعۀ پرمخاطره. 🖋 رضا 🔸رویکرد غالب در تحلیل مخاطرات کاری و غیرکاری نظیر حوادث رانندگی در ایران بیش از هر چیز مبتنی بر «فردیدیدن» مخاطره است. ازهمینرو، حتی در دستهبندی عوامل بروز حادثه برچسب «بیاحتیاطی» بیشترین میزان فراوانی را دارد. برای مثال، از مجموع حدود ۱۴۰۰ نفر مرگومیر حین کار و همین مقدار قطع عضو حین کار در سال، بیش از ۹۰ درصد موارد به بیاحتیاطی نسبت داده شده است. همین نرخ در حوادث رانندگی هم تکرار میشود. در این نگاه واقعیت گورخوابی هم به ورشکستگی فرد گورخواب درنتیجۀ تصمیمات غلط فردی، یا مسئلۀ بیکاری به «ضعف مهارتهای فردی» تقلیل مییابد. اساسا این «فرد» است که باید در مقابل مخاطرههای مداوم از خود مراقبت کند و ساختارها و نهادها، وظیفهای برعهده ندارند …🔸در این نوع تحلیل نوعی «انکار وضعیت» نهفته است؛ انکار عوامل ساختاری. زیرا تأکید بر این نوع عوامل، بیمسئولیتیها، رهاشدگیها، و ناکارآمدیها را آشکار میکند. «پاسخگویی» میطلبد. چیزی که ساختار از آن فراری است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۳۵ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ 🔅 جامعهشناسی قساوت سازمانیافته با سخنرانی راد، زاد، زادگان و.. خشونت با وساطت سازمانی 📌 قانعی راد: نوربرت معتقد است که فرآیند ایجاد تمدن در دولت مطلقه شکل پیدا کرد. معمولا ما با دولت مطلقه مخالف هستیم زیرا آن را استبدادی میدانیم اما از نظر الیاس، دولت مطلقه یک برههای از تحول تاریخی بود که آمد تا خشونت را کنترل کند. فرآیندی بود که در آن، اشراف جنگجو به اشراف درباری تبدیل شدند. اما چگونه این اتفاق افتاد؟ در آستانه دوره مدرن، در جامعه ظرفیتهای اقتصادی به وجود آمد که پادشاه از آنها از طریق سیستم مالیاتگیری استفاده و بعد سرباز را به صورت مزدور استخدام کرد و دیگر نیازی به اشراف نداشت که برای او بجنگند. بنابراین، بخشی از اشراف وارد دربار شده و تبدیل به اشراف درباری شدند. سپس زیرنظر ملکه، به موسیقی و هنر پرداختند و حتی از دل آنها بود که فرهنگ به یک معنا بیرون آمد و با انحصار قدرتی که پادشاه ایجاد کرد توانست به تدریج، خشونت را از جامعه حذف کند. اشراف دیروز که پیش از این قدرت خود در برابر شاه را با شمشیر نشان میدادند امروز باید خویشتنداری خود را در برابر ملکه نشان میدادند و در همین فرآیند، شخصیتی شکل میگیرد که دیگر خشن نیست و با هنر ارتباط برقرار میکند. بنابراین، اگر از ن ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۹ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ مادامی که در جامعه در یک سو گرسنه بیچاره از سرما بلرزد و در سوی دیگر متنعمان برخوردار از همه چیز باشند، این جامعه لجن است، تمام چ 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۰ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ 🔅 آیا شما هم آدم بیعرضهای هستید؟. 🖋 دکتر فردین (جامعهشناس) 📍 در سکوت شب و درحالیکه انگشت اشارۀ مان را روی صفحۀ موبایل سر میدهیم به لبخندها و دندانهای سفید آدمهای موفق خیره میشویم. مکث میکنیم و به فکر میرویم. به اینکه چه آرزوهایی در سر داشتیم و نشد که به آنها برسیم. جنگیدیم ولی پیروز نشدیم. هر چه دویدیم از خط آغاز فاصله نگرفتیم. گاهی اوقات یقۀ خودمان را میگیریم و سر خودمان فریاد میزنیم. پس از جر و بحث شدیدی که با اعضای خانوادهمان داشتیم که ما را «بیعرضه» خطاب کرده بودند، در مقابل آینۀ دستشوئی به خودمان خیره میشویم و به خودمان تشر میزنیم که «ای بیعرضه»، «بیعرضه».. متأسفانه در چند سال گذشته «روانشناسی گرایی» بهشدت در جامعۀ ما گسترش یافته است. منظورم از روانشناسی گرایی آن است که در بررسی مسائل اجتماعی تنها فرد را در شکستهایش به عنوان مقصر میشناسیم و از نقش زمینههای اجتماعی و اقتصادی در رقم زدن شکستها و ناکامیهای افراد غافل میشویم. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۳۴ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ 🔅 تعریف: قدرت فرصتی است که یک انسان یا شماری از انسانها دارند تا اراده شان را حتی با وجود مقاومت دیگران بر کنش جمعی تحمیل کنند …🖋 ماکس …🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۳۸ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ 🔅 ,حقوق کیفری و فضیلتهای اخلاقی. ✍ دکترمجتبی فرحبخش 🍂بانویی که در داخله نماد حجاب برتر (چادر) بود و به داشتنش مباهات میکرد و تقید بدان را محصول گزینش و انتخاب آزادانه خود میپنداشت، در خارجه رخ برگشوده و گیسو به دست باد سپرده و باده پیموده است. هر چند البته چنین گفته است که سرم گرم همسر بو. ده و سهوا و آنا روسری از سر فتاده است.. 🍂گزارشها و تحلیلها و استنباطها و استنتاجها و مدح و ذمها شروع شد و الحق که اصل واقعه به کنار، به گمانم همین اتفاقات پسینی خود میتواند و باید موضوع مطالعه روانشناختی و جامعه شناختی و …. قرار گیرد بی انکه فی بادی النظر ارزش داوری مثبت یا منفی داشته باشیم. برخی رخدادی ساده میپندارند، برخی بانویی را که مبسوط الید رسانه بوده و به چادر مینازید ریاکار مینامند. برخی از منظر فلسفه سیاسی بدان مینگرند و … …. 🍂من اما مطلقا با شخص خاصی کار ندارم و از وی سلب خصوصیت میکنم و به جایش آدمیان متوسط الحالی را میگذارم که جمله ماییم. آدمیانی که افتان و خیزان میکوشند حظی از صداقت و درستی ببرند هرچند دامنشان هم پیراسته از بی صداقتی و نادرستی نیست و حقیقتا وجه تراژیک و غمبار زندگی آدمی آنجاست که صداقت را میستاید و درستی را ارج ...