شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


‌✅عدالت آموزشی شرط نخست توسعه یافتگی.. 🖊ناصر

📍برای بسیاری از کسانی که از واژگانی چون «مدرنیته» (یا معادل آن «تجدد»)، «توسعه» و «پیشرفت» صحبت می‌کنند، این واژگان بیش از هر چیزی تصویری نادرست را باز می‌نمایند که نه فقط «مدرن» و «پیشرفته» نیست، بلکه در نقطه‌ای قرار دارد که تاریخ مدرن علیه آن شورید و به حاشیه راندش، تا بتواند جوامع دموکراتیک را تاسیس کند. در این معنا، تصویر نادرست و انحرافی به گونه‌ای نخبه گرایی استناد می‌کند که از خصوصیات جوامع باستانی در سراسر جهان تا دوران روشنگری و فرارسیدن انقلاب‌های سیاسی مدرن بود … …. در تاریخ کشور ما، مدرنیته‌ای که از آغاز قرن با انقلاب مشروطه تلاش برای تغییرات را ایجاد کرد، ابتدا راه دموکراسی فرهنگی و اقتصادی را پیش گرفت، اما به سرعت به دلیل فشارهای ساختاری درونی و فشارهای ژئوپایتیک بیرونی، راه تبعیض و اشرافی‌گری را پیش گرفت. با ورود درآمدهای نفتی از دهه ۱۳۴۰، نابرابری‌های اجتماعی و توزیع بسیار آشفته و غیر عقلانی توسعه تشدید شد و این امر یکی از دلایل اساسی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ بود. شعار برابری و استقلال از مهم‌ترین شعارهای انقلاب بودند و می‌توان گفت که در دهه نخست انقلاب برغم تمام نقصان‌های نا ...
  • گزارش تخلف

‌📚کتاب نظریه کنش: دلایل عملی و انتخاب عقلانی. 🖋 پی یر. ترجمه از مرتظی مردیها

📍کتاب حاضر مشتمل بر مجموعه‌ای از کنفرانس‌های علمی است که «پی یر بوردیو ۱۹۳۰» در محافل دانشگاهی در کشورهای مختلف جهان عرضه کرده و در هر کدام از آن‌ها یکی از موضوعات اصلی مورد پژوهش خود را، که به نوعی با عنوان کلی کنش هم مرتبط است، به بحث و نظر گذاشته است. بنابراین خواننده با مطالعه این کتاب نسبتا مختصر می‌تواند با ابعاد عمومی نظریه «بوردیو»، که مدعی نوعی اصالت فلسفی و جامعه‌شناختی است، تا حدودی آشنا شود و تئوری کنش او را در موضوعات و حوزه‌های متعدد مورد تامل قرار دهد. طرح بعضی از نقدها که دیگران بر نظریه‌های «بوردیو» وارد کرده‌اند و پاسخ او به این نقدها هم ویژگی دیگری است که برای این کتاب می‌توان برشمرد «. بوردیو» در این کتاب عمدتا قصد دارد به این پرسش، پاسخ دهد که «: رفتار اجتماعی انسان تا چه پایه مبتنی بر آگاهی و انتخاب است و تا چه مایه از موهبت‌های بیرونی تاثیر می‌پذیرد. و این که نظام اداری، نظام حقوقی، نظام آموزشی و …چگونه ساختارهای مطلوب دولت را بازتولید می‌کنند …. وی بر این باور است که باور رایج که نقطه مقابل تحلیل علمی است، باعث به رسمیت شناخته شدن رشته‌ای از امور به عنوان امور ع ...
  • گزارش تخلف

🔅تواضع. 🖊مصطفی

«تواضع یعنی من به خودم طوری نگاه کنم که گویی شما هستم و احسان یعنی به شما طوری نگاه کنم که گویا خودم هستم. اگر واجد این دو شدم من کشف و شهود عرفانی پیدا می‌کنم. اگر شما در بلیط بخت آزمایی صد ملیون تومان برنده شوید، من شاد نمی‌شوم. تواضع این است که چنانچه من نیز مبلغی را برنده شدم شاد نشوم. احسان درست خلاف این است. اگر من دستم خون بیفتد به سرعت برای رفع آن می‌دوم، حالا اگر دست شما خون افتاد و من به همان سرعت رفتم، یعنی طوری به شما می‌نگرم که گویی منم. این یعنی احسان. بنابراین، اگر این تواضع و احسان در ما راسخ شود و به خوبی‌های خود طوری نگاه کنیم که گویی خوبی‌های دیگری است و به مصیبت‌های دیگران چنان نگاه کنیم که انگار بر ما وارد شده، در این صورت تجربه‌ای که گفتید [=تجربه‌ی قدسی] حاصل می‌شود. چرا که کم کم در فرآیند تواضع و احسان، انسان از خود خالی شده است.» …. ...
  • گزارش تخلف

🔅 واکاوی مفهومی (اپوزیسیون) در نظام‌های سیاسی دموکراتیک. 🖋فردین. دانشجوی دکتری سیاست گذاری فرهنگی

📍 اپوزیسیون در نظام‌های سیاسی مختلف می‌تواند اشکال متعددی به خود بگیرد، از طرفداری انقلابی و تخریب نظام موجود تا انواع مختلف مخالفت با صاحبان قدرت در نظام سیاسی. - نکته قابل توجه در این مورد این است که حداقل الزامات اساسی که حکومت‌ها بر اپوزیسیون تحمیل می‌کنند، به اندازه‌ای هست که به آن‌ها اجازه اقدامات خشونت بار برای سرنگونی حکومت را ندهند. - در طول تاریخ نیز همواره محدودیت ساختاری و غیر رسمی فراوانی نیز بر قدرت حاکمان اعمال شده است. هرگز هیچ حاکمی به سلطه مطلق بر همه چیز دست نیافته است. جوامع و تمدن‌های مختلف مفاهیم مهمی برای تحدید قدرت مستبدان مطرح کرده‌اند. - در صحبت از اپوزیسیون سیاسی منظور اغلب مخالفت انقلابی بر ضد نظام سیاسی مستقر نیست. در بخش عمده تاریخ اندیشه سیاسی غرب حضور اپوزیسیون سیاسی قانونی در زمینه‌ای دموکراتیک و با پذیرش قواعد بازی قابل فهم است و وجود اپوزیسیون متضمن پذیرش بنیادها بوده است. - در اندیشه سیاسی جدید غرب، اپوزیسیون قابل قبول در نظامی دموکراتیک پیوند نزدیکی با مفهوم حکومت قانون پیدا کرد، که اجماعی اساسی و بنیادین برسر (قواعد بازی) سیاست است. اپوزیسیون عبارت ...
  • گزارش تخلف

‌📖 کتاب «بازار کار و سازمان تأمین» تألیف دکتر محسن ریاضی در ۲۵۶ صفحه توسط واحد انتشارات مؤسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، منتشر شد

این کتاب به بررسی نقش و جایگاه سازمان تأمین اجتماعی در بازار کار و سیاست‌های اشتغال‌زایی کشورپرداخته‌است …بازار کار ‌به‌عنوان یکی از چهار بازار مهم اقتصاد، به دلیل تأثیر و ارتباط آن با زندگی روزمره از اهمیت ویژ‌ه‌ای برای مردم و دولت‌ها برخوردار است، به‌نحوی‌که یکی از شاخص‌‌های وضعیت اقتصادی و سنجش عملکرد اقتصادی دولت‌ها، ارزیابی میزان رضایت مردم از دولت و سیاست‌های اقتصادی آن، شرایط بازار کار است. در بررسی عوامل مؤثر بر بازار کار، یکی از موضوعاتی که بخصوص از سوی برخی کارشناسان و کارفرمایان ‌به‌عنوان مانع تولید و ایجاد فرصت‌‌های شغلی جدید از آن یاد می‌شود، پرداختی‌‌های کارفرمایان به سازمان تأمین‌اجتماعی در قالب حق‌ بیمه سهم کارفرمایان است. از دید این گروه، حق‌ بیمه‌‌های پرداختی کارفرمایان به سازمان تأمین‌اجتماعی، یک مانع اصلی در توسعه فعالیت‌ها و حتی توقف فعالیت آنها است که این امر به‌نوبۀ‌خود بر میزان بکارگیری نیروی انسانی از سوی آنها تأثیرگذار می‌باشد؛ موضوعی که مسئولان و متولیان سازمان تأمین‌اجتماعی نه‌تنها با آن مخالفند بلکه سازمان تأمین‌اجتماعی را به دلیل کارکرد‌های اقتصادی و اجتما ...
  • گزارش تخلف

‌🔅 کولبران (گلادیاتورهای جهان ما). 🖊فرهاد.. 📍 در تعریف گلادیاتور می‌خوانیم

«گلادیاتور، در جمهوری روم و امپراتوری روم، به مبارز مسلحی گفته می‌شد که به مبارزات و برخوردهای خشونت آمیز با دیگر گلادیاتورها، حیوانات وحشی و همینطور با جنایتکاران محکوم به مرگ می‌پرداخت. برخی از گلادیاتورهایی که برای شرکت در نبردهای گلادیاتوری داوطلب می‌شدند، نه فقط حقوق فردی و اجتماعی خویش، بلکه حتی زندگی خود را با ظاهر شدن در صحنهٔ این نبردها در معرض خطر قرار می‌دادند. اغلب گلادیاتورها، بعنوان برده خوار و خفیف شمرده می‌شدند، تحت شرایطی دشوار تأدیب می‌گردیدند، از نظر اجتماعی به حاشیه رانده شده بودند، و تحت تبعیضات نژادی قرار می‌گرفتند و به مرگ محکوم بودند. با این وجود، صرف نظر از منشاء شکل گیری این شیوه، گلادیاتورها به مخاطبان خویش، نمونه‌ای از اخلاق رزمی در رم باستان را ارائه می‌کردند، و نه فقط در زمان انجام نبرد گلادیاتوری، بلکه در حال مرگ نیز مورد ستایش و تحسین مردم قرار داشتند». گلادیاتورها اغلب برای مردمی که در جایگاه تماشاگر تشویقشان می‌کردند به چشم سرگرمی و تفریح نگریسته می‌شدند. اما هیچکس از دنیای گلادیاتور خبر نداشت و اصلا برایش مهم نبود. گلادیاتورها گاهی برای نان شب، گاهی ب ...
  • گزارش تخلف

‌🔅 ‍ ایرانیان و مهاجرت بین‌المللی. 🖋 محمد

📍 مرکز تحلیل داده‌های سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) در نهم جولای ۲۰۱۷ گزارشی درباره روندهای مهاجرت در دنیا منتشر کرده (Measuring Global Migration Potential: ۲۰۱۰-۲۰۱۵) که غیر از اهمیت آن برای محققان مهاجرت و تحولات راهبردی جهان از منظر مهاجرت، دو داده آن که درباره ایران است، و داده‌هایی درباره همسایگان ایران در این گزارش قابل توجه است …۱. جمهوری اسلامی ایران با داشتن ۱٫۸ میلیون نفر جمعیت که برای مهاجرت برنامه‌ریزی می‌کنند در رده هفتم کشورهای مبدأ مهاجرت قرار دارد..۲. چهارصد هزار نفر از اتباع ایران علاوه بر داشتن برنامه مهاجرت، در حال آماده‌سازی شرایط مهاجرت نیز هستند. اگر تعداد افراد در حال آماده شدن برای مهاجرت را لحاظ کنیم، ایران بعد از عراق، پاکستان، مکزیک و کلمبیا در رده یازدهم قرار می‌گیرد..۳. مقایسه دو داده نشان می‌دهد، چهارونیم برابر کسانی که در حال آماده شدن برای مهاجرت هستند، افرادی وجود دارند که برنامه‌ای برای مهاجرت در ذهن دارند..۴. ایران از نظر «درصد افراد از کل جمعیت کشور» که برنامه مهاجرت دارند، در بین بیست کشور اول قرار ندارد..۵. ایالات متحده آمریکا با فاصله فاحش نسبت ب ...
  • گزارش تخلف

🔅پیش فرض انسان شناختی عدالت. 🖊مصطفی

🔹عدالت، یک پیش فرض انسان شناختی ارزشی دارد و آن این است که هیچ کس فکر نکند که تافته‌ی جدا بافته است. اگر بناست که من سر سوزنی از حق تو را نخورم و تو هم سر سوزنی از حق مرا نخوری، به این معنی است که من باید خودم را با هر انسانی برابر ببینم. این برابر بینی خود با هر موجودی، خیلی برای آدم شاق می‌آید. ممکن است ما الان، این برابر دیدن خود با دوستانمان را خیلی شاق نبینیم، ولی وقتی حادثه‌ای رخ داد و مثلا، زمین یک زلزله ۳ ریشتری داشته باشد، آن وقت می‌بینید که همین ما، خودمان را با دیگران برابر نمی‌بینیم. اما این، فعلا مهم نیست. وقتی که می‌خواهید خودتان را با یک سیاه پوست یا آدم ژنده پوش فقیر، یک فرد جذامی، با کسی که دین یا مذهب شما را قبول ندارد، با کسی که در خانه شما نوکر و خادم است، یا با کسی که سرسونی ازعلم و زیبایی و ثروت شما را ندارد، برابر ببنید، آن وقت می‌بینید که، به راحتی، هر کس نمی‌تواند خودش را با دیگران مقایسه کند.». 🔹الان هم که ما همه در یک رتبه‌ایم، اگر مقام عمل پیش بیاید، می‌بینم برابر دیدن خودم با شما، مشکل است. اگر زمین تکانی بخورد، سعی می‌کنم اول خودم و فرزندم را از این ساختما ...
  • گزارش تخلف

حکومت توتالیتار کارش تنها این نیست که آزادی‌ها را محدود سازد یا آزادی‌های اساسی را از بین ببرد بلکه تا جایی که ما می‌دانیم در ریشه

زیرا این گونه حکومت شرط لازم برای آزادی، یعنی فضای لازم برای حرکت فردی را نیز نابود می‌کند …📚. 🖋 هانا آرنت. 🌐جامعه‌شناسی علامه.
  • گزارش تخلف