جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۶:۱۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 🔅 نگاهی به وضعیت تیراژ ٩٠٠ هزارتایی برای جامعه ٨٠ میلیونی. 👈🏻 دردی ریشهدار و مزمن 🖋 مهدی راد (استاد ارتباطات و جامعهشناس). 📍٤٠ سال است که در دانشگاه ارتباطات درس میدهم و در این ٤٠ سال به یاد ندارم که آمار تیراژ مطبوعات کاغذی به این راحتی عنوان شود. در طول این ٤٠ سال این آمار شبیه یک راز مگو بود که نباید عنوان میشد و مدیران و مسوولان، سعی در پنهان کردن آن داشتند. اما حالا باید از حسین انتظامی تشکر کرد که به عنوان معاون مطبوعاتی، عدد و رقمی از تیراژ مطبوعات را به راحتی اعلام میکند و میگوید که ٢٠٠ روزنامه داریم و تیراژ آنها در مجموع به ٩٠٠ هزار نمیرسد. در روزگاری دورتر با مرحوم کاظم معتمدنژاد و به وقت بررسی و پژوهش درباره وضعیت مطبوعات در ایران و میزان مخاطب، کاملا به این نتیجه رسیدیم که اوضاع فاجعه است. در تحقیقی که در سال ١٣٥٦ انجام دادیم، وقتی سرانه روزنامهها در ایران را بررسی کردیم، به این نتیجه رسیدیم که به نسبت آمار جهانی، این سرانه عدد و رقمی نزدیک به مصیبت است. از آن سالها تا همین امروز وضعیت به همان ترتیب باقی مانده است و اگر بخواهم تحلیل کنم که چرا شرایط اینطور است، چرا سرانه مطالعه مطبوعات پایین است، چرا مطبوعات کاغذی به مشکل برخوردهاند و … باید ی ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ ✅ موسسه برگزار میکند:. پیشدرآمدی بر مجموعه نشستهای.. 🎞 نمایش فیلم «متولد ۶۵» محصول ۱۳۹۴ و. 📌 گفت و گو پیرامون مسائل جوانان. 📍 با حضور:. 🔸 دکتر حمیدرضا مدقق (منتقد سینما). 🔸 محمد مهدی عسگرپور (تهیهکننده). 🔸 مجید توکلی (کارگردان). 📌 زمان: دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶، ساعت ۱۷. 📌 مکان: فاطمی غربی، خیابان اعتمادزاده، خیابان گردآفرید، پلاک ۱۸، طبقه سوم. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 🔅آیا روشنفکر باید غمگین باشد؟ 🖋 محمدمهدی …📍 عکس زیر را اخیرا در روزنامهها، وبلاگها و شبکههای مجازی زیاد دیدهایم. پیغام آن هم روشن است: هرچقدر یک فرد احمقتر باشد، خوشحالتر است؛ و البته روی دیگر آن، یعنی هرچقدر یک فرد «پرمغز» تر یا باهوشتر باشد غمگینتر است. میدانیم که این نگاه به تفکر تازه نیست و سالهاست، دستکم از مرگ هدایت به بعد، که این اسطوره بر فراز فضای روشنفکری ایرانی حرکت میکرده و در اذهان، چه روشنفکر چه غیرروشنفکر (اگر اصلا بتوان چنین تفکیک مسئلهداری را انجام داد) جای گرفته است. صادق هدایت که مناسبترین کاراکتر برای این نقش بود، رفته رفته بدل به نماد روشنفکری شد، بیش از همه، حتی یشتر از نثر قدرتمند یاحتی طنز گزندهاش، به این دلیل که هدایت دقیقا این اسطورهی «هرچه باهوشتر غمگینتر» را نمایندگی میکرد. نویسندهای افسرده که دست آخر با خودکشی تراژیکش خود را جاودان ساخت. البته شاید بتوان آثار یا مضامینی را از هدایت نشان داد که با رویکرد فوق منافات داشته باشند. اما لازم به ذکر است که درا ین یادداشت من تنها به جایگاه هدایت در اذهان (چه روشنفکران و چه بسا بیشتر در عرصه عمومی) نظر دارم، نه محتوای آثارش. در ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 🔅 قضاوت اجتماعی. 🖋 افشین. دانشجوی دوره دکتری جامعه شناسی سیاسی 📍 امر قضاوت اجتماعی در جامعه کنونی ایرانی، تا حد زیادی متکی به شبکههای اجتماعی است که بخشی از گفتمان سرمایهداری میباشد و اینکه ما سعی میکنیم رفتار و کردار اجتماعی خود را (شامل خوراک، پوشاک، کنش و …) با توجه به این گفتمان تنظیم کنیم. 📍 اصل و اساس رفتار اجتماعی سرمایه داری هم براساس «مصرف در نهایت خودش» است و بنابراین موجودیت خود را در مصرف (به شکلها و گونههای مختلف) انسان جستجو میکند. 📍این در حالی است که در جامعه گذشته، قضاوت اجتماعی از دایره و از گذرگاه سنت و مذهب بود و ما سعی میکردیم داراییهای رفتارهای اجتماعی خود را با توجه به این گفتمان تنظیم کنیم. 📍 از نگاه فوکو، گفتمانها همواره سعی در به انقیاد درآوردن (مطیع کردن) سوژهها (انسان) هستند تا از این طریق هنجارها و ارزشهای رفتاری خود را بر آنها روا بدارند؛ ولی درکنار این، فوکو به بحث مقاومت دربرابر گفتمان مسلط اشاره میکند که در غالب این مفهوم، انسانها سعی در آزاد کردن خود از گفتمان مسلط دارند …. 📍 بعد از انقلاب اسلامی، گفتمان مذهبی (به عنوان گفتمان مسلط) سعی کرد انسان ایرانی را در امر اجتماعی به انقیاد خود دربیاورد ولی انسان ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۱۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 🔅 جای خالی استارت آپهای فرهنگی در کشور. 🖋 سحر. دانشجو دکترا مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی 📍 استارت آپ چیست؟. در سراسر دنیا همایشها و رویدادهای آموزشی اصولا در آخر هفته و در زمان فراغت از کار و تحصیل اتفاق میافتد که اسمش را استارت آپ ویکند گذاشتهاند. در این رویداد عموما افرادی که در حوزه هایی نظیر برنامه نویسی، تجارت و بازرگانی، بازرایابان و افراد کنجکاو و متخصصان آن استارت آپ و موضوع خاص با کمک طراحان گرافیک و هنرمندانی که در حوزههای عموما دیجیتال کار میکنند دور هم جمع میشوند و تیم هایی تشکیل میدهند و طی ۵۴ ساعت ایدهها و پروژههای شان را معرفی میکنند، تیم تشکیل میدهند و آن پروژه را اجرا میکنند …📍 استارت آپ فرهنگی چیست؟. تا به امروز استارت آپهای متفاوتی در حوزههای مختلف تکنولوژی و آی تی، محیط زیست و فناوریهای نو برگزار شده است. در داخل و خارج از ایران نیز مجموعه هایی به برگزاری استارت آپها با موضوعات اجتماعی و فرهنگی پرداختهاند. اما به دلیل جدا بودن صاحب نظران و متخصصان حوزه فرهنگ از دنیای برنامه نویسان، بازاریابان، صاحبان تکنولوژی و … عموما این استارت آپها چندان موفق نبوده و اگر هم موفق بودهاند نتایج آنها به خوبی در معرض استفاده دیگران قرار نگرفته است …در ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۰۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 🔅 بحران صندوق بازنشستگی.. خلاصه این مطلب در زیر آمده است: ◀️ جمعیت شاغل کشور تحت پوشش حدود ٢٤ صندوق بیمهای قرار دارند که همگی خدمات بازنشستگی، پیری و از کارافتادگی ارائه میکنند. ◀️از این میان، حدود ٢٠ صندوق اختصاصی است و حرفه، صنعت یا وزارتخانه خاصی را پوشش میدهد (مانند صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، صندوق فولاد، کارکنان شهرداری و …) و ۴ صندوق تحت عنوان صندوقهای عمومی فعالیت دارند (سازمان تامین اجتماعی، تامین اجتماعی نیروهای مسلح، صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بیمه روستاییان و عشایر) …◀️جمعیت تحت پوشش مجموعه ٢٠ صندوق اختصاصی، بالغ بر ٣/١ درصد جمعیت کشور است؛ درحالیکه سازمان تامین اجتماعی با ٤٦ درصد، صندوق بازنشستگی کشوری با ٧درصد، صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح با بیش از ٥/٦ درصد و صندوق بیمه روستاییان و عشایر با ٢٠ درصد، در مجموع حدود ٨٠ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش قرار دادهاند …❓اما آیا صندوقهای مذکور در حال حاضر توانایی اداره خود را به لحاظ انجام تعهدات مالی و همچنین کسب منابع درآمدی دارند؟!. ◀️برابر تجربیات جهانی، چنانچه شاخص پشتیبانی (نسبت بیمهپردازان به مستمریبگیران) به زیر عدد ٥ تنزل یابد، این صندوقها دیگر قادر به ادامه حیات ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 📚کتاب مقدمهای بر آزادی گرایی. 🖋 دیوید بواز. مترجم دکتر رضا اسلامی (توضیحات در پست قبل t. me/atu_sociology/۲۳۹۲). 📌 کتاب از تلگرام …. 🌐جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 📚کتاب مقدمهای بر آزادی گرایی. 🖋 دیوید بواز. مترجم دکتر رضا اسلامی 📍نویسنده این کتاب، دیوید بواز، نویسنده و روزنامه نگاری سرشناس ازایالات متحده است. او از کوشش گران شناخته شده جنبش آزادی گرایی و از مدیران ارشد بنیاد پژوهشی کاتو در واشنگتن است. بواز نویسنده دو کتاب، ویراستار و گردآورنده پنج کتاب، و نویسنده مقالات متعددی درروزنامهها، مجلهها، و مجموعههای مقالات است. آزادی گرایی یا لیبرالیسم کلاسیک یکی ازدو شاخه اصلی جریان فکری لیبرال در دوره کنونی است. به صورت عمومی، واژه «آزادی گرا» یا «لیبرتارین» در بسیاری از زبانهای باختری از جمله زبانهای انگلیسی و فرانسه، به عنوان متضاد «خودکامه» یا «مستبد» استفاده میشود. از دیدگاه دو شاخه مهم علوم اجتماعی، اقتصاد و سیاست، واژه «آزادی گرا» به صورت خاص به بینشی اطلاق میشود که بر پایههای فایده گرایی، خرد عرفی، برتری حقوق فرد بر توده، برابری بی قید و شرط تمامی شهروندان در برابر قانون، برتری اقتصاد بازار بر اقتصاد دولتی، احترام به آزادیهای فردی و مدنی، دولت محدود، حکومت قانون، استقلال قوای حکومت از یک دیگر و در چهارچوب قوانین اساسی، و صلح دوستی برقرار باشد. کوشش ما بر این است که با انتشار کتابها و مقالات، چه به ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔅 دیوید ثورو: ملاک فیلسوف بودن تنها اندیشههای دقیق (داشتن) و یا حتا تأسیس مکتبی جدید نیست، بلکه فیلسوف باید آنچنان به خرد عشق بورزد که مطابق فرامین آن بزید؛ زیستی از سادگی، آزادگی، کرامت و توکل …📚 والدن ص ۸۹ …🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۵۱ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔵 خانواده اى از برلین غربی کودکان خود را به پدربزرگ و مادر بزرگ خود در شرق نشان میدهند … 📍۱۹۶۱ میلادی …. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔅 این حقایق هستند که آدمها را از هم دور میکنند.. نه دروغ! وگرنه ما دروغ میگوییم که نزدیک باقی بمانیم!. 🖊 چارلز بوکوفوسکی …🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۹:۱۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔅 شناسی. 🖋 سیدجواد 📍 مطمئنم بسیاری از شما از این عنوان متعجب خواهید شد و این پرسش در ذهن بسیاری نقش خواهد بست که جامعه شناسی مریم میرزاخانی یعنی چه؟ آیا من در پی خوانشی جامعه شناختی از شیوه زیست این ریاضیدان برجسته ایرانی هستم که در جهان علم درخشید و بناگاه عالم خاکی را وداع گفت؟ آیا منظور من از جامعه شناسی میرزاخانی فهم یک فرد است که در کسوت ریاضیدان بود؟ به سادگی میتوانم بگویم که قصد من از این عنوان فهم این مسئله است که چرا آکادمیهای ما نمیتوانند قدرت جذبشان را بالا ببرند و دفعشان را پایین ببرند؟ امشب وقتی از تلویزیون گزارش زندگی مریم میرزاخانی را تماشا میکردم، مادرم پرسید او در ایران میزیست و پدرم بسرعت پاسخ داد مگر چنین آدمهایی میتوانند در ایران باقی بمانند! این سخن پدرم مرا به فکر واداشت و به یاد سخن شهید مطهری و منطق ماشین دودی او افتادم که ۵۰ سال پیش مطرح کرده بود. مطهری در باب جامعه ایرانی میگفت این جامعه با پویایی و حرکت اساسا مشکل دارد و با سکون و جمود سر آشتی دارد و برای بیان این مشکل نمونه لوکوموتیو را مثال میزند که مردم بهنگام توقف ماشین دودی در ایستگاه چنان با شگفتی به آن مینگرند که نگو؛ ام ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔅 تجربه دینی و سکوت برگر. 🖋 محمدرضا 📍 پیتر برگر به تازگی از دنیا رفت؛ جامعه شناسی که خدمات چندجانبهای به حوزه عام جامعه شناسی و حوزه خاص جامعه شناسی دین ارایه داد. او در «ساخت اجتماعی واقعیت» به خوبی تعامل سطوح فرد/ عاملیت و عینیت/ ذهنیت را به ویژه در تبیین فرایند نهادی شدن برای واقعیت اجتماعی تشریح کرده و بر پایه همین بنیان نظری «ساخت اجتماعی دین» را هم تبیین کرده است. علاوه بر این، هر چند برگر در نظریه دین خود تجدید نظرهای اساسی داشته، اما سهمی انکارناپذیر در توسعه نظریه عرفی شدن (Secularization) داشته است …در عین حال هرچند پیتر برگر سهم مهمی در جامعه شناسی دین داشته، اما حداقل یک بخش مهم از مطالعات اجتماعی دین هست که در نظریه برگر مغفول مانده و آن «تجربه دینی» است. تجربه دینی به عنوان شخصیترین و درونیترین بعد دینداری فرد، پیچیدهترین وجه دینورزی است که جلوههای گوناگونی دارد. نماز، دعا و نیایش، زیارت و تجربه خیر دینی مولفههای تجربه دینی هستند که مطالعه جامعه شناختی آنها علاوه بر تلاش برای سنجش کمی در سنجههای دینداری، بخشی ویژه در مطالعات کیفی دین را تشکیل میدهد.. اما با وجود سکوت برگر و نظریه جامعه شناسی او در ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔅 چرا باید علوم انسانی و علوم اجتماعی بخوانیم؟.. 📍 چرا باید علوم انسانی و علوم اجتماعی بخوانیم؟ به دلیل اینکه این علوم به ما این امکان را میدهد که ذهن پرسشگر داشته باشیم، به ما این امکان را میدهد که وضع موجود را به چالش بکشیم، به ما امکان میدهد که بهتر بفهمیم تا بهتر بتوانیم تغییر بدهیم. علوم انسانی و علوم اجتماعی در واقع یک خصلت رهاییبخش پیدا میکنند. از چه چیزی رهایی پیدا میکنیم؟ از همینی که هست؛ از دترمینیسم و تعینگرایی تام و تمام، از اینکه من زندانی طبقهام بشوم، زندانی محیطم، زندانی محلهام، زندانی تعلقاتی که آنها را نمیپسندم.. 📍علوم اجتماعی و علوم انسانی پادزهر هرگونه توتالیتاریزم، هر نوع فاتالیزم و هر نوع بنیادگرایی هستند. همۀ تحقیقات نشان داده است که در میان کسانی که بمبگذاری کردند (در این جریانات تروریستی داعش و القاعده) کمترین سهم از آن تحصیلکردگان علوم انسانی بوده است و بیشترین سهم از آن مهندسان …📍 باید رفتن به جایی که قرار نیست برویم، سنت باشد یعنی؛ شما معلمید و باید در مدرسه باشید، ولی در مدرسه نباشید، بروید در دانشگاه؛ شما استاد دانشگاهید در دانشگاه نباشید، بروید مدرسه، بروید حوزه، بروید کافیشاپ، یا بروید حوزههای دیگری که «معمولا» نباید بروید. جامعۀ ما ب ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۵۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔅 نقش نیاز سنجی در برنامه ریزی فرهنگی. 🖋 مجتبی فارسانی - پژوهشگر اجتماعی 📍 تاریخ در شناسایی مولفههای فرهنگی بسیار مهم است هنگامی که میخواهیم یک عامل اجتماعی و فرهنگی را بررسی کنیم یکی از عوامل تاثیر گذار المان تاریخ است باتوجه به تعریف فرهنگ توارثی بودن عوامل فرهنگی از ارزشها و باورها تا هنجارها در این تعریف بیانگر این است که هر کدام از معیارهای فرهنگی به خودی خود به وجود نیامده است، وقتی راجع به تغییر در ارزشها فرهنگی بررسی میکنیم فقط یک عامل تامه وجود ندارد بلکه زنجیرهای از عوامل باعث این ارزش یا تغییر در آن شده است. توجه به موضوعات و پژوهشهای علمی میتواند نقطه عطفی در جهت منسجم کردن در دیدگاههای نظری و مدیریتی در حوزه برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی باشد، چرایی در بوجود آمدن یا تغییر مسیر آنچه که باید باشد و آنچه که هست به مرور زمان و در اثر کنشهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی تغییر در نتیجه جامعه در حال گذار ایران را خواهد داشت و این تغییر گاه باعث از بین رفتن یک مولفه سرنوشت ساز اجتماعی خواهد شد، بنابراین تغییر در نگرش و ارزشهای در برنامه ریزی بسیار حساس و نگاه تخصصی را میطلبد. متاسفانه بیشتر مولفههای اجتماعی و فرهنگی به دلیل پردامنگی حوزه سیاست جزء جدا نش ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔅مریم_میرزاخانی. 🖋 دکتر موسی عاکفی 📍 برخی ستارگان را در شب دیدهایم که به سرعت از ما میگذرند؛ نوری سریع و ستارهای زیبا که در بی نهایت دور میشوند به دنیا نیامدهاند بلکه از دنیایی دیگرند که از ما عبور میکنند و ما باز میمیانیم. اندوه در گذشت که مادر گیتی بسیار باید بر زایش دوباره همچو اویی صبر کند؛. صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را. تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید. در سکوت رسانههای داخلی همه ما را داغدار کرد. زنان بزرگی را ایران زمین به خود دیده است از «آتوسا» و «فرخ رو» و «پرین» زن دانشمندی که قرنها پیش نامش بر کتیبه تاریخ ثبت شده است تا دانشمند جوان مریم میرزاخانی که نشستن دستوری و عرفی زن در خانه برای زائیدن و تربیت فرزند را کنار گذاشت و در افقی وسیع به بشریت خدمت کرد. روحش شاد و خداوند او را در اعلی علیین و رضوان ابدی خویش محشور کند.. اما چند نکته:.۱- او یکی از مصادیق فرار مغزها بود. هنوز پس از قریب ۴۰ سال از انقلاب این جمله که «آمریکا سرزمین فرصتها است» در عمل مصداق دارد و نیروهای تربیت شده این آب و خاک در رشتههای علمی خصوصا علوم انسانی همچون فلسفه و سیاست و روانشناسی و جامعه شناسی و علوم پایه و حتی مهندسی و پ ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۵۱ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔴وجود در کشور رئیس فراکسیون زنان مجلس از تلاش برای افزایش حداقل سن ازدواج دختران از ۱۳ سال به ۱۵ سال خبر داده است. به گفته پروانه سلحشوری روند طولانی و فرسایشی بروکراسی در کشور، یکی از دلایل اصلی تاخیر در حصول نتیجه در این مورد است …این نماینده مجلس همچنین گفته در این مقوله، از یک طرف ازدواج کودکان برای عدهای مثل ما، مسئله و اشکال است و از طرفی دیگر، برای عدهای یک امر واجب تلقی میشود و ممکن است نه تنها این کار را ازدواج کودک ندانند که حتی بر این باور و عقیده باشند که این امر در واقع ازدواج دختری است که به سن شرعی رسیده است و ازدواج در چنین سنی، باید در قانون لحاظ شود …به گفته او در این رابطه با علما صحبت شده و برخی از آنها هم نظر مثبتی در اینباره داشتهاند. سلحشوری همچنین از وجود کودکان مطلقه ۱۵ساله در کشور خبر داده و گفته در برخی مناطق هم فقر عاملی است که خانواده را مجبور میکند به ازدواج دخترشان در سن پایین، تن بدهند …مدیر بخش مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی ایران پیشتر گفته بود تعداد ازدواج کودکان در حال افزایش است به طوری که سال ۹۴نسبت به سال قبلتر، آمار ازدواج کودکان در ایران ۱۰هزار نفر بیش ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۵ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔅 گسترش رسانههای جمعی و خودنمایی روشنفکران کم مایه. 🖋 مسعود مقدم 📍 گسترش رسانههای جمعی، فضا را برای افزایش کم مایگی روشنفکرانه و روشنفکران کم مایه فراهم کرده است. یکی از پیامدهای گسترش رسانههای جمعی، انتشار سریع و گستردۀ اخبار متنوع و عمدتا بی اهمیت در جامعه است که خود موجب درگیر شدن اذهان روشنفکران (به طور کلی، افرادی که کم یا زیاد مینویسند و میزان مطالعه و تفکرشان نسبت به عموم مردم بیشتر است) به این اخبار میشود. از سوی دیگر، از پیامدهای گسترش رسانههای جمعی، فراهم شدن فضا و زمینهای برای این روشنفکران بزرگ و کوچک است تا مطالب و دیدگاه هایشان را ارائه کنند. در چنین وضعیتی که گسترش رسانههای جمعی، هم به مطرح شدن اخبار و مطالب و بی اهمیت و هم به امکان خودنمایی روشنفکرانه دامن میزند، روشنفکران کم مایه خود را نشان میدهند. در واقع، روشنفکران کم مایه، با امکانی که برای شان فراهم شده است، به تحلیل و نوشتن درباره اخبار و حوادث متنوع و چه بسا بی اهمیت میپردازند. آنها بیش از اینکه در خوانندگان تاثیرگذار باشند از خوانندگان تاثیر میپذیرند و مطابق با علایق و میل آنها و فضایی که بر رسانههای جمعی حاکم است دست به قلم میبرند. به عبارتی دیگر، آنها بنا بر د ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۹ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 📚کتاب شناسی شهری. 🖋 محمود پور 📍ساختار کتاب حاضر، روند شکلگیری و پیدایش حوزه چامعهشناسی شهری، نظریات گوناگون و نیز موضوعات تخصصی آن را معرفی و بررسی میکند. در رشته جامعهشناسی، آنچه اصر حاضر را از سایر متون چاپ شده در ایران متمایز میسازد، این است که به جدیدترین نظریهها و تحقیقات جامعهشناسی شهری پرداختهاست. چامعهشناسی شهری طیف گستردهای از موضوعات شهری است و نیز، حوزههای جدید تحقیقی در رشته جامعه شناسی را برای خواننده ارائه کردهاست. این کتاب محصول دورهای است که مولف با استفاده از فرصت مطالعاتی در مرکز تحقیقات شهری دانشگاه تورنتوی کانادا توانسته است از نزدیک با آراء متفکران و محققان شهری آشنا شود و سرانجام آن را به جامعه علمی ایران ارائه کند …هدف اصلی جامعهشناسی شهری معرفی مفاهیم، چگونگی پیدایش و توسعه جامعه شناسی شهری، بررسی دیدگاههای کلاسیک و معاصر و سرانجام، معرفی موضوعات تخصصی جامعهشناسی شهری است. کتاب برای دانشجویان رشته علوم اجتماعی در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس جامعه شناسی شهری به ارزش ۳ واحد و نیز به عنوان یکی از منابع اصلی درس سمینار جامعهشناسی در مقطع کارشناسی ارشد تدوین شده است و م ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۹ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 📚کتاب شناسی شهری. 🖋 محمود پور.. (توضیحات در پست قبل t me/atu_sociology/۲۳۷۸). 📌 کتاب از تلگرام …. 🌐جامعه شناسی علامه. ‹ 201 202 203 204 205 206 207 ›
جامعه شناسی علامه ۱۶:۱۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 🔅 نگاهی به وضعیت تیراژ ٩٠٠ هزارتایی برای جامعه ٨٠ میلیونی. 👈🏻 دردی ریشهدار و مزمن 🖋 مهدی راد (استاد ارتباطات و جامعهشناس). 📍٤٠ سال است که در دانشگاه ارتباطات درس میدهم و در این ٤٠ سال به یاد ندارم که آمار تیراژ مطبوعات کاغذی به این راحتی عنوان شود. در طول این ٤٠ سال این آمار شبیه یک راز مگو بود که نباید عنوان میشد و مدیران و مسوولان، سعی در پنهان کردن آن داشتند. اما حالا باید از حسین انتظامی تشکر کرد که به عنوان معاون مطبوعاتی، عدد و رقمی از تیراژ مطبوعات را به راحتی اعلام میکند و میگوید که ٢٠٠ روزنامه داریم و تیراژ آنها در مجموع به ٩٠٠ هزار نمیرسد. در روزگاری دورتر با مرحوم کاظم معتمدنژاد و به وقت بررسی و پژوهش درباره وضعیت مطبوعات در ایران و میزان مخاطب، کاملا به این نتیجه رسیدیم که اوضاع فاجعه است. در تحقیقی که در سال ١٣٥٦ انجام دادیم، وقتی سرانه روزنامهها در ایران را بررسی کردیم، به این نتیجه رسیدیم که به نسبت آمار جهانی، این سرانه عدد و رقمی نزدیک به مصیبت است. از آن سالها تا همین امروز وضعیت به همان ترتیب باقی مانده است و اگر بخواهم تحلیل کنم که چرا شرایط اینطور است، چرا سرانه مطالعه مطبوعات پایین است، چرا مطبوعات کاغذی به مشکل برخوردهاند و … باید ی ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ ✅ موسسه برگزار میکند:. پیشدرآمدی بر مجموعه نشستهای.. 🎞 نمایش فیلم «متولد ۶۵» محصول ۱۳۹۴ و. 📌 گفت و گو پیرامون مسائل جوانان. 📍 با حضور:. 🔸 دکتر حمیدرضا مدقق (منتقد سینما). 🔸 محمد مهدی عسگرپور (تهیهکننده). 🔸 مجید توکلی (کارگردان). 📌 زمان: دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶، ساعت ۱۷. 📌 مکان: فاطمی غربی، خیابان اعتمادزاده، خیابان گردآفرید، پلاک ۱۸، طبقه سوم. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 🔅آیا روشنفکر باید غمگین باشد؟ 🖋 محمدمهدی …📍 عکس زیر را اخیرا در روزنامهها، وبلاگها و شبکههای مجازی زیاد دیدهایم. پیغام آن هم روشن است: هرچقدر یک فرد احمقتر باشد، خوشحالتر است؛ و البته روی دیگر آن، یعنی هرچقدر یک فرد «پرمغز» تر یا باهوشتر باشد غمگینتر است. میدانیم که این نگاه به تفکر تازه نیست و سالهاست، دستکم از مرگ هدایت به بعد، که این اسطوره بر فراز فضای روشنفکری ایرانی حرکت میکرده و در اذهان، چه روشنفکر چه غیرروشنفکر (اگر اصلا بتوان چنین تفکیک مسئلهداری را انجام داد) جای گرفته است. صادق هدایت که مناسبترین کاراکتر برای این نقش بود، رفته رفته بدل به نماد روشنفکری شد، بیش از همه، حتی یشتر از نثر قدرتمند یاحتی طنز گزندهاش، به این دلیل که هدایت دقیقا این اسطورهی «هرچه باهوشتر غمگینتر» را نمایندگی میکرد. نویسندهای افسرده که دست آخر با خودکشی تراژیکش خود را جاودان ساخت. البته شاید بتوان آثار یا مضامینی را از هدایت نشان داد که با رویکرد فوق منافات داشته باشند. اما لازم به ذکر است که درا ین یادداشت من تنها به جایگاه هدایت در اذهان (چه روشنفکران و چه بسا بیشتر در عرصه عمومی) نظر دارم، نه محتوای آثارش. در ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 🔅 قضاوت اجتماعی. 🖋 افشین. دانشجوی دوره دکتری جامعه شناسی سیاسی 📍 امر قضاوت اجتماعی در جامعه کنونی ایرانی، تا حد زیادی متکی به شبکههای اجتماعی است که بخشی از گفتمان سرمایهداری میباشد و اینکه ما سعی میکنیم رفتار و کردار اجتماعی خود را (شامل خوراک، پوشاک، کنش و …) با توجه به این گفتمان تنظیم کنیم. 📍 اصل و اساس رفتار اجتماعی سرمایه داری هم براساس «مصرف در نهایت خودش» است و بنابراین موجودیت خود را در مصرف (به شکلها و گونههای مختلف) انسان جستجو میکند. 📍این در حالی است که در جامعه گذشته، قضاوت اجتماعی از دایره و از گذرگاه سنت و مذهب بود و ما سعی میکردیم داراییهای رفتارهای اجتماعی خود را با توجه به این گفتمان تنظیم کنیم. 📍 از نگاه فوکو، گفتمانها همواره سعی در به انقیاد درآوردن (مطیع کردن) سوژهها (انسان) هستند تا از این طریق هنجارها و ارزشهای رفتاری خود را بر آنها روا بدارند؛ ولی درکنار این، فوکو به بحث مقاومت دربرابر گفتمان مسلط اشاره میکند که در غالب این مفهوم، انسانها سعی در آزاد کردن خود از گفتمان مسلط دارند …. 📍 بعد از انقلاب اسلامی، گفتمان مذهبی (به عنوان گفتمان مسلط) سعی کرد انسان ایرانی را در امر اجتماعی به انقیاد خود دربیاورد ولی انسان ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۱۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 🔅 جای خالی استارت آپهای فرهنگی در کشور. 🖋 سحر. دانشجو دکترا مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی 📍 استارت آپ چیست؟. در سراسر دنیا همایشها و رویدادهای آموزشی اصولا در آخر هفته و در زمان فراغت از کار و تحصیل اتفاق میافتد که اسمش را استارت آپ ویکند گذاشتهاند. در این رویداد عموما افرادی که در حوزه هایی نظیر برنامه نویسی، تجارت و بازرگانی، بازرایابان و افراد کنجکاو و متخصصان آن استارت آپ و موضوع خاص با کمک طراحان گرافیک و هنرمندانی که در حوزههای عموما دیجیتال کار میکنند دور هم جمع میشوند و تیم هایی تشکیل میدهند و طی ۵۴ ساعت ایدهها و پروژههای شان را معرفی میکنند، تیم تشکیل میدهند و آن پروژه را اجرا میکنند …📍 استارت آپ فرهنگی چیست؟. تا به امروز استارت آپهای متفاوتی در حوزههای مختلف تکنولوژی و آی تی، محیط زیست و فناوریهای نو برگزار شده است. در داخل و خارج از ایران نیز مجموعه هایی به برگزاری استارت آپها با موضوعات اجتماعی و فرهنگی پرداختهاند. اما به دلیل جدا بودن صاحب نظران و متخصصان حوزه فرهنگ از دنیای برنامه نویسان، بازاریابان، صاحبان تکنولوژی و … عموما این استارت آپها چندان موفق نبوده و اگر هم موفق بودهاند نتایج آنها به خوبی در معرض استفاده دیگران قرار نگرفته است …در ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۰۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 🔅 بحران صندوق بازنشستگی.. خلاصه این مطلب در زیر آمده است: ◀️ جمعیت شاغل کشور تحت پوشش حدود ٢٤ صندوق بیمهای قرار دارند که همگی خدمات بازنشستگی، پیری و از کارافتادگی ارائه میکنند. ◀️از این میان، حدود ٢٠ صندوق اختصاصی است و حرفه، صنعت یا وزارتخانه خاصی را پوشش میدهد (مانند صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، صندوق فولاد، کارکنان شهرداری و …) و ۴ صندوق تحت عنوان صندوقهای عمومی فعالیت دارند (سازمان تامین اجتماعی، تامین اجتماعی نیروهای مسلح، صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بیمه روستاییان و عشایر) …◀️جمعیت تحت پوشش مجموعه ٢٠ صندوق اختصاصی، بالغ بر ٣/١ درصد جمعیت کشور است؛ درحالیکه سازمان تامین اجتماعی با ٤٦ درصد، صندوق بازنشستگی کشوری با ٧درصد، صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح با بیش از ٥/٦ درصد و صندوق بیمه روستاییان و عشایر با ٢٠ درصد، در مجموع حدود ٨٠ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش قرار دادهاند …❓اما آیا صندوقهای مذکور در حال حاضر توانایی اداره خود را به لحاظ انجام تعهدات مالی و همچنین کسب منابع درآمدی دارند؟!. ◀️برابر تجربیات جهانی، چنانچه شاخص پشتیبانی (نسبت بیمهپردازان به مستمریبگیران) به زیر عدد ٥ تنزل یابد، این صندوقها دیگر قادر به ادامه حیات ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 📚کتاب مقدمهای بر آزادی گرایی. 🖋 دیوید بواز. مترجم دکتر رضا اسلامی (توضیحات در پست قبل t. me/atu_sociology/۲۳۹۲). 📌 کتاب از تلگرام …. 🌐جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 📚کتاب مقدمهای بر آزادی گرایی. 🖋 دیوید بواز. مترجم دکتر رضا اسلامی 📍نویسنده این کتاب، دیوید بواز، نویسنده و روزنامه نگاری سرشناس ازایالات متحده است. او از کوشش گران شناخته شده جنبش آزادی گرایی و از مدیران ارشد بنیاد پژوهشی کاتو در واشنگتن است. بواز نویسنده دو کتاب، ویراستار و گردآورنده پنج کتاب، و نویسنده مقالات متعددی درروزنامهها، مجلهها، و مجموعههای مقالات است. آزادی گرایی یا لیبرالیسم کلاسیک یکی ازدو شاخه اصلی جریان فکری لیبرال در دوره کنونی است. به صورت عمومی، واژه «آزادی گرا» یا «لیبرتارین» در بسیاری از زبانهای باختری از جمله زبانهای انگلیسی و فرانسه، به عنوان متضاد «خودکامه» یا «مستبد» استفاده میشود. از دیدگاه دو شاخه مهم علوم اجتماعی، اقتصاد و سیاست، واژه «آزادی گرا» به صورت خاص به بینشی اطلاق میشود که بر پایههای فایده گرایی، خرد عرفی، برتری حقوق فرد بر توده، برابری بی قید و شرط تمامی شهروندان در برابر قانون، برتری اقتصاد بازار بر اقتصاد دولتی، احترام به آزادیهای فردی و مدنی، دولت محدود، حکومت قانون، استقلال قوای حکومت از یک دیگر و در چهارچوب قوانین اساسی، و صلح دوستی برقرار باشد. کوشش ما بر این است که با انتشار کتابها و مقالات، چه به ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔅 دیوید ثورو: ملاک فیلسوف بودن تنها اندیشههای دقیق (داشتن) و یا حتا تأسیس مکتبی جدید نیست، بلکه فیلسوف باید آنچنان به خرد عشق بورزد که مطابق فرامین آن بزید؛ زیستی از سادگی، آزادگی، کرامت و توکل …📚 والدن ص ۸۹ …🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۵۱ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔵 خانواده اى از برلین غربی کودکان خود را به پدربزرگ و مادر بزرگ خود در شرق نشان میدهند … 📍۱۹۶۱ میلادی …. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔅 این حقایق هستند که آدمها را از هم دور میکنند.. نه دروغ! وگرنه ما دروغ میگوییم که نزدیک باقی بمانیم!. 🖊 چارلز بوکوفوسکی …🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۹:۱۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔅 شناسی. 🖋 سیدجواد 📍 مطمئنم بسیاری از شما از این عنوان متعجب خواهید شد و این پرسش در ذهن بسیاری نقش خواهد بست که جامعه شناسی مریم میرزاخانی یعنی چه؟ آیا من در پی خوانشی جامعه شناختی از شیوه زیست این ریاضیدان برجسته ایرانی هستم که در جهان علم درخشید و بناگاه عالم خاکی را وداع گفت؟ آیا منظور من از جامعه شناسی میرزاخانی فهم یک فرد است که در کسوت ریاضیدان بود؟ به سادگی میتوانم بگویم که قصد من از این عنوان فهم این مسئله است که چرا آکادمیهای ما نمیتوانند قدرت جذبشان را بالا ببرند و دفعشان را پایین ببرند؟ امشب وقتی از تلویزیون گزارش زندگی مریم میرزاخانی را تماشا میکردم، مادرم پرسید او در ایران میزیست و پدرم بسرعت پاسخ داد مگر چنین آدمهایی میتوانند در ایران باقی بمانند! این سخن پدرم مرا به فکر واداشت و به یاد سخن شهید مطهری و منطق ماشین دودی او افتادم که ۵۰ سال پیش مطرح کرده بود. مطهری در باب جامعه ایرانی میگفت این جامعه با پویایی و حرکت اساسا مشکل دارد و با سکون و جمود سر آشتی دارد و برای بیان این مشکل نمونه لوکوموتیو را مثال میزند که مردم بهنگام توقف ماشین دودی در ایستگاه چنان با شگفتی به آن مینگرند که نگو؛ ام ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔅 تجربه دینی و سکوت برگر. 🖋 محمدرضا 📍 پیتر برگر به تازگی از دنیا رفت؛ جامعه شناسی که خدمات چندجانبهای به حوزه عام جامعه شناسی و حوزه خاص جامعه شناسی دین ارایه داد. او در «ساخت اجتماعی واقعیت» به خوبی تعامل سطوح فرد/ عاملیت و عینیت/ ذهنیت را به ویژه در تبیین فرایند نهادی شدن برای واقعیت اجتماعی تشریح کرده و بر پایه همین بنیان نظری «ساخت اجتماعی دین» را هم تبیین کرده است. علاوه بر این، هر چند برگر در نظریه دین خود تجدید نظرهای اساسی داشته، اما سهمی انکارناپذیر در توسعه نظریه عرفی شدن (Secularization) داشته است …در عین حال هرچند پیتر برگر سهم مهمی در جامعه شناسی دین داشته، اما حداقل یک بخش مهم از مطالعات اجتماعی دین هست که در نظریه برگر مغفول مانده و آن «تجربه دینی» است. تجربه دینی به عنوان شخصیترین و درونیترین بعد دینداری فرد، پیچیدهترین وجه دینورزی است که جلوههای گوناگونی دارد. نماز، دعا و نیایش، زیارت و تجربه خیر دینی مولفههای تجربه دینی هستند که مطالعه جامعه شناختی آنها علاوه بر تلاش برای سنجش کمی در سنجههای دینداری، بخشی ویژه در مطالعات کیفی دین را تشکیل میدهد.. اما با وجود سکوت برگر و نظریه جامعه شناسی او در ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔅 چرا باید علوم انسانی و علوم اجتماعی بخوانیم؟.. 📍 چرا باید علوم انسانی و علوم اجتماعی بخوانیم؟ به دلیل اینکه این علوم به ما این امکان را میدهد که ذهن پرسشگر داشته باشیم، به ما این امکان را میدهد که وضع موجود را به چالش بکشیم، به ما امکان میدهد که بهتر بفهمیم تا بهتر بتوانیم تغییر بدهیم. علوم انسانی و علوم اجتماعی در واقع یک خصلت رهاییبخش پیدا میکنند. از چه چیزی رهایی پیدا میکنیم؟ از همینی که هست؛ از دترمینیسم و تعینگرایی تام و تمام، از اینکه من زندانی طبقهام بشوم، زندانی محیطم، زندانی محلهام، زندانی تعلقاتی که آنها را نمیپسندم.. 📍علوم اجتماعی و علوم انسانی پادزهر هرگونه توتالیتاریزم، هر نوع فاتالیزم و هر نوع بنیادگرایی هستند. همۀ تحقیقات نشان داده است که در میان کسانی که بمبگذاری کردند (در این جریانات تروریستی داعش و القاعده) کمترین سهم از آن تحصیلکردگان علوم انسانی بوده است و بیشترین سهم از آن مهندسان …📍 باید رفتن به جایی که قرار نیست برویم، سنت باشد یعنی؛ شما معلمید و باید در مدرسه باشید، ولی در مدرسه نباشید، بروید در دانشگاه؛ شما استاد دانشگاهید در دانشگاه نباشید، بروید مدرسه، بروید حوزه، بروید کافیشاپ، یا بروید حوزههای دیگری که «معمولا» نباید بروید. جامعۀ ما ب ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۵۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔅 نقش نیاز سنجی در برنامه ریزی فرهنگی. 🖋 مجتبی فارسانی - پژوهشگر اجتماعی 📍 تاریخ در شناسایی مولفههای فرهنگی بسیار مهم است هنگامی که میخواهیم یک عامل اجتماعی و فرهنگی را بررسی کنیم یکی از عوامل تاثیر گذار المان تاریخ است باتوجه به تعریف فرهنگ توارثی بودن عوامل فرهنگی از ارزشها و باورها تا هنجارها در این تعریف بیانگر این است که هر کدام از معیارهای فرهنگی به خودی خود به وجود نیامده است، وقتی راجع به تغییر در ارزشها فرهنگی بررسی میکنیم فقط یک عامل تامه وجود ندارد بلکه زنجیرهای از عوامل باعث این ارزش یا تغییر در آن شده است. توجه به موضوعات و پژوهشهای علمی میتواند نقطه عطفی در جهت منسجم کردن در دیدگاههای نظری و مدیریتی در حوزه برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی باشد، چرایی در بوجود آمدن یا تغییر مسیر آنچه که باید باشد و آنچه که هست به مرور زمان و در اثر کنشهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی تغییر در نتیجه جامعه در حال گذار ایران را خواهد داشت و این تغییر گاه باعث از بین رفتن یک مولفه سرنوشت ساز اجتماعی خواهد شد، بنابراین تغییر در نگرش و ارزشهای در برنامه ریزی بسیار حساس و نگاه تخصصی را میطلبد. متاسفانه بیشتر مولفههای اجتماعی و فرهنگی به دلیل پردامنگی حوزه سیاست جزء جدا نش ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔅مریم_میرزاخانی. 🖋 دکتر موسی عاکفی 📍 برخی ستارگان را در شب دیدهایم که به سرعت از ما میگذرند؛ نوری سریع و ستارهای زیبا که در بی نهایت دور میشوند به دنیا نیامدهاند بلکه از دنیایی دیگرند که از ما عبور میکنند و ما باز میمیانیم. اندوه در گذشت که مادر گیتی بسیار باید بر زایش دوباره همچو اویی صبر کند؛. صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را. تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید. در سکوت رسانههای داخلی همه ما را داغدار کرد. زنان بزرگی را ایران زمین به خود دیده است از «آتوسا» و «فرخ رو» و «پرین» زن دانشمندی که قرنها پیش نامش بر کتیبه تاریخ ثبت شده است تا دانشمند جوان مریم میرزاخانی که نشستن دستوری و عرفی زن در خانه برای زائیدن و تربیت فرزند را کنار گذاشت و در افقی وسیع به بشریت خدمت کرد. روحش شاد و خداوند او را در اعلی علیین و رضوان ابدی خویش محشور کند.. اما چند نکته:.۱- او یکی از مصادیق فرار مغزها بود. هنوز پس از قریب ۴۰ سال از انقلاب این جمله که «آمریکا سرزمین فرصتها است» در عمل مصداق دارد و نیروهای تربیت شده این آب و خاک در رشتههای علمی خصوصا علوم انسانی همچون فلسفه و سیاست و روانشناسی و جامعه شناسی و علوم پایه و حتی مهندسی و پ ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۵۱ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔴وجود در کشور رئیس فراکسیون زنان مجلس از تلاش برای افزایش حداقل سن ازدواج دختران از ۱۳ سال به ۱۵ سال خبر داده است. به گفته پروانه سلحشوری روند طولانی و فرسایشی بروکراسی در کشور، یکی از دلایل اصلی تاخیر در حصول نتیجه در این مورد است …این نماینده مجلس همچنین گفته در این مقوله، از یک طرف ازدواج کودکان برای عدهای مثل ما، مسئله و اشکال است و از طرفی دیگر، برای عدهای یک امر واجب تلقی میشود و ممکن است نه تنها این کار را ازدواج کودک ندانند که حتی بر این باور و عقیده باشند که این امر در واقع ازدواج دختری است که به سن شرعی رسیده است و ازدواج در چنین سنی، باید در قانون لحاظ شود …به گفته او در این رابطه با علما صحبت شده و برخی از آنها هم نظر مثبتی در اینباره داشتهاند. سلحشوری همچنین از وجود کودکان مطلقه ۱۵ساله در کشور خبر داده و گفته در برخی مناطق هم فقر عاملی است که خانواده را مجبور میکند به ازدواج دخترشان در سن پایین، تن بدهند …مدیر بخش مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی ایران پیشتر گفته بود تعداد ازدواج کودکان در حال افزایش است به طوری که سال ۹۴نسبت به سال قبلتر، آمار ازدواج کودکان در ایران ۱۰هزار نفر بیش ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۵ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔅 گسترش رسانههای جمعی و خودنمایی روشنفکران کم مایه. 🖋 مسعود مقدم 📍 گسترش رسانههای جمعی، فضا را برای افزایش کم مایگی روشنفکرانه و روشنفکران کم مایه فراهم کرده است. یکی از پیامدهای گسترش رسانههای جمعی، انتشار سریع و گستردۀ اخبار متنوع و عمدتا بی اهمیت در جامعه است که خود موجب درگیر شدن اذهان روشنفکران (به طور کلی، افرادی که کم یا زیاد مینویسند و میزان مطالعه و تفکرشان نسبت به عموم مردم بیشتر است) به این اخبار میشود. از سوی دیگر، از پیامدهای گسترش رسانههای جمعی، فراهم شدن فضا و زمینهای برای این روشنفکران بزرگ و کوچک است تا مطالب و دیدگاه هایشان را ارائه کنند. در چنین وضعیتی که گسترش رسانههای جمعی، هم به مطرح شدن اخبار و مطالب و بی اهمیت و هم به امکان خودنمایی روشنفکرانه دامن میزند، روشنفکران کم مایه خود را نشان میدهند. در واقع، روشنفکران کم مایه، با امکانی که برای شان فراهم شده است، به تحلیل و نوشتن درباره اخبار و حوادث متنوع و چه بسا بی اهمیت میپردازند. آنها بیش از اینکه در خوانندگان تاثیرگذار باشند از خوانندگان تاثیر میپذیرند و مطابق با علایق و میل آنها و فضایی که بر رسانههای جمعی حاکم است دست به قلم میبرند. به عبارتی دیگر، آنها بنا بر د ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۹ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 📚کتاب شناسی شهری. 🖋 محمود پور 📍ساختار کتاب حاضر، روند شکلگیری و پیدایش حوزه چامعهشناسی شهری، نظریات گوناگون و نیز موضوعات تخصصی آن را معرفی و بررسی میکند. در رشته جامعهشناسی، آنچه اصر حاضر را از سایر متون چاپ شده در ایران متمایز میسازد، این است که به جدیدترین نظریهها و تحقیقات جامعهشناسی شهری پرداختهاست. چامعهشناسی شهری طیف گستردهای از موضوعات شهری است و نیز، حوزههای جدید تحقیقی در رشته جامعه شناسی را برای خواننده ارائه کردهاست. این کتاب محصول دورهای است که مولف با استفاده از فرصت مطالعاتی در مرکز تحقیقات شهری دانشگاه تورنتوی کانادا توانسته است از نزدیک با آراء متفکران و محققان شهری آشنا شود و سرانجام آن را به جامعه علمی ایران ارائه کند …هدف اصلی جامعهشناسی شهری معرفی مفاهیم، چگونگی پیدایش و توسعه جامعه شناسی شهری، بررسی دیدگاههای کلاسیک و معاصر و سرانجام، معرفی موضوعات تخصصی جامعهشناسی شهری است. کتاب برای دانشجویان رشته علوم اجتماعی در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس جامعه شناسی شهری به ارزش ۳ واحد و نیز به عنوان یکی از منابع اصلی درس سمینار جامعهشناسی در مقطع کارشناسی ارشد تدوین شده است و م ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۹ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 📚کتاب شناسی شهری. 🖋 محمود پور.. (توضیحات در پست قبل t me/atu_sociology/۲۳۷۸). 📌 کتاب از تلگرام …. 🌐جامعه شناسی علامه.