جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۰:۳۳ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔅 چالش تصویر مریم: شکست گفتمان رسمی حجاب. 🖋 محسن حسام 📍 هر سال فصل گرما که میرسد، تنور بحث حجاب هم گرم میشود و فضای رسانههای رسمی و غیررسمی میشود عرصهی مجادلات موافقان ومخالفان حجاب اجباری. مسئولین انتظامی در تریبونها مدام و با تهدید، قوانین مربوط به حجاب را یادآوری میکنند؛ مراجع تقلید و خطبای جمعه بر ضرورت مقابله با بیحجابان تاکید میکنند؛ در قاب تلویزیون، کارشناسان فرهنگی حاضر در صحنه به سرودن متنهای ادبی در مدح حجاب با استفاده از واژگانی چون «متانت» و «کرامت» و «مصونیت» و «زیبایی» و «آرامش» سرگرم میشوند. و درودیوار شهر پر میشود از تصاویر گرافیکی تبلیغ حجاب و کرامت زن و صدف و گوهر و غیره. امسال اما در اوج این فضای تبلیغی و تنها چند روز بعد از راهپیمایی پرسروصدای عفاف و حجاب، ناگهان یک اتفاق غیرمنتظره، چالشی بیسابقه را پدید آورد: انتشار خبر درگذشت تاسفبار یک نابغهی جوان ایرانی،. یک دانشمند بیحاشیه و با شخصیتی محترم و محبوبیتی ملی، اما ساکن خارج ایران و بدون حجاب. نابغهی ریاضی حالا معادلهای پیش روی رسانهها گذاشته بود که به این آسانیها و با فرمولهای معمول و همیشگی نمیشد حلش کرد. چالشی که رسانههای رسمی با آن مواجه شدند ... جامعه شناسی علامه ۰۹:۴۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 📚کتاب جامعه شناسی ماکس. 🖋 ژولین فروند. مترجم: عبدالحسین نیکگهر 📍وبر در میان جامعه شناسان چهره ای شناخته شده است و یکی از نظریه پردازان مطرح کلاسیک علوم اجتماعی است. جامعه شناسی ماکس وبر عنوانی کتابی است که در آن، طی چهار فصل به اجمال به بیان مفاهیم اصلی آراء وبر پرداخته شده است. ترجمه فارسی این کتاب نخستین بار در حدود ۲۰ سال پیش صورت گرفت و به سبب اهمیت اثر بار دیگر به همت نشر توتیا بار دیگر منتشر شد. برای معرفی شناخت خط فکری کتاب جامعه شناسی وبر بیش از هر چیز میتوان از نظر مترجم آن استفاده کرد که در پیشگفتار چاپ نخست این کتاب آورده است: افکار جامعه شناسی او [ماکس وبر] که موضوع تحلیل این کتاب است، سرانجام از بوته آزمایش زمان، این داور سختگیر و تطمیع نشدنی، اگر نگوییم ناب، پرعیار بیرون آمده است و به رغم تخطئه افکار او از سوی حوزههای جامعه شناسی مارکسیستی و سکوت معنادار حوزه جامعه شناسی دورکیم، که کتاب مهمش «اقتصاد و جامعه»، تنها نیم قرن پس از مرگش به زبان فرانسه ترجمه شده است، امروز افکار وبر کوله بار معرفتی هر رهرو جامعه شناسی را تشکیل می دهد …فروند در فصلهای این کتاب به ترتیب به:. جهان بینی، روش شناسی، جامعه شناسی تفهمی و ج ... جامعه شناسی علامه ۰۹:۴۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 📚کتاب جامعه شناسی ماکس. 🖋 ژولین فروند. مترجم: عبدالحسین نیکگهر (توضیحات در پست قبل t. me/atu_sociology/۲۳۷۵). 📌 کتاب از تلگرام …. 🌐جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۹ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 تفاوت سیاستهای رفاهی درایران و غرب. 🖋 نرگس مهری دانشجوی ارشد مدیریت خدمات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی. 📍 سیاست گذاریهای اجتماعی و رفاهی در ایران از آن حرکتی است که دهها سال پیش در اروپای غربی به راه افتاد. مسائل رفاهی و اجتماعی در ایران از منظر قانون اساسی بسیار کامل و دقیق نوشته شده اما در عرصه عمل کوتاهیهای بسیاری را مشاهده میکنیم …⭕️ سیاست گذاری اجتماعی در دههای گذشته نقش مهمی را در تمام عرصههای زندگی اجتماعی و سیاسی بازی کرده است به عنوان مثال در انگلیس دو حزب معروف کارگری و محافظه کار را در نظر بگیریم که خواهیم دید چگونه این دو حزب بزرگ در انگلیس توانستهاند بیشترین کرسیها را در پارلمان به دست آورند وآن چیزی جز دادن وعدههای مختلف رفاهی به مردم و نحوه دیدگاه آنها به مسایل اجتماعی است که تمامی اینها از نشأت میگیرد که به آن دارند …⭕️ باید دقت داشته باشیم که نظامهای رفاهی موجود در دنیا با توجه به گونه و نظامهای فکری سیاست گذاری میشوند به عنوان مثال شوروی سابق بر پایه مکتب مارکسیسم، کمونیسم را به وجود آورد که به ادعای ایشان هدفشان ایجاد بود برابری در منابعی که نفی مالکیت خصوصی است و هیچ چیز در دنیا به هیچکس تعلق ند ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۴۳ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 در سوگ «» های دیگر وطنم!. 🖊مهران.. 📍 درگذشت خبر کوتاه بود و کوبنده! جوانترین دانشمند ریاضی ایران و جهان رخ در نقاب خاک کشید و ایرانیان را عزادار ساخت. ولی او حداقل از این شانس برخوردار بود که بیش از بیست سال از زندگی پربارش را به کاری مشغول شود که عاشقش بود. اقبالی که همه ایرانیان از آن برخوردار نبودهاند!. اگر در یک تقسیم بندی کلی مهاجرت را به دو نوع «جغرافیایی» و «معرفتی» تقسیم کنیم میتوانیم مریم را جزء دسته اول به شمار آوریم. تعداد زیادی از جوانان مستعد ایرانی که به دلیل مهیا نبودن شرایط و امکانات، رفتن را بر ماندن ترجیح میدهند و میکوشند تا بعد از طی مدارج علمی ارتباط خود را همچنان با محافل آکادمیک کشور حفظ کرده و به میهن خود خدمت نمایند. مریم به روایت دکتر نجفی در جرگه این افراد به شمار میرفت. اینان اگرچه طعم تلخ غربت را میچشند ولی از این بخت برخوردارند که عاشقانه اهداف خود را در زندگی تعقیب نمایند. ولی بیش از این من سوگوار خیل عظیمی از استعدادهای ایرانی هستم که ناچارند تا به مهاجرت معرفتی دست یازند. ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۳ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 پزشکیشدن مدیریتهای اجتماعی. 🖋 رضا 📌 (این متن در پاسخ به «وزیر بهداشت غول ماجرا نیست،.» به قلم یاسر نوشته شدهاست). 📍 سیاستگذاری اجتماعی در حال «پزشکیشدن» تمامعیار است و ما باید در آغاز این روند را متوقف کنیم، نه اینکه مرکز سیاستگذاری سلامت را تغییر دهیم. وزارت بهداشت مسئول تکثیر غیرنرمال سلولهای پزشکی در پیکر جامعه نیست، بلکه همۀ رخدادها در پیوند میان همبستگی درونصنفی پزشکان و سکوت سایر اصناف و اقشار رخ میدهد …🔸وزیر علوم، پزشک است. این وزارتخانه که تحت سیطرۀ پزشکان نبوده است، چرا وزیر پزشک برای آن انتخاب شده است؟ نکتۀ جالب ماجرا این است که وزیر علوم، تنها سیاستگذاری آموزش «علوم غیرپزشکی» را به عهده دارد (سیاستگذاری آموزش علوم پزشکی، در دست وزارت بهداشت است!) بنابراین پزشک بودن ایشان چه توجیهی دارد؟. 🔸نکتۀ عجیبتر آنکه حتی وزیر وزارتخانه رفاه که غیرپزشک است، مسیر پزشکگستری را فراهم کرده و مدیرعامل بزرگترین سازمان بیمۀ اجتماعی کشور را از میان پزشکان انتخاب کرده است؛ جالب این است که اغلب مدیرانعامل سازمان تأمین اجتماعی در دو دهۀ اخیر غیرپزشک بودهاند!. 🔸ماجرا وقتی مهمتر میشود که مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ ✅ مرثیهای برای …!؟. 🔴 …&apos&apos!؟؟.. 🖊 فرشاد میرزایی؛ پژوهشگر جامعه شناسی چه واژهی پرطمطراق؛ ولی نامأنوس و فریبندهای است…؛ چه بسا مدت مدیدی این واژه ذهن مرا به خودش معطوف ساخته است؛ که واقعابر چه استدلال وذهنیتی این موجود وحشتناک…!!! اشرف مخلوقات گشته است…!؟ اساس و فلسفهی این برچسب ناعادلانه از کجا شکل گرفته است؛ که چطور میتوان به این موجود سراپا خشونت و عصیانگر؛ که گاهی وقتها آنچنان رفتار و عکس العملهای وحشتناکی از آن سر میزند؛ که شاید…؛ از وحشیترین حیوانات هم؛ چنین رفتارهایی متصور نباشد…!!! به جهت اینکه انسانی که به راحتی به حق دیگران تجاوز و تعدی مینماید؛ و جامعهای که دروغ گفتن توسط آدمها؛ مثل نفس کشیدن حیاتی و عادی گشته؛ و اینکه چرا جامعهی ایرانی ما روز به روز به سوی قهقرایی و نیستی پیش میرود…!؟ و دروغ همانند مه غلیظی بر چشم و زندگی ما آدما سایه افکنده است؛ و باید اذعان داشت تنها انسان است که میتواند؛ …با هنر دورویی و تقلب و فریب و چاپلوسی و بدگویی و تظاهر به مذهب و در پس نقاب آن؛ نقش بازی کند…؛ تنها این انسان است که بالاف وگزاف بی پایه میتواند سرآمد دیگر موجودان باشد…!!! اشرف مخلوقات گفتن؛ …به چنین موجودی شاید بزرگترین جفا و بی انصافی در حق سای ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 📰 فراخوان جذب یادداشت با موضوع «عکس اجتماعی» برای مجله خبری-تحلیلی «رسانه فرهنگ» 📍 اطلاعات بیشتر در تصویر فوق. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 بخند حیوان!. 🖋 محمدمهدی.. 📍خنده شاید اولین حالت در چهرهمان باشد که به آن تشویق میشویم کودکان خوشخنده از همان ابتدا بر کودکان گریان برتری مییابند. تمام سعی اطرافیان این است که کودکان را بخندانند. خنده، حالت بدنیای است که ظاهرا نشان از نوعی شادی یا رضایت روانی دارد. میتوان رسیدن به این سطح از رضایت و شادی را یکی از اهداف، یا دستکم شعارهای فرهنگ غالب دانست. اگر انسان از کودکی طبق توصیهها عمل کند (به حرف مامان و باباها یا معلمها گوش کند، به تبلیغات رسانهها اعتماد کند و …)، در مسیری قرار خواهد گرفت که نهایت آن شادی و رضایت است و اگر چنین نکند، فلاکت در انتظارش خواهد بود. اما آیا واقعا چنین است؟ آیا رفته رفته واهی بودن این وعدهها بر ما آشکار نمیشود؟ وقتی انسان، بهناگاه به پوچ بودنشان پی میبرد و درمییابد که این وضعیت نه تنها وضعیتی رضایتبخش نیست، بلکه روز به روز بر فلاکت آن افزوده میشود، آنگاه چه باید بکند؟ البته تمدن راههای زیادی پیش پایتان میگذارد که هر کدام آسیبشناسی جداگانهای میطلبد. ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۲۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ ✅♻️راه کاستن از خودکشی 🔹 آن کسانی که دغدغه این را دارند که مردم به یأس نرسند، ساده لوحی است اگر گمان کنند با تشکیل کلاسهای ایدئولوژی و جهانبینی میتوانند از رسیدن مردم به یأس جلوگیری میکنند. باید برای فردی که میخواهید به ناامیدی نرسد و دیدگاه بدبینانه به زندگی پیدا نکند، اوضاعی فراهم آورید که وقتی خودش محاسبه هزینه و فایده میکند ببیند فایده زندگی از هزینه آن بیشتر است. وگرنه شما اگر به هر دلیلی یک زندگی جهنمی برای فرد درست کنید که او نه در نهاد خانواده، نه در نهاد سیاست، نه در نهاد تعلیم و تربیت، نه در نهاد اخلاق، نه در نهاد دین و مذهب و نه در نهاد اقتصاد نتواند حظی ببرد و بیشتر از حظ و لذتی که میبرد درد و رنج عایدش شود، اگر هزار تا کلاس ایدئولوژی و جهانبینی هم برایش تشکیل بدهید سودی ندارد.. 🔹برای کاستن خودکشی و یا کاستن میل به خودکشی زمینههای عینی جامعه را باید بهبود بخشید و نباید گمان کرد که با این پدیده با یکسری محاسبات ذهنی و تشکیل کلاس میشود مقابله کرد. چون هر چه در آن کلاس بگویید و غرض از آفرینش انسان و کیهان و جهان هستی و … بیان کنید وقتی من دارم محاسبه فایده و هزینه میکنم محاسبه خودم را میکنم و حتی ا ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۱۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 جنگ داخلی آمریکا؛ نبردی برای انسانیت یا منافع ایالتی؟. 🖋 محسن کارشناس ارشد گذاری اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی. 📍 وقتی از جنگ داخلی آمریکا صحبت میشود تنها واژهای که همپای آن به ذهن متبادر میشود مساله جنگ بر سر بردهداری است. جنگی که به مدت چهار سال (۱۸۶۵-۱۸۶۱) بین ایالتهای شمالی و جنوبی کشور آمریکا درگرفت و در مورد آن کتابها و مقالات زیادی نوشته شده و آثار فرهنگی زیادی همچون رمان، فیلم و عکس برای این رویداد مهم تاریخی خلق شده است. اما واقعیت چیست؟ دلیل اصلی شروع جنگ داخلی در ایالاتمتحده چه بود؟ آیا این جنگ تمام و کمال برای انسانیت و مبارزه با بردهداری شکل گرفت؟ این مقاله تلاشی برای پاسخ به این پرسشها است و سعی دارد نکته بسیار مهمی را که مدتها در رسانهها و حتی در دانشگاهها مغفول مانده روشن سازد …ابتدا باید به تفاوتهای اقتصادی ایالتهای شمالی و جنوبی و ریشههای فکری اقتصادی این ایالات در آن مقطع تاریخی پرداخت. ایالتهای شمالی ایالاتمتحده آمریکا در آن مقطع تاریخی تحت تاثیر میراث فکری الکساندر همیلتون، دولتمرد آمریکایی و یکی از پدران بنیانگذار ایالاتمتحده آمریکا، بهدنبال گسترش و حمایت صنایع نوظهور بودهاند. صنایع نوظهور یا صنایع ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۷ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ ♻️ خلاصه سند ۲۰۳۰ 📍 سند مقدمهای دارد مبنی بر این که رهبران و مردم جهان بر آن هستند که تا سال ۲۰۳۰، به فقر، گرسنگی، خشونت، فساد، قاچاق و … پایان دهند و به سوی کرامت انسانی، صلح، عدالت، رعایت برابری، رفاه،، مدیریت پایدار منابع طبیعی، گسترش بهداشت، تامین آب آشامیدنی برای همه، توانمندسازی زنان و دختران، محترم شمردن تنوع فرهنگی، حمایت از اقشار آسیب پذیر، مردمسالاری، بهبود محیط زیست، توسعه مناطق روستایی، توسعه آموزشهای عمومی و فنی و حرفهای، ترویج تفاهم، اشتغالزایی، و نظایر اینها حرکت کنند … سپس بر لزوم تلاش همه دولتها برای رسیدن به اهداف توسعهای ۲۰۳۰ تأکید شده است …بعد از آن ۱۷ هدف اصلی سند ۲۰۳۰، بیان شدهاند که عبارتند از:.۱- پایان دادن به فقر در تمامی اشکال آن در همه جا.۲- پایان دادن به گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و بهبود تغذیه و ترویج کشاورزی پایدار.۳- تضمین زندگی سالم و ترویج رفاه برای همه در تمام سنین.۴- تضمین کیفیت آموزش فراگیر و عادلانه و ایجاد فرصتهای یادگیری مادام العمر برای همه.۵- دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمند سازی تمام زنان و دختران.۶- تضمین در دسترس بودن و مدیریت پایدار آب و فاضلاب ب ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۷ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ ♻️ آتنا، ۲۰۳۰، من و ما.. دلیلش واضحه، به شنیدن این قصههای تلخ عادت داریم و در زمان واقعه آنچنان بلند شعار سنگسار، سنگسار و اعدام اعدام سر میدهیم که یادمان میرود علت این واقعه چه بودهاست. سند ۲۰۳۰ در بحبوحه انتخابات به دست گروهی که تریبون در اختیار دارند، علیه و به نفع کاندیدای خاصشان به بدترین نحو کوبیده و تبلیغات و تراکتهای بیشماری در اقصی نقاط ایران پخش گردید. داستان بلند است و کمابیش از ریز و بم آن اطلاع دارید. و در آخر داستان، اجرای ۲۰۳۰ لغو شد. اما آیا ۲۰۳۰ همان هست که از تریبونها شنیدهشد؟. بعد از فاجعه، دوباره ۲۰۳۰ به زبانها افتاد چرا که در این سند به آموزش جنسی کودکان مطرح شدهاست. بندی که به از سوی تریبونداران به آموزش همجنسگرایی!!!، آموزش استمنا به کودکان ۰ تا ۴ سال!!!!، آموزش بیبند و باری جنسی و …. تعبیر شد. و در مورد علت قصه آتنا نیز، بیحجابی عنوان کردند. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۳۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅. 🔅 Social Welfare 📍 رفاه اجتماعی تعبیری است معطوف به وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که حفظ کرامت انسانی و مسئولیتپذیری افراد جامعه، در قبال یکدیگر و ارتقای توانمندیها، از اهداف آن است. واژه «Welfare»، اشاره به حالتی از سلامت، شادی، سعادت، خوب بودن و مساعدتی بهویژه به صورت پول، غذا و دیگر مایحتاج ضروری که به نیازمندان ارائه میشود، دارد. این کلمه ابتدا بهصورت مصدر «To well fare» بهکار میرفته؛ که بهمعنای خوب بودن و خوش گذرانیدن بوده است. کلمه «Social» نیز متضمن ارتباط رفاه با جامعه و مقابله با خطراتی است که در زندگی جمعی با آن روبرو هستیم. در مجموع این مفهوم به معنای حالتی از مناسب بودن است. این مقوله همواره با تعاریف متعددی روبرو بوده است. از قرن هیجدهم که جرمی بنتام و دیوید هیوم، رفاه را مترادف با بهرهمندی یا مطلوبیت و بهمنزله خیر و خوشبختی تعریف کرد، پیگو (Pigou Arthur Cecil) آن را مقوله کمی قابل اندازهگیری با پول و مرتبط با آمال و آرزوهای فرد در نظر گرفت و سولر (John Suler) بر ترجیحات و تمایلات فرد تاکید نمود. جان راولز (John Rawls) هم رفاه را عادلانه بودن توزیع منابع، میداند. فیتز پاتریک ر ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 «هدف، برای کوشیدن است، نه رسیدن». 🖋 رضا 📍 حدود صد سال پیش، شخصی به نام مولوی سید محمد مرتضی جونپوری هندی، نامههایی از هند برای محدث نوری (نویسندۀ مستدرک الوسائل، استاد شیخ عباس قمی، مشهور به خاتم المحدثین) مینوشت و در آنها از رواج دروغ و نشر اکاذیب و مجعولات در مجالس عزاداری شیعیان هند شکایت میکرد. این نامهها و نیز اخباری که از شهرهای ایران و عراق میرسید، محدث نوری را برانگیخت که کتابی به نام «لؤلؤ و مرجان در شرایط پلۀ اول و دوم منبر روضهخوانان» بنویسد و تحریفشناسی عاشورا را بنیان بگذارد. در مقدمۀ کتاب میگوید: «مولوی سید محمد مرتضی جونپوری هندی، مکرر از آنجا به حقیر شکایت از ذاکرین و روضهخوانان آن صوب [= منطقه] کرده که در گفتن دروغ، حریص و بیباک [هستند] و اصرار تام در نشر اکاذیب و مجعولات دارند؛ بلکه نزدیک به آن رسیده که آن را جایز دانند و مباح شمارند، و چون سبب گریانیدن مؤمنین است، از دایرۀ عصیان و قبح، آن را بیرون دانند.» (ص۲) سپس یادآور میشود که نویسندۀ آن نامهها بهخطا گمان میکند که این اوضاع تنها در هندوستان است: «ظاهرا جناب ایشان گمان دارند که … این خرابی منحصر است در همان بلاد. غافل از آنکه نشر خرابی از ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 اولویت آموزش و نقش خانواده در مسایل اخلاقی و جنسی. 🖋 کیوان. دانشآموخته جامعهشناسی 📍 در جامعهشناسی انحرافات و کجرویهای اجتماعی با دو کنشگر روبرویم «بزهکار و بزه دیده» جرمی یکی از دلایل اصلی بزهکار را نبودن «عقلانیت اجتماعی» این کارکرد از ناحیه (آموزش و پرورش خانواده میداند) تنظیم و کنترل موجه این نهاد و خروجی پروژه آن راهی محیط زیست اجتماعی ما میشود، لذا میتوان گفت که میزان احساس امنیت و آرامش در ابتدا از نهاد و هسته اولیهای تحت عنوان <خانواده> میگذرد و این امر میسر نمیگردد الا با جامعه پذیری و شکل دهی هویتهای خاص و تشریح آن مواردی که متأسفانه از نظر نهادهای آموزشی خاصه وزارت آموزش و پرورش و بهداشت و درمان بعنوان یک تابو شناخته میشوند «البته دولت ۱۲م با سند ۲۰۳۰ قدم مثبتی در این خصوص برداشته بود» ولی مغرضین داخلی اجازه عملی کردن آن را ندادند، آموزش باعث میشود که در محیط و فضاهای اجتماعی «آزارهای جنسی و بی نزاکتیها» به حداقل ممکن خود برسند و مقدار لاابالیگریها و بی قیدیها به میزانی تعدیل شوند. در محیط کاهل و بدون از عقول درست «بزهکار» به راحتی به سوءاستفاده میپردازد و طعمههای خود را میبلعد و از طرفی حاکمیتها سریع به سمت گزینه «اعدام» می رود، در اینجا م ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۱۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 وزیر بهداشت غول ماجرا نیست، تنها سایهاش بلند است. 🖋 یاسر 📌 (این نوشته، نقدی به نوشته دکتر هست که با عنوان ضرورت انتخاب وزیر عیرپزشک برای وزارت بهداشت و درمان منتشر شدهاشت). 📍 مطالبه انتخاب وزیر غیرپزشک برای وزارت بهداشت در شرایط کنونی، مطالبه خوبی نیست؛ نه بهخاطر اینکه رئیسجمهور منتخب چنین جسارتی ندارد (که ندارد)، نه بهخاطر اینکه قطعا لابی پزشکان در مجلس مانع رای اعتماد به وی خواهد شد (که چنین خواهد شد)، بلکه صرفا بدین خاطر که وزیر پزشک در این چیدمان قدرت، «ناکارآمد» خواهد بود و به تجربهای بد منتهی میشود که برای همیشه این مطالبه برحق را به محاق خواهد برد. اجازه دهید ماجرا را تشریح کنم تا بهتر بدانیم که جایگاه مختلف سیاستگذاری اجتماعی در حال «پزشکیشدن» تمامعیار است و ما باید در آغاز این روند را متوقف کنیم، نه اینکه مرکز سیاستگذاری سلامت را تغییر دهیم. وزارت بهداشت مسئول تکثیر غیرنرمال سلولهای پزشکی در پیکر نحیف جامعه نیست، همه رخدادها در پیوند میان همبستگی درون صنفی پزشکان و سکوت سایر اصناف و اقشار رخ میدهد. سخت بر این باورم که برای بهبود در وضعیت موجود، باید ابتدا تکثیر بیمارگون سلولهای پزشکی در جایگاههای نامرتبط را متوقف کرد و ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۱۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ پیشنهاد صریح نگارنده، مطالبه عمومی برای انتخاب وزرای توانمند و غیرپزشک در وزارتخانههای اجتماعی از سوی رئیسجمهور و حساسیت بیشتر ب 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۱۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 ضرورت انتخاب وزیر غیرپزشک برای وزارت بهداشت و درمان. 🖋 رضا 📍 در ایران، صنف پزشکی تنها صنفی است که همۀ امور تقنینی، اجرایی، و قضایی مربوط به خود را در انحصار دارد. در قوۀ مقننه، تمام اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پزشکاند و هر طرحی که به صحن علنی ارائه دهند بدون کمترین مقاومتی مصوب میشود. در قوۀ مجریه از صدر تا ذیل وزارت بهداشت در انحصار پزشکان است. هرگونه تخلف مربوط به امور پزشکی نیز صرفا در سازمان نظام پزشکی بررسی میشود که همۀ آنها پزشکاند. حتی سازمان تأمین اجتماعی که باید مخاطرههای اخلاق حرفهای ناشی از نامتقارنبودن اطلاعات این حوزه را کنترل کند نیز در اختیار پزشکان است. گزارشهای کارشناسی نشان داده است که حضور همزمان پزشکان در سطوح عالی مدیریتی وزارت بهداشت و درمان از یکسو و سازمان تأمین اجتماعی از سوی دیگر، چه فشارهایی را بر منابع بیمهای سازمان وارد کرده است، بطوریکه این سازمان ناگزیر شد برای پرداخت مطالبات تحمیلشده از سوی وزارت بهداشت (حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بار مالی طرح تحول سلامت برای سازمان تأمین اجتماعی)، به استقراض از نظام بانکی متوسل شود.. 🔸گام اولیه (نه کافی) برای اصلاح این وضعیت (یکیبودن سیاستگذار و مجری و ناظر) ... جامعه شناسی علامه ۰۹:۱۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 به بهانه قتل آتناهای جامعهام. 🖋 فروغ تیموریان - جامعهشناس.. 📍 به قول اخوان ثالث . به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژنده خویش را …. خسته شدیم و گلویمان خشک شد بس که در باره ازار و ادیت جنسی به کودکانماندر جامعه گفتیم و همه جا خواندیم. و کسی صدایمان را نشنید …. تجاوز جنسی حتما از طرف غول شاخ داری انجام نمیگیرد. این امر میتواند از طرف نزدیکان. اشنایان. دوستان. همسایگان. ... ‹ 202 203 204 205 206 207 208 ›
جامعه شناسی علامه ۱۰:۳۳ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 🔅 چالش تصویر مریم: شکست گفتمان رسمی حجاب. 🖋 محسن حسام 📍 هر سال فصل گرما که میرسد، تنور بحث حجاب هم گرم میشود و فضای رسانههای رسمی و غیررسمی میشود عرصهی مجادلات موافقان ومخالفان حجاب اجباری. مسئولین انتظامی در تریبونها مدام و با تهدید، قوانین مربوط به حجاب را یادآوری میکنند؛ مراجع تقلید و خطبای جمعه بر ضرورت مقابله با بیحجابان تاکید میکنند؛ در قاب تلویزیون، کارشناسان فرهنگی حاضر در صحنه به سرودن متنهای ادبی در مدح حجاب با استفاده از واژگانی چون «متانت» و «کرامت» و «مصونیت» و «زیبایی» و «آرامش» سرگرم میشوند. و درودیوار شهر پر میشود از تصاویر گرافیکی تبلیغ حجاب و کرامت زن و صدف و گوهر و غیره. امسال اما در اوج این فضای تبلیغی و تنها چند روز بعد از راهپیمایی پرسروصدای عفاف و حجاب، ناگهان یک اتفاق غیرمنتظره، چالشی بیسابقه را پدید آورد: انتشار خبر درگذشت تاسفبار یک نابغهی جوان ایرانی،. یک دانشمند بیحاشیه و با شخصیتی محترم و محبوبیتی ملی، اما ساکن خارج ایران و بدون حجاب. نابغهی ریاضی حالا معادلهای پیش روی رسانهها گذاشته بود که به این آسانیها و با فرمولهای معمول و همیشگی نمیشد حلش کرد. چالشی که رسانههای رسمی با آن مواجه شدند ...
جامعه شناسی علامه ۰۹:۴۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 📚کتاب جامعه شناسی ماکس. 🖋 ژولین فروند. مترجم: عبدالحسین نیکگهر 📍وبر در میان جامعه شناسان چهره ای شناخته شده است و یکی از نظریه پردازان مطرح کلاسیک علوم اجتماعی است. جامعه شناسی ماکس وبر عنوانی کتابی است که در آن، طی چهار فصل به اجمال به بیان مفاهیم اصلی آراء وبر پرداخته شده است. ترجمه فارسی این کتاب نخستین بار در حدود ۲۰ سال پیش صورت گرفت و به سبب اهمیت اثر بار دیگر به همت نشر توتیا بار دیگر منتشر شد. برای معرفی شناخت خط فکری کتاب جامعه شناسی وبر بیش از هر چیز میتوان از نظر مترجم آن استفاده کرد که در پیشگفتار چاپ نخست این کتاب آورده است: افکار جامعه شناسی او [ماکس وبر] که موضوع تحلیل این کتاب است، سرانجام از بوته آزمایش زمان، این داور سختگیر و تطمیع نشدنی، اگر نگوییم ناب، پرعیار بیرون آمده است و به رغم تخطئه افکار او از سوی حوزههای جامعه شناسی مارکسیستی و سکوت معنادار حوزه جامعه شناسی دورکیم، که کتاب مهمش «اقتصاد و جامعه»، تنها نیم قرن پس از مرگش به زبان فرانسه ترجمه شده است، امروز افکار وبر کوله بار معرفتی هر رهرو جامعه شناسی را تشکیل می دهد …فروند در فصلهای این کتاب به ترتیب به:. جهان بینی، روش شناسی، جامعه شناسی تفهمی و ج ...
جامعه شناسی علامه ۰۹:۴۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ 📚کتاب جامعه شناسی ماکس. 🖋 ژولین فروند. مترجم: عبدالحسین نیکگهر (توضیحات در پست قبل t. me/atu_sociology/۲۳۷۵). 📌 کتاب از تلگرام …. 🌐جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۹ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 تفاوت سیاستهای رفاهی درایران و غرب. 🖋 نرگس مهری دانشجوی ارشد مدیریت خدمات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی. 📍 سیاست گذاریهای اجتماعی و رفاهی در ایران از آن حرکتی است که دهها سال پیش در اروپای غربی به راه افتاد. مسائل رفاهی و اجتماعی در ایران از منظر قانون اساسی بسیار کامل و دقیق نوشته شده اما در عرصه عمل کوتاهیهای بسیاری را مشاهده میکنیم …⭕️ سیاست گذاری اجتماعی در دههای گذشته نقش مهمی را در تمام عرصههای زندگی اجتماعی و سیاسی بازی کرده است به عنوان مثال در انگلیس دو حزب معروف کارگری و محافظه کار را در نظر بگیریم که خواهیم دید چگونه این دو حزب بزرگ در انگلیس توانستهاند بیشترین کرسیها را در پارلمان به دست آورند وآن چیزی جز دادن وعدههای مختلف رفاهی به مردم و نحوه دیدگاه آنها به مسایل اجتماعی است که تمامی اینها از نشأت میگیرد که به آن دارند …⭕️ باید دقت داشته باشیم که نظامهای رفاهی موجود در دنیا با توجه به گونه و نظامهای فکری سیاست گذاری میشوند به عنوان مثال شوروی سابق بر پایه مکتب مارکسیسم، کمونیسم را به وجود آورد که به ادعای ایشان هدفشان ایجاد بود برابری در منابعی که نفی مالکیت خصوصی است و هیچ چیز در دنیا به هیچکس تعلق ند ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۴۳ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 در سوگ «» های دیگر وطنم!. 🖊مهران.. 📍 درگذشت خبر کوتاه بود و کوبنده! جوانترین دانشمند ریاضی ایران و جهان رخ در نقاب خاک کشید و ایرانیان را عزادار ساخت. ولی او حداقل از این شانس برخوردار بود که بیش از بیست سال از زندگی پربارش را به کاری مشغول شود که عاشقش بود. اقبالی که همه ایرانیان از آن برخوردار نبودهاند!. اگر در یک تقسیم بندی کلی مهاجرت را به دو نوع «جغرافیایی» و «معرفتی» تقسیم کنیم میتوانیم مریم را جزء دسته اول به شمار آوریم. تعداد زیادی از جوانان مستعد ایرانی که به دلیل مهیا نبودن شرایط و امکانات، رفتن را بر ماندن ترجیح میدهند و میکوشند تا بعد از طی مدارج علمی ارتباط خود را همچنان با محافل آکادمیک کشور حفظ کرده و به میهن خود خدمت نمایند. مریم به روایت دکتر نجفی در جرگه این افراد به شمار میرفت. اینان اگرچه طعم تلخ غربت را میچشند ولی از این بخت برخوردارند که عاشقانه اهداف خود را در زندگی تعقیب نمایند. ولی بیش از این من سوگوار خیل عظیمی از استعدادهای ایرانی هستم که ناچارند تا به مهاجرت معرفتی دست یازند. ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۳ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 پزشکیشدن مدیریتهای اجتماعی. 🖋 رضا 📌 (این متن در پاسخ به «وزیر بهداشت غول ماجرا نیست،.» به قلم یاسر نوشته شدهاست). 📍 سیاستگذاری اجتماعی در حال «پزشکیشدن» تمامعیار است و ما باید در آغاز این روند را متوقف کنیم، نه اینکه مرکز سیاستگذاری سلامت را تغییر دهیم. وزارت بهداشت مسئول تکثیر غیرنرمال سلولهای پزشکی در پیکر جامعه نیست، بلکه همۀ رخدادها در پیوند میان همبستگی درونصنفی پزشکان و سکوت سایر اصناف و اقشار رخ میدهد …🔸وزیر علوم، پزشک است. این وزارتخانه که تحت سیطرۀ پزشکان نبوده است، چرا وزیر پزشک برای آن انتخاب شده است؟ نکتۀ جالب ماجرا این است که وزیر علوم، تنها سیاستگذاری آموزش «علوم غیرپزشکی» را به عهده دارد (سیاستگذاری آموزش علوم پزشکی، در دست وزارت بهداشت است!) بنابراین پزشک بودن ایشان چه توجیهی دارد؟. 🔸نکتۀ عجیبتر آنکه حتی وزیر وزارتخانه رفاه که غیرپزشک است، مسیر پزشکگستری را فراهم کرده و مدیرعامل بزرگترین سازمان بیمۀ اجتماعی کشور را از میان پزشکان انتخاب کرده است؛ جالب این است که اغلب مدیرانعامل سازمان تأمین اجتماعی در دو دهۀ اخیر غیرپزشک بودهاند!. 🔸ماجرا وقتی مهمتر میشود که مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ ✅ مرثیهای برای …!؟. 🔴 …&apos&apos!؟؟.. 🖊 فرشاد میرزایی؛ پژوهشگر جامعه شناسی چه واژهی پرطمطراق؛ ولی نامأنوس و فریبندهای است…؛ چه بسا مدت مدیدی این واژه ذهن مرا به خودش معطوف ساخته است؛ که واقعابر چه استدلال وذهنیتی این موجود وحشتناک…!!! اشرف مخلوقات گشته است…!؟ اساس و فلسفهی این برچسب ناعادلانه از کجا شکل گرفته است؛ که چطور میتوان به این موجود سراپا خشونت و عصیانگر؛ که گاهی وقتها آنچنان رفتار و عکس العملهای وحشتناکی از آن سر میزند؛ که شاید…؛ از وحشیترین حیوانات هم؛ چنین رفتارهایی متصور نباشد…!!! به جهت اینکه انسانی که به راحتی به حق دیگران تجاوز و تعدی مینماید؛ و جامعهای که دروغ گفتن توسط آدمها؛ مثل نفس کشیدن حیاتی و عادی گشته؛ و اینکه چرا جامعهی ایرانی ما روز به روز به سوی قهقرایی و نیستی پیش میرود…!؟ و دروغ همانند مه غلیظی بر چشم و زندگی ما آدما سایه افکنده است؛ و باید اذعان داشت تنها انسان است که میتواند؛ …با هنر دورویی و تقلب و فریب و چاپلوسی و بدگویی و تظاهر به مذهب و در پس نقاب آن؛ نقش بازی کند…؛ تنها این انسان است که بالاف وگزاف بی پایه میتواند سرآمد دیگر موجودان باشد…!!! اشرف مخلوقات گفتن؛ …به چنین موجودی شاید بزرگترین جفا و بی انصافی در حق سای ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 📰 فراخوان جذب یادداشت با موضوع «عکس اجتماعی» برای مجله خبری-تحلیلی «رسانه فرهنگ» 📍 اطلاعات بیشتر در تصویر فوق. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 بخند حیوان!. 🖋 محمدمهدی.. 📍خنده شاید اولین حالت در چهرهمان باشد که به آن تشویق میشویم کودکان خوشخنده از همان ابتدا بر کودکان گریان برتری مییابند. تمام سعی اطرافیان این است که کودکان را بخندانند. خنده، حالت بدنیای است که ظاهرا نشان از نوعی شادی یا رضایت روانی دارد. میتوان رسیدن به این سطح از رضایت و شادی را یکی از اهداف، یا دستکم شعارهای فرهنگ غالب دانست. اگر انسان از کودکی طبق توصیهها عمل کند (به حرف مامان و باباها یا معلمها گوش کند، به تبلیغات رسانهها اعتماد کند و …)، در مسیری قرار خواهد گرفت که نهایت آن شادی و رضایت است و اگر چنین نکند، فلاکت در انتظارش خواهد بود. اما آیا واقعا چنین است؟ آیا رفته رفته واهی بودن این وعدهها بر ما آشکار نمیشود؟ وقتی انسان، بهناگاه به پوچ بودنشان پی میبرد و درمییابد که این وضعیت نه تنها وضعیتی رضایتبخش نیست، بلکه روز به روز بر فلاکت آن افزوده میشود، آنگاه چه باید بکند؟ البته تمدن راههای زیادی پیش پایتان میگذارد که هر کدام آسیبشناسی جداگانهای میطلبد. ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۲۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ ✅♻️راه کاستن از خودکشی 🔹 آن کسانی که دغدغه این را دارند که مردم به یأس نرسند، ساده لوحی است اگر گمان کنند با تشکیل کلاسهای ایدئولوژی و جهانبینی میتوانند از رسیدن مردم به یأس جلوگیری میکنند. باید برای فردی که میخواهید به ناامیدی نرسد و دیدگاه بدبینانه به زندگی پیدا نکند، اوضاعی فراهم آورید که وقتی خودش محاسبه هزینه و فایده میکند ببیند فایده زندگی از هزینه آن بیشتر است. وگرنه شما اگر به هر دلیلی یک زندگی جهنمی برای فرد درست کنید که او نه در نهاد خانواده، نه در نهاد سیاست، نه در نهاد تعلیم و تربیت، نه در نهاد اخلاق، نه در نهاد دین و مذهب و نه در نهاد اقتصاد نتواند حظی ببرد و بیشتر از حظ و لذتی که میبرد درد و رنج عایدش شود، اگر هزار تا کلاس ایدئولوژی و جهانبینی هم برایش تشکیل بدهید سودی ندارد.. 🔹برای کاستن خودکشی و یا کاستن میل به خودکشی زمینههای عینی جامعه را باید بهبود بخشید و نباید گمان کرد که با این پدیده با یکسری محاسبات ذهنی و تشکیل کلاس میشود مقابله کرد. چون هر چه در آن کلاس بگویید و غرض از آفرینش انسان و کیهان و جهان هستی و … بیان کنید وقتی من دارم محاسبه فایده و هزینه میکنم محاسبه خودم را میکنم و حتی ا ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۱۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 جنگ داخلی آمریکا؛ نبردی برای انسانیت یا منافع ایالتی؟. 🖋 محسن کارشناس ارشد گذاری اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی. 📍 وقتی از جنگ داخلی آمریکا صحبت میشود تنها واژهای که همپای آن به ذهن متبادر میشود مساله جنگ بر سر بردهداری است. جنگی که به مدت چهار سال (۱۸۶۵-۱۸۶۱) بین ایالتهای شمالی و جنوبی کشور آمریکا درگرفت و در مورد آن کتابها و مقالات زیادی نوشته شده و آثار فرهنگی زیادی همچون رمان، فیلم و عکس برای این رویداد مهم تاریخی خلق شده است. اما واقعیت چیست؟ دلیل اصلی شروع جنگ داخلی در ایالاتمتحده چه بود؟ آیا این جنگ تمام و کمال برای انسانیت و مبارزه با بردهداری شکل گرفت؟ این مقاله تلاشی برای پاسخ به این پرسشها است و سعی دارد نکته بسیار مهمی را که مدتها در رسانهها و حتی در دانشگاهها مغفول مانده روشن سازد …ابتدا باید به تفاوتهای اقتصادی ایالتهای شمالی و جنوبی و ریشههای فکری اقتصادی این ایالات در آن مقطع تاریخی پرداخت. ایالتهای شمالی ایالاتمتحده آمریکا در آن مقطع تاریخی تحت تاثیر میراث فکری الکساندر همیلتون، دولتمرد آمریکایی و یکی از پدران بنیانگذار ایالاتمتحده آمریکا، بهدنبال گسترش و حمایت صنایع نوظهور بودهاند. صنایع نوظهور یا صنایع ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۷ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ ♻️ خلاصه سند ۲۰۳۰ 📍 سند مقدمهای دارد مبنی بر این که رهبران و مردم جهان بر آن هستند که تا سال ۲۰۳۰، به فقر، گرسنگی، خشونت، فساد، قاچاق و … پایان دهند و به سوی کرامت انسانی، صلح، عدالت، رعایت برابری، رفاه،، مدیریت پایدار منابع طبیعی، گسترش بهداشت، تامین آب آشامیدنی برای همه، توانمندسازی زنان و دختران، محترم شمردن تنوع فرهنگی، حمایت از اقشار آسیب پذیر، مردمسالاری، بهبود محیط زیست، توسعه مناطق روستایی، توسعه آموزشهای عمومی و فنی و حرفهای، ترویج تفاهم، اشتغالزایی، و نظایر اینها حرکت کنند … سپس بر لزوم تلاش همه دولتها برای رسیدن به اهداف توسعهای ۲۰۳۰ تأکید شده است …بعد از آن ۱۷ هدف اصلی سند ۲۰۳۰، بیان شدهاند که عبارتند از:.۱- پایان دادن به فقر در تمامی اشکال آن در همه جا.۲- پایان دادن به گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و بهبود تغذیه و ترویج کشاورزی پایدار.۳- تضمین زندگی سالم و ترویج رفاه برای همه در تمام سنین.۴- تضمین کیفیت آموزش فراگیر و عادلانه و ایجاد فرصتهای یادگیری مادام العمر برای همه.۵- دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمند سازی تمام زنان و دختران.۶- تضمین در دسترس بودن و مدیریت پایدار آب و فاضلاب ب ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۷ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ ♻️ آتنا، ۲۰۳۰، من و ما.. دلیلش واضحه، به شنیدن این قصههای تلخ عادت داریم و در زمان واقعه آنچنان بلند شعار سنگسار، سنگسار و اعدام اعدام سر میدهیم که یادمان میرود علت این واقعه چه بودهاست. سند ۲۰۳۰ در بحبوحه انتخابات به دست گروهی که تریبون در اختیار دارند، علیه و به نفع کاندیدای خاصشان به بدترین نحو کوبیده و تبلیغات و تراکتهای بیشماری در اقصی نقاط ایران پخش گردید. داستان بلند است و کمابیش از ریز و بم آن اطلاع دارید. و در آخر داستان، اجرای ۲۰۳۰ لغو شد. اما آیا ۲۰۳۰ همان هست که از تریبونها شنیدهشد؟. بعد از فاجعه، دوباره ۲۰۳۰ به زبانها افتاد چرا که در این سند به آموزش جنسی کودکان مطرح شدهاست. بندی که به از سوی تریبونداران به آموزش همجنسگرایی!!!، آموزش استمنا به کودکان ۰ تا ۴ سال!!!!، آموزش بیبند و باری جنسی و …. تعبیر شد. و در مورد علت قصه آتنا نیز، بیحجابی عنوان کردند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۳۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅. 🔅 Social Welfare 📍 رفاه اجتماعی تعبیری است معطوف به وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که حفظ کرامت انسانی و مسئولیتپذیری افراد جامعه، در قبال یکدیگر و ارتقای توانمندیها، از اهداف آن است. واژه «Welfare»، اشاره به حالتی از سلامت، شادی، سعادت، خوب بودن و مساعدتی بهویژه به صورت پول، غذا و دیگر مایحتاج ضروری که به نیازمندان ارائه میشود، دارد. این کلمه ابتدا بهصورت مصدر «To well fare» بهکار میرفته؛ که بهمعنای خوب بودن و خوش گذرانیدن بوده است. کلمه «Social» نیز متضمن ارتباط رفاه با جامعه و مقابله با خطراتی است که در زندگی جمعی با آن روبرو هستیم. در مجموع این مفهوم به معنای حالتی از مناسب بودن است. این مقوله همواره با تعاریف متعددی روبرو بوده است. از قرن هیجدهم که جرمی بنتام و دیوید هیوم، رفاه را مترادف با بهرهمندی یا مطلوبیت و بهمنزله خیر و خوشبختی تعریف کرد، پیگو (Pigou Arthur Cecil) آن را مقوله کمی قابل اندازهگیری با پول و مرتبط با آمال و آرزوهای فرد در نظر گرفت و سولر (John Suler) بر ترجیحات و تمایلات فرد تاکید نمود. جان راولز (John Rawls) هم رفاه را عادلانه بودن توزیع منابع، میداند. فیتز پاتریک ر ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 «هدف، برای کوشیدن است، نه رسیدن». 🖋 رضا 📍 حدود صد سال پیش، شخصی به نام مولوی سید محمد مرتضی جونپوری هندی، نامههایی از هند برای محدث نوری (نویسندۀ مستدرک الوسائل، استاد شیخ عباس قمی، مشهور به خاتم المحدثین) مینوشت و در آنها از رواج دروغ و نشر اکاذیب و مجعولات در مجالس عزاداری شیعیان هند شکایت میکرد. این نامهها و نیز اخباری که از شهرهای ایران و عراق میرسید، محدث نوری را برانگیخت که کتابی به نام «لؤلؤ و مرجان در شرایط پلۀ اول و دوم منبر روضهخوانان» بنویسد و تحریفشناسی عاشورا را بنیان بگذارد. در مقدمۀ کتاب میگوید: «مولوی سید محمد مرتضی جونپوری هندی، مکرر از آنجا به حقیر شکایت از ذاکرین و روضهخوانان آن صوب [= منطقه] کرده که در گفتن دروغ، حریص و بیباک [هستند] و اصرار تام در نشر اکاذیب و مجعولات دارند؛ بلکه نزدیک به آن رسیده که آن را جایز دانند و مباح شمارند، و چون سبب گریانیدن مؤمنین است، از دایرۀ عصیان و قبح، آن را بیرون دانند.» (ص۲) سپس یادآور میشود که نویسندۀ آن نامهها بهخطا گمان میکند که این اوضاع تنها در هندوستان است: «ظاهرا جناب ایشان گمان دارند که … این خرابی منحصر است در همان بلاد. غافل از آنکه نشر خرابی از ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 اولویت آموزش و نقش خانواده در مسایل اخلاقی و جنسی. 🖋 کیوان. دانشآموخته جامعهشناسی 📍 در جامعهشناسی انحرافات و کجرویهای اجتماعی با دو کنشگر روبرویم «بزهکار و بزه دیده» جرمی یکی از دلایل اصلی بزهکار را نبودن «عقلانیت اجتماعی» این کارکرد از ناحیه (آموزش و پرورش خانواده میداند) تنظیم و کنترل موجه این نهاد و خروجی پروژه آن راهی محیط زیست اجتماعی ما میشود، لذا میتوان گفت که میزان احساس امنیت و آرامش در ابتدا از نهاد و هسته اولیهای تحت عنوان <خانواده> میگذرد و این امر میسر نمیگردد الا با جامعه پذیری و شکل دهی هویتهای خاص و تشریح آن مواردی که متأسفانه از نظر نهادهای آموزشی خاصه وزارت آموزش و پرورش و بهداشت و درمان بعنوان یک تابو شناخته میشوند «البته دولت ۱۲م با سند ۲۰۳۰ قدم مثبتی در این خصوص برداشته بود» ولی مغرضین داخلی اجازه عملی کردن آن را ندادند، آموزش باعث میشود که در محیط و فضاهای اجتماعی «آزارهای جنسی و بی نزاکتیها» به حداقل ممکن خود برسند و مقدار لاابالیگریها و بی قیدیها به میزانی تعدیل شوند. در محیط کاهل و بدون از عقول درست «بزهکار» به راحتی به سوءاستفاده میپردازد و طعمههای خود را میبلعد و از طرفی حاکمیتها سریع به سمت گزینه «اعدام» می رود، در اینجا م ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۱۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 وزیر بهداشت غول ماجرا نیست، تنها سایهاش بلند است. 🖋 یاسر 📌 (این نوشته، نقدی به نوشته دکتر هست که با عنوان ضرورت انتخاب وزیر عیرپزشک برای وزارت بهداشت و درمان منتشر شدهاشت). 📍 مطالبه انتخاب وزیر غیرپزشک برای وزارت بهداشت در شرایط کنونی، مطالبه خوبی نیست؛ نه بهخاطر اینکه رئیسجمهور منتخب چنین جسارتی ندارد (که ندارد)، نه بهخاطر اینکه قطعا لابی پزشکان در مجلس مانع رای اعتماد به وی خواهد شد (که چنین خواهد شد)، بلکه صرفا بدین خاطر که وزیر پزشک در این چیدمان قدرت، «ناکارآمد» خواهد بود و به تجربهای بد منتهی میشود که برای همیشه این مطالبه برحق را به محاق خواهد برد. اجازه دهید ماجرا را تشریح کنم تا بهتر بدانیم که جایگاه مختلف سیاستگذاری اجتماعی در حال «پزشکیشدن» تمامعیار است و ما باید در آغاز این روند را متوقف کنیم، نه اینکه مرکز سیاستگذاری سلامت را تغییر دهیم. وزارت بهداشت مسئول تکثیر غیرنرمال سلولهای پزشکی در پیکر نحیف جامعه نیست، همه رخدادها در پیوند میان همبستگی درون صنفی پزشکان و سکوت سایر اصناف و اقشار رخ میدهد. سخت بر این باورم که برای بهبود در وضعیت موجود، باید ابتدا تکثیر بیمارگون سلولهای پزشکی در جایگاههای نامرتبط را متوقف کرد و ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۱۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ پیشنهاد صریح نگارنده، مطالبه عمومی برای انتخاب وزرای توانمند و غیرپزشک در وزارتخانههای اجتماعی از سوی رئیسجمهور و حساسیت بیشتر ب 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۱۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 ضرورت انتخاب وزیر غیرپزشک برای وزارت بهداشت و درمان. 🖋 رضا 📍 در ایران، صنف پزشکی تنها صنفی است که همۀ امور تقنینی، اجرایی، و قضایی مربوط به خود را در انحصار دارد. در قوۀ مقننه، تمام اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پزشکاند و هر طرحی که به صحن علنی ارائه دهند بدون کمترین مقاومتی مصوب میشود. در قوۀ مجریه از صدر تا ذیل وزارت بهداشت در انحصار پزشکان است. هرگونه تخلف مربوط به امور پزشکی نیز صرفا در سازمان نظام پزشکی بررسی میشود که همۀ آنها پزشکاند. حتی سازمان تأمین اجتماعی که باید مخاطرههای اخلاق حرفهای ناشی از نامتقارنبودن اطلاعات این حوزه را کنترل کند نیز در اختیار پزشکان است. گزارشهای کارشناسی نشان داده است که حضور همزمان پزشکان در سطوح عالی مدیریتی وزارت بهداشت و درمان از یکسو و سازمان تأمین اجتماعی از سوی دیگر، چه فشارهایی را بر منابع بیمهای سازمان وارد کرده است، بطوریکه این سازمان ناگزیر شد برای پرداخت مطالبات تحمیلشده از سوی وزارت بهداشت (حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بار مالی طرح تحول سلامت برای سازمان تأمین اجتماعی)، به استقراض از نظام بانکی متوسل شود.. 🔸گام اولیه (نه کافی) برای اصلاح این وضعیت (یکیبودن سیاستگذار و مجری و ناظر) ...
جامعه شناسی علامه ۰۹:۱۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ 🔅 به بهانه قتل آتناهای جامعهام. 🖋 فروغ تیموریان - جامعهشناس.. 📍 به قول اخوان ثالث . به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژنده خویش را …. خسته شدیم و گلویمان خشک شد بس که در باره ازار و ادیت جنسی به کودکانماندر جامعه گفتیم و همه جا خواندیم. و کسی صدایمان را نشنید …. تجاوز جنسی حتما از طرف غول شاخ داری انجام نمیگیرد. این امر میتواند از طرف نزدیکان. اشنایان. دوستان. همسایگان. ...