شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


‌‌✅ خوب شد ما ابر قدرت نیستیم. 🖋 مصطفی داننده

📍 نمی‌دانم این چه رسمی میان ما ایرانیان است که برای بالا بردن خود، دیگران را تحقیر می‌کنیم. متاسفانه برخی برای اینکه خود را عزیز ملت کنند به راحتی به ملل دیگر توهین و آنها را تحقیر می‌کنند. نمونه بارزش همین آقای گزارش‌گر – مجری که برای به دست آوردن دل ایرانی‌ها، عمانی‌ها را تحقیر کرد. آقای گزارش‌گر برای اینکه نشان بدهد ما بهتریم، سینه سپر می‌کند و چشم در چشم دوربین می‌گوید: «درسته که احتمالا عمانی‌ها بیشتر از ایرانی‌ها باشند اما ایرانی‌ها همیشه هم شور بیشتری دارند و هم شعور» گاهی فکر می‌کنم اگر ما در حال حاضر، …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعه‌خوان‌ها. 🔷 ...
  • گزارش تخلف

🔷 چرا توصیه WHO به توقف آزمایش بکارت، فقط یک توصیه است و نه بیشتر؟.. ✍سیمین کاظمی

📍 سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است که حرفه مندان پزشکی نباید آزمایش بکارت را پیشنهاد کنند یا انجام بدهند و حتی توصیه از این هم فراتر رفته و گفته که آنها باید توقف این آزمایش را فریاد بزنند …📍این توصیه WHO که در حمایت از حقوق زنان و حفظ کرامت و حرمت انسانی آنهاست، هم شایسته و هم لازم الاجرا است ولی سوال این است که در کشوری مانند ایران شرایط چگونه است و آیا این توصیه گوش شنوایی پیدا خواهد کرد یا نه؟. 📍 در ایران، ما با این واقعیت در فضای ارایه خدمات سلامت مواجه هستیم که حرفه مندان پزشکی (شامل پزشکان و ماماها) که به فعالیت‌های حرفه‌ای همچون معاینه پرده بکارت یا ترمیم آن مشغولیت دارند، چشم بر مسوولیت اجتماعی خود در برابر زنان بسته و زیر پوشش حرفه ای‌گری و با این استدلال که آنها سهم و نقشی در ایجاد تقاضا برای معاینه یا ترمیم بکارت نداشته‌اند، و فقط وظیفه شان را انجام می‌دهند، به انجام تست بکارت یا ترمیم پرده بکارت مبادرت می‌ورزند.. 📍 با رویکرد حرفه ای‌گری که مبتنی بر منافع حرفه مندان است، معاینه پرده بکارت یک معاینه ساده و سریع است که ضمن آنکه به تقاضای مراجع یا خانواده‌اش پاسخ می‌دهد، منف ...
  • گزارش تخلف

▫️ لایحه‌ی اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی. 🖋 ریحانه قبادی

دانشجوی کارشناسی مددکاری‌اجتماعی. 📍 هانس کریستین اندرسون، حکایت عمیقی را بیان میکند. پادشاهی در قصری باشکوه می‌زیسته و همواره ابهت و شکوه ثروت او زبانزد خاص و عام بوده است. روزی ۲ فرد، برنامه‌ای میریزند که به قصر پادشاه بروند و به پادشاه بگویند بهترین لباس را برای جشن سال تاجگذاری او آماده خواهند کرد. آنها به قصر راه پیدا میکنند و پادشاه اتاق مجهزی را در اختیار آنها قرار میدهد. یک روز که پادشاه برای بازرسی به اتاق این دو فرد میرود، درباره‌ی لباسی که میخواهند بدوزند از آنها سوال میکند و آنان میگویند: ما قصد داریم لباسی برای شما تهیه کنیم که تنها افرادی که حلال زاده هستند قادر به دیدن آن خواهند بود و سایر افراد نمیتوانند آنرا ببینند. پادشاه از شنیدن این سخن متعجب میشود اما در عین حال ایده‌ی آنان را می‌ستاید و خوشحال میشود. چند هفته‌ای از این ماجرا میگذرد که خیاطان به پادشاه پیام میدهند تا برای پرو لباس با همراهانش نزد آنان بیاید. پادشاه و همراهانش با شوق فراوان به اتاق میروند و در کمال تعجب، میبینند که هیچ لباسی نمی‌بینند، و به یاد حرف چند هفته قبل خیاطان می‌افتند که هر کس نتواند لباس را ...
  • گزارش تخلف

🔹 ضرورت حذف بند «د» تبصرۀ ۹ لایحۀ بودجه. 🖋 رضا امیدی

🔸روند کاهش مشارکت دولت در تأمین مالی آموزش طی یک دهۀ اخیر وضعیت نگران‌کننده‌ای یافته و برخی مدیران عالی آموزش و پرورش مأموریت اصلی خود را بر درآمدزایی مدارس متمرکز کرده‌اند. این نگاه تا جایی پیش رفت که در اواخر دهۀ ۱۳۸۰ بحث تأسیس معاونت اقتصادی در وزارت آموزش و پرورش مطرح شد. هرچند این معاونت شکل نگرفت، اما مأموریت‌های چنین معاونتی عملا در حال انجام است و گاه دیده شده است که حتی لباس فرم دانش‌آموزان و جلد کتاب‌های درسی نیز به‌عنوان ظرفیت‌هایی برای درآمدزایی آموزش و پرورش از طریق درج تبلیغات معرفی می‌شود.. 🔸براساس چنین رویکردی است که مدیران عالی سعی می‌کنند با دورزدن یا تفسیر به رأی قوانین، برنامه‌های تبدیل مدارس به بنگاه تجاری را پیش ببرند. در سال ۱۳۹۳ وزیر وقت آموزش و پرورش با تفسیر تبصرۀ ۳ قانون بودجه، اصرار داشت مدارسی را که در موقعیت تجاری قرار دارند از طریق تغییر کاربری به مراکز اداری و تجاری تبدیل کند. هرچند قانون‌گذاران این تفسیر را نپذیرفتند اما آموزش و پرورش این سیاست را از طریق مغازه‌سازی در مدارس، اجاره‌دادن تمام یا بخشی از ساختمان مدرسه به بنگاه‌های اقتصادی و غیره پیش برد؛ ...
  • گزارش تخلف

▫️ ائل گوجو، سئل گوجو (قدرت مردم همچو سیل). 🖋 رحیم زایرکعبه-دکترای جامعه شناسی

📍 بسیاری از افراد حتی صاحب نظران در کشورهای جهان سوم بر این باورند که مردم در مقابل حکومت قادر به انجام تغییرات مردمی نیستند. در حالی که ماجرای تلگرام در ایران اثبات کرد که چنین نیست. با ورود تلگرام به ایران استقبال میلیونی ایرانیان از تلگرام به وقوع پیوست. این استقبال بی نظیر برخی مسئولین مملکتی را بر آن داشت تا دولت را زیر فشار بگذارند که تلگرام را مسدود و یا فیلتر کند؛ اما دولت زیر فشار نرفت تا اینکه ناچارا در اردیبهشت ۹۷ به دستور قضایی بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران، تلگرام فیلتر شد. با فیلترینگ تلگرام سعی شد مردم را به سوی پیام رسانهای داخلی چون سروش و ایتا هدایت کنند و در این راه نیز به پیام رسانهای داخلی، مساعدتها و بودجه‌های بی‌دریغ اختصاص یافت. اما مردم در عمل هیچ رغبتی به پیام رسانهای داخلی نشان نداده و به جای استفاده از آنها، استفاده از تلگرام را با نصب فیلترشکن برگزیدند. در ادامه جریان کنار گذاشتن تلگرام بر اساس ابلاغیه دولت، اجازه فعالیت در تلگرام توسط هر دستگاه و نهاد دولتی یا مجموعه‌ای که از بودجه بیت‌المال استفاده می‌کند، ممنوع شد. بر همین اساس مسئولین و نه ...
  • گزارش تخلف

‌‌✅ ریشه‌های بحران کنونی اقتصاد ایران. 🖋 حسین راغفر

📍 ریشه‌های بحران کنونی اقتصاد ایران را در سه علت عمده می‌توان جست‌وجو کرد: ریشه‌های نظری، سیاسی و سیاستی (مربوط به سیاست و اقتصاد کلان). لازم به ذکر است این بحران نظری فقط مربوط به کشور ما نیست و در سطح جهانی نیز وجود دارد. این ریشه‌های نظری و نوع نگاهی که در نظریه‌های اقتصادی وجود دارد، ارتباط تنگاتنگی با تعلقات سیاسی گروه‌های حاکم دارد و به تبع سیاست‌های اقتصاد کلان به تناسب آنها شکل گرفته است …🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعه‌خوان‌ها. 🔷 ...
  • گزارش تخلف

‌▫️ نظریه مبادله‌ای جورج کاسپر هومنز. 🖋 علی حاجی زاده. دانشجوی دکتری علوم سیاسی و روابط بین الملل

در نظریه مبادله هومنز، بیش از آن‌که روابط گروهی و نهادی قابل طرح باشند، رابطه فرد با فرد مطرح می‌شود و تأکید، اساسا بر فرد یا روابط میان دو فرد است؛ لیکن هرنظریه جامعه‌شناختی باید به واحدهای جمعی بیش از دو نفر نیز توجه کند. هومنز نیز از سطح مبادله فرد با دیگری فراتر رفته و در نظریه خود، مسئله نهادها، گروه‌ها و زیرنهادها را هم مورد بررسی قرار داده‌است. هومنز معتقد است نهادهای اجتماعی بر همان اصول اساسی مبادله استوارند و رفتارهای میان دو فرد و تفاوت آن‌ها، صرفا در این است که نهادها، شبکه روابط بسیار پیچیده‌تری را شامل می‌شوند؛ که به پیچیدگی فعالیت‌ها و روابط غیر مستقیم مبادله مربوط می‌شود. هومنز اعتقاد داشت که سود فردی انگیزه عمومی است که سبب حرکت جهان و مردم آن می‌شود و مردان و زنان درست مانند کبوتران در آزمایش اسکینر به گونه‌ای مثبت یا منفی تحت تأثیر محیط خود قرار می‌گیرند. هومنز مبتکر دیدگاهی است که به رفتارگرایی اجتماعی اشتهار دارد. این سنت فکری بر بنیاد سنت اقصاد کلاسیک، اصل مطلوبیت نهایی کاهنده و عقلانیت رفتاری استوار بود. این سنت در عین حال با سنت رفتارگرایی در روانشناسی پیوند داش ...
  • گزارش تخلف

🔸 پدیده‌ی وارونگی دین. 🖋 علی زمانیان

دین، تا پیش از انقلاب، کارکردی انسجام‌بخش میان انقلابیون داشت، اما پس از انقلاب، نقش و کارکردش وارونه شد. آن نقش انسجام‌بخش و کارکرد وحدت‌بخش را از دست داد و به تفرقه و گسست‌ پی‌درپی در نیروهای انقلاب به صورت خاص و در جامعه به نحو عام تبدیل گردید. وارونگی کارکرد دین به گسترش دشمنی و تخاصم میان افرادی منجر شد که پیش از آن، در کنار یکدیگر و در یک جبهه قرار داشتند. تا جایی که رو در روی یک‌دیگر ایستادند و حتی در حد توان به حذف دیگری، از صحنه‌ی سیاست و قدرت کوشیدند. این فقط نیروهای انقلاب نبود که از پدیده‌ی وارونگی آسیب دیدند بلکه با گسترش «غیرسازی»، جامعه رو به سستی نهاد.. تا پیش از انقلاب، کم و بیش افراد مذهبی و افراد غیر مذهبی، متشرع و غیرمتشرع، محجبه و غیر محجبه کنار یکدیگر با یک هدف قرار داشتند. گویی نوعی رواداری دینی و تساهل اجتماعی شکل گرفته بود و ساحت جامعه رو به سوی تکثر و تعدد سلایق و شیوه‌ها و سبک‌های زندگی باز بود. اما پس از پیروزی انقلاب، آن پنجره‌ی روشن تسامح و افق امیدوارکننده‌ی رواداری بسته شد و به جای آن، دوگانه‌سازی‌ها شروع شد و افراد از یک‌دیگر فاصله گرفتند. رودرروی یک‌دی ...
  • گزارش تخلف

🔰 شروط چهارگانه بلوغ سیاسی. 🖋 جواد کاشی.. چهل سال از انقلاب می‌گذرد

ردیف کردن شکست‌ها، یا ردیف کردن دستاوردها، به درد دعوا و منازعه می‌خورند اما هیچ دردی از ما حل نخواهند کرد. بیش از هر چیز نیازمند درس گرفتن از تجربه‌های گذشته‌ایم. درس گرفتن از تجربیات گذشته به معنای بازگشت و خم شدن روی خویشتن است. همه بر روی آنچه پیشتر عامل یا ناظر آن بوده‌ایم خم شویم و به طور جمعی به آن بیاندیشیم. رنج‌ها و کاستی‌های امروز را پیش چشم بگذاریم، و از خود بپرسیم کدام عملکردها و باورها در بروز چنین کاستی‌هایی نقش داشته‌اند. مهم‌ترین کاستی ما، فقدان بلوغ سیاسی است. هنوز گرفتار داستان ساده دلانه و کودکانه آن پیرمردیم. داستان پدری که از فرزندانش خواست هر یک چوبی بیاورند و نشان داد که هر چوب به تنهایی در مقابل فشار شکننده است. وقتی چوب‌ها کنار هم قرار گیرند مقاومت می‌کنند و استوار می‌شوند. ...
  • گزارش تخلف

▫️ ازدواج زودهنگام و تجربه خشونت. 🖋 فرشید خضری

دخترانی که در سن کودکی ازدواج می‌کنند اشکال مختلفی از خشونت‌ها را به اشکال مختلف و به‌صورت هم‌زمان تجربه می‌کنند، از خشونت‌های ساختاری تا خشونت‌های فیزیکی/جسمی، روانی و جنسی. خشونت‌های ساختاری بیشتر تابع سنت‌ها، هنجارها، قوانین و نگاه اجتماع و خانواده‌ها به این دسته از دختران است. زمانی که دختری به هر دلیلی در سن کودکی ازدواج می‌کند این نوعی از خشونت ساختاری است چرا که او از حقوق کودکی اش محروم می‌شود و پیامدهای مختلفی برای او به همراه دارد. خانواده‌ها و افراد تحت تأثیر سنت‌های اجتماع بر این باوراند که نقش این دختران در اجتماع خانه‌داری و شوهرداری است. تحت تأثیر این سنت خانواده‌ها کودکانشان را از ادامه تحصیل محروم می‌کنند و آنان را ازدواج می‌دهند. در بسیاری از موارد ادامه تحصیل این دختران برای این خانوارها با نقش خانه‌داری مغایر است، چون والدین بر این باوراند درصورتی‌که دخترشان ادامه تحصیل دهند انتظارات آنان تغییر می‌کند و دیگر همسو با نقش خانه‌داری صرف نیست. همچنین تحت تأثیر سنت‌ها و هنجارهای سوگیرانه دختر در برابر پسر ارزش و اهمیت کمتری دارد. در این اجتماع‌ها دختران وسیله خانواده‌ها ...
  • گزارش تخلف

▪️دانتون (ژرار دوپاردیو): این انقلاب فرزندان خودشو می‌بلعه …. نابود کردن به جای نجات دادن؟

این همه خونریزی برای چی؟ اینا کی قراره متوقف بشه؟. فکر کردم می‌تونم وسیله کنترلی برای این توفان انقلاب درست کنم. فکر کردم کار درست همینه، هنوزم همینطور فکر می‌کنم. اما در چشمان منجمد شما، از همین حالا مرگ خودم را می‌بینم. شما حتی قبل از اینکه وارد این اتاق شوید این تصمیم رو گرفتید …. عده‌ای با من مخالف هستن چون زیاده خواهی اونها هیچ حد و مرزی نداره. اونها آدم‌های اطرافشون را به چشم کیسه پول یا شرور و خائن می‌بینن. به نام اصول و عقاید انقلابی، خود انقلاب رو فراموش کردن و یک حکومت دیکتاتوری بدتر از حکومت قبل بنا کردن. ...
  • گزارش تخلف

✅ از آقازادگی فرهنگی تا آقازادگی اقتصادی. 🖋 محمدرضا فرحی

داستان جنگ و گریز دائمی فضای مجازی با حواشی زندگی آقازاده‌ها پایانی ندارد. این حساسیت دو دلیل عمده دارد: اول آنکه مهم‌ترین اصل اخلاقی آن است که هر آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران بپسند. برای افکار عمومی سخت است که از یک‌سو زندگی متفاوت فرزندان یک مسوول را ببیند و از طرفی از همان مسوول مکررا سخنرانی، در مورد یک سبک خاص زندگی را پذیرا باشد. دلیل دوم به ماهیت متفاوت فضای مجازی برمی‌گردد. اخبار و اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی با سرعتی خارق‌العاده گردش پیدا می‌کند و ظرف چند ساعت چند ده میلیون مخاطب را با خود درگیر می‌کند و اگر از آن اطلاعاتی درز کند دیگر نمی‌توان مانع انتشار آن شد …چه شد که این‌گونه شد؟ چرا بعد از چند دهه تلاش و صرف منابع مالی فراوان، هر روز شاهد گسست نسلی بیشتر بین تصمیم‌گیران کشور و فرزندان آنها هستیم؟. اغراق نیست اگر بگوییم نسبت به چند دهه قبل، انقلابی در همگرایی جهانی سبک‌های زندگی پدید آمده، ابزارهای جدید اطلاع‌رسانی مانند اینترنت، تلفن‌های هوشمند و …به شدت دسترس‌پذیر کرده است. لذا برخلاف قدیم، اکثریت فرزندان لزوما دنباله‌رو عقیده، حرفه یا سبک زندگی نسل قبلی خود نیستن ...
  • گزارش تخلف

🎙 فایل صوتی نقد پژوهش اجتماعی در ایران. 👤 دکتر پرویز پیران

دکتر پرویز پیران در برنامه رونمایی از «دومین گزارش وضعیت اجتماعی ایران»، ۷ خرداد ۹۷ در دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر که به نقد پژوهش اجتماعی در ایران پرداخت. این برنامه به همت موسسه رحمان برگزار شده بود.. از پیوست فایل صوتی جلسه را گوش کنید🔻. t. me/atu_s_a/۳۶. 🌐شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔸 استان‌های ایران چند امام‌زاده دارند؟

❔طبق نقشه فوق، مناطق شمالی کشور، جمعیت امام‌زاده‌های بیشتری دارد و برعکس آن در جنوب کشور و مناطق خشک، تعداد کمتری امام‌زاده را در دل خود جای داده‌اند …💡شمایید. اگر می‌پسندید، برای دوستان‌تان بفرستید …🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔆 پوشش و های حوزه (جامعه‌شناسی، سیاست‌گذاری اجتماعی، رفاه اجتماعی و …)

❗️❗️ کانال ‌شناسی_علامه به صورت مستقل و با تیمی پشتیبانی می‌شود و هیچ ارتباطی به یا ‌های_علمی ندارد …برای ارسال برنامه‌ها از آی‌دی زیر استفاده کنید. کانال جامعه‌شناسی علامه در انتشار یا رد انتشار آن مختار است.۲️⃣ یا باید مرتبط با رویکرد کانال (علوم اجتماعی) باشد.۳️⃣ انتشار یک برنامه به معنای تایید محتوای علمی و اجرایی آن برنامه نمی‌باشد.۴️⃣ نوشته‌ها با هشتگ و متمایز خواهند بود.۵️⃣ نوشته‌ها در کانال و در صورت لزوم در پیج اینستاگرام منتشر خواهد شد.. سپاسگزاریم که همراه‌مان هستید. کانال جامعه‌شناسی علامه را به دوستان‌تان معرفی کنید …🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔸هیچ چیز خطرناکتر از این نیست که جامعه‌ای بسازیم که در آن بیشتر مردم حس کنند که هیچ سهمی در آن ندارند

مردمی که حس می‌کنند سهمی در جامعه دارند از آن جامعه محافظت می‌کنند، ولی اگر چنین احساسی نداشته باشند، نا خودآگاه میخواهند که آن جامعه را نابود کنند … مارتین لوترکینگ. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
  • گزارش تخلف