جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۳ ۱۳۹۶/۰۴/۱۲ ❇️ معرفی کتاب آموزشی تحلیل تاریخچه رویداد، کاربرد تحلیل بقاء در علوم اجتماعی ✍️ نویسندگان دکتر محسن نوغانی و حمید مسعودی. 📌 انتشارات: دانشگاه فردوسی مشهد. 🌸 سال انتشار: ۱۳۹۶. روش تحلیل تاریخچه رویداد یکی از زیرمجموعههای روش تجزیهوتحلیل بقاء میباشد. تحلیل بقاء کاربرد بسیاری در رشتههای پزشکی و البته در صنعت و آمار زیستی دارد. تحلیل بقاء به این مهم میپردازد که زمان چه نقشی در پژوهشها دارد. ازآنجاکه به تعویق انداختن مرگ در مطالعات پزشکی از اهداف اصلی است، اهمیت زمان در این مطالعات دوچندان میشود. جالبتوجه این است که اولین تحلیل بقاءها را اندیشمندان حوزههای علوم اجتماعی انجام داده و پسازآن به سایر رشتهها نفوذ کرده است. درهرصورت در حال حاضر در دنیا به این روش توجه جدی شده و پژوهشهای بسیاری قابلیت انجام با این روش را دارند …تحلیل تاریخچه رویداد یک روش کمی است که در آن، زمان، مقیاس زمان، مبدأ و مقصد رویداد در نظر گرفتهشده و بایستی در آن دادههای آماری به صورت دقیق و با مقیاس مناسب ثبت و ضبط گردد. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۳۲ ۱۳۹۶/۰۴/۱۲ متاسفانه این هدف که انسان باید «خوشبخت» باشد در برنامه ریزی «آفرینش» گنجانده نشده است 🖋 زیگموند. 📚 تمدن و ناخشنودیهای آن. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۲ 🔅 پیامد جهانیشدن نظم سرمایهداری. 📌 «تروریسم جدید» از منظر بودریار.. 🖋سیدوحید بیگی نیم نگاه. شاید یکی از دلایل پیوستن غربیها به گروهکهای تروریستی این باشد: تجربه دنیایی تازه که در آن منطق مبادله برافتاده است و اعضای گروه با ایمان و اعتقادی بنیادین-که انتحار گواه آن است- ماجراجوییهایی شبیه به فیلمهای وحشتناک و بازیهای رایانهای خشن را تجربه میکنند. بودریار نقد خود را متوجه دوگانگی مانوی فلسفه غرب میکند و مدعی است «فلسفه غرب در مورد رابطه بین خیر و شر دچار سوءتفاهم شده و سادهلوحانه چنین پنداشته است که پیشرفت خیر (یعنی پیشرفت علوم، تکنولوژی، حقوق بشر و غیره) با شکست شر پدید آمده است. در حالی که پیشرفت و جهانی شدن این سیستم، خیر و شر را با هم پیشرفت داده است» …برای مشاهده متن کامل، دکمه Instant View را فشار دهید. 👇👇👇. داری …goo. gl/V۸xvDt. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ 🔅 رفتار فاجعه آمیز ما با آموزش فرزندانمان. 🖋 حمید محسنی*..۱⃣ پرده اول: نتیجۀ مطالعۀ سرانگشتی یکی از دبیرستانهای تهران نشان میدهد که دانشآموزان این مدرسه جمعا حداقل ۳۰۰ میلیون تومان برای خرید سالانۀ کتابهای کمکدرسی هزینه میکنند. اگر متوسط قیمت هر کتاب غیردرسی برای مقطع اول تا چهارم دبیرستان ۱۰ هزار تومان باشد همین مدرسه میتواند با مبلغ فوق حدود ۳۰ هزار عنوان کتاب غیردرسی خریداری کند که بهعنوان سرمایۀ مدرسه میتوان از آنها در سالهای بعد نیز استفاده کرد!. بهعبارت دیگر، والدین دانشآموزان چنین مدرسهای فقط در صورت چرخش در هزینۀ فوق حتی فراتر از استانداردهای جهانی برای کتابخوان کردن فرزندان خود و بالطبع چرخش در رفتارهای آموزشی، پژوهشی و اجتماعی آنها هزینه کنند …۲⃣ پرده دوم:. آمار و شواهد نشان میدهد که کتاب و مطالعه بخش چشمگیری از اوقات فراغت جوانان و بزرگسالان اروپایی و آمریکایی است: البته نه از نوع کتابهای کمکدرسی در ایران؟! برای مثال کتابخانههای عمومی آمریکا در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مراجعهکننده داشتند که حدود ۱۱ درصد افزایش نسبت به ۱۰ سال گذشته را نشان میدهد. در همین سال بیش از ۹۲ میلیون نفر در حدود ۴ میلیون برنامۀ آموزشی ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ 🔅 آیا آدمهای مشهور علت خسوف (ماهگرفتگی) هستند؟. 🖋 دکتر فردین (جامعهشناس) 🔹 مقابل کیوسک مطبوعاتی ایستادهام و صورتهای خندان آدمهای مشهور (یا همان سلبریتیها) و همسرانشان را روی جلد مجلهها تماشا میکنم. خیلیها دوست دارند بدانند که چه کسی این شانس نصیب اش شده است تا همسر آنها شود. آیا به آن آدم مشهور میآید؟ آیا همسنوسال اوست؟ آیا او نیز قبل از ازدواج یکی از هنرجویان یا شاگردان آن آدم مشهور بوده است؟. آدمهای مشهور مدام در کانون توجهاند. دوربینها لحظهای از آنها غافل نمیشوند. دست تکان دادن طرفداران؛ درخواست عکس سلفی با آنها و گرفتن امضاء، تنها بخشی از دنیای روزمرۀ آدمهای مشهور است. آنان مدام در سایت گوگل جستجو میشوند و در شبکههای اجتماعی هم فالوئرهای میلیونی دارند. ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ وقتی مرتڪب جنایت شدند، عدل و داد را اختراع ڪردند و برای عدل و داد ڪتابهای قطور قانون نوشتند و برای اجرای این قوانین، گیوتین به پا ڪردند …🖋 فئودور داستایفسکی …. جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ 🔅 هم ببخش و هم فراموش کن!. 🖋 میثم مشایخ.. ✅ بخشش، فضیلتی است که کم و بیش در آدمیان وجود دارد ظرفیت هر آدمی برای بخشش دیگری و یا دیگران، متفاوت است و بستگی به عوامل درونی، بیرونی، تربیتی و اخلاقی دارد. به طور مثال، ممکن است فردی، از دیگری آسیبی کوچک ببیند (چنانکه عرف و فرهنگ جامعه، آنرا کوچک میشمارد) اما او را نبخشد، ولی فرد دیگر، آسیبی بزرگ ببیند و ببخشد. گاهی نیز، بخشش، تابع موقعیت، شرایط و زمان است. به این معنا که مجموعهی عوامل روحی و روانی و به نتیجه رسیدن فرد با خود، بخشایش را به تعویق و نیز مشروط میسازد. مشروط، از این جهت که فرد بخشنده، شرایطی را برای بخشیدن وضع میکند. بنابراین، با انواع بخشایش مواجهایم، هرچند غایت فضیلت بخشایش، بخشیدن در هر صورتی است و اگر شروطی برای آن وضع میشود، کینهتوزانه، انتقامجویانه و … نباشد!. ✅ برای ورود به ادامه بحث، یعنی عدم کفایت بخشایش و ضرورت و کارکرد فراموش کردن، ابتدا باید به این پرسش، پاسخ داد که چرا و با چه انگیزهای میبخشیم و بخشش چه کارکردی دارد؟ سه عامل عمده را میتوان به عنوان مهمترین عوامل بخشش محسوب کرد:. 👈🏻 ۱- میبخشیم تا به موجب بخشش، حسن نفرت و کینه را با خود حمل نکنیم و سبب آرامش در خود شویم؛. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ 🔅 چرا بزهکار و بد اخلاقی؟؟. 🖋 احمد # دکامی. (کارشناسی ارشد روابط بین الملل از دانشگاه مفید) شناخت انسان بسیار دشوار است زیرا فرد و بخصوص بزهکار یک واحد هماهنگ نیست و سرشت او پر از تناقض است. با مطالعه و بررسی بسیاری از عوامل روانشانسانه میتوان ادعا نمود که در بسیاری از موارد بزهکاری و هتاکی ناشی از سرکوب غرایض و امیال است که سبب انحرافات جنسی و اخلاقی میشود، این انحرافات، اختلال در شخصیت از قبیل بدگویی، خود فروختگی، وابستگی، پرخاشگری و بسیاری دیگر از جرایم را توجیه میکند. فروید نیز در بسیاری از آثار خود معتقد است سرکوب امیال در نهایت میتواند منجر به ذهنی بیمارگونه که باعث فحشا، دزدی، قاچاق، افتراء بستن و حتی تجاوز به کودکان و آزار دیگران شود را فراهم کند و به طور کلی این افراد از هیچ نوع عمل غیر اخلاقی و ضد انسانی بیم و هراسی ندارند … …🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ 🔅ستارهها چطور به دستیاران بهرهکشی و استثمار تبدیل شدند؟. 🖋 جورج مونبیوت 📝 مریم نخعی. 📍 امروزه که یک ستاره تلویزیونی به ظاهر واقعی رئیس جمهور آمریکا شده است، میتوان توافق کرد که فرهنگ ستارهمحور فراتر از یک تفریح بیضرر صرف است، چنانکه ممکن است در حقیقت جزء اساسی نظامهای کنترلکننده زندگی ما باشد …گسترش فرهنگ ستارهمحور به خودی خود اتفاق نیفتاد. مدتی طولانی است که این فرهنگ را تبلیغات، بازاریابان و رسانهها پرورش دادهاند و این فرهنگ کاربردی ویژه دارد. هر چه شرکتها دورادورتر و غیرشخصیتر میشوند، نیاز بیشتری به چهرههایی برای ارتباط با مشتریانشان دارند …شرکت به منزله بدن است و سرمایه به منزله سر. اما سرمایه شرکتی نه سر دارد و نه بدن. برای مردم ارتباط با نمایندگی فروش غیرمتمایزی که به یک صندوق تامینی تعلق دارد که هویت شرکتیاش از یک قفسه پرونده در شهر پاناما [i] تشکیل شده است، دشوار است. لذا این ماشین نیازمند ماسکی است که چهرهی کسی را داشته باشد که به اندازه همسایهی دیوار به دیوارمان او را ببینیم. سوال در مورد اینکه کیم کارداشیان برای کسب درآمد چه میکند بیمعنی است. نقش او این است که ذهن ما را مشغول کند. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ 🔅 شناسی_معرفت؛ 🔹 و، وظیفه جامعهشناسی معرفت را بررسی هر آنچه بهعنوان معرفت و شناخت تلقی میشود، میدانند. جامعهشناسی معرفت باید بیش از هر چیز، معرفت متعارف را کانون بررسیهای خود قرار دهد، نه عقاید را، زیرا این معرفت متعارف است که تار و پود معناهایی را تشکیل میدهد که بدون آنها، هیچ جامعهای نمیتواند وجود داشته باشد. در نتیجه، جامعهشناسی معرفت باید به بررسی ساخت اجتماعی واقعیت بپردازد. فرض اصلی آنها این است که آراء راجع به جامعه شامل مجموعههای عادی معرفتی (مانند ضربالمثلها، کلیشهها و توقعات دوجانبه)، همان جوهره و خمیرمایه جهان اجتماعیاند.. بنابراین برگر و لاکمن با معرفتی که اساس زندگانی روزمره را شکل میدهد، سروکار دارند؛ یعنی همان معرفت عمومی یا متعارف. معرفت متعارف هم دارای واقعیت ذهنی است و هم دارای واقعیت عینی. دارای واقعیت ذهنی است، که افراد مجموعهای از باورها، توقعات، تعاریف، معانی و ارزشها را مطابق با جهانبینی متعلق به خود میپذیرند. تحقق عینی این معرفتها نیز با اجتماعی شدن آنها حاصل میشود. بنابراین دارای نوعی عینیت است. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ 🔅 جامعه باز چیست؟. حکومت در یک جامعه باز و آزاد، هیچ رازی از خود را از مردم پنهان نمیکند غیر استبدادی بودن، آگاهی، آزادیهای سیاسی و حقوق بشر از ارکان این جامعه نام برده شده است …. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ 🎤 دکتر فریبرز رئیس دانا در گفتگو با رادیو ندا در مورد "طرح کارورزی&apos&apos دولت با بیان اینکه این نوع طرحها نوعی جدید از بهره کشی سرمایه دارانه از طبقه کارگر است، گفت: &apos&aposتوسعه اقتصادی از طریق محروم سازی، از طریق فقیر سازی امکان ناپذیر است؛ تاکنون شکست خورده است! &apos&apos وی با تاکید بر تشکل یابی مستقل طبقه کارگر افزود: &apos&aposراه سومی هم وجود دارد! &apos&apos. فایل پیوست را گوش دهید. 👇👇👇 …. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ هر جامعهای که از ذرهای «آزادی».. خود بگذرد تا اندکی «امنیت».. به دست آورد، نه لایق آزادی است و نه لایق امنیت؛. و در نهایت هر دو را از دست خواهد. داد!. ✍🏻بنجامین فرانکلین … …. 🌐جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ 🔅 «آنان که همیشه مبلغ جنگ بودهاند و متاسفانه همیشه شناخت بسیار بهتری از فیلسوفان، این اصلیترین مروجان اخلاقیات انسانی، داشتهان فرایا، هلن؛ خشونت در تاریخ اندیشهی فلسفی؛ ترجمهی عباس باقری. 🔰 از کانال علیرضا همدست. 🌐رسانه، شمایید. 👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ 🔅 تأمین مالی آموزش عالی؛ مسئله چیست؟. 🖋 رضا 🔸دوست ارجمندم؛ میثم هاشمخانی در کانال تلگرامی خود طی روزهای اخیر یادداشتهایی را تحت عنوان «کارخانههای تولید مدرک» منتشر کرده است. میثم عزیز طی سالهای اخیر تلاش زیادی برای جاانداختن «عدالت آموزشی» در حوزۀ سیاستگذاری انجام داده است. در نوشتۀ اخیرشان هم سعی داشته تا منظر متفاوتی را دربارۀ مسئلۀ عدالت آموزشی بگشاید، که موضوع قابلاعتنایی است. بحث میثم بهاختصار دارای دو گزارۀ اصلی است: ۱. وجود انحصار و تأمین مالی دانشگاه توسط دولت باعث شده است تا آموزش بیکیفیت شود و تناسبی با بازار کار نداشته باشد، و ۲. برای گریز از این وضعیت باید فضای رقابتی بر دانشگاهها حاکم شود. براساس این دو گزاره سپس این پرسش مطرح شده است: «با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، آیا ارائۀ آموزش عمومی (ابتدایی و متوسطه) باید رایگان باشد یا آموزش عالی؟». این پرسش به نظر مهم است و باتوجه به اهمیت موضوع، لازم دیدم آن را بهاختصار واکاوی کنم …۱. برخلاف تصور رایج، آموزش عالی در ایران، رایگان نیست. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ 🔅 کارخانههای تولید مدرک. 🖋 میثم هاشمخانی.. [گزیده مقاله میثم هاشمخانی در هفتهنامه «تجارت فردا» با موضوع:. چارچوب سیاستگذاری برای اصلاح کردن انحراف شدید انگیزههای رقابتی دانشگاهها در ایران]. ☑️ ترامپ و هاروارد. آیا قابل انتظار است «ترامپ»، رییسجمهوری که دنکیشوت وار میخواهد کل دنیا را زیر و رو کند، شخصا به خود اجازه بدهد که رییس دانشگاه «هاروارد» (یا هر دانشگاه دیگر امریکایی) را عوض کند؟. یا از تاسیس یک دانشگاه غیردولتی جدید در امریکا جلوگیری کند، به این بهانه که ممکن است از برخی دانشگاههای فعلی آمریکا قویتر شود و به آنها لطمه بزند؟. یا تصمیم بگیرد کدام رشته در کدام دانشگاه امریکایی وجود داشته باشد و در کدام دانشگاه وجود نداشته باشد؟. یا تصمیم بگیرد شهریه هر کدام از دانشگاههای امریکایی چقدر باشد؟. یا تصمیم بگیرد برنامه خلاقانه یکی از دانشگاههای امریکایی برای ارائه یک رشته تحصیلی جدید یا اضافه کردن چند درس جدید به دروس یک رشته را متوقف کند؟. پاسخ به تکتک پرسشهای فوق، یک «نه قاطع» است. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ 🔅تلخترین خنده تاریخ در عکسی معروف به صف مرگ! خنده کودکان کرد درصف زنده به گور شدن در عملیات معروف به انفال در سال ۱۹۸۸ که طی آن ۱۸۰۰۰۰کرد در عراق به خاک وخون کشیده شدند. جامعه شناسی علامه ۰۲:۲۵ ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ 🔅توقف آزار جنسی زنان. 🖋 مهسا رحیمی 📍 شاید بهتر باشه از زمانی بگوییم که مردسالاری رواج پیدا کرد تا مرد، مردانگیاش را بیش از حد به اغراق برساند و حرف را فقط یک طرفه بداند و زن را تنها ابزاری جنسی برای خودش و بقیه تلقی کند و زن را کم عقل عالم و زیر دست خود تصور کنند و این شرایط همینطور به گونهای پیش رفت که کمکم همگی باور کردند مردان یه سر و کله که نه، بلکه به اندازه تمام قدرت دو طرف بالاتر هستند و زن کاملا باید تحت اختیار آنها باشد شاید قانع کننده نباشد که خود زنها هم باور کردند که مردان سرور و سالار آنها هستند. من حضور قدرتمند مردان در زندگی هیچ زنی را انکار نمیکنم اما بدون تردید در این دهه و زمان نه تنها من، بلکه تمام زنان مخالف آزار و اذیت خود به دست مردانی هستند که صرفا نگاهی جسمانی به زنان دارند و حال وقت آن رسیده که یک اقدام یا تلاشی برای رهایی زنانی شود که عمرهاست سکوت اختیار کردهاند در برابر زورگویی جسمی و لفظی مردان. این سکوت تا کی ادامه دارد؟. تا کی عذاب روحی و جسمی به چشم تک تکمان دیده شود و هیچ کاری نکنیم؟. تا کی خود را قانع کنند که تا بوده همین بوده؟. تا کی بگویند بخاطر فرزندهایمان حرفی نزنیم برای آبرویما ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۹ ۱۳۹۶/۰۴/۰۹ 🔅 من نمیدانم خوب چیست؟. اما میدانم هر آن چه عدهای زیادی به دنبال آن هستند، بد است …🖋 والتر بنیامین …🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۶ ۱۳۹۶/۰۴/۰۹ 🔅 بعضی دردها و ترسها تا آخر عمر ادامه دارد.. ⛔️ به آزار جنسی پایان دهیم ‹ 210 211 212 213 214 215 216 ›
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۳ ۱۳۹۶/۰۴/۱۲ ❇️ معرفی کتاب آموزشی تحلیل تاریخچه رویداد، کاربرد تحلیل بقاء در علوم اجتماعی ✍️ نویسندگان دکتر محسن نوغانی و حمید مسعودی. 📌 انتشارات: دانشگاه فردوسی مشهد. 🌸 سال انتشار: ۱۳۹۶. روش تحلیل تاریخچه رویداد یکی از زیرمجموعههای روش تجزیهوتحلیل بقاء میباشد. تحلیل بقاء کاربرد بسیاری در رشتههای پزشکی و البته در صنعت و آمار زیستی دارد. تحلیل بقاء به این مهم میپردازد که زمان چه نقشی در پژوهشها دارد. ازآنجاکه به تعویق انداختن مرگ در مطالعات پزشکی از اهداف اصلی است، اهمیت زمان در این مطالعات دوچندان میشود. جالبتوجه این است که اولین تحلیل بقاءها را اندیشمندان حوزههای علوم اجتماعی انجام داده و پسازآن به سایر رشتهها نفوذ کرده است. درهرصورت در حال حاضر در دنیا به این روش توجه جدی شده و پژوهشهای بسیاری قابلیت انجام با این روش را دارند …تحلیل تاریخچه رویداد یک روش کمی است که در آن، زمان، مقیاس زمان، مبدأ و مقصد رویداد در نظر گرفتهشده و بایستی در آن دادههای آماری به صورت دقیق و با مقیاس مناسب ثبت و ضبط گردد. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۳۲ ۱۳۹۶/۰۴/۱۲ متاسفانه این هدف که انسان باید «خوشبخت» باشد در برنامه ریزی «آفرینش» گنجانده نشده است 🖋 زیگموند. 📚 تمدن و ناخشنودیهای آن. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۲ 🔅 پیامد جهانیشدن نظم سرمایهداری. 📌 «تروریسم جدید» از منظر بودریار.. 🖋سیدوحید بیگی نیم نگاه. شاید یکی از دلایل پیوستن غربیها به گروهکهای تروریستی این باشد: تجربه دنیایی تازه که در آن منطق مبادله برافتاده است و اعضای گروه با ایمان و اعتقادی بنیادین-که انتحار گواه آن است- ماجراجوییهایی شبیه به فیلمهای وحشتناک و بازیهای رایانهای خشن را تجربه میکنند. بودریار نقد خود را متوجه دوگانگی مانوی فلسفه غرب میکند و مدعی است «فلسفه غرب در مورد رابطه بین خیر و شر دچار سوءتفاهم شده و سادهلوحانه چنین پنداشته است که پیشرفت خیر (یعنی پیشرفت علوم، تکنولوژی، حقوق بشر و غیره) با شکست شر پدید آمده است. در حالی که پیشرفت و جهانی شدن این سیستم، خیر و شر را با هم پیشرفت داده است» …برای مشاهده متن کامل، دکمه Instant View را فشار دهید. 👇👇👇. داری …goo. gl/V۸xvDt. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ 🔅 رفتار فاجعه آمیز ما با آموزش فرزندانمان. 🖋 حمید محسنی*..۱⃣ پرده اول: نتیجۀ مطالعۀ سرانگشتی یکی از دبیرستانهای تهران نشان میدهد که دانشآموزان این مدرسه جمعا حداقل ۳۰۰ میلیون تومان برای خرید سالانۀ کتابهای کمکدرسی هزینه میکنند. اگر متوسط قیمت هر کتاب غیردرسی برای مقطع اول تا چهارم دبیرستان ۱۰ هزار تومان باشد همین مدرسه میتواند با مبلغ فوق حدود ۳۰ هزار عنوان کتاب غیردرسی خریداری کند که بهعنوان سرمایۀ مدرسه میتوان از آنها در سالهای بعد نیز استفاده کرد!. بهعبارت دیگر، والدین دانشآموزان چنین مدرسهای فقط در صورت چرخش در هزینۀ فوق حتی فراتر از استانداردهای جهانی برای کتابخوان کردن فرزندان خود و بالطبع چرخش در رفتارهای آموزشی، پژوهشی و اجتماعی آنها هزینه کنند …۲⃣ پرده دوم:. آمار و شواهد نشان میدهد که کتاب و مطالعه بخش چشمگیری از اوقات فراغت جوانان و بزرگسالان اروپایی و آمریکایی است: البته نه از نوع کتابهای کمکدرسی در ایران؟! برای مثال کتابخانههای عمومی آمریکا در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مراجعهکننده داشتند که حدود ۱۱ درصد افزایش نسبت به ۱۰ سال گذشته را نشان میدهد. در همین سال بیش از ۹۲ میلیون نفر در حدود ۴ میلیون برنامۀ آموزشی ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ 🔅 آیا آدمهای مشهور علت خسوف (ماهگرفتگی) هستند؟. 🖋 دکتر فردین (جامعهشناس) 🔹 مقابل کیوسک مطبوعاتی ایستادهام و صورتهای خندان آدمهای مشهور (یا همان سلبریتیها) و همسرانشان را روی جلد مجلهها تماشا میکنم. خیلیها دوست دارند بدانند که چه کسی این شانس نصیب اش شده است تا همسر آنها شود. آیا به آن آدم مشهور میآید؟ آیا همسنوسال اوست؟ آیا او نیز قبل از ازدواج یکی از هنرجویان یا شاگردان آن آدم مشهور بوده است؟. آدمهای مشهور مدام در کانون توجهاند. دوربینها لحظهای از آنها غافل نمیشوند. دست تکان دادن طرفداران؛ درخواست عکس سلفی با آنها و گرفتن امضاء، تنها بخشی از دنیای روزمرۀ آدمهای مشهور است. آنان مدام در سایت گوگل جستجو میشوند و در شبکههای اجتماعی هم فالوئرهای میلیونی دارند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ وقتی مرتڪب جنایت شدند، عدل و داد را اختراع ڪردند و برای عدل و داد ڪتابهای قطور قانون نوشتند و برای اجرای این قوانین، گیوتین به پا ڪردند …🖋 فئودور داستایفسکی ….
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ 🔅 هم ببخش و هم فراموش کن!. 🖋 میثم مشایخ.. ✅ بخشش، فضیلتی است که کم و بیش در آدمیان وجود دارد ظرفیت هر آدمی برای بخشش دیگری و یا دیگران، متفاوت است و بستگی به عوامل درونی، بیرونی، تربیتی و اخلاقی دارد. به طور مثال، ممکن است فردی، از دیگری آسیبی کوچک ببیند (چنانکه عرف و فرهنگ جامعه، آنرا کوچک میشمارد) اما او را نبخشد، ولی فرد دیگر، آسیبی بزرگ ببیند و ببخشد. گاهی نیز، بخشش، تابع موقعیت، شرایط و زمان است. به این معنا که مجموعهی عوامل روحی و روانی و به نتیجه رسیدن فرد با خود، بخشایش را به تعویق و نیز مشروط میسازد. مشروط، از این جهت که فرد بخشنده، شرایطی را برای بخشیدن وضع میکند. بنابراین، با انواع بخشایش مواجهایم، هرچند غایت فضیلت بخشایش، بخشیدن در هر صورتی است و اگر شروطی برای آن وضع میشود، کینهتوزانه، انتقامجویانه و … نباشد!. ✅ برای ورود به ادامه بحث، یعنی عدم کفایت بخشایش و ضرورت و کارکرد فراموش کردن، ابتدا باید به این پرسش، پاسخ داد که چرا و با چه انگیزهای میبخشیم و بخشش چه کارکردی دارد؟ سه عامل عمده را میتوان به عنوان مهمترین عوامل بخشش محسوب کرد:. 👈🏻 ۱- میبخشیم تا به موجب بخشش، حسن نفرت و کینه را با خود حمل نکنیم و سبب آرامش در خود شویم؛. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ 🔅 چرا بزهکار و بد اخلاقی؟؟. 🖋 احمد # دکامی. (کارشناسی ارشد روابط بین الملل از دانشگاه مفید) شناخت انسان بسیار دشوار است زیرا فرد و بخصوص بزهکار یک واحد هماهنگ نیست و سرشت او پر از تناقض است. با مطالعه و بررسی بسیاری از عوامل روانشانسانه میتوان ادعا نمود که در بسیاری از موارد بزهکاری و هتاکی ناشی از سرکوب غرایض و امیال است که سبب انحرافات جنسی و اخلاقی میشود، این انحرافات، اختلال در شخصیت از قبیل بدگویی، خود فروختگی، وابستگی، پرخاشگری و بسیاری دیگر از جرایم را توجیه میکند. فروید نیز در بسیاری از آثار خود معتقد است سرکوب امیال در نهایت میتواند منجر به ذهنی بیمارگونه که باعث فحشا، دزدی، قاچاق، افتراء بستن و حتی تجاوز به کودکان و آزار دیگران شود را فراهم کند و به طور کلی این افراد از هیچ نوع عمل غیر اخلاقی و ضد انسانی بیم و هراسی ندارند … …🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ 🔅ستارهها چطور به دستیاران بهرهکشی و استثمار تبدیل شدند؟. 🖋 جورج مونبیوت 📝 مریم نخعی. 📍 امروزه که یک ستاره تلویزیونی به ظاهر واقعی رئیس جمهور آمریکا شده است، میتوان توافق کرد که فرهنگ ستارهمحور فراتر از یک تفریح بیضرر صرف است، چنانکه ممکن است در حقیقت جزء اساسی نظامهای کنترلکننده زندگی ما باشد …گسترش فرهنگ ستارهمحور به خودی خود اتفاق نیفتاد. مدتی طولانی است که این فرهنگ را تبلیغات، بازاریابان و رسانهها پرورش دادهاند و این فرهنگ کاربردی ویژه دارد. هر چه شرکتها دورادورتر و غیرشخصیتر میشوند، نیاز بیشتری به چهرههایی برای ارتباط با مشتریانشان دارند …شرکت به منزله بدن است و سرمایه به منزله سر. اما سرمایه شرکتی نه سر دارد و نه بدن. برای مردم ارتباط با نمایندگی فروش غیرمتمایزی که به یک صندوق تامینی تعلق دارد که هویت شرکتیاش از یک قفسه پرونده در شهر پاناما [i] تشکیل شده است، دشوار است. لذا این ماشین نیازمند ماسکی است که چهرهی کسی را داشته باشد که به اندازه همسایهی دیوار به دیوارمان او را ببینیم. سوال در مورد اینکه کیم کارداشیان برای کسب درآمد چه میکند بیمعنی است. نقش او این است که ذهن ما را مشغول کند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ 🔅 شناسی_معرفت؛ 🔹 و، وظیفه جامعهشناسی معرفت را بررسی هر آنچه بهعنوان معرفت و شناخت تلقی میشود، میدانند. جامعهشناسی معرفت باید بیش از هر چیز، معرفت متعارف را کانون بررسیهای خود قرار دهد، نه عقاید را، زیرا این معرفت متعارف است که تار و پود معناهایی را تشکیل میدهد که بدون آنها، هیچ جامعهای نمیتواند وجود داشته باشد. در نتیجه، جامعهشناسی معرفت باید به بررسی ساخت اجتماعی واقعیت بپردازد. فرض اصلی آنها این است که آراء راجع به جامعه شامل مجموعههای عادی معرفتی (مانند ضربالمثلها، کلیشهها و توقعات دوجانبه)، همان جوهره و خمیرمایه جهان اجتماعیاند.. بنابراین برگر و لاکمن با معرفتی که اساس زندگانی روزمره را شکل میدهد، سروکار دارند؛ یعنی همان معرفت عمومی یا متعارف. معرفت متعارف هم دارای واقعیت ذهنی است و هم دارای واقعیت عینی. دارای واقعیت ذهنی است، که افراد مجموعهای از باورها، توقعات، تعاریف، معانی و ارزشها را مطابق با جهانبینی متعلق به خود میپذیرند. تحقق عینی این معرفتها نیز با اجتماعی شدن آنها حاصل میشود. بنابراین دارای نوعی عینیت است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ 🔅 جامعه باز چیست؟. حکومت در یک جامعه باز و آزاد، هیچ رازی از خود را از مردم پنهان نمیکند غیر استبدادی بودن، آگاهی، آزادیهای سیاسی و حقوق بشر از ارکان این جامعه نام برده شده است …. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ 🎤 دکتر فریبرز رئیس دانا در گفتگو با رادیو ندا در مورد "طرح کارورزی&apos&apos دولت با بیان اینکه این نوع طرحها نوعی جدید از بهره کشی سرمایه دارانه از طبقه کارگر است، گفت: &apos&aposتوسعه اقتصادی از طریق محروم سازی، از طریق فقیر سازی امکان ناپذیر است؛ تاکنون شکست خورده است! &apos&apos وی با تاکید بر تشکل یابی مستقل طبقه کارگر افزود: &apos&aposراه سومی هم وجود دارد! &apos&apos. فایل پیوست را گوش دهید. 👇👇👇 …. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ هر جامعهای که از ذرهای «آزادی».. خود بگذرد تا اندکی «امنیت».. به دست آورد، نه لایق آزادی است و نه لایق امنیت؛. و در نهایت هر دو را از دست خواهد. داد!. ✍🏻بنجامین فرانکلین … …. 🌐جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ 🔅 «آنان که همیشه مبلغ جنگ بودهاند و متاسفانه همیشه شناخت بسیار بهتری از فیلسوفان، این اصلیترین مروجان اخلاقیات انسانی، داشتهان فرایا، هلن؛ خشونت در تاریخ اندیشهی فلسفی؛ ترجمهی عباس باقری. 🔰 از کانال علیرضا همدست. 🌐رسانه، شمایید. 👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ 🔅 تأمین مالی آموزش عالی؛ مسئله چیست؟. 🖋 رضا 🔸دوست ارجمندم؛ میثم هاشمخانی در کانال تلگرامی خود طی روزهای اخیر یادداشتهایی را تحت عنوان «کارخانههای تولید مدرک» منتشر کرده است. میثم عزیز طی سالهای اخیر تلاش زیادی برای جاانداختن «عدالت آموزشی» در حوزۀ سیاستگذاری انجام داده است. در نوشتۀ اخیرشان هم سعی داشته تا منظر متفاوتی را دربارۀ مسئلۀ عدالت آموزشی بگشاید، که موضوع قابلاعتنایی است. بحث میثم بهاختصار دارای دو گزارۀ اصلی است: ۱. وجود انحصار و تأمین مالی دانشگاه توسط دولت باعث شده است تا آموزش بیکیفیت شود و تناسبی با بازار کار نداشته باشد، و ۲. برای گریز از این وضعیت باید فضای رقابتی بر دانشگاهها حاکم شود. براساس این دو گزاره سپس این پرسش مطرح شده است: «با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، آیا ارائۀ آموزش عمومی (ابتدایی و متوسطه) باید رایگان باشد یا آموزش عالی؟». این پرسش به نظر مهم است و باتوجه به اهمیت موضوع، لازم دیدم آن را بهاختصار واکاوی کنم …۱. برخلاف تصور رایج، آموزش عالی در ایران، رایگان نیست. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ 🔅 کارخانههای تولید مدرک. 🖋 میثم هاشمخانی.. [گزیده مقاله میثم هاشمخانی در هفتهنامه «تجارت فردا» با موضوع:. چارچوب سیاستگذاری برای اصلاح کردن انحراف شدید انگیزههای رقابتی دانشگاهها در ایران]. ☑️ ترامپ و هاروارد. آیا قابل انتظار است «ترامپ»، رییسجمهوری که دنکیشوت وار میخواهد کل دنیا را زیر و رو کند، شخصا به خود اجازه بدهد که رییس دانشگاه «هاروارد» (یا هر دانشگاه دیگر امریکایی) را عوض کند؟. یا از تاسیس یک دانشگاه غیردولتی جدید در امریکا جلوگیری کند، به این بهانه که ممکن است از برخی دانشگاههای فعلی آمریکا قویتر شود و به آنها لطمه بزند؟. یا تصمیم بگیرد کدام رشته در کدام دانشگاه امریکایی وجود داشته باشد و در کدام دانشگاه وجود نداشته باشد؟. یا تصمیم بگیرد شهریه هر کدام از دانشگاههای امریکایی چقدر باشد؟. یا تصمیم بگیرد برنامه خلاقانه یکی از دانشگاههای امریکایی برای ارائه یک رشته تحصیلی جدید یا اضافه کردن چند درس جدید به دروس یک رشته را متوقف کند؟. پاسخ به تکتک پرسشهای فوق، یک «نه قاطع» است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ 🔅تلخترین خنده تاریخ در عکسی معروف به صف مرگ! خنده کودکان کرد درصف زنده به گور شدن در عملیات معروف به انفال در سال ۱۹۸۸ که طی آن ۱۸۰۰۰۰کرد در عراق به خاک وخون کشیده شدند.
جامعه شناسی علامه ۰۲:۲۵ ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ 🔅توقف آزار جنسی زنان. 🖋 مهسا رحیمی 📍 شاید بهتر باشه از زمانی بگوییم که مردسالاری رواج پیدا کرد تا مرد، مردانگیاش را بیش از حد به اغراق برساند و حرف را فقط یک طرفه بداند و زن را تنها ابزاری جنسی برای خودش و بقیه تلقی کند و زن را کم عقل عالم و زیر دست خود تصور کنند و این شرایط همینطور به گونهای پیش رفت که کمکم همگی باور کردند مردان یه سر و کله که نه، بلکه به اندازه تمام قدرت دو طرف بالاتر هستند و زن کاملا باید تحت اختیار آنها باشد شاید قانع کننده نباشد که خود زنها هم باور کردند که مردان سرور و سالار آنها هستند. من حضور قدرتمند مردان در زندگی هیچ زنی را انکار نمیکنم اما بدون تردید در این دهه و زمان نه تنها من، بلکه تمام زنان مخالف آزار و اذیت خود به دست مردانی هستند که صرفا نگاهی جسمانی به زنان دارند و حال وقت آن رسیده که یک اقدام یا تلاشی برای رهایی زنانی شود که عمرهاست سکوت اختیار کردهاند در برابر زورگویی جسمی و لفظی مردان. این سکوت تا کی ادامه دارد؟. تا کی عذاب روحی و جسمی به چشم تک تکمان دیده شود و هیچ کاری نکنیم؟. تا کی خود را قانع کنند که تا بوده همین بوده؟. تا کی بگویند بخاطر فرزندهایمان حرفی نزنیم برای آبرویما ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۹ ۱۳۹۶/۰۴/۰۹ 🔅 من نمیدانم خوب چیست؟. اما میدانم هر آن چه عدهای زیادی به دنبال آن هستند، بد است …🖋 والتر بنیامین …🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۶ ۱۳۹۶/۰۴/۰۹ 🔅 بعضی دردها و ترسها تا آخر عمر ادامه دارد.. ⛔️ به آزار جنسی پایان دهیم