شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


🔅 درس هایی برای دموکراسی در ایران!. ✍ مهران

🌱در چند روز گذشته مشغول مطالعه کتاب ارزشمند «در سایه خشونت» از داگلاس نورث و همکاران بودم. نورث در این کتاب و برخلاف رویه رایج از دیدگاهی دفاع می‌کند که مطابق آن جوامع به دو دسته؛ دسترسی محدود و دسترسی باز تقسیم می‌شوند. نورث در یک بررسی تجربی جوامع در حال توسعه را به دسترسی محدود شکننده، پایه و بالغ تقسیم می‌کند و معتقد است که این جوامع یک گذار مرحله‌ای پیش رو دارند و البته ممکن است به مرحله پیش هم برگردند. نورث معتقد است که مهمترین اصل برای این جوامع نه توسعه بلکه باید کاهش خشونت باشد چون در این صورت مسیر توسعه یافتگی هم هموار می‌شود. حتی وی پیشنهاد می‌کند که در این راه باید مقوله‌ای به نام «رانت» به رسمیت شناخته شود. اهمیت وجود رانت این است که می‌تواند گروه‌های درگیر منازعه را بر سر تصاحب عقلانی آن به سوی یک توافق و در نتیجه کاهش خشونت هدایت کند. البته نورث معتقد است که با کنترل خشونت، به تدریج رانت غیر مولد به رانت مولد تبدیل می‌شود. اگر بخواهیم نظریه نورث را ساده سازی کنیم می‌توانیم بگوییم که هم اکنون افغانستان به دلیل منازعه میان دولت و طالبان در مرحله شکننده است، ایران به دلیل ت ...
  • گزارش تخلف

🔅 آلزایمر ملی. 🖋 رضا

بسیاری از مردم به‌تقریب می‌دانند که سلجوقیان پس از غزنویان آمدند و خوارزمشاهیان پس از سلجوقیان، اما من دانشجویانی را دیده‌ام که نمی‌دانستند نهضت ملی نفت در زمان رضا شاه بود یا پسرش. ایرانیان، قطعه‌هایی از تاریخ را هزار بار شنیده‌اند و می‌دانند، اما تمایلی به شنیدن مهم‌ترین بخش‌‌های تاریخ معاصرشان ندارند. نام تمام جنگ‌های صدر اسلام و مسیر کاروان عاشورا و نام بسیاری از خلفای عباسی و اموی را می‌دانند ولی اگر از آنان بپرسند که استبداد صغیر مربوط به چه دوره‌ای است و چرا آن را «صغیر» می‌نامند، مات و مبهوت به پرسش‌گر نگاه می‌کنند. آیا در صد و بیست سال گذشته، یک ایرانی را می‌توانید پیدا کنید که یک بار برای میرزا یوسف‌خان مستشارالدوله اشک ریخته باشد؟ نه! چرا؟ چون ایرانی نمی‌داند او کیست. او کسی بود که با نوشتن «رسالۀ یوسفی» و «یک کلمه»، می‌خواست قانون را جایگزین سلطنت مطلقۀ ناصری کند و به همین جرم ماه‌ها در سیاه چال قجری، کتک خورد. شکنجه‌گر او موظف بود که او را با کتابش کتک بزند. ...
  • گزارش تخلف

🔅 به عقیده من آنچه توده مردم به آن نیاز دارند و آنچه که خود مردم احساس می‌کنند باید داشته باشند، بینش جامعه‌شناسانه است که به یاری

و در درون ذهن آنها میگذرد، نتایجی شخصی بدست آورند …🖋 چارلز رایت. 📚 بینش جامعه شناختی. ‌شناسی. 🌐جامعه‌شناسی علامه.
  • گزارش تخلف

🔅 فرایند تمدن؛.. جامعه‏‌شناسی الیاس را ‏‌شناسی_فیگوراتیو نیز خوانده‏‌اند

از نظر وی افراد مدام در حالت تعامل قرار دارند و در عین حال که چیزهایی را قصد می‏کنند اما درمحیطی غیر قصد شده قرار دارند (زیرا که این محیطها از مجموعه قواعدی پیروی می‏کنند). فی المثل در فوتبال، افراد ضمن اینکه با تیم مقابل در مبارزه هستند با خودشان هم مبارزه یا به عبارت رایج‏‌تر رقابت می‏کنند. این رقابت فردی و گروهی که در جریان مستمر حمله و دفاع و ساکن کردن و تحرک بخشیدن انجام می‏گیرد، سیالیستی زیبا به فوتبال می‏بخشد. نوربرت الیاس بر آن است که سیالیستی که در جامعه‏‌شناسی فیگوراتیو وی وجود دارد به مقدار بسیار زیادی از فوتبال گرفته شده است. به طور کلی در همه جا، زیانهای ناشی از خشونت در مسابقات فوتبال-که گاهی اوقات فی المثل منجر به از رده خارج شدن چندین اتوبوس می‏شوند-در مقایسه با تصمیم‌های غیر عقلانی-اقتصادی متخصصان که منجر به زیان‌های میلیارد دلاری می‏شود بسیار ناچیز است. در حالی‏که این کارها به مردمی عاصی و لات و آشوبگر و اوباش نسبت داده می‏شود اما آن تصمیمهای غیر عقلانی اقتصادی به عنوان اینکه اشتباهی صورت گرفته توجیه می‏شود، در صورتی که مقایسه این دو عمل می‏تواند تفاوت میان زیانهای اق ...
  • گزارش تخلف

🔅 فرایند تمدن؛. ….. به نظر الیاس هر قدر بشر متمدن‏تر می‏شود، از خشونت ظاهری بیشتر فاصله می‏گیرد

وی مثالهای متعددی می‏زند، مثلا در مورد غذا خوردن؛ در گذشته گوسفند را درسته می‏ پختند و سر میز غذا می‏ آوردند بطوریکه شکل گوسفند کاملا حفظ می‏شد. ولی در عصر جدید سعی می‏شود همین گوشت آنقدر له شود که شکل اصلی خود را از دست بدهد، چرا که شکل درسته گوسفند، سر میز غذا مردم مدرن را دچار دستپاچگی و شرم می‏کند، ماننداین است که آنها دارند موجود زنده‏ای را می‏خورند، لذا سعی می‏شود گوشت از شکل طبیعی خود خارج گردد، مگر در مناسک خاص؛ مثلا خوردن بوقلمون در کریسمس. الیاس در بخش آخر کتاب خود بیان می‏دارد که دولت در شکل حاضر تا حد بسیار زیادی دولت کنترل‏ کننده است. دولتی است که می‏خواهد جسم و روح را تحت کنترل خود در آورد و نظام‏ مند کند.. نوربرت الیاس در کار خود به میزان بسیار زیادی تحت تأثیر اندیشه‏‌های و قرار دارد. وی ستایشگر تمدن و فرهنگ جدید نیست، این تمدن و فرهنگ اگرچه برای بشر چیزهایی را به همراه آورده، اما خودانگیختگی و شادابی بشر را از وی گرفته و او را تحت قیود و انضباط درآورده است. لذا جریان متمدن شدن از نظر او جریانی دو لبه است، از یکسو چیزهایی به بشر می‏دهد و از سوی دیگر چیزهایی را از وی می‏گ ...
  • گزارش تخلف

🔅 فرایند تمدن. 🖋 نوربرت‌

✅ الیاس در کتاب فرآیند متمدن شدن با دید وسیع تاریخی این سؤال را مطرح می‏کند که منظور از تمدن چیست؟ چرا بشر متمدن فعلی معتقد است که بشر قبلی دست به خشونت می‏زد، ادب نداشت، خشن بود، بی‏رحم بود و به همنوع خود آزار می‏رساند؟ در حال حاضر ماشاهدیم که خشونت ورزیدن مورد شماتت قرار می‏گیرد و مهربانی و ملاطفت کردن و رعایت آداب معاشرت مورد تأکید قرار می‏گیرد و تا حدودی هم رعایت می‏شود. الیاس کار خود را از قرون وسطی شروع می‏کند و تا عصر حاضر ادامه می‏دهد. وی معتقد است که در دوران قدیم، پدیده شرم و دستپاچگی و انزجار به معنای کنونی وجود نداشت، چرا که در قدیم زن‏ها خیلی راحت در میان مردم به بچه‏‌های خود شیر می‏دادند یا در رودخانه شنا می‏کردند یا حتی در قرون وسطی فاصله بین خانه و حمام‏های عمومی را برهنه طی می‏کردند. در زمان حاضر بعضی از این‏گونه رفتارها (مانند شیردادن) را در میان روستائیان می‏توان مشاهده کرد، اما با اینحال اگر افراد چنین رفتارهایی را در زمان حاضر انجام دهند دچار شرم و دستپاچگی می‏شوند. در زمان حاضر، افراد فقط در جاهای خاصی حق دارند برهنه ظاهر شوند در حالی‏که در قدیم این کار خیلی راحت ...
  • گزارش تخلف

🔅 ما باید با حماقت، شکست و شرارت هر انسانی با گذشت بسیار رفتار کنیم

در نظر داشته باشیم که آنچه ما پیش از این در خود داریم به طور ساده شکست‌ها، حماقت‌ها و شرارت‌های خودمان است. زیرا اینها همه شکست‌های نوع بشر هستند که ما نیز به آن تعلق داریم و بر این اساس ما شکست‌های یکسانی داریم که در درون خود دفن کرده‌ایم. نباید به خاطر این بدی‌ها که صرفا در همان لحظه خاص در ما پدیدار نشده‌اند، نسبت به دیگران خشمگین شویم …🖋 آرتور …🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔅 ادب و مرام. نگاهی نقادانه به وضعیت جامعه. 🖋 سیدجواد

اتفاقاتی که در زندگی روزمره برای هر کدام از ما روی میدهد پرده‌ای از جامعه را بر ما میگشاید. ماه رمضان در ایران بخشی از واقعیات اجتماعی را در ابعاد گوناگونش بر ما مکشوف میکند که کمتر به آن به صورت جدی پرداخته‌ایم. اتفاقات ریز و درشت هر کدام به نحوی پرده از وضعیت فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و دینی و اخلاقی جامعه را به ما نشان میدهند و ما اگر مسلح به بینش جامعه شناختی باشیم میتوانیم با در کنار نهادن این بخشهای کوچک به وجوهی از سیمای کلی روندهای اجتماعی ایران دست پیدا کنیم. امروز در بیمارستانی در تهران پدرم را بستری کردیم و قرار بود که او را عمل کنیم ولی به دلیل فشار بالا عمل به فردا موکول شد. عصر هنگام پدر در خواب بود و مادرم هم به عنوان همراه در اتاق حضور داشت. ناگهان بر اثر خستگی هر دو به خواب میروند ولی بعد از بیدار شدن مادر نمیتواند تلفن همراه خود را بیابد. پدرم به او میگوید موبایلت را دزیدند. مادر با تعجب میگوید از کجا میدانی؟ پدر در پاسخ میگوید وقتی خواب بودیم ناگهان حس کردم کسی وارد اتاق شد و چشمانم را گشودم و دیدم جوانی در حال خروج است. ...
  • گزارش تخلف

‌🔅 گفتگو با دکتر با موضوع. ✅ مساله نسل و متولدین دهه هفتاد

🔹هفته‌نامه کرگدن، از گروه نشریات اعتماد، شماره ۵۲، ۲۷ خرداد ۱۳۹۶. 🔵 دکتر فاضلی در این گفتگو مساله «نسل» را یکی از مسایل جامعه معاصر ایران می‌داند و معتقد است با تغییر جایگاه فرزندان و والدین، تغییرات جامعه دیگر فقط در چارچوب تغییرات جمعیتی قابل توضیح نیست؛ بلکه جمعیت جوان جامعه، عامل مهمی در تسریع تغییرات همه‌جانبه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است …✅ امروزه مسئله تغییر نسل، پذیرفته‌شده است. آن‌چه جای بحث و مناقشه و گاه نگرانی دارد، مسئله سرعت تغییرات نسلی است …✅ در جامعه ایران، متولدین دهه ۱۳۷۰ ویژگی‌های رفتاری و عاطفی منحصر به خود را دارند. این ویژگی‌ها محصول تحولات جامعه است.. 🔻این نسل یک نسل کلان‌شهری است؛ به همین دلیل عمده دهه هفتادی‌ها ساختار احساسی متفاوتی از نسل‌های پیشین خود دارند.. ✅ نسل جدید، هویت‌جویی‌های متفاوتی دارد که در مصرف فرهنگی و هنری خاص، شکل‌دادن به نوعی شهروندی جهانی و ساختار احساسی جهان‌شهری این نسل قابل ملاحظه است …✅ نسل دهه ۷۰ و بعد از آن، ارزش‌های دارد که مبتنی بر اقتصاد خدمات، گردشگری و مصرف فرهنگی است …🔻برای نسل امروز مدیریت بدن، داشتن آزادی‌های اجتماعی، دسترسی ب ...
  • گزارش تخلف

🔅 مهمترین آرا و عقاید مکتب..۱

اصل نهایی یا حدی؛ نئوکلاسیک‌ها اصل نهایی یا حدی را که ریکاردو (David Ricardo: ۱۷۷۲-۱۸۲۳) در نظریه رانت خود بسط داده است؛ به تمام نظریه اقتصاد تعمیم داده‌اند …۲. تأکید بر اقتصاد خرد؛ در این مکتب، به‌جای توجه به اقتصاد در سطح کل، فرد و واحدهای تولیدی، کانون توجه نهایی‌گرایان است. نهائیون به تصمیمات فردی، شرایط بازار، محصول واحدهای تولید و این‌گونه مسائل توجه دارند …۳. تأکید بر شرط رقابت کامل؛ نئوکلاسیک‌ها تجزیه و تحلیل خود را براساس فرض رقابت کامل قرار داده‌اند. بنابراین فرض می‌شود واحدهای تولیدی، کوچک، خریداران، گوناگون، فروشندگان، زیاد، کالاها، همگن و قیمت‌ها، یکنواخت هستند …۴. نظریه قیمت، نشأت گرفته از تقاضا؛ نئوکلاسیک‌ها، تقاضا را نیروی اولیه و اصلی در مشخص کردن قیمت‌ها به‌حساب می‌آورند. این فرض در مقابل اقتصاددانان کلاسیک، که عرضه را به‌عنوان تعیین‌کننده اصلی ارزش مبادله می‌دانستند، قرار دارد …۵. تأکید بر مطلوبیت ذهنی؛ از نظر نئوکلاسیک‌ها، تقاضا به مطلوبیت نهایی که یک پدیده ذهنی است، بستگی دارد. هدف آن‌ها ساختن نظریه‌ای بود که پیش‌بینی کند، چگونه افراد با دنباله‌روی از منافع شخصی خو ...
  • گزارش تخلف

‌📰 زنگ تفریحی به نام. 🖋 فرهاد قنبری

تحصیل علوم انسانی در دانشگاههای ایران بیشتر شبیه تفریح و سرگرمی است تا مطالعه و یادگیری اندیشه و کاربست آن در حوزه‌های مختلف اجتماعی. در حال حاضر بیش از پنجاه درصد دانشجویان کشور افرادی هستند که در رشته‌های مختلف علوم انسانی تحصیل می‌کنند …شیوه پذیرش اساتید در رشته‌های علوم انسانی به و واسطه حساسیت‌های خاصی که حول این رشته‌ها وجود دارد در اغلب موارد با شیوه هایی به غیر از صلاحیت علمی انجام می‌پذیرد. اغلب عده‌ای با بورسیه‌ها و روش‌های سفارشی به راحتی موفق به کسب کرسی استادی در این رشته‌ها شده و به تدریس در رشته‌های مختلف علوم انسانی در دانشگاههای کشور مشغول می‌شوند. این سیکل معیوب گزینش اساتید باعث می‌شود دانشجویان از نعمت داشتن اساتید کاربلد و باسواد محروم بوده و با گذراندن واحدهای درسی به سادگی، مدرک کارشناسی و بالاتر در این رشته‌ها کسب نمایند. بسیاری از این اساتید به علت نداشتن سواد و علم کافی برای تدریس، به جای معرفی کردن کتاب‌های مفید مرتبط با آن واحد آموزشی شروع به گفتن و یا تدریس از روی جزوه‌های من درآوردی خود می‌کنند. جزوه هایی اغلب بی سر و ته و بی محتوا که در اکثر موارد از سی، ...
  • گزارش تخلف

🔅 کیست؟

خلاصه مشخصه‌ی روشنفکر این است که از جانب هیچکس رسالتی ندارد و وضع اجتماعی خود را از هیچ مقامی نگرفته است. فی حد ذاته برخلاف و که قدرت حاکم با تصمیم قبلی، آنها را به عنوان ماموران خویش ایجاد کرده٬ محصول هیچ تصمیم قبلی نیست، بلکه ثمره عجیب الخلقه جوامع غول‌آسا است …هیچکس او را نمی‌خواهد و هیچکس او را به رسمیت نمی‌شناسد نه دولت. نه برگزیدگان قدرت حاکم. نه گروه‌های فشار. نه سازمان‌های طبقات استثمار شده و. نه توده‌ها …📰 در دفاع از روشنفکران. 🖋 ژان پل. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔅 فحش و مشت، آسان‌ترین راه حل اختلاف!. 🖋 دکتر فردین - جامعه‌شناس

روزی در یکی از خیابان‌های شهر پاریس به همراه همسرم به دنبال آدرسی بودیم. می‌گشتیم و پیدا نمی‌کردیم. در نبش یکی از خیابان‌ها مرد میانسالی ناگهان به همسرم برخورد کرد و همسرم بر زمین افتاد. اساسا چنین انتظاری نداشتم چون معمولا در خیابان‌های شهرهای اروپایی عابران به آرامی و با احتیاط راه می‌روند. مرد میانسال به دلیل آنچه رخ داده بود مدام عذر خواهی می‌کرد و با چرخاندن انگشت اشاره‌اش کنار سرش، می‌گفت که اصلا حواسش به مسیر نبوده است. همه چیز سریع می‌گذشت.. بگذارید صادقانه بگویم. لحظه‌ای به ذهنم خطور کرد که یقه‌اش را بگیرم، به او فحش بدهم و مشتی بر صورتش بکوبم!!! با خودم گفتم ناسلامتی تو مرد هستی و باید از همسرت محافظت کنی. ...
  • گزارش تخلف

🔅 الگوی تلفیقی؛ ‌جفری الکساندر

جفری الکساندر در نخستین جلدکتاب پرآوازه‌اش «منطق نظری در جامعه شناسی» منطق نظری تازه‌ای را برای جامعه شناسی جستجو میکند. این منطق نوین براندیشه جامعه شناختی در همه سطوح پیوستار فکری تأثیر میگذارد. الکساندر طرفدار یک نوع جامعه شناسی چندبعدی است که در برگیرنده تناوب آزادی و الزام باشد. منطق او بر دو قضیه عام مبتنی است. نخستین قضیه مسأله کنش یا ماهیت ویژه هنجارها و انگیزش را در بر میگیرد و قضیه دوم به مسأله نظم میپردازد، یعنی اینکه چه گونه مجموعه یک چنین کنش هایی در ارتباط با یکدیگر نظم میگیرند. الکساندر معتقد است پیوستاری از خط ارتباط میان خرد وکلان وجود داردکه در یک طرف آن سطح تحلیل فردی و در طرف دیگر آن سطح تحلیل جمعی قرار دارد، به شیوه‌ای که نظم در جامعه از طریق آن ایجاد میشود. در حدکلان این پیوستار، نظم به گونه‌ای خارجی برقرار میگردد و ماهیتی جمع گرایانه دارد. اما در حد خرد نظم از نیروهای درونی سرچشمه میگیرد و ماهیتی فردگرایانه دارد. کنش از پیوستار عینی، ذهنی نیز برخوردار است که بعدی از ارتباط سطح خرد و کلان را نشان میدهد. ...
  • گزارش تخلف

‌🔅 مصرف‌گرایی و بی‌حسی اخلاقی. 🖋 زیگمنت باومن. ▪️ ترجمه: عرفان ثابتی

سیاست تنها بخشی از فعالیت چندوجهی بشر نیست که به «بی‌حسی اخلاقی» مبتلا شده است. حتی می‌توان آن را جزئی از تلفات جانبی، و نه منبع و منشأ، آفتی فراگیر و همه‌چیزخوار شمرد. سیاست هنر امر ممکن است، و بنابراین هر فضای اجتماعی - فرهنگی خاصی سیاست منحصربه‌فرد خود را می‌آفریند، و ایجاد دیگر انواع سیاست را دشوار و کارایی آن‌ها را از این هم دشوار‌تر می‌کند. فضای مدرن سیال ما هم از این قاعده مستثنا نیست. وقتی مفهوم «بی‌حسی اخلاقی» را در اشاره به بی‌عاطفگی، بی‌اعتنایی، بی‌تفاوتی، یا حتی آرامش و خون‌سردی نسبت به مصائب و مشکلات دیگران به کار می‌بریم (مثال بارز آن «دست شستن» پونتیوس پیلاتس است)، «بی‌حسی» معنایی استعاری دارد؛ این واژه در اصل به حیطه‌ی پدیده‌های جسمانی و تنانه تعلق دارد – معنی اصلی آن کژکاری بعضی از اندام‌های حسی، خواه بینایی، شنوایی، بویایی، یا بساوایی است که به ناتوانی از درک محرکی می‌انجامد که در شرایط «عادی» تصویر، صدا، و تأثراتی نظیر آن را به‌وجود می‌آورد …✅دریافت نسخه کامل 👇 …. 🌐رسانه، شمایید. 👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف