جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۶/۰۴/۰۷ 🔅 تفاوت هنجار و ارزش …. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۰۴/۰۷ 🔅 شماره چهارم مجله ۴۲ با محوریت آنارشیسم منتشر شد.. عناوین مطالب این شماره عبارتند از: ☘️ دو نمونه از آنارشیسم معنوی: مارتین بوبر و لئو تولستوی. ☘️ آنارشیست یا دجال؟ باکونین در باب وحشت از آنارشی و فراخوانی آن. ☘️ من انسان نیستم، دینامیت هستم: فردریش نیچه و سنت آنارشیستی. ☘️ فیلسوف مبارزه با جرم. ☘️ دیدگاه چامسکی درباره افسانهها و واقعیتهای. جهانی. عکس روی جلد: مسعود نیکوکار. صفحهآرایی: صفا قاسمی …🔹برای مطالعه این مجله، فایل پیوست را دانلود کنید 👇👇👇. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۰۴/۰۷ 🔅.. کلمه امپریالیسم در لغت از ریشه امپراتوری مشتق شده است؛ یعنی تشکیل امپراتوری دادن ولی در اصطلاح به هر نوع گسترش و توسعه ارضی و سلطه قوی بر ضعیف را در برمیگیرد. بدیهی است این نوع امپریالیسم در طول تاریخ همیشه وجود داشته است: امپراتوری ایران، روم، عثمانی و غیره. امپریالیسم در معنای جدید به گسترش سیطره کشورهای پیشرفته اروپایی بر بقیه جهان در ۵۰۰ سال اخیر گفته میشود …در زمان ویلیام اول (قرن ۱۹)، پادشاه انگلستان، بین او و پاپ هفتم در مورد قلمرو آمریت و اعطای مناصب، کشمکش و برخورد سختی صورت گرفت. نتیجه آن شد که از آن پس دو جمعیت یا دو حزب بسیار مقتدر و در عین حال مخالف یکدیگر در انگلستان مشکل گرفت که یکی در جهت طرفداری از پاپ و کلیسا فعالیت میکرد و اعضای آن را با پالیستها مینامیدند و دیگری حزبی بود که طرفدار امپراطور و نفوذ قدرت دنیوی امپراطور در مسائل اخروی بود که به امپریالیستها مشهور شدند …نظریه امپریالیسم نخستین بار توسط مورخ انگلیسی مطرح شد و بوسیله رهبر شوروی خود تحت تأثیر اندیشههای بود، أخذ گشت. اثرهایش در اوائل دهه ۱۹۰۰ در زمان تلاش ملل غربی برای دست یافتن بر آمریکا منتشر گردید. هابسن تلاش برای استیلا یافتن بر اقوام دیگر و تحت انقیاد درآوردن آنها را امپریا ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۰۷ 🔅 اسلوب روش شناختی شهید بهشتی در گفتوگو با فرشاد مومنی.. همه راهها به بهشتی ختم میشود ◀️ فرشاد مومنی: کسانی بودند از میان متفکران و صاحبنظرانی که با وجود بیشمار تلاش شخصی و گروهی شهید بهشتی بهخاطر شدت برافروختگی و عصبانیتی که داشتند، حاضر نشدند که حزب جمهوری اسلامی آنها را کاندیدا بکند و بنابراین حرفهای آنها در مجلس خبرگان شنیده نشد. اما از میان همفکران این گروه افراد آقای بهشتی با کمک شهید باهنر و دیگران کسانی را انتخاب و متقاعد کردند و آنها هم آمدند و شما وقتی که به صورتمذاکرات مجلس خبرگان و قانون اساسی مراجعه میفرمایید، میتوانید این طیف متنوع و بعضا متعارض دیدگاهها را ملاحظه کنید و این یک وجه نقش خارقالعاده شهید بهشتی در شکلگیری قانون اساسی جمهوری اسلامی است. یک وجه بسیار مهم دیگر ماجرا به این برمیگردد که آیتالله شهید دکتر بهشتی اگر نگویم تنها اسلامشناس بزرگ معاصر، با احتیاط میتوانم بگویم جزو معدود اسلامشناسانی بود که توانسته بود بر یک نقص اساسی سرنوشتساز نظام آموزش حوزوی ما غلبه پیدا بکند و آن غلبه به ایشان این امکان را داد که با بهرهگیری از متدهای جدید پژوهش علمی در حیطه دینی بتواند یک نماد و نمودی از یک نظم اجتماعی قابلاستقرار بهنام دین بهصورت ... جامعه شناسی علامه ۰۹:۵۸ ۱۳۹۶/۰۴/۰۷ ۷تیر ۶۰، فقط روز ترور نبود، روز ترور چنین تفکری هم بود: تفکری که آزادی مردم را بالاتر از حفظ جان خود میدانست … مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:00, 816.2 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ ☘️من فکر میکنم آن چه موجب رنجش آدمها از یکدیگر میشود، این است که: غالبا ما آدمها داریم طرف مقابلمان، به تمام وقایع دنیا از زاو در صورتی که درون هر آدمی، دنیای متفاوتی وجود دارد که با پذیرش این تفاوتها، شکل مناسبتری خواهند داشت … …📚 طبل حلبی. 🖋گونتر گراس …🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ 🔅 از داشتن عقیدهای مخالف عقاید عموم مردم بیمناک نباش زیرا هر عقیدهای که امروز مورد قبول است، زمانی مخالف عقیده عموم بوده است! 🖋 برتراند راسل …🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ ✅ عواقب یاددهی زبان غیرمادری به کودکان در خانواده 🔴 کسانی که به فرزندانشان بجای زبان مادری یک زبان دیگر یاد میدهند فکر نکنند که آنها اولین ظلم را در حق وطن خود، شخص خود و یا و میراث تاریخی پدر مادر و اجداد خود روا میدارند بلکه مطمئن باشند که بیشترین ظلم را به بچه خود نمودهاند، نمونهای از مشکلات بصورت زیر میباشد:. 🔴 ۱-از بین رفتن اعتماد بنفس در کودکان، معمولا بچه هایی که زبان مادری خود را یاد نگرفتهاند فکر میکنند پدر و مادرشان و مردم اطرافشان، زبان و فرهنگ غنی ندارند و در نتیجه اعتمادش به انها و نهایتا اعتماد بنفس خود را از دست میدهد، آنها بعد از بزرگ شدن نیز همیشه خود را جدا از دیگران دانسته وبویژه از نظر مدیریتی خود را ضعیف میپندارد …🔴۲-منزوی شدن در محیط اطراف خود و تجربه نکردن دوران زندگی بچه گی در بین هم سن و سالان، اینگونه بچهها معمولا منزوی و افسرده میشوند و قدرت اظهارنظر را از دست میدهند …🔴 ۳-عدم درک درست پدر مادر: آنها به پدربزرگ و مادربزرگ خود احترام نمیگذارند و آنهارا بیگانه میپندارند، آنها فکر میکنند اگر زبان پدر مادرشان ارزشمند بود حتما به بچه هایشان یاد میدادند و نهایتا آنهارا نیز نادان میپندارند …🔴 ۴-پرخاشگ ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ 🔅 تاملی بر نگاه ژان پل به سیاست در صد و دوازدهمین سالگرد تولد او.. روشنفکر در میدان سیاستنامه: روشنفکر قلابی از نظر سارتر کسی است که در جستوجوی کسب حقیقت نیست و بر عکس میخواهد آن را کتمان کند. در برابر از نظر سارتر روشنفکر حقیقی رادیکال است. «روشنفکر نمیتواند بدون اینکه دیگران را آزاد کند، خود را آزاد کند. او باید از طبقه حاکم فاصله بگیرد و این کار را بدون کمک دیگری نمیتواند به انجام برساند.» وظیفه روشنفکر امروزی مبارزه با سرمایهداری است. این روشنفکر جویای حقیقت است. او باید پیوسته از خودش انتقاد کند. این روشنفکران با احیای مدام ایدئولوژی در میان طبقات مردمی مبارزه میکند. او معترض قدرت است و همه جا نماد همسان نشدن است. «تناقضهای موجود در او بین حقیقت و اعتقاد، دانش و ایدئولوژی، فکر آزاد و اصل حاکمیت محصول یک پراکسیس تعمدی نیست، بلکه عکسالعمل درونی اوست.» روشنفکر در این وضعیت وظیفه خود میداند که برای خودش و برای کل جامعه کسب آگاهی کند. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ 🔅 دگرگونی فرهنگی... بدیهی است که روشها و حد این د دگرگونیها متفاوت بوده است هر جا که عناصر جدید و مجموعه هایی نو در فرهنگ ظاهر شوند و بدین سان محتوا و ساخت فرهنگ را عوض کنند، دگرگونی فرهنگی رخ میدهد.. زمانی مقاومت در برابر دگرگونی بیشتر آشکار میشود که این دگرگونیها همراه با انحراف شدید از ارزشهای سنتی مرسوم باشد. …. شناسی. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ 🔅 واپسماندگی فرهنگی؛... هر فرهنگ را میتوان به عناصر مادی و غیر مادی آن تقسیم کرد غالبا دلایلی ارائه میشود، مبنی بر اینکه دگرگونی معمولا در حوزههای مادی فرهنگ رخ میدهد. ظاهرا مردم دگرگونی در تکنولوژی را (که جزئی از حوزه مادی فرهنگ است) میپذیرند، حال آنکه هنجارها، ارزشها، باورها یا سازمان اجتماعی کمتر خود را تغییر میدهند. نتیجه این ناهماهنگی، واپس ماندگی فرهنگی است و آن هنگامی رخ میدهد که عناصر غیر مادی فرهنگ سعی دارند وضعیت خود در میان عناصر مادی و سریع الاتحول فرهنگ حفظ کنند. …. شناسی. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ 🔅 هنجارهای فرهنگی؛ هنجارهای فرهنگی، معیارهای رفتار ثابتی هستند که گروه به لحاظ فکری و رفتاری از افراد خود انتظار دارد یا آنها را تایید میکند. این انتظارات و رفتارهای حاصل از آنها، غالبا از فرهنگی به فرهنگ دیگر فرق میکند.. هنجارهای فرهنگی، صورتهای مختلفی به خود میگیرد که برخی از آنها بع شرح ذیل است:.۱. ها: احساسات ریشه دار و عمیقی که اعضای جامعه در آنها شریک هستند. این ارزشها رفتار و اعمال جامعه را تعیین میکند.۲. آداب و رسوم: به آن دسته از شیوههای رفتاری عادی اطلاق میشود که در جامعه رواج دارد.۳.: عبارت است از رسومی که ویژگیهای معناداری از رفتارهای درست و نادرست را در بر میگیرند. عرف هر جامعه، در نظام حقوقی و آموزشهای مذهبی آن متبلور میشود. قوانین، بخشی از عرف هستند که به صورت قواعد و مقررات درآمدهاند. هرکس برخلاف این مقررات رفتار کند، با مجازات روبرو میشود.۴. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ 🔅 فساد، و چرخه تولید مدیران فاسد. 🖋 محمد ✅ چرا مدیران اقتصادی بزرگ و خلاق در ایران کمتر بروز میکنند؟ چرا کمتر شاهد ابتکارهای مدیریتی در صنایع توسط مدیران و پیدایش رهبران صنعتی بزرگ هستیم؟ این سؤال پاسخهای بسیاری دارد و من البته پژوهشی درباره آن انجام ندادهام، اما چندی پیش شرحی از واگذاری یکی از واحدهای بزرگ صنعتی کشور در چارچوب اصل ۴۴ به بخش خصوصی و رفتار مدیریت خصوصی آن مشاهده کردم و دریافتم که چگونه وجود زمینه انجام فساد و سودجویی از مسیرهای نامتعارف، اصلا فضایی برای اندیشیدن درباره بهبود مدیریت و خلق مدیران بزرگ باقی نمیگذارد. شرح مختصر ماجرا، کاملا روشنگر است. 🔹 واحد صنعتی بسیار بزرگ ایکس با قیمتگذاری هر سهم به اندازه حدود یکهشتم قیمت واقعی به بخش خصوصی واگذار میشود. 🔹 یک مالک صاحب حدود یکسوم کل سهام میشود و بقیه سهامداران، خرد هستند و نمیتوانند در تعیین هیئت مدیره سهمی داشته باشند. کل هیئت مدیره به نحوی توسط سهامدار بزرگ تعیین میشود. 🔹 مالک این واحد صنعتی از برند و شهرت واحد برای اخذ وامهای کلان استفاده میکند. بخش عمدهای از وامها نیز به عوض آنکه راهی به کارخانه بیابند، مستقیما راهی بازارهای دیگر – بورس، م ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ 🔅 خط فقر:.. پیشتر خط بینالمللی فقر یک دلار آمریکا در نظر گرفته میشد اما در سال ۲۰۰۸ بانک جهانی این رقم را ۱/۲۵ دلار بر اساس برابری قدرت خرید سال ۲۰۰۵ تغییر داد …✏️خط فقر خشن یا گرسنگی: پایینترین ردههای درآمدی یک جامعه را شامل میشود، خط فقر خشن هنگامی کاربر دارد که معیارهای خط فقر نسبی و حتی فقر مطلق پاسخگو نباشد …✏️خط فقر مطلق و شدید: عبارت است از مقدار درآمدی که برای تامین حداقل نیازهای فردی در یک جامعه لازم است و عدم تامین آن موجب میشود فرد مورد بررسی به عنوان فقیر در نظر گرفته شود. افرادی که زیر خط فقر مطلق قرار دارند توانایی تامین حداقل نیازهای اساسی خود را ندارند و به طور مطلق فقیر محسوب میشوند …✏️خط فقر نسبی: خط فقر نسبی عموما به صورت در صد معینی از میانه (آمار) توزیع درآمد (یا هزینه) جامعه در نظر گرفته میشود و افرادی که درآمد (یا هزینه) آنها پایینتر از این آستانه قرار میگیرد فقیر محسوب میشوند. افرادی که زیر این خط فقر قرار میگیرند فقیر مطلق نیستند؛ بلکه در مقایسه با دیگران فقیر محسوب میشوند …. شناسی. 🌐رسانه، شمایید. 👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۰۱:۴۱ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ 🔅 حفظ قدرت به قیمت حراج تمام سرمایههای اجتماعی!. 🖋 مهدی 🖋 یکی از مغالطاتی که در سیاست ایران وجود دارد اطلاق لفظ اصولگرایی به جریان فکری محافظه کار و متمایل به رویکرد فاشیستی در عرصههای مختلف سیاسی-اقتصادی و فرهنگی است. جریانی که مدتهاست حساب آن از خط سیاسی راست سنتی مانند موتلفه و جامعه روحانیت مبارز و … جدا شده است.. 🖋 منتهی در یک تعریف میتوان نام اصولگرا بر این جریان نهاد و آن هم رویکرد ماکیاولیستی حفظ قدرت به هر قیمت. بعبارتی برای این جریان یک اصل وجود دارد و آن هم حفظ قدرت هست، حفظ و کسب قدرت فی نفسه اشکال ندارد و هدف تمام کنش گران سیاسی در نهایت همین مهم است. معضل از جایی شروع میشود و گسلهای نابودی یک دولت-ملت را فراهم میآورد که رسیدن به این هدف با هر قیمتی مجاز شمرده شود …🖋 بنیانهای استواری هر دولت-ملتی و هر ساختار اجتماعی، سرمایههای اجتماعی آن میباشد. بعبارتی سرمایه اجتماعی ملات آجرهایی است که روی هم قرار میگیرند و عمارتی به نام یک کشور را میسازند. وقتی این ملات بی مایه شود یا نایاب هر آن باید انتظار ریزش خانه بر سر اهلش را داشت. نمونههای کمی دور و برمان در همین زمان معاصر ندیدهایم، از بالکان و شوروی تا سودان و برخی کشورها ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۴۰ ۱۳۹۶/۰۴/۰۵ 🔅 نخستین شمارۀ. «دانشگاه امروز؛ دوماهنامۀ تخصصی سیاستگذاری آموزش عالی» با مدیرمسئولی دکتر حسین میرزایی و سردبیری دکتر وحید شالچی منتشر شد …🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۱:۲۶ ۱۳۹۶/۰۴/۰۵ 🔅 پول از نظر جان استوارت: ✅ پول به عنوان واسطه مبادله مفهوم سازی بسیار خوبی از ماهیت آن است نخست اینکه در ماهیت پول، مالکیت بیگانه شده نیست بلکه فعالیت میانجی گرای کنش اجتماعی انسان است که به وسیله آن فرآوردههای بشر یکدیگر را تکمیل میکنند و امری است که از خود بیگانه است و به صورتی ویژگی یک شیء مادی، یعنی پولی، در میآید که بیرون از انسان است. هنگامی که انسان این فعالیت میانجیگری را بیرونی میکند فقط به صورت موجود تبعیدی و غیر انسانی فعال است؛ مناسبات بین اشیا و فعالیت انسان با آنها فعالیت موجودی بیرونی و فوق انسانی میشود. از طریق این میانجی بیگانه -که باید خود انسان میانجی بین انسانها باشد- انسان اراده فعالیت و مناسبات خود با دیگران را قدرتی مستقل از خود واز دیگر انسانها میبیند. اینجاست که بردگی او به اوج میرسد روشن است که این میانجی بت واقعی میشود، زیرا میانجی قدرت واقعی است که برای من میانجیگری میکند. پرستش او به خودی خود هدف میشود …📕 منبع:. نظریههای بنیادی جامعه شناختی. مترجم: فرهنگ ارشاد ص: ۴۰۵. شناسی. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۳ ۱۳۹۶/۰۴/۰۵ 📕 مفهوم شناسی انقلاب REVOLUTION ✅ در تفکر سیاسی، انقلاب به معنای مصادرهی غیرقانونی و معمولا خشونت آمیز قدرت است که موجب تغییر بنیادی در نهادهای حکومت میشود. اما مفهوم انقلاب به شیوههای گوناگون و به معناهای متفاوت به کار میرود …✅به بیان دقیق، انقلاب فرایند است نه رویداد. در مرحلهی آغازین این فرایند انتقاد از دولت بالا میگیرد و مخالفان سعی میکنند پشتیبانانی پیدا کنند. سپس دورهی منازعه میان حکومت و مخالفان آغاز میشود؛ این دوره ممکن است شامل جنگ چریکی طولانی مدت یا فورا ناگهانی نا آرامیهای تودهای باشد.. ✅ تغییر بنیادی در حکومت را که از انتخاب رخ میدهد و مصادرهی خشونت آمیز قدرت نیست را نیز انقلاب میخوانند. برای مثال، «انقلاب نازی» در آلمان پیروزی هیتلر در انتخابات ۱۹۳۳ به وقوع پیوست …✅در اکثر انقلابها، مصادرهی قدرت بستگی به قیام تودههای شهری یا دهقانان روستایی دارد. وقتی میگوییم «انقلاب» معمولا مقصود ما همین قیام هاست. اما در بعضی موارد نیز گروههای مردمی نقش چندانی ندارند در حالی که یک فرد یا گروه نخبهی کوچکی قدرت را در دست میگیرد و تغییرات سیاسی گستردهای را به اجرا میگذارد (مثل انقلاب ترکیه در زمان ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۴ ۱۳۹۶/۰۴/۰۵ ✅صلح زیباست. ✍🏻 علی پور مدتی است برخی افراد مغرض به همراه ناآگاهانی چند بر طبل خصومت بین ایران و اعراب میکوبند. ایرانیان و اعراب از دیرباز در رقابتی تاریخی بودند و این امر تاریخی و کاملا طبیعی است. به رغم این رقابتها، قرابت ما و اعراب نیز کم نیست. دین و فرهنگ و حتی زبان در هم تنیده و موسیقی لاینفک داریم. ما با اعراب بمراتب بیش از غرب و آمریکا همسانی داریم و به روسها البته گرایشی در حد صفر داریم. حال آنکه امروزه روسیه و غرب ایرانیان را بر علیه اعراب تهییج میکنند …خوشبختانه دولت روحانی ادبیات آرام و تنش زدایی را در پیش گرفته است و مردم در انتخابات اخیر به همین رویکرد رای دادند. گروههای تندرو ضد عرب در داخل و تحریک کنندگان خارجی دوست نداشتند روحانی بر سر کار بماند تا آنها از تنش و تخاصم ایران و اعراب نفعی ببرند. ما هیچ مشکلی با عربستان و سایر همسایگان جنوبی خلیج فارس نداریم که قابل حل و مذاکره نباشد. افراد نا آگاه به مسایل دینی و عقیدتی تا آنجا پیش رفتهاند که علیه مناسک حج و شرکت ایرانیان در آن تبلیغ میکنند. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۱ ۱۳۹۶/۰۴/۰۵ ادبیات،. شاید نتواند جلوی جنگ و خونریزی را بگیرد،. شاید نتواند از مرگ یک کودک جلوگیری کند، ولی میتواند کاری کند که دنیا به آن فکر کند.. 🖋ژان پل … ‹ 212 213 214 215 216 217 218 ›
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۰۴/۰۷ 🔅 شماره چهارم مجله ۴۲ با محوریت آنارشیسم منتشر شد.. عناوین مطالب این شماره عبارتند از: ☘️ دو نمونه از آنارشیسم معنوی: مارتین بوبر و لئو تولستوی. ☘️ آنارشیست یا دجال؟ باکونین در باب وحشت از آنارشی و فراخوانی آن. ☘️ من انسان نیستم، دینامیت هستم: فردریش نیچه و سنت آنارشیستی. ☘️ فیلسوف مبارزه با جرم. ☘️ دیدگاه چامسکی درباره افسانهها و واقعیتهای. جهانی. عکس روی جلد: مسعود نیکوکار. صفحهآرایی: صفا قاسمی …🔹برای مطالعه این مجله، فایل پیوست را دانلود کنید 👇👇👇. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۰۴/۰۷ 🔅.. کلمه امپریالیسم در لغت از ریشه امپراتوری مشتق شده است؛ یعنی تشکیل امپراتوری دادن ولی در اصطلاح به هر نوع گسترش و توسعه ارضی و سلطه قوی بر ضعیف را در برمیگیرد. بدیهی است این نوع امپریالیسم در طول تاریخ همیشه وجود داشته است: امپراتوری ایران، روم، عثمانی و غیره. امپریالیسم در معنای جدید به گسترش سیطره کشورهای پیشرفته اروپایی بر بقیه جهان در ۵۰۰ سال اخیر گفته میشود …در زمان ویلیام اول (قرن ۱۹)، پادشاه انگلستان، بین او و پاپ هفتم در مورد قلمرو آمریت و اعطای مناصب، کشمکش و برخورد سختی صورت گرفت. نتیجه آن شد که از آن پس دو جمعیت یا دو حزب بسیار مقتدر و در عین حال مخالف یکدیگر در انگلستان مشکل گرفت که یکی در جهت طرفداری از پاپ و کلیسا فعالیت میکرد و اعضای آن را با پالیستها مینامیدند و دیگری حزبی بود که طرفدار امپراطور و نفوذ قدرت دنیوی امپراطور در مسائل اخروی بود که به امپریالیستها مشهور شدند …نظریه امپریالیسم نخستین بار توسط مورخ انگلیسی مطرح شد و بوسیله رهبر شوروی خود تحت تأثیر اندیشههای بود، أخذ گشت. اثرهایش در اوائل دهه ۱۹۰۰ در زمان تلاش ملل غربی برای دست یافتن بر آمریکا منتشر گردید. هابسن تلاش برای استیلا یافتن بر اقوام دیگر و تحت انقیاد درآوردن آنها را امپریا ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۰۷ 🔅 اسلوب روش شناختی شهید بهشتی در گفتوگو با فرشاد مومنی.. همه راهها به بهشتی ختم میشود ◀️ فرشاد مومنی: کسانی بودند از میان متفکران و صاحبنظرانی که با وجود بیشمار تلاش شخصی و گروهی شهید بهشتی بهخاطر شدت برافروختگی و عصبانیتی که داشتند، حاضر نشدند که حزب جمهوری اسلامی آنها را کاندیدا بکند و بنابراین حرفهای آنها در مجلس خبرگان شنیده نشد. اما از میان همفکران این گروه افراد آقای بهشتی با کمک شهید باهنر و دیگران کسانی را انتخاب و متقاعد کردند و آنها هم آمدند و شما وقتی که به صورتمذاکرات مجلس خبرگان و قانون اساسی مراجعه میفرمایید، میتوانید این طیف متنوع و بعضا متعارض دیدگاهها را ملاحظه کنید و این یک وجه نقش خارقالعاده شهید بهشتی در شکلگیری قانون اساسی جمهوری اسلامی است. یک وجه بسیار مهم دیگر ماجرا به این برمیگردد که آیتالله شهید دکتر بهشتی اگر نگویم تنها اسلامشناس بزرگ معاصر، با احتیاط میتوانم بگویم جزو معدود اسلامشناسانی بود که توانسته بود بر یک نقص اساسی سرنوشتساز نظام آموزش حوزوی ما غلبه پیدا بکند و آن غلبه به ایشان این امکان را داد که با بهرهگیری از متدهای جدید پژوهش علمی در حیطه دینی بتواند یک نماد و نمودی از یک نظم اجتماعی قابلاستقرار بهنام دین بهصورت ...
جامعه شناسی علامه ۰۹:۵۸ ۱۳۹۶/۰۴/۰۷ ۷تیر ۶۰، فقط روز ترور نبود، روز ترور چنین تفکری هم بود: تفکری که آزادی مردم را بالاتر از حفظ جان خود میدانست … مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:00, 816.2 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ ☘️من فکر میکنم آن چه موجب رنجش آدمها از یکدیگر میشود، این است که: غالبا ما آدمها داریم طرف مقابلمان، به تمام وقایع دنیا از زاو در صورتی که درون هر آدمی، دنیای متفاوتی وجود دارد که با پذیرش این تفاوتها، شکل مناسبتری خواهند داشت … …📚 طبل حلبی. 🖋گونتر گراس …🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ 🔅 از داشتن عقیدهای مخالف عقاید عموم مردم بیمناک نباش زیرا هر عقیدهای که امروز مورد قبول است، زمانی مخالف عقیده عموم بوده است! 🖋 برتراند راسل …🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ ✅ عواقب یاددهی زبان غیرمادری به کودکان در خانواده 🔴 کسانی که به فرزندانشان بجای زبان مادری یک زبان دیگر یاد میدهند فکر نکنند که آنها اولین ظلم را در حق وطن خود، شخص خود و یا و میراث تاریخی پدر مادر و اجداد خود روا میدارند بلکه مطمئن باشند که بیشترین ظلم را به بچه خود نمودهاند، نمونهای از مشکلات بصورت زیر میباشد:. 🔴 ۱-از بین رفتن اعتماد بنفس در کودکان، معمولا بچه هایی که زبان مادری خود را یاد نگرفتهاند فکر میکنند پدر و مادرشان و مردم اطرافشان، زبان و فرهنگ غنی ندارند و در نتیجه اعتمادش به انها و نهایتا اعتماد بنفس خود را از دست میدهد، آنها بعد از بزرگ شدن نیز همیشه خود را جدا از دیگران دانسته وبویژه از نظر مدیریتی خود را ضعیف میپندارد …🔴۲-منزوی شدن در محیط اطراف خود و تجربه نکردن دوران زندگی بچه گی در بین هم سن و سالان، اینگونه بچهها معمولا منزوی و افسرده میشوند و قدرت اظهارنظر را از دست میدهند …🔴 ۳-عدم درک درست پدر مادر: آنها به پدربزرگ و مادربزرگ خود احترام نمیگذارند و آنهارا بیگانه میپندارند، آنها فکر میکنند اگر زبان پدر مادرشان ارزشمند بود حتما به بچه هایشان یاد میدادند و نهایتا آنهارا نیز نادان میپندارند …🔴 ۴-پرخاشگ ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ 🔅 تاملی بر نگاه ژان پل به سیاست در صد و دوازدهمین سالگرد تولد او.. روشنفکر در میدان سیاستنامه: روشنفکر قلابی از نظر سارتر کسی است که در جستوجوی کسب حقیقت نیست و بر عکس میخواهد آن را کتمان کند. در برابر از نظر سارتر روشنفکر حقیقی رادیکال است. «روشنفکر نمیتواند بدون اینکه دیگران را آزاد کند، خود را آزاد کند. او باید از طبقه حاکم فاصله بگیرد و این کار را بدون کمک دیگری نمیتواند به انجام برساند.» وظیفه روشنفکر امروزی مبارزه با سرمایهداری است. این روشنفکر جویای حقیقت است. او باید پیوسته از خودش انتقاد کند. این روشنفکران با احیای مدام ایدئولوژی در میان طبقات مردمی مبارزه میکند. او معترض قدرت است و همه جا نماد همسان نشدن است. «تناقضهای موجود در او بین حقیقت و اعتقاد، دانش و ایدئولوژی، فکر آزاد و اصل حاکمیت محصول یک پراکسیس تعمدی نیست، بلکه عکسالعمل درونی اوست.» روشنفکر در این وضعیت وظیفه خود میداند که برای خودش و برای کل جامعه کسب آگاهی کند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ 🔅 دگرگونی فرهنگی... بدیهی است که روشها و حد این د دگرگونیها متفاوت بوده است هر جا که عناصر جدید و مجموعه هایی نو در فرهنگ ظاهر شوند و بدین سان محتوا و ساخت فرهنگ را عوض کنند، دگرگونی فرهنگی رخ میدهد.. زمانی مقاومت در برابر دگرگونی بیشتر آشکار میشود که این دگرگونیها همراه با انحراف شدید از ارزشهای سنتی مرسوم باشد. …. شناسی. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ 🔅 واپسماندگی فرهنگی؛... هر فرهنگ را میتوان به عناصر مادی و غیر مادی آن تقسیم کرد غالبا دلایلی ارائه میشود، مبنی بر اینکه دگرگونی معمولا در حوزههای مادی فرهنگ رخ میدهد. ظاهرا مردم دگرگونی در تکنولوژی را (که جزئی از حوزه مادی فرهنگ است) میپذیرند، حال آنکه هنجارها، ارزشها، باورها یا سازمان اجتماعی کمتر خود را تغییر میدهند. نتیجه این ناهماهنگی، واپس ماندگی فرهنگی است و آن هنگامی رخ میدهد که عناصر غیر مادی فرهنگ سعی دارند وضعیت خود در میان عناصر مادی و سریع الاتحول فرهنگ حفظ کنند. …. شناسی. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ 🔅 هنجارهای فرهنگی؛ هنجارهای فرهنگی، معیارهای رفتار ثابتی هستند که گروه به لحاظ فکری و رفتاری از افراد خود انتظار دارد یا آنها را تایید میکند. این انتظارات و رفتارهای حاصل از آنها، غالبا از فرهنگی به فرهنگ دیگر فرق میکند.. هنجارهای فرهنگی، صورتهای مختلفی به خود میگیرد که برخی از آنها بع شرح ذیل است:.۱. ها: احساسات ریشه دار و عمیقی که اعضای جامعه در آنها شریک هستند. این ارزشها رفتار و اعمال جامعه را تعیین میکند.۲. آداب و رسوم: به آن دسته از شیوههای رفتاری عادی اطلاق میشود که در جامعه رواج دارد.۳.: عبارت است از رسومی که ویژگیهای معناداری از رفتارهای درست و نادرست را در بر میگیرند. عرف هر جامعه، در نظام حقوقی و آموزشهای مذهبی آن متبلور میشود. قوانین، بخشی از عرف هستند که به صورت قواعد و مقررات درآمدهاند. هرکس برخلاف این مقررات رفتار کند، با مجازات روبرو میشود.۴. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ 🔅 فساد، و چرخه تولید مدیران فاسد. 🖋 محمد ✅ چرا مدیران اقتصادی بزرگ و خلاق در ایران کمتر بروز میکنند؟ چرا کمتر شاهد ابتکارهای مدیریتی در صنایع توسط مدیران و پیدایش رهبران صنعتی بزرگ هستیم؟ این سؤال پاسخهای بسیاری دارد و من البته پژوهشی درباره آن انجام ندادهام، اما چندی پیش شرحی از واگذاری یکی از واحدهای بزرگ صنعتی کشور در چارچوب اصل ۴۴ به بخش خصوصی و رفتار مدیریت خصوصی آن مشاهده کردم و دریافتم که چگونه وجود زمینه انجام فساد و سودجویی از مسیرهای نامتعارف، اصلا فضایی برای اندیشیدن درباره بهبود مدیریت و خلق مدیران بزرگ باقی نمیگذارد. شرح مختصر ماجرا، کاملا روشنگر است. 🔹 واحد صنعتی بسیار بزرگ ایکس با قیمتگذاری هر سهم به اندازه حدود یکهشتم قیمت واقعی به بخش خصوصی واگذار میشود. 🔹 یک مالک صاحب حدود یکسوم کل سهام میشود و بقیه سهامداران، خرد هستند و نمیتوانند در تعیین هیئت مدیره سهمی داشته باشند. کل هیئت مدیره به نحوی توسط سهامدار بزرگ تعیین میشود. 🔹 مالک این واحد صنعتی از برند و شهرت واحد برای اخذ وامهای کلان استفاده میکند. بخش عمدهای از وامها نیز به عوض آنکه راهی به کارخانه بیابند، مستقیما راهی بازارهای دیگر – بورس، م ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ 🔅 خط فقر:.. پیشتر خط بینالمللی فقر یک دلار آمریکا در نظر گرفته میشد اما در سال ۲۰۰۸ بانک جهانی این رقم را ۱/۲۵ دلار بر اساس برابری قدرت خرید سال ۲۰۰۵ تغییر داد …✏️خط فقر خشن یا گرسنگی: پایینترین ردههای درآمدی یک جامعه را شامل میشود، خط فقر خشن هنگامی کاربر دارد که معیارهای خط فقر نسبی و حتی فقر مطلق پاسخگو نباشد …✏️خط فقر مطلق و شدید: عبارت است از مقدار درآمدی که برای تامین حداقل نیازهای فردی در یک جامعه لازم است و عدم تامین آن موجب میشود فرد مورد بررسی به عنوان فقیر در نظر گرفته شود. افرادی که زیر خط فقر مطلق قرار دارند توانایی تامین حداقل نیازهای اساسی خود را ندارند و به طور مطلق فقیر محسوب میشوند …✏️خط فقر نسبی: خط فقر نسبی عموما به صورت در صد معینی از میانه (آمار) توزیع درآمد (یا هزینه) جامعه در نظر گرفته میشود و افرادی که درآمد (یا هزینه) آنها پایینتر از این آستانه قرار میگیرد فقیر محسوب میشوند. افرادی که زیر این خط فقر قرار میگیرند فقیر مطلق نیستند؛ بلکه در مقایسه با دیگران فقیر محسوب میشوند …. شناسی. 🌐رسانه، شمایید. 👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۰۱:۴۱ ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ 🔅 حفظ قدرت به قیمت حراج تمام سرمایههای اجتماعی!. 🖋 مهدی 🖋 یکی از مغالطاتی که در سیاست ایران وجود دارد اطلاق لفظ اصولگرایی به جریان فکری محافظه کار و متمایل به رویکرد فاشیستی در عرصههای مختلف سیاسی-اقتصادی و فرهنگی است. جریانی که مدتهاست حساب آن از خط سیاسی راست سنتی مانند موتلفه و جامعه روحانیت مبارز و … جدا شده است.. 🖋 منتهی در یک تعریف میتوان نام اصولگرا بر این جریان نهاد و آن هم رویکرد ماکیاولیستی حفظ قدرت به هر قیمت. بعبارتی برای این جریان یک اصل وجود دارد و آن هم حفظ قدرت هست، حفظ و کسب قدرت فی نفسه اشکال ندارد و هدف تمام کنش گران سیاسی در نهایت همین مهم است. معضل از جایی شروع میشود و گسلهای نابودی یک دولت-ملت را فراهم میآورد که رسیدن به این هدف با هر قیمتی مجاز شمرده شود …🖋 بنیانهای استواری هر دولت-ملتی و هر ساختار اجتماعی، سرمایههای اجتماعی آن میباشد. بعبارتی سرمایه اجتماعی ملات آجرهایی است که روی هم قرار میگیرند و عمارتی به نام یک کشور را میسازند. وقتی این ملات بی مایه شود یا نایاب هر آن باید انتظار ریزش خانه بر سر اهلش را داشت. نمونههای کمی دور و برمان در همین زمان معاصر ندیدهایم، از بالکان و شوروی تا سودان و برخی کشورها ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۴۰ ۱۳۹۶/۰۴/۰۵ 🔅 نخستین شمارۀ. «دانشگاه امروز؛ دوماهنامۀ تخصصی سیاستگذاری آموزش عالی» با مدیرمسئولی دکتر حسین میرزایی و سردبیری دکتر وحید شالچی منتشر شد …🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۲۶ ۱۳۹۶/۰۴/۰۵ 🔅 پول از نظر جان استوارت: ✅ پول به عنوان واسطه مبادله مفهوم سازی بسیار خوبی از ماهیت آن است نخست اینکه در ماهیت پول، مالکیت بیگانه شده نیست بلکه فعالیت میانجی گرای کنش اجتماعی انسان است که به وسیله آن فرآوردههای بشر یکدیگر را تکمیل میکنند و امری است که از خود بیگانه است و به صورتی ویژگی یک شیء مادی، یعنی پولی، در میآید که بیرون از انسان است. هنگامی که انسان این فعالیت میانجیگری را بیرونی میکند فقط به صورت موجود تبعیدی و غیر انسانی فعال است؛ مناسبات بین اشیا و فعالیت انسان با آنها فعالیت موجودی بیرونی و فوق انسانی میشود. از طریق این میانجی بیگانه -که باید خود انسان میانجی بین انسانها باشد- انسان اراده فعالیت و مناسبات خود با دیگران را قدرتی مستقل از خود واز دیگر انسانها میبیند. اینجاست که بردگی او به اوج میرسد روشن است که این میانجی بت واقعی میشود، زیرا میانجی قدرت واقعی است که برای من میانجیگری میکند. پرستش او به خودی خود هدف میشود …📕 منبع:. نظریههای بنیادی جامعه شناختی. مترجم: فرهنگ ارشاد ص: ۴۰۵. شناسی. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۳ ۱۳۹۶/۰۴/۰۵ 📕 مفهوم شناسی انقلاب REVOLUTION ✅ در تفکر سیاسی، انقلاب به معنای مصادرهی غیرقانونی و معمولا خشونت آمیز قدرت است که موجب تغییر بنیادی در نهادهای حکومت میشود. اما مفهوم انقلاب به شیوههای گوناگون و به معناهای متفاوت به کار میرود …✅به بیان دقیق، انقلاب فرایند است نه رویداد. در مرحلهی آغازین این فرایند انتقاد از دولت بالا میگیرد و مخالفان سعی میکنند پشتیبانانی پیدا کنند. سپس دورهی منازعه میان حکومت و مخالفان آغاز میشود؛ این دوره ممکن است شامل جنگ چریکی طولانی مدت یا فورا ناگهانی نا آرامیهای تودهای باشد.. ✅ تغییر بنیادی در حکومت را که از انتخاب رخ میدهد و مصادرهی خشونت آمیز قدرت نیست را نیز انقلاب میخوانند. برای مثال، «انقلاب نازی» در آلمان پیروزی هیتلر در انتخابات ۱۹۳۳ به وقوع پیوست …✅در اکثر انقلابها، مصادرهی قدرت بستگی به قیام تودههای شهری یا دهقانان روستایی دارد. وقتی میگوییم «انقلاب» معمولا مقصود ما همین قیام هاست. اما در بعضی موارد نیز گروههای مردمی نقش چندانی ندارند در حالی که یک فرد یا گروه نخبهی کوچکی قدرت را در دست میگیرد و تغییرات سیاسی گستردهای را به اجرا میگذارد (مثل انقلاب ترکیه در زمان ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۴ ۱۳۹۶/۰۴/۰۵ ✅صلح زیباست. ✍🏻 علی پور مدتی است برخی افراد مغرض به همراه ناآگاهانی چند بر طبل خصومت بین ایران و اعراب میکوبند. ایرانیان و اعراب از دیرباز در رقابتی تاریخی بودند و این امر تاریخی و کاملا طبیعی است. به رغم این رقابتها، قرابت ما و اعراب نیز کم نیست. دین و فرهنگ و حتی زبان در هم تنیده و موسیقی لاینفک داریم. ما با اعراب بمراتب بیش از غرب و آمریکا همسانی داریم و به روسها البته گرایشی در حد صفر داریم. حال آنکه امروزه روسیه و غرب ایرانیان را بر علیه اعراب تهییج میکنند …خوشبختانه دولت روحانی ادبیات آرام و تنش زدایی را در پیش گرفته است و مردم در انتخابات اخیر به همین رویکرد رای دادند. گروههای تندرو ضد عرب در داخل و تحریک کنندگان خارجی دوست نداشتند روحانی بر سر کار بماند تا آنها از تنش و تخاصم ایران و اعراب نفعی ببرند. ما هیچ مشکلی با عربستان و سایر همسایگان جنوبی خلیج فارس نداریم که قابل حل و مذاکره نباشد. افراد نا آگاه به مسایل دینی و عقیدتی تا آنجا پیش رفتهاند که علیه مناسک حج و شرکت ایرانیان در آن تبلیغ میکنند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۱ ۱۳۹۶/۰۴/۰۵ ادبیات،. شاید نتواند جلوی جنگ و خونریزی را بگیرد،. شاید نتواند از مرگ یک کودک جلوگیری کند، ولی میتواند کاری کند که دنیا به آن فکر کند.. 🖋ژان پل …