شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


▫️ غلبه بورکراسی در جهان علوم اجتماعی. 🖋 ایمان نمدیان پور

دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی توسعه دانشگاه بابلسر. دانشگاه در مقام یک نهاد علمی برساخت کدام موقعیت تاریخی انسان است و قرار است انسان دانشگاهی چگونه انسانی در تحلیل یک واقعیت اجتماعی باشد. در یک پاسخ دم دستی و و ساده می‌توان گفت بار مسئولیت رسمی تولید تفکر بر عهده این نهاد باشد. این نهاد آنچنان که از ساختار آن پیداست سر تا پا در خدمت مهم‌ترین شاخصه سرمایه داری متاخر یعنی بورکراسی قرار دارد. می‌توان با صراحت گفت بورکراسی نه به معنی تنظیم ساختار اداری، بلکه به مثابه یک نیروی هژمونیک، آدمیان را در خدمت او قرار داده است. به طور مشخص قرار بر این بود که بورکراسی موانع ساختاری نظام اداری را تسهیل کند، و در خدمت انسان در جهان معاصر باشد. در جهان دانشگاهی بورکراسی به جان منطق علم و تفکر افتاده است و مجال اندیشه آزاد و دقت علمی –تفکری را از او کاسته است. به گمان من مهم‌ترین مسئله دانشگاه نه پولی شدن و تبدیل آن به یک بنگاه اقتصادی بلکه تهی شدن دانشگاه از مقام ایده پردازی است. 🔻ادامه نوشته را در لینک زیر یا InstantView بخوانید👇🏻. ...
  • گزارش تخلف

▫️ ساحت‌های مختلف آزادی، از آزادی اندیشه تا آزادی پیشه. 🖋 مهدی دولتی

ازادی گرانبها‌ترین و ارزنده‌ترین گوهر زندگی شناخته می‌شود تا جاییکه انسانهای بسیاری در طول تاریخ جان خود را در راه آن فدا کرده‌اند چراکه معتقد بوده‌اند بدون گوهر ازادی اساسا زندگی و حیات معنا و مفهوم و ارزشی ندارد. اما ازادی که مفهومی بسیط و مطول است دارای ساحت‌ها و لایه‌های مختلف پیدا و پنهان بسیاری است از این رو نگاهی گذرا داریم به این لایه‌ها و ساحت‌های گوناگون ازادی …اولین و یکی از مهمترین ساحت‌های ازادی، ازادی اندیشه و تفکر است. اینکه شما ازاد باشید آنگونه که دوست دارید بیندیشید و به هر انچه با عقل و منطق خود بدان دست یافته‌اید معتقد باشید و از ابراز و اظهار آن نیز نهراسید و مورد شماتت و قضاوت نیز قرار نگیرید. شاید اینگونه بیان شود که تفکر یک موضوع انتزاعی است که در ذهن ما جریان دارد و بنابراین اساسا کسی نمی‌تواند ازادی اندیشه ما را محدود و مقهور خود نماید. اما منظور از ازادی اندیشه ازادی دسترسی به منابع متنوع و مختلف برای تحقق دستیابی واقعی به ازادی اندیشه است. زمانی میتوان از ازادی اندیشه صحبت کرد که دسترسی به منابع فکری و اندیشه مهیا باشد و ذهن بتواند خوراک و مقدمات لازم برای ت ...
  • گزارش تخلف

▫️ زمانی برما سلف ما گذشته است که پنداشتند باید طرحی نو در سیاست، حکومت، دیانت، فرهنگ، اجتماع و…دراندازند، تشخیص آنها درنهایت صحت

عصرمشروطه، عصر تماشا و اندیشه بود، ما ملل دیگر را دیدیم و درنگ کردیم و به خویشتن خویش نهیب زدیم که: آنان چرا چنان و ما چرا چنین؟ در پاسخ بدین سوال مسئولانه بود که فریاد زدیم: باید حرکت کنیم. ما راه افتادیم که تحولی را سامان دهیم، ما قدم در راه گذاشتیم که رنسانسی اسلامی رقم بزنیم، ما کمر همت بستیم که «دیگری» قابل اعتنایی در جهان تکنولوژیک شویم، آری ما راه افتادیم که در اجتماع انسانی ایران دگردیسی مثبتی رقم بزنیم، اما بی چراغ، چراغ حرکت و جنبش برای راه تحول جامعه اندیشه ست و ساختار و کتاب وقلم و…. در عصرقاجار درد جامعه را نبود آزادی یا به تعبیری انزوای مردم در امرسیاسی دانستیم (یکی از هزاران درد جامعه ایرانی عصرقاجار)، پس مشروطه را علم کردیم تا آزادیمان را صاحب شویم، دقیقا نمی‌دانستیم ازچه حمایت میکنیم و با چه مخالفت، بست نشستیم و شعار دادیم و خون دادیم و…مشروطه را «عملی» کردیم، دیدیم آنقدر در فکر آزادی بودیم که امنیت را که از نان شب واجبتر است فراموش کرده‌ایم، پس چنگ در دامن رضاخان انداختیم که بیاید و از بی امنیتی و چندپارچه شدن درمان بیاورد، این شد که از دل «مطلوب مشروطه»، دیکتاتور رضا ...
  • گزارش تخلف

✅ بودجه‌ای برای مردم یا فرادستان؟.. 🌀 گزارش تحلیلی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ و ۲۰ راهکار اصلاحی

🔸 بودجه نئولیبرالی: فقیرسازی مردم و فربه‌تر کردن رانت خوارها. 🖋 نوشته حسین راغفر و احسان سلطانی. 💡شمایید. اگر می‌پسندید، برای دوستان‌تان بفرستید …🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه.
  • گزارش تخلف

🔶 نخبه‌کشی در ذات هر ایرانی است. 🖋 خلاصه گفتگویی از احسان انصاری با محمدرضا تاجیک

📌 آیین نخبه‌کشی رسم دیرین قبیله ما بوده است. در تاریخ ایران هرگاه مصلحی ندای آزادی و عدالت سر داده یا مانند قائم مقام فراهانی در باغ خفه شده، یا مانند میرزا تقی‌خان تیغ جهالت در باغ فین کاشان خونش را ریخته یا مانند محمد در تبعید و انزوا از دنیا رفته است.. 🔹قدرت‌ها در ایران همواره نیازمند یک دستگاه معرفتی خاص خود بوده‌اند که بتواند رفتار آنها را توجیه کند. مذهب در تاریخ ایران راهی بود که می‌توانسته اربابان قدرت را درونی انسان کند و شاه را «ظل الله» کند. این چهره مذهب نیز سلفه‌پرور و سالوس‌پرور بوده است. این شرایطی است که مرحوم از آن به نام مذهب علیه مذهب یاد می‌کند …🔹درباره فیزیک شاه در دوران قاجار تلاش می‌کرده‌اند شاه را همراه با هاله‌ای نور و فردی مقتدر به مردم نمایش بدهند. هنگامی که ناصرالدین شاه قصد دارد با سران عشایر دیدار کند به دلیل قد کوتاه و هیکل خپلی که داشته وی را در یک چادر قرار می‌دهند به شکلی که از یک طرف چادر به چهره وی نور تابیده شود و هیکل وی درشت و مقتدر نشان داده شود.. 🔹اغلب مصلحان اجتماعی تاریخ معاصر ایران در باتلاق قرائت بیمارگونه از مذهب و تحجر گرفتار شده‌اند. مذهب ...
  • گزارش تخلف

🔹 بازتولید نابرابری فرصت‌ها و اختلاف طبقاتی در نظام آموزش و پرورش ایران. 🖋 علیرضا احمدپور خرمی

🖌 «اصل سی ام قانون اساسی: دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.». 🖌ایلیچ، آلتوسر، بوردیو و … معتقدند که آموزش و پرورش، نابرابری در کسب فرصت‌ها، اختلاف طبقاتی، کلیشه‌های رفتاری و قدرت حاکم را بازتولید می‌کند.. 🖌بعد از انقلاب ۵۷ با توجه به اینکه نیروی محرکه‌ی انقلاب قشر کم‌ درآمد و طبقه‌ی ضعیف جامعه بود؛ قانونگذاران، آموزش و پرورش رایگان را حق مسلم این قشر دانسته و این مورد را در قانون لحاظ کردند. انصافا در سالهای آغازین هم تلاش فراوانی برای تحقق این قانون و توسعه‌ی آموزش و پرورش رایگان صورت پذیرفت …🖌به مرور و با فاصله گرفتن از آن شور انقلابی، نظام سرمایه‌داری داخلی، غلبه‌ی هژمونیک خود را نشان داد و آموزش و پرورش ما مسیری را پیش گرفت که ایلیچ، آلتوسر و بوردیو ناقد آن بودند …🖌واقعیت آن است که علی‌رغم ادعای نظام جمهوری اسلامی، آموزش و پرورش ما ضمن نادیده گرفتن نص صریح قانون اساسی، در خدمت بازتولید نابرابری و حفظ نظام طبقاتیست …🖌ثروتمندان جامعه با پرداخت شهریه‌ی سرانه برا ...
  • گزارش تخلف

‌🔸 لزوم واکاوی شخصیت عصبی زمانه ما. 🖋 هدی امامی

خشونت و عداوت در اجتماعات انسانی همواره وجود داشته است اما در برهه‌های زمانی خاصی، جامه بر تن می‌درد و عریان و بی مهابا در شهر خودنمایی می‌کند. گردش خشونت عریان در شهر به مدد رسانه‌ها تبدیل به یک سریال بلند بی پایان شده است و هر روز از سکانس جدیدی رونمایی می‌شود. عجیب اینکه این سریال در ژانر وحشت، مخاطبان پر و پا قرصی جلب کرده و همه قشر و طبقه‌ای را میخکوب خود کرده است. بخش‌های اخیر مربوط به اختلاسگران یا به اصطلاح سلطان‌ها، تجاوز به دانش آموزان، زورگیری و سرقت‌های حرفه‌ای، کودک آزاری و حتی خشونت علیه حیوانات! با شتاب بیشتر و به صورت روزانه برای ما پخش می‌شود. سوال اصلی مخاطبان این است که چرا این همه خشونت، بی رحمی و عصبانیت در جامعه ما پراکنده است؟. واکنش‌ها و پاسخ‌های متعددی از جانب جامعه شناسان و روانشناسان و دیگر متخصصین علوم انسانی مطرح است که هر کدام قابل تامل و بررسی است اما با توجه به آمیختگی جنبه‌های روانی و اجتماعی این مساله، گستردگی و پیچیدگی آن، تفاسیر روانکاوانه علی الخصوص با رویکردهای قومی و فرهنگی می‌تواند بسیار راهگشا باشد. ساکنان این سرزمین میراث فرهنگی هزاران ساله بر ...
  • گزارش تخلف

🔸 روحانیان ایران در مواجهه‌ی با سه بحران بزرگ. 🖋 علی زمانیان

چهل سال از حاکمیت روحانیان بر مسند قدرت می‌گذرد. چه بخواهند و چه نخواهند، در ترازوی افکار عمومی جامعه قرار دارند و احتمالا نمره‌ی پایینی در شیوه‌ی حاکمیتی و روش‌های مدیریتی گرفته‌اند. در نتیجه، روحانیان در ایران با شرایط بغرنج و پیچیده‌ای روبرو هستند. همین بحران‌ها است که سبب شده است از مرزهای اجتماعی عقب نشینی کنند و رابطه‌های پیشین خود را با جامعه از دست بدهند. اکنون پس حاکمیت چهل ساله است که بودن یا نبودن روحانیان در مسند سیاست و قدرت مسئله‌‌ای است که همگی با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. تردید جدی و گاهی انکار علنی حضور روحانیان در قدرت و مدیریت جامعه، در میان خود روحانیان نیز رخنه کرده و آن‌ها نیز با شکی بزرگ روبرو شده‌اند …✅ روحانیان با سه موج بزرگ بحران بالا و پایین می‌شوند. آینده چه خواهد شد؟. 🔹 الف) بحران مرجعیت دینی. بحران مرجعیت دینی شامل مرجعیت عام روحانیان و مرجعیت خاصی است که از آن به عنوان مرجع تقلید یاد می‌کنند. ...
  • گزارش تخلف

🔸 آه‌ای مقدس‌ترین نام. 🖋 جواد کاشی.. صدا و سیما دستاوردهای چهل سال گذشته را بمباران می‌کند

در شهرها بیلبوردهای لبخند و شادی می‌زنند. فیلم‌های طنز و تئاترهای شاد را مجوز می‌دهند. اینهمه برای بزرگذاشت چهل سالگی انقلاب است. اما پس از چهار دهه، به اصل مطلب نمی‌پردازند. چهل سال پیش یک حکومت دینی استقرار پیدا کرد. حکومت دینی به معنای پیوند زدن اراده و خواست خدا با امور این جهانی بندگان خدا بود. به ماجرا و سرگذشت این پیوند نمی‌پردازند. نمی‌گویند از این پیوند چه حاصل شد. مدرنیته مقدرات این جهان بشر را به خرد و اراده او نسبت می‌داد. ...
  • گزارش تخلف

✅ کلیشه اعراب و زنان. 🖋 یاسر باقری. پژوهشگر حوزه سیاست‌گذاری اجتماعی

📍 بازتاب اصلاحات اخیر عربستان در ایران، بیشتر به سرزنش وضعیت موجود زنان در کشور در قالب طنز سوق یافت و گویا نیازی به بررسی جدی‌تری این موضوع احساس نشد. کوشش ما نیز به دلیل فقدان دسترسی به منابع دست اول و شناخت مناسب از سبک زندگی مردم آن دیار و کنش‌های زیر پوست آن جامعه به جایی نرسید. با این حال به نظر می‌رسد آنچه بر شگفت‌انگیزی رخدادهای اخیر عربستان می‌افزاید، تصور ناقص ما از جامعه عربستان است که از خلال نگرش ناسیونالیستی با سویه‌های شرق‌شناسانه و پنجره محدود رسانه‌های سیاسی و ایدئولوژیک برایمان میسر شده است و با تصویر ایستای اعراب دوران جاهلیت، تقویت شده است. درک ما از این موضوع زمانی با مشکلات بیشتری روبرو می‌شود که کاریکاتوری از ساختار قدرت در آن کشور در ذهن ما شکل گرفته است که هسته اصلی آن (براساس فرآیندهای شناختی طبیعی مغز، غلبه گفتمان عقب‌ماندگی و فقدان داده‌های دقیق)، در کمال تعجب، همان مناسبات قدرت در کشور خودمان است. در واقع گویا در ذهنمان با نوعی تصویر مبهم و کاریکاتوری از اعراب روبروئیم که از روی تصویر خودمان ترسیم شده است. به نظر می‌رسد غلبه تصویر ایستای جاهلیت از جامعه عرب ...
  • گزارش تخلف

🎥 محرومیت جنسی حین تاهل. 👥 مصاحبه دکتر حسن محدثی (جامعه‌شناس) با یاسر عرب در برنامه خرد جنسی

+ «برای حفظ قداست خانواده چه باید کرد؟». - «کدام قداست؟ خانواده اساسا مقدس نیست!» در خانواده زنای محارم می‌شود. تجاوز پدر و برادر می‌شود. بالاترین دروغ‌ها در خانواده گفته می‌شود و …. - ‌شناس ایرانی محافظه‌کار هست و به دلیل حاشیه‌های این موضوع به آن وارد نمی‌شود …🔸فیلم را از پیوست پست یا آپارات ببینید🔻. 📎 www. aparat. com/v/lNrq۰. ...
  • گزارش تخلف

‌:. ✊ جلیقه زردها؛ علیه اصلاحات نولیبرالی. 🖋 علیرضا رجایی

🔴 ژیسلان کوتار راننده‌مکانیکی است که برای نخستین‌بار ایده جلیقه زرد را برای بیان اعتراض‌ها در فرانسه مطرح کرد. او می‌گوید: «بسیار دیر بیدار شدیم و اکنون باید برای جبران بجنگیم». در تصویری از قیام پاریس، زنی خشمگین بر زمین می‌نشیند و عصیانگرانه فریاد می‌زند: «ما گرسنه‌ایم؛ کسی از ما حمایت نمی‌کند. چیزی جز جان برایم نمانده. جان ما را هم بگیرید». اما آخرالزمانی‌ترین تصویر آنجاست که در پس‌زمینه دود و آتش و درخت کریسمسی در گوشه‌ی تصویر، زنی درست چشم‌درچشم دوربین رقصی غریب را آغاز می‌کند و گاه برخی برای لحظه‌ای به او ملحق می‌شوند …🔴 یک ویژگی جنبش جلیقه‌زردها سازماندهی اینترنتی آن است که با طرح یک پیشنهاد شخصی در فیس‌بوک آغاز شد. وی از شهروندان خواست در اعتراض به افزایش مالیات سوخت طوماری را امضا کنند که اکنون نام یک میلیون نفر را در پای خود دارد. بنابراین سازمان‌های بوروکراتیک نقشی در تکوین و سازماندهی این حرکت نداشتند و تنها پس از آغاز اعتراض‌ها بود که حزب کمونیست از مطالبات جنبش و حزب سوسیالیست از خود جنبش حمایت کرده‌‌اند. بدنه جنبش را نیز به‌وضوح طبقات و گروه‌های حاشیه‌ای، مانند نواحی روس ...
  • گزارش تخلف

🔶 زبان و سلطه. 🔹 داستان روابط نابرابر بیمار و پزشک در ایران. 🖋 حمید نوحی

🔺مدت‌ها بود از مشاهده انواع نمودهای روابط نابرابر میان انسان‌ها رنج می‌بردم. در روابط روزمره شاید نمود نابرابری بیش از هر چیز در زبان روزمره یا فرهنگ زبانی بارز و ملموس است. موضوع زبان و بازتولید قدرت (بخوانید نابرابری) در علوم انسانی، فلسفه و هنر مطرح ‌شده است. یکی از عرصه‌هایی که روابط نابرابر و سلطه‌گرانه در فرهنگ زبانی به‌خوبی مشهود و قابل احساس است عرصه رابطه پزشک و بیمار است. فرهنگ زبانی یا ارتباط گفتاری بین پزشک و بیمار را هر جا به پرسش گذاشتم، مشاهده کردم مردم چه دل پردردی از این روابط نابرابر زبانی دارند. 🔺در این مختصر می‌خواهم پرسش از زبان یا بهتر بگویم فرهنگ زبانی در حرفه پزشکی و به‌خصوص ارتباط با بیمار را بهانه ورود به بحث اصلی یعنی زبان روزمره و سلطه قرار دهم؛ زیرا تقریبا تمام مردم این رابطه یک‌طرفه فرادست- فرودست (والد- کودک) را بیش از هر جای دیگری در این عرصه تجربه کرده‌اند. برای نمونه خانم فرزانه طاهری نویسنده، مترجم و ویراستار سرشناس، در رنج‌نامه‌ای که پس از درگذشت همسرش شادروان هوشنگ گلشیری منتشر کرد در چند جمله پراحساس می‌نویسد: «چرا تا بیمار بستری می‌شود انگار شخصیت ...
  • گزارش تخلف

▫️ نوعی دین افیون توده هاست. 🖋 بهروز مرادی | جامعه شناس دین و. قرآن پژوه

چند روز پیش جهت انجام کاری اداری به اصفهان سفری کردم. ظهر هنگام نماز وارد مسجدی شدم. یک روحانی جوان پیشاپیش جماعتی نمازگزار امامت می‌کرد. وسط دو نماز درنگی کرد، میکروفون را در دست گرفت و چنین ساز سخن کرد: «برادران! همیشه شکر کنید. مشکلات دارید، خیلی هم مشکلات اقتصادی دارید، اما شکر کنید! چون خیلی چیزهای خوب هم دارید. مثلن سلامتی دارید. هر وقت مشکلات به شما فشار وارد آوردند، بگویید خدا رو شکر که از این بدتر نشده! ...
  • گزارش تخلف

📻. 🔰 در رد و تمنای نوستالژی. 🎙

📖 چهار مقاله. در موردش بخوانید: t. me/atu_s_a/۵۱. ✅ ادامه این را در کانال طرفداران محسن‌نامجو بشنوید. این سری دیگر در کانال جامعه‌شناسی علامه منتشر نخواهد شد. 📎 t. me/DafDaf_Production. 💡شمایید. اگر پسندیدید، برای دوستان‌تان بفرستید …🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف