جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۲/۰۵ ✅ پرسش از نسبت ما و پیامبر: بازگشت به پیامبر و فراخوانی پیامبر. ✍🏻 حسن گیلوایی / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ «قطعا برای شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقی نیکوست» (آیهی ۲۱ سورهی احزاب). «فقهاء ما نباید ببینند که رسول خدا (ص) ۱۴۰۰ سال پیش چه کردند. آنها باید فکر کنند که اگر ایشان امروز میبودند، چه میکردند» (امام موسی صدر به نقل از سیدصادق طباطبائی، ۱۳۸۸: ۱۰۶).. نوشتن دربارهی پیامبر و این مسألهی مهم که چهگونه از پیامبر پیروی کنیم، امر خطیری است. من در اینجا فقط بهعنوان یک مسلمان نظر خودام را مینویسم زیرا هر مسلمانی حق دارد به این پرسش پاسخ دهد که پیامبر اگر امروز در میان ما بود چهگونه عمل میکرد؟ این پرسشی مقدر برای هر مسلمان در اعصار پساپیامبر است. بنابراین، اینها که نوشتهام فقط نکاتی است برای تأمل بیشتر. امروزه الگو گرفتن از پیامبر اسلام بهعنوان مدل نقش و مشخصا مدل مسلمانی با توجه به تفاوت دوره و افقی که پیامبر در آن میزیست و دوره و افقی که ما در آن زندهگی میکنیم، چهگونه قابل تحقق است؟ آنچه اغلب در نگرش مسلمانان قابل دریافت است، الگوگیری از طریق بازگشت به عصر پیامبر (توجه به سیرهی پیامبر) است. ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۲۳ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ◾️اعضای «جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان» پس از پلمپ شدن در پارک تدریس میکنند …▪️دانشجویان دانشگاه شریف بیش از ۶ سال است که به 🔰از فتیگ. جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۵ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ تعریف مفهوم پاتوق (۲) پاتوق موقعیتی است که در آن عدهای از افراد به طور آزادانه جمع شده و برخلاف کارهای روزانه شان که به عنوان وظیفه و شغل بدان مشغول بودهاند، به فعالیتهایی میپردازند که از روی علاقه آنها بوده و کمتر تناسبی با وظایف شغلی شان دارد. افراد در پاتوق برخلاف آنچه در حوزه رسمی آموختند و رفتارشان متاثر از آن است، عمل میکنند. شرایطی که افراد را دور هم جمع میکند به منزله نوعی مقاومت منفی در مقابل ساختارهای رسمی است …📚پشت جلد کتاب «پاتوق و مدرنیته ایرانی» -تقی آزاد ارمکی. شناسی. 🔰از کانال جامعهشناسی روز. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۵۵ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ معنا و مفهوم؛ وندالیسم به معنای تخریب کنترل نشده اشیای و آثار فرهنگی باارزش یا اموال عمومی است که یک ناهنجاری اجتماعی به حساب میآید و دلایل متعددی برای آن عنوان میکنند. وندالیسم را در زمره انحرافات و بزهکاریهای جوامع جدید دسته بندی میکنند و آن را عکس العملی خصمانه و واکنشی کینه توزانه نسبت به برخی از فشارها، تحمیلات، ناملایمات، اجحافها و شکستها تحلیل میکنند.. ✅ معنای لغوی و اصطلاحی. وندال نام قومی از اقوام ژرمن- اسلاو است که در قرن پنجم میلادی میزیستند و همواره به اسپانیا هجوم میآوردند و آنجا را تصرف میکردند. امروزه، اصطلاح وندال به کسانی اطلاق میشود که به دلائل مختلف با حالت اعتراض دست به تخریب میزنند تا تخلیۀ روانی شوند. وندالها مانند موریانه شهرها را ذره ذره میخورند؛ مثل نوجوانی که با چاقو صندلی ماشین را میبرد. وندال یک واژه وارداتی در فرهنگ ماست و به جای آن میتوانیم بگوییم افراد معارض قانون. وندالها جوانان معارض قانون هستند که شاید از زیانی که به جامعه میرسانند، بیاطلاع باشند. آمار در ایران نشان میدهد که ۶۷ درصد از افراد دستگیر شدۀ وندال در گروه سنی ۱۰ تا ۲۵ سال قرار دارند ک ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۷ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ تعریف مفهوم پاتوق پاتوق به اجتماع محفل گونه افراد گفته میشود که مسئله اصلی و مرکزی همه حاضران نقد وضعیت موجود است. چون روابط درون پاتوق به گونهای است که تمایز طبقاتی و جنسی و سنی دخالت عمده ندارد، بین افراد گفتمان آزاد جاری و ساری است. اساس پاتوق مبتنی بر گفتگو و تعامل است. در پاتوقها امکان تماس آزاد وجود دارد زیرا حضور افراد بدون تکلف و تحمیل بایدها و نبایدهای گروه است. از حضور رسمی، سنتها و رهبری واحد در پاتوق خبری نیست …📚برشی از کتاب «پاتوق و مدرنیته ایرانی» -تقی آزاد ارمکی-صص ۲۷-۲۸ و ۵۹. شناسی. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۹ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ ملتی که از شناختن خودش وحشت دارد؛.. 🔹بیرون نمیآید،. 🔹در خانه میماند تا رادیو بهش بگوید، 🔹برای کدام طرف حنجرهاش را پاره کند و چه کسانی را بر دستش بلند کند …!. 🔹از تاریخ سر باز میزند،. 🔹زیرا بوی خون حالش را بهم میزند!. 🔹او فقط یک آرزو دارد:. 🔹حافظهاش چیزی را بخاطر نیاورد …! …✍محمود آبادی …🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۳۰ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ معلمان در برابر پوپولیسم. ✍🏻 نجات بهرامی / سردبیر فانوس پوپولیستها معمولا برنامههای خود را در قالب گزارههای کلی و غیر شفاف و حتی ناممکن ارائه میدهند و در این روزها نیز با همین حربه به تخریب دولت روحانی مشغول شدهاند. نامزدهای اصولگرا که سابقه مدیریتی مناسبی هم در همین جایگاههای فعلی خود ندارند، با وعدههای وسوسه انگیز سعی در شکست دولت دارند و طبیعتا جامعه فرهنگیان به سبب کثرت جمعیت و ارتباط ویژهای که با بدنه اجتماع دارند، یکی از اهداف مهم آنها به شمار میرود. سخن ما این است که در ارتباط با دستاوردهای دولت کسی ادعا نمیکند که معجزهای رخ داده و یا خرق عادتی صورت گرفته است، اما کشور بعد از هشت سال به مسیر عقلانی برگشته و اقتصاد و فرهنگ و سیاست خارجی و … در مدار واقعی و عقلانی قرار گرفت و از نابودی بیشتر منابع و دستاوردها و سقوط اعتبار و آبروی کشور جلوگیری شد. این مسیر عقلانی برای اینکه ثمرات واقعی خود را به بار بیاورد، نیاز به تداوم و تثبیت دارد و البته در همین چهار سال هم آمار و ارقام بیانگر رشد همه شاخصهای اقتصادی و فرهنگی و … است …در دورانی که روزانه و مستمر بر طبل «عزت و غرور ملت ایران» کوبیده میشد، مجبور بودیم نفت و کالاهای اساسی ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۴۲ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ . صلح، عدالت، رفاه اجتماعی سخنرانان:. • دکتر احمد بخارایی (جامعه شناس و مدیر گروه مسایل و آسیبهای اجتماعی). • علیرضا محجوب (دبیر کل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران و رئیس فراکسیون کارگری مجلس). • فریده اولاد قباد (نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش مجلس). زمان: دوشنبه ۱۱اردیبهشت ماه ۹۶ساعت ۱۵الی ۱۷. مکان: بزرگراه جلال آل احمد، پل گیشا، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نیم طبقه اول، سالن کنفرانس انجمن جامعه شناسی ایران. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۳ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ❌❌ لغو شد ❌❌. توضیحات تکمیلی 👇👇👇. نگاره جامعه شناسی علامه ۱۴:۵۳ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ نقش رسانهها در انتخابات (با تاکید بر اخلاق در رسانه با توجه به انتخابات پیش رو) ✍🏻 اعظم - دانشجوی دکتری تخصصی- جامعه¬شناسی توسعه و اقتصاد …رسانهها در دنیای مدرن، ابزاری برای انتقال پیامهای گروهها و تشکلهای سیاسی به شهروندان به شمار میروند و از این نظر، احزاب سیاسی میکوشند با دسترسی به رسانههای فراگیرتر، حجم نفوذ خود را در افکار عمومی افزایش دهند و پیامهای خویش را به مردم برسانند. امروزه نقش رسانهها در انتخابات، بیش از هر زمان دیگر روشن شده است. رسانهها در مقام مهندسان افکار عمومی جامعه، ابزارهایی هستند که مردم میتوانند آگاهیهای لازم را از راه آنها به دست آورند. این ابزارها در ایام انتخابات، نقش اطلاع رسانی و تا حدودی نظارتی ایفا میکنند. در ایران، نقش رادیو و تلویزیون در تشویق مردم برای مشارکت بیشتر در انتخابات، از دیگر رسانهها مؤثرتر به نظر میرسد. در ایام انتخابات، مردم برای کسب آگاهی در زمینههای گوناگون انتخاباتی به رسانهها رجوع میکنند. در کشور ما اگر چه در حال حاضر با حجم قابل توجهی از رسانههای نوشتاری رو به رو هستیم، واقعیت این است که بیشترین سهم تأثیرگذاری متعلق به صدا و سیماست. در این میان، تعلق رسانههای فراگیر به حوزههای ملی و حکومتی و ا ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۴ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ چگونه با زمینههای گسترش تروریسم و افراطگرایی مقابله کنیم.. ✍️ محمدجواد ظریف/ وزیر امور خارجه ✅امروزه درباره چالش سهمگین تروریسم و افراطگری که جامعه جهانی با آن روبرو است و هم چنین مبارزه با این پدیده و جلوگیری از گسترش و در صورت امکان ریشه کنی نهایی آن، بسیار سخن گفته میشود. صرف نظر از این که کشورهای مختلف چه موضعی نسبت به این دو پدیده دارند یا جوهره سیاست رسمی کشورهای مختلف در قبال آنها چیست، جامعه جهانی با این باور مشترک هم داستان است که باید به فوریت به این معضلات پرداخت و با مؤثرترین شکل ممکن از دست آنها خلاصی یافت. در ضرورت برخورد با این چالش کمترین تردیدی وجود ندارد …✅فراسوی مجادلات پایان ناپذیر رایج میان سیاستمداران، این دو معضل همزاد یعنی تروریسم و افراطگری، نتیجه طبیعی ناکارآمدی وضعیت کنونی بین المللی و به ویژه تحولات اخیر است. این دو معضل نه به منطقه مشخصی از جهان محدود میشود و نه مختص دین و مذهب خاصی است. هم چنین نمیتوان تنها در محدوده یک منطقه خاص و یا با اتکاء صرف بر سخت افزارهای نظامی با آن مقابله کرد. پس از گذشت یک و نیم دهه از شکست کامل در مبارزه با تروریسم – پس از حادثه یازده سپتامبر- واقعیات ملموس و کریه امروزین ما را بر آن میدارد تا با چشمانی کاملا باز ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۶ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ♻️ اگر مراقب نباشی، روزنامهها (رسانهها) کارت را به جایی خواهند رساند که از ستم دیدگان متنفر میشوی و با ستمگر همداستان! 📚 اعترافات اجباری. ✍🏻 مالکوم ایکس …🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۷ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ مشکلات و چالش هاى فضاى کسب و کار در سال ٩٦. ✍️مرتضى راد ✅اولین و مهمترین چالش داخلى که فضاى کسب و کار کشور را به شدت تحت تاثیر قرار مى دهد مشکلات جدى شبکه بانکى است. شبکه بانکى با انجماد ٤٥ درصد از منابعش با مشکل جدى کمبود منابع روبرو است. این منابع قرار هم نیست به این زودى باز شود. بخشى از این منابع در اختیار دولت، بخشى در اختیار مشتریان بد حساب است که امکان برکشت آنها هم بسیار کم است و بخشى هم در خرید داراییهاى ثابت منجمد شده که در شرایط فعلى احتمال نقد کردن آنها بسیار کم است، مگر این با زیان بالا به نقد تبدیل شوند. انجماد منابع بانکى امکان افزایش تسهیلات را به منظور رونق اقتصادى محدود میکند. تا کنون هم این محدودیت خودش را در رشد پایین اقتصادى نشان داده است …✅کمبود منابع که با زیاندهى سیستم بانکى همراه است موجب مى شود که منابع سیستم بانکى با مشکل مواجه باشد. همین مساله فضاى اعتبارى جامعه را محدود و فعالیت شرکتها را نیز محدود میکند. ✅دومین چالش درونى چالش بدهیهاى دولت است. دولت از یک طرف در حال انتشار أوراق بدهى براى پرداخت و پایش بدهیهاى خود است و از طرف دیگر با بستن بودجه سال آینده کسرى هاى قابل پیش بینى إیجاد میکند که این خود مستلزم انت ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۸ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ گاز انبر یا میانبر. ✍🏻 علی - اقتصاددان «نه تنها در مسیر خودسازی میشود یک شبه ره صدساله را رفت در راه ساختن کشور هم همینطور است» حالا این جمله را بخوانید: «در یک دوره چهار ساله با انقلابی اقتصادی درآمد کشور را دو و نیم برابر افزایش دهم، ۵ میلیون شغل ایجاد کنم، نظام مالیاتی را به نفع ۹۶ درصد مردم تغییر دهم و از همه مهمتر برنامهای مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری اقشار کمدرآمد اجرا کنم». سخن اول مربوط به آقای احمدی نژاد است که در تاریخ ۲۵/۷/۱۳۸۵ در دیدار با جانبازان و بسیجیان دانشگاه علم و صنعت بیان شد و سخن دوم مربوط به بیانیه ورود به انتخابات آقای قالیباف است. وجه مشترک هر دو دیدگاه سرعت در ساخت و اصلاح کشور است. هر دو سیاستمدار به نکته مهمی در فرهنگ سیاسی ایرانیان دست گذاشتهاند و آن مطالبه «سریع» تحول است و چیزی که به طور ضمنی به خوانندگان منتقل میکنند حصول این پیشرفت سریع «بدون زحمت برای مردم» است. آنها با چهرهای متواضعانه میگویند که مدیران کشور باید بیشتر تلاش کنند و لازم نیست که به مردم فشار بیشتری آورد. این نگرش به نکته محوری پوپولیسم اشاره دارد و آن تمنای «میانبر» در حصول به توسعه است. ما ایرانیان بیش از آنکه به ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۴۹ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ همهٔ افراد بشر آزاد به دنیا میآیند و از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند همه دارای عقل و وجدان هستند و باید نسبت به یکدیگر با روح برادری رفتار کنند …🔰 اعلامیه جهانی حقوق بشر. مادهٔ اول … …🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۲ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ چه کسانی از تداوم «دولت روحانی» سود میبرند؟. ✍ مهران - جامعهشناس 🌱در جامعهای همچون ایران که طبقات اقتصادی و به تبع آن طبقات اجتماعی مشخصی ندارد و نوعی اختلاط و درهم ریختگی را در این زمینه تجربه میکند دولتهای به قدرت رسیده هم برنامههای حزب مشخصی را نمایندگی نمیکنند. معمولا بر خلاف همه جای جهان، نامزدها ابتدا خود را در قامت افرادی مستقل و حامی توده مردم معرفی میکنند و سپس احزاب علم حمایت از آنها را برمی افرازند! در چنین وضعیتی آشکار است که رفتار عقلانی یک دولت میتواند مهمترین ویژگی آن تلقی شود. برای کشوری که همچنان از عدم اجماع بر سر بنیانهای یک رقابت سیاسی مطمئن رنج میبرد و روسای جمهوری آن بعد از گذشت هشت سال، یک به یک، به نداشتن صلاحیت برای تداوم فعالیت متهم میشوند! همین که یک دولت بکوشد تا تصمیم هایی خردمندانه، آرامش بخش و به دور از ماجراجویی اتخاذ کند کار سترگی انجام داده است! حسن روحانی از سر تدبیر یک دولت عقلانی را بنیان نهاد. دولتی که وجود و تداوم آن میتواند به نفع بخش عمدهای از مردم ایران تمام شود. در همین راستا میکوشم تا از سودمندی این دولت برای سیاسیون و جناحهای کشور سخن بگویم:. ✏️ اصلاح طلبان: دولت روحانی برای اصلاح طلبان فضای ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ چگونه زنان مساله شدند؟. ✍🏻 سوسن شریعتی.. با ظهور ادیان ابراهیمی، انسان تشخص پیدا میکند با مسیحیت و ادیان ابراهیمی، اسطوره جای خود را به دین میدهد. در ادیان ابراهیمی است که اتفاقا انسان از آنجا که نماینده و خلیفه خداوند در زمین میشود، تشخص، حقوق و فردیت پیدا میکند و با فراتر رفتن از اسطورهها، بشر و امر انسانی سر میزند و از اینجا به بعد است که بحث زن-مرد مطرح میشود. تفسیر مسیحیت از میوه ممنوعه و داستان هبوط سبب میشود که ما در تمام قرون وسطی تا قرون سیزدهم و چهاردهم که به تدریج بحث رنسانس، اومانیسم و رفرم دینی در جامعه غربی مطرح میشود، شاهد پرهیز از زنان و سرکوب آنان در جامعه مسیحی باشیم. از قرن چهاردهم به بعد، زنان انگشت شماری ظهور میکنند با این اعتقاد که ما باید به مرور از قصه انسان و هبوط و به ویژه موقعیت زنان تفسیری دوباره داشته باشیم و به این منظور نیز باید به متون دینی متوسل شد. ایده آنها این است که گرچه هبوط به وسوسه زنان اتفاق افتاد اما میبینیم که در فرهنگ مسیحیت، نجات نیز از طریق زنان و به یمن حضرت مریم (س) ممکن است که مسیح فرزند اوست. این جزو نخستین رویکردهایی است که با تفسیر دوباره از امر دینی یا داستان هبوط در پی تعریف دوباره موقعیت زنان و مطرح شدن آنا ... جامعه شناسی علامه ۰۸:۰۰ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅فراسوی دانشگاه در دانشگاه.. با حضور مقصود، راد و حسین دوشنبه، ۴ اردیبهشت ساعت ۱۶. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۳:۱۸ ۱۳۹۶/۰۲/۰۳ ادامه از 👆👆👆 مردم ما باید توجه داشته باشند در انتخابهای آینده خود در شورای شهر به چهرههای نواندیش و جوان که مظلومترین افراد در ساختار شورا در چند دوره گذشته بودهاند عنایت ویژهای داشته باشند و مطمئنا نتیجه حضور جوانان میتواند تفاوتهای قابل ملاحظهای در فرهنگ و ساختار این شهر ایجاد نماید. مردم در انتخابات شوراهای شهر استان، تجربه، تخصص، دلسوزی، ایمان مداری، راستی و صداقت، انگیزه، مهارت و خلاقیت، مردم سالاری و … را فدای آفت قوم و قوم گرایی میکنند. که در نهایت آثار آن را میتوان در عدم مشارکت گیری شهروندان در امور شهری، ساخت و سازهای غیر استاندارد، عدم توسعه حمل و نقل شهری، عدم توسعه شهرها در پیشبرد برنامههای اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و رفاهی، مشکلات فرهنگی، آسایش و زیبایی شهری، عدم پاسخگو بودن شوراها به نیازهای شهروندان، عدم خلاقیت و تفکر برای درآمد زایی شهر و متکی بودن به عوارض و … مشاهده کرد. که نتیجتا این عوامل زمینههای پسرفت توسعه و خروج سرمایههای مالی و انسانی را فراهم میکنند و سبب میشود این شهرها نسبت به دیگر شهرها و مناطق که انتخاب شوراها منوط به پدیده شوم قوم گرایی نیست باز بمانند ... جامعه شناسی علامه ۲۳:۱۸ ۱۳۹۶/۰۲/۰۳ ✅ نحوه رای دادن در انتخابات شورای شهر با توجه به معضلات طایفه و قوم گرایی در استان لرستان ✍🏻اعظم - دانشجوی دکترای شناسی توسعه و اقتصاد.. در کشور ما میزان مشارکت مردم در انتخابات بالاست و میانگین حضور مردم در انتخابات همواره بالای ۵۰ درصد بوده است که این مسئله نشاندهنده علاقه مردم به مشارکت سیاسی و نقشآفرینی برای آینده شهر و کشور میباشد. این مسئله در استانها و شهرهایی که فرهنگ انتخاباتی مردم مبتنی بر ایل و طایفه است بیشتر بوده و ما شاهدیم که بیشترین میزان مشارکت در کل کشور متعلق به استانهای دارای فرهنگ قومی و قبیلهای میباشد. اما متاسفانه این کمیت بالا به معنای کیفیت بالا در انتخاب نیست و ما شاهد غلبه نگرشهای قومی، طایفهای و خویشاوندی بر نوع انتخاب مردم هستیم. یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت شوراها و به تبع ناکارآمدی شهرداریها، بحث قوم گرایی است. در ایران با وجود پذیرش فرهنگ سیاسی مدرن هنوز عناصری از فرهنگ سیاسی سنتی حفظ شده و از جمله این عناصر نظام طایفهای و قبیلهای است که مشخصا در مناطق مختلف کشور رواج دارد. این عناصر از نظر نظریه پردازان، عقب ماندگی توسعهی مناطق و شهرها را در پی دارد. به اذعان متخصصین انسانی، رقابتهای قومی و منطقهای در شهرها و مناطقی با ت ... ‹ 241 242 243 244 245 246 247 ›
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۲/۰۵ ✅ پرسش از نسبت ما و پیامبر: بازگشت به پیامبر و فراخوانی پیامبر. ✍🏻 حسن گیلوایی / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ «قطعا برای شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقی نیکوست» (آیهی ۲۱ سورهی احزاب). «فقهاء ما نباید ببینند که رسول خدا (ص) ۱۴۰۰ سال پیش چه کردند. آنها باید فکر کنند که اگر ایشان امروز میبودند، چه میکردند» (امام موسی صدر به نقل از سیدصادق طباطبائی، ۱۳۸۸: ۱۰۶).. نوشتن دربارهی پیامبر و این مسألهی مهم که چهگونه از پیامبر پیروی کنیم، امر خطیری است. من در اینجا فقط بهعنوان یک مسلمان نظر خودام را مینویسم زیرا هر مسلمانی حق دارد به این پرسش پاسخ دهد که پیامبر اگر امروز در میان ما بود چهگونه عمل میکرد؟ این پرسشی مقدر برای هر مسلمان در اعصار پساپیامبر است. بنابراین، اینها که نوشتهام فقط نکاتی است برای تأمل بیشتر. امروزه الگو گرفتن از پیامبر اسلام بهعنوان مدل نقش و مشخصا مدل مسلمانی با توجه به تفاوت دوره و افقی که پیامبر در آن میزیست و دوره و افقی که ما در آن زندهگی میکنیم، چهگونه قابل تحقق است؟ آنچه اغلب در نگرش مسلمانان قابل دریافت است، الگوگیری از طریق بازگشت به عصر پیامبر (توجه به سیرهی پیامبر) است. ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۲۳ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ◾️اعضای «جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان» پس از پلمپ شدن در پارک تدریس میکنند …▪️دانشجویان دانشگاه شریف بیش از ۶ سال است که به 🔰از فتیگ.
جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۵ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ تعریف مفهوم پاتوق (۲) پاتوق موقعیتی است که در آن عدهای از افراد به طور آزادانه جمع شده و برخلاف کارهای روزانه شان که به عنوان وظیفه و شغل بدان مشغول بودهاند، به فعالیتهایی میپردازند که از روی علاقه آنها بوده و کمتر تناسبی با وظایف شغلی شان دارد. افراد در پاتوق برخلاف آنچه در حوزه رسمی آموختند و رفتارشان متاثر از آن است، عمل میکنند. شرایطی که افراد را دور هم جمع میکند به منزله نوعی مقاومت منفی در مقابل ساختارهای رسمی است …📚پشت جلد کتاب «پاتوق و مدرنیته ایرانی» -تقی آزاد ارمکی. شناسی. 🔰از کانال جامعهشناسی روز. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۵۵ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ معنا و مفهوم؛ وندالیسم به معنای تخریب کنترل نشده اشیای و آثار فرهنگی باارزش یا اموال عمومی است که یک ناهنجاری اجتماعی به حساب میآید و دلایل متعددی برای آن عنوان میکنند. وندالیسم را در زمره انحرافات و بزهکاریهای جوامع جدید دسته بندی میکنند و آن را عکس العملی خصمانه و واکنشی کینه توزانه نسبت به برخی از فشارها، تحمیلات، ناملایمات، اجحافها و شکستها تحلیل میکنند.. ✅ معنای لغوی و اصطلاحی. وندال نام قومی از اقوام ژرمن- اسلاو است که در قرن پنجم میلادی میزیستند و همواره به اسپانیا هجوم میآوردند و آنجا را تصرف میکردند. امروزه، اصطلاح وندال به کسانی اطلاق میشود که به دلائل مختلف با حالت اعتراض دست به تخریب میزنند تا تخلیۀ روانی شوند. وندالها مانند موریانه شهرها را ذره ذره میخورند؛ مثل نوجوانی که با چاقو صندلی ماشین را میبرد. وندال یک واژه وارداتی در فرهنگ ماست و به جای آن میتوانیم بگوییم افراد معارض قانون. وندالها جوانان معارض قانون هستند که شاید از زیانی که به جامعه میرسانند، بیاطلاع باشند. آمار در ایران نشان میدهد که ۶۷ درصد از افراد دستگیر شدۀ وندال در گروه سنی ۱۰ تا ۲۵ سال قرار دارند ک ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۷ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ تعریف مفهوم پاتوق پاتوق به اجتماع محفل گونه افراد گفته میشود که مسئله اصلی و مرکزی همه حاضران نقد وضعیت موجود است. چون روابط درون پاتوق به گونهای است که تمایز طبقاتی و جنسی و سنی دخالت عمده ندارد، بین افراد گفتمان آزاد جاری و ساری است. اساس پاتوق مبتنی بر گفتگو و تعامل است. در پاتوقها امکان تماس آزاد وجود دارد زیرا حضور افراد بدون تکلف و تحمیل بایدها و نبایدهای گروه است. از حضور رسمی، سنتها و رهبری واحد در پاتوق خبری نیست …📚برشی از کتاب «پاتوق و مدرنیته ایرانی» -تقی آزاد ارمکی-صص ۲۷-۲۸ و ۵۹. شناسی. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۹ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ ملتی که از شناختن خودش وحشت دارد؛.. 🔹بیرون نمیآید،. 🔹در خانه میماند تا رادیو بهش بگوید، 🔹برای کدام طرف حنجرهاش را پاره کند و چه کسانی را بر دستش بلند کند …!. 🔹از تاریخ سر باز میزند،. 🔹زیرا بوی خون حالش را بهم میزند!. 🔹او فقط یک آرزو دارد:. 🔹حافظهاش چیزی را بخاطر نیاورد …! …✍محمود آبادی …🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۳۰ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ معلمان در برابر پوپولیسم. ✍🏻 نجات بهرامی / سردبیر فانوس پوپولیستها معمولا برنامههای خود را در قالب گزارههای کلی و غیر شفاف و حتی ناممکن ارائه میدهند و در این روزها نیز با همین حربه به تخریب دولت روحانی مشغول شدهاند. نامزدهای اصولگرا که سابقه مدیریتی مناسبی هم در همین جایگاههای فعلی خود ندارند، با وعدههای وسوسه انگیز سعی در شکست دولت دارند و طبیعتا جامعه فرهنگیان به سبب کثرت جمعیت و ارتباط ویژهای که با بدنه اجتماع دارند، یکی از اهداف مهم آنها به شمار میرود. سخن ما این است که در ارتباط با دستاوردهای دولت کسی ادعا نمیکند که معجزهای رخ داده و یا خرق عادتی صورت گرفته است، اما کشور بعد از هشت سال به مسیر عقلانی برگشته و اقتصاد و فرهنگ و سیاست خارجی و … در مدار واقعی و عقلانی قرار گرفت و از نابودی بیشتر منابع و دستاوردها و سقوط اعتبار و آبروی کشور جلوگیری شد. این مسیر عقلانی برای اینکه ثمرات واقعی خود را به بار بیاورد، نیاز به تداوم و تثبیت دارد و البته در همین چهار سال هم آمار و ارقام بیانگر رشد همه شاخصهای اقتصادی و فرهنگی و … است …در دورانی که روزانه و مستمر بر طبل «عزت و غرور ملت ایران» کوبیده میشد، مجبور بودیم نفت و کالاهای اساسی ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۴۲ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ . صلح، عدالت، رفاه اجتماعی سخنرانان:. • دکتر احمد بخارایی (جامعه شناس و مدیر گروه مسایل و آسیبهای اجتماعی). • علیرضا محجوب (دبیر کل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران و رئیس فراکسیون کارگری مجلس). • فریده اولاد قباد (نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش مجلس). زمان: دوشنبه ۱۱اردیبهشت ماه ۹۶ساعت ۱۵الی ۱۷. مکان: بزرگراه جلال آل احمد، پل گیشا، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نیم طبقه اول، سالن کنفرانس انجمن جامعه شناسی ایران. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۵۳ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ نقش رسانهها در انتخابات (با تاکید بر اخلاق در رسانه با توجه به انتخابات پیش رو) ✍🏻 اعظم - دانشجوی دکتری تخصصی- جامعه¬شناسی توسعه و اقتصاد …رسانهها در دنیای مدرن، ابزاری برای انتقال پیامهای گروهها و تشکلهای سیاسی به شهروندان به شمار میروند و از این نظر، احزاب سیاسی میکوشند با دسترسی به رسانههای فراگیرتر، حجم نفوذ خود را در افکار عمومی افزایش دهند و پیامهای خویش را به مردم برسانند. امروزه نقش رسانهها در انتخابات، بیش از هر زمان دیگر روشن شده است. رسانهها در مقام مهندسان افکار عمومی جامعه، ابزارهایی هستند که مردم میتوانند آگاهیهای لازم را از راه آنها به دست آورند. این ابزارها در ایام انتخابات، نقش اطلاع رسانی و تا حدودی نظارتی ایفا میکنند. در ایران، نقش رادیو و تلویزیون در تشویق مردم برای مشارکت بیشتر در انتخابات، از دیگر رسانهها مؤثرتر به نظر میرسد. در ایام انتخابات، مردم برای کسب آگاهی در زمینههای گوناگون انتخاباتی به رسانهها رجوع میکنند. در کشور ما اگر چه در حال حاضر با حجم قابل توجهی از رسانههای نوشتاری رو به رو هستیم، واقعیت این است که بیشترین سهم تأثیرگذاری متعلق به صدا و سیماست. در این میان، تعلق رسانههای فراگیر به حوزههای ملی و حکومتی و ا ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۴ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ چگونه با زمینههای گسترش تروریسم و افراطگرایی مقابله کنیم.. ✍️ محمدجواد ظریف/ وزیر امور خارجه ✅امروزه درباره چالش سهمگین تروریسم و افراطگری که جامعه جهانی با آن روبرو است و هم چنین مبارزه با این پدیده و جلوگیری از گسترش و در صورت امکان ریشه کنی نهایی آن، بسیار سخن گفته میشود. صرف نظر از این که کشورهای مختلف چه موضعی نسبت به این دو پدیده دارند یا جوهره سیاست رسمی کشورهای مختلف در قبال آنها چیست، جامعه جهانی با این باور مشترک هم داستان است که باید به فوریت به این معضلات پرداخت و با مؤثرترین شکل ممکن از دست آنها خلاصی یافت. در ضرورت برخورد با این چالش کمترین تردیدی وجود ندارد …✅فراسوی مجادلات پایان ناپذیر رایج میان سیاستمداران، این دو معضل همزاد یعنی تروریسم و افراطگری، نتیجه طبیعی ناکارآمدی وضعیت کنونی بین المللی و به ویژه تحولات اخیر است. این دو معضل نه به منطقه مشخصی از جهان محدود میشود و نه مختص دین و مذهب خاصی است. هم چنین نمیتوان تنها در محدوده یک منطقه خاص و یا با اتکاء صرف بر سخت افزارهای نظامی با آن مقابله کرد. پس از گذشت یک و نیم دهه از شکست کامل در مبارزه با تروریسم – پس از حادثه یازده سپتامبر- واقعیات ملموس و کریه امروزین ما را بر آن میدارد تا با چشمانی کاملا باز ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۶ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ♻️ اگر مراقب نباشی، روزنامهها (رسانهها) کارت را به جایی خواهند رساند که از ستم دیدگان متنفر میشوی و با ستمگر همداستان! 📚 اعترافات اجباری. ✍🏻 مالکوم ایکس …🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۷ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ مشکلات و چالش هاى فضاى کسب و کار در سال ٩٦. ✍️مرتضى راد ✅اولین و مهمترین چالش داخلى که فضاى کسب و کار کشور را به شدت تحت تاثیر قرار مى دهد مشکلات جدى شبکه بانکى است. شبکه بانکى با انجماد ٤٥ درصد از منابعش با مشکل جدى کمبود منابع روبرو است. این منابع قرار هم نیست به این زودى باز شود. بخشى از این منابع در اختیار دولت، بخشى در اختیار مشتریان بد حساب است که امکان برکشت آنها هم بسیار کم است و بخشى هم در خرید داراییهاى ثابت منجمد شده که در شرایط فعلى احتمال نقد کردن آنها بسیار کم است، مگر این با زیان بالا به نقد تبدیل شوند. انجماد منابع بانکى امکان افزایش تسهیلات را به منظور رونق اقتصادى محدود میکند. تا کنون هم این محدودیت خودش را در رشد پایین اقتصادى نشان داده است …✅کمبود منابع که با زیاندهى سیستم بانکى همراه است موجب مى شود که منابع سیستم بانکى با مشکل مواجه باشد. همین مساله فضاى اعتبارى جامعه را محدود و فعالیت شرکتها را نیز محدود میکند. ✅دومین چالش درونى چالش بدهیهاى دولت است. دولت از یک طرف در حال انتشار أوراق بدهى براى پرداخت و پایش بدهیهاى خود است و از طرف دیگر با بستن بودجه سال آینده کسرى هاى قابل پیش بینى إیجاد میکند که این خود مستلزم انت ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۸ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ گاز انبر یا میانبر. ✍🏻 علی - اقتصاددان «نه تنها در مسیر خودسازی میشود یک شبه ره صدساله را رفت در راه ساختن کشور هم همینطور است» حالا این جمله را بخوانید: «در یک دوره چهار ساله با انقلابی اقتصادی درآمد کشور را دو و نیم برابر افزایش دهم، ۵ میلیون شغل ایجاد کنم، نظام مالیاتی را به نفع ۹۶ درصد مردم تغییر دهم و از همه مهمتر برنامهای مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری اقشار کمدرآمد اجرا کنم». سخن اول مربوط به آقای احمدی نژاد است که در تاریخ ۲۵/۷/۱۳۸۵ در دیدار با جانبازان و بسیجیان دانشگاه علم و صنعت بیان شد و سخن دوم مربوط به بیانیه ورود به انتخابات آقای قالیباف است. وجه مشترک هر دو دیدگاه سرعت در ساخت و اصلاح کشور است. هر دو سیاستمدار به نکته مهمی در فرهنگ سیاسی ایرانیان دست گذاشتهاند و آن مطالبه «سریع» تحول است و چیزی که به طور ضمنی به خوانندگان منتقل میکنند حصول این پیشرفت سریع «بدون زحمت برای مردم» است. آنها با چهرهای متواضعانه میگویند که مدیران کشور باید بیشتر تلاش کنند و لازم نیست که به مردم فشار بیشتری آورد. این نگرش به نکته محوری پوپولیسم اشاره دارد و آن تمنای «میانبر» در حصول به توسعه است. ما ایرانیان بیش از آنکه به ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۴۹ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ همهٔ افراد بشر آزاد به دنیا میآیند و از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند همه دارای عقل و وجدان هستند و باید نسبت به یکدیگر با روح برادری رفتار کنند …🔰 اعلامیه جهانی حقوق بشر. مادهٔ اول … …🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۲ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ چه کسانی از تداوم «دولت روحانی» سود میبرند؟. ✍ مهران - جامعهشناس 🌱در جامعهای همچون ایران که طبقات اقتصادی و به تبع آن طبقات اجتماعی مشخصی ندارد و نوعی اختلاط و درهم ریختگی را در این زمینه تجربه میکند دولتهای به قدرت رسیده هم برنامههای حزب مشخصی را نمایندگی نمیکنند. معمولا بر خلاف همه جای جهان، نامزدها ابتدا خود را در قامت افرادی مستقل و حامی توده مردم معرفی میکنند و سپس احزاب علم حمایت از آنها را برمی افرازند! در چنین وضعیتی آشکار است که رفتار عقلانی یک دولت میتواند مهمترین ویژگی آن تلقی شود. برای کشوری که همچنان از عدم اجماع بر سر بنیانهای یک رقابت سیاسی مطمئن رنج میبرد و روسای جمهوری آن بعد از گذشت هشت سال، یک به یک، به نداشتن صلاحیت برای تداوم فعالیت متهم میشوند! همین که یک دولت بکوشد تا تصمیم هایی خردمندانه، آرامش بخش و به دور از ماجراجویی اتخاذ کند کار سترگی انجام داده است! حسن روحانی از سر تدبیر یک دولت عقلانی را بنیان نهاد. دولتی که وجود و تداوم آن میتواند به نفع بخش عمدهای از مردم ایران تمام شود. در همین راستا میکوشم تا از سودمندی این دولت برای سیاسیون و جناحهای کشور سخن بگویم:. ✏️ اصلاح طلبان: دولت روحانی برای اصلاح طلبان فضای ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅ چگونه زنان مساله شدند؟. ✍🏻 سوسن شریعتی.. با ظهور ادیان ابراهیمی، انسان تشخص پیدا میکند با مسیحیت و ادیان ابراهیمی، اسطوره جای خود را به دین میدهد. در ادیان ابراهیمی است که اتفاقا انسان از آنجا که نماینده و خلیفه خداوند در زمین میشود، تشخص، حقوق و فردیت پیدا میکند و با فراتر رفتن از اسطورهها، بشر و امر انسانی سر میزند و از اینجا به بعد است که بحث زن-مرد مطرح میشود. تفسیر مسیحیت از میوه ممنوعه و داستان هبوط سبب میشود که ما در تمام قرون وسطی تا قرون سیزدهم و چهاردهم که به تدریج بحث رنسانس، اومانیسم و رفرم دینی در جامعه غربی مطرح میشود، شاهد پرهیز از زنان و سرکوب آنان در جامعه مسیحی باشیم. از قرن چهاردهم به بعد، زنان انگشت شماری ظهور میکنند با این اعتقاد که ما باید به مرور از قصه انسان و هبوط و به ویژه موقعیت زنان تفسیری دوباره داشته باشیم و به این منظور نیز باید به متون دینی متوسل شد. ایده آنها این است که گرچه هبوط به وسوسه زنان اتفاق افتاد اما میبینیم که در فرهنگ مسیحیت، نجات نیز از طریق زنان و به یمن حضرت مریم (س) ممکن است که مسیح فرزند اوست. این جزو نخستین رویکردهایی است که با تفسیر دوباره از امر دینی یا داستان هبوط در پی تعریف دوباره موقعیت زنان و مطرح شدن آنا ...
جامعه شناسی علامه ۰۸:۰۰ ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ✅فراسوی دانشگاه در دانشگاه.. با حضور مقصود، راد و حسین دوشنبه، ۴ اردیبهشت ساعت ۱۶. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۳:۱۸ ۱۳۹۶/۰۲/۰۳ ادامه از 👆👆👆 مردم ما باید توجه داشته باشند در انتخابهای آینده خود در شورای شهر به چهرههای نواندیش و جوان که مظلومترین افراد در ساختار شورا در چند دوره گذشته بودهاند عنایت ویژهای داشته باشند و مطمئنا نتیجه حضور جوانان میتواند تفاوتهای قابل ملاحظهای در فرهنگ و ساختار این شهر ایجاد نماید. مردم در انتخابات شوراهای شهر استان، تجربه، تخصص، دلسوزی، ایمان مداری، راستی و صداقت، انگیزه، مهارت و خلاقیت، مردم سالاری و … را فدای آفت قوم و قوم گرایی میکنند. که در نهایت آثار آن را میتوان در عدم مشارکت گیری شهروندان در امور شهری، ساخت و سازهای غیر استاندارد، عدم توسعه حمل و نقل شهری، عدم توسعه شهرها در پیشبرد برنامههای اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و رفاهی، مشکلات فرهنگی، آسایش و زیبایی شهری، عدم پاسخگو بودن شوراها به نیازهای شهروندان، عدم خلاقیت و تفکر برای درآمد زایی شهر و متکی بودن به عوارض و … مشاهده کرد. که نتیجتا این عوامل زمینههای پسرفت توسعه و خروج سرمایههای مالی و انسانی را فراهم میکنند و سبب میشود این شهرها نسبت به دیگر شهرها و مناطق که انتخاب شوراها منوط به پدیده شوم قوم گرایی نیست باز بمانند ...
جامعه شناسی علامه ۲۳:۱۸ ۱۳۹۶/۰۲/۰۳ ✅ نحوه رای دادن در انتخابات شورای شهر با توجه به معضلات طایفه و قوم گرایی در استان لرستان ✍🏻اعظم - دانشجوی دکترای شناسی توسعه و اقتصاد.. در کشور ما میزان مشارکت مردم در انتخابات بالاست و میانگین حضور مردم در انتخابات همواره بالای ۵۰ درصد بوده است که این مسئله نشاندهنده علاقه مردم به مشارکت سیاسی و نقشآفرینی برای آینده شهر و کشور میباشد. این مسئله در استانها و شهرهایی که فرهنگ انتخاباتی مردم مبتنی بر ایل و طایفه است بیشتر بوده و ما شاهدیم که بیشترین میزان مشارکت در کل کشور متعلق به استانهای دارای فرهنگ قومی و قبیلهای میباشد. اما متاسفانه این کمیت بالا به معنای کیفیت بالا در انتخاب نیست و ما شاهد غلبه نگرشهای قومی، طایفهای و خویشاوندی بر نوع انتخاب مردم هستیم. یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت شوراها و به تبع ناکارآمدی شهرداریها، بحث قوم گرایی است. در ایران با وجود پذیرش فرهنگ سیاسی مدرن هنوز عناصری از فرهنگ سیاسی سنتی حفظ شده و از جمله این عناصر نظام طایفهای و قبیلهای است که مشخصا در مناطق مختلف کشور رواج دارد. این عناصر از نظر نظریه پردازان، عقب ماندگی توسعهی مناطق و شهرها را در پی دارد. به اذعان متخصصین انسانی، رقابتهای قومی و منطقهای در شهرها و مناطقی با ت ...