جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۲۰:۰۳ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ارسطو به درستی میگوید:. «زندگی عبارت از حرکت است» و همانطور که زندگی جسمی ما فقط در اثر حرکت بیوقفه ادامه مییابد، زندگی ذهنی ما نیز مشغولیت مداوم را طلب میکند، مشغولیتی فکری یا عملی به هر چه ممکن باشد. گواه این مدعا ضرب گرفتن با دست یا وسیلهای دیگر است که افراد بیکار و بیفکر فورا به آن مشغول میشوند! وجود ما اساسا وجودی بیقرار است، از اینرو بیکاری مطلق به زودی تحملناپذیر میشود، زیرا موجب بیحوصلگی و دلتنگی وحشتناک میگردد. باید این سایق را نظم داد تا بتوان آن را به نحوی روشمند ارضا کرد. بنابراین، فعالیت، مشغولیت، کار در حد امکان یا لااقل آموختن، برای سعادت انسان ناگزیر است، زیرا نیروهای انسان نیاز دارند که از آنها استفاده شود و آدمی مایل است، مفید بودن آنها را احساس کند. اما بیشترین رضایت را از این حیث خلق کردن یا ساختن ایجاد میکند، چه ساختن سبد باشد، چه نگاشتن کتاب. انسان از دیدن اینکه اثری زیر دست او روز به روز شکل میگیرد و سرانجام به کمال میرسد، بلافاصله احساس سعادت میکند. یک اثر هنری، یک نوشته یا حتی فقط یک کاردستی میتواند این سعادت را حاصل کند. البته هرچه اثر شریفتر و والاتر باشد، لذت خلق آن بیشتر است. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۵۲ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅ ثبت نام میکنم، پس هستم!!. ✍ مهران - جامعهشناس 🌱حضور گسترده ایرانیان در سالن وزارت کشور برای ثبت نام به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری، صحنههای فانتزی بسیاری خلق کرده است. دستمایهای برای فضای مجازی که ابتدا به خنده و سپس ابراز تاسف میانجامد! فرهیختگان از سقوط نمادین مظهر جمهوریت نظام گلایه کرده و سیاسیون به درستی از پیام پنهان این شوی تبلیغاتی پرده بر میدارند (شهروندان ناخواسته به ضرورت وجود فیلترینگ شورای نگهبان در پالایش نامزدها پی میبرند!) اما من در ادامه بنا دارم تا از سهم یک «فقدان بزرگ» در این حضور گسترده برای ثبت نام سخن به میان آورم. انقلاب اسلامی از دل یک مشارکت عظیم مردمی زاده شد. انقلابی که هر چند پیروز شد ولی نتوانست مسیر گذار از «مشارکت تودهای» به «مشارکت مدنی» را هموار نماید! نیاز به مشارکت مدنی در دهه شصت به دلیل چیرگی فضای خاص انقلاب و جنگ محسوس نبود ولی با ورود به دهه هفتاد با شاخصه هایی همچون رشد فردیت و شهرنشینی، بهبود سطح آموزش، افزایش رسانهها و گسترش حضور اجتماعی زنان که همه نوعی میل طبیعی به دیده شدن را اقتضاء میکرد دچار نارسایی شد. فقدان تعبیه زیر ساختهای «مشارکت مدنی» موجبات گشوده شدن کانال هایی ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۷ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✳️ مکاتب جامعه شناسی: مؤسس - نظریه پردازان * ۱ مثبتگرایی: آگوست کنت - امیل دورکیم، سن سیمون، جان استوارت میل، ارنست هاکسلی، هربرت اسپنسر. * ۲ تطورگرایی: هربرت اسپنسر - عبدالرحمن ابن خلدون، لوییس مورگان، ادوارد تایلور، نانسی فریزر، والتر باگست، لودیک کمپلویچ، ناویکو، کارل مارکس، راتزن هوفر، آشیل لوریا، بنیامین کید، آدلف کست، چارلز داروین. * ۳ ساختگرایی: لوی اشتروس - لوییس مورگان، امیل دورکیم، مارسل مورس، رولان بارتز، لویی آلتوسر، دو سوسور، تالکوت پارسونز، رادکلیف براون، برانیسلاو ماینوفسکی، کارل مارکس. * ۴ کارکردگرایی: تالکوت پارسونز - افلاطون، ارسطو، امیل دورکیم، توماس رابرت مالتوس، چارلز داروین، کارل مارکس، هربرت اسپنسر، رادکلیف براون، برانیسلاو ماینوفسکی. * ۵ کنش متقابل نمادی: جورج هربرت مید - جورج زیمل، واتسن، ویلیام جیمز، دیوئی، جیمز بالدوین، زنانسکی، هربرت بلومر، توماس، اسکات، اروینگ گافمن، رز، بکر، لیمن، چارلز هورتن کولی. * ۶ پدیدارشناسی: ادموندهوسرل - آلفرد شوتز، سارتر، مرلوپنتی، هایدگر، پل ریکور، هانس گئورک گادامر، رابرت برگر، توماس لاکمن، ماکس شیلر، فیر کانت، تیر یاکیان، بروین، دوگلاس. * ۷ مبادله: جورج هومنز - پیتر ب ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۱۱ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅فرق مملکت داری با تولیت داری. ✍🏻علی واقعیت این است که بین اداره آستان قدس رضوی با اداره مملکت تفاوتهای زیادی هست که عدم توجه به آنها موجب اشتباه در قضاوت میشود:.۱- مردم با جان و دل و داوطلبانه پول و اموال خود را وقف امور خیر از جمله آستان قدس رضوی میکنند اما در مملکت داری شما باید به اجبار از مردم مالیات بگیری و اتفاقا توجه به مالیات باید در صدر فعالیتهای دولت دوازدهم باشد.۲- مسئله اساسی آستان قدس کسب درآمد نیست بلکه تصمیم گیری درست نوع هزینه کردن است اما مسئله اصلی مملکت داری خلق ثروت و ایجاد درآمد است. آن زمان که تصور میشد دولت فعال ما یشاء است و هرچه میخواهد میتواندبکند و روی گنج پایان ناپذیر قارون نشسته است تمام شد. دیگر باید واقع بین بود و به این جمع بندی رسید که تا وقتی بخش خصوصی و خصولتی و شرکتهای دولتی ایران قادر به خلق ثروت نباشند ایران از مرحله در حال توسعه بودن گذر نخواهد کرد.۳- یکی از مهمترین کارهای تولیت آستان قدس رضوی توزیع پولها میان افراد مستمند است یعنی توزیع پولهایی که به راحتی به دست آمده از مهمترین وظایف این آستان است ولی مسئله اصلی دولت در شرایطی که پول نفت کم است دیگر توزیع نیست بلکه انجام با ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۷ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ انسان آزاد آفریده شد،. ولی همه جا در بردگی به سر میبرد …✍🏻ژان ژاک روسو ….. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۷:۴۷ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ 🔴طنر روزنامه شهروند. در حاشیه شرایط ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری چه دست هایی پشت این قضیه هستند؟. پوپولیستی کردن انتخابات برای چی؟ …. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ پدر بزرگم مردی. آزادی خواه بود. پیش از آنکه تیر بارانش کنند تمام شعرهایش را. پای درخت انار باغچه چال کرد. من هیچوقت شعرهایش را نخواندم. اما از انارهای باغچه میشود. فهمید. باید. سرخ و شیرین باشد … … …🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۶:۴۷ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅انتخابات شوراها و مبارزه با رانتخواری انتخابات شورای شهر نزدیک است و هر دو جناح سیاسی در حال چیدمان فهرست انتخاباتی خود هستند؛ با توجه به سهم خواهیهای متداول در احزاب گمان میرود که آقازادگان جوان در لیست هر جناح نمود بارزی داشته باشد. بی تردید موفقترین نمود رای دادن براساس لیست در ایران معاصر، در اسفند ۹۴ رخ داد که متکی بر توافقی سیاسی و اراده عمومی برای «بودن» و از آن مهمتر «نبودن» عدهای بود. بنظر میرسد تمایل زیادی برای نمایشی مشابه در انتخابات شوراها وجود دارد اما آیا تکرار چنین کاری منطقی است؟. مجلس و ریاست جمهوری اساسا جایگاههای سیاسی هستند و از این رو جناحها نقشی اساسی در این میدان به عهده خواهند داشت همانگونه که گاهی بیشترین زیان نیز نصیب آنها شده است اما شورای شهر تجلی پاسبانی از حیات شهری است. و حیات مردم و شهر از سوی مفسدان، زمین خواران، تراکم فروشان و سایر زیاده خواهان، تهدید میشود. ائتلاف سیاسی ممکن است به تغییر رانت خواران منتهی شود و نه حذف آنها!. امثال حافظی هم در لحظه جدایی از هم حزبیها، پرچم دار مبارزه با فساد میشود و نه در همراهی با آنها. نماد شورای شهر زمان مسجدجامعی، «تهران گردی» های بی حاصل بود ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۴۵ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅رویای شیرین پخمگان!!. ✍رزیتا خسروی - ارشد علوم اجتماعی ❗️ «ازدحام برای ثبت نام ریاست جمهوری در روز سوم»!!!. 💠دیدن این خبر وعکس صف طولانی افراد با هرسن وسال و نوع پوشش فارغ از اندیشه سیاسی وتحصیلات و اهداف ووووو نگارنده را باز مجبوربه واگویه هایی ازسر تعجب وغم کرد …. 💠روی سخنم باهموطنان عزیزی است که زحمت حضور و ثبت نام در مسند ریاست جمهوری را میکشند براداران و خواهرانی! که اوج مسئولیت پذیری را در خود احساس میکنند!. 💠دیدن تصاویر عجیب، تیپهای شخصیتی متفاوت، کودکی با پدرش، خانمی با طراحیهای مدش، آن دیگری با شمایلی یاللعجب وار، آن دیگر با عکسی خندان، دیگری با طرحی متفاوت! ووووو. براستی در قرن بیست ویکم واین همه تمایز وتفاوت! این همه کمبود دانش!. 💠قرن بیست ویک و ایران من …. ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۳۶ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅نگاهی به توئیت خالق تلگرام درباره تماس صوتی:.. ✍🏻سیدجواد - جامعهشناس یک توئیت کوتاه از پاول دوروف کافی بود که کل بازی را در بین شبکههای قدرت که به دنبال مدیریت اطلاعات در ایران هستند را بر هم زند. اگر قدرت گوش شنوا و چشم بینا و ذهن آینده بین داشته باشد از همین ساعت درخواهد یافت که ماتریکس کنترل و اعمال قدرت دگرگون شده است و نظامهایی میتواند مدیریت کارساز داشته باشند که سیستمیک و به مانند اینترنت به قدرت نگاه میکنند یعنی جامعه باز سیستم بسته. تا به حال به اینترنت توجه کردید؟ وقتی وارد شبکه اینترنت میشوی به همه جا میتوانی سیر کنی ولی این سیر و حرکت بی انتها و باز چون در داخل سیستم منظم حساب شده رخ میدهد دائما میتواند توسط دیگران مونیتور گردد بی آنکه شما احساس محدودیت کنید. البته حساب شما بر حسب علائق شما و سایت هایی که میبینید پروفایل شما را به اهل فن نشان میدهد و بر حسب آن دادهها برنامه ریزیها میتواند صورتهای متنوع بگیرد. اما در ایران فیلترینگ صورت میگیرد و در کنارش فیلترشکن فروخته میشود و این نشان از این دارد که قدرت هنوز مکانیسمهای کنترل در عصر پسا-تکنولوژی را درک نکرده و با روش تنبیه و جریمه تلاش در مدیریت ذهن شهروندان را دارد. به عبارت دیگر، جامع ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۹ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅شارلاتانیزم در سپهر سیاسی کشور.. ✍🏻 فرشید گراوند.. 🔷یکم؛ اگر گذری به نظریه ی «بقای اصلح» هربرت اسپنسر فیلسوف بزرگ اجتماعی بزنیم بخوبی نمایانگر یک لمپنیسم سیاسی، بسیج تودهای، هجوم طایفهای، حملهی ورزشکاران، عرض اندام هنرمندان و سلیبریتیها در زمینهی کاندیداتوری شورا میشویم که متاسفانه هیچ گونه تخصص و دانشی مرتبط با وظایف شورا و شهروندی ندارند و تنها میدان و منظره شان برای به رخ کشیدن قدرت و توانایی در برابر رقیبان، یک توهم فریبنده است که از طریق پروپاگاندای صنعت فرهنگی (ماکوزه) و رفتارهای غیرمدنی رسانهای مثل بالابردن اجباری تعداد اعضا در گروههای سیاه لشگر تلگرامی شان به نمایش گذاشته میشود و منجر به راه انداختن کارناولهای دروغینی شده که در عصر حاکمیت فهم و شعور دیگر نه تنها یک حرکت رسوا و ناگوار، بلکه توهین به شعور مخاطب ا ست …👤هربرت اسپنسر (همان است که دوست اش در ستایش اش میگوید جهان همچنان از بزرگترین مغزش بی خبر است) در داروینیسم اجتماعی اش میآورد که؛. ✔️ تقویت آدمهای بی ارزش به زیان آدمهای ارزشمند، ستمکاری شدیدی است. این کار یک نوع تدارک عمدی برای نسلهای آینده است. برای نسلهای آینده هیچ مصیبتی بدتر ازین نیست که جمعیت فزایندهای از ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۶ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅ماوانتخابات. ✍🏻محمدرضا - دانشجوی تاریخ وفلسفه آموزش وپرورش درپایان سومین روزثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری، عددثبت نام کنندگان به ۶۴۴ نفررسید. بسیاری ازثبت نام کنندگان فقط ((آمده اندکه آمده باشند.)). این رخدادعلاوه برآن که نشان دهنده بی برنامگی وباری به هرجهت بودن بسیاری ازرفتارهای مامی باشد، نشان دهنده تنزل شان ومنزلت مقام ریاست جمهوری نیز هست. اینکه درمشاغل عادی هم حداقل هایی برای متقاضیان (به طورمثال درسومین آزمون متمرکزاستخدامی، حداقل مدرک فوق دیپلم ذکرشده بود). وحتی درموردپستهای سیاسی هم ازجمله نمایندگی مجلس علاوه برشرایط توصیفی، شرایطی کمی درنظرگرفته شودولی درموردپست ریاست جمهوری که دومین مقام عالی کشوری میباشد، شرایط چنان باشدکه هرکسی خودرامحق بداندحتی رویای آن رانیز درسربپروراند، ظلمی است که رواداشته شده است. این اتفاق درزمانی که به مددشبکههای اجتماعی ودوربینهای متعدد، راه برعقده گشایی ولاپوشانی مشکلات متعددفرهنگی، اجتماعی واقتصادی افرادهموارشده وحتی اگرشده چندروزی احساس خوشایندمعروفیت راتجربه مینمایند، عرصه چنان میشودکه هرانسان آرزومندبه پیشرفت وطن راخاطرآزرده سازد …گرچه دراین موردونیز شورهای اسلامی شهروروستا، درنهایت نهادهای ن ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۴۷ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅س را به جای ص به ما قالب نکنند. ✍🏻محمد - جامعهشناس انتخابات ریاست جمهوری از امروز با ثبت نام کاندیداها شروع شد و البته وعدهها و سیاستهای خاس کاندیداها هم کمکم رونمایی میشوند. نامزدها اغلب با مردم از سیاستها و وعدههای خاص حرف میزنند اما واقعیت این است که آنها از وعدههای خاس سخن میگویند. «خاس» اول سه کلمه «خوب، ارزان، سریع» است. کسب چیزهای خاس در زندگی روزمره هم سخت است. سه مثال ساده مسأله را تا حدی روشن میکند:. ✅فست فودهایی مثل ساندویچ، ارزان و سریع به دست میآیند اما خوب نیستند. (اس، بدون خ). ✅قورمه سبزی غذای خوبی است که اگر آنرا در منزلتان تهیه کنید، ارزانتر از فست فود دست میگیرد، اما سریع پخته نمیشود و باید یک نصفه روز برای آن وقت صرف کنید. (خا، بدون س). ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۲ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅پیر و.. در دیدگاه بوردیو این مفهوم با مفهوم سرمایة نمادین پیوند کاملی دارد در واقع خشونت یا قدرت نمادین صرفا یک پتانسیل و امکان اعمال قدرت یا خشونت است یکی از مهم ترین و کلیدیترین مفاهیمی که در اندیشة اجتماعی پیر بوردیو (Pierre Bourdieu)، جامعه شناس و انسان شناس فرانسوی معاصر، با آن سر و کار داریم مفهوم خشونت نمادین (Violence Symbolique) است. در دیدگاه بوردیو این مفهوم با مفهوم سرمایة نمادین پیوند کاملی دارد. در واقع خشونت یا قدرت نمادین صرفا یک پتانسیل و امکان اعمال قدرت یا خشونت است. اما همین امکان سبب میشود که افراد به شدت رفتارهای خود را کنترل کرده و خود را با منشاء بروز آن خشونت هماهنگ کنند. بوردیو بر آن است که زمانی که یک گوینده شروع به بیان میکند، به نوعی کنش خشونت نمادین آغاز میگردد زیرا بنا بر میزان نفوذ خود، طرف مقابل را به سکوت وادار کرده و او را به پیروی از جهت گیریهای خود وا میدارد. البته چنین خشونتی میتواند سطوح کارایی بسیار پایین یا بسیار بالایی داشته باشد که این امر بستگی به سرمایة کل سخنران، یعنی مجموعهای از سرمایههای اجتماعی او (روابط و مناسبات)، اقتصادی (ثروت)، نمادین (کاریزمایی و حیثیت اجتماعی) و فرهنگی او (تحصیلات دانش و مهارته ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۰ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅ نامزدی بازیگر سیاست پسااخلاق و پساحقیقت: عادیسازان چه باید بکنند؟ ✍🏻 محمدمهدی مجاهدی - جامعهشناس. ▪️سیاست پساحقیقت (post-truth) سیاستی نیست که دروغ صرفا در آن محمود است. بلکه وضعیتی است که در آن یا معیارهای مشترک و متعارف برای تمییز راست و دروغ بهکلی گم شده است، یا هر فردی و گروهی معیارهای اختصاصی و خصوصی خود را دارد، و هم از این رو، فضای عمومی چنان غبارآلود است که راست و دروغ هیچ سخنی را نمیتوان بازشناخت.. ▪️ درست مانند سیاست پساحقیقت، سیاست پسااخلاق (amoral) سیاستی نیست که بداخلاقی (immorality) صرفا در آن محمود است، بلکه وضعیتی است که در آن یا معیارهای مشترک و متعارف برای تمییز حسن و قبح اخلاقی گم شده است، یا هر فردی و گروهی معیارهای اختصاصی و خصوصی خود را دارد، و هم از این رو، فضای عمومی چنان غبارآلود است که حسن و قبح اخلاقی هیچ کنشی را نمیتوان بازشناخت.. مثلا، ترامپ فقط دروغگو یا بداخلاق نیست. شیوهی او بهکلی مستقل از راستودروغ و حسنوقبح است. او تنها میخواهد فیالمجلس مخاطب عام را خام کند و برای کسب منفعت خود بر او اثر بگذارد.. ◼️ سیاست پسااخلاق و پساحقیقت نسبت به نقد اخلاقی یا راستیآزمایانه رویینتن است. چنین سیاستی مستقل از اخلاق و ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۵۶ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ایران: فرصت رشد یک تریلیون دلاری. گزارش مؤسسه جهانی مک کینزی ما با امید، عقلانیت و اصلاحات در اقتصاد میتوانیم به آنچه این گزارش بیان میکند برسیم. امیدوار باشیم. حداقل خلاصه گزارش را بخوانیم … …🔰از کانال دکتر محمد. 🌐رسانه، شمایید. 👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۱ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ سیاستمدارها به جنگ نمیروند. تعدادشان کم است. و طول عمرهای بلندی دارند و سربازها. سربازها …!. داستانهای کوتاه غم انگیزند …!. ✍🏻ناهید عرجونی …🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۲۸ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅محاکمه آری، ردصلاحیت نه!. ✍️️یدالله اسلامی ✅چه بخواهیم وچه نخواهیم، در سپهر سیاسی ایران زمین، «احمدی نژاد» دربرگیرنده مفهومی سیاسی شده است.. ✅چه با خشم بر او بتازیم و چه با شعار به پیشبازش بشتبابیم؛ تغییری در این مفهوم رخ نخواهد داد. چه آنها که شیفته قدرتش میخوانند و چه آنها انواع نارواها را به او نسبت میدهند و چه آنها که طرفدار محرومانش میشناسند، یک پیام را بازگو میکنند که «نمی توان او را نادیده گرفت» …✅عوام گرایی از ویژگی هایی است که در وجود او موج میزند؛ ولی آیا همین جامعه ما در گرداب همین عوام گرایی وخرافه پرستی غرق نیست؟. ✅آن کس که رای دادن به او را رای به امام زمان میدانست و یا شاید کسانی بدانند و آنهایی که نام نویسی او را نافرمانی از رهبری میدانند؛ در یک بستر گام برمی دارند و به یک گونه میاندیشند …✅برخی پشتیبانان دیروزش هرچه صفت ناروا را که میشناسند برایش ردیف میکنند؛ بدون اینکه سهم خویش را در آنچه در آن سالها بر این سرزمین رفته، به یاد بیاورند و تلاشهای خود را برای درهم شکستن رقیبانش یادآوری کنند …✅گاهی در تریبونهای رسمی، رای دادن به کسی را تیر انداختن به خیمه امام حسین تشبیه میکنند و گاهی خواب کسی را مبنا ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۵ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ● آن کس که گفتار «نمی دانم» را از دست دهد، به هلاکت رسد. ● علی (ع) / نهج البلاغه / حکمت ۸۲ …🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۰:۰۳ ۱۳۹۶/۰۱/۲۴ ✅آیا جرایم ریشه در اقتصاد دارند؟. ✍🏻محسن پور.. گاهی خواندن اخبار حوادث وحشتناک است اما خیلی وقتها پیش میآید که خواسته یا ناخواسته جذب اخباری میشویم که به معنای واقعی تکان دهندهاند. نمیدانم رسوب این اخبار در دلها، چه نتایجی دارد اما صادقانه بگویم گاهی از دانستن پشت پرده این تیترها، وحشت میکنم:. «جوانی نامزدش را با چاقو تکه تکه کرد». «زنی خود و بچه هایش را مسموم کرد». «جوانی خودش را از روی پل پایین انداخت و در دم جان سپرد». «مردی خود کشی کرد». «خانوادهای اسیر ….». و …. این روایتهای تلخ، هرچه هست، برشی از جامعه امروز ماست. ... ‹ 249 250 251 252 253 254 255 ›
جامعه شناسی علامه ۲۰:۰۳ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ارسطو به درستی میگوید:. «زندگی عبارت از حرکت است» و همانطور که زندگی جسمی ما فقط در اثر حرکت بیوقفه ادامه مییابد، زندگی ذهنی ما نیز مشغولیت مداوم را طلب میکند، مشغولیتی فکری یا عملی به هر چه ممکن باشد. گواه این مدعا ضرب گرفتن با دست یا وسیلهای دیگر است که افراد بیکار و بیفکر فورا به آن مشغول میشوند! وجود ما اساسا وجودی بیقرار است، از اینرو بیکاری مطلق به زودی تحملناپذیر میشود، زیرا موجب بیحوصلگی و دلتنگی وحشتناک میگردد. باید این سایق را نظم داد تا بتوان آن را به نحوی روشمند ارضا کرد. بنابراین، فعالیت، مشغولیت، کار در حد امکان یا لااقل آموختن، برای سعادت انسان ناگزیر است، زیرا نیروهای انسان نیاز دارند که از آنها استفاده شود و آدمی مایل است، مفید بودن آنها را احساس کند. اما بیشترین رضایت را از این حیث خلق کردن یا ساختن ایجاد میکند، چه ساختن سبد باشد، چه نگاشتن کتاب. انسان از دیدن اینکه اثری زیر دست او روز به روز شکل میگیرد و سرانجام به کمال میرسد، بلافاصله احساس سعادت میکند. یک اثر هنری، یک نوشته یا حتی فقط یک کاردستی میتواند این سعادت را حاصل کند. البته هرچه اثر شریفتر و والاتر باشد، لذت خلق آن بیشتر است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۵۲ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅ ثبت نام میکنم، پس هستم!!. ✍ مهران - جامعهشناس 🌱حضور گسترده ایرانیان در سالن وزارت کشور برای ثبت نام به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری، صحنههای فانتزی بسیاری خلق کرده است. دستمایهای برای فضای مجازی که ابتدا به خنده و سپس ابراز تاسف میانجامد! فرهیختگان از سقوط نمادین مظهر جمهوریت نظام گلایه کرده و سیاسیون به درستی از پیام پنهان این شوی تبلیغاتی پرده بر میدارند (شهروندان ناخواسته به ضرورت وجود فیلترینگ شورای نگهبان در پالایش نامزدها پی میبرند!) اما من در ادامه بنا دارم تا از سهم یک «فقدان بزرگ» در این حضور گسترده برای ثبت نام سخن به میان آورم. انقلاب اسلامی از دل یک مشارکت عظیم مردمی زاده شد. انقلابی که هر چند پیروز شد ولی نتوانست مسیر گذار از «مشارکت تودهای» به «مشارکت مدنی» را هموار نماید! نیاز به مشارکت مدنی در دهه شصت به دلیل چیرگی فضای خاص انقلاب و جنگ محسوس نبود ولی با ورود به دهه هفتاد با شاخصه هایی همچون رشد فردیت و شهرنشینی، بهبود سطح آموزش، افزایش رسانهها و گسترش حضور اجتماعی زنان که همه نوعی میل طبیعی به دیده شدن را اقتضاء میکرد دچار نارسایی شد. فقدان تعبیه زیر ساختهای «مشارکت مدنی» موجبات گشوده شدن کانال هایی ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۷ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✳️ مکاتب جامعه شناسی: مؤسس - نظریه پردازان * ۱ مثبتگرایی: آگوست کنت - امیل دورکیم، سن سیمون، جان استوارت میل، ارنست هاکسلی، هربرت اسپنسر. * ۲ تطورگرایی: هربرت اسپنسر - عبدالرحمن ابن خلدون، لوییس مورگان، ادوارد تایلور، نانسی فریزر، والتر باگست، لودیک کمپلویچ، ناویکو، کارل مارکس، راتزن هوفر، آشیل لوریا، بنیامین کید، آدلف کست، چارلز داروین. * ۳ ساختگرایی: لوی اشتروس - لوییس مورگان، امیل دورکیم، مارسل مورس، رولان بارتز، لویی آلتوسر، دو سوسور، تالکوت پارسونز، رادکلیف براون، برانیسلاو ماینوفسکی، کارل مارکس. * ۴ کارکردگرایی: تالکوت پارسونز - افلاطون، ارسطو، امیل دورکیم، توماس رابرت مالتوس، چارلز داروین، کارل مارکس، هربرت اسپنسر، رادکلیف براون، برانیسلاو ماینوفسکی. * ۵ کنش متقابل نمادی: جورج هربرت مید - جورج زیمل، واتسن، ویلیام جیمز، دیوئی، جیمز بالدوین، زنانسکی، هربرت بلومر، توماس، اسکات، اروینگ گافمن، رز، بکر، لیمن، چارلز هورتن کولی. * ۶ پدیدارشناسی: ادموندهوسرل - آلفرد شوتز، سارتر، مرلوپنتی، هایدگر، پل ریکور، هانس گئورک گادامر، رابرت برگر، توماس لاکمن، ماکس شیلر، فیر کانت، تیر یاکیان، بروین، دوگلاس. * ۷ مبادله: جورج هومنز - پیتر ب ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۱۱ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅فرق مملکت داری با تولیت داری. ✍🏻علی واقعیت این است که بین اداره آستان قدس رضوی با اداره مملکت تفاوتهای زیادی هست که عدم توجه به آنها موجب اشتباه در قضاوت میشود:.۱- مردم با جان و دل و داوطلبانه پول و اموال خود را وقف امور خیر از جمله آستان قدس رضوی میکنند اما در مملکت داری شما باید به اجبار از مردم مالیات بگیری و اتفاقا توجه به مالیات باید در صدر فعالیتهای دولت دوازدهم باشد.۲- مسئله اساسی آستان قدس کسب درآمد نیست بلکه تصمیم گیری درست نوع هزینه کردن است اما مسئله اصلی مملکت داری خلق ثروت و ایجاد درآمد است. آن زمان که تصور میشد دولت فعال ما یشاء است و هرچه میخواهد میتواندبکند و روی گنج پایان ناپذیر قارون نشسته است تمام شد. دیگر باید واقع بین بود و به این جمع بندی رسید که تا وقتی بخش خصوصی و خصولتی و شرکتهای دولتی ایران قادر به خلق ثروت نباشند ایران از مرحله در حال توسعه بودن گذر نخواهد کرد.۳- یکی از مهمترین کارهای تولیت آستان قدس رضوی توزیع پولها میان افراد مستمند است یعنی توزیع پولهایی که به راحتی به دست آمده از مهمترین وظایف این آستان است ولی مسئله اصلی دولت در شرایطی که پول نفت کم است دیگر توزیع نیست بلکه انجام با ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۷ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ انسان آزاد آفریده شد،. ولی همه جا در بردگی به سر میبرد …✍🏻ژان ژاک روسو ….. 🌐جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۷:۴۷ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ 🔴طنر روزنامه شهروند. در حاشیه شرایط ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری چه دست هایی پشت این قضیه هستند؟. پوپولیستی کردن انتخابات برای چی؟ …. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ پدر بزرگم مردی. آزادی خواه بود. پیش از آنکه تیر بارانش کنند تمام شعرهایش را. پای درخت انار باغچه چال کرد. من هیچوقت شعرهایش را نخواندم. اما از انارهای باغچه میشود. فهمید. باید. سرخ و شیرین باشد … … …🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۶:۴۷ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅انتخابات شوراها و مبارزه با رانتخواری انتخابات شورای شهر نزدیک است و هر دو جناح سیاسی در حال چیدمان فهرست انتخاباتی خود هستند؛ با توجه به سهم خواهیهای متداول در احزاب گمان میرود که آقازادگان جوان در لیست هر جناح نمود بارزی داشته باشد. بی تردید موفقترین نمود رای دادن براساس لیست در ایران معاصر، در اسفند ۹۴ رخ داد که متکی بر توافقی سیاسی و اراده عمومی برای «بودن» و از آن مهمتر «نبودن» عدهای بود. بنظر میرسد تمایل زیادی برای نمایشی مشابه در انتخابات شوراها وجود دارد اما آیا تکرار چنین کاری منطقی است؟. مجلس و ریاست جمهوری اساسا جایگاههای سیاسی هستند و از این رو جناحها نقشی اساسی در این میدان به عهده خواهند داشت همانگونه که گاهی بیشترین زیان نیز نصیب آنها شده است اما شورای شهر تجلی پاسبانی از حیات شهری است. و حیات مردم و شهر از سوی مفسدان، زمین خواران، تراکم فروشان و سایر زیاده خواهان، تهدید میشود. ائتلاف سیاسی ممکن است به تغییر رانت خواران منتهی شود و نه حذف آنها!. امثال حافظی هم در لحظه جدایی از هم حزبیها، پرچم دار مبارزه با فساد میشود و نه در همراهی با آنها. نماد شورای شهر زمان مسجدجامعی، «تهران گردی» های بی حاصل بود ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۴۵ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅رویای شیرین پخمگان!!. ✍رزیتا خسروی - ارشد علوم اجتماعی ❗️ «ازدحام برای ثبت نام ریاست جمهوری در روز سوم»!!!. 💠دیدن این خبر وعکس صف طولانی افراد با هرسن وسال و نوع پوشش فارغ از اندیشه سیاسی وتحصیلات و اهداف ووووو نگارنده را باز مجبوربه واگویه هایی ازسر تعجب وغم کرد …. 💠روی سخنم باهموطنان عزیزی است که زحمت حضور و ثبت نام در مسند ریاست جمهوری را میکشند براداران و خواهرانی! که اوج مسئولیت پذیری را در خود احساس میکنند!. 💠دیدن تصاویر عجیب، تیپهای شخصیتی متفاوت، کودکی با پدرش، خانمی با طراحیهای مدش، آن دیگری با شمایلی یاللعجب وار، آن دیگر با عکسی خندان، دیگری با طرحی متفاوت! ووووو. براستی در قرن بیست ویکم واین همه تمایز وتفاوت! این همه کمبود دانش!. 💠قرن بیست ویک و ایران من …. ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۳۶ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅نگاهی به توئیت خالق تلگرام درباره تماس صوتی:.. ✍🏻سیدجواد - جامعهشناس یک توئیت کوتاه از پاول دوروف کافی بود که کل بازی را در بین شبکههای قدرت که به دنبال مدیریت اطلاعات در ایران هستند را بر هم زند. اگر قدرت گوش شنوا و چشم بینا و ذهن آینده بین داشته باشد از همین ساعت درخواهد یافت که ماتریکس کنترل و اعمال قدرت دگرگون شده است و نظامهایی میتواند مدیریت کارساز داشته باشند که سیستمیک و به مانند اینترنت به قدرت نگاه میکنند یعنی جامعه باز سیستم بسته. تا به حال به اینترنت توجه کردید؟ وقتی وارد شبکه اینترنت میشوی به همه جا میتوانی سیر کنی ولی این سیر و حرکت بی انتها و باز چون در داخل سیستم منظم حساب شده رخ میدهد دائما میتواند توسط دیگران مونیتور گردد بی آنکه شما احساس محدودیت کنید. البته حساب شما بر حسب علائق شما و سایت هایی که میبینید پروفایل شما را به اهل فن نشان میدهد و بر حسب آن دادهها برنامه ریزیها میتواند صورتهای متنوع بگیرد. اما در ایران فیلترینگ صورت میگیرد و در کنارش فیلترشکن فروخته میشود و این نشان از این دارد که قدرت هنوز مکانیسمهای کنترل در عصر پسا-تکنولوژی را درک نکرده و با روش تنبیه و جریمه تلاش در مدیریت ذهن شهروندان را دارد. به عبارت دیگر، جامع ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۹ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅شارلاتانیزم در سپهر سیاسی کشور.. ✍🏻 فرشید گراوند.. 🔷یکم؛ اگر گذری به نظریه ی «بقای اصلح» هربرت اسپنسر فیلسوف بزرگ اجتماعی بزنیم بخوبی نمایانگر یک لمپنیسم سیاسی، بسیج تودهای، هجوم طایفهای، حملهی ورزشکاران، عرض اندام هنرمندان و سلیبریتیها در زمینهی کاندیداتوری شورا میشویم که متاسفانه هیچ گونه تخصص و دانشی مرتبط با وظایف شورا و شهروندی ندارند و تنها میدان و منظره شان برای به رخ کشیدن قدرت و توانایی در برابر رقیبان، یک توهم فریبنده است که از طریق پروپاگاندای صنعت فرهنگی (ماکوزه) و رفتارهای غیرمدنی رسانهای مثل بالابردن اجباری تعداد اعضا در گروههای سیاه لشگر تلگرامی شان به نمایش گذاشته میشود و منجر به راه انداختن کارناولهای دروغینی شده که در عصر حاکمیت فهم و شعور دیگر نه تنها یک حرکت رسوا و ناگوار، بلکه توهین به شعور مخاطب ا ست …👤هربرت اسپنسر (همان است که دوست اش در ستایش اش میگوید جهان همچنان از بزرگترین مغزش بی خبر است) در داروینیسم اجتماعی اش میآورد که؛. ✔️ تقویت آدمهای بی ارزش به زیان آدمهای ارزشمند، ستمکاری شدیدی است. این کار یک نوع تدارک عمدی برای نسلهای آینده است. برای نسلهای آینده هیچ مصیبتی بدتر ازین نیست که جمعیت فزایندهای از ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۶ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅ماوانتخابات. ✍🏻محمدرضا - دانشجوی تاریخ وفلسفه آموزش وپرورش درپایان سومین روزثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری، عددثبت نام کنندگان به ۶۴۴ نفررسید. بسیاری ازثبت نام کنندگان فقط ((آمده اندکه آمده باشند.)). این رخدادعلاوه برآن که نشان دهنده بی برنامگی وباری به هرجهت بودن بسیاری ازرفتارهای مامی باشد، نشان دهنده تنزل شان ومنزلت مقام ریاست جمهوری نیز هست. اینکه درمشاغل عادی هم حداقل هایی برای متقاضیان (به طورمثال درسومین آزمون متمرکزاستخدامی، حداقل مدرک فوق دیپلم ذکرشده بود). وحتی درموردپستهای سیاسی هم ازجمله نمایندگی مجلس علاوه برشرایط توصیفی، شرایطی کمی درنظرگرفته شودولی درموردپست ریاست جمهوری که دومین مقام عالی کشوری میباشد، شرایط چنان باشدکه هرکسی خودرامحق بداندحتی رویای آن رانیز درسربپروراند، ظلمی است که رواداشته شده است. این اتفاق درزمانی که به مددشبکههای اجتماعی ودوربینهای متعدد، راه برعقده گشایی ولاپوشانی مشکلات متعددفرهنگی، اجتماعی واقتصادی افرادهموارشده وحتی اگرشده چندروزی احساس خوشایندمعروفیت راتجربه مینمایند، عرصه چنان میشودکه هرانسان آرزومندبه پیشرفت وطن راخاطرآزرده سازد …گرچه دراین موردونیز شورهای اسلامی شهروروستا، درنهایت نهادهای ن ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۴۷ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅س را به جای ص به ما قالب نکنند. ✍🏻محمد - جامعهشناس انتخابات ریاست جمهوری از امروز با ثبت نام کاندیداها شروع شد و البته وعدهها و سیاستهای خاس کاندیداها هم کمکم رونمایی میشوند. نامزدها اغلب با مردم از سیاستها و وعدههای خاص حرف میزنند اما واقعیت این است که آنها از وعدههای خاس سخن میگویند. «خاس» اول سه کلمه «خوب، ارزان، سریع» است. کسب چیزهای خاس در زندگی روزمره هم سخت است. سه مثال ساده مسأله را تا حدی روشن میکند:. ✅فست فودهایی مثل ساندویچ، ارزان و سریع به دست میآیند اما خوب نیستند. (اس، بدون خ). ✅قورمه سبزی غذای خوبی است که اگر آنرا در منزلتان تهیه کنید، ارزانتر از فست فود دست میگیرد، اما سریع پخته نمیشود و باید یک نصفه روز برای آن وقت صرف کنید. (خا، بدون س). ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۲ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅پیر و.. در دیدگاه بوردیو این مفهوم با مفهوم سرمایة نمادین پیوند کاملی دارد در واقع خشونت یا قدرت نمادین صرفا یک پتانسیل و امکان اعمال قدرت یا خشونت است یکی از مهم ترین و کلیدیترین مفاهیمی که در اندیشة اجتماعی پیر بوردیو (Pierre Bourdieu)، جامعه شناس و انسان شناس فرانسوی معاصر، با آن سر و کار داریم مفهوم خشونت نمادین (Violence Symbolique) است. در دیدگاه بوردیو این مفهوم با مفهوم سرمایة نمادین پیوند کاملی دارد. در واقع خشونت یا قدرت نمادین صرفا یک پتانسیل و امکان اعمال قدرت یا خشونت است. اما همین امکان سبب میشود که افراد به شدت رفتارهای خود را کنترل کرده و خود را با منشاء بروز آن خشونت هماهنگ کنند. بوردیو بر آن است که زمانی که یک گوینده شروع به بیان میکند، به نوعی کنش خشونت نمادین آغاز میگردد زیرا بنا بر میزان نفوذ خود، طرف مقابل را به سکوت وادار کرده و او را به پیروی از جهت گیریهای خود وا میدارد. البته چنین خشونتی میتواند سطوح کارایی بسیار پایین یا بسیار بالایی داشته باشد که این امر بستگی به سرمایة کل سخنران، یعنی مجموعهای از سرمایههای اجتماعی او (روابط و مناسبات)، اقتصادی (ثروت)، نمادین (کاریزمایی و حیثیت اجتماعی) و فرهنگی او (تحصیلات دانش و مهارته ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۰ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅ نامزدی بازیگر سیاست پسااخلاق و پساحقیقت: عادیسازان چه باید بکنند؟ ✍🏻 محمدمهدی مجاهدی - جامعهشناس. ▪️سیاست پساحقیقت (post-truth) سیاستی نیست که دروغ صرفا در آن محمود است. بلکه وضعیتی است که در آن یا معیارهای مشترک و متعارف برای تمییز راست و دروغ بهکلی گم شده است، یا هر فردی و گروهی معیارهای اختصاصی و خصوصی خود را دارد، و هم از این رو، فضای عمومی چنان غبارآلود است که راست و دروغ هیچ سخنی را نمیتوان بازشناخت.. ▪️ درست مانند سیاست پساحقیقت، سیاست پسااخلاق (amoral) سیاستی نیست که بداخلاقی (immorality) صرفا در آن محمود است، بلکه وضعیتی است که در آن یا معیارهای مشترک و متعارف برای تمییز حسن و قبح اخلاقی گم شده است، یا هر فردی و گروهی معیارهای اختصاصی و خصوصی خود را دارد، و هم از این رو، فضای عمومی چنان غبارآلود است که حسن و قبح اخلاقی هیچ کنشی را نمیتوان بازشناخت.. مثلا، ترامپ فقط دروغگو یا بداخلاق نیست. شیوهی او بهکلی مستقل از راستودروغ و حسنوقبح است. او تنها میخواهد فیالمجلس مخاطب عام را خام کند و برای کسب منفعت خود بر او اثر بگذارد.. ◼️ سیاست پسااخلاق و پساحقیقت نسبت به نقد اخلاقی یا راستیآزمایانه رویینتن است. چنین سیاستی مستقل از اخلاق و ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۵۶ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ایران: فرصت رشد یک تریلیون دلاری. گزارش مؤسسه جهانی مک کینزی ما با امید، عقلانیت و اصلاحات در اقتصاد میتوانیم به آنچه این گزارش بیان میکند برسیم. امیدوار باشیم. حداقل خلاصه گزارش را بخوانیم … …🔰از کانال دکتر محمد. 🌐رسانه، شمایید. 👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۱ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ سیاستمدارها به جنگ نمیروند. تعدادشان کم است. و طول عمرهای بلندی دارند و سربازها. سربازها …!. داستانهای کوتاه غم انگیزند …!. ✍🏻ناهید عرجونی …🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۲۸ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ✅محاکمه آری، ردصلاحیت نه!. ✍️️یدالله اسلامی ✅چه بخواهیم وچه نخواهیم، در سپهر سیاسی ایران زمین، «احمدی نژاد» دربرگیرنده مفهومی سیاسی شده است.. ✅چه با خشم بر او بتازیم و چه با شعار به پیشبازش بشتبابیم؛ تغییری در این مفهوم رخ نخواهد داد. چه آنها که شیفته قدرتش میخوانند و چه آنها انواع نارواها را به او نسبت میدهند و چه آنها که طرفدار محرومانش میشناسند، یک پیام را بازگو میکنند که «نمی توان او را نادیده گرفت» …✅عوام گرایی از ویژگی هایی است که در وجود او موج میزند؛ ولی آیا همین جامعه ما در گرداب همین عوام گرایی وخرافه پرستی غرق نیست؟. ✅آن کس که رای دادن به او را رای به امام زمان میدانست و یا شاید کسانی بدانند و آنهایی که نام نویسی او را نافرمانی از رهبری میدانند؛ در یک بستر گام برمی دارند و به یک گونه میاندیشند …✅برخی پشتیبانان دیروزش هرچه صفت ناروا را که میشناسند برایش ردیف میکنند؛ بدون اینکه سهم خویش را در آنچه در آن سالها بر این سرزمین رفته، به یاد بیاورند و تلاشهای خود را برای درهم شکستن رقیبانش یادآوری کنند …✅گاهی در تریبونهای رسمی، رای دادن به کسی را تیر انداختن به خیمه امام حسین تشبیه میکنند و گاهی خواب کسی را مبنا ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۵ ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ● آن کس که گفتار «نمی دانم» را از دست دهد، به هلاکت رسد. ● علی (ع) / نهج البلاغه / حکمت ۸۲ …🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۰:۰۳ ۱۳۹۶/۰۱/۲۴ ✅آیا جرایم ریشه در اقتصاد دارند؟. ✍🏻محسن پور.. گاهی خواندن اخبار حوادث وحشتناک است اما خیلی وقتها پیش میآید که خواسته یا ناخواسته جذب اخباری میشویم که به معنای واقعی تکان دهندهاند. نمیدانم رسوب این اخبار در دلها، چه نتایجی دارد اما صادقانه بگویم گاهی از دانستن پشت پرده این تیترها، وحشت میکنم:. «جوانی نامزدش را با چاقو تکه تکه کرد». «زنی خود و بچه هایش را مسموم کرد». «جوانی خودش را از روی پل پایین انداخت و در دم جان سپرد». «مردی خود کشی کرد». «خانوادهای اسیر ….». و …. این روایتهای تلخ، هرچه هست، برشی از جامعه امروز ماست. ...