شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


⏳ زمان لازم برای بسته شدن شکاف اقتصادی جنسیتی (بین زنان و مردان) در نقاط مختلف جهان چقدر است؟

🔻براساس یافته‌های مجمع جهانی اقتصاد، بسته شدن شکاف اقتصادی جنسیتی در اروپای غربی کمتر از سایر نقاط جهان طول میکشد و مدت آن تنها ۶۱ سال است …🔺این میزان در آسیای جنوبی به ۷۰ سال، در آمریکای لاتین و کارائیب به ۷۴ سال، در اروپای شرقی و آسیای مرکزی به ۱۲۴ سال و در آفریقای جنوب صحرا به ۱۳۶ سال می‌رسد …🔸نکته قابل توجه در این گزارش این است که با وجود اینکه میانگین جهانی بسته شدن شکاف اقتصادی جنسیتی ۱۰۸ سال است، این میزان در خاورمیانه و آفریقای شمالی به ۱۵۳ سال و در آمریکای شمالی ۱۶۵ سال خواهد بود. البته باید توجه داشت رقم بالای مربوط به ایالات متحده می‌تواند ناشی از نابرابری دستمزد درسطوح مختلف از جمله مدیران باشد و این موضوع با شکاف موجود در مناطقی همچون خاورمیانه ممکن است تا حدودی متفاوت باشد …🔹بیشترین زمان نیز برای شرق آسیا و اقیانوسیه طول میکشد که ۱۷۱ سال است …🔰 شبکه جامعه‌شناسی علامه. 💡 ...
  • گزارش تخلف

🔰 درنگی کوتاه در زندگی آنان که از تاریخ آمدند و به تاریخ پیوستند. 🔅 پروانه و داریوش فروهر

🖋 حسین شاه اویسی …🔴 داریوش فروهر در هفتم تیر ۱۳۰۷ در اصفهان چشم به جهان گشود. فروهر در ۱۵ سالگی با دکتر مصدق آشنا شد و به مبارزات سیاسی روی آورد. وی در سال ۱۳۲۷ به دانشکده حقوق دانشگاه تهران وارد و در سال ۱۳۲۸ برای نخستین بار زندانی شد …🔴 فروهر در قیام ملی ۳۰ تیر، نقش فعالی به عهده داشت و در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در جریان کودتا زخمی و در شهریور ۱۳۳۲ در ارگان حزب، مردم را به مبارزه و مقاومت علیه کودتا‌گران دعوت کرد و به دنبال آن در ۱۰ دی‌ ۱۳۳۲ بازداشت و پس از یک سال آزاد و به قشم تبعید شد. وی در سال ۱۳۳۳ به تهران بازگشته و به تظاهرات علیه کنسرسیوم دست می‌زند که مجددا به زندان می‌افتد و پس از آزادی در آیین هفتم و چهلم شهادت دکتر سید حسین فاطمی نقش فعالی داشت …🔴 در نوروز ۱۳۳۵ به همراه آیت‌الله سید رضا زنجانی به زندان می‌افتد. سپس به دنبال فعالیت‌های حزبی و در سال ۱۳۳۸ بار دیگر بازداشت وزندانی شد. در سال ۱۳۳۹ پس از تحمل ۱۸ ماه زندان، شاه به‌وسیله‌‌ی ارتشبد هدایت به فروهر پیشنهاد می‌کند برای همیشه از ایران برود. داریوش فروهر در پاسخ برای شاه پیغام می‌دهد «زندان در ایران را به آزادی دور از وطن ترجیح ...
  • گزارش تخلف

نکاتی در ارزیابی درست. جشن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است

چرا که نماد چهل سالگی در ادبیات دینی ما مظهر کمال و پختگی است. رسانه جمعی در داخل کشور سعی دارند دستاوردهای چهل ساله انقلاب را برای مردم بازگو کرده و مردم را نسبت به انقلاب دلگرم سازند. اما برخی از میهمانان این رسانه‌ها در این دلگرم‌سازی گاه راه افراط را می‌پیمایند. چنانکه حسین کچوییان استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در مقابل سوال مجری برنامه که پرسید «به کارنامه جمهوری اسلامی چه نمره‌ای می‌دهید؟» گفت: نمره ۲۰ می‌دهم. مجری برنامه در مقابل گفت که حتی رهبر انقلاب با این غلظت به ارزیابی کارنامه جمهوری اسلامی نپرداخته‌اند. البته باید گفت که در مقابل رسانه داخلی، برخی رسانه‌های خارجی نیز راه افراط را از سوی دیگر می‌پیمایند و کارنامه جمهوری اسلامی را سراسر منفی و مظهر عقب ماندگی توصیف می‌کنند. اما در ارزیابی درست یک موضوع باید به دو نکته توجه داشت:. اولا اینکه در ارزیابی درست باید هم به نقاط قوت و هم نقاط ضعف موضوع اشاره کرد، در غیر این صورت، ارزیابی یک ارزیابی درست و منصفانه نخواهد بود. بنابراین در ارزیابی کارنامه انقلاب اسلامی باید در کنار محاسن از معایب آن نیز صحبت نمود. ...
  • گزارش تخلف

هر چه صنعت، فرهنگ سازی سنگربندی خود را قوی‌تر سازد، بیشتر می‌تواند با نیازهای مصرف کنندگان به میل خویش رفتار کند

آنها را تولید و کنترل کند و بدان‌ها نظم بخشد …. 📕 دیالکتیک روشنگری. 🖋 تئودور آدورنو. 🖋 ماکس هورکهایمر. 🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه.
  • گزارش تخلف

✅در اجتماعى که پول حکومت دارد، کلید نیکى کردن هم در پول داشتن است …بخشش، رحم، کمک به دیگران، نجات گرسنه از گرسنگى و رهاندن بیمار ا

پس «خوبى» «دروغ» میشود، غیر ممکن مى شود. چون در جامعه ى سوداگر؛ وسیلهٔ نیکی‌کردن با بدى کردن به دست مى آید!!. 🖋 برتولت برشت. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
  • گزارش تخلف

🔅 دومین نشست از سلسله نشست‌های «دام فقر، در جستجوی راه رهایی». ◼️ فقر هویتی: کودکان بی شناسنامه

با حضور:. ▫️مراد ثقفی (مدیر انجمن دیدبان مدنی یکشهر و مدیرمسئول فصلنامه گفتگو). ▪️پیمان حقیقت طلب (مدیر پژوهش‌های انجمن دیاران). ▫️محسن شهرابی (مدیر انجمن دیاران). 🗓 یکشنبه ۲ دی ماه ۱۳۹۷ | ساعت ۱۵. 📌 دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. 🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

▫️ نابرابری‌ها چگونه می‌توانند کارآمدی جمعی را تحلیل ببرند یا مانع از شکل‌گیری آن شوند؟

🖋 فرشید خضری. در میان بسیاری از اندیشه‌های علوم اجتماعی و روانشناسی اجتماعی به‌طور عام و جامعه‌شناسی به‌طور خاص تأکید شده است برای اینکه جامعه یا اجتماع‌های مطلوب‌تر داشته باشیم (اجتماع‌ها در دل جامعه) باید شهروندان در امور شهر یا امورشان مشارکت کنند؛ اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که مشارکت ساکنان تحت چه شرایط و فرایندهای محقق می‌شود؟. امروزه برای پرداختن به مسئله مشارکت از مفهوم کارآمدی جمعی استفاده می‌شود. آلبرت بندورا از کارآمدی جمعی به‌مثابه «باورهای مردم درباره توانایی‌های مشترکشان برای ایجاد منافع شخصی مختلف در دستور کار مشترک، برای جلب حامیان و منابع به‌منظور کنش جمعی، جهت طراحی استراتژی‌های مؤثر و اجرای موفقیتآمیز آن‌ها و تحمل در برابر مخالفت شدید و شکستهای دلسردکننده» یاد می‌کند. سامپسون و همکاران با الهام از مفهوم کارآمدی جمعی بندورا و ادبیات سرمایه اجتماعی، این مفهوم را (کارآمدی جمعی) وارد پژوهش‌های اجتماع‌محور نمودند و آن را به‌مثابه اعتماد و تمایل برای مداخله در خیر جمعی تعریف می‌کنند …حال مشارکت یا کارآمدی جمعی سازوکاری است که تحت شرایط و فرایندهای خاصی شکل می‌گیرد. پر ...
  • گزارش تخلف

‌‍ «برادر بزرگ نظاره‌گر توست!».. 🔅 به سوی نخستین توتالیتاریسم سایبری. 🖋 مهدی تدینی

وینستون اسمیت را می‌شناسید؟ او قهرمان بی‌چاره‌ای بود. قهرمان یکی از معروف‌ترین رمان‌های جهان بود اما در نظامی توتالیتر گیر افتاده بود: رمان «۱۹۸۴»، اثر جورج اورول. نه فقط وینستون، که همۀ آدم‌ها در نظام‌های توتالیتر بی‌چاره‌اند. حکومت‌های توتالیتر بر تمام شئون زندگی شهروندان نظارت کامل دارند. نظام آموزشی، فضای عمومی، رسانه‌ها و حتا روابط خصوصی افراد زیر نظارت هولناک حکومتی تک‌حزبی است. در رمان ۱۹۸۴ تجسم عینی این حکومت نظارتگر شخصیتی غیرواقعی، معروف «برادر بزرگ» بود: «برادر بزرگ نظاره‌گر توست!». تصور می‌شد با گسترش فناوری اطلاعات عصر نظام‌های توتالیتر سپری شده است. فضای مجازی حد بالا و غیرقابل تصوری از آزادی را برای شهروندان نظام‌های پلیسی ایجاد کرد تا دست‌کم خارج از نظارت‌های خفه‌کنندۀ حکومت گوشۀ خلوت و امنی داشته باشند تا به فردیت خود جولان دهند. ...
  • گزارش تخلف

🔸 از زمین‌داری به سرایداری. 🖋 فردین علیخواه.. ساعت هفت و نیم صبح است

زنی میان‌سال در جاده خاکی روستا پشت سر دو گاو راه می‌رود و آن‌ها را برای چریدن به سمت مراتع می‌برد. چهره‌اش خسته است. در بین راه، زنانی را می‌بیند که لباس‌های ورزشی مارک‌دار پوشیده‌اند، صورتشان را آرایش‌کرده‌اند، می‌خندند و با آهنگی ریتمیک در حال ورزش صبحگاهی هستند. آن زنان به این زن روستایی و گاوهایش نگاه می‌کنند و از اینکه در یک منطقه بکر روستایی در گیلان ویلایی دارند خوشحال می‌شوند. آنان توانسته‌اند در دل یک زندگی روستایی یک زندگی شهری بنا کنند. ولی احساس زن روستایی چیز دیگری است. او با خودش می‌گوید که «چرا تقدیر من …و تقدیر آن‌ها …». عصر پنجشنبه است. برداشت برنج پایان‌یافته است. ...
  • گزارش تخلف

▫️ کی بود؟ کی بود؟. 🖋 مهدی سلیمانیه

▪️شبکه‌ی مستند تلویزیون، دارد برنامه‌ای در مورد بلایی که مراکز خرید بزرگ شهرها بر سر خرده‌فروشان و خوار و بارفروشی‌ها آورده‌اند، پخش می‌کند. مجری برنامه، با قیافه‌ای حق به جانب از این خسارت‌ها می‌گوید. از ضررهای غرب‌زده‌شدن ما می‌گوید و از دست رفتن سنت‌هایمان. برنامه‌شان هم نظرسنجی می‌کند: ایجاد مراکز خرید بزرگ در شهرها چه ضرری به سوپری‌ها و خوار و بار فروش‌ها زد؟ چقدر خوب! چقدر منصفانه! چقدر مردمی. نه؟. ▪️به یاد پایان‌نامه‌ی یکی از دانشجویان دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران درباره‌ی چگونگی ایجاد مال‌ها (مراکز خرید بزرگ) در تهران می‌افتم. ...
  • گزارش تخلف

‌▫️ ‍ توهم و تئوری توطئه. 🖋 علی مرادی مراغه‌ای

💢تئوری توطئه یا (conspiracy theory) یکی از بیماریهای است که در پس ذهن بسیاری از ماها همچنان ریشه دوانده و همواره در تحلیل قضایا و رخدادهای کشورمان، سایه‌ای سنگین دارد تئوری توطئه آثاری بس شوم دارد گذشته از اینکه شناختی کج و معوج از از علل و عوامل حوادث تاریخی کشورمان به مامی دهد باعث میگردد عملکردهای خودمان را به بیگانگان نسبت داده در نتیجه هرگز در قبال آنها احساس مسولیت نکنیم از طرف دیگر، باعث میگردد یک ملت، اعتماد به نفس خود را از دست داده و عاجز از تعیین و دست اندرکار سرنوشت خود باشد. چنین است که در تئوری توطئه، انقلاب مشروطیت ایران به دیگهای پلو سفارتخانه بریتانیا پیوند داده میشود و انقلاب ۵۷ در حد کنفرانس گوادلوپ تقلیل می‌یابد و یا کودتای ۲۸مرداد تنها به دلارهای آمریکا تنزل داده میشود و نقش عظیم و ارتجاعی عوامل داخلی کاملا نادیده گرفته میشود عوامل بی شمار داخلی که دست بدست هم دادند تا حتی نصف آن دلارهای کودتا هنوز به مصرف نرسیده کودتا به ثمر برسد …!. وقتی تلاشهای پی در پی یک ملت برای استقرار یک نظامی دمکراتیک و آزاد به شکست می‌انجامند این شکستهای پی در پی به شکست فلسفی مبدل شده و ...
  • گزارش تخلف

🔻 جامعه شناسی سنت در میعادگاه یلدا. 🖋 عباس نعیمی جورشری

جامعه شناسی یلدا همانا جامعه شناسی سنت است. آنجا که «واقعه» به تکرار دچار می‌شود. از سالی به سال پسین جهش می‌کند. با هر جهش نیز از لباس کهن می‌کاهد و پوشش «اکنون» به تن می‌کند. بااینحال روح واقعه «کهن» است. در گذشته نمی‌زید لکن همچون روحی در سیلان گذشته است …اینگونه روشنفکر ایرانی با این پرسش بنیادین مواجه می‌شود که چه مناسبتی میان ما و یلدا وجود دارد؟ ساختار فرهنگی ایران کنونی چه ارتباطی با یلدا به مثابه واقعه فرهنگی دارد؟. مواجهه نسلهای متعدد با یلدا مواجهه‌ای متغیر است. اگرچه مولفه‌های ثابت به یلدا هویت مشخص می‌بخشد:.۱. ...
  • گزارش تخلف

‌▫️ در این زمانه!. ✍🏼 میثم مشایخ

▪در زمانه‌ای که اختلاس‌های میلیاردی و فساد اقتصادی، مثال نقل و نبات از در و دیوار نهادها و نظام بوروکراسی ما می‌بارد؛. ▪در زمانه‌ای که انگار اصول دو و سه و نیز فصلی به نام فصل سوم که ناظر بر حقوق ملت است در قانون اساسی اصلا وجود ندارد؛. ▪در زمانه‌ای که نهادهای عمومی (بنیادها و موسسات و …) که بودجه‌های میلیاردی خود را از جیب ملت تامین می‌کنند و به جز انباشت سرمایه و قدرت برای خود، بازده‌ای ندارند و سودی به مردم و اقتصاد ایران نمی‌رسانند و اگر یک روز بودجه‌شان دیر شود، داد و هوار به راه می‌اندازند؛. ▪در زمانه‌ای که افرادی هراسان و با کمترین دانش که فرق FATF با FIFA را نمی‌دانند و در این باره اظهار نظر می‌نمایند و با نوع مخالفت و دلایلی که اقامه می‌فرمایند، مبدل به ابزاری برای تکمیل پازل ضد ایرانی حکومت عربستان و رژیم اسرائیل شده‌اند؛. ▪در زمانه‌ای که سیاست‌بازان مشغول جنگ قدرت‌اند و اصل برقراری خود یعنی مردم را گویی به فراموشی سپرده‌اند و تصورشان از وضعیت موجود و میزان حیات خویش با وضعیت《واقعا》موجود، تفاوت‌اش از زمین تا به آسمان است؛. ▪در زمانه‌ای که جناح‌های سیاسی شاید یادشان رفته است ک ...
  • گزارش تخلف

▫️ مدعیان یا موانع گفتگو. 🖋 نظام بهرامی کمیل

در ایران یکی از بزرگترین موانع اجتماعی شکلگیری گفتگو؛ مدعیان گفتگو هستند. این مدعیان در شش گروه اصلی قرار دارند..۱⃣ اساتید و روشنفکران: اساتیدی که با استناد به ارجاعاتی از کانت، هوسرل، بوبر، هابرماس، بوهم، رورتی و دیگران در ستایش گفتگو مطلب می‌نویسند در عمل به ندرت تحمل شنیدن نظر دیگری را دارند و با کوچکترین نقدی به هم ریخته و دودمان منتقد را به باد میدهند. رفتار و منش این اساتید به طور طبیعی به پیروان و هواداران منتقل می‌شود و آنها هم فقط مدح مراد خود را میپسندند و کوچکترین نقدی به استاد والامقام را با ناسازا و یا بایکوت پاسخ می‌دهند. اساتید بزرگواری که در نقد رابطه مراد و مریدی مطلب نوشته‌اند و نوچه پروری را آفت فرهنگ جامعه می‌دانند و از خودبنیادی (autonomy) دم میزنند خودشان تشنه ستایش کنندگان بیشتر و بیشترند..۲⃣ نشریات روشنفکری: متاسفانه در ایران نشریات روشنفکری به خصوص از آن نوع که روزنامه‌نگارانی مانند محمد قوچانی و رضا خجسته رحیمی راه انداخته‌اند تنها تریبون افراد خاصی هستند. روزنامه نگارانی که دهها مطلب در رسالت و وظیفه روزنامه نگاری نوشته‌اند و از تبدیل شدن نشریات به تریبون احز ...
  • گزارش تخلف

🔰 علیه بی‌تفاوتی

📎تعریف مشهور ارسطو از انسان به‌عنوان «حیوان سیاسی» این نکته را روشن می‌کند که انسان با سیاست‌زدوده‌شدن به‌راستی از دایره‌ی انسانیت خارج می‌شود و به حیوانی «بی‌تفاوت» بدل می‌شود، یا به‌واقع همان «نیلوفرخور» هایی که آدورنو و هورکهایمر در دیالکتیک روشنگری از آن سخن می‌گویند که در «نوعی حیات نباتی کسالت‌بار، فقیر و ناچیز همچون حیات جانوران» با «سرخوشی» به سر می‌برند. چراکه حیات سیاسی عرصه‌ای را فراهم می‌کند که سوژه در آن به جایگاه تعارضات بدل می‌شود، و این شکل حیات دقیقا نقطه‌ی مقابل آزادی درونی لوتری است که باز هم به‌قول نویسندگان دیالکتیک روشنگری با خود ستم یکی است …۱️⃣در میان تمام کسانی که در کثافت موجود فرورفته‌اند، تنها آنکس که «صدا» دارد و به‌روشنی می‌گوید که در کثافت است، با همین گفتن، از آن فرومی‌رود؛ نه با خزیدن و پناه‌بردن به جهان امن و خالی از تعارض درون، و بی‌تفاوتی و بریدن از جهان «کثیف» بیرون -به‌سان «جان زیبا» ی هگلی. در داستان لباس جدید پادشاه نیز همه می‌دانند که پادشاه لخت است، اما تنها آن پسرک سرسختانه این واقعیت را فریاد می‌زند. این «سرسختی»، یا شاید حتی به‌تعبیری «کله‌ش ...
  • گزارش تخلف

‌🎙 فایل صوتی سیاست اجتماعی و توسعه اقتصادی؛ مطالعه تطبیقی در مقیاسی جهانی

🖋 محسن زارع بیدکی (دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی رفاه اجتماعی). فایل صوتی نگاهی به پایان‌نامه با عنوان سیاست اجتماعی و توسعه اقتصادی؛ مطالعه تطبیقی در مقیاس جهانی که در حلقه رفاه ارائه شده‌است. حلقه رفاه به همت انجمن علمی تعاون و رفاه اجتماعی، سه‌شنبه‌ها در دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی برگزار می‌شود. نویسنده در این پایان‌نامه به رابطه سیاست‌گذاری اجتماعی و توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته پرداخته است و به مدل جدیدی در این حوزه رسیده‌است …🔸 برای شنیدن فایل صوتی از لینک زیر یا پیوست نوشته استفاده کنید. 🔻. اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعه‌خوان‌ها. 🔷 ...
  • گزارش تخلف

‌‌✅ باز هم آتش سوزی. 🖋 علی طایفی

📍 سه دانش‌آموز دختر که در حادثه آتش‌سوزی مدرسه دچار سوختگی بیش از ۹۰ درصد شدند، جان خود را از دست دادند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیش‌دبستان و دبستان غیردولتی دخترانه اسوه حسنه ساعت ۹ صبح امروز دچار آتش‌سوزی شد. علت آتش‌سوزی، استفاده از چراغ نفتی برای گرم کردن یکی از کلاس‌های درس بود. با وجود آنکه استفاده از این چراغ‌ها و بخاری‌های چکه‌ای ممنوع است اما مدرسه از آن استفاده می‌کرد و بر اثر آتش‌سوزی چراغ نفتی و سرایت آتش به کلاس درس ۴ دانش‌آموز دچار سوختگی شدند. یک دانش‌آموز پیش‌دبستانی و سه دانش‌آموز کلاس اولی دچار سوختگی شده‌اند. …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعه‌خوان‌ها. ...
  • گزارش تخلف

🔸 مقایسه دو نسل روشنفکران ایران. 🖋 علی مرادی مراغه‌ای

نسل روشنفکران دهه چهل و پنجاه، گویی نه تنها کوچکترین شباهتی به نسل روشنفکران انقلاب مشروطیت نداشتند، حتی عجیب اینکه در بسیاری موارد در تقابل با آنها بودند. به جای روشنگری روشنفکران صدر مشروطیت و نقد خرافات موهوم و به قول فرانسیس بیکن «بتهای ذهنی» مردم، عینک ایدئولوژیک بر چشم زده بودند و شیفته‌ی توده مردمی بودند که آنرا نمی‌شناختند. مردمی که جهل و خرافه‌ی آنان در بنای رفیع استبداد و استحکام آن نقش اصلی را بازی میکرد!. انقلاب مشروطیت، نوگرایی و تجدد و آری گفتن به زندگی بود، اهدافش نیز ملموس و محسوس و در نتیجه دست یافتنی بود و برخلاف دهه‌های چهل و پنجاه، اهدافشان آرمان شهری دور از دسترس در افق‌های دور و مه آلود نبود که به چنگ آوردنش نیز مستلزم گذشتن از دریای خون باشد. اینکه برخی نویسندگان، جریان‌های مسلحانه‌ی دهه هفتاد را ادامه انقلاب مشروطه و جزئی از پروژه دمکراسی خواهی ایرانیان برشمرده‌اند، (مانند این کتاب: A Guerrilla Odyssey …. Peyman Vahabzadeh. Syracuse University Press.۲۰۱۰. p۲۴۶) به نظر درست نمی‌آید. روشنفکران انقلاب مشروطیت از غرب مفاهیمی چون قانونگرائی، آزادیهای فردی، حقوق فردی، ...
  • گزارش تخلف