شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


✅هدف نهایی حکومت …

هدف نهایی حکومت نه تسلط بر مردم باید باشد نه محدود ساختن آنان از راه وحشت و ترس، و نه وادار کردن آنان به اطاعت، بلکه باید هدف آن آزاد ساختن مردم از ترس باشد تا بتوانند در بیشترین امنیت ممکن زندگی کنند. هدف نهایی حکومت این نیست که انسان را از موجودی صاحب خرد و اندیشه به چارپایی لایعقل یا عروسک خیمه شب بازی مبدل کند، بلکه باید آن‌ها را چنان آماده سازد که روح و جسمشان را در امنیت کامل بپرورند و عقل خود را آزادانه به کار بندند و نگذارند که قدرت مردم از راه کینه جویی و خشم و فریب مصرف شود و نه معرض رشک و ستم واقع شوند. در واقع غرض و هدف اصلی حکومت همانا است.!. 👤 اسپینوزا. 📚 رساله الهی سیاسی …. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

هوگو: اگر کسی را جای من بفرستید از حزب استعفا میدهم.. اولگا: مگر چه خیال میکنی؟

خیال میکنی از حزب میشود استعفا داد؟ ما در حال جنگیم هوگو؛ و رفقا هم شوخی سرشان نمیشود. حزب را وقتی میشود ترک کرد که نعش آدم روی زمین افتاده باشد …. ✍🏻ژان پل سارتر. 📚دستهای آلوده. ترجمه جلال آل احمد …🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

✅کمونیسم.. کمونیسم را شاخه‌ای از مکتب سوسیالیسم می‌دانند

در برخی کشورها که شامل چین و خاور جنوبی هستند کمونیسم را دین و مذهبی نو پایه ابهام می‌دانند …📌 اشکال اولیه سازمان‌های اجتماعی انسانی در مکتب به «کمون اولیه» مشهور است. با این وجود، کمونیسم یک نوع سازمان اجتماعی را ترسیم می‌کند. در میان کمونیست‌ها مکتب‌های جدیدی شکل گرفته‌است که می‌توان به مائوئیسم، تروتئیسم، کمونیسم مشورتی، لوگزامبورگیسم، کمونیسم، کمونیسم مسیحی و در نهایت انواع جریان‌های کمونیسم چپ اشاره کرد که دارای تنوع فراوانی است. با این وجود، بقایای مختلف اتحاد جماهیر شوروی (که منتقدان آن را «استالینیسم» می‌نامند) و تفسیر مائویی مارکسیسم-لنینیسم شاخه (مکتب) جدیدی از کمونیسم را تشکیل داده‌اند که در قرن بیستم که ابزار قدرت اصلی کمونیسم در روابط بین‌الملل محسوب می‌شد شاخه ترتئوئیسم دارای چنین قدرت متمایزی نیست …📌 کارل معتقد است برای تبدیل یک جامعه از وضعیت تولید سرمایه داری به حالت تولید کمونیسم، می‌بایست دوران گذاری را طی کرد و این امر به یکباره امکان‌پذیر نیست، مارکس این دوران گذار را دیکتاتوری پرولتاریا یا انقلاب کمونیست می‌نامد. جامعه کمونیستی مورد نظر مارکس که از برمی‌خیزد هرگز ...
  • گزارش تخلف

✅درباب شیطان و غذا. ✍️ محمدمهدی اردبیلی

به نظر می‌رسد انسان امروز ارتباطی دوگانه، از نوع مهراکین، با غذا دارد، از یک سو «نمی‌تواند» نخورد و از سوی دیگر «می‌خواهد» نخورد. ریشۀ این رابطۀ مهراکین کجاست؟ این نسبت تازۀ ما با «خوردن»، و احساس فعلی دوگانۀ ناشی از آن، جانشین کدام نیروها در سنت تاریخی ما شده است؟. تجربۀ عذاب وجدان پس از صرف بیش از حد غذا در یک مهمانی، که بسیار رایج است، یادآور عذاب وجدان ناشی از ارتکاب به گناهان، به ویژه گناهان شهوانی است. در گفتمان دینی، تنها بدیل ارتکاب گناه، تقوا یا مجرای مشروع ارضای میل است. همین امر عینا در تغذیه نیز تکرار شده است. تلاش برای تقوا و کنترل میل (نخوردن) و مجرای مشروع ارضای میل (خوردن غذاهای کم‌نمک، کم‌شکر، کم‌کالری، کم‌چربی و در یک کلام غذاهای بی‌مزه) از یک سو، و شکست خوردن در این کنترل از سوی دیگر، بر کل حیات روزانۀ ما سایه افکنده است و ما را به موجوداتی بدل کرده است که در نوسانی میان میل (به خوردن) و ملال (عذاب وجدان بعد از سیر شدن)، میان تقوا و گناه، میان سرخوشی و سرخوردگی و نهایتا میان خیر و شر به سر می‌بریم. نکتۀ اصلی اما این است که در حقیقت، عذاب وجدان مدرن بازتولیدکنندۀ همان ...
  • گزارش تخلف

باید اعتراف کنم که یک آرزو را با خود به گور می‌برم:

خیلی دلم می‌خواهد وقتی که از دنیا رفتم، هر ده سال یک‌بار، از میان مرده‌ها بیرون بیایم، خودم را به یک کیوسک برسانم و با وجود تنفری که از رسانه‌های جمعی دارم، چند روزنامه بخرم. این آخرین آرزوی من است: روزنامه‌ها را زیر بغل می‌زنم، بعد کورمال‌ کورمال به قبرستان بر‌می‌گردم و از فجایع این جهان باخبر می‌شوم؛. و سپس، با خاطری آسوده، در بستر امن گور خود دوباره به خواب می‌روم. 📚با آخرین نفس هایم. ✍🏻لوئیس بونوئل …🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

✅اسکار فرهادی؛ پیروزی فرهنگ بر سیاست!.. ✍ مهران صولتی

🌱خبر کوتاه بود و سرور آمیز؛ اصغر فرهادی برای دومین بار صاحب جایزه اسکار شد! قطعا این خبر برای ایرانیان مقیم امریکا که یک ماه گذشته را در اضطراب تصمیم‌های جنون آمیز ترامپ بسر برده‌اند شیرینی مضاعفی دارد. در این ایام، قدرت گرفته در امریکا که از نارسایی‌های همچون نخبه گرایی، بی اعتمادی و به فراموشی سپردن حاشیه رنج می‌برد توانست تا بخشی از فرهیخته‌ترین اقشار ساکن امریکا (ایرانیان) را به جد نگران سازد. سیاست در معنای خشن و نژاد پرستانه خود وارد کاخ سفید شد و فرهنگ، انسان دوستی و حقوق بشر را حداقل در گفتمان رسمی به حاشیه راند. اما تظاهرات زنان، بی اعتنایی رسانه‌ها، استقلال قضات فدرال، اظهار همدردی مردم امریکا با ایرانیان، و اینک فتح اسکار توسط نماینده یکی از کشورهای حاضر در لیست سیاه ترامپ نشان می‌دهد که چگونه فرهنگ می‌تواند سیاست را در خود هضم کند! اسکار فرهادی اگرچه این بار آشکارا طعمی سیاسی داشت ولی نشان داد که سیاست فقط بر بستری از فرهنگ می‌تواند رهایی بخش و امیدآفرین باشد! آن جایی که سیاست؛ به جای نژاد بر انسانیت، به جای دشمنی بر دوستی، به جای انگیزه بر اندیشه، و به جای تنگ نظری بر شرح ...
  • گزارش تخلف

اصغر جان سلام. اصغر جان تبریک. آدم از یه جایی به بعد دیگه سیر میشه

جایزه و افتخار و دست و کف و سوت و هورا دفعه اولش قشنگه، یه هفته حالت رو خوب می‌کنه و بعدش مثل عطر سریع می‌پره. این جایزه هم می‌دونم برات مهم نیست. تو اگه پی رکورد زدن بودی و حرص جایزه داشتی هیچوقت اینقدر دیده نمی‌شدی. ایمان دارم. چیزی که حالت رو خوب می‌کنه اینه که با هنرت حال مردم بهتر شه و اونا رو به فکر کردن، مدارا و گفتگو ترغیب کنی. چیزی که الان قشنگه اسکار نیست، اینه که مردمت به جای فرهادی بهت میگن اصغر، اسم کوچیکت رو صدا می‌زنن عین یه عضو خونواده ولی به بقیه میگن فراستی و افخمی، مثل وقتی که میخوان از همسایه بداخلاقه حرف بزنن!. این سکونتت در دلها مبارکت باشه. اصغر جان!. ✍🏻به قلم آیدین … علامه. ...
  • گزارش تخلف

‌چرا مخالفان جامعه‌شناسی هم حق دین و هم حق علم را پاس نمی‌دارند؟ (مقاله). نویسنده: حمیدرضا ‌پور

چکیده:. انتقاد رسمی از علوم انسانی و اجتماعی رایج دانشگاهی در ایران (خصوصا رشته جامعه‌شناسی) همیشه مطرح بوده‌است ولی در سال ۸۸ و ۸۹ شدت بیشتری گرفته‌است. از منظر جامعه‌شناسی می‌توان به تبیین و توضیح علل رشد این انتقادات رسمی پرداخت. لیکن هدف اصلی این مطالعه یک بررسی انتقادی با نگاه تفسیری و از درون نسبت به موضوع مذکور است. بدین منظور با بررسی نسبت «شش روایت دانش اجتماعی دینی» با رشته جامعه‌شناسی دانشگاهی نتیجه می‌گیرد که روایت اول و دوم دانش اجتماعی دینی با جامعه‌شناسی سر منازعه دارد و روایت‌های سوم و چهارم و پنجم می‌توانند بدون منازعه به تعامل انتقادی با جامعه‌شناسی متعارف بپردازند. با این همه این مقاله مدلل می‌کند که روایت ششم از دانش اجتماعی دینی با جامعه‌شناسی منازعه ندارد و عرصه عمومی جامعه ایران به حضور هر دو نوع تبیین دینی و علمی (از جمله جامعه‌شناختی) نیاز دارد …👈برای مشاهده آنلاین و دانلود می‌توانید به لینک زیر سر بزنید:. علامه. ...
  • گزارش تخلف