شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


📝📝📝جدیدترین گزارش سالانه سازمان بین المللی شفافیت با عنوان «شاخص ادراک فساد» و با موضوع رتبه کشورهای جهان در فسادزدایی

✅ سازمان بین‌المللی شفافیت در گزارشی جدید رتبه کشورهای جهان در فسادزدایی را منتشر کرد. در این رتبه‌بندی، ۱۷۶ کشور از لحاظ فساد اداری مورد سنجش قرار گرفته‌اند و مشخص شده است؛ در‌حالی‌که شفافیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به‌شدت تنزل یافته، نمره ایران دو نمره بهبود یافته است.. ✅ در گزارش امسال، ایران توانسته است با کسب نمره ۲۹ از ۱۰۰ در میان ۱۷۶کشور در جایگاه ۱۳۱ قرار گیرد. این سازمان همچنین نسبت به دور باطلی که بین فساد، توزیع نابرابر قدرت و توزیع نابرابر ثروت در کشورهای جهان در چرخش است، هشدار داد …✅سازمان بین‌المللی شفافیت طبق روال هر ساله خود گزارشی را در مورد میزان فساد در کشورها منتشر کرده است. در گزارش امسال با عنوان «شاخص ادراک فساد ۲۰۱۶» که براساس نظرسنجی از ۹ موسسه و بیش از ۱۵۰۰ نفر تهیه شده، مشخص شده است که برخی از کشورها در سال گذشته میلادی موفق شدند وضعیت خود را در مبارزه با فساد بهبود ببخشند و برخی دیگر در این راه از قافله عقب مانده‌اند.. ✅ بر اساس این گزارش اما هیچ کشوری موفق نشده است نمره کامل را در شاخص ادراک فساد (CPI) به‌دست آورد به این معنا که هیچ کشوری در جهان عاری ا ...
  • گزارش تخلف

📝ما همه مقصریم؛ در نقد عاطفه گرایی افراطی برای کولبران. پویافر

🖋در میان عاطفه گرایی شدیدی که پیرامون «رنج کولبرها» شکل گرفته، روایتهای مستند و غیر مستندی مثل ویدیوهای کوتاه از برخورد عوامل مرزبانی با کولبران منتشر شده است. اما کولبر و مأمور مقابله با آن تنها بازیگران کوچکی از این صحنه هستند. صحنه‌ای که باید در یک چارچوب دور از عاطفه گرایی صرف و با تحلیلی ساختاری دیده شود تا بتوان درک بهتری از آن داشت.۱⃣کولبر آنی است که برای تأمین معیشت خود مجبور است بارهای سنگین را به دوش بکشد تا نانی سر سفره ببرد. او بار قاچاق را در گذر از پیچ و خمهای کوهستانهای برف گیر و صعب العبور و با وجود تمام تبعات منفی که برای اقتصاد داخلی دارد، بر دوش خود از آن سوی مرزها به این سوی مرز می‌آورند. آنها تعطیلی بنگاه‌های تولیدی داخلی را نمی‌خواهند، اما تعطیلی ممر معیشت خود را هم نمی‌خواهند؛ فقط نانی می‌‌خواهند که سر سفره ببرند. و فعلا در جامعه‌ای که خودشو همه اجزایش در ایجاد این ساختار «قاچاق زا» - دخالت دارند، این نان، «قاچاقی» سر سفره او می‌رود. کولبر معلول ساختار سیاسی اقتصادی ناکارآمدی است که نمی‌تواند/ نمی‌خواهد زمینه قاچاق را از بین ببرد. او همچنین معلول گروه‌های قاچاقچی ...
  • گزارش تخلف

✅ شجاعت خوردن «سیب سوم» را داشته باش!. مهران صولتی.. 🌱حکایتی قدیمی وجود دارد که می‌گوید:

«گرسنه‌ای در اتاقی اسیر شده بود و تنها سه سیب داشت، سیب اول را کارد می‌زند و می‌بیند که کرم زده است، سیب دوم را نیز کارد زده و می‌بیند باز هم کرم در داخل آن است، به سیب سوم که می‌رسد چراغ اتاق را خاموش می‌کند و در تاریکی شروع به خوردن سیب می‌نماید». خوردن بی پروای سیب سوم می‌تواند تفسیرهای متفاوتی را برانگیزد؛ حماقت، غفلت، هراس از دست دادن تنها اندوخته یک انسان گرسنه و …اما از سوی دیگر خوردن سیب در تاریکی می‌تواند واجد معانی مثبت و دلهره آمیزی هم داشته باشد؛ لحظه استیصال و میل به مقاومت، جستجوی بارقه‌ای از امید در ظلمات، نوید رهایی به رغم تجارب شکست آلوده قبلی و بالاخره گشودن راهی در بن بست ناامیدی …در روزگاری که دوگانه‌ها بر دست و پای همگان بندنهاده و پیشاپیش ما را به برگزیدن یکی فرامی خوانند، سیب سوم می‌تواند تجسم «گرفتن تصمیم در شرایط عدم تصمیم!» باشد (تعریف دریدا از سیاست). انقلاب هایی از جنس سال ۵۷ هم معمولا همان سیب‌های سوم هستند؛ تبلور شورآفرین یک اراده جمعی که همه را مسحور خود می‌کند، شوق گشودن راهی ناگشودنی همراه دیگران، نوعی قمار عاشقانه با فرجامی نامشخص که تنها لذت اندیشیدن ...
  • گزارش تخلف

در جواب به سوال کسی که می‌گوید فلسفه به چه کار می‌آید جواب باید ستیزه جویانه باشد

چرا که پرسش کنایه آمیز و نیش دار است. فلسفه نه به دولت خدمت می‌کند و نه به کلیسا که هردو دغدغه‌های دیگری دارند. فلسفه به خدمت هیچ قوه‌ی مستقری در نمی‌آید. کار فلسفه ناراحت کردن است. فلسفه‌ای که هیچکس را ناراحت نکند و با هیچکس ضدیت نورزد فلسفه نیست. کار فلسفه آزردن حماقت است,فلسفه حماقت را به چیزی شرم آور تبدیل می‌کند. فلسفه کاربردی ندارد جز افشا کردن پستی‌های اندیشه در تمامی اشکالش,آیا جز فلسفه رشته‌ای هست که به نقد تمامی رازآمیزگری ها,هر خاستگاه و هدفی که داشته باشند همت گمارد؟ …✍🏻ژیل دلوز. 📖نیچه و فلسفه …🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

✅ «به من خیره نشوید، من بدنم را دوست دارم». ✍🏻فردین علیخواه (جامعه شناس)

اختلال بدشکلی بدن (BDD) یا «خودزشت انگاری» وضعیتی است که فرد به شکلی وسواسی از قسمتی؛ یا تمام ظاهر خود ناراضی است و باعث بروز اختلال در روابط اجتماعی او می‌شود. قضاوت هایی که فرد درباره بدنش دارد و نیز قضاوت هایی که دیگران دربارۀ اندام او دارند از جمله موارد مورد توجه برخی جامعه شناسان است. سوالهای مطرح در این سنخ مطالعات عبارتست از اینکه قضاوت ما درباره بدنمان چگونه شکل می‌گیرد؟ چگونه برای بدن «استانداردسازی» می‌شود و رسانه‌ها در فرایند چه نقشی دارند؟ طبق تحقیقات، «خودزشت انگاری»؛ در زنان بیشتر مشاهده می‌شود. آنان عموما به دلیل «خوش اندام جلوه کردن» نگران وضع بدن خود هستند و به همین دلیل گرفتار رژیم‌های لاغری متعدد و روش‌های گوناگون مدیریت بدن می‌شوند تا مبادا چاق به نظر آیند و منزلت اجتماعی شان کاهش یابد. چاقی قصه جالبی دارد. جامعه شناسان نشان داده‌اند که برای مثال در تاریخ کشورهای اروپایی، زمانی که دسترسی به غذا برای همه اقشار جامعه آسان نبود «چاقی» مایۀ کسب منزلت اجتماعی می‌شد، ولی در دوران معاصر و با دسترسی بیشتر مردم به غذا، قصه بر عکس شده است. در قرن بیستم برخی از فعالان اجتماعی ...
  • گزارش تخلف

من نمی‌کنم. ✍🏻آیدین سیارسریع

آن موقع که بچه بودم برایم سوال بود چرا دعواهای پدر و مادرم ساعت‌ها طول می‌کشد. گاهی آنقدر طول می‌کشید که وسطش آنتراکت می‌دادند و به ساعت هایشان نگاه می‌کردند و غرغرکنان می‌گفتند پس چرا این نماینده گینس نمیاد؟ و بعد دوباره دعوا را شروع می‌کردند. پارت دوم دعوا نیمه مربیان بود. یعنی از آن ور حسن آقا دوست بابا، پدر را کوچ (coach) می‌کرد و می‌گفت مبادا کوتاه بیایی، یک بار که به این زن‌ها رو بدی تا آخر عمر سوارتن. از آن طرف هم معصومه خانم مربی مادر در حالی که گوشه رینگ با آب معدنی و حوله‌ای بر دوش بازوهای مادر را ماساژ می‌داد می‌گفت: خر نشی عذرخواهی کنی، تا آخرش برو من پشتتم! وقتی به مدرسه رفتم دیدم شرایط فرق می‌کند. مثل خانه نبود که هیچکس بابت اشتباهش از دیگری عذرخواهی نکند. حقیقتش اولین بار در مدرسه بود با فرهنگ عذرخواهی آشنا شدم. ...
  • گزارش تخلف