شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


نهال شدن جوانه‌ی خواهی در ایران: نگاهی به روی داد ۲۰ دی ۱۳۹۵. ✍حسن محدثی

تشییع پرشکوه هاشمی رفسنجانی در ۲۰ دی ۱۳۹۵ قدردانی مردم را از سیاست مداری منعکس می‌سازد که در بزنگاهی تاریخی و در آخرین نماز جمعه‌اش، هم صدا با مردم به عمل کرد حاکمان در ایران انتقاد کرد و از آن پس در کنار مردم قرار گرفت و هر چه بیش‌تر در میان آنان مقبولیت پیدا کرد. نقدهای فراوانی به عمل کرد هاشمی رفسنجانی وارد است که در جای خود می‌بایست بدان‌ها پرداخته شود. به نظر می‌رسد میل به اسطوره سازی از او ناشی از تأثرات مقطعی پس از مرگ او است. با این همه، نباید از خاطر ببریم که هاشمی رفسنجانی از خود با پیوستن به مردم در بزنگاه تاریخی ۱۳۸۸ و پس از آن اعاده‌ی حیثیت کرد. حاکمان در برابر جنبش دموکراتیک مردم که مهم‌ترین شعار‌های شان ناظر به صیانت از رأی شان بود (شعارهایی نظیر «رأی من کو؟» و «رأی ما رو پس بدید»، «رأی ما رو دزدیدن، دارن باهاش پز میدن») راه بی اعتنایی و بی توجهی به خواست مردم را در پیش گرفتند و خواستند راه جنبش آنان را سد کنند و طریق سرکوب در پیش گیرند و روز ۹ دی را علم کردند و در سال‌های متمادی پس از ۱۳۸۸ از مرگ جنبش سخن گفتند. با این حال، گزارش‌های مشارکان اغلب حاکی از آن است که مردم ...
  • گزارش تخلف

‌راد در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛.. مردم نگران جامعه و اقدامات تندروها در دوران هستند

صداوسیما خبر فوت آیت‌الله را با تاخیر و سردی منتشر کرد … جامعه از فوت آقای هاشمی احساس یک خلاء کرد و اینکه یک وزنه برای برقراری تعادل و حفظ میانه‌روی در جامعه از دست رفته است …سیدمحمدامین قانعی‌راد (‌شناس) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره نوع واکنش جامعه ایران به درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و تاثیر رسانه‌ها بر نحوه این واکنش گفت: …در مسئله واکنش به فوت آیت‌الله ‌رفسنجانی می‌توان گفت جامعه پیش‌گام‌تر از رسانه‌ها بود و واکنش جامعه به این فقدان ارتباطی به کارکرد رسانه‌‌ها و پوشش این اتفاق ندارد. در حقیقیت هم در سطح خرد که مناسبات رو در روی آدم‌ها را شامل می‌شود و هم در فضای مجازی و شبکه‌‌های اجتماعی بلافاصله بعد از اطلاع جامعه و مردم از رخ‌داد فقدان آقای هاشمی واکنش‌ها آغاز شد و تازه بعد کم‌کم رسانه‌های به صورت کلان‌تر و گسترده‌تری از قوت آقای هاشمی سخن گفتند و این اتفاق را تحلیل کردند. این‌طور نبود که رسانه‌ها بر واکنش مردم نسبت به فوت آیت‌الله هاشمی تاثیر گذاشته باشند و حتی برعکس به نظر می‌رسد نحوه واکنش مردم بر نوع پوشش خبری این رخداد سایه انداخت …او سپس پرداخت صداوسیما به فوت آق ...
  • گزارش تخلف

🌱هنجارهای اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی مجازی را جدی بگیریم🌱.. دکتر فردین (جامعه شناس)

در دنیای واقعی با کسی روابط رسمی دارید در تلگرام هم با او رسمی باشید. اگر در دنیای واقعی او را «خانم» یا «آقای» خطاب می‌کنید نمی‌شود بدون هیچ زمینه یا اتفاق خاصی، در تلگرام او را عزیزم، جون، فدات و غیره خطاب کنید. -گاهی اوقات نوشتن بهتر از بکار بردن نشانه‌ها (استیکرها) است. مثلا این پیام که «الان من خیلی خوشحالم» در مقایسه با «😄» اثر گذار‌تر است. اینطور نیست؟. -گاهی اوقات در گروهها، دو نفر در مورد موضوعی صحبت می‌کنند که صرفا به خود آنها مربوط است. دلیلی ندارد که سایر اعضای گروه هم شاهد این گفتگو باشند. -همینکه از خبر یا مطلبی خوشتان آمد فورا آنرا برای دیگران ارسال نکنید. قبل از ارسال از خودتان سوال کنید آیا این خبر حقیقت دارد؟ ...
  • گزارش تخلف

«تازه‌به‌دوران رسیده‌ها»

بر اساس تعریف لغت نامه آکسفورد تازه به دوران رسیده به فردی گفته می‌شود که بدون داشتن پشتوانه صحیح یا زحمت متناسب با نتیجه به مال یا مقامی برسد. به کلام دیگر به فردی گفته می‌شود که به تازگی وارد یک طبقه اجتماعی می‌شود یا شخصی که از طبقه اجتماعی پایین به صورت ناگهانی سرمایه دار یا قدرتمند می‌گردد. ناصر فکوهی جامعه شناس برجسته کشور نظر خود را در زمین کالاهایی که نو کیسه‌ها خریداری می‌کنند اینگونه بیان می‌کند: سیستم اقتصادی حاکم بر جهان برای یک کالا تنها یک منشا ندارد. مصرف فخرفروشانه و نمایشی به گروه خاصی از کالا مانند خودرو، لباس، لوازم خانگی و لوازم آرایشی مربوط است. به نظر می‌رسد قشر نوکیسه چون به لحاظ فرهنگی جز طبقه پایین جامعه هستند پولی که به دست می‌آورند بیشتر صرف کالاهای لوکس می‌کنند. غافل از اینکه برای تغییر جایگاه اجتماعی و اقتصادی خود که از آن فراری هستند بهتر است تولید کننده باشند و به جای کالاهای مصرفی لوکس، کالاهای سرمایه‌ای خریداری نمایند. می‌توان دانش یا کالا تولید کرد و سرمایه‌های ماندگار خریداری کرد و به راستی قدرتمند شد. یک کودک روستایی از طبقه فرهنگی ضعیف را در نظر بگی ...
  • گزارش تخلف

غالبا فکر می‌کردم که اگر مجبورم می‌کردند در تنه درخت خشکی زندگی کنم و در آنجا هیچ مشغولیتی جز نگاه کردن به آسمان بالای سرم نداشته

آنجا هم به انتظار گذشتن پرندگان و یا به انتظار ملاقات ابر‌ها، وقت خود را می‌گذراندم، مثل اینجا در زندان که منتظر دیدن کراوت‌های عجیب وکیلم هستم و همانطور که در دنیای آزاد، روز شماری می‌کردم که شنبه فرا برسد و اندام ماری را در آغوش بکشم … درست که فکر کردم، من در تنه یک درخت خشک نبودم و بدبخت‌تر از من هم پیدا می‌شد، وانگهی، این یکی از عقاید مادرم بود و آن را غالبا تکرار می‌کرد که «انسان، بالاخره به همه چیز عادت می‌کند» …📚بیگانه. 📚آلبر کامو …🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

امکان‌های ناشناختۀ ما: «فهمیدن موقعیت دیگری». های ما برای تنظیم مناسبات خود با دیگران، بسیار است

کوشش برای «فهمیدن موقعیت دیگری» از جملۀ این امکان هاست. ولی چه بسا ما از این امکان نهفته در اقلیم ذهن خود غافل هستیم. «فهم موقعیت دیگران» را شاید رویکردی پدیدارشناسانه به امور انسانی واجتماعی نام بنهیم یا شاید نگاهی مردم شناختی …ما به طور انعکاسی، شرطی شده‌ایم و به طرز ناخودآگاهی عادت کرده‌ایم که مرتب از موضع ومنظر خود، دربارۀ دیگران قضاوت می‌کنیم. قضاوت به مثابۀ سعیی برای بازنمایی آثار وپیامدهای امور انسانی، البته تا یک اندازه، واجد کاربردهایی است. به نظم اجتماع بشری و به تعادل میدان نیروها و انرژی‌ها کمک می‌کند و جریانی از مبادلۀ میان ذهنی فراهم می‌آورد. اما این قضاوت معمولا از حالت متقارن ومتوازن ومتعارفش به در می‌رود و به شکلی از خشونت ذهنی دربارۀ دیگری در می‌آید. خشونتی که با انواع شقوق مذهبی یا ایدئولوژیک وحتی اخلاقی وغیرآن شکل می‌گیرد؛ در اشکال قدیمی یا جدیدش …می توانیم به جای این همه قضاوت زیادی دربارۀ دیگران، قدری نیز آنها را بفهمیم. آنها را در همان موقعیت واقعی خودشان بفهمیم که چه بسا آن موقعیت را یکسره نیز خود اختیار نکرده‌اند … «کوشش برای فهمیدن دیگری» یعنی اینکه چه معانی و ...
  • گزارش تخلف

بخش دوم (ادامه مطلب قبل).. بدین ترتیب، خطیب به شرایط سخت سخن گفتن‌اش اشاره کرد

یک‌بار نیز وقتی مردم شعار می‌دادند گفت که من دارم خواسته‌های شما را از شما بهتر می‌گویم و بدین ترتیب، آنان را به آرامش و سکوت دعوت کرد. او هم‌چنین از رنجیده شدن مراجع تقلید و علمای دین سخن گفت و تأکید کرد که ما نباید کاری کنیم که بیگانه‌ها به ما بخندند و در نقش راه‌نمای ما ظاهر شوند. خلاصه، خطیب نماز جمعه به‌گونه‌ای سخن گفت که مردم معترض از او انتظار داشتند؛ او فقط از ابطال انتخابات سخن نگفت. با این خطبه‌ها هاشمی فرصتی فراهم کرده بود برای پیوند میان حاکمان و مردم معترض. هر گز این خطبه‌های او از یاد مخاطبان اش نمی‌رود. او پیش از این ده‌ها بار خطبه خواند اما هیچ یک در یاد نمانده بود.. 🖊حسن گیلوایی …. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

نماز جمعه‌ی نهایی ‌رفسنجانی. 🖊حسن

ضمن تسلیت به همه‌ی کسانی که از آیت الله هاشمی رفسنجانی خاطرات مثبتی دارند، یادی می‌کنم از آخرین نماز جمعه‌ی وی. برای ارزیابی و انتقاد از مجموعه‌ی عمل کرد وی ان شاء الله فرصت کافی خواهیم داشت. نماز جمعه‌ای که در آخرین جمعه‌ی تیرماه ۱۳۸۸ با امامت هاشمی رفسنجانی برگزار شد، نیز نماز مقاومت بود. مردم معترض یک صدا شعار می‌دادند: «هاشمی هاشمی سکوت کنی خائنی»! با خود می‌گفتم خطیب چه کار سختی دارد. او می‌خواهد چه کند؟ خطیب بر سر بزنگاه انتخاب قرار گرفته است: طرف مردم یا طرف دیگر. خطیب سرانجام سخن گفتن آغاز کرد، در حالی که دل‌ها سخت می‌تپید. این بار، سخنان اش را مردم به گوش جان می‌شنیدند. ...
  • گزارش تخلف