شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


من از آن تافته‌های جدا بافته نبودم که هر توهینی را ببخشایم، اما همیشه در آخر کار آن را از یاد می‌بردم

آن کس که تصور می‌کرد که من از او نفرت دارم چون می‌دید که با لبخندی صمیمی به او سلام می‌گویم غرق در شگفتی می‌شد و نمی‌توانست باور کند. در این حال، بر حسب خلق و خوی خودش، یا بزرگواریم را تحسین و یا بی غیرتی‌ام را تحقیر می‌کرد، بی آنکه فکر کند که انگیزه‌ی من ساده‌تر از این‌ها بوده است، من همه چیز حتی نام او را از یاد برده بودم …📚سقوط. 🖊آلبر کامو …🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

ماده ۱۶ -شهروندان برای مشارکت و نظارت در فرآیند انتخابات، برخورداری از امکانات و امتیازات دولتی (ازجمله

یارانه، تبلیغات رادیوئی، تلویزیونی و مانند اینها)، بهره‌مندی از کمکهای مردمی و سایر روشهای تأمین. هزینه‌های انتخاباتی، شکایت و اعتراض به تخلفات انتخاباتی نزد مقامات صلاحیت‌دار، از حقوق برابر برخوردارند …. ‌شهروندی. علامه. ...
  • گزارش تخلف

بارت به مثابه پرتقال تامسون، فوکو به مثابه انار ساوه!

(در وصف حال امروز نشر، ترجمه و آثار جدید) …وقتی پای صحبت برخی از ناشران می‌نشینیم، به خصوص وقتی با ناشرانی سروکار داریم که باور دارند موی خود را در چاپخانه‌ها سفید کرده‌اند، وقتی با آنها درباره لزوم داشتن چشم انداز‌ها و سیاست هایی در ترجمه و تالیف صحبت می‌کنیم و نیاز به آنکه اندکی از نیروهای تحصیلکرده برای انتخاب کارها، بازبینی آنها و ویرایش بهتر و عرضه با کیفیت‌تر تامل کنند، اغلب جز پاسخی تکراری مبنی بر آن نداریم که اولا: این کار «هیچ سودی» در بر ندارد و نمی‌شود آن را به مولف و مترجم سپرد. البته، اینکه «نشر سودی در بر ندارد» را می‌توان حتما از افزایش ده‌ها برابری تعداد ناشران در طول سال‌های گذشته درک کرد: گروه از فداکارترین مردم ما صف کشیده‌اند تا کار فرهنگی بدون سود بکنند. اما اینکه چنین کاری از مولف و مترجم و متخصص بر نمی‌آید، اغلب مرا به یاد شخصیت یک سریال تلویزیونی در نقش یک غرفه دار ثروتمند میدان تره بار می‌اندازد که با لهجه غلیظ تهرانی اش، «آقای مهندس» کشاورزی، جوانی را که بعدها معلوم می‌شد نوه‌اش است، دست می‌اندازد که حالا حالا مانده تا بفهمد پرتقال و موز و خیار و انار چیست، چط ...
  • گزارش تخلف

در خصوص اگاهی گفتاری معتقد است آگاهی گفتاری به توانایی توصیف کنش‌ها با واژه‌ها نیاز دارد و نوعی کنش گفتاری به شمار می‌آید، اما آگا

گیدنز برای این نوع آگاهی اهمیت بیشتری قایل است، زیرا به کردار و عملکرد در کنش عملی و نه زبانی بیشتر توجه دارد. همچنین گیدنز می‌کوشد عاملیت را از نیتها جدا سازد، زیرا می‌خواهد تاکید کند که کنشهای اجتماعی غالبا به نتایجی می‌انجامد که با نیت اصلی کنشگران تفاوت دارند. عوامل انسانی با نیتهای خاصی در ذهن وارد صحنه روابط متقابل اجتماعی می‌شوند ولی ای بسا به مسیرهایی کشانده می‌شوند که آنها را از هدف اصلی و اولیه‌شان بسیار دور می‌سازد و به نتایجی بر خلاف انتظار اولیه‌شان می‌رسند. گیدنز مهمترین معیار تشخیص عاملیت در کنشگران را قدرت تاثیرگذاری بر جهان اجتماعی می‌داند. از نظر او عامل بدون قدرت معنایی ندارد و کنشگری گه قدرت تاثیرگذاری‌اش را از دست داده‌باشد، دیگر یک عامل به شمار نمی‌آید …از کانال علی‌رضا … شناسی علامه. ✏ کانال تلگرام و اینستاگرام:. ...
  • گزارش تخلف

شاخص‌هایی برای اصلاح سبک زندگی ایرانیان

دکتر محمود ‌القلم.۱- کتاب خواندن و مناظره کردن: نمی‎پذیرم که میانگین ایرانیان پولی برای کتاب خریدن ندارند. چرا که ایرانیان برای غذا و تفریح پول به اندازه کافی دارند ولی برای مطالعه و ارتقای سطح فکری پول خرج نمی‎کنند. انسان از آنجا که احساس نیاز می‏کند کتاب می‏خواند و یا به مناظره‌ها گوش می‌کند. احساس نیاز است که انسانها را رشد می‏دهد. این آگاهی در جامعه باید رشد یابد و افراد از خود بپرسند آیا نیازی به کتاب خواندن دارند یا نه. فرهنگ شفاهی در ایران احساس بی نیازی به کتاب را تقویت کرده است و فکر می‎کنیم فقط باید گوش دهیم و نباید بخوانیم و مطالعه کنیم و این نخواندن هم فکر، هم رفتار، هم خلقیات و هم انرژی ‏ای که باید برای تغییر بگذاریم را به حالت انجماد رسانده است. هرکس که به وجدان خودش رجوع کند این نتیجه را می‎گیرد که بی تردید سطح و کیفیت فرهنگ عمومی ما ظرف ۱۰ سال گذشته کاهش یافته است. طی این مدت ادب، تربیت، مدنیت و سطح اجتماعی تقلیل یافته و سطح اعتماد کم شده است. یک دلیلش این است که به مصرف‏گرایی و کاهش مطالعه و مناظره روی آوردیم و سطح فکرمان را ارتقاء نمی‌بخشیم. ...
  • گزارش تخلف

راهکارهای اصلاح افکار برای ‌یافتگی. در دانشگاهی که مناظره و بحث و گفتگو نیست جامعه رشد نخواهد کرد

برای اینکه فکرمان اصلاح شود باید نسبت به تمام موضوعاتی که مبتلا‌ به آن هستیم در فضاهای مناظره‌ای قرار گیریم. اگر قرار باشد بلندگوی اندیشه و فکر فقط نزد دولت باشد هیچ امری اصلاح نخواهد شد. جهان همیشه هابزی بوده و خواهد بود. هیچ لذتی بالاتر از قدرت و سمت و منصب و تسلط بر دیگران نیست چه دموکراسی حاکم باشد چه نباشد. حوزه قدرت حوزه لذت و کیف است. ۳۰۰ سال تاریخ اندیشه سیاسی چنین به ما می‌گوید. جامعه باید آگاهی و تشکل پیدا کند. با آرامش، استدلال، منافع گروهی و صنفی، جامعه می‌تواند روابطی معقول میان خود و سیاستمداران ایجاد کند. به عنوان مثال، مردم ما باید آگاهی پیدا کنند که به فرد و اداها و فیگورهای فرد، رأی ندهند بلکه به فکر و برنامه و آینده‌نگری رأی دهند. ...
  • گزارش تخلف

در ﻣﻴﺎﻥ ﻫﻤﻪ ی ﺁﺭﻣﺎﻥﻫﺎی، ﺁن‌که ﺍﺩﻋﺎی ﺧﻮﺷﺒﺨﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﺟﺎﻣﻌﻪ بشری ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺧﻄﺮﻧﺎکتر ﺍﺳﺖ

ﺗﻼﺵ ﺑﺮﺍی ﺑﺮﭘﺎیی ﺑﺮ ﺭﻭی ﺯﻣﻴﻦ، همیشه ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﮐﺴﺎنی ﮐﻪ میﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ، قاﺩﺭﻧﺪ بشرﻳﺖ ﺭﺍ ﮐﻨﻨﺪ، ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎی ﺧﻄﺮﻧﺎکی ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﺳﺎﺳﺎ ﺭﺅﻳﺎی ﺳﺎﺧﺘﻦ بهشت ﺑﺮ ﺭﻭی ﺯﻣﻴﻦ، ﺭﻭﻳﺎی ﺧﻄﺮﻧﺎکی ﺍﺳﺖ، ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺪتی ﺑﺎﻭﺭ می‌کنند ﮐﻪ ﺣﻖ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺗﻌﺪﺍﺩ بی‌شماری ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺷﺮﻭﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮﺩﺍﺭﻧﺪ،. ﺗﺎ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﺳﻌﺎﺩتمند ﮐﻨﻨﺪ …🖊کارل پوپر. 📔جامعه باز و دشمنان آن. ‍ ‍‌. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

کنفوسیوس زنی را دید که درکنار گوری نشسته وگریه می‌کند.. از علت گریه او پرسید.. زن گفت: پدرشوهرم در

اینجا بوسیله ببری کشته شد و نیز شوهرم و فرزندم به همان سرنوشت دچار شدند.. کنفوسیوس گفت:. در اینصورت،. چرا در چنین جای خطرناکی مانده‌ای؟!. زن گفت: در اینجا حکومت عادل و رئوفی وجود دارد. کنفوسیوس به. شاگردانش گفت:. این سخن را در ذهن خود بسپارید و بدانیدکه حکومت ستمکار، از ببر درنده‌تر است …. منبع: کانال آشنایی با ادیان …. ...
  • گزارش تخلف

🎓 تأملی دوباره بر ایده «تجاری‌سازی علوم انسانی» با نگاهی فرا انتقادی

🖋چندی پیش که ایده تجاری سازی علوم انسانی برای حل مشکل اشتغال دانش‌آموختگان این رشته‌ها در کشور مطرح شد، واکنشهای انتقادی زیادی از سوی اساتید و پژوهشگران این رشته‌ها به ویژه جامعه شناسان در پی داشت. آنها طرح چنین ایده‌ای را صرفا منحرف کردن ماهیت و هدف علوم انسانی با توجیه ایجاد درآمد اقتصادی و اشتغال برای این رشته‌ها دانستند، آن هم در حالی که جامعه به خوبی نتوانسته از پتانسیل این رشته‌ها و متخصصان آنها در شکل صحیح آن استفاده کند. این انتقاد از آن رو در جای خود صحیح است که اساسا غلبه نگاه مهندسی (هم به معنای غلبه نگاه مدیران مهندس و هم غلبه هدف مهندسی کردن همه چیز) در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی از جمله در علم، سابقه طولانی دارد و برخی از مدیران کلان کشور با ساده انگاری واقعیت اجتماعی و فرهنگی سعی در تقلیل آن به یک مکانیزم ساده از عوامل قابل کنترل و دستکاری دارند. ✅اما فراتر از نگاهی انتقادی صرف به تعمیم ایده تجاری سازی به عنوان یک نسخه واحد برای کل علوم انسانی، می‌توان به دو ظرفیت اجتماعی موجود در کشور برای نقش آفرینی دانش آموختگان علوم انسانی و اجتماعی نیز اشاره کرد. این دو ظرفیت مناسب، ...
  • گزارش تخلف

آقو ما به دنیا اومدیم انقلاب شد. حرف زدیم جنگ شد. راه رفتیم کودتا شد

رفتیم مدرسه جنگ تموم شد. درس خوندیم هی نظاموی آموزشی عوض شد. رفتیم دانشگاه کنکور ول شد. رفتیم سربازی معافیت آزاد شد. رفتیم سر کار مملکت تحریم شد. خواستیم ازدواج کنیم طلا گرون شد. گفتیم بریم خارج پاسپورتمون دیپورت شد. الانم اینترپل دنبالمونه، هه هه هه هه یعنی له لهماااا. با این شرایط که پیش میره آقو فکر کنم مشکل از ما باشه،. ...
  • گزارش تخلف

جاهل‌ها بشتابند …، واژه‌ای شاید بیش از اندازه «شیک» برای گروهی از آدم هایی باشد که این روزها در جنگل فضای مجازی و بربعضی «سایت‌های

در ماه‌های پیش از انقلاب ۱۳۵۷، وقتی در خیابان‌های اطراف دانشگاه راه می‌رفتی، برخی از این جاهل‌ها را می‌دیدی، که خود را نماینده این و آن فکر و رویکرد، مطرح می‌کردند، گاه چهارپایه‌ای زیر پا می‌گذاشتند و داد سخن می‌دادند و گاه همچون هذیان زده‌ها در کوچه و خیابان فحش‌های رکیک نثار مخالفان «فکری» خود می‌کردند. تمایل جامعه ما به جاهل منشی (که در دوره دهه ۱۳۴۰، پروژه‌ای امنیتی و متعلق به ساواک بود که با گروهی از رسانه‌ها نظیر تلویزیون، سینما، روزنامه‌ها و مجلات زرد به اجرا در آمد) در سال‌های بعد برغم انقلابی اجتماعی که اخلاق را شعار مرکزی خود قرار داده بود، ادامه یافت. در ماه‌های اول انقلاب، روزنامه‌ها در بسیاری موارد، در مقالات و نوشتارهای خود از لحنی «جاهل منشانه» که خود آن را «مردمی» می‌نامیدند، استفاده می‌کردند. در این میان گروهی از «روشنفکران» که عمدتا در دو جناح مخالف قرار می‌گرفتند و تلاش داشتند با حکومت فاصله بگیرند، با ریشه‌ای که از جاهلیسم حزب توده از یک سو و جاهلیسم احزاب فاشیستی (نظیر سومکا) از سوی دیگر داشتند، بار دیگر سنت جاهلیسم «قلمی» را آغاز کردند که همگی بزودی در شور و فشاره ...
  • گزارش تخلف

مردم در صورتی به شما احترام می‌گذارند یا از شما فرمان می‌برند که محتاجتان باشند

این اخلاق و روحیه عموم مردم در همه جای دنیاست. تا وقتی برای شما حرمت و عزت قائل می‌شوند که گرسنه باشند و نان‌شان دست شما باشد. حکومت اگر مردم را گرسنه و دست‌به‌دهن نگه ندارد، یا پاچه‌اش را می‌گیرند یا تحویلش نمی‌گیرند …📚دموکراسی یا دموقراضه. 📝مهدی شجاعی …. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔶 حاشیه‌ای بر نشست تبارشناسی و نقدنظری نظریه‌های جامعه شناختی محمدعلی همایون کاتوزیان 🔶 …✍

(بخش دوم) …. 🔸 برخلاف آنچه که بارها در جلسه توسط دکتر و دیگر سخنرانان و حضار مطرح شد من هرگز منکر امکان انباشت پذیری علم و تاثیرپذیری یک دستگاه نظری از پیشینیان خود نیستم. من هم واقفم که نظریه در خلاء شکل نمی‌گیرد و همین طور منکر خدمات کاتوزیان بر جامعه علمی ایران نیستم. اما فضای علمی و میدان نقد تعارف بردار نیست. مدام می‌گویم علوم انسانی ما دچار فقر نظریه_پردازی است و از غربی‌ها و امریکایی‌ها تقلید می‌کنیم و از ترجمه فراتر نرفته‌ایم. 🔸 باید در نظر داشت که یکی از راه‌های اصلی نظریه پردازی و برون رفت از فقر نظریه پردازی نقد و بررسی دقیق و بدون تعارف نظریه‌ها است و نه اینکه همچون دکتر سعیدی به دلیل ارادت شخصی بر دکتر کاتوزیان دیگران را متهم به و یا کنیم. از این کلی گویی‌ها نمی‌توان بر فقر نظریه پردازی فائق آمد اگر به تعبیر ایشان دکتر که بعنوان و در حوزه که عمری را در این راه سپری کرده کاتوزیان را نفهمیده است، شایسته است در فضای علمی ابتدا با دقیق گفته شود که جناب دکتر رحمانیان شما که این بخش از نظریه کاتوزیان را چنین نقد می‌کنید، نشان می‌دهد که فهم تان از نظریه کاتوزیان به نظر مطابق با آ ...
  • گزارش تخلف

🔶 حاشیه‌ای بر نشست تبارشناسی و نقدنظری نظریه‌های جامعه شناختی محمدعلی همایون کاتوزیان 🔶 …✍

(بخش اول). جلسهو نظریه‌های جامعه شناختی امروز یکم دی ماه در سالن انجمن جامعه شناسی در دانشگاه تهران برگزار شد. این جلسه از ساعت ۱۳ الی ۱۸ طول کشید. باوجود اعلام قبلی محوری نشست به سخنران، سخنرانی استادان محترم پیرامون محور پیشنهادی تنظیم نشده بود و هریک از مدعوین از منظری مختلف سعی درنقد کاتوزیان داشتند. البته یکی از سخنرانان بیشتر درمقام دفاع برآمد. این گونه نقد تفاوتی را بین این جلسه و جلساتی که قبلا در مجامع مختلف برگزار شده بود را نمایان نمی‌کرد. نقدهایی را که در این جلسه مطرح شد را با سیری گذرا در فضای مجازی به کرار می‌توان یافت، خصوصا این که برخی از این سخنرانان خود بصورت شفاهی در برخی سخنرانی‌های قبلی خود و یا در مقالات و کتاب‌های خود آنها را قبلا به تفصیل بیان کرده بودند. اما من (مصطفی عبدی) با وجود این جریان حاکم برجلسه سعی کردم نقدی را که قبلا در هنگام دعوت از استادان محترم برای حضور در جلسه بعنوان محور جلسه برای آن‌ها بیان کرده بودم را بیان کنم. یعنی نقد نظری از این نگاه که کاتوزیان 🎯 🔍تا چه حد بدیل و نو است و می‌توان نظریه متفاوت و یا حتا سخنی فراتر از مباحث طرح شده توسط در ...
  • گزارش تخلف