شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


معتقد است که در کلیه مناسبات انسانی مندرج است همین طور هم مبارزه برای کسب قدرت و و در نتیجه دیالکتیک کنترل فقط به صرف انسان بودن ه

این جنبه از کنش یعنی قدرت به ساختارهای سلطه منجر میشود که موجب سیطره بر مردم به شکل نهادهای سیاسی می‌شود که آن هم منجر به پیدایی نهادهای اقتصادی میشود. گیدنز می‌گوید سامان یافتگی یکی از پیامدهای ناخواسته کنش است. در ضمن ما باید به شیوه مقید شدن در زمان و مکان به وسیله کنش و نطام‌ها توجه کنیم. چیزی که هست مفهوم نظام در تفکر گیدنز با ابهام و پیچیدگی زیادی همراه است و حداقل من تعریف مشخصی برایه ارایه از آن نیافتم …. کانال علی‌رضا …. جامعه شناسی علامه. ✏ کانال تلگرام و اینستاگرام:. ...
  • گزارش تخلف

🔶 فایل صوتی (۱) نشست: تبارشناسی و نقدنظری نظریه‌های جامعه شناسی محمدعلی همایون کاتوزیان

🔹 سخنرانان: علی اصغر سعیدی/ حمیدعبداللهیان/ ابوالفضل دلاوری / مصطفی عبدی / داریوش رحمانیان. 🔸 یکم دیماه ۱۳۹۵
  • گزارش تخلف

🔶 فایل صوتی (۲) نشست: تبارشناسی و نقدنظری نظریه‌های جامعه شناسی محمدعلی همایون کاتوزیان

🔹 سخنرانان: علی اصغر سعیدی/ حمیدعبداللهیان/ ابوالفضل دلاوری / مصطفی عبدی / داریوش رحمانیان. 🔸 یکم دیماه ۱۳۹۵
  • گزارش تخلف

در انقلاب‌های موفقی از قبیل انقلاب فرانسه جمعیت طغیان کرده بیش از کسانی که حامی و مدافع نظام کهن بودند، دانش و آگاهی داشتند

هر جا که این شرط بر آورده نشود انتقال قدرت با موانع و دشواری هایی رو برو خواهد شد و چه بسا که هرگز نتواند بهبودهایی را پدید آورد. در این مورد شک است که آیا مردم هاییتی از زمانی که از نفوذ فرانسه رهایی یافته‌اند سعاتمند‌تر شده‌اند یا خیر …📚آزادی و سازمان. 🖊برتراند راسل …🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔹چرا از هر حادثه ناگوار، روایتی طنزگونه می‌سازیم؟.. ✍ مهران صولتی

🌱ماجرا از واقعه اسید پاشی شروع شد. آغاز شکل گیری یک پدیده در شبکه‌های اجتماعی؛ استحاله یک حادثه دردناک به شوخی حاصل از طنازی‌های مکتوب و تصویری! بازخورد مثبت این دگردیسی نمادین موجب گسترش سریع آن به سایر عرصه‌ها شد؛ قضیه اقدام به تجاوز در فرودگاه جده، اختلاس‌های متعدد و بالاخره ماجرای سعید طوسی. در همه این وقایع شاهد شکوفایی خلاقیت طنزپردازان این سرزمین و فراموشی یک درد اجتماعی، به بهای نشاندن لبخند بر سیمای شهروندان هستیم. کمتر جامعه‌ای را می‌شناسیم که در مواجهه با هتک حرمت، تجاوز و تعرض به حقوقش از چنین مکانیسم دفاعی بهره برده باشد. چرا به اینجا رسیده‌ایم؟ شاید بتوان مفروضات زیر را به عنوان پاسخ ذکر کرد:.۱⃣زبانی نافذ، تاثیر گذار و پرکشش در بیان نارسایی‌های -است. زبانی که می‌کوشد با گریز از بیان صریح، از پی گیری‌های حقوقی بعدی قدرت مصون مانده و در عین حال پیام خود را به جامعه منتقل کند..۲⃣ایران امروز یک جامعه خسته و فرسوده است. بحران‌های بیکاری، اعتیاد، طلاق، شکاف طبقاتی، بی اعتمادی و سقوط سرمایه اجتماعی و … آن را به مرز استیصال و سرگردانی رسانده است. ...
  • گزارش تخلف

فرمول پیشنهادی دکتر ‌القلم برای تغییرسبک زندگی

فرمول پیشنهادی من برای سبک از یک طرف اصلاح افکار و روش‌های جامعه است و از طرف دیگر کارآمدی و نظارت قوی دستگاه‏‌های اجرایی کشور است که باید فضای دوطرفه و پویا با جامعه را فراهم کنند. کانون این اصلاح هم ترویج است تا اینکه همه در اثر این مناظره‌‏ها بتوانند افکارشان را ارتقاء دهند و تلقی‏‌شان از زندگی را تغییر دهند و این قدر به دنبال مادیات و امکانات و مناصب نباشند. به عنوان کسی که تاریخ ایران را قدری خوانده این را یک مشکل تاریخی می‎دانم که بخصوص در قرن اخیر داشته‌ایم و هنوز در شرایط فعلی هم وجود دارد؛ یعنی تلقی مادی از زندگی اما با یک صورت و ویترین اخلاقی و معنوی و با واژگانی که باطن عملی کمتری دارند. عبور از غرایز به فکر و اندیشه در سرزمینی که از کانون‌های بنیادی جهانی است امری است حیاتی. نزدیک کردن ذهن و بیان اخلاقی به عمل، انتقال از مصرف‌گرایی به تولید و خلاقیت و وارد کردن فرهنگ در زندگی، مهمترین نکات در تغییر سبک زندگی ایرانی است … …🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

حرف دقیقا این است که وقتی کشتار انتزاعی بی‌نام و نشان هزاران نفر را تحمل می‌کنیم ولی موارد منفرد نقض حقوق بشر را محکوم می‌شماریم

چرا باید جنایت کیسینجر را در هنگام صدور دستور بمباران نقطه به نقطه‌ی کامبوج که منجر به مرگ ده‌ها هزار تن شد سبک‌تر از کسانی بدانیم که مسئول ویرانی برج‌های دوقلو [ی مرکز تجارت جهانی] بودند؟ آیا علت این نیست که ما قربانی نوعی «فریب اخلاقی» هستیم؟ جزئیات حادثه‌ی هولناک ۱۱ سپتامبر در رسانه‌ها ارائه شد ولی تلویزیون الجزیره را به‌خاطر نشان دادن صحنه‌های کوتاهی از نتایج بمباران فلوجه توسط ایالات متحده و به اتهام همدستی با تروریست‌ها محکوم کردند …. 📚خشونت. 🖊اسلاوی ژیژک …. شناسی علامه. ✏ کانال تلگرام و اینستاگرام:. ...
  • گزارش تخلف

🔹 نیازمند خوانش جدیدی از «تختی» هستیم!.. ✍ مهران صولتی

🌱 امروز هفدهم دی ماه مصادف با سالگرد ورزشکار اخلاق مدار و مردم دار مرحوم غلامرضا تختی هستیم. در طول ۴۸ سال گذشته بخشی از حافظه جمعی ما ایرانیان معطوف به ذکر خصائل فردی و جوانمردی‌های ورزشی تختی بوده است و البته اظهار تاسف عمیق نسبت به افول ارزش‌های اخلاقی در جامعه امروز ایران. اما به نظر می‌رسد خوانش‌های فردی از خصایل این اسطوره نتوانسته چندان برای بهبود اخلاق در جامعه موثر باشد، از همین رو نیازمند خوانشی اجتماعی از نقش تختی برای ایران امروز هستیم. به نظر می‌رسد بهره گیری از دستگاه تحلیلی جامعه شناس شهیر فرانسوی؛ پی یر بوردیو می‌تواند در این زمینه تبیین‌گر باشد. بوردیو سرمایه‌های موجود در زندگی اجتماعی را به چهار دسته اقتصادی، فرهنگی، نمادین (منزلت) و اجتماعی (پیوند) تقسیم می‌کند. به نظر می‌رسد جامعه ایران هم اکنون در چنبره دو سرمایه اقتصادی (پول) و سرمایه نمادین (منزلت ناشی از مصرف) گرفتار آمده و روز به روز شاهد استحاله بیشتر ارزش‌های اجتماعی به منافع فردی می‌باشد. در چنین شرایطی تنها تاکید بیشتر بر سرمایه اجتماعی می‌تواند راه گشای معضلات ناشی از فردیت بدون جامعه در ایران امروز باشد. ...
  • گزارش تخلف

تنهاست زیرا هیچ کس وظیفه‌ای به گردن او نگذاشته است

باری – این خود یکی از همان تناقض هاست – او نمی‌تواند خودش را آزاد کند، بی آنکه دیگران هم آزاد شده باشند. زیرا هر فردی اهداف خاص خودش را دارد که نظام حاکم آنها را از او ربوده است و بی خویشتنی تا طبقه حاکم نیز ادامه پیدا کرده است و اعضای این طبقه نیز برای اهداف غیرانسانی کار می‌کنند که متعلق به خودشان نیست، یعنی به طور بنیادی برای کسب سود بیشتر. بدینسان روشنفکر که تناقض خاص خود را به عنوان بیان فردی تناقض‌های عینی تلقی می‌کند، همبسته هر فردی است که برای شخص خود و برای دیگران بر ضد این تناقض‌ها مبارزه می‌کند …📚در دفاع از روشنفکران. 🖊ژان پل سارتر …. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف