جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ 🔹 آن کس که کار میکند حق زندگی دارد و آن کس که حاصل کار و زحمت دیگران را صاحب میشود و به عیش و عشرت میپردازد، باید نابود شود. اگر نان هست، همه باید بخورند و اگر نیست، همه باید گرسنه بمانند و همه باید بکوشند تا نان به دست آید. اگر آسایش و خوشبختی هست، برای همه باید باشد و اگر نیست برای هیچکس نمیتواند باشد!. ✍🏻 کوراغلو و کچل حمزه|صمد بهرنگی. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ ✅ داشتن تخت پرستیژ میآورد.. 🖋فردین علیخواه 🔸بسیار پیش آمده است که وقتی به نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون داخلی میرویم افرادی را میبینیم که به هنگام خرید ست مبلمان، علاوه بر اینکه بارها بر روی آن مینشینند و خود را به طرف چپ یا راست آن سر میدهند تا راحتی آنرا ارزیابی کنند؛ گهگاه چند متری از آن فاصله میگیرند و از زوایای مختلف به مبل خیره میشوند. آنان؛ هم از نگاه خود و هم از نگاه اطرافیانشان بارها به مبل نگاه میکنند تا تصوری از قضاوت دیگران بدست آوردند. اینکه آیا این مبل بیانگر شأن یا پرستیژ دلخواه آنان خواهد بود یا نه؟ آیا این مبل همان پیامی را که آنان در ذهن شان مرور میکنند به دیگران منتقل خواهد کرد یا نه؟. 🔸 این روزها، به ویژه در بین طبقه متوسط شهری، چیدمان داخلی خانه اهمیت فراوانی یافته است. در جامعه سنتی، چیدمان داخلی خانه از نسلهای پیشین به نسل فعلی انتقال مییافت و نسل فعلی هم آنرا به نسل بعدی منتقل میکرد. در جامعه جدید اما، سبک چیدمان داخلی خانه بیانگر سلیقۀ میزبان و در نگاهی کلیتر، سبک زندگی اوست. مکانها دارای هویت اند و فضای داخلی خانه به عنوان یک مکان از این امر مستثنی نیست. در واقع افراد از طریق سبک چیدمان وسای ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ▫️ قامت تفکر و سقف آزادی. 🖋 محمد باقر تاج الدین ♈️در جامعهای که قامت تفکر و همت مردم کوتاه باشد، سقف آزادی هم به همان نسبت کوتاه میشود (داستایفسکی-رمان بیچارگان) …✅واقعیت این است که این سخن داستایفسکی که قامت تفکر و همت مردمان یک جامعه تعیین کننده سقف آزادی آن جامعه است بسیار محل تأمل و تعمق دارد. بسط و گسترش آزادی در هر جامعهای بستگی تام و تمام به میزان و سطح تفکر و کوششهای فکری و عقلانی مردمان آن کشور دارد. مردمانی که تنها به نان و معاش میاندیشند وب رای به دست آوردن لقمه نانی در رنج و عذابند و تمام هستی و زندگی شان تبدیل به این شده است که چگونه شکم خویش را سیر نگه دارند و از گرسنگی در امان بمانند لاجرم نمیتوان از چنین مردمانی انتظار داشت که خواهان آزادی باشند چرا که به گفته آبراهام مازلو روان شناس انسان گرا اینان هنوز در خانه اول از هرم نیازهای خویش یعنی رفع نیارهای فیزیولوژیک (زیستی) ماندهاند و دیگر گامی به پیش نمیتوانند بنهند. این مردمان باید که نیازهای زیستی خویش را رفع کنند تا از مرگ و نابودی رهایی یابند و آن گاه نسبت به رفع نیازهای امنیت اقدام کنند و سپس به رفع نیارهای اجتماعی همت بگمارند. پس از آن است که به نیازهای ا ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ✅ سرمایهداری برای زنده ماندن نیاز به دولت رفاه دارد. نقد لیبرالیستی به دولتهای رفاه 🖋 اکونومیست | ترجمه: شیوا آقایی. 📍 در اسطورههای هر دو طیف چپ و راست، دولت رفاه را کار سوسیالیسم میدانند. بااینحال، بیشترین تعهد را به سنت فکری لیبرالیسم دارد. طراح نسخه انگلیسی آن یعنی ویلیام بوریج نمیخواست از قدرت دولت برای خودش استفاده کند و نکته در این بود که به مردم امنیت بدهیم تا آن زندگی را که میخواهند انتخاب کنند؛ و اصلاحطلبان لیبرال معتقد بودند که با بیمه کردن مردم در برابر برخی از مخاطرات تخریب خلاق، دولتهای رفاه، حمایت دموکراتیک از بازارهای آزاد را تقویت میکند …🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۹/۰۸ 🔰 عدم اعتماد اجتماعی ریشه درماندگی پیام رسانهای داخلی. 🖋 رحیم زایرکعبه | دکترای جامعهشناسی بعد از کشاکشهای بسیار بین پیام رسانهای داخلی و تلگرام بالاخره پیام رسانهای داخلی از مبارزه با تلگرام درماندند و میدان را به آن واگذار کردند. پیام رسانهای داخلی علت عمده این امر را در پوسته ایرانی تلگرام یعنی تلگرام طلایی میدانند که موجب از دست رفتن مشتریان آنها شد. هر چند این عامل در جای خود میتواند درست و موثر باشد؛ اما عامل تعیین کننده نیست. عامل تعیین کننده را باید در عدم اعتماد مردم جامعه به پیام رسانهای داخلی دانست. نبود اعتماد به یک رسانه مایه افول و شکست رسانه است. چرا که اعتماد اجتماعی هست که موجب مشارکت اجتماعی برای یاری رساندن به تحقق یک فکر یا پدیده میگردد. حسن ظن، هسته مرکزی اعتماد اجتماعی افراد نسبت به یکدیگر و یا به سازمانها و نهادهاست. اعتماد اجتماعی امری مبتنی بر تجربه هست. یعنی اگر افراد در رفتارهای گذشته یک فرد یا یک سازمان مشکلی از تجربه کنند، دیگر نمیتوان از آنها انتظار داشت که در زمان کنونی به آن اعتماد کنند. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۸ 🔰 «من درد مشترکم، لطفا مرا شیر نکن!». 🖋 سعید کشاورزی 🌿 میدانیم که یکی از راههای بسیج کمکها، انتشار اخبار و آگاهیبخشی عمومی نسبت به یک امر دردناک است. یعنی فرد یا افرادی با خبررسانی یک وضعیت نامناسب، تلاش میکنند تا در جهت بهبود آن وضعیت تلاش کنند. این موضوع، در حالت عادی، امری رایج و البته تا حد زیادی سودمند است.. 🌿 مشکل از آنجا شروع میشود که در طی یک فرآیند پیچیده که من آن را فرآیند «منفعلسازی» مینامم، انتشار خبر به لحاظ ذهنی از قالب یک «وسیله» تغییر مکان داده و بر جای «هدف» مینشیند. به این معنا که در ذهن افراد، نشر خبر، به مثابه یک کنشگری فعال درآمده و بدین ترتیب، جای مسئولیت شهروندی آنها را میگیرد. در واقع، طی این فرآیند، با تلقین نوعی کنشگری دروغین، افراد یک جامعه اثرزدایی میشوند. این وضعیت به لحاظ درونی زمانی بیشتر تقویت میشود که کنشگری فعالانهی واقعی، توام با هزینههای زمانی، مادی و معنوی برای کنشگران باشد. در اینزمان است که ذهن ما نیز همگام و همدست با فرآیندهای بیرونی منفعلسازی، به شکلی ریاکارانه، دائما حس فعالبودن را به ما القا کرده تا بتواند احساس آسودگی خیالی در ما ایجاد کند …🌿 فرآیند منفعلسازی اثرات غیرقاب ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۲ ۱۳۹۷/۰۹/۰۷ ✅ تاریخ بیتوجهی به برنامهریزی. 🖋 رضا امیدی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) 📍 بیش از صد و ده سال از تلاش جامعه ایرانی برای مشروط کردن قدرت و تاسیس نهاد قانونگذاری میگذرد و تقریبا به همین میزان از تنظیم اولین لایحه بودجه کشور برای نظم و نسق دادن به دخل و خرج حاکمیت سپری میشود. هرچند اولین وزیر مالیه پیش از آنکه مجال یابد لایحه را به مجلس تحویل دهد ترور شد، چراکه مشروطهخواهان بودجه را ابزاری میخواستند برای شفافیت و پاسخگویی حاکمیت. از زمانی که نخبگان ایران برای برنامهریزی دورخیز کردند تا تنظیم و تصویب اولین برنامه در بهمن ماه ۱۳۲۷، حدود دو دهه زمان گذشت و امروزه هفت دهه از تدوین اولین برنامه میگذرد. هفت دهه پرفراز و فرود، هم در ساحتهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران و هم در نهاد برنامهریزی. نسبت نهاد برنامهریزی با حاکمیت همواره یکی از چالشهای اساسی در این هفت دهه بوده است. نهاد برنامهریزی در بحبوحه جشن اول نفتی (ابتدای دهه ۱۳۵۰) به شخص اول مملکت هشدار داد که این جشن، بوی خون میدهد، اما این هشدار نهتنها شنیده نشد که میل شاهانه به تعطیلی نهاد برنامه به دلیل مخالفت با منویات او ختم شد. موضوعی که در جشن دوم نفتی در دهه ۱۳۸۰ محقق شد و نهاد برنامهریز ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۷ 🔸 انعطاف پذیری پنهان و محاسبه ناپذیر در حقوق زنان. 🖋 سیمین کاظمی 🔻پیاده از کنار یک ایستگاه دوچرخه عمومی رد میشدم، که به فکر افتادم، بروم از متصدی آن یک دوچرخه بخواهم، ببینم چه واکنشی نشان میدهد و چه میگوید. با تردید و در حالی که جوابهای احتمالی را در ذهن مجسم میکردم، به در اتاقک نزدیک شدم. بر خلاف انتظارم یکی از متصدیها زن بود. گفتم یک دوچرخه میخواهم، به زنها دوچرخه میدهید؟ با خوشرویی گفت بله حتما" بفرمایید. با تردید پرسیدم مطمین هستید؟ مشکلی نیست؟! گفت نه، هیچ مشکلی نیست. ذوق زده و متحیر و خوشحال تشکر کردم و گفتم فقط آمده بودم سوال کنم، فعلا لازم ندارم.. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۱۴ ۱۳۹۷/۰۹/۰۶ 🔰 انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی برگزار میکند:.. 🔺خشونت علیه زنان 📍گفتگو پیرامون کتاب مهارتهای زندگی برای زنان خشونت دیده. با حضور مؤلف کتاب: شهربانو قهاری. 🗓 ۷ آذر، ساعت ۱۲ الی ۱۴. 📌 دانشکده علوم اجتماعی، سالن ارشاد. جامعه شناسی علامه ۲۰:۳۳ ۱۳۹۷/۰۹/۰۵ 🔸 ندیدنها و نشنیدنهای ساختاری و سیستماتیک. 🖋 محمد باقر تاج الدین ✅ ندیدنها و نشنیدنهای ساختاری و سیستماتیک از سوی سیاستگذاران و کارگزاران جامعه به جایی رسیده است که گویی سالها و بل دهه هاست که دیگر نمیتوانند روندها، تحولات، تغییرات، مسائل و پدیدههای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه را به درستی ببینند و بشنوند. ضمن این که بود و باش و زندگی مردم جامعه به درستی دیده نمیشود صدای آنان هم به خوبی شنیده نمیشود. صداهای خاموش جامعه (منظور حاشیه نشینان و مطرودین و محرومین جامعه است که به دلیل در اختیار نداشتن فرصتها و امکانات لازم برای رساندن صدای خود به ساختار سیاسی جامعه هیچ گاه نتوانستند و نمینوانند اعلام موجودیت کنند و صدای خود را به گوش آنان برسانند) به کنار، حتی صدای روشنفکران و متفکران و اندیشمندان و صاحبنطران جامعه که بعضا این جا و آن جا کوشش میکنند درباره مشکلات و مسائل گوناگون اجتماعی و اقتصادی و سیاسی تحلیلهای خود را ارئه کنند هم عموما نشنیده گرفته میشود و گویا گوش شنوایی برای شنیدن این سخنان وجود ندارد. از زبان ملک الشعراء بهار باید گفت که:. بیست سال افزون زدم داد وطن، نشنید کس تازه از نو میزنم داد وطن، من با کی ام؟. همچو بلبلگر هزار ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۷ ۱۳۹۷/۰۹/۰۵ 🔹مالکیتهای عمومی واگذارشده؛ ضرورت بازنگری و بازگرداندن.. ✍🏻 رضا امیدی 🔸از اردیبهشتماه ۱۳۷۰ و در راستای برنامههای کوچکسازی دولت، هیئت وزیران مصوب کرد که ۳۳ درصد از سهام قابل واگذاری بنگاههای تولیدی دولتی به کارکنان و کارگران آن واگذار شود. در اوایل سال ۱۳۷۱ بهدلیل ضعف بورس در این فرایند، هیئت وزیران مصوبۀ پیشین را اصلاح، و امکان واگذاری بنگاهها از طریق مزایده و مذاکره را فراهم کرد. در اسفندماه ۱۳۷۲ شورای اقتصاد مصوبهای را گذراند که بهموجب آن سهام بنگاههای دولتی به مدیران همان بنگاهها واگذار شود. یکی از پیامدهای چنین مصوبهای این بود که تنها در سال ۱۳۷۵ حدود ۶۰ شرکتی که به روش مذاکره واگذار شدند، مدیرانی در قیمتگذاری نقش داشتند که خود خریداران بنگاه بودند! در این ۶۰ مورد بسیاری از داراییها و موجودی انبار شرکت نادیده گرفته میشد. در همین دینامیزم، بعضا شرکتهایی صوری یا مؤسسات خیریهای تأسیس میشد و شرکت موضوع واگذاری با قیمت بسیار پایین واگذار میشد.. 🔸مصداقهای زیادی از این نوع واگذاریها که در مطبوعات کشور انعکاس داشته، در کتاب «توسعۀ ایران: نقدی بر گذشته، راهی بهسوی آینده» آمده است. این کتاب در سال ۱۳۸۰ منتشر شده است. انتصاب مدیران خودی برا ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۵ ✅ سیاست فرهنگی زلزله+فایل صوتی. 🖋 نعمتالله فاضلی 📍 دکتر فاضلی در این سخنرانی به تحلیل سیاست فرهنگی زلزله میپردازد و معتقد است فقدان چنین سیاست فرهنگی باعث بی تاثیر شدن فعالیتها و اقدامات مربوط به زلزله شده است …سیاست فرهنگی زلزله به معنای مجموعه فعالیتها و اقداماتی است که در زمینه بحران زلزله انجام میشود تا نوعی نظم نمادین و تصور اجتماعی از فاجعه و زلزله در میان مردم، جامعه و مدیران و همه نهادها و سازمانهای مربوط به زلزله شکل بگیرد که بتواند زلزله را با کمترین پیامدهای مادی و معنوی همراه سازد …طبق تحقیقات و گزارشهای موجود نوعی آشفتگی و ناکارآمدی در همه فعالیتهای امدادی پس از زلزله وجود داشته است …مسالههای مطرح شده در تحقیقات تاکنون تعین اجتماعی نیافتهاند؛ یعنی گزارهها و احکام ما درباره زلزله منجر به هدایت عملی سیاستها و برنامهها و فعالیتهای گروههای مختلف نشده است …🔸 ادامه نوشته و فایل صوتی در 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۸ ۱۳۹۷/۰۹/۰۴ ▫️ اعتصاب به مثابه لحظهی آگاهی/رهایی. 🖋 عنایت چرزیانی.. یک: اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه میتواند نمونهی شاخصی از یک رخداد اجتماعی باشد رخدادی که در سطوح محلی، پیامی فرا محلی دارد و به اصطلاح مشتی ست از نمونهی خروار وقتی که نقاطی از مناسبات تولید دچار بحران هایی از قبیل اختلاسهای فردی یا زوال پروژههای کاری میشوند، رخدادهایی از این قبیل که دامنهی اعتراضی و اعتصابی چندین ساله دارند، میتوانند زنهاری به سطوح کلانتر باشند که در صورت هم-آمد رخدادهایی از این قبیل ممکن است میدانهای اجتماعی بزرگتری دچار توقف و ایستایی گردند، بدین معنا که هرگاه در موقعیتی از کلیت یک ساز و کار اقتصادی و یا اجتماعی خلل و فرجی هر چند محلی و کوچک ایجاد میشود امکان لنگ شدن کمیت سطوح کلانتر دور از انتظار نیست (اگرچه میتوانند با متوسل شدن به ماشینهای بعید و خشمگین، آن کلیت انتزاعی را تا حدودی مسون و ایزوله شده باقی گذارند). دو:. امروزه به دلیل عدم دسترسی آسان به منابع اصلی و یا مراکز حقیقی ساز و کارهای قدرت برخی از جامعه شناسان طرح تحقق مطالبات مدنی را از طریق تشکیل مجمعهای محلی پیشنهاد دادهاند چرا که تغییرات کلیتر و بالعکس پوششهای فراگیرتر نمیتوانند شک ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۹/۰۴ 🔲 انواع را بشناسیم خشونت علیه زنان، که از تا ۱۰ دسامبر هر سال به محو این شکل از خشونت اختصاص دارد، شکلی از خشونت بر مبنای جنسیت است که برای محو و از بین بردنش پیش از هر چیزی لازم است که دانش جنسیتی خود را بالا ببریم، کلیشههای جنسیتی را بشناسیم و به دنبال اصلاح باورها و رفتارهای سکسیستی (جنسگرایانه یا جنسیت زده) خود و اطرافیانمان باشیم و بدانیم یک زندگی امن و آرام چه شکلی است و چه چیزهایی در رفتار و گفتار ما و دیگران، باعث سلب این امنیت و آرامش در زندگی میشود. ما باید بدانیم یک موضوع جنسیت محور است و بررسی این شکل از خشونت و انواع مختلف آن، با بررسی خشونت به شکل کلی و عام این مفهوم متفاوت است. اگر عنصر جنسیت را در این مسئله نادیده بگیریم، نه میتوانیم این مسئله مهم را درست بشناسیم و نه میتوانیم برای محو شدنش قدمی برداریم. خشونت علیه زنان، پنج شکل شناخته شده دارد که فرصت خوبیست تا نسبت به شناخت مصادیق این خشونتهای مختلف، حساستر شویم و آگاهی مان را به دیگران هم منتقل کنیم …🔶 خشونت روانی – کلامی: در بین انواع علیه زنان، این شکل از خشونت بالاترین فراوانی را دارد. شاید ارائه تعریفی یک خطی از آن کار سختی ب ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۴ 🔸 شفافیت بودجه و نیروی مردم. 🖋 محمد فاضلی. عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ✅ آنچه در سیاست میگذرد محصول قدرت نیروهایی است که تلاش میکنند رخدادهای سیاست را به نفع خود رقم بزنند. بودجه که شاید بتوان آنرا «سیاسیترین رخداد اقتصادی» هر سال کشور نامید نیز از این قاعده مستثنی نیست. اهمیت بودجه نیز نباید بر مردم ایران پوشیده باشد. بودجه تا اندازه بسیار زیادی سرنوشت نقدینگی، تورم، اصلاح بانکی، صندوقهای بازنشستگی، قدرت خرید مردم، طرحهای عمرانی، بخش خصوصی، اشتغال و حمایت اجتماعی از گروههای ضعیف اقتصادی و اجتماعی را تعیین میکند. ✅ نیروهای سیاسی مختلفی بر شکل دادن بودجه مؤثرند. بودجه دو مقوله اساسی دارد: منابع و مصارف. منابع عمدتا از فروش نفت، مالیات و انواع عوارض (از جمله عوارض گمرکی، و …) حاصل میشود. طبیعی است که بسیاری از مالیاتدهندگان مایلاند از زیر بار آن شانه خالی کنند، و برخی هم اصلا مالیات نمیپردازند. میزان و نوع عوارض هم برای کالاها و گروههای مختلف متفاوت است. ... جامعه شناسی علامه ۰۸:۵۶ ۱۳۹۷/۰۹/۰۴ پول شیء نیست. بلکه رابطهای اجتماعی است …📖 مجموعه آثار. 🖋 کارل مارکس 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۵ ۱۳۹۷/۰۹/۰۳ ✅ مرثیهای بر لاغراندامی یک ترکیب؛ «آموزش و پرورش». 🖋 آرزو رضایی مجاز 📍 تاریخ آموزش و پرورش در ایران، تاریخ پرفراز و نشیب عرقریزانی بوده است؛ آموزشی مختص مردان و با قرائتی ایدئولوگ از فرآیند پرورش، نخستین حقخواهیهای خود را در بزنگاه مشروطه سر داد. سیاسیشدن زنان و مشارکتشان در نهضت ملی، خیلیزود ابعاد دیگری هم یافت و نخستین سهمخواهیها از ایجاد انجمن و تشکیل مدرسه برای زنان را با خود داشت. روزی که «مظفرالدینشاه» قانون اساسی را توشیح کرد، مطبوعهی «مجلس» تقاضای یکزن را در حمایت از آموزش زنان و مشارکت اجتماعی آنها چاپ نمود. این روزنامه، در نوشتهای، «سیدمحمد طباطبایی» را مخاطب قرار داد و خواستار حمایت از مدارس دخترانه شد…. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۶ ۱۳۹۷/۰۹/۰۳ 📑 تحلیل محتوای کتاب فارسی اول دبستان سه کشور.. 🇮🇷 کودک ایرانی «اطاعت» یاد میگیرد 🇩🇪 کودک آلمانی «پیشرفت». 🇨🇳 و کودک چینی «مهرورزی». 🔹 علیرضا عابدین (روان شناس) در پژوهشی به بررسی و تحلیل داستانهای کتاب فارسی کلاس اول در ایران و مقایسه آن با داستانهای کتاب زبان کلاس اول در دو کشور شرقی و غربی یعنی چین، به عنوان نماینده فرهنگ جمعگرا و آلمان، به عنوان نماینده فرهنگ فردگرا پرداخته است …🔸او به این منظور تمامی داستانهای کتاب فارسی اول ابتدایی در ایران، شامل ۵١ داستان منتشر شده در سال ١٣٩١، همچنین ۴۴ داستان از داستانهای کتاب کلاس اول چین و ٢۶ داستان از مجموعه چهار کتاب کلاس اول آلمان را به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب کرده است …🔍 نتایج این پژوهش نشان میدهد. ♻️نیازهای «پیروی» و اطاعت در ایران. ♻️ «پیشرفت» در آلمان. ♻️ و «مهرورزی» در چین، سه نیاز اول و اصلی در سه کشور هستند …🖇 نیاز به «پیروی» و اطاعت به دو نوع «تسلیم» و «احترام» تقسیم شده است …🔹 نیاز «مهرورزی» پرتکرارترین نیاز در چین است که به شدت با ساختار جمعگرای شرقی مطابقت دارد. در مرتبههای بعدی نیاز «فهمیدن» و همچنین نیاز به «ارائه و بیان» در چین قراردارند …🔸به طور خلاصه میتوان گفت کودک چینی به دنبال آن است که مه ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۳ از افلاطون پرسیدند: شگفت انگیزترین رفتار انسان چیست؟. پاسخ داد:.. از کودکى خسته مى شود، براى بزرگ شدن عجله مى کند و سپس دلتنگ دوران کودکى خود مى شود …ابتدا براى کسب مال و ثروت از سلامتى خود مایه مى گذارد،. سپس براى باز پس گرفتن سلامتى از دست رفته پول خود را خرج مى کند …طورى زندگى مى کند که انگار هرگز نخواهد مرد،. و بعد طورى مى میرد که انگار هرگز زندگى نکرده است …آنقدر به آینده فکر مى کند که متوجه از دست رفتن امروز خود نیست،. در حالى که زندگى گذشته یا آینده نیست، زندگى همین حالاست…. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۱۲ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ ✅ سیاستگذاری اجتماعی چیست؟. 🖋 پروفسور لوسیندا پلت (گروه سیاستگذاری اجتماعی LSE) 👥 مترجم: علیرضا چمنزار | ویراستار: شیوا آقایی. 📍 سیاستگذاری اجتماعی به شیوههایی که در سرتاسر جهان برای رفع نیازهای انسانی از قبیل تأمین اجتماعی، آموزش، کار، بهداشت و سلامتی انجام میشود، گفته میشود. همچنین نشان میدهد که چگونه دولتها و جوامع در برابر چالشهای اجتماعی مانند تغییرات جمعیتی و اقتصادی، فقر، مهاجرت و جهانیشدن واکنش نشان میدهند. سیاستگذاری اجتماعی نقشهای مختلفی را تجزیهوتحلیل میکند: نقش دولتهای ملی، نقش خانواده، نقش جامعه مدنی، نقش بازار و نقش سازمانهای بینالمللی که به ارائه خدمات و حمایتهایی در سراسر زندگی فرد (از کودکی تا سالمندی) میپردازد. این خدمات و حمایتها شامل: حمایت از کودکان و خانوادهها، حمایت حفظ سطح درآمد و کاهش فقر، حمایتهای زمان بیکاری و کارآموزی، خدمات آموزش، خدمات مسکن، مستمریهای بازنشستگی و مراقب اجتماعی است. هدف سیاستگذاری اجتماعی شناسایی و پیدا کردن راههای کاهش نابرابری در دسترسی به خدمات و حمایت از گروههای اجتماعی با وضعیتهای اجتماعی و اقتصادی مختلف در میان کشورها است …🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 شده در شماره اول نشری ... ‹ 27 28 29 30 31 32 33 ›
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ 🔹 آن کس که کار میکند حق زندگی دارد و آن کس که حاصل کار و زحمت دیگران را صاحب میشود و به عیش و عشرت میپردازد، باید نابود شود. اگر نان هست، همه باید بخورند و اگر نیست، همه باید گرسنه بمانند و همه باید بکوشند تا نان به دست آید. اگر آسایش و خوشبختی هست، برای همه باید باشد و اگر نیست برای هیچکس نمیتواند باشد!. ✍🏻 کوراغلو و کچل حمزه|صمد بهرنگی. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ ✅ داشتن تخت پرستیژ میآورد.. 🖋فردین علیخواه 🔸بسیار پیش آمده است که وقتی به نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون داخلی میرویم افرادی را میبینیم که به هنگام خرید ست مبلمان، علاوه بر اینکه بارها بر روی آن مینشینند و خود را به طرف چپ یا راست آن سر میدهند تا راحتی آنرا ارزیابی کنند؛ گهگاه چند متری از آن فاصله میگیرند و از زوایای مختلف به مبل خیره میشوند. آنان؛ هم از نگاه خود و هم از نگاه اطرافیانشان بارها به مبل نگاه میکنند تا تصوری از قضاوت دیگران بدست آوردند. اینکه آیا این مبل بیانگر شأن یا پرستیژ دلخواه آنان خواهد بود یا نه؟ آیا این مبل همان پیامی را که آنان در ذهن شان مرور میکنند به دیگران منتقل خواهد کرد یا نه؟. 🔸 این روزها، به ویژه در بین طبقه متوسط شهری، چیدمان داخلی خانه اهمیت فراوانی یافته است. در جامعه سنتی، چیدمان داخلی خانه از نسلهای پیشین به نسل فعلی انتقال مییافت و نسل فعلی هم آنرا به نسل بعدی منتقل میکرد. در جامعه جدید اما، سبک چیدمان داخلی خانه بیانگر سلیقۀ میزبان و در نگاهی کلیتر، سبک زندگی اوست. مکانها دارای هویت اند و فضای داخلی خانه به عنوان یک مکان از این امر مستثنی نیست. در واقع افراد از طریق سبک چیدمان وسای ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ▫️ قامت تفکر و سقف آزادی. 🖋 محمد باقر تاج الدین ♈️در جامعهای که قامت تفکر و همت مردم کوتاه باشد، سقف آزادی هم به همان نسبت کوتاه میشود (داستایفسکی-رمان بیچارگان) …✅واقعیت این است که این سخن داستایفسکی که قامت تفکر و همت مردمان یک جامعه تعیین کننده سقف آزادی آن جامعه است بسیار محل تأمل و تعمق دارد. بسط و گسترش آزادی در هر جامعهای بستگی تام و تمام به میزان و سطح تفکر و کوششهای فکری و عقلانی مردمان آن کشور دارد. مردمانی که تنها به نان و معاش میاندیشند وب رای به دست آوردن لقمه نانی در رنج و عذابند و تمام هستی و زندگی شان تبدیل به این شده است که چگونه شکم خویش را سیر نگه دارند و از گرسنگی در امان بمانند لاجرم نمیتوان از چنین مردمانی انتظار داشت که خواهان آزادی باشند چرا که به گفته آبراهام مازلو روان شناس انسان گرا اینان هنوز در خانه اول از هرم نیازهای خویش یعنی رفع نیارهای فیزیولوژیک (زیستی) ماندهاند و دیگر گامی به پیش نمیتوانند بنهند. این مردمان باید که نیازهای زیستی خویش را رفع کنند تا از مرگ و نابودی رهایی یابند و آن گاه نسبت به رفع نیازهای امنیت اقدام کنند و سپس به رفع نیارهای اجتماعی همت بگمارند. پس از آن است که به نیازهای ا ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ✅ سرمایهداری برای زنده ماندن نیاز به دولت رفاه دارد. نقد لیبرالیستی به دولتهای رفاه 🖋 اکونومیست | ترجمه: شیوا آقایی. 📍 در اسطورههای هر دو طیف چپ و راست، دولت رفاه را کار سوسیالیسم میدانند. بااینحال، بیشترین تعهد را به سنت فکری لیبرالیسم دارد. طراح نسخه انگلیسی آن یعنی ویلیام بوریج نمیخواست از قدرت دولت برای خودش استفاده کند و نکته در این بود که به مردم امنیت بدهیم تا آن زندگی را که میخواهند انتخاب کنند؛ و اصلاحطلبان لیبرال معتقد بودند که با بیمه کردن مردم در برابر برخی از مخاطرات تخریب خلاق، دولتهای رفاه، حمایت دموکراتیک از بازارهای آزاد را تقویت میکند …🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۹/۰۸ 🔰 عدم اعتماد اجتماعی ریشه درماندگی پیام رسانهای داخلی. 🖋 رحیم زایرکعبه | دکترای جامعهشناسی بعد از کشاکشهای بسیار بین پیام رسانهای داخلی و تلگرام بالاخره پیام رسانهای داخلی از مبارزه با تلگرام درماندند و میدان را به آن واگذار کردند. پیام رسانهای داخلی علت عمده این امر را در پوسته ایرانی تلگرام یعنی تلگرام طلایی میدانند که موجب از دست رفتن مشتریان آنها شد. هر چند این عامل در جای خود میتواند درست و موثر باشد؛ اما عامل تعیین کننده نیست. عامل تعیین کننده را باید در عدم اعتماد مردم جامعه به پیام رسانهای داخلی دانست. نبود اعتماد به یک رسانه مایه افول و شکست رسانه است. چرا که اعتماد اجتماعی هست که موجب مشارکت اجتماعی برای یاری رساندن به تحقق یک فکر یا پدیده میگردد. حسن ظن، هسته مرکزی اعتماد اجتماعی افراد نسبت به یکدیگر و یا به سازمانها و نهادهاست. اعتماد اجتماعی امری مبتنی بر تجربه هست. یعنی اگر افراد در رفتارهای گذشته یک فرد یا یک سازمان مشکلی از تجربه کنند، دیگر نمیتوان از آنها انتظار داشت که در زمان کنونی به آن اعتماد کنند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۸ 🔰 «من درد مشترکم، لطفا مرا شیر نکن!». 🖋 سعید کشاورزی 🌿 میدانیم که یکی از راههای بسیج کمکها، انتشار اخبار و آگاهیبخشی عمومی نسبت به یک امر دردناک است. یعنی فرد یا افرادی با خبررسانی یک وضعیت نامناسب، تلاش میکنند تا در جهت بهبود آن وضعیت تلاش کنند. این موضوع، در حالت عادی، امری رایج و البته تا حد زیادی سودمند است.. 🌿 مشکل از آنجا شروع میشود که در طی یک فرآیند پیچیده که من آن را فرآیند «منفعلسازی» مینامم، انتشار خبر به لحاظ ذهنی از قالب یک «وسیله» تغییر مکان داده و بر جای «هدف» مینشیند. به این معنا که در ذهن افراد، نشر خبر، به مثابه یک کنشگری فعال درآمده و بدین ترتیب، جای مسئولیت شهروندی آنها را میگیرد. در واقع، طی این فرآیند، با تلقین نوعی کنشگری دروغین، افراد یک جامعه اثرزدایی میشوند. این وضعیت به لحاظ درونی زمانی بیشتر تقویت میشود که کنشگری فعالانهی واقعی، توام با هزینههای زمانی، مادی و معنوی برای کنشگران باشد. در اینزمان است که ذهن ما نیز همگام و همدست با فرآیندهای بیرونی منفعلسازی، به شکلی ریاکارانه، دائما حس فعالبودن را به ما القا کرده تا بتواند احساس آسودگی خیالی در ما ایجاد کند …🌿 فرآیند منفعلسازی اثرات غیرقاب ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۲ ۱۳۹۷/۰۹/۰۷ ✅ تاریخ بیتوجهی به برنامهریزی. 🖋 رضا امیدی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) 📍 بیش از صد و ده سال از تلاش جامعه ایرانی برای مشروط کردن قدرت و تاسیس نهاد قانونگذاری میگذرد و تقریبا به همین میزان از تنظیم اولین لایحه بودجه کشور برای نظم و نسق دادن به دخل و خرج حاکمیت سپری میشود. هرچند اولین وزیر مالیه پیش از آنکه مجال یابد لایحه را به مجلس تحویل دهد ترور شد، چراکه مشروطهخواهان بودجه را ابزاری میخواستند برای شفافیت و پاسخگویی حاکمیت. از زمانی که نخبگان ایران برای برنامهریزی دورخیز کردند تا تنظیم و تصویب اولین برنامه در بهمن ماه ۱۳۲۷، حدود دو دهه زمان گذشت و امروزه هفت دهه از تدوین اولین برنامه میگذرد. هفت دهه پرفراز و فرود، هم در ساحتهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران و هم در نهاد برنامهریزی. نسبت نهاد برنامهریزی با حاکمیت همواره یکی از چالشهای اساسی در این هفت دهه بوده است. نهاد برنامهریزی در بحبوحه جشن اول نفتی (ابتدای دهه ۱۳۵۰) به شخص اول مملکت هشدار داد که این جشن، بوی خون میدهد، اما این هشدار نهتنها شنیده نشد که میل شاهانه به تعطیلی نهاد برنامه به دلیل مخالفت با منویات او ختم شد. موضوعی که در جشن دوم نفتی در دهه ۱۳۸۰ محقق شد و نهاد برنامهریز ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۷ 🔸 انعطاف پذیری پنهان و محاسبه ناپذیر در حقوق زنان. 🖋 سیمین کاظمی 🔻پیاده از کنار یک ایستگاه دوچرخه عمومی رد میشدم، که به فکر افتادم، بروم از متصدی آن یک دوچرخه بخواهم، ببینم چه واکنشی نشان میدهد و چه میگوید. با تردید و در حالی که جوابهای احتمالی را در ذهن مجسم میکردم، به در اتاقک نزدیک شدم. بر خلاف انتظارم یکی از متصدیها زن بود. گفتم یک دوچرخه میخواهم، به زنها دوچرخه میدهید؟ با خوشرویی گفت بله حتما" بفرمایید. با تردید پرسیدم مطمین هستید؟ مشکلی نیست؟! گفت نه، هیچ مشکلی نیست. ذوق زده و متحیر و خوشحال تشکر کردم و گفتم فقط آمده بودم سوال کنم، فعلا لازم ندارم.. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۱۴ ۱۳۹۷/۰۹/۰۶ 🔰 انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی برگزار میکند:.. 🔺خشونت علیه زنان 📍گفتگو پیرامون کتاب مهارتهای زندگی برای زنان خشونت دیده. با حضور مؤلف کتاب: شهربانو قهاری. 🗓 ۷ آذر، ساعت ۱۲ الی ۱۴. 📌 دانشکده علوم اجتماعی، سالن ارشاد.
جامعه شناسی علامه ۲۰:۳۳ ۱۳۹۷/۰۹/۰۵ 🔸 ندیدنها و نشنیدنهای ساختاری و سیستماتیک. 🖋 محمد باقر تاج الدین ✅ ندیدنها و نشنیدنهای ساختاری و سیستماتیک از سوی سیاستگذاران و کارگزاران جامعه به جایی رسیده است که گویی سالها و بل دهه هاست که دیگر نمیتوانند روندها، تحولات، تغییرات، مسائل و پدیدههای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه را به درستی ببینند و بشنوند. ضمن این که بود و باش و زندگی مردم جامعه به درستی دیده نمیشود صدای آنان هم به خوبی شنیده نمیشود. صداهای خاموش جامعه (منظور حاشیه نشینان و مطرودین و محرومین جامعه است که به دلیل در اختیار نداشتن فرصتها و امکانات لازم برای رساندن صدای خود به ساختار سیاسی جامعه هیچ گاه نتوانستند و نمینوانند اعلام موجودیت کنند و صدای خود را به گوش آنان برسانند) به کنار، حتی صدای روشنفکران و متفکران و اندیشمندان و صاحبنطران جامعه که بعضا این جا و آن جا کوشش میکنند درباره مشکلات و مسائل گوناگون اجتماعی و اقتصادی و سیاسی تحلیلهای خود را ارئه کنند هم عموما نشنیده گرفته میشود و گویا گوش شنوایی برای شنیدن این سخنان وجود ندارد. از زبان ملک الشعراء بهار باید گفت که:. بیست سال افزون زدم داد وطن، نشنید کس تازه از نو میزنم داد وطن، من با کی ام؟. همچو بلبلگر هزار ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۷ ۱۳۹۷/۰۹/۰۵ 🔹مالکیتهای عمومی واگذارشده؛ ضرورت بازنگری و بازگرداندن.. ✍🏻 رضا امیدی 🔸از اردیبهشتماه ۱۳۷۰ و در راستای برنامههای کوچکسازی دولت، هیئت وزیران مصوب کرد که ۳۳ درصد از سهام قابل واگذاری بنگاههای تولیدی دولتی به کارکنان و کارگران آن واگذار شود. در اوایل سال ۱۳۷۱ بهدلیل ضعف بورس در این فرایند، هیئت وزیران مصوبۀ پیشین را اصلاح، و امکان واگذاری بنگاهها از طریق مزایده و مذاکره را فراهم کرد. در اسفندماه ۱۳۷۲ شورای اقتصاد مصوبهای را گذراند که بهموجب آن سهام بنگاههای دولتی به مدیران همان بنگاهها واگذار شود. یکی از پیامدهای چنین مصوبهای این بود که تنها در سال ۱۳۷۵ حدود ۶۰ شرکتی که به روش مذاکره واگذار شدند، مدیرانی در قیمتگذاری نقش داشتند که خود خریداران بنگاه بودند! در این ۶۰ مورد بسیاری از داراییها و موجودی انبار شرکت نادیده گرفته میشد. در همین دینامیزم، بعضا شرکتهایی صوری یا مؤسسات خیریهای تأسیس میشد و شرکت موضوع واگذاری با قیمت بسیار پایین واگذار میشد.. 🔸مصداقهای زیادی از این نوع واگذاریها که در مطبوعات کشور انعکاس داشته، در کتاب «توسعۀ ایران: نقدی بر گذشته، راهی بهسوی آینده» آمده است. این کتاب در سال ۱۳۸۰ منتشر شده است. انتصاب مدیران خودی برا ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۵ ✅ سیاست فرهنگی زلزله+فایل صوتی. 🖋 نعمتالله فاضلی 📍 دکتر فاضلی در این سخنرانی به تحلیل سیاست فرهنگی زلزله میپردازد و معتقد است فقدان چنین سیاست فرهنگی باعث بی تاثیر شدن فعالیتها و اقدامات مربوط به زلزله شده است …سیاست فرهنگی زلزله به معنای مجموعه فعالیتها و اقداماتی است که در زمینه بحران زلزله انجام میشود تا نوعی نظم نمادین و تصور اجتماعی از فاجعه و زلزله در میان مردم، جامعه و مدیران و همه نهادها و سازمانهای مربوط به زلزله شکل بگیرد که بتواند زلزله را با کمترین پیامدهای مادی و معنوی همراه سازد …طبق تحقیقات و گزارشهای موجود نوعی آشفتگی و ناکارآمدی در همه فعالیتهای امدادی پس از زلزله وجود داشته است …مسالههای مطرح شده در تحقیقات تاکنون تعین اجتماعی نیافتهاند؛ یعنی گزارهها و احکام ما درباره زلزله منجر به هدایت عملی سیاستها و برنامهها و فعالیتهای گروههای مختلف نشده است …🔸 ادامه نوشته و فایل صوتی در 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۸ ۱۳۹۷/۰۹/۰۴ ▫️ اعتصاب به مثابه لحظهی آگاهی/رهایی. 🖋 عنایت چرزیانی.. یک: اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه میتواند نمونهی شاخصی از یک رخداد اجتماعی باشد رخدادی که در سطوح محلی، پیامی فرا محلی دارد و به اصطلاح مشتی ست از نمونهی خروار وقتی که نقاطی از مناسبات تولید دچار بحران هایی از قبیل اختلاسهای فردی یا زوال پروژههای کاری میشوند، رخدادهایی از این قبیل که دامنهی اعتراضی و اعتصابی چندین ساله دارند، میتوانند زنهاری به سطوح کلانتر باشند که در صورت هم-آمد رخدادهایی از این قبیل ممکن است میدانهای اجتماعی بزرگتری دچار توقف و ایستایی گردند، بدین معنا که هرگاه در موقعیتی از کلیت یک ساز و کار اقتصادی و یا اجتماعی خلل و فرجی هر چند محلی و کوچک ایجاد میشود امکان لنگ شدن کمیت سطوح کلانتر دور از انتظار نیست (اگرچه میتوانند با متوسل شدن به ماشینهای بعید و خشمگین، آن کلیت انتزاعی را تا حدودی مسون و ایزوله شده باقی گذارند). دو:. امروزه به دلیل عدم دسترسی آسان به منابع اصلی و یا مراکز حقیقی ساز و کارهای قدرت برخی از جامعه شناسان طرح تحقق مطالبات مدنی را از طریق تشکیل مجمعهای محلی پیشنهاد دادهاند چرا که تغییرات کلیتر و بالعکس پوششهای فراگیرتر نمیتوانند شک ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۹/۰۴ 🔲 انواع را بشناسیم خشونت علیه زنان، که از تا ۱۰ دسامبر هر سال به محو این شکل از خشونت اختصاص دارد، شکلی از خشونت بر مبنای جنسیت است که برای محو و از بین بردنش پیش از هر چیزی لازم است که دانش جنسیتی خود را بالا ببریم، کلیشههای جنسیتی را بشناسیم و به دنبال اصلاح باورها و رفتارهای سکسیستی (جنسگرایانه یا جنسیت زده) خود و اطرافیانمان باشیم و بدانیم یک زندگی امن و آرام چه شکلی است و چه چیزهایی در رفتار و گفتار ما و دیگران، باعث سلب این امنیت و آرامش در زندگی میشود. ما باید بدانیم یک موضوع جنسیت محور است و بررسی این شکل از خشونت و انواع مختلف آن، با بررسی خشونت به شکل کلی و عام این مفهوم متفاوت است. اگر عنصر جنسیت را در این مسئله نادیده بگیریم، نه میتوانیم این مسئله مهم را درست بشناسیم و نه میتوانیم برای محو شدنش قدمی برداریم. خشونت علیه زنان، پنج شکل شناخته شده دارد که فرصت خوبیست تا نسبت به شناخت مصادیق این خشونتهای مختلف، حساستر شویم و آگاهی مان را به دیگران هم منتقل کنیم …🔶 خشونت روانی – کلامی: در بین انواع علیه زنان، این شکل از خشونت بالاترین فراوانی را دارد. شاید ارائه تعریفی یک خطی از آن کار سختی ب ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۴ 🔸 شفافیت بودجه و نیروی مردم. 🖋 محمد فاضلی. عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ✅ آنچه در سیاست میگذرد محصول قدرت نیروهایی است که تلاش میکنند رخدادهای سیاست را به نفع خود رقم بزنند. بودجه که شاید بتوان آنرا «سیاسیترین رخداد اقتصادی» هر سال کشور نامید نیز از این قاعده مستثنی نیست. اهمیت بودجه نیز نباید بر مردم ایران پوشیده باشد. بودجه تا اندازه بسیار زیادی سرنوشت نقدینگی، تورم، اصلاح بانکی، صندوقهای بازنشستگی، قدرت خرید مردم، طرحهای عمرانی، بخش خصوصی، اشتغال و حمایت اجتماعی از گروههای ضعیف اقتصادی و اجتماعی را تعیین میکند. ✅ نیروهای سیاسی مختلفی بر شکل دادن بودجه مؤثرند. بودجه دو مقوله اساسی دارد: منابع و مصارف. منابع عمدتا از فروش نفت، مالیات و انواع عوارض (از جمله عوارض گمرکی، و …) حاصل میشود. طبیعی است که بسیاری از مالیاتدهندگان مایلاند از زیر بار آن شانه خالی کنند، و برخی هم اصلا مالیات نمیپردازند. میزان و نوع عوارض هم برای کالاها و گروههای مختلف متفاوت است. ...
جامعه شناسی علامه ۰۸:۵۶ ۱۳۹۷/۰۹/۰۴ پول شیء نیست. بلکه رابطهای اجتماعی است …📖 مجموعه آثار. 🖋 کارل مارکس 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۵ ۱۳۹۷/۰۹/۰۳ ✅ مرثیهای بر لاغراندامی یک ترکیب؛ «آموزش و پرورش». 🖋 آرزو رضایی مجاز 📍 تاریخ آموزش و پرورش در ایران، تاریخ پرفراز و نشیب عرقریزانی بوده است؛ آموزشی مختص مردان و با قرائتی ایدئولوگ از فرآیند پرورش، نخستین حقخواهیهای خود را در بزنگاه مشروطه سر داد. سیاسیشدن زنان و مشارکتشان در نهضت ملی، خیلیزود ابعاد دیگری هم یافت و نخستین سهمخواهیها از ایجاد انجمن و تشکیل مدرسه برای زنان را با خود داشت. روزی که «مظفرالدینشاه» قانون اساسی را توشیح کرد، مطبوعهی «مجلس» تقاضای یکزن را در حمایت از آموزش زنان و مشارکت اجتماعی آنها چاپ نمود. این روزنامه، در نوشتهای، «سیدمحمد طباطبایی» را مخاطب قرار داد و خواستار حمایت از مدارس دخترانه شد…. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۶ ۱۳۹۷/۰۹/۰۳ 📑 تحلیل محتوای کتاب فارسی اول دبستان سه کشور.. 🇮🇷 کودک ایرانی «اطاعت» یاد میگیرد 🇩🇪 کودک آلمانی «پیشرفت». 🇨🇳 و کودک چینی «مهرورزی». 🔹 علیرضا عابدین (روان شناس) در پژوهشی به بررسی و تحلیل داستانهای کتاب فارسی کلاس اول در ایران و مقایسه آن با داستانهای کتاب زبان کلاس اول در دو کشور شرقی و غربی یعنی چین، به عنوان نماینده فرهنگ جمعگرا و آلمان، به عنوان نماینده فرهنگ فردگرا پرداخته است …🔸او به این منظور تمامی داستانهای کتاب فارسی اول ابتدایی در ایران، شامل ۵١ داستان منتشر شده در سال ١٣٩١، همچنین ۴۴ داستان از داستانهای کتاب کلاس اول چین و ٢۶ داستان از مجموعه چهار کتاب کلاس اول آلمان را به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب کرده است …🔍 نتایج این پژوهش نشان میدهد. ♻️نیازهای «پیروی» و اطاعت در ایران. ♻️ «پیشرفت» در آلمان. ♻️ و «مهرورزی» در چین، سه نیاز اول و اصلی در سه کشور هستند …🖇 نیاز به «پیروی» و اطاعت به دو نوع «تسلیم» و «احترام» تقسیم شده است …🔹 نیاز «مهرورزی» پرتکرارترین نیاز در چین است که به شدت با ساختار جمعگرای شرقی مطابقت دارد. در مرتبههای بعدی نیاز «فهمیدن» و همچنین نیاز به «ارائه و بیان» در چین قراردارند …🔸به طور خلاصه میتوان گفت کودک چینی به دنبال آن است که مه ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۳ از افلاطون پرسیدند: شگفت انگیزترین رفتار انسان چیست؟. پاسخ داد:.. از کودکى خسته مى شود، براى بزرگ شدن عجله مى کند و سپس دلتنگ دوران کودکى خود مى شود …ابتدا براى کسب مال و ثروت از سلامتى خود مایه مى گذارد،. سپس براى باز پس گرفتن سلامتى از دست رفته پول خود را خرج مى کند …طورى زندگى مى کند که انگار هرگز نخواهد مرد،. و بعد طورى مى میرد که انگار هرگز زندگى نکرده است …آنقدر به آینده فکر مى کند که متوجه از دست رفتن امروز خود نیست،. در حالى که زندگى گذشته یا آینده نیست، زندگى همین حالاست…. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۱۲ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ ✅ سیاستگذاری اجتماعی چیست؟. 🖋 پروفسور لوسیندا پلت (گروه سیاستگذاری اجتماعی LSE) 👥 مترجم: علیرضا چمنزار | ویراستار: شیوا آقایی. 📍 سیاستگذاری اجتماعی به شیوههایی که در سرتاسر جهان برای رفع نیازهای انسانی از قبیل تأمین اجتماعی، آموزش، کار، بهداشت و سلامتی انجام میشود، گفته میشود. همچنین نشان میدهد که چگونه دولتها و جوامع در برابر چالشهای اجتماعی مانند تغییرات جمعیتی و اقتصادی، فقر، مهاجرت و جهانیشدن واکنش نشان میدهند. سیاستگذاری اجتماعی نقشهای مختلفی را تجزیهوتحلیل میکند: نقش دولتهای ملی، نقش خانواده، نقش جامعه مدنی، نقش بازار و نقش سازمانهای بینالمللی که به ارائه خدمات و حمایتهایی در سراسر زندگی فرد (از کودکی تا سالمندی) میپردازد. این خدمات و حمایتها شامل: حمایت از کودکان و خانوادهها، حمایت حفظ سطح درآمد و کاهش فقر، حمایتهای زمان بیکاری و کارآموزی، خدمات آموزش، خدمات مسکن، مستمریهای بازنشستگی و مراقب اجتماعی است. هدف سیاستگذاری اجتماعی شناسایی و پیدا کردن راههای کاهش نابرابری در دسترسی به خدمات و حمایت از گروههای اجتماعی با وضعیتهای اجتماعی و اقتصادی مختلف در میان کشورها است …🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 شده در شماره اول نشری ...