شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


فقر چیزی است که همه جا سر میکشد،. فقر گرسنگی نیست، عریانی هم نیست،. فقر چیزی را نداشتن است،

ولی آن چیز پول نیست، طلا و غذا هم نیست،. فقر همان گرد و خاکی است که. بر کتابهای فروش نرفته یک کتابفروشی می‌نشیند!. فقر تیغه‌های برنده ماشین بازیافت است،. که روزنامه‌های برگشتی را خورد میکند،. فقر *کتیبه سه هزار ساله ای* است. که روی آن یادگاری نوشته‌اند!. فقر پوست موزی است که از پنجره ماشین. به خیابان انداخته میشود!. ...
  • گزارش تخلف

🔵 ﭘﺮﻓﺴﻮﺭ ﺣﺴﺎﺑﯽ ﻧﻘﻞ ﻣﯽﮐﻨﺪ:. ﺩﺭ ﺳﺎﻟﻬﺎﯼ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺩﺭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﻧﯿﺸﺎﺑﻮﺭ ﻣﺸﻐﻮﻝ

گذﺭﺍﻧﺪﻥ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺧﺪﻣﺖ ﺳﺮﺑﺎﺯﯼ ﺩﺭ ﺳﭙﺎﻩ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺑﻮﺩﻡ. ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺮ ﻣﺎﺷﯿﻦ، ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﮐﺘﺮ ﺩﺭﻣﺎﻧﮕﺎﻩ ﺍﺯ ﺟﺎﺩﻩﺍﯼ. ﻣﯿﮕﺬﺷﺘﯿﻢ، ﮐﻪ ﺩﯾﺪﻡ ﯾﮏ ﭼﻮﭘﺎﻥ ﺍﺯ ﺩﻭﺭ ﭼﻮﺑﺪﺳﺘﺶ ﺭﺍ ﺗﮑﺎﻥ ﻣﯿﺪﺍﺩ ﻭ. ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻣﺎ ﻣﯿﺪﻭﯾﺪ!. ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺩﺭﻣﺎﻧﮕﺎﻩ ﺭﺍ ﻣﯽﺷﻨﺎﺧﺘﻨﺪ. ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺭﺍ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺷﺘﯿﻢ،. ﭼﻮﭘﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺭﺳﯿﺪ ﻭ ﻧﻔﺲﻧﻔﺲﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﺑﺎ ﻟﻬﺠﻪﺍﯼ ﺭﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ﮔﻔﺖ ﺁﻗﺎﯼ ﺩﮐﺘﺮ ﻣﺎﺩﺭﻡ ﺳﻪ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﯿﻤﺎﺭﻩ …. ﺑﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﺎ ﺩﺭﺏ ﻋﻘﺐ ماشین ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺭﻓﺖ ﻋﻘﺐ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻧﺸﺴﺖ. ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺭﺍﻩ ﭼﻮﭘﺎﻥ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺩﯾﺸﺐ ﺍﺯ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﻫﻮﺍﭘﯿﻤﺎ ﺑﻪ ﻓﺮﻭﺩﮔﺎﻩ. ...
  • گزارش تخلف

☑️مفهوم قدرت از نظر میشل فوکو

فوکو معتقد است قدرت در مالکیت دولت، طبقه حاکم و یا شخص خاصی نیست، بر عکس قدرت یک استراتژی است: قدرت نه یک نهاد و نه یک ساختار بلکه وضعیت استراتژیکی پیچیده و کثرت روابط میان نیروها، است. قدرت به سان ظرفیتی برای عمل نیست که در دستان برخی افراد یا گروه‌ها متمرکز شده باشد. بلکه باید آن را به منزله شبکه‌ای از مناسبات دانست که در سراسر جامعه پراکنده و منتشر شده، در نسبت‌ها و اهمیت یافتن مناسبت‌ها، در روابط و تعاملات زبانی و کلامی میان افراد، طبقات و گروه‌های اجتماعی که به روش‌ها و منش‌های گوناگون ابراز می‌شود و همه‌ی افراد در این شبکه کم و بیش درگیرند، چه حاکمان و چه زیردستان، همگی در مسیر اعمال قدرتند. فوکو در قدرت را پیش از هر چیز به منزله کثرت مناسبات نیرو درک می‌کند. مناسباتی که ذاتی عرصه‌ای هستند که در آن اعمال می‌شوند. از نظر او قدرت طرد می‌کند، سرکوب می‌کند، جلوگیری و سانسور می‌کند، قدرت تولید می‌کند. بر پایه نظریات وی قدرت امری بازدارنده نیست، بلکه قدرت امری مولد است و و ذهنیت را تولید می‌کند. منظور فوکو از قدرت نه نیروی پلیسی، بلکه فرهنگی و توانمندی فرهنگی طبقات و گروه مسلط است. مفه ...
  • گزارش تخلف

چیست؟.. مطالعه زندگی اجتماعی انسان، گروه‌ها و جوامع انسانی است

موضوع مطالعة رفتارهای خود ما در مقام موجودات اجتماعی است. فهم شیوه‌های ظریف اما پیچیده و ژرف نحوه انعکاس زمینه‌های وسیع‌تر اجتماعی و تجربی در زندگی‌های فردی ما، سنگ بنای نگرش است.. تفکر یعنی نگریستن از دیدگاهی کلی‌تر و وسیع‌تر به معنای پرورش دادن نحوه نگرش و قوه تخیل است. کار به گفته سی رایت میلز، بستگی به نگرش جامعه شناختی دارد. نگرش جامعه شناختی، بیش از هر چیز، مستلزم آن است که ما بتوانیم با فاصله گرفتن از روال‌های معمول در زندگی‌های روزانه مان بیندیشیم. کار این است که دربارة پیوندهای میان آن چه جامعه از ما می‌سازد و آن چه ما از خودمان می‌سازیم کندوکاو کند. فعالیت‌های ما هم به دنیای اجتماعی پیرامون ما ساخت می‌دهد شکل می‌دهد و در عین حال توسط این دنیای اجتماعی ساخت می‌یابد. مفهوم ساخت اجتماعی یکی از مفاهیم مهم در است. ساخت اجتماعی بیانگر این واقعیت است که زمینه‌های اجتماعی زندگی ما فقط از نظم و ترتیب‌های تصادفی رویدادها و کنش‌ها تشکیل نمی‌شود، بلکه این زمینه‌ها، به شیوه‌های متمایزی ساخت یافته یا الگومند هستند. ...
  • گزارش تخلف

شجاعت در اندیشیدن؛ کلید کسب حقیقت.. کافکا می‌گوید: <هر انسانی برای زیستن محتاج حقیقت است

ولی حقیقت را نمی‌توان از کسی کسب کرد یا خرید. برای آنکه نابود نشوی، باید هر بار آن را، از درون خود، از نو بسازی. >. حقیقت طلبی مستلزم دلیری است. کانت در آغاز رساله روشنگری خود گفته است: [جرأت اندیشیدن داشته باش!] ما آدم‌ها غالبا شجاعت کافی برای رویارویی با حقیقت را نداریم؛ چرا که همیشه دلخواه ما نیست. از قدیم گفته‌اند که <الحق مر>؛ حقیقت تلخ است. نیچه می‌گفت: <توان هر روح را با این سنجه می‌توان سنجید که تاب چه اندازه از حقیقت را دارد و به زبانی روشن‌تر تا چه اندازه نیاز دارد که حقیقت، آبکی و بزک‌شده و شیرین‌شده و تیزی گرفته و دروغ آمیز باشد> …اندیشیدن و حقیقت‌طلبی نوعی مسئولانه زیستن و شجاعت به خرج دادن است. اندیشیدن مستقل و به خودمتکی، غالبا نوعی ستیزندگی با قالب‌های شکل‌گرفته به همراه دارد. از این رو آنکه لذت زندگی شجاعانه را بر زندگی آرام و بی دغدغه ترجیح می‌دهد، رهروی خوبی در جاده حقیقت خواهد بود. ...
  • گزارش تخلف

مجموعه‌ای از میدان‌های اجتماعی کم و بیش مستقلی است که مبارزات طبقاتی در آن‌ها جریان دارد

به نطر بوردیو، تکامل جوامع منجر به ظهور جهان‌ها، حوزه‌ها و میدان هایی می‌شود که تقسیم کار اجتماعی آن‌ها را به وجود آورده است. بر خلاف تقسیم فنی کار که با سازمان تولید مرتبط است، تقسیم کار اجتماعی تمامی زندگی اجتماعی را در بر می‌گیرد، چرا که به واسطه فرایند تفکیک است که کارکردهای دینی، اقتصادی، حقوقی، سیاسی و … از یکدیگر متمایز می‌شوند. هر میدان اجتماعی را می‌توان شبکه یا پیکربندی ای از روابط عینی میان مواضع. کنشگران (یا بازیگران) میدان تعریف کرد … می‌توان مراتبی از شباهت‌های ساختاری و کارکردی میان میدان فلسفه، میدان سیاست، میدان علم، میدان هنر، و ساختار فضای اجتماعی مشاهده کرد: هر یک از میدان‌ها فرادستان و فرو دستان خاص خود و مبارزات خاص خود را دارد که یا برای حفظ وضع موجود یا برای دگرگونی، ساز و کارهای بازتولید خاص خود را دارند … «درس هایی از جامعه شناسی پی یر بوردیو»، پاتریس بون ویتز، ترجمه. جهانگیر جهانگیری، حسن پورسیف، نشر آگه. برگرفته از فیسبوک عبدالحسین نیک گهر …. ✏ کانال تلگرام و اینستاگرام:. ...
  • گزارش تخلف

🔵 چگونه ممکن است که آدم‌ها هنگام بحث فقط در پی پیروزی باشند و به حقیقت اعتنا نکنند؟

شوپنهاور: «به سادگی»؛ این «دنائت فطری بشری است.» این امر نتیجه‌ی «نخوت ذاتی» و این واقعیت است که مردم پیش از سخن گفتن، فکر نمی‌کنند بلکه پرحرف و فریبکارند - آنها به سرعت موضعی اختیار می‌کنند، و از آن پس، فارغ از درستی یا نادرستی آن موضع، صرفا به خاطر غرور و خودرأیی به آن می‌چسبند. نخوت همیشه بر حقیقت غلبه می‌کند …!. ▫️آرتور شوپنهاور. ▫️کتاب: هنر همیشه بر حق بودن …. ✏ کانال تلگرام و اینستاگرام:. ...
  • گزارش تخلف

سه شکل متفاوت از تنهایی وجود دارد:..۱

تنهایی بین فردی: که بصورت جداافتادگی و بی کسی تجربه میشود و به معنای دور افتادن از دیگران است. عوامل بسیاری در آن دخیلند مثل انزوای جغرافیایی، فقدان مهارت‌های اجتماعی مناسب، احساسات به شدت متضاد درباره صمیمیت، یک سبک شخصیتی مثل خودشیفته یا اسکیزوئید یا استثمارگر یا قضاوت‌گر که مانع تعامل اجتماعی راضی کننده است …۲. تنهایی درون فردی: فروید اصطلاح جداسازی رو به عنوان یک سازوکار دفاعی که خصوصا در روان نژندی وسواسی نمایان است وقتی که فرد احساسات و خواسته هایش را خفه کند و بایدها و نبایدها رو بجای آرزوهایش بپذیرد و اصا نمیداند خودش چه احساسی دارد و یا نظرش چیست و کاملا به افکار دیگران وابسته است …۳. تنهایی اگزیستانسیال: این مدل تنهایی به رغم رضایت بخش‌ترین روابط با دیگران و به رغم خودشناسی و انسجام درونی تمام عیار، همچنان باقیست. این تنهایی میان فرد است و دنیا …. ترجمه:. کتاب: روان درمانی اگزیستانسیال …. ✏ کانال تلگرام و اینستاگرام:. ...
  • گزارش تخلف

بخشی از نامۀ فرانتس به دوستش اسکار پولاک:

«… فکر می‌کنم اصولا آدم باید کتاب‌هایی بخواند که گازش می‌گیرند و نیشش می‌زنند. اگر کتابی که می‌خوانیم مثل یک مشت نخورد به جمجمه‌مان و بیدارمان نکند، پس چرا می‌خوانیمش؟ که به قول تو حال مان خوش بشود؟ بدون کتاب هم که می‌شود خوش حال بود. تازه لازم باشد، خودمان می‌توانیم از این کتاب‌هایی بنویسیم که حال مان را خوش می‌کند. ما اما نیاز به کتاب‌هایی داریم که مثل یک ناخوش حالی سخت دردناک متاثرمان کند؛ مثل مرگ کسی که از خودمان بیشتر دوستش داشتیم؛ مثل زمانی که در جنگل‌ها پیش می‌رویم، دور از همهٔ آدم‌ها؛ مثل یک خودکشی. کتاب باید مثل تبری باشد برای دریای یخزدهٔ درونمان…» …. ✏ کانال تلگرام و اینستاگرام:. ...
  • گزارش تخلف

📝 به روایت " …چرا ماکس وبر، بر خلاف امیل دورکیم، در من علاقه‌ای شدید به جامعه شناسی بر انگیخت؟

آمادگی من برای جامعه شناسی در سال‌های ۱۹۳۱ یا ۱۹۳۲ بیشتر بود تا در سالهای تحصیلم در دانشسرای عالی (۱۹۲۴-۱۹۲۸). در دانشسرای عالی من دانشجو بودم و هنوز بند نافم را با خانواده، با وطن، و با مبتذلات دانشگاهی نبریده بودم. ماکس وبر هم مثل دورکیم به واقعیات تجربه شده انسان‌ها عینیت می‌داد. عینیت می‌داد منتها بدون آن که آنها را به شی (چیز) مانند کند. بدون آن که غفلت کند انسان‌ها چگونه اعمال و نهاد هایشان را عقلانی می‌کنند …. آن چه که نزد ماکس وبر مرا خیره می‌کرد، بینش تاریخ جهانی، روشن کردن اصالت علم جدید و تفکری عمیق درباره شرایط تاریخی یا سیاسی انسان است. مطالعاتش درباره ادیان بزرگ مرا مجذوب می‌کرد، در این معنا، جامعه شناسی بهترین بهره از ریشه‌های فلسفی اش را حفظ می‌کرد. تلاش جامعه شناسی وبر صرف آن می‌شود که معنایی را که انسان‌ها به هستی شان داده‌اند، بازسازی کند … پاراگرافی از کتاب خاطرات ریمون آرون، ترجمه عبدالحسین نیک گهر، صص، ۱۰۶و ۱۰۷ … …✏ کانال تلگرام و اینستاگرام:. ...
  • گزارش تخلف

🔴 اثرات جهانی شدن گیدنز (۹۹۸: ۱۳۸۶) جهانی شدن (Globalisation) را «افزایش وابستگی متقابل میان مردمان، مناطق و کشورهای مختلف جهان، ه

هر چند جهانی شدن در بازارهای بزرگ جهانی، تجارت جهانی، مخابرات و فناوری مشهود است تاثیرات آن در زندگی فردی ما هم قابل مشاهده است. جهانی شدن، موجب تغییر نحوه نگرش ما به محیط، دیگران، خانواده، روابط جنسی، روابط کاری و خودمان می‌شود. سه گرایش فکری مناقشه جهانی شدن: شک گرایان که معتقدند حکومت‌های ملی، بازیگران اصلی هستند. افراط گرایان که معتقد به جهانی شدن افراطی هستند. دگرگونی گرایان که نظم جهانی را در حال شکل و دگرگونی می‌بینند (گیدنز، ۸۷: ۱۳۸۶) می‌باشند. تجارت، تولید، تبلیغ، بازاریابی، اینترنت، تلفن همراه، تلویزیون، رسانه‌های گروهی و ارتباط جمعی، آموزش از راه دور، ایجاد بازار جهانی، آموزش عالی، پیدایش آموزش از طریق اینترنت، تغییرات نظام‌های سیاسی، بوجود آمدن سازمان‌های بزرگ مانند: سازمان ملل، فناوری اطلاعات، یکپارچه شدن اقتصاد جهانی و تشکیل شرکت‌های فرا ملیتی (دو سوم کل تجارت جهانی در دست آن هاست)، از عوامل جهانی شدن هستند (گیدنز، ۸۵: ۱۳۸۶). در جهانی شدن سنت و ارزش‌ها کم رنگ‌تر می‌شوند و جهانی شدن به طور نا متوازن پیش می‌رود. ازدیاد نابرابری در میان جوامع، زندگی همرا با فقر ساکنان رانده ...
  • گزارش تخلف

📚 کتاب الکترونیک گرامر پایه تا پیشرفته 📚 …این فایل به دردتون خواهد خورد و به بیش از ۹۵٪ سوالاتتون در بخش گرامر زبان انگلیسی پاسخ خ

دقت داشته باشید که این فایل را در پیج تهیه کننده به فروش می‌رسد، پس اگه می‌توانید این کتاب رو بخرید!! …همین الان دانلود کنید. 👍. ✏ کانال تلگرام و اینستاگرام:.
  • گزارش تخلف

🔵 ﻗﺮﻥ ۱۳ ﻃﺎﻋﻮﻥ ﺷﺎﯾﻊ ﺷﺪ، ﮐﻠﯿﺴﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﺩﺍﻧﺴﺖ، ۱۲ﻫﺰﺍﺭ ﯾﻬﻮﺩﯼ ﺩﺭ ﺑﺎﻭﺍﺭﯾﺎ ﻭ ﺍﺳﺘﺮﺍﺳﺒﻮﺭﮒ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻧﺪ

ﺑﻘﯿﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﻃﺎﻋﻮﻥ ﮐﺸﺖ …ﭘﺎﯾﺎﻥ ﻗﺮﻥ ۱۶ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺪﺗﯽ ﺟﺮﺍﺣﯽ ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺷﺪ. ﭘﺎﭖ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺘﺎﺧﯿﺰ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﺑﺪﻥ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﻨﺪ! ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﻧﻔﺮ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﭘﺎﭖ ﻣﺮﺩﻧﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﺍﺟﺰﺍﯼ ﺑﺪﻧﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺘﺎﺧﯿﺰ ﮔﻢ ﻧﺸﻮﺩ!. ﻗﺮﻥ ۱۷ ﺍﺩﻋﺎ ﺷﺪ ﻟﻤﺲ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥﻫﺎﯼ ﯾﮏ ﻗﺪﯾﺲ ﺩﺭ ﻓﻠﻮﺭﺍﻧﺲ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﻔﺎ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﺯﯾﺴﺖﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺼﺎﺩﻓﯽ ﮐﺸﻒ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﺑﺰ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﻬﺎ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺷﻔﺎ ﻣﯽﺩﺍﺩ! …ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ نه ﻧﺎﺩﺍﻥ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻰ ﺁﻳﻨﺪ و ﻧﻪ ﺍﺣﻤﻖ. ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻮﺳﻂ آﻣﻮﺯﺵ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ، ﺍﺣﻤﻖ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ!. ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﺩﺷﻤﻦ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﺩﻓﺎﻉ ﮐﻮﺭﮐﻮﺭﺍﻧﻪ ﺍﺯ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﻭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﻯ ﻏﻠﻂ ﺍﺳﺖ …ﺑﺮﺗﺮﺍﻧﺪ ﺭﺍﺳﻞ …. ✏ کانال تلگرام و اینستاگرام:. ...
  • گزارش تخلف

من فهرستی از آنچه در مدرسه به ما یاد نمیدهند را تهیه کرده‌ام:

آنها به ما یاد نمیدهند که چگونه کسی را دوست بداریم. آنها به ما یاد نمیدهند که چگونه در شهرت به درستی زندگی کنیم. آنها به ما یاد نمیدهند که چگونه در گمنامی، از زندگی لذت ببریم. آنها به ما یاد نمیدهند که چگونه از کسی که دیگر دوستش نداریم جدا شویم. آنها به ما یاد نمیدهند که به آنچه در ذهن دیگری میگذرد فکر کنیم. آنها به ما یاد نمیدهند که به کسی که در حال مرگ است چه بگوییم. آنها به ما هیچ چیزی را که ارزش یاد گرفتن داشته باشد یاد نمیدهند … …●نیل گیمن …. ✏ کانال تلگرام و اینستاگرام:. ...
  • گزارش تخلف