شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


✅ خوزستان، تشنه عقلانیت و توسعه است نه خشونت و خون‌ریزی.. ✍🏻محمد فاضلی

🔹 ترور و ریختن خون بی‌گناهان، به هر بهانه‌ای، غیراخلاقی و محکوم است و باید چنان در برابر آن ایستاد که جایی برای هیچ توجیهی از جانب هیچ کسی باقی نماند. رویکرد آن‌ها که جهان را به خودی‌ها و غیرخودی‌ها تقسیم می‌کنند (از جمله بی‌بی‌سی فارسی) و حتی حاضر نیستند در ظاهر هم تروریسم علیه غیرخودی‌ها را محکوم کنند، غیرانسانی است و فقط بر دردها و زخم‌های کهنه بشری می‌افزاید.. 🔹 لحظات تلخ و دردناکی نظیر آن‌چه امروز در اهواز گذشت، عده‌ای را عصبانی کرده و برمی‌آشوبد؛ اما هوشیارانه به یاد داشته باشیم که در کاربرد واژه‌ها حساس باشیم. تروریست‌ها ممکن است قومیت عرب داشته باشند، تعمدا بر هویت عربی تأکید کنند و بیانیه به زبان عربی صادر کنند. ما اما مواظب باشیم که هم‌وطنان عرب خوزستانی، پاره تن ایران هستند، ایرانیان صبوری که همه کاستی‌ها را تحمل کرده‌اند و انسجام و بزرگی ایران را پاس داشته‌اند. چنان رفتار کنیم که هم‌وطن عرب ما هرگز نرنجد، او امروز بیش از هر ایرانی دیگری داغدار است.. 🔹خشونت، ترور، جدایی‌طلبی و هر گونه دمیدن بر مناقشات قومی، مذهبی یا منازعات منطقه‌ای، از جانب هر کسی که باشد، دردی از دردهای کش ...
  • گزارش تخلف

✅صدای پای کوپنیسم؟!.. ✍🏻رضا امیدی

🔸در دنیای امروز، رسانه‌ها یکی از ابزارهای مهم حوزۀ سیاست‌گذاری به‌شمار می‌آیند و می‌توانند با نوع بازنمایی واقعیت‌ها و مسائل اجتماعی، توازن نیروهای تأثیرگذار در میدان سیاست‌گذاری را تغییر دهند. بازنمایی‌های رسانه‌ای گاه می‌تواند به بدنمایی یا وارونه‌ جلوه‌دادن برخی واقعیت‌ها بینجامد و بدبینی‌ها و تردیدهای جدی نسبت به برنامه‌ها و سیاست‌های دولت‌ها را در بین مخاطبان خود شیوع دهد.. 🔸حدود ۵ سال است که دولت به حدود ۳٫۵ میلیون خانوار تحت‌پوشش نهادهای حمایتی، دانش‌آموزان شبانه‌روزی مناطق محروم، و گروه‌های آسیب‌پذیر بیرون از پوشش نهادهای حمایتی کمک‌هزینۀ خوراکی می‌دهد. بدین‌صورت که در مقاطع سه‌ماهه مبلغ مقطوعی را به حساب سرپرست این خانوارها واریز می‌کند و خانوار می‌تواند از طریق بیش از ۱۰ هزار دستگاه کارتخوان فروشگاهی در سراسر کشور نسبت به خرید مواد خوراکی مورد نیاز خود اقدام کند. حال باتوجه به شرایط پیش‌آمده، دولت تصمیم گرفته میزان کمک‌هزینه را افزایش داده و به‌طور ماهانه به حساب خانوارهای هدف واریز کند و خانوارهای جدیدی را نیز تحت پوشش طرح قرار دهد …🔸طی روزهای اخیر بی. بی. سی. طرح را معادل « ...
  • گزارش تخلف

✅ چرا به «شجریان» نیازمندیم؟.. ✍ مهران صولتی.. 🌱اول مهر ماه، زاد روز استاد محمدرضا شجریان است

هنرمند موسیقی سنتی و خواننده قطعاتی مانند ربنا و تصنیف‌های معروفی از شعر فارسی. شجریان اگر چه همواره در خاطره جمعی ایرانیان حضور داشت ولی مشارکت فعال در رویدادهای سال ۸۸ و پیامدهای ناشی از آن، به هنرش آشکارا رنگ و بویی سیاسی بخشید و اهمیتش را افزون‌تر ساخت. البته در این میان بخشی از قدرت هم کوشید تا با سانسور چهره و صدای وی در رسانه رسمی کشور از میزان محبوبیتش بکاهد که روشن است در این زمینه ناکام ماند. شجریان اینک به اسطوره‌ای تاثیر گذار در فرهنگ ایرانی -اسلامی ما تبدیل شده است که حذف یا فراموشی آن به سودایی محال شباهت دارد. اسطوره‌ای که البته می‌تواند برای ایران امروز کارکردهای جامعه شناختی مفیدی هم داشته باشد. می‌کوشم تا در این یادداشت به نیاز جامعه ایرانی به پدیده‌ای به نام «شجریان» نگاهی بیفکنم …🔹شجریان نمادی از احیای سنت در روزگار سیطره مدرنیته است. سنتی که می‌کوشد در قالب لطیف‌ترین وجوه هنری، انسان مدرن را با عمیق‌ترین مضامین اخلاقی و انسانی آشنا کند. اهمیت موضوع آن جایی بیشتر می‌شود که ایرانیان در روزگار بعد از انقلاب با یک سنت اسلامی پمپاژ شده از سوی حکومت مواجه و از ایجاد یک س ...
  • گزارش تخلف

‌✅ دانلود رایگان مقالات علمی و پژوهشی. 🖋 علی رضا چمن زار

📍 مقالات علمی که در ژورنال‌های بین‌المللی منتشر می‌شوند، به صورت دسترسی باز (Open Access) و پولی منتشر می‌شوند. در حالت پولی، به صورت میانگین بین ۱۰ تا ۳۰ دلار باید برای هر مقاله پرداخت شود که فارغ از مشکلات در پرداخت‌های آنلاین بین‌المللی، هزینه بسیار زیادی نیز برای دانشجویان دارد. در سلسله نوشته‌ها و فیلم‌هایی که در انگاره منتشر خواهد شد، به معرفی سایت‌هایی خواهیم پرداخت که یا به عنوان منبعی برای مقالات دسترسی باز، آرشیو کاملی در اختیار شما قرار خواهند داد و یا گروهی از سایت‌های دیگر که با شعار دسترسی آزاد به اطلاعات علمی، آرشیوی غنی از …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروه‌های خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعه‌خوان‌ها. 🔷 ...
  • گزارش تخلف

✅ زمین سوخته.. ✍️جواد حیدریان

🔹خشکسالی فزاینده ناشی از مصرف زیاد آب و نوسانات اقلیمی در چند دهه اخیر، فشار شدیدی بر بوم‌سازگان (Ecosystem) متنوع ما وارد آورده است. جمعیت رو به فراوانی، محیط‌زیست آسیب‌پذیر و کشاورزی به جای آنکه قاتق نان باشد، قاتل جان سرزمین شده است …🔹شاید ربط دادن تنش سیاسی و دیپلماتیک میان ایران و بعضی از کشورهای منطقه و دنیا و اثرات ویرانگر این درگیری بر تاب‌آوری سرزمینی، شگفت باشد اما تحمیل فشار تحریم‌های همه‌جانبه بر سیاستگذاری‌ها و سندهای چشم‌انداز کشور نشان می‌دهد، چطور سیاست خودکفایی کشاورزی ذخیره‌های آبی این سرزمین را بلعیده و ذره‌ذره خاک ایران را میرا کرده است. آمارهای سازمان‌های رسمی دولتی از فرسایش دوبرابری خاک و ته کشیدن منابع آبی تجدیدشونده حکایت دارد …🔹کشت آبی ۹۵ درصدی کشاورزی در طول سه دهه آن هم در سرزمینی که تنها ۴.۰ خاکش توانایی آبیاری غیر‌دیم دارد، شتاب به سمت انهدام سرزمینی تحلیل می‌شود. در تایید این تحلیل باید پذیرفت؛ نیمی از زمین‌های کشاورزی ما به صورت دیم کشت می‌شوند درحالی‌که شوربختانه تنها پنج درصد محصولات کشور را تامین می‌کند …🔹در سه دهه گذشته، توسعه کشاورزی در ایران رو به ...
  • گزارش تخلف

✅انسان حق طلب، خواهان حق بدون قید و شرط است …🔹 کرکگور میگوید اکثر ما از خودشناسی گریزانیم و چون به غریزه فهمیده‌ایم که اگر خودمان

مثل یک کسی که خیلی زشت است و آن وقت هر چه به او پیشنهاد میکنند که آقا یک عکس از تو بگیریم، میگوید که نه میل ندارم. به دلیل اینکه میداند که اگر از او عکس بگیرند، آنوقت چه جلوی صورتش میآورند. بالغریزه فهمیده است چه واقعیت زشتی برایش مکشوف میشود. بنابراین انسان دوست ندارد خودشناسی بکند. از این لحاظ به نظر کرکگور سخت‌ترین شناخت، خودشناسی است و کمتر انسانی تن به خودشناسی میدهد. انسان به شناخت هر چیزی تن میدهد، حاضر است بگوید هر چیزی را حاضرم بشناسم اما خودم را نه. چرا؟ چون بالغریزه میداند که چیز خوبی حاصل از این شناخت نخواهد داشت. شناخت از خودش در واقع عایدی مناسبی نخواهد داشت.. ...
  • گزارش تخلف

✅ مدها می‌روند و می‌آیند.. ✍️فردین علیخواه

🔹در فصل تابستان زنان و مردان جوان ایرانی شلوارهایی با پارچه‌های نخی، خنک، دم پا کش یا دم پا آزاد به تن کردند که به شلوارهای بادی یا سندبادی معروف است. این شلوارها در جهان مد نام‌های دیگری دارند که در بین آن‌ها شلوار حرم‌سرا harem pants شهرت بیشتری دارد. این شلوار تاریخ جالبی دارد که بیانگر نکات قابل‌تأملی درباره ریشه‌ها و تحولات مد است …🔹برخی معتقدند که این شلوار ریشه شرقی دارد و تاریخ آن به ۲۰۰۰ سال قبل و به ایران باستان برمی‌گردد یعنی زمانی که زنان در قبایل مختلف خاورمیانه برای بیان عفت و پاک‌دامنی خود از این شلوارها می‌پوشیدند. گشاد و آزاد بودن این شلوارها باعث می‌شد تا اندام‌هایی نظیر مچ پا، ران و باسن این زنان برجسته به نظر نیاید. البته مردان هم در خانه و زمانی که می‌خواستند کارهای معمول خانه را انجام دهند از این شلوارها می‌پوشیدند. برخی هم در ریشه‌یابی این شلوارها به لباس دوتی Dhoti هندی اشاره می‌کنند که امروزه عمدتا در روستاهای هند، پاکستان، بنگلادش و نپال پوشیده می‌شود.. 🔹امیلیا بلومر، از فعالان جنبش حقوق زنان در نیمه دوم قرن نوزدهم، جزو اولین زنانی بود که در غرب به استفاده از ...
  • گزارش تخلف

‌✅ از طرد اجتماعی تا مشارکت کامل یک جامعه. 🖋 شهلا اعزازی

📍نابرابری اجتماعی یکی از مفاهیم اساسی در جامعه شناسی است. معمولا زمانی که از نابرابری اجتماعی صحبت می‌شود، نگاه در وحله اول به نابرابری‌های اقتصادی در جامعه برمی گردد و این آشکارترین نابرابری‌ها در جامعه است. گروهی از افراد جامعه به منابع ثروت و به تبع آن قدرت، دسترسی دارند اما نابرابری تنها به نابرابری ثروت و درآمد منتهی نمی‌شود، بلکه در جامعه گروه‌های متفاوتی از افراد به دلایلی که معمولا خارج از نظارت و کنترل فردی است، نیز از دسترسی به منابع اجتماعی دور می‌مانند. در جوامع یک سری منابع ارزشمند، گذشته از ثروت وجود دارند که همگان دسترسی یکسان به آن ندارند …برخی از این منابع ارزشمند عبارتند از آموزش، بهداشت، منابع فرهنگی، منابع اطلاعاتی، امکانات ورزشی و تفریحی و منابع مربوط به شهر و دسترسی به فضاهای شهری مانند پارک‌ها …نابرابری‌های امروزی به امکانات دسترسی به این منابع نیز مربوط است و دربرگیرنده نابرابری‌های سنی افراد مسن و سالمند و یا کودکان و نوجوانان می‌شود. نابرابری قومی، به علت تعلق فرد به یک قومیت خاص (مساله عدم حضور افغان‌ها در اماکن عمومی و حتی در شهرها)، نابرابری نژادی به علت رن ...
  • گزارش تخلف

ﻗﺮﻥ ۱۳ ﻃﺎﻋﻮﻥ ﺷﺎﯾﻊ ﺷﺪ، ﮐﻠﯿﺴﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﺩﺍﻧﺴﺖ، ۱۲ﻫﺰﺍﺭ ﯾﻬﻮﺩﯼ ﺩﺭ ﺑﺎﻭﺍﺭﯾﺎ ﻭ ﺍﺳﺘﺮﺍﺳﺒﻮﺭﮒ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻧﺪ

ﺑﻘﯿﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﻃﺎﻋﻮﻥ ﮐﺸﺖ …ﭘﺎﯾﺎﻥ ﻗﺮﻥ ۱۶ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺪﺗﯽ ﺟﺮﺍﺣﯽ ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺷﺪ. ﭘﺎﭖ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺘﺎﺧﯿﺰ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﺑﺪﻥ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﻨﺪ! ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﻧﻔﺮ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﭘﺎﭖ ﻣﺮﺩﻧﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﺍﺟﺰﺍﯼ ﺑﺪﻧﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺘﺎﺧﯿﺰ ﮔﻢ ﻧﺸﻮﺩ!. ﻗﺮﻥ ۱۷ ﺍﺩﻋﺎ ﺷﺪ ﻟﻤﺲ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥﻫﺎﯼ ﯾﮏ ﻗﺪﯾﺲ ﺩﺭ ﻓﻠﻮﺭﺍﻧﺲ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﻔﺎ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﺯﯾﺴﺖﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺼﺎﺩﻓﯽ ﮐﺸﻒ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﺑﺰ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﻬﺎ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺷﻔﺎ ﻣﯽﺩﺍﺩ! …ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ نه ﻧﺎﺩﺍﻥ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻰ ﺁﻳﻨﺪ و ﻧﻪ ﺍﺣﻤﻖ. ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻮﺳﻂ آﻣﻮﺯﺵ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ، ﺍﺣﻤﻖ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ!. ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﺩﺷﻤﻦ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﺩﻓﺎﻉ ﮐﻮﺭﮐﻮﺭﺍﻧﻪ ﺍﺯ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﻭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﻯ ﻏﻠﻂ ﺍﺳﺖ …ﺑﺮﺗﺮﺍﻧﺪ ﺭﺍﺳﻞ. 🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

‌‍ ✅ «کتاب سیاه کمونیسم».. «تاریخ علم شوربختی انسان است» (ریمون کنو).. ✍🏻مهدی تدینی

پرسش این است: «چند میلیون انسان در راه ایدۀ کمونیسم جان باختند؟» یا با صورت‌بندی واضح‌تر: «ایدۀ کمونیسم چند میلیون قربانی داشت؟» این پرسشی بود که استفان کورتوآ (۱)، تاریخ‌نگار فرانسوی، در دهۀ ۱۹۹۰ کوشید پاسخی برای آن بیابد و نتیجه انتشار کتابی جنجالی شد با عنوان «کتاب سیاه کمونیسم» (۲) به زبان فرانسوی؛ کتابی که خیلی زود به ده‌ها زبان ترجمه شد و بازتاب گسترده‌ای در جهان یافت.. «کتاب سیاه کمونیسم» مجموعه‌ای از مقالات به قلم جمعی از پژوهشگران است که هر یک بخشی از قلمرو کمونیسم را بررسی کرده و به آماری تخمینی از تعداد قربانیان رژیم‌ها و سازمان‌های کمونیستی رسیده‌اند. استفان کورتوآ مقدمۀ مفصلی بر کتاب نوشته و تعداد قربانیان را بالای ۹۰ میلیون نفر تخمین می‌زند، با این جزئیات:. اتحاد شوروی: ۲۰ میلیون. جمهوری چین: ۶۵ میلیون. ویتنام: ۱ میلیون. کرۀ شمالی: ۲ میلیون. کامبوج: ۲ میلیون. اروپای شرقی: ۱ میلیون. ...
  • گزارش تخلف

▫️ ما و مسئله اندیشه. 🖋 ایمان نمدیان پور. دانشجوی دکتری جامعه شناسی توسعه اقتصادی بابلسر

بازخوانی سنت دقیقا به چه معنا ست. سنت یک وضعیت چندگانه و متکثرتاریخی دارد. می توان مولفه‌های آن را سبک زندگی، متون کلاسیک، نظام و اداب اسطوره‌ای و دین دانست، که در مجموع در یک مفصل مشترکی به نام سنت صورت بندی می‌شوند. اساسا غرب با واکاوی سنت، خود را بازساری کرد. غرب مشخصا با خوانش انتقادی دین و متون کلاسیک رخ داده‌های گذشته‌ی تاریخ خود و لایه‌های آن را مورد با زبینی مضاعف قرار داد. کنت، دورکیم، وبر، مارکس و …. به طور مشخص گذشته جهان خود را خوانش کردند و امروز هم در غرب این خوانش به طور جدی امتداد دارد. البته امروز ایرانیان نیز در این بین درحال خوانش متون کلاسیک غرب هستند و تمام اینها بر فربه گی غرب خواهد افزود. قسمتی از بازخوانی ما به زعم عده‌ای از اندیشمندان بازخوانی غرب است. ...
  • گزارش تخلف

‌✅ دسترسی رایگان به سایت‌های مشهور علمی – خبری. 🖋 علی رضا چمن زار

📍 سایت‌های مشهور علمی-خبری نظیر اکونومیست، فاینسیال تایمز، کورا و … محدودیت‌هایی برای دسترسی به نوشته‌هایی که منتشر می‌کنند، می‌گذارند. این محدودیت‌ها گاها زمانی است; به این صورت که در یک هفته یا ماه، تعداد خاصی از نوشته‌ها را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند و زمانی که به سقف آن برسید با پیام اشتراک روبرو می‌شوید. بعضی دیگر از این محدودیت‌ها مربوط به موقعیت مکانی می‌باشد …راه حل روبرو شدن با محدودیت دوم، استفاده از پروکسی‌ها و VPNها برای دور زدن تحریم می‌باشد. این راه‌حل برای محدودیت زمانی نیز کاربرد دارد، به این صورت که شما در هر بار اتصال، می‌توانید به تعداد محدودیت ذکر شده، دسترسی داشته باشید. راه‌حل کاربردی و دائم برای حل محدودیت زمانی استفاده از افزونه‌‌هایی‌ست که به این منظور برای مرورگرهای مختلف ساخته‌ می‌شود. در بررسی‌ این افزونه‌ها، به Bypass Paywalls رسیدیم که به زعم ما بهترین و کامل‌ترین افزونه از لحاظ پوشش سایت‌ها بود …. 🔸 آموزش دسترسی آزاد و رایگان به بیش از ۵۰ سایت معرفی شده در لینک زیر 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروه‌های خود ارسال کنی ...
  • گزارش تخلف

✅رابطه گلسرخی مارکسیست با مولا حسین.. ✍🏻مجتبی لشکربلوکی

«زندان‌های ایران پر است از جوانان و نوجوانانی که به اتهام اندیشیدن و فکر کردن و کتاب خواندن، توقیف و شکنجه و زندانی می‌شوند. آقای رئیس دادگاه! همین دادگاه‌های شما آن‌ها را محکوم به زندان می‌کنند. آنان وقتی که به زندان می‌روند و بازمی‌گردند، دیگر کتاب را کنار می‌گذارند. مسلسل به دست می‌گیرند. باید دنبال علل اساسی گشت. معلول‌ها فقط ما را وادار به گلایه می‌کنند. چنین است که آنچه ما در اطراف خود می‌بینیم، فقط گلایه است. در ایران، انسان را به خاطر داشتن فکر و اندیشیدن محاکمه می‌کنند» …آنچه در بالا خواندیم بخش هایی از دفاعیات خسرو گلسرخی بود مربوط به حدود ۴۵ سال پیش. ...
  • گزارش تخلف

✅قاتل تک رقمی!!.. ✍🏻مجتبی لشکربلوکی

🔹مدیرکل زندان‌های استان تهران: یکی از مددجویان زندان رجایی شهر که به جرم قتل و با محکومیت قصاص نفس در حین تحمل ۵ سال حبس بود، با قبولی در آزمون کارشناسی ارشد ۹۷، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی پزشکی یکی از دانشگاه‌های خوب کشور شد. دو نفر دیگر هم از زندانیان ارشد حقوق قبول شدند. دقت کنید اولی در رشته‌ای قبول شد که قرار است جان آدمیان را حفظ کند و به آنان زندگی ببخشد و دو نفر دیگر هم در رشته حقوق پذیرفته شدند که قرار است بسیاری را از زندان برهانند.. 🔹بگذارید مورد دیگری را هم با مرور کنیم: وحید رجبلو یک توان یاب (بگذارید از اسم دوست نداشتنی معلول استفاده نکنیم) است که ۹۸ درصد بدنش از کار افتاده‌است. و تنها با توان محدودی که در دست راستش باقی مانده کارهای مهمی انجام می‌دهد. پسر ۳۰ ساله کرجی که با بیماری ژنتیکی SMA به دنیا آمد و به مرور قدرت دست و پایش را از دست داد. اما وحید بیش از ده سال است که دستش توی جیب خودش است و دارد یک تنه خرج زندگی را با برنامه‌نویسی و طراحی وب می‌دهد. تحصیلاتش را نتوانست بابت شرایطش ادامه بدهد چون مدارس ثبت نامش نمی‌کردند. بنابراین تا دوم دبیرستان بیشتر نخواند ...
  • گزارش تخلف

🔶 عاشورا امید است؛ نه تراژدی، نه قدرت. 🖋 نعمت الله فاضلی

✅ ارنست بلوخ در کتاب کلاسیک و شاهکارش با عنوان «اصل امید» استدلال می‌کند همه جوامع تنها و تنها بر پایه اصل امید می‌توانند پیشرفت و پویایی خود را صورت بندی کنند.. 🔻به اعتقاد بلوخ اتوپیا لزوما توهم و ایدئولوژی و آگاهی کاذب نیست، بلکه شکلی از آگاهی و «تخیل اجتماعی» است که حرکت جامعه بسوی آینده را ممکن می‌سازد. افراد برای زیستن به انگیزه و اتوپیا نیاز دارند. اتوپیاهای فرهنگی مهمترین منابع امید در جامعه هستند. اتوپیاها از درون تجربه‌های تاریخی و اجتماعی ملت‌ها ساخته می‌شوند. این اتوپیاها در هنرها، ادبیات، فلسفه‌ها و دین‌ها و آیین‌ها جلوه پیدا می‌کنند. از اینرو تمام تجربه‌های تاریخی و هنرها، ادبیات و علوم و آیین‌ها و دین‌ها، «منابع امید» برای هر جامعه‌ای هستند.. 🔻امیدهای هر جامعه در ظرفیت‌های بالقوه اما واقعی آنهاست. امید چیزی نیست جز «تخیل اجتماعی» که ملت‌ها از ظرفیت‌های بالقوه و راه‌های رفته و ناتمام شان برای زندگی امروز و فردای شان می‌سازند …✅ در موقعیت کنونی جامعه ما، باید تلاش کنیم تا منابع امید را بشناسیم و آنها را به جامعه بشناسانیم. ...
  • گزارش تخلف

▫️ ریشه‌ در فرهنگ. 🖋 علیرضا احمدپور خرمی.. ((مدتی در باره‌ی اوضاع ایران گفتگو کرد

از جنایاتی که مرتکب می‌شوند، از فساد و رشوه‌خواری حرف زد. از ثروتی‌ که به دست بچه‌های اعیان امثال من از کشور خارج می‌شود، از بیگناهانی که در زندان می‌میرند، از رجالی که فدای هوی و هوس مال‌پرستی … … می‌شوند، از اشاعه‌ی بی‌ایمانی و تزویر و ریا، از نفوذ انگلیسی‌ها که تمام این رجال خیمه‌شب‌بازی را به بازی می‌گیرند. …. من و شما در پاریس ول می‌گردیم، پول این مردم را می‌دزدیم و دور می‌ریزیم.)). گویی این جملات اوضاع این روزهای جامعه‌ی ماست. انگار از سهمیه‌ها، آقازاده‌ها، بورسیه‌ها و اختلاس‌های روزگار ما می‌گوید؛ اما نه این بندی از کتاب «چشمهایش» نوشته‌ی بزرگ علویست که حدود هفتاد سال پیش در دوره‌ی پهلوی نوشته است …اما پیش از آن در دوره‌ی قاجار گویا اوضاع از این هم وخیم‌تر بوده است …گزارشی که در این باب از سوی اعتمادالسلطنه بدین صورت آمده است را می‌توان دید. «…اعتماد السلطنه گفت: چه ضرر دارد ما بدانیم این مبلغی را که رویتر اصلا و فرعا مطالبه می‌کند صرف چه کرده؟ جواب دادند از این مبلغ ۵۰۰۰۰ لیره میرزا حسین خان صدر اعظم گرفته، همین قدرها میرزا ملکم خان، ۲۰۰۰۰ لیره حاجی محسن خان معین الممالک، ۲۰۰۰۰ ...
  • گزارش تخلف

✅ چرا بیمار/ همراه بیمار به پزشک خشونت می‌ورزد؟. یک تحلیل مختصر.. ✍🏻دکتر سیمین کاظمی

🔹وقتی سخن از خشونت در محل کار علیه پزشکان به میان می‌آید، تصور بر این است که خشونت از طرف شخص بیمار بر پزشک اعمال شده و از آنجا که شخص بیمار از نظر جسمی و روانی در شرایط دشواری قرار دارد، این نوع از خشونت شغلی محل اعتنا نیست و یکی از دشواری‌های شغل پزشکی است که باید آن را پذیرفت و با آن کنار آمد. نتیجه چنین توجیهی این است که به خشونتگران مصونیتی اعطا می‌کند که در اعمال خشونت نسبت به پزشک و پرستار و دیگر پرسنل درمانی خود را آزاد و مختار ببینند …🔹 اگر بخواهیم به طور علمی و بر اساس پژوهش به این استدلال بپردازیم، چند نکته را باید در نظر داشت که اولا در ایران خشونت علیه پزشکان شیوع بالایی دارد به طوری که ۸۲٫۶ درصد از پزشکان مشارکت کننده در یک مطالعه گفتند که خشونت کلامی را در طی یک سال گذشته تجربه کرده‌اند و ۱۹٫۸ درصد نیز تجربه خشونت فیزیکی (علاوه بر خشونت کلامی) در محل کار داشتند. ۷۹٫۷ درصد از این خشونت توسط همراه بیمار بر پزشک اعمال شده بود که این یافته بر خلاف آن استدلال مصونیت بخش است که مرتکب خشونت را شخص بیمار معرفی می‌کند و از این رو پرخاشگری او را قابل اغماض می‌داند …🔹به نظر می‌رسد ...
  • گزارش تخلف

👌۴ اشتباه رایج در روایت وقایع عاشورا.. ▫استاد مرتضی مطهری

✏ اول: اوج عزاداری امام حسین (ع) ده روز اول ماه محرم الحرام است. بین سخنرانان و مداحان، مشهور است که هر شب را به یکی از شهدای کربلا اختصاص دهند؛ مثلا شب سوم برای حضرت رقیه و شب هفتم را برای حضرت علی اصغر (ع) سوگواری می‌کنند و تاسوعا را نیز به حضرت عباس (ع) اختصاص می‌دهند. همین قرار داد بین مداحان و منبری‌ها باعث شده است که عده‌ای گمان کنند، حضرت رقیه روز سوم محرم به شهادت رسیده است و از همه بدتر اینکه گمان می‌کنندحضرت ابالفضل (ع) در روز تاسوعا به شهادت رسیده است …اما حقیقت این است که تمام شهدای کربلا در روز عاشورا به شهادت رسیده‌اند و حضرات اباالفضل، علی اکبر و علی اصغر همه قبل از امام حسین (ع) و در روز عاشورا در پیکار با سپاه عمر سعد کشته شده‌اند. حضرت رقیه (س) نیز پس از شهادت پدرش در شام از دنیا رفته است …👈اشتباه دوم: باور عمومی این است که حضرت حسین بن علی (ع) و اهل بیت و اصحابش سه شبانه روز آب ننوشیدند و سپس تشنه کام به مقابله با دشمن رفته‌اند؛ اما حقیقت این است که عمر سعد سه روز قبل از عاشورا عمروبن حجاج را با پانصد سوار فرستاد تا کنار شریعه فرود آیند و میان یاران حسین و آب فاصله ا ...
  • گزارش تخلف