شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


🔰 تکفیری‌های سکولار!. 🖋عبدالحمید شمس؛ دکتراى حقوق اقتصادى و اجتماعى و استاد دانشگاه

📍 وقتی از تفکر تکفیری سخن می‌گوئیم، فورآ مسلمانان تند رو و افراطی سلفی و داعش را بیاد می‌آوریم. اما وقتی به جستجوی تعریفی برای تبیین جریان‌های تکفیری اقدام می‌کنیم، متوجه می‌شویم که ویژگی‌های شخصیت تکفیری می‌تواند شامل بخشهایی از سوسیالیستها، و حتی لیبرالها نیز باشد. مهمترین ویژگی یک تکفیری «مطلق اندیشی» اوست. 📍 او غیر از خود همه را باطل می‌پندارد و هر فرد یا جریانی را که همسو با وی نباشد، با یک انگ دفع می‌کند. اگر این نظر را بپذیریم، می‌توان گفت که ما در کشور خود کلکسیونی از اندیشه‌های تکفیری داریم و پیدایش انگ هایی چون، مرتجع، باستان گرا، ضد انقلاب، تجدید نظر طلب، منافق، منافق جدید، التقاطی، فتنه، انحرافی، سازش کار …و دهها واژه مشابه، در واقع ابزار‌های سیاسی هستند برای نفی و بعضا حذف رقبا. 📍 در جوانی تلاش داشتم تا دیگران را متقاعد کنم که مانند من فکر کنند، امروز به خود می‌گویم اصلا به من چه مربوط است که برای دیگران تکلیف تعیین کنم که چگونه فکر کنند! اگر مردم حداقل نظم و قانون را رعایت می‌کنند، به من چه مربوط است که با چسباندن انگ‌های تئوریک و سیاسی، آنان را در موضع انفعالی قرارداده، ...
  • گزارش تخلف

✅مسئلۀ واگذاری؛ طبقاتی‌شدن آموزش عمومی در ایران.. ✍رضا امیدی

🔸در اردیبهشت‌ماه ۱۳۴۵ گزارشی با عنوان «مسئلۀ واگذاری امور فرهنگی به مردم» از سوی گروه برنامه‌ریزی امور اجتماعی سازمان برنامه و بودجه تدوین شده که اصلی‌ترین هدف آن به اختصار اینگونه بیان شده است: «مدارس غیردولتی آنچنان توسعه یابند که امکان تحصیل و تربیت طبقات مرفه در آن‌ها فراهم باشد». همچنین تأکید شده که دولت باید تلاش کند زمینۀ نظارت مردم بر حسن اجرای برنامه‌ها را فراهم کند، و مردم در تأمین منابع و امکانات برای اشاعۀ فرهنگ مشارکت کنند.. 🔸این سیاستی کلی است که از دهۀ ۱۳۴۰ در دستور کار قرار گرفت و روند ایجاد مدارس خصوصی تا سال ۱۳۵۳ تداوم داشت و در آن سال با قانون دولتی‌شدن مدارس خصوصی، دچار وقفه شد. بسیاری، این وقفه را ناشی از افزایش شدید درآمدهای نفتی در دهۀ ۱۳۵۰ می‌دانند؛ وقفه‌ای که تا سال ۱۳۶۷ به‌دلیل انقلاب و جنگ تداوم یافت. اما تنها سه ماه پس از خاتمۀ جنگ، قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی تصویب شد و آموزش عمومی اولین بخشی بود که به مسیر خصوصی‌شدن بازگشت.. 🔸در سال ۱۳۶۸؛ رییس‌جمهور وقت «مدارس غیرانتفاعی را راهکاری معرفی کرد برای طبقاتی که مایل‌اند برای فرزندان‌شان خدمات آموزشی بیشتر و با ...
  • گزارش تخلف

✅بلوغ زودرس اجتماعی.. «ما که همه چی رو باختیم، اینم روش!».. ✍ حسین اسداللهی

ویدئویی در کانال‌های تلگرامی در حال دست به دست شدن است که در آن وزیر آموزش و پرورش کشور در بازدیدی از یک مدرسه پسرانه، زمانی که به جمعی از بچه‌های مدرسه پیشنهاد مسابقه فوتبال میدهد و به شوخی به آنها می‌گوید که در این بازی خواهید باخت، یکی از بچه‌ها در پاسخ می‌گوید:. «ما که همه چی رو باختیم، اینم روش!». از منظر گفتمانی طبیعتا می‌بایست این متن را به کنتکست و بستر اجتماعی برآمده از آن بازگردانیم تا زمینه و روایت/های منتهی به آن را به شکلی عمیق‌تر فهم کنیم …این عبارت گفتاری زبان ناطق ناخودآگاه بخشی بزرگ اما بی صدای جامعه است. صدای پدری که هر شب فریاد اعتراض نداری و شرمساری اش را به خانه می‌آورد، صدای برادر و خواهر بزرگ‌تر تحصیل کرده‌ی بیکاری که توان برآوردن نیازهای اولیه خود را هم ندارند، یا نگاه پر درد مادری که در سکوت خویش اشک هایش را برای تسکین همه رنج‌های خانواده‌اش پنهان می‌سازد …منظور از «ما» یی که در این جمله مطرح شده کدام است؟ خانواده؟ دوستان؟ هم نسلان؟ یا کلیت جامعه‌ای که دردها و زخم‌های عریان و عمیقش سن بلوغ اجتماعی را تسریع بخشیده است؟ مفهوم «باختن»، نشانی/نشانه‌ای از کدام رویدا ...
  • گزارش تخلف

✅ کلوچه خوشبختی را گاز بزنید!.. ✍مجتبی لشکربلوکی

برنادت جیوا کتاب معروفی دارد به نام کلوچه خوشبختی. او می‌گوید هر محصول یا خدمتی از دو مولفه تشکیل شده:. کلوچه و خوشبختی. منظور از کلوچه همان کالا یا چیزی است که در ویترین مغازه می‌گذارید و ارزش ثابتی دارد و بخش ملموس و مشهود ماجراست. و خوشبختی، بخش ناملموس محصول یا خدمات و باعث می‌شود که ارزش محصول و خدمات شما در دل و ذهن مشتری قرار می‌گیرد. خوشبختی چیزی است که باعث می‌شود در افراد حس خاصی برانگیخته شود. دلیل اینکه مشتریان محصول شما را در درجه اول می‌خرند، تصوری است که از خوشبختی ای دارند که ناشی از خرید آن کالا یا خدمت است.. کلوچه الف با کلوچه ب هیچ تفاوتی از کیفیت، طعم، رنگ ندارد اما کلوچه دوم معروف‌تر است، بسته بندی قشنگ‌تری دارد فقط در برخی مغازه‌ها ارایه می‌شود و در تبلیغاتی که هم دارد چند سلبریتی مشهور آن را می‌خرند و می‌خورند. به این جمله که می‌گویم دقت کنید: در طول تاریخ هیچ کالایی فروخته نشده و هیچ کالایی خریده نشده بلکه خریداران، یک مطلوبیت خریداری کرده‌اند. ...
  • گزارش تخلف

‌✅ شعار روحت شاد رضا شاه از کجا درآمد؟. 🖋 سیدجواد میری منیق

📍 بسیاری امروز به دلیل نابسمانی‌های سیاسی و اجتماعی در ایران و ناکارآمدیهای اقتصادی به دنبال طرح تصویری بی نقص و عیب از دوران پیشا-انقلاب هستند و حتی در گفتارهای اساتیدی همچون دکتر زیبا کلام می‌توان تصویری رمانتیک از رضا شاه دید. اما پرسش اینجاست که این تصویر و تصاویر بی آلایش از دوران پهلوی از کجا ظهور کرد؟ مطمئنا سیاست‌های سختگیرانه و عبوسانه در دوران پسا-پهلوی در ایجاد حس نوستالژی بی تاثیر نبوده است اما من فکر نمی‌کنم بتوان این چرخش پارادایمی را صرفا در این حوزه‌ها تعلیل نمود بل در جایی دیگر باید به …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروه‌های خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعه‌خوان‌ها. 🔷 ...
  • گزارش تخلف

🔸 ابر تورم ونزوئلا و حذف پنج صفر از بولیوار. 🖋 علی دینی ترکمانی

باور بعضی وقایع تاریخی که در کتب اقتصادی ذکر می‌شود، معمولا سخت است. اینکه نرخ بهره یا سود بانکی می‌تواند بسیار پایین یا حتی صفر باشد؛ ولی سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری نداشته باشند.، یکی از این موارد است. وضعی که جان مینارد کینز آن را «دام نقدینگی» می‌نامید. در این وضع، تقاضا برای داشتن پول نقد بسیار زیاد می‌شود و سیاست پولی معطوف به کاهش نرخ بهره، با هدف تشویق سرمایه‌گذاری، شکست می‌خورد. ژاپن طی دو دهه اخیر، چند سال در این موقعیت قرار گرفت. نرخ بهره در این کشور حتی منفی شد، ولی اقتصادش برای مدتی از رکود درنیامد.. مورد دیگر، کاهش شدید ارزش پول ملی بر اثر ابر تورم است. وضعی که در آن، برای خرید چند کیلو سیب‌زمینی، باید گونی گونی پول تحویل داد. پول به‌جای شمارش، وزن می‌شود و به، مصداقی از جمله «کیلویی چند» در مئ آید. ...
  • گزارش تخلف

▫️ کمپین فرزندت کجاست!. 🖋 حمیدرضا انوری.. خارج!

خارجکی! فرنگی! کلاس! و … اینها توصیف هایی بوده که طی دهه‌های گذشته و شاید از حول و حوش انقلاب مشروطه در اذهان ایرانی‌ها شکل گرفته و ناظر به این است که خارج و خارجکی‌ها از ما بهتر هستن!. پوشاکمان را عوض کردیم، رفتارهایمان را عوض کردیم و حتی تلاش شد تا ذهنیتمان را هم عوض کنیم! همان چیزی که جلال آل احمد بهش گفت غرب زدگی!. گویی ما ایرانی‌ها با انقلاب مشروطه از یک دهاتی چشمانمان به یک شهر بسیار خوش رنگ و نور باز شده بود! و به همین خاطر زندگی در خارج یا خارجکی شدن شد شان و کمالات که البته هر کسی را توفیق وصول به آن نبود، هر کسی جعفرخان نمی‌شد که از فرنگ برگشته باشه! شاید فیلمش را دیده باشید: جعفرخان که از فرنگ آمده بود، شخصیتی تحصیل‌کرده، مبادی آداب معاشرت، آشنا به بهداشت فردی و داناست و در مقابل اعضای خانواده‌اش در ایران افرادی بی‌سواد، خرافاتی، دور از بهداشت و نادان هستند.. ...
  • گزارش تخلف

🔶 ایدئولوژی و تحریف واقعیت. 🖋 بهمن ارجمند. گیلان

✅ یکی از بزرگان جامعه شناسی در جایی میگوید: ایدئولوژی، تحریف واقعیت است. به عبارت دیگر ایدئولوژی، مجموعه‌ی عقاید و افکاری است ازلی و ابدی که قدرت‌های خرد و کلان اجتماعی از طریق آن میتوانند واقعیت را به گونه‌ای ترسیم کنند که فهم درست آن را مخدوش سازند. به عنوان مثال، ایدئولوژی در تببین نابرابری میگوید: نابرابری، صرفا محصول اراده‌ی الهی است یا صرفا محصول ژن معیوب در وجود محکومان است یا صرفا محصول سست عنصری محرومان است. آنچه را که ایدئولوژی سعی دارد آن را پنهان و مخفی نگه دارد، دخالت اراده‌ی کنشگران حاکم است که از طریق ایجاد یک ساختار معیوب (انحصار قدرت، ثروت و حقیقت) برای تامین منافع خود، در پیدایش این نابرابری نقش داشته‌اند. از این منظر ایدئولوژی صرفا نمی‌تواند «چپ» باشد تا وضعیت موجود را به نفع خود و به نفع ایده‌های خود تغییر دهد بلکه ایدئولوژی می‌تواند «راست» هم باشد تا وضع موجود را به نفع خود حفظ کند … ✅ در طول این سالها افراد، گروه‌ها و جریانات سیاسی بسیاری را دیده‌ایم که از موضع سوسیالیستی جامعه بی طبقه‌ی توحیدی به موضع لیبرالیستی اصل بدیهی نابرابری رسیده‌اند یا از موضع خشونت انقلا ...
  • گزارش تخلف

✅ ۲۰ عامل عقب ماندگی ایرانیان.. ✍🏻مصطفی ملکیان

🔹آن‌ بخش‌ از مسائل‌ فرهنگی‌ که‌ به‌ نگرش‌های‌ ایرانیان‌ مربوط‌ می‌شود، تحت‌ بیست عامل، ‌ قابل‌ احصا یا شمارش است. استدلال‌های‌ من‌ هم‌ بر این‌ مطالب‌ بیشتر درون‌نگرانه‌ است‌. یعنی‌ مخاطب‌ باید به‌ درون‌ خودش‌ مراجعه‌ کند و ببیند که‌ در خودش‌ چنین‌ حالتی‌ وجود دارد و اگر وجود دارد می‌توان‌ گفت‌ سخن‌ روی‌ صواب‌ دارد.. 🔹۱- پیشداوری. اولین‌ خصوصیتی‌ که‌ در ما وجود دارد، پیشداوری‌های‌ فراوان‌ نسبت‌ به‌ بسیاری‌ از امور است‌. اگر هر کدام‌ از ما به‌ درون‌ خودمان‌ رجوع‌ کنیم‌ پیشداوریهای‌ فراوان‌ می‌بینیم‌. این‌ پیش‌داوری‌ها در کنش‌ و واکنش‌های‌ اجتماعی‌ ما تأثیرات‌ منفی‌ زیادی‌ دارد. معمولا وقتی‌ گفته‌ می‌شود پیشداوری‌، بیشتر پیشداوری‌ منفی‌ محل‌ نظر است‌ ولی‌آثار مخرب‌ پیشداوری‌ منحصر به‌ پیشداوری‌ منفی‌ نیست‌. پیشداوری‌های‌ مثبت‌ هم‌ آثار مخرب‌ خود را دارد. ...
  • گزارش تخلف

ماده ۱۰۵ - همه استادان و دانشجویان حق بهرهمندی از مزایای آموزشی و پژوهشی ازجمله ارتقا را دارند

اعطای تسهیلات و حمایتهای علمی ازجمله فرصت مطالعاتی، بورسیه و غیره صرفا باید بر اساس توانمندیهای علمی، شایستگی، فارغ از گرایشهای جناحی و حزبی و مانند اینها باشد …. ‌شهروندی. علامه👇.
  • گزارش تخلف

🔰 چرایی بازتولید تاریخی شعبان بی‌مخ‌ها. 🖋 رحیم زایرکعبه | دکترای جامعه‌شناسی

در سالروز کودتای ۲۸ مرداد نه به مصدق و دولت مردمی‌اش بلکه به شعبان بی‌مخ و دار و دسته سرکوبگرش می‌پردازم؛ چرا که ظاهرا موضوعی فرعی اما به واقع، حاوی مطلبی اساسی است. چنانکه می‌دانیم از عوامل اساسی سقوط دولت مصدق، اعمال تخریبی شعبان بی‌مخ و دار و دسته‌اش بود که در آن دوره خلق شدند. البته نباید چنین گمان کنیم که شعبان بی‌مخ فقط در دوره پهلوی دوم ظهور کرد و تمام شد، بلکه در طول تاریخ سیاسی ایران شعبان بی‌مخ‌ها چه به صورت رسمی یا غیررسمی، چه به شکل علنی یا مخفی و چه به صورت مستمر یا مقطعی، تولید و بازتولید شده‌اند. بنابراین سوال اساسی این نوشته این هست که چرا در تاریخ سیاسی ایران، شعبان بی‌مخ‌ها ظهور کرده، بازتولید شده‌اند؟. برای رعایت اختصار باید گفت، بازتولید شعبان بی‌مخ‌ها نتیجه حکومت‌های غیرمردمی و غیردموکراتیک هست. به این معنی که هر گاه پایه مشروعیت حکومت‌ها نه بر اساس رضایت و حمایت مردم بلکه ناشی از زر، زور و تزویر بوده، شعبان بی‌مخ‌ها تولید شده‌اند. چرا که چنین حکومتهایی برای به چنگ آوردن یا حفظ قدرت غیرمردمی خود مجبور بودند شعبان بی‌مخ‌ها را بکار گیرند تا قادر به کنترل، تهدید، ارعا ...
  • گزارش تخلف

✅ «حس می‌کنم و می‌بینم تک به تک مردم، هرکس فقط به مشکل خودش و راه‌حل فردی مشکل خودش فکر می‌کند؛ و لابد نمی‌داند که فاجعه اجتماعی ا

چه انبوه‌اند مشکلات زندگی ما، و چه اندک‌اند کسانی که آن را مشکل خود بدانند.» …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
  • گزارش تخلف

✅شکنجه خاموش.. ✍فرهاد قنبری

کشورهای جهان سوم در موارد زیادی که اخبار در مورد خود جهان سوم است، کاملا به چند آژانس خبری غربی وابسته هستند که اخبار خودشان را از آنها بشنوند. جهان سوم، به طور کلی، و خاورمیانه به طور خاص از منبع خبر تبدیل به مصرف کنندگان خبر شدند. شاید بتوان گفت برای اولین بار در تاریخ، دنیای اسلام درباره خودش از طریق تصورات، تاریخ و اطلاعاتی که در غرب تولید می‌شود می‌آموزد.. امروزه به واسطه سلطه رسانه‌های ارتباط جمعی و ماهواره‌ها، سوژه و هویت جدیدی شکل گرفته است. از دریچه همین رسانه هاست که اغلب چیزی به نام هویت یا «من» خاورمیانه‌ای یا شرقی شکل میگیرد. بی شک در چنین دنیایی هر کس تکنولوژی ارتباط جمعی و رسانه‌ها را در اختیار داشته باشد، تمام دنیا و افکار عمومی را از دریچه نگاه خود پرورش خواهد داد …در چنین شرایطی ساکنان خاورمیانه بیشتر از آنکه خود در مورد سبک زندگی، علایق و اعتفادات خود و اخبار پیرامون شان اطلاعات دقیقی کسب کنند اغلب از طریق فیلم‌های هالیوودی که در مورد مسلمانان ساخته می‌شود یا شبکه‌ها و خبرگزاری‌های غربی از قبیل بی بی سی و سی ان ان و امثالهم اطلاعات در مورد سبک زندگی و اخبار دنیای پیر ...
  • گزارش تخلف

‌✅ رضا امیدی: بحران‌های اخیرتهران حباب نیست، برنامه‌ریزی شده‌است …📍آن چیزی که در تهران و ایران در حال رخ دادن است، اصلا از سر بی ب

مثلا در برنامۀ سوم پیش از انقلاب سیاستی وجود داشت مبنی بر این که چون سرعت انتقال امکانات به مناطق مختلف کند است، بهتر است بخشی از جمعیت به شهرها منتقل شوند. چنین تمرکزگرایی از دهه ۶۰ میلادی در ایران شروع شد. از دهه هفتاد میلادی دنیا به سمت توازن منطقه‌ای رفت اما در ایران بخاطر انقلاب و جنگ، پیاده سازی این سیاست به تعویق افتاد و بعد هم ساختارهایی شکل گرفت که از دل آن توازن منطقه‌ای بیرون نمی‌آمد. در نتیجه امروز در ایران ما خارج از تهران با انواع بی امکاناتی‌ها مواجهیم. بیش از ۷۰ درصد وام‌های بانکی در شهر تهران توزیع می‌شود و بیش از ۸۵ درصد سرمایه گذاری‌های صنعتی در ۵ کلانشهر بزرگ کشور انجام شده است. طبق داده‌های موجود از شدت تمرکزگرایی در ایران و با این رویکردهای سیاست‌گذاری، هر کشور دیگر هم بود این وضعیت محتومش بود. در حال حاضر هم نشانه‌ای از عقب نشینی از این سیاست‌گذاری‌های غلط نداریم. در حوزۀ آسیب‌های اجتماعی نیز رویکرد غالب و نظام معرفتی آن به شکلی است که آسیب‌ها را تثبیت و چه‌بسا تعمیق می‌کند. در این رویکرد از آسیب‌های اجتماعی سیاست‌زدایی و آسیب‌ها به مسائل شخصی افراد تقلیل داده می ...
  • گزارش تخلف

✅در نقد عوام زده شدن انتقاد.. ✍عباس کاظمی

بازار انتقاد داغ است و حوزه خصوصی حکومتمردان و شخصیتها نیز زیر نگاه انتقادی رفته است. حساسیت مردم را برای زیر ذره بین قرار دادن دولتی‌ها و مدیران حکومتی و فرزندانشان درک می‌کنم، با مردم همدلم که فساد به شدت گسترش یافته و رانت خواری به نهایت رسیده است، اما جریان و جنبشی که در شبکه‌های اجتماعی این روزها شکل گرفته است جریانی مبتذل است که بی شباهت به جریانی که در برهه انقلاب ۵۷ از جریان فساد شکل گرفته نیست. اصف ببات در سیاست خیابانی تصرف هتلها، آپارتمانها و خانه‌های ویلایی توسط فرودستان شهری را به خوبی نشان داد که بنظر من پیامد عمومی شدن نگاه حسادت بار عامه نسبت به افراد بیشتر برخوردار است. پس از انقلاب هنگامی که گردو غبارها و تسویه حسابهای شخصی تمام شد روشن شد که چقدر حباب توهم، بدبینی و کوته فکری از دزد خطاب کردن بسیاری، افراد بی گناه را از کشور فراری داد یا از آنها سلب مالکیت کرد. اینک، جریان شکل گرفته است که اگرچه از مدیران دولتی و حکومتی شروع شد اما در نهایت به خودمان و همسایگان ما ختم خواهد شد، تخم کینه آمیخته به حسادت است که در کشور می‌روید و فتنه نفرت آمیخته با خشونت است که درو خوا ...
  • گزارش تخلف

‌✅ دانشگاه‌ چه کاری انجام نمی‌دهد؟.. محمد فاضلی

🔹دانشگاه هاروارد در آمریکا – تأسیس ۱۶۳۶ میلادی - سالیان سال است که در صدر فهرست برترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارد. هاروارد – در کنار چند دانشگاه دیگر - به نوعی نماد دانشگاه‌های برتر در جهان نیز هست. هری لویس (Harry Lewis - ۱۹۴۷) متخصص ریاضیات و علوم کامپیوتر که در فاصله ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ رئیس کالج هاروارد بوده در کتابی با عنوان انگلیسی «نخبگی بدون روح» که توسط «مرتضی مردیها» به فارسی با عنوان «نگاهی انتقادی به دانشگاه هاروارد» (۱۳۹۵) منتشر شده است، به شیوه‌ای متفاوت به دانشگاه و وظایف آن می‌نگرد. کتاب درباره دانشگاه هاروارد است اما بخش مهمی از آن درباره هر نظام دانشگاهی و بالاخص دانشگاه در ایران نیز صادق است.. 🔹ایده اصلی لوییس این است که دانشگاه‌ها نقش تربیتی خود را در قبال دانشجویان کارشناسی فراموش کرده‌اند. دانشگاه‌ها به دانشجویان کمک نمی‌کنند تا هدف‌های بزرگ‌تری برای زندگی‌شان تعریف کنند و هنگامی که کالج را ترک می‌کنند انسان‌های بهتری شده باشند. او می‌نویسد «وقتی سخنرانی‌های مدیران دانشگاهی را مطالعه می‌کنید … به ندرت چیزی درباره قدرت شخصی، یکپارچگی شخصیتی، مهربانی، همکاری، و این‌که چطور ...
  • گزارش تخلف