جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ 🔷 هنگامی که کسی میپرسد: فلسفه به چه کار میآید؟. فلسفه نه به دولت خدمت میکند و نه به کلیسا، فلسفه به خدمت هیچ قوهی مستقری در نمیآید. کار فلسفه ناراحت کردن است. فلسفهای که هیچ کس را ناراحت نکند و به هیچ کس ضدیت نورزد فلسفه نیست. کار فلسفه آزردن حماقت است، فلسفه حماقت را به چیزی شرم آور تبدیل میکند. فلسفه کاربردی ندارد جز افشاکردن پستیهای اندیشه در تمامی اشکالش. آیا جز فلسفه رشتهای هست که به نقد تمامی راز آمیزگریها، هر خاستگاه و هدفی که داشته باشد، همت گمارد؟ …✍فردریش نیچه/کتاب نیچه و فلسفه …🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ 📈 تحول روابط «گوجهفرنگی» با «هزار تومانی» طی هشت سال.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ ✅ و این روزهای ایران ….. ✍🏻دکتر راغفر 📍مهمترین عامل کاهش اعتماد اجتماعی، نابرابریهای گستردهای است که از نظام اجتماعی ایران سرچشمه میگیرد. این نابرابریها بر اثر سیاستگذاریها ایجاد و تقویت میشود. این سیاستها عملا عرصه نزاع بر سر اقتصادی است و اگر جامعهای احساس کند که تنها گروههای اندکی در این عرصه برنده میشوند و دیگران بازندهاند، آنگاه اعتمادش به نظام تصمیمگیریهای عمومی کمتر میشود.. 📍اگر سازوکارهای سیاسی و اقتصادی و رسانههای وابسته به صاحبان قدرت و سرمایه، این اندیشه را نقض کنند که افراد از ارزش یکسانی در مشارکتهای اجتماعی برخوردارند، شکافهای متعددی بین افراد جامعه ایجاد میشود. حتی ممکن است افراد از نظر سیاسی متعلق به یک طبقه باشند، اما از نظر اقتصادی و اجتماعی به دچار شوند. در چنین جامعهای، سرمایههای اجتماعی و اعتماد عمومی کاهش خواهد یافت …📍اگر قرار است برنامههای اقتصادی تحقق یابد و نتیجهبخش باشد، باید کار خود را درست انجام دهد. اگر دستگاه قضایی در جامعهای کار نکند یا سیاسیکاری کند و خودش به فساد دچار باشد، به مهمترین سرچشمه کمرنگ شدن اعتماد اجتماعی تبدیل خواهد شد …📍ما دهه ۱۳۶۰ را تجربه کردهای ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۳۶ ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ 🔸 چرایی بازتولید تاریخی شعبان بیمخها. 🖋 رحیم زایرکعبه- دکترای جامعه شناسی در سالروز کودتای ۲۸ مرداد نه به مصدق و دولت مردمیاش بلکه به شعبان بیمخ و دار و دسته سرکوبگرش میپردازم؛ چرا که ظاهرا موضوعی فرعی اما به واقع، حاوی مطلبی اساسی است. چنانکه میدانیم از عوامل اساسی سقوط دولت مصدق، اعمال تخریبی شعبان بیمخ و دار و دستهاش بود که در آن دوره خلق شدند. البته نباید چنین گمان کنیم که شعبان بیمخ فقط در دوره پهلوی دوم ظهور کرد و تمام شد، بلکه در طول تاریخ سیاسی ایران شعبان بیمخها چه به صورت رسمی یا غیررسمی، چه به شکل علنی یا مخفی و چه به صورت مستمر یا مقطعی، تولید و بازتولید شدهاند. بنابراین سوال اساسی این نوشته این هست که چرا در تاریخ سیاسی ایران، شعبان بیمخها ظهور کرده، بازتولید شدهاند؟. برای رعایت اختصار باید گفت، بازتولید شعبان بیمخها نتیجه حکومتهای غیرمردمی و غیردموکراتیک هست. به این معنی که هر گاه پایه مشروعیت حکومتها نه بر اساس رضایت و حمایت مردم بلکه ناشی از زر، زور و تزویر بوده، شعبان بیمخها تولید شدهاند. چرا که چنین حکومتهایی برای به چنگ آوردن یا حفظ قدرت غیرمردمی خود مجبور بودند شعبان بیمخها را بکار گیرند تا قادر به کنترل، تهدید، ارعا ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۹ ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ ماده ۱۰۴ - شهروندان از حق آموزش برخوردارند. آموزش ابتدایی اجباری و رایگان است. دولت زمینه دسترسی به آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه را فراهم میسازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد نیاز و ضرورت کشور. بهطور رایگان گسترش میدهد. دولت آموزش پایه را برای افراد فاقد آموزش ابتدایی فراهم میآورد …. شهروندی. علامه👇. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ 🔻دستگاههایی که بیشترین زیر مجموعه فعال در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات دارند … 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۱:۱۲ ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ 🔺 نابرابری توزیع ثروت در جهان.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ 🔷 من دلنگران حکومتها نیستم. خوب یا بد کسی حکومت خواهد کرد. آنچه باید ترسید فروپاشی جامعه است کوچه و خیابان وقتی پر از نفرت شود و بیزاری جای رواداری را بگیرد، اجتماع ویران خواهد شد و صالحترین حکومتها هم راهی به جایی نخواهند برد. دشمن ما سختباوران تنفرافکناند …مسیر عادی جامعه بدون عربدههای سختباوران به سمت مدارا است. خانوادهها و جامعه تضاد باورهای گوناگون را در همزیستی مسالمتآمیز خود آرام میکند. مؤمنان را «انسان مؤمن» و ناباور را «انسان ناباور» میبیند. سختباوران مسیر جامعه را به سمت بیزاری تغییر میدهند و بانگ تنفر سر میدهند …سختباوران یار حکومت و سختباوران ضد حکومت پیروزی خود را از مسیر ویرانی جامعه میبینند. اشتراک عجیبی میان سختباوران دو سو در ویرانی جامعه است. یکی مؤمن را انسان مؤمن نمیبیند و یکی ناباور را انسان ناباور نمیبیند. من -فقط از جانب خودم میگویم نه دیگری- وظیفهٔ خود را حمایت از جامعه میدانم. جامعهای که نباید ویران شود. ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۱۷ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ ✅ ایران تنها کشور نفت نیست. 🖋 دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن 📍 شرممان باد ز پشمینه آلوده خویشگر بدین فضل و هنر نام کرامات بریم (حافظ) چند سال پیش بمناسبت مرگ صادق هدایت، آقای «رژه لسکو» مقالهای در روزنامهی «خبرهای ادبی» پاریس انتشار داد که نام آن این بود «ایران تنها کشور نفت نیست» اگر خارجیان محتاج به یادآوری این نکته باشند عجیب نیست، عجب آنست که ما خود نیز فراموش کردهایم که ایران تنها کشور نفت نیست. آنچه امروز میاندیشیم و میگوییم و میکنیم مبین این فراموشی است، انکار آن است که کشور ما را روزگاری تمدن و فرهنگی بوده و او را زبانی است که بعضی از درخشانترین …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ ✅عکسی که گفته میشود از لحظه ورود نیروهای مسلح ارتش به خانه دکتر مصدق گرفته شده است ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ 🔷 من چهار حوزه میشناسم که حقیقت در آنها خود را عیان میکند، همانهایی که من چهار رویهٔ برساختن حقیقت نامیدهام: هنر، عشق، سیاست و علم.. خواست من از جوانها این است که در این چهار شرط سیر کنند:. با هنر در تمام اشکالش مواجه شوند؛. در عشق وفادارانه وارد شوند و برای مدتی طولانی بمانند؛. و در عمل سیاسی ساختن جهانی عادلانه، جهانی غیر از آنچه هست، مشارکت ورزند؛. و تا این اندازه از علم بیخبر نباشند، آن را به دست تکنولوژی یا سرمایه نسپارند …✍🏻آلن بدیو. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ ✅تورم کنونی، تنها پس لرزههای یک زلزله بزرگ تورمی است که خود را در پاییز امسال نشان میدهد …✍️علی کثیری 🔹در بهترین حالت، هنوز یک ماه دیگر تا رسیدن کالاهای خریداری شده با دلار ۱۱ هزار تومانی و عرضه در بازار ایران زمان مانده است؛ این بدان معناست که بازار هنوز تورم ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی را مطابق با کاهش ارزش ریال تجربه نکرده و اوضاع بسیار وخیمی را در پاییز امسال پیش رو خواهیم داشت …🔸شاید شما نیز با توجه به القای رسانهها فکر میکنید که تورم کاهش مییابد و اوضاع کشور به حالت قبل بر میگردد و یا فکر میکنید، بازار کشش تورمی بیش از این را نداشته و این اوج مصیبتی است که ما تجربه خواهیم کرد؛ متاسفم، اما بایست بگویم سخت در اشتباهید؛ تورمی که این روزها با آن دست و پنجه نرم میکنیم تنها پس لرزههای یک زلزله بزرگ تورمی است که تا چند ماه دیگر کشور را فلج و به مرز فروپاشی اقتصادی میکشاند؛ برای درک عمق این مطلب کافی است به قیمت کالاهایی نگاه کنیم که از طریق نمایندگیها و به شکل نسبتا انحصاری وارد ایران میشوند؛ گوشیهای تلفن همراه، لوازم خانگی و اتومبیلهای خارجی نمونههای بسیار خوبی هستند؛ همه شما به یاد دارید که چطور در همان روزهای افزایش قیمت دلار، قیمت این کالاها افزایش پیدا کرد؛ خب حالا قرار است همان ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ ✅ راجع به مرگ همانند زندگی و حیات بسیار بد بین و در عین حال خوش بین است! این تناقض ظاهری آزار دهنده در نظر و منظر او مخاطب را بیشتر و بیشتر به مسائلی که او در این باب طرح و بحث مینماید جذب میکند.. او مرگ را هدف حیات میداند، پایان تلخ کامیها و زجرها و سختیها و نا کامیها و نشدنها و نرفتنها و نبایستنها و نبایدها و نه و نه و نههای تلخ و نهیهای جان سوز و تمامی محدودیتها.. مرگ در نظر شوپنهاور آغوش گرم و نرم و آسودگی است، رهایی مطلق است چرا که در دیدگاه شوپنهاور «زندگی، مردنی مداوم است» «هستی مردنی مداوم است» «زندگی مردنی به تاخیر افتاده است» «حیات، مجازات گناه هستی است». او میگوید بیایید خود را فریب ندهیم که زندگی خوب است شیرین است خوش است گوارا است، این نگاه باعث میشود که شما بوسیلهی تلقین کاذب، واقعا گمان کنید موفق و خوشبخت و خوشوقت خواهید شد، در حالی که به طور قطع و یقین آدمی هرگز خوشبخت و خوشوقت نبوده و نخواهد شد. پس اگر آدمی خود را فریب دهد و سپس با این واقعیت تلخ یعنی نا کامی و زجر و بار سنگین بودن، رو به رو شود، بهت زده و حیران و سرگردان خواهد شد!. او در همین رابطه در شاهکار خود «جهان همچون اراده و تصور» مینویسد:. «خوش بینی، در نهایت، خود ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ ✅ سیر تاریخی مواجهه روحانیت با منتقدان؛ از سروش تا رحیم پور! …✍ مهران صولتی ✔️ اپیزود اول: در آذرماه ۱۳۷۱ سخنرانی دکتر عبدالکریم سروش با عنوان؛ «انتظارات دانشگاه از حوزه» در دانشگاه اصفهان برگزار شد. این سخنان که ناظر به نقد نزدیکی روحانیت به قدرت و قرائت سنتی از فقه اسلامی بود واکنش هایی را برانگیخت که فراتر از حد مورد انتظار بود. آیت ا … مکارم شیرازی از لزوم برخورد قانونی با سروش سخن به میان آورد و روزنامه کیهان کارزار تخریبی سنگینی علیه او به راه انداخت!. ✔️ اپیزود دوم: از خرداد ۱۳۷۴ گروهی از منتقدان سروش که نگران تاثیر گذاری اندیشههای او بر فضای جامعه و دانشگاهها بودند کوشیدند تا ماموریت جدیدی برای فعالیت گروه نوظهوری به نام «انصار حزب ا …» تعریف کنند؛ حمله به محل سخنرانیهای سروش و جلوگیری از برگزاری آنها! برخی از نزدیکان سروش از طلبه جوانی به نام حسن رحیم پور به عنوان طراح اصلی این ماموریت برای این گروه خبر دادند!. ✔️ اپیزود سوم: به موازات ایجاد ممانعت فیزیکی از برگزاری سخنرانیهای سروش، صدا و سیما میکوشد تا بدیلی را برای این روشنفکر دینی منتقد به جامعه معرفی کند. حسن رحیم پور که از نظر بیان و چهره شباهت هایی به عبدالکریم سروش دارد به صورت هفتگی در ب ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ ✅ دامهای اقتصاد ایران.. ✍️ بایزید مردوخی 📌 عامل بسیار مهمی که امکان ادامه حیات بوروکراسی ناکارآمد و ضدتوسعه را فراهم کرده، پدیدهای است که «تسخیر دولت» نام گرفته است. بررسی کشورهای مختلف در جهان نشان میدهد که هرگاه اعمال نفوذ ناروا در دولتها، چه از درون حاکمیت و چه از جانب گروههای ذینفع در برنامهها، سیاستها و تصمیمگیریهای دولتها شدید باشد، احتمال شکست در مقایسه با وضعیت بدون اعمال نفوذ، بیشتر از ۳۰ درصد است و هرگاه اعمال نفوذهای ناروا ناچیز باشد، احتمال شکست از ۱۰ درصد کمتر نخواهد بود. اعمال نفوذ را «بحران نظام تدبیر» یا «بحران خاموش» نامیدهاند. دولتهای متناوب در کشور ما (برخلاف مردم عادی و فعالان اقتصادی)، در درک این پدیده غفلت و اهمال کردهاند و نسبت به مبارزه با فساد سیاسی اعمال نفوذها، بهویژه از نوع نامحسوس آن، یعنی تسخیر دولت و انواع لابیگریها کوتاهی کردهاند. ژان تیرول، برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال گذشته میگوید: «اقتصاد بازار به دولتی قوی نیاز دارد، دولت مدرن دولتی است که در برابر لابیها مقاومت میکند». در اقتصادهای «رفاقتی» نیز وقتی مغایرتی با قوانین ارگانیک کشور، مانند قانون برنامههای توسعه وجود ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ 🔷 «ولتر» کاملا حق داشت که میگفت هدف از جنگ صرفا دزدی است …این که کسانی که سرگرم جنگ اند از کردهی خود شرمسارند از این جا معلوم می حکومتها به جای این که سعی کنند با گفتن دروغهای علنی و رسمی، که اغلب از خود جنگ تهوع آورترند، برای خود عذر بتراشند، باید همچون پولاد سخت روی نظریهی ماکیاولی پافشاری کنند. جان کلام این نظریه را میتوان این طور بیان کرد: در حالی که قطعا میان یک فرد و فرد دیگر، و تا جایی که قانونی و اخلاقی بودن روابطشان مربوط میشود، اصل «آنچه را بر خود نمیپسندی بر دیگران نیز مپسند» مصداق دارد، در مورد ملتها و در سیاست عکس این اصل اقتضا میکند: «آنچه را بر خود نمیپسندی بر دیگران بپسند» …✍در باب طبیعت انسان/ حکومت. آرتور شوپنهاور. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۲ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ ✅ چرا جنگنده میسازیم اما خیلی چیزها نه. 🖋 محمد پزشک 📍 در دوران نوجوانی مثل خیلی از هم سن و سالهای خودم به هواپیما علاقه داشتم. از آن موقع به خاطرم هست که بین امریکا و شوروی رقابت تنگاتنگی در زمینه ساخت هواپیماهای جنگی وجود داشت و برترین هواپیمای ساخت شوروی اگر بهتر از برترین هواپیمای امریکا نبود، بدتر هم نبود. احتمالا این رقابت هنوز هم برقرار باشد. ولی بین این دو تفاوتهایی وجود دارد که در وضعیت عمومی کشورها قابل مشاهده است. در غرب، دولت تولید کننده نیست. دست بالا سفارش دهنده است. منظورم از دولت، کل حاکمیت است و نه صرفا بدنه اجرایی – یعنی آنچه ما در ایران …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۷ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ ماده ۱۰۳- حق همه شهروندان به ویژه - زنان است که ضمن برخورداری از مشارکت و حضور در فضاها و مراکز عمومی، تشکلها و سازمانهای اجتماع شهروندی. علامه👇. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ 🔺 مستند مصدق، نفت و کودتا …. 🔰سیاست شناسی.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 53:53, 37.8 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ✅ «عکسهای تاریخی از کودتای نظامی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲».. «تیراندازی به سوی مردم» … 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ‹ 50 51 52 53 54 55 56 ›
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ 🔷 هنگامی که کسی میپرسد: فلسفه به چه کار میآید؟. فلسفه نه به دولت خدمت میکند و نه به کلیسا، فلسفه به خدمت هیچ قوهی مستقری در نمیآید. کار فلسفه ناراحت کردن است. فلسفهای که هیچ کس را ناراحت نکند و به هیچ کس ضدیت نورزد فلسفه نیست. کار فلسفه آزردن حماقت است، فلسفه حماقت را به چیزی شرم آور تبدیل میکند. فلسفه کاربردی ندارد جز افشاکردن پستیهای اندیشه در تمامی اشکالش. آیا جز فلسفه رشتهای هست که به نقد تمامی راز آمیزگریها، هر خاستگاه و هدفی که داشته باشد، همت گمارد؟ …✍فردریش نیچه/کتاب نیچه و فلسفه …🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ 📈 تحول روابط «گوجهفرنگی» با «هزار تومانی» طی هشت سال.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ ✅ و این روزهای ایران ….. ✍🏻دکتر راغفر 📍مهمترین عامل کاهش اعتماد اجتماعی، نابرابریهای گستردهای است که از نظام اجتماعی ایران سرچشمه میگیرد. این نابرابریها بر اثر سیاستگذاریها ایجاد و تقویت میشود. این سیاستها عملا عرصه نزاع بر سر اقتصادی است و اگر جامعهای احساس کند که تنها گروههای اندکی در این عرصه برنده میشوند و دیگران بازندهاند، آنگاه اعتمادش به نظام تصمیمگیریهای عمومی کمتر میشود.. 📍اگر سازوکارهای سیاسی و اقتصادی و رسانههای وابسته به صاحبان قدرت و سرمایه، این اندیشه را نقض کنند که افراد از ارزش یکسانی در مشارکتهای اجتماعی برخوردارند، شکافهای متعددی بین افراد جامعه ایجاد میشود. حتی ممکن است افراد از نظر سیاسی متعلق به یک طبقه باشند، اما از نظر اقتصادی و اجتماعی به دچار شوند. در چنین جامعهای، سرمایههای اجتماعی و اعتماد عمومی کاهش خواهد یافت …📍اگر قرار است برنامههای اقتصادی تحقق یابد و نتیجهبخش باشد، باید کار خود را درست انجام دهد. اگر دستگاه قضایی در جامعهای کار نکند یا سیاسیکاری کند و خودش به فساد دچار باشد، به مهمترین سرچشمه کمرنگ شدن اعتماد اجتماعی تبدیل خواهد شد …📍ما دهه ۱۳۶۰ را تجربه کردهای ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۳۶ ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ 🔸 چرایی بازتولید تاریخی شعبان بیمخها. 🖋 رحیم زایرکعبه- دکترای جامعه شناسی در سالروز کودتای ۲۸ مرداد نه به مصدق و دولت مردمیاش بلکه به شعبان بیمخ و دار و دسته سرکوبگرش میپردازم؛ چرا که ظاهرا موضوعی فرعی اما به واقع، حاوی مطلبی اساسی است. چنانکه میدانیم از عوامل اساسی سقوط دولت مصدق، اعمال تخریبی شعبان بیمخ و دار و دستهاش بود که در آن دوره خلق شدند. البته نباید چنین گمان کنیم که شعبان بیمخ فقط در دوره پهلوی دوم ظهور کرد و تمام شد، بلکه در طول تاریخ سیاسی ایران شعبان بیمخها چه به صورت رسمی یا غیررسمی، چه به شکل علنی یا مخفی و چه به صورت مستمر یا مقطعی، تولید و بازتولید شدهاند. بنابراین سوال اساسی این نوشته این هست که چرا در تاریخ سیاسی ایران، شعبان بیمخها ظهور کرده، بازتولید شدهاند؟. برای رعایت اختصار باید گفت، بازتولید شعبان بیمخها نتیجه حکومتهای غیرمردمی و غیردموکراتیک هست. به این معنی که هر گاه پایه مشروعیت حکومتها نه بر اساس رضایت و حمایت مردم بلکه ناشی از زر، زور و تزویر بوده، شعبان بیمخها تولید شدهاند. چرا که چنین حکومتهایی برای به چنگ آوردن یا حفظ قدرت غیرمردمی خود مجبور بودند شعبان بیمخها را بکار گیرند تا قادر به کنترل، تهدید، ارعا ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۹ ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ ماده ۱۰۴ - شهروندان از حق آموزش برخوردارند. آموزش ابتدایی اجباری و رایگان است. دولت زمینه دسترسی به آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه را فراهم میسازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد نیاز و ضرورت کشور. بهطور رایگان گسترش میدهد. دولت آموزش پایه را برای افراد فاقد آموزش ابتدایی فراهم میآورد …. شهروندی. علامه👇. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ 🔻دستگاههایی که بیشترین زیر مجموعه فعال در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات دارند … 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ 🔷 من دلنگران حکومتها نیستم. خوب یا بد کسی حکومت خواهد کرد. آنچه باید ترسید فروپاشی جامعه است کوچه و خیابان وقتی پر از نفرت شود و بیزاری جای رواداری را بگیرد، اجتماع ویران خواهد شد و صالحترین حکومتها هم راهی به جایی نخواهند برد. دشمن ما سختباوران تنفرافکناند …مسیر عادی جامعه بدون عربدههای سختباوران به سمت مدارا است. خانوادهها و جامعه تضاد باورهای گوناگون را در همزیستی مسالمتآمیز خود آرام میکند. مؤمنان را «انسان مؤمن» و ناباور را «انسان ناباور» میبیند. سختباوران مسیر جامعه را به سمت بیزاری تغییر میدهند و بانگ تنفر سر میدهند …سختباوران یار حکومت و سختباوران ضد حکومت پیروزی خود را از مسیر ویرانی جامعه میبینند. اشتراک عجیبی میان سختباوران دو سو در ویرانی جامعه است. یکی مؤمن را انسان مؤمن نمیبیند و یکی ناباور را انسان ناباور نمیبیند. من -فقط از جانب خودم میگویم نه دیگری- وظیفهٔ خود را حمایت از جامعه میدانم. جامعهای که نباید ویران شود. ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۱۷ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ ✅ ایران تنها کشور نفت نیست. 🖋 دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن 📍 شرممان باد ز پشمینه آلوده خویشگر بدین فضل و هنر نام کرامات بریم (حافظ) چند سال پیش بمناسبت مرگ صادق هدایت، آقای «رژه لسکو» مقالهای در روزنامهی «خبرهای ادبی» پاریس انتشار داد که نام آن این بود «ایران تنها کشور نفت نیست» اگر خارجیان محتاج به یادآوری این نکته باشند عجیب نیست، عجب آنست که ما خود نیز فراموش کردهایم که ایران تنها کشور نفت نیست. آنچه امروز میاندیشیم و میگوییم و میکنیم مبین این فراموشی است، انکار آن است که کشور ما را روزگاری تمدن و فرهنگی بوده و او را زبانی است که بعضی از درخشانترین …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ ✅عکسی که گفته میشود از لحظه ورود نیروهای مسلح ارتش به خانه دکتر مصدق گرفته شده است ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ 🔷 من چهار حوزه میشناسم که حقیقت در آنها خود را عیان میکند، همانهایی که من چهار رویهٔ برساختن حقیقت نامیدهام: هنر، عشق، سیاست و علم.. خواست من از جوانها این است که در این چهار شرط سیر کنند:. با هنر در تمام اشکالش مواجه شوند؛. در عشق وفادارانه وارد شوند و برای مدتی طولانی بمانند؛. و در عمل سیاسی ساختن جهانی عادلانه، جهانی غیر از آنچه هست، مشارکت ورزند؛. و تا این اندازه از علم بیخبر نباشند، آن را به دست تکنولوژی یا سرمایه نسپارند …✍🏻آلن بدیو. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ ✅تورم کنونی، تنها پس لرزههای یک زلزله بزرگ تورمی است که خود را در پاییز امسال نشان میدهد …✍️علی کثیری 🔹در بهترین حالت، هنوز یک ماه دیگر تا رسیدن کالاهای خریداری شده با دلار ۱۱ هزار تومانی و عرضه در بازار ایران زمان مانده است؛ این بدان معناست که بازار هنوز تورم ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی را مطابق با کاهش ارزش ریال تجربه نکرده و اوضاع بسیار وخیمی را در پاییز امسال پیش رو خواهیم داشت …🔸شاید شما نیز با توجه به القای رسانهها فکر میکنید که تورم کاهش مییابد و اوضاع کشور به حالت قبل بر میگردد و یا فکر میکنید، بازار کشش تورمی بیش از این را نداشته و این اوج مصیبتی است که ما تجربه خواهیم کرد؛ متاسفم، اما بایست بگویم سخت در اشتباهید؛ تورمی که این روزها با آن دست و پنجه نرم میکنیم تنها پس لرزههای یک زلزله بزرگ تورمی است که تا چند ماه دیگر کشور را فلج و به مرز فروپاشی اقتصادی میکشاند؛ برای درک عمق این مطلب کافی است به قیمت کالاهایی نگاه کنیم که از طریق نمایندگیها و به شکل نسبتا انحصاری وارد ایران میشوند؛ گوشیهای تلفن همراه، لوازم خانگی و اتومبیلهای خارجی نمونههای بسیار خوبی هستند؛ همه شما به یاد دارید که چطور در همان روزهای افزایش قیمت دلار، قیمت این کالاها افزایش پیدا کرد؛ خب حالا قرار است همان ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ ✅ راجع به مرگ همانند زندگی و حیات بسیار بد بین و در عین حال خوش بین است! این تناقض ظاهری آزار دهنده در نظر و منظر او مخاطب را بیشتر و بیشتر به مسائلی که او در این باب طرح و بحث مینماید جذب میکند.. او مرگ را هدف حیات میداند، پایان تلخ کامیها و زجرها و سختیها و نا کامیها و نشدنها و نرفتنها و نبایستنها و نبایدها و نه و نه و نههای تلخ و نهیهای جان سوز و تمامی محدودیتها.. مرگ در نظر شوپنهاور آغوش گرم و نرم و آسودگی است، رهایی مطلق است چرا که در دیدگاه شوپنهاور «زندگی، مردنی مداوم است» «هستی مردنی مداوم است» «زندگی مردنی به تاخیر افتاده است» «حیات، مجازات گناه هستی است». او میگوید بیایید خود را فریب ندهیم که زندگی خوب است شیرین است خوش است گوارا است، این نگاه باعث میشود که شما بوسیلهی تلقین کاذب، واقعا گمان کنید موفق و خوشبخت و خوشوقت خواهید شد، در حالی که به طور قطع و یقین آدمی هرگز خوشبخت و خوشوقت نبوده و نخواهد شد. پس اگر آدمی خود را فریب دهد و سپس با این واقعیت تلخ یعنی نا کامی و زجر و بار سنگین بودن، رو به رو شود، بهت زده و حیران و سرگردان خواهد شد!. او در همین رابطه در شاهکار خود «جهان همچون اراده و تصور» مینویسد:. «خوش بینی، در نهایت، خود ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ ✅ سیر تاریخی مواجهه روحانیت با منتقدان؛ از سروش تا رحیم پور! …✍ مهران صولتی ✔️ اپیزود اول: در آذرماه ۱۳۷۱ سخنرانی دکتر عبدالکریم سروش با عنوان؛ «انتظارات دانشگاه از حوزه» در دانشگاه اصفهان برگزار شد. این سخنان که ناظر به نقد نزدیکی روحانیت به قدرت و قرائت سنتی از فقه اسلامی بود واکنش هایی را برانگیخت که فراتر از حد مورد انتظار بود. آیت ا … مکارم شیرازی از لزوم برخورد قانونی با سروش سخن به میان آورد و روزنامه کیهان کارزار تخریبی سنگینی علیه او به راه انداخت!. ✔️ اپیزود دوم: از خرداد ۱۳۷۴ گروهی از منتقدان سروش که نگران تاثیر گذاری اندیشههای او بر فضای جامعه و دانشگاهها بودند کوشیدند تا ماموریت جدیدی برای فعالیت گروه نوظهوری به نام «انصار حزب ا …» تعریف کنند؛ حمله به محل سخنرانیهای سروش و جلوگیری از برگزاری آنها! برخی از نزدیکان سروش از طلبه جوانی به نام حسن رحیم پور به عنوان طراح اصلی این ماموریت برای این گروه خبر دادند!. ✔️ اپیزود سوم: به موازات ایجاد ممانعت فیزیکی از برگزاری سخنرانیهای سروش، صدا و سیما میکوشد تا بدیلی را برای این روشنفکر دینی منتقد به جامعه معرفی کند. حسن رحیم پور که از نظر بیان و چهره شباهت هایی به عبدالکریم سروش دارد به صورت هفتگی در ب ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ ✅ دامهای اقتصاد ایران.. ✍️ بایزید مردوخی 📌 عامل بسیار مهمی که امکان ادامه حیات بوروکراسی ناکارآمد و ضدتوسعه را فراهم کرده، پدیدهای است که «تسخیر دولت» نام گرفته است. بررسی کشورهای مختلف در جهان نشان میدهد که هرگاه اعمال نفوذ ناروا در دولتها، چه از درون حاکمیت و چه از جانب گروههای ذینفع در برنامهها، سیاستها و تصمیمگیریهای دولتها شدید باشد، احتمال شکست در مقایسه با وضعیت بدون اعمال نفوذ، بیشتر از ۳۰ درصد است و هرگاه اعمال نفوذهای ناروا ناچیز باشد، احتمال شکست از ۱۰ درصد کمتر نخواهد بود. اعمال نفوذ را «بحران نظام تدبیر» یا «بحران خاموش» نامیدهاند. دولتهای متناوب در کشور ما (برخلاف مردم عادی و فعالان اقتصادی)، در درک این پدیده غفلت و اهمال کردهاند و نسبت به مبارزه با فساد سیاسی اعمال نفوذها، بهویژه از نوع نامحسوس آن، یعنی تسخیر دولت و انواع لابیگریها کوتاهی کردهاند. ژان تیرول، برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال گذشته میگوید: «اقتصاد بازار به دولتی قوی نیاز دارد، دولت مدرن دولتی است که در برابر لابیها مقاومت میکند». در اقتصادهای «رفاقتی» نیز وقتی مغایرتی با قوانین ارگانیک کشور، مانند قانون برنامههای توسعه وجود ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ 🔷 «ولتر» کاملا حق داشت که میگفت هدف از جنگ صرفا دزدی است …این که کسانی که سرگرم جنگ اند از کردهی خود شرمسارند از این جا معلوم می حکومتها به جای این که سعی کنند با گفتن دروغهای علنی و رسمی، که اغلب از خود جنگ تهوع آورترند، برای خود عذر بتراشند، باید همچون پولاد سخت روی نظریهی ماکیاولی پافشاری کنند. جان کلام این نظریه را میتوان این طور بیان کرد: در حالی که قطعا میان یک فرد و فرد دیگر، و تا جایی که قانونی و اخلاقی بودن روابطشان مربوط میشود، اصل «آنچه را بر خود نمیپسندی بر دیگران نیز مپسند» مصداق دارد، در مورد ملتها و در سیاست عکس این اصل اقتضا میکند: «آنچه را بر خود نمیپسندی بر دیگران بپسند» …✍در باب طبیعت انسان/ حکومت. آرتور شوپنهاور. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۲ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ ✅ چرا جنگنده میسازیم اما خیلی چیزها نه. 🖋 محمد پزشک 📍 در دوران نوجوانی مثل خیلی از هم سن و سالهای خودم به هواپیما علاقه داشتم. از آن موقع به خاطرم هست که بین امریکا و شوروی رقابت تنگاتنگی در زمینه ساخت هواپیماهای جنگی وجود داشت و برترین هواپیمای ساخت شوروی اگر بهتر از برترین هواپیمای امریکا نبود، بدتر هم نبود. احتمالا این رقابت هنوز هم برقرار باشد. ولی بین این دو تفاوتهایی وجود دارد که در وضعیت عمومی کشورها قابل مشاهده است. در غرب، دولت تولید کننده نیست. دست بالا سفارش دهنده است. منظورم از دولت، کل حاکمیت است و نه صرفا بدنه اجرایی – یعنی آنچه ما در ایران …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۷ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ ماده ۱۰۳- حق همه شهروندان به ویژه - زنان است که ضمن برخورداری از مشارکت و حضور در فضاها و مراکز عمومی، تشکلها و سازمانهای اجتماع شهروندی. علامه👇.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ 🔺 مستند مصدق، نفت و کودتا …. 🔰سیاست شناسی.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 53:53, 37.8 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ✅ «عکسهای تاریخی از کودتای نظامی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲».. «تیراندازی به سوی مردم» … 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.