شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


✅هشت تهدید بنگاه‌های درستکار:چرا باید نگران بنگاه‌های سالم ایران بود؟.. ✍محسن جلال‌پور

🔷بنگاه‌های ایرانی دردهای مشترک بسیاری دارند. در معرض انواع ریسک‌های سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک قرار گرفته‌اند، بی‌ثباتی در کشور آزارشان می‌دهد، نااطمینانی و عدم‌قطعیت چشم‌انداز فعالیتشان را تیره و تار کرده، فضای غیر‌رقابتی و انحصار راه تنفسشان را بسته و نامساعد بودن فضای کسب‌وکار تداوم حیاتشان را به خطر انداخته است. اما شرایط جدید داخلی و خارجی بنگاه‌های ما را با هشت تهدید جدید مواجه کرده ‌است …۱- خطای سیاست‌گذاری: اشتباهات سیاست‌گذار در چند ماه گذشته آثار منفی زیادی بر فعالیت بنگاه‌های ما داشته است. مثلا سیاست‌گذاری نادرست نرخ ارز فاحش‌ترین خطایی بوده که سیاست‌گذار در این مدت مرتکب شده و هزینه‌های غیر‌قابل جبرانی به بنگاه‌ها تحمیل کرده است …۲- ناامن شدن محیط اقتصاد کلان: مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم، ثبات‌بخشی به محیط اقتصاد کلان بوده است. این دستاورد اما به دلایل مختلف در دولت دوازدهم در حال از دست رفتن است. تنها بازگشت تورم دورقمی برای بی‌ثبات کردن اقتصاد ایران کافی است. در اثر ناامن شدن محیط اقتصاد کلان، انگیزه سوداگری در بازارها تشدید شده که نتیجه‌اش کاهش انگیزه برای سرمایه‌گذاری ب ...
  • گزارش تخلف

🔰 استقلال روزنامه‌نگاری. 🖋 نوام چامسکی. مترجم: مازیار زالی تروجنی

مارک تواین نویسنده شهیر امریکایی در جمله معروفش بیان کرد: این لطف خداوند است که در این سرزمین [امریکا] از وجود سه چیز بی‌نهایت گرانبها برخورداریم: آزادی بیان، وجدان بیدار و ملاحظه‌کاری و احتیاط برای اینکه از دو تای اولی هرگز استفاده نکنیم. جورج اورول نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی مقدمه چاپ نشده کتاب قلعه حیوانات را به موضوع سانسور ادبی در انگلستان آزاد اختصاص می‌دهد و دلیلی برای این ملاحظه‌کاری ارایه می‌دهد: او می‌نویسد یک توافق ضمنی کلی وجود دارد مبنی بر اینکه به صلاح نیست به این واقعیت خاص یعنی سانسور ادبی پرداخته شود. این توافق ضمنی سانسوری نهان را بر اساس سنت حاکم تحمیل می‌کند؛ به‌طوری که «همه افراد روشنفکر بدون تردید می‌پذیرند» و هر کسی که سنت رایج را زیر سوال ببرد، خود به خود وادار به سکوت می‌شود؛ حتی اگر ممنوعیت رسمی ‌وجود نداشته باشد. ما شاهد اعمال مکرر این ملاحظه‌کاری و احتیاط در جوامع آزاد هستیم. تجاوز و تهاجم امریکایی- انگلیسی به عراق را در نظر بگیرید که موردی است در زمینه تعرض، بدون هیچ بهانه معتبر …این قانونی و مشروع است که بگوییم جنگ عراق جنگی احمقانه و اشتباهی استراتژیک ...
  • گزارش تخلف

‌✅‍ ما چه می‌خواهیم؟

بارها گفته‌ایم که ما خواهان توافق آزادی و عدالتیم، گویا این امر چندان روشن نیست. منظور ما از عدالت آن وضع اجتماعی است که هر کس، در آغاز، دارای همه‌ی امکان‌ها باشد و نیز اقلیتی ممتاز، اکثریت مردم کشور را در وضعیتی ناشایست نگاه ندارد. منظور ما از آزادی، آن جو سیاسی است که در آن شخصیت انسانی، هم از حیث آنچه هست و هم از باب آنچه می‌گوید، مورد احترام قرار گیرد …🖊 | تعهد اهل قلم. برگردان. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

‌✅ راهنمای روزنامه نگاری مستقل (پاورپوینت)

📍 منبع پاورپوینت، کتاب راهنمای روزنامه نگاری مستقل اثر دبورا پاتر می‌باشد. دبورا پاتر در کتاب راهنمای روزنامه نگاری مستقل اشکال روزنامه نگاری مکتوب، رادیویی، تلویزیونی، روزنامه نگاری اینترنتی و مهارتهای خبرنگاری را تشریح می‌کند. او که بیش از ۲۰ سال در بخش اخبار تلویزیونی اشتغال داشته و ۱۶ سال از این مدت را گزارشگر بوده است در بخشی از کتاب که به رادیو، تلویزیون و اینترنت اختصاص یافته، نوشته است: «خبرنگاری رادیو - تلویزیونی و اینترنت اشکال مخصوصی هستند با الزامات و نیازهای بیشتر و خبرنگارهایی که در رادیو – تلویزیون فعالیت دارند نه تنها از واژه‌ها بلکه از صدا و تصویر نیز برای تنظیم گزارش خود بهره می‌گیرند …بخش‌هایی از کتاب را بخوانید:. «بدون دموکراسی نمی‌توان روزنامه‌های واقعی داشت، و بدون روزنامه، دموکراسی ممکن نیست.». روزنامه‌نگاری هم یک شغل و هم یک فن است، چرا که روزنامه‌نگاران از مهارت‌های تخصصی بهره می‌گیرند و پای‌بند به معیارهای خاصی هستند. بنابراین چه چیزی روزنامه‌نگاری را از شغل‌های دیگر مانند پزشکی یا حقوق، که آنها نیز می‌توانند به همین شکل تعریف شوند، متمایز می‌سازد؟ شاید، بارزت ...
  • گزارش تخلف

📝 لیست و های منتشر شده در کانال⬇️..۱- 📖 علوم اجتماعی قرن بیستم. 🖋 ویلام آوتویت، تام باتامور

ترجمۀ حسن چاوشیان. نامه اندیشه مارکسیستی. 🖋 تام باتامور، وی. جی. کیرنن و رالف میلی بند. مترجم: اکبر معصوم بیگی. واژه‌نامه فلسفی. 🖋 بابک احمدی. کتاب فرهنگ اصطلاحات و.
  • گزارش تخلف

«روزهای سیاهی در پیش است. و جبر تاریخ، بدون تردید آن را زیر غلتک سنگین خویش درهم خواهد کوفت

اما نسل ما و نسل آینده، در این کشاکش اندوهبار، زیانی متحمل خواهد شد که بی‌گمان سخت کمرشکن خواهد بود. چرا که قشریون مطلق‌زده هر اندیشه‌ی آزادی را دشمن می‌دارند و کامگاری خود را جز به شرط امحاء مطلق فکر و اندیشه غیرممکن می‌شمارند …پس نخستین هدف نظامی که هم‌اکنون می‌کوشد پایه‌های قدرت خود را به ضرب چماق و دشنه استحکام بخشد و نخستین گام‌های خود را با به آتش کشیدن کتابخانه‌ها و هجوم علنی به هسته‌های فعال هنری و تجاوز آشکار به مراکز فرهنگی کشور برداشته، کشتار همه‌ی متفکران و آزاداندیشان جامعه است … …. اکنون ما در آستانه‌ی توفانی روبنده ایستاده‌ایم. بادنماها ناله‌کنان به حرکت درآمده‌اند و غباری طاعونی از آفاق برخاسته است. می‌توان به دخمه‌های سکوت پناه برد، زبان در کام و سر در گریبان کشید تا توفان بی‌امان بگذرد …اما رسالت تاریخی روشنفکران، پناه امن جستن را تجویز نمی‌کند. هر فریادی آگاه‌کننده است، پس از حنجره‌های خونین خویش فریاد خواهیم کشید و حدوث توفان را اعلام خواهیم کرد …سپاه کفن‌پوش روشنفکران متعهد در جنگی نابرابر به میدان آمده‌اند. بگذار لطمه‌ئی که بر اینان وارد می‌آید نشانه‌ئی هشداردهنده ...
  • گزارش تخلف

‌✅ فایل صوتی سخنرانی دکتر نعمت الله فاضلی با عنوان.. 🔶مساله فرهنگی شهر 🔶

🔵 دکتر فاضلی در این سخنرانی به تحلیل مساله فرهنگی شهر با توجه به حوزه فعالیت‌ها می‌پردازد و به این پرسش پاسخ می‌دهد که منظور از فعالیت فرهنگی چیست؟. 🔹 در حوزه فعالیت‌ها مساله اصلی رسیدن به یک زبان مشخص درباره فهم مولفه فرهنگی شهر است.. 🔻ما اغلب در حوزه شهر امور مازاد بر جنبه‌های مادی، عینی و سنجش پذیر را در قالب فرهنگ می‌گنجانیم …🔹 اگر ندانیم که مفهوم فرهنگی و اجتماعی دقیقا به چه معناست، جایگاه انسان را در این فعالیت‌ها درک نکرده‌ایم و فقط جای اشیا را تعریف کرده‌ایم.. 🔻مفهوم فرهنگ اساسا برای تعریف و استقرار جایگاه انسان در زندگی است و اگر نتوانیم فرهنگ را تعریف کنیم نتیجه برنامه ریزی‌ها حذف انسان است …🔹 چرخش فرهنگی در مدیریت شهری یعنی اهمیت یافتن انسان در مدیریت …🔻در ایران ایدئولوژی و اقتصاد مانع تحقق اهمیت فرد شده است.. 🔹فرهنگ به معنای تحمیل یک مفهوم یا ایدولوژی و همگن سازی نیست، فرهنگ یعنی امکانی را ایجاد کنیم که تمام انسان‌ها با همه نیازها و قابلیت هایشان به رسمیت شناخته شوند.. 🔻فعالیت فرهنگی یعنی شرایطی را فراهم کنیم که مردم امکان بالندگی و قابلیت ابراز خود را پیدا کنند.. 🔻یعنی ساک ...
  • گزارش تخلف

✅فروش کلیه و اقتصاد مقاومتی.. ✍رضا امیدی

🔸 «عده‌ای دوست دارند که پیوند زنده به زندۀ کلیه را متوقف کنند چون در این کار «منفعت» دارند و دستگاه و تجهیزات دیالیز را خریداری و وارد می‌کنند … زمانی که ما در مورد «اقتصاد مقاومتی» صحبت می‌کنیم بهترین کار همان پیوند کلیه است، چراکه هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد چون دیالیز هزینه‌های بسیار بالایی دارد و تعداد زیادی دستگاه باید خریداری شود … چه اشکالی دارد فردی کلیه‌اش را بفروشد وقتی که در فقر به سر می‌برد و با دریافت ۲۰ الی ۳۰ میلیون زندگی‌اش متحول می‌شود» …🔸این‌ها بخشی از گفته‌های نمایندۀ مردم «زاهدان» و رییس فعلی «کمیسیون بهداشت و درمان مجلس» است که در اسفندماه ۱۳۹۵ بیان شده است. در همان زمان طیفی از پزشکان از منظر تخصصی نیز از کلیه‌فروشی فقرا دفاع کردند. به باور این‌ها امکان شرعی فروش کلیه موجب شده تا ایران به‌لحاظ پیوند کلیه جزو کشورهای موفق به‌شمار آید و «متخصصان» به‌دلیل تعدد جراحی‌ پیوند کلیه بسیار «باتجربه» شده‌اند، و ازاین‌رو، نقدهای مطرح‌شده دربارۀ فروش کلیه و سایر اعضای بدن را نوعی «پز اخلاقی» قلمداد کردند.. 🔸مضمون‌های به‌کاررفته در این گفته‌ها، دینامیزم غالب در نظام سیاست‌گذاری ...
  • گزارش تخلف

🔰 در دوران ظلمت باید چه گونه رفتار کنیم؟. 🖋 نوید کلهرودی

هانا آرنت به جهت تاثیر پذیری اش از کانت عمیقا به مسئولیت شخص و اختیار انسان و اخلاق باور دارد. او معتقد است در نظام‌ها و جوامع توده‌ای وسیع انسان‌های بی اراده در برابر ظلم حکومت توجیه‌گر می‌شوند مثلا می‌گویند که مهره‌ای کوچکی در دستگاه بوده‌اند، آدم مهمی نبوده‌اند یا قربانی اوضاع و احوال زمانه بوده‌اند پس بی تقصیرند.. آرنت پاسخی کلیدی به این نوع شبه استدلال دارد. او میگوید آن روز که وقت داوری در مورد اعمال ما فرا برسد سوال این نیست که نظام سیاسی چگونه عمل می‌کرد بلکه سوال این است که تو به عنوان یک انسان چرا به خدمت این دستگاه درآمدی؟. او مثال آدولف آیشمن افسر نازی را می‌زند که با رضایت -و نه با تهدید از سوی کسی- یهودیان را به کوره‌های آدم سوزی می‌فرستاد. و سپس آرنت عبارتی دقیق‌تر دارد بر این مبنا که ما حتی در رژیم‌های تمامیت خواه دارای انتخاب اخلاقی هستیم. حتی اگر از نظر سیاسی قدرت از ما سلب شده باشد باز هم آن عمل و راهی که در سیاست انتخاب میکنیم دارای پیامدهای سیاسی خواهد بود. او مثال مردم دانمارک را می‌زند که بر خلاف دیگر کشورهای اشغال شده که در برابر یهودی کشی سکوت کردند چنین نکرد و ...
  • گزارش تخلف

✅ چالش‌های ایران امروز. ✍️ دکتر بهروز هادی‌زنوز

نزدیک به ۴۰ سال از استقرار جمهوری اسلامی در ایران می‌گذرد …حضور مردم در انتخابات با وجود مشکلات، پشتوانه بزرگی برای ثبات نظام بوده است؛ اما متأسفانه امروز کشور به‌طور همزمان با چالشهای بزرگ مواجه است که در صورت بی‌توجهی بیم آن می‌رود که در آینده با تشدیدمشکلات و ازدست‌رفتن امید شاهد اعتراض باشیم. بخشی از مشکلات محصول تصمیمهای مدیریت کشور در این دوره است. ازاینرو بدون ایجاد تحول در الگوهای فکری و ساختارهای سیاسی و اقتصادی، راه برون‌رفت از بحرانهای کنونی متصور نیست. 🔴 تصویری اجمالی از چالشهای اساسی کشور در ۴۰ سال اخیر. 📌جمعیت کشور ۲٫۳۷ برابر شد؛ اما در همین مدت میانگین رشد تولید ناخالص داخلی فقط ۱٫۸۲ برابر شد. تولید سرانه کشور تنزل و سطح رفاه عمومی کاهش یافت. در این دوره ما به‌جای هموارسازی راه رشد اقتصادی بر سیاست ازدیاد جمعیت، تأمین خودکفایی و بیگانه‌هراسی تأکید کردیم و با سبقت‌گرفتن رشد جمعیت از رشد اقتصادی، چالشهای جدی در بازار کار کشور بوجود آوردیم …📌نبود تعادل در بازار کار موجب تنزل میانگین دستمزدها و گسترش فقر شد. حقوق بیش از ۸۰ ٪ نیروی کار شاغل کشور کمتر از یک‌میلیون‌و ۴۰۰ هزار ت ...
  • گزارش تخلف

📝 بوشهر منطقه آزاد شد؛ مبارک باشد. 🖋 ابوالحسن صفرپور

دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی توسعه منطقه‌ای دانشکده علوم اجتماعی. فارغ از صحبت‌های آکادمیک و زیبا جلوه دادن اصطلاحات تخصصی، امروز کمتر کسی است که با شنیدن منطقه آزاد تجاری سوار شدن بر اتومبیل خارجی در ذهنش تداعی نشود. این نشان می‌دهد که منطقه آزاد در اذهان مردم با مصرف پیوند خورده است. البته برای قشر صاحب نفوذ، منطقه آزاد معنی دیگری هم دارد و آن هم واردات کالاهایی است که بتوانند با استفاده از فرارهای عوارض گمرکی، سودهای کلان ببرند و هفت پشت خود را از کارکردن معاف کنند. درحالی این معانی در ذهن جامعه ما جاافتاده است که کارکرد و ادبیات اولیه مناطق آزاد تولید و صادرات است؛ نه مصرف و واردات!. سال هاست مناطق آزاد تجاری در دنیا به عنوان راه حلی برای توسعه منطقه‌ای و ملی شناخته می‌شوند. منطقه آزاد در ایران نیز اوایل دهه هفتاد برای گریز از اقتصاد دولتی مطرح گشت. اما هرگز رویای فرار از اقتصاد تحت سلطه سیاست مداران در ایران محقق نگشت. پیوندی قوی میان سیاست به عنوان قانون گذار و طبقه کنترل کننده امور و اقتصاد به عنوان موتور محرکه جامعه که سامان بخشیدن به امور مالی را دردست دارد، حاکم است. ...
  • گزارش تخلف

🔹ما چهار نگرش فمینیستی را برگزیده‌ایم:. لیبرال/ اصلاح‌طلب، مارکسیست، رادیکال، و سوسیالیست

هر چهار نگرش به علل ستم‌دیدگی زنان می‌پردازند و هر کدام برای چیرگی بر آن راه‌بردهایی پیشنهاد می‌کند …🔸 هر چهار نگرش معتقدند که زنان در جامعه‌ی بریتانیا سرکوب می‌شوند، اما در تغییر علل این سرکوب و راه‌بردهای پیشنهادی خود برای چیرگی بر آن اختلاف‌نظر دارند.. 🔹هدف لیبرال‌فمینیسم برملا کردن شکل‌های آشکار تبعیض علیه زنان در بریتانیا و پیکار برای اصلاحات قانونی و امثال آن به منظور رفع این تبعیض است.. 🔸فمینیست‌های مارکسیست دلیل عمده‌ی ستم بر زنان را جلوگیری از ورود ایشان به عرصه‌ی عمومی تولید می‌دانند، و مبارزه‌ی زنان برای رهایی را جزئی جدایی‌ناپذیر از پیکار طبقه‌ی کارگر (پرولتاریا) برای سرنگونی سرمایه‌داری به حساب می‌آورند …🔹 برای رادیکال‌فمینیست‌ها کنترل مردان بر زنان (مردسالاری) مسئله‌ی اصلی است و معتقدند که زنان برای رهایی خود از قید کنترل راهی جز پیکار ندارند …🔸 فمینیست‌های سوسیالیست ستم بر زنان را علاوه بر سرمایه‌داری به مناسبات مرد‌سالارانه نسبت می‌دهند. این گروه مدعی است که پایان‌یافتن سرمایه‌داری به‌خودی خود به رهایی زنان منجر نخواهد شد و زنان نباید از مبارزه برای رهایی خود از کنترل م ...
  • گزارش تخلف

🔹اگر از من بپرسید جامعه شناسی واقعا چیست، می‌گویم که باید بصیرتی به جامعه باشد، به ماهیت ذاتی جامعه

بصیرتی است به آنچه هست، اما بصیرتی است انتقادی (پشت پدیدار پدیدن‌ها، ذات و پدیدار به تابیری به عمق رفتن و بحرانی کردن نوعی سیر از عرض به جوهر، کشف قانونمندی از دل حرکت) است، به این معنا که آنچه را بقول ویتکنشتاین در جامعه (هست) با آن چیزی می‌سنجد که جامعه مدعی آن است، تا در این تضاد امر بالقوه، امکان تغییر کل اساس جامعه را بیابد. از شما می‌خواهم به این تعریف اکتفا نکنید چرا که خصلت ذاتی هر نظریه‌ای دیالکتیکی_و نظریه‌ی جامعه شناسی که دارم به شکل پاره پاره به شما عرضه می‌کنم دیالکتیکی است، این است که نمی‌تواند به اصل (بدیهی) فرو کاسته شود فقط با (انجام دادن) آن می‌توانید بفهمید چنین نظریه‌ای چیست یا چه می‌تواند باشد. به همین دلیل می‌گویم که هر قطعه‌ی تک افتاده‌ی متکی بر بصیرت یا نقد اجتماعی که به عمل درآمده از همه‌ی تعاریف کلی و جامع مهم‌تر است، بنابر این اگر اینجا چنین تعریفی به شما ارائه نمی‌دهم، عامدانه و از روی اعتقاداتم عمل میکنم چرا که در غیر اینصورت مجبور خواهم شد چیز‌ها را ذیل مفاهیم سلب سامان دهم. (تفاوت بصیرت دیالکتیکی با اندیشه‌های متکی بر اصول موضوعه‌ای). تئودور آدورنو. مقدمه ...
  • گزارش تخلف