جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ ✅ نویسندهای در دوزخ ایدئولوژی. 🖋 مهدی تدینی.. 📍در ۱۹۱۸ در جنوبیترین نقطۀ روسیۀ کنونی به دنیا آمد دانشجوی ریاضیات و فلسفه بود که در مهیبترین جنگ دنیا، جنگ میان کمونیسم استالینی و فاشیسم هیتلری، باید به خدمت نظامی میرفت، در سال ۱۹۴۱. شوروی پیروز شد، اما قرار نبود او لذت پیروزی بر فاشیسم را بچشد، زیرا در ماههای پایانی جنگ سازمان ضدجاسوسی ارتش سرخ او را بازداشت کرد. او کمونیست بود اما گویا در نامههایش به دوستی از استالین انتقاد کرده بود. به دلیل همین انتقادها در نامههای خصوصی به ۸ سال زندان محکوم شد، و این یعنی سرنوشتی تاریک در انتظارش بود: اسارت در گولاگ!. ابتدا به اردوگاهی فرستاده شد که محل حبس کشیدن دانشمندان بود، سالها بعد تجربیات خود در این اردوگاه را در رمان «حلقۀ نخست جهنم» بازگو کرد. پس از آن به اردوگاهی در قزاقستان فرستاده شد و در آنجا در کارخانۀ ذوبآهن به بیگاری گمارده شد. در این اردوگاه، در این ذوبآهن، حین بیگاری چیزی نیز در وجود سولژنیتسین ذوب میشد و شکل جدیدی میگرفت: او که کمونیستی خداناباور بود در کشاکش دائمی با مرگ به یک مسیحی ضداستالین تبدیل شد. مردی که اکنون سرخی آهن مذاب در چشمانش منعکس میشد در چند دهۀ آتی به بزرگتر رسواکنندۀ استالینیسم تبدیل میشد. گویی ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ ✅ بلایی که صدام بر سر مفسد اقتصادی آورد. 🖋 حمید داودآبادی، رزمنده و نویسنده دفاع مقدس حدودسال۶۵ در اوج جنگ ایران و عراق، خبر عجیبی در فضای محدود رسانهای آن زمان پیچید:. بدستور مستقیم صدام حسین حاکم بعث عراق، یکی از بازاریان بزرگ و صاحب نفوذ شهر بصره را که مقدار زیادی کالاهای ضروری مردم را احتکار کرده بود، شدیدا تنبیه کردند تادرس عبرتی شود برای دیگران و شد!. عوامل صدام، ثروت اندوز بزرگ را که کلی آقازاده و عامل نفوذی توی سیستم اقتصادی عراق داشت، مقابل چشم مردم، وسط میدان بصره نشاندند. یک قالب بزرگ فلزی دور بدن او گذاشتند. او که منتظر بود نفوذیها و نانخورهایش در سیستم سیاسی و اقتصادی کشور به دادش برسند، متعجب نگاه میکرد نمیدانست چه تصمیمی برایش دارند. قالب را که دورش گذاشتند، یک دستگاه کامیون بتونسازی که تانکر آن میچرخید و در حال تولید بتون بود، جلو آمد. مقابل چشمان از حدقه درآمده او، سر لوله را داخل قالب گذاشتند و تا گردنش را بتون ریزی کردند. جلوی چشمان وحشتزده، ولی خوشحال مردم، سرمایه دار محتکر را به همان حال رها کردند …اخلالگراقتصادی، که تا آن لحظه از داراییهای عظیم و عوامل نفوذی اش در حکومت میگفت و همه را تهدید میکرد، حالا دیگر عربده میزد و التماس میکرد. دقایق ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ 🌊 ۹۷ درصد مساحت ایران به خشکسالی انباشته و بلندمدت دچار شده. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ 🔅 اگر برای درمان این آفات شیطانی (فقر و نابرابری) تلاش نکنید، فخرفروشی در این باب که در مجازات دزدان جدی هستید، عبث و بیحاصل است سیاست شما ممکن است به ظاهر عادلانه بنماید، اما در واقع نه عادلانه است و نه عملی. اگر اجازه دهید که جوانان شما در شرایطی ناخوشایند پرورش یابند و خوی آنها، اندک اندک، از کودکی، فاسد شود؛ و آن گاه در بزرگی آنها را به خاطر تبهکاریهایی که آموختههایشان به آنها فرا دادهاست کیفر دهید، از شما میپرسم که آیا کارتان جز آن است که نخست آنها را دزد کنید و سپس به خاطر دزدی مجازاتشان کنید؟. 🖋 تامس مور. نظریه رفاه / تونی فیتز پتریک. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ 🔹اگر عقیده مخالف، شما را عصبانی میکند نشانه آن است که شما ناخودآگاه میدانید که دلیل مناسبی برای آنچه فکر میکنید ندارید! 🔹اگر کسی مدعی باشد که دو بعلاوه دو میشود پنج، یا این که ایسلند در خط استوا قرار دارد، شما به جای عصبانی شدن احساس دلسوزی میکنید، مگر آن که اطلاعات حساب و جغرافی شما آن قدر کم باشد که این حرفها در افکار شما تزلزل ایجاد کند … …🔹اغلب بحثهای بسیار تند، آنهایی هستند که طرفین درباره موضوع مورد بحث دلایل کافی ندارند. شکنجه در الاهیات به کار میرود، نه در ریاضیات زیرا ریاضیات با علم سر و کار دارد، اما در الاهیات تنها عقیده وجود دارد بنابراین هنگامی که پی میبرید از تفاوت آرا عصبانی هستید، مراقب باشید. احتمالا با بررسی بیشتر درخواهید یافت که برای باورتان دلایل تضمین کنندهای ندارید …!. 🖋برتراند راسل. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ 🔰 دنیای مدرن و اخلاق اجتماعی 📍 ساکنان دنیای قدیم میپنداشتند که ناهنجاریهای «اجتماعی» از رذایل «نفسانی» سرچشمه میگیرد. تبیینی که آنان از منشأ این ناهنجاریها به دست میدادند تبیینی «روان شناسانه» و «فردی» بود. این تبیین به آنان میآموخت که برای درمان این ناهنجاریها به اخلاق فردی پناه ببرند و بکوشند فضایل نفسانی را جایگزین رذایل نفسانی کنند. اما ساکنان دنیای جدید به تجربه دریافتند که ناهنجاریهای اجتماعی ریشه دیگری دارد و از این طریق قابل درمان نیست. اینان از این ناهنجاریها تبیینی «جامعه شناسانه» به دست میدهند و این تبیین به آدمیان میآموزد که برای درمان این ناهنجاریها باید به «اخلاق اجتماعی» پناه ببرند نه به «اخلاق فردی». به عنوان مثال در دنیای قدیم چنین گمان میرفت که سوء استفاده از قدرت و ثروت ناشی از «قدرت طلبی»، «قدرت پرستی»، «سرکشی» و «هواپرستی» صاحبان قدرت و ثروت است و بر اساس این تحلیل چنین نتیجه گیری میشد که زهد و عدالت «فردی» مانع سوء استفاده از قدرت و ثروت میشود، لذا چنین گمان میرفت که برای مهار قدرت و ثروت باید اختیار این دو را به افرادی سپرد که عادل و زاهد باشند!!!!! …. در این دیدگاه نفس تمرکز ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ ✅ مطلقا کوپنیسم نه.. ✍ حسین عباسی.. 🔹به هیچ وجه دخالت بیشتر دولت در اقتصاد توجیهپذیر نیست اگر بخواهیم بر مبنای تئوریهای اقتصادی و تجربیات کشورها چیزی مانند بحرانهای مالی، تحریم و جنگ را به عنوان شرایط اضطراری تعریف کنیم و پس از آن مجوز دخالت دولت را صادر کنیم، آن هم آن نوع از دخالت که در ایران شناختهشده است، من با این کار مخالفم. اما از نظر من تبصرهای در اینجا وجود دارد و آن هم این است که هیچ چیزی در اقتصاد صفر و یک نیست.. 🔹اگر قرار است دخالتی صورت گیرد به نظر من این دخالت باید از جنس تغییر رفتار دولت باشد. مثل اینکه دولت پای خود را از کفش تولید و واردات و صادرات بیرون بکشد. به زبان ساده دخالتی که دولت باید در اقتصاد ما داشته باشد این است که دخالت حال حاضر خود را در اقتصاد کاهش دهد و از این منظر در اقتصاد تغییر ایجاد کند …🔹متاسفانه در ایران افرادی هستند که ذهنشان هنوز در نوع مدیریت دهه ۶۰ گیر کرده است. علت آن هم روشن است. زیرا این افراد هیچگاه خودشان در صف نایستادهاند و جیره و کوپن نگرفتهاند. نمیخواهم مساله را شخصی کنم اما کسی که امروز در ایران از کوپنیسم حرف میزند، یک دقیقه هم سر صف مرغ یا شیر و … نایستاده است. پس افرادی که ذهنشان هنوز سمت کوپنیسم و سهمیهبندی می ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ ✅سیستمهای احمق یا مدیران جلسهای؟.. ✍ ابراهیم سوزنچی کاشانی 🔹همه ما میدانیم که مدیران بسیار سرشان شلوغ است. دلیل اصلی آن هم این است که دائم جلسه دارند. علت آن این است که باید در مورد موضوعات متعددی تصمیم بگیرند. البته پوشیده نیست که بخشی از این کارها و جلسات نیز تشریفاتی است. خوب چرا این تصمیمات از طریق دیگری گرفته نمیشود؟. 🔹مثلا چرا کارهای گسترده کارشناسی در قالب یک گزارش خوب تهیه نمیشود و مدیر از طریق خواندن آن گزارش تصمیم نمیگیرد؟ میتوان گفت به همان دلیل که بسیاری از اساتید، پایان نامه دانشجویان را نمیخوانند و تنها در جلسه به ارائه وی گوش میدهند و نظر میدهند …🔹ریشه این ماجرا پدیده «احمق بودن سیستمها» ست (Stupid). بسیاری از سیستمها در کشور ما احمق هستند و این باعث میشود که درست کار نکنند و لذا مدیران ناگزیر باید دائم با آنها کلنجار بروند. پس با دو سیستم احمق و سیستم هوشمند روبرو هستیم. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ ✅.. 🔹یک میلیون دختر بالای ۳۵ سال به رسیدهاند. 🔹 ۵۰ درصد زنان با تحصیلات عالیه 🔹۶۰ درصد زنان شاغل بیمه هستند. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ 🔰 مدرسۀ علوم اجتماعی:. 🔘 دور سوم مدرسۀ علوم اجتماعی (ویژۀ دانشآموزان متوسطۀ دوم) 🔹۱۷ تا ۱۹ مرداد ۹۷. 🔸برای اطلاعات بیشتر به نشانی زیر مراجعه کنید:. goo. gl/ky۵cjX. جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ✅در دفاع از مقاومتهای فردی. تقدیم به تمام افشاگران.. ✍️محمدمهدی اردبیلی امروزه همگان، دلسوزانه یا مغرضانه، به رواج فراگیرترین شکل فساد در کشور اذعان دارند. علیرغم تمام شعارها و ژستها، دیگر چیزی برای مخفی کردن باقی نمانده و همه چیز عیان است. بحث ابدا بر سر ارقام همواره روبهرشد نیست: اینکه فلان تعداد مدیر خاطی یا بهمان مبلغ پرداخت رشوه چقدر است، بحثی حاشیهای است. فساد در حال حاضر خواسته یا ناخواسته، به فرهنگ و سبک زندگی ما بدل شده است. امروز ما با فساد مواجه نیستیم، بلکه در آن تنفس میکنیم. و در نتیجه، هر فردی، ولو بهاصطلاح درستکار، نمیتواند خود را از فساد مبرا نگاه دارد. این فساد نه تنها در سیستم اداری، بلکه در اذهان دوستان، در مطالبات فرزندان، در توصیههای آشنایان، در مناسبات دانشگاهی، و در یک کلام، در تمام شئون زندگی ما به چشم میخورد. فساد دیگر نه تنها به یک واقعیت کتمانناپذیر، بلکه حتی به «حقیقت» یا «یگانه ارزش زمان ما» بدل شده است. در برابر این فساد دو راهکار شایع وجود دارد که هر دو قابل انتقادند:. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ✅ کیفیت سیاستگذاری، پیششرط مقابله با فساد.. ✍فرشاد فاطمی 🔹اولین نیاز و پیششرطی که هم به حل فساد و هم به توسعه شفافیت کمک میکند، این است که ساختارهای فسادزا از بین برود. یعنی سیاستگذاریهای دولتی، به گونهای نباشد که خود سرمنشأ و عامل ایجاد فساد باشد. در مقابله با فساد یک راه این است که ما سیاستهای فسادزا را از بین ببریم و راه سختتر این است که ما در سیاستگذاریها توجهی به فضای فسادزا نداشته باشیم و سیاستهای فسادزا ایجاد کنیم و بعد که فساد ایجاد شد، دنبال فاسد بگردیم!. 🔹در دنیای مدرن عملا برای از بین بردن فساد، به اقتصاد آزاد روی آوردهاند. مکانیسم اقتصاد آزاد و بازار خودبهخود به شفافیت منجر میشود و عملا این دو تا حدودی لازم و ملزوم همدیگر هستند. یعنی شما اگر بخواهید شفافیت را توسعه دهید احتیاج به مکانیسم اقتصاد آزاد دارید و اینکه بازارها کار خود را انجام دهند. نکته دوم اینکه برای آنکه بازارها کارشان را درست انجام دهند، شما احتیاج دارید که شفافیت بیشتر شود و عدم تقارن اطلاعات را کم کنید. یعنی یک بازخورد مثبت بین توسعه شفافیت و مکانیسمهای بازار در اقتصاد ایجاد میشود …🔹کیفیت سیاستگذاری اقتصادی یکی از پیششرطهای اصلی در بحث مقابله با فس ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ✅ مادر همه فسادها و پدر همه شفافیتها.. ✍🏻 محمد ماشینچیان 🔹لایحه شفافیت که مرکز تحقیقات استراتژیک آن را تهیه کرده است، نخستین تلاش دولتی برای بهبود وضع شفافیت نیست. به عنوان نمونه پیش از این «قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» در سال ۱۳۹۰ به تصویب رسید و مدت اعتبار و اجرای آزمایشی آن نیز صورت گرفت اما در عمل این قانون هرگز اجرا نشد. قبل از آن هم تلاشهایی در این حوزه انجام شده بود. باز به عنوان نمونه «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» در سال ۱۳۸۷ به تصویب رسید و عملا یا اجرا نشد یا به صورت سلیقهای و گزینشی، یا همانطور که در متن پیشنویس لایحه شفافیت به درستی اشاره شده «دلبخواهانه» اجرا شد و فایدهای نداشت … 🔹نه رویکرد سیاستگذار در تدوین قوانین تغییر عمدهای داشته و نه بین تصویب آن قانون و این قانون تغییری اساسی در قانونگذار، که لایحه را به رای خواهد گذاشت، اتفاق افتاده است. از همه مهمتر آیا دستگاه اجرایی که تا به حال سلیقهای رفتار کرده و در غالب موارد قوانین را نادیده گرفته در این مدت تغییر معناداری داشته است؟ خیر، دقیقا همان بزرگوارانی که دیروز قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را نادیده گرفته و هر روز قانون ارتقای ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ✅گفتوگو برای بستن زنگولهها به گردن گربهها.. ✍محمد فاضلی 🔹 عبید زاکانی حکایت میکند که موشهای خانهای از دست گربه خونریز سخت به تنگ آمده بودند و راهکاری میجستند. موشی پیشنهاد کرد که بند زنگولهای را شبانه از گردن بزغاله پاره کرده و بر گردن گربه ببندند تا به هنگام نزدیک شدنش، موشها هشیار شده و گریزان شوند. زنگوله که به دست آمد مقرر شد همان موشی که پیشنهاد داده بود زنگوله به گردن گربه ببندند، خودش این کار را انجام دهد. آن موش رفت و دیگر هیچ موشی او را ندید. نتیجه داستان عبید زاکانی برای سیاستگذاری عمومی چیست؟. 🔹 داستان ما به زندگی موشهای حکایت عبید زاکانی شبیه است. سؤال مهمی سالها بیپاسخ مانده است: «اشتباه کردن ذاتی انسان و نظامهای انسانی است، اما تکرار سیاستهای اشتباه چرا صورت میگیرد؟» نتایج مشاهدهشده در اقتصاد، محیطزیست و جامعه نشان میدهد سیاستهای بانکی، مالی، ارزی، آب و انرژی، بهداشت و درمان، امور خارجه و مدیریت مسائل و آسیبهای فرهنگی و اجتماعی ایرادات جدی داشته که جامعه ایرانی را در وضعیت فعلی قرار داده است. این سیاستها عین گربه داستان عبید، هر چند وقت یکبار از راه میرسند و ما همچون موشهای بیدفاع قربانی آنها میشویم. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ✅ اصرار بیحاصل.. ✍پویا جبل عاملی، کارشناس اقتصادی: ضربات خود تحریمی، شدیدتر از تحریم آمریکاست 🔺شواهد تاریخی نشان میدهد که اشتباهات مرتبا تکرار شده است. به نظر میرسد تکرار اشتباهات نیز بیشتر به نگاه سیاستمداران برمیگردد. سیاسیون در هزینه فایده کردن یک سیاستگذاری بیش از آنکه اهداف بلندمدت را مدنظر قرار دهند به دنبال مطلوبهایی هستند که در کوتاهمدت جواب دهد. این اثرگذاری میتواند به کوتاهی چند روز نیز باشد. به همین دلیل چون یک نگاه بلندمدت وجود نداشته است، راهحلها هم همان میشود که در گذشته وجود داشته است. اگر در جریان سیاستگذاری وسعت دید بیشتر میشد و سیاستمداران بهجای منافع کوتاهمدت، منافع بلندمدت را دنبال میکردند راهحلهایی که برای عبور از تنگناها ارائه میدادند تغییر میکرد …🔺در حال حاضر بعد از سه ماه واقعا تاکید کردن بر همان مقررات، بهخصوص ارز دولتی که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ درصد با نرخ آزاد فاصله دارد واقعا تعجبآور است. این چرای بزرگ هر روز برای من وجود دارد که چرا تغییری حاصل نمیشود. از سوی دیگر برخی تکنوکراتها بهرغم اینکه شرایط را پذیرفتهاند میخواهند اصلاحاتی در تصمیمها انجام دهند اما با موانعی روبهرو میشوند. مورد اخیر آن در مورد ارز مسافرتی بود که بانک ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ✅ وضعیت زندگی خانوارهای ایرانی در سال ۱۳۹۶.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ✅هیچ کجا با یک زن بر اساس ارزش کارش رفتار نمیشود، بلکه بر اساس جنسیتش با او برخورد میشود بنابراین برای او اجتنابناپذیر است که برای حق حیاتش غرامت بپردازد و با ارائه خدمات جنسی، به هر ترتیبی که شده موقعیت خود را حفظ نماید. بدین ترتیب مساله صرفا شدت ماجراست که آیا او خود را به یک مرد (در زندگی زناشویی یا خارج از آن) میفروشد، یا به تعداد زیادی مرد؟ مصلحان اجتماعی ما بپذیرند یا نپذیرند، مسولیت روسپیگری بر عهدهی فرودستی اقتصادی و اجتماعی زنان است …✍ اما گلدمن. تجارت پنهان زنان. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۱۱ ✅ آفات روشنفکری. 🖋 مصطفی ملکیان مهمترین آفاتی که دامن گیر روشنفکر میتوانند شد عبارتند از:.۱- نماینده و سخنگو مردم دانستن خود. این که روشنفکر خود را نماینده و سخنگوی مردم (لابد در برابر قدرت حاکمه) بداند و طبعا پاس دار باورها، نگرشها، و ارزشهای آنان باشد. خیر و صلاح مردم در این است که به بازنگری مدام در باورها، نگرشها، و ارزشهای خود تشویق و ترغیب شوند، و روشنفکر راستین فقط معلم، مربی، و راه نمای آنان در این طریق است، نه چیزی دیگر.۲- کنشگر سیاسی دانستن خود. این که روشنفکر خود را کنشگر سیاسی ببیند و، بالطبع، نرم نرمک و کمابیش به اقتضائات این کنشگری، از جمله ورود در جناح بندیها و تحزبهای سیاسی، تن در دهد. کنشگری سیاسی، چه به اقتضای شغل و حرفه صورت گیرد، چه به اقتضای علقه پردازی، و چه به اقتضای رایگان بخشی، البته کاری است بسیار سودمند و گریزناپذیر، اما همهی کارهای سودمند و گریزناپذیر، بر عهده روشنفکر نیست.۳- در پی وجیه المله بودن. این که روشنفکر، به جای این که بخواهد خادم المله باشد، در پی وجیه المله بودن باشد. برای این که کسی خدمتگزار انسانها باشد باید فقط در پی برآوردن نیازها و مصالح شان باشد، چه خود آن انسانها ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۱۱ ✅چهارم مرداد ۱۳۶۶ / سیل در تهران در اثر بارش شدید باران و جاریشدن سیلاب در درههای دربند و گلابدره در شمال تهران، ۱۴۱ نفر کشته و ۳۴۶ تن مصدوم شدند … جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۵/۱۱ 🔰 چگونه تاریخ در ایران سلاخی شد؟!. 🖋 مهران صولتی 🌱 اعتراضات دیماه نه تنها از منظر عبور جامعه از جناح بندیهای مرسوم سیاسی و پژواک یافتن صدای مردم در سپهر سیاست ایران، بلکه از زاویه آشکار شدن ضعف حافظه تاریخی ایرانیان نیز حائز اهمیت بود! شاید بتوان دو شعار بنیادی این تجمعات را؛ «اصلاح طلب، اصول گرا، دیگه تمومه ماجرا!» و «رضا شاه، روحت شاد!» دانست. شعارهایی که انباشتی از عقدهها و مطالبات فراموش شده را یادآوری میکردند. در همان زمان یوسف اباذری استاد دانشگاه تهران رجوع مردم به رضاشاه و تلاش برای تطهیر او را «سلاخی تاریخ» نامید و برخی از دلایل آن را برشمرد (فایل پیوست). در این یادداشت میکوشم تا از همین منظر به برخی از دلایل نوستالوژیک شدن دوران شاه، و کمرنگ شدن حافظه تاریخی مردم اشاره نمایم:.۱⃣ نقش آموزش و پرورش: در حالی که همه کشورها میکوشند تا با جدی گرفتن تاریخ، به نوعی پیوستگی ذهنی میان نسلهای گذشته و حال ایجاد نمایند، نظام آموزش و پرورش ایران عامدانه حافظه تاریخی شهروندان را تخریب میکند: به حاشیه رفتن علوم انسانی در رقابت با پزشکی و علوم پایه، رواج سطحی نگری از طریق کنکوری شدن آموزش، تدریس ایدئولوژیک و غیر واقعی تاریخ ایران، ار ... ‹ 60 61 62 63 64 65 66 ›
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ ✅ نویسندهای در دوزخ ایدئولوژی. 🖋 مهدی تدینی.. 📍در ۱۹۱۸ در جنوبیترین نقطۀ روسیۀ کنونی به دنیا آمد دانشجوی ریاضیات و فلسفه بود که در مهیبترین جنگ دنیا، جنگ میان کمونیسم استالینی و فاشیسم هیتلری، باید به خدمت نظامی میرفت، در سال ۱۹۴۱. شوروی پیروز شد، اما قرار نبود او لذت پیروزی بر فاشیسم را بچشد، زیرا در ماههای پایانی جنگ سازمان ضدجاسوسی ارتش سرخ او را بازداشت کرد. او کمونیست بود اما گویا در نامههایش به دوستی از استالین انتقاد کرده بود. به دلیل همین انتقادها در نامههای خصوصی به ۸ سال زندان محکوم شد، و این یعنی سرنوشتی تاریک در انتظارش بود: اسارت در گولاگ!. ابتدا به اردوگاهی فرستاده شد که محل حبس کشیدن دانشمندان بود، سالها بعد تجربیات خود در این اردوگاه را در رمان «حلقۀ نخست جهنم» بازگو کرد. پس از آن به اردوگاهی در قزاقستان فرستاده شد و در آنجا در کارخانۀ ذوبآهن به بیگاری گمارده شد. در این اردوگاه، در این ذوبآهن، حین بیگاری چیزی نیز در وجود سولژنیتسین ذوب میشد و شکل جدیدی میگرفت: او که کمونیستی خداناباور بود در کشاکش دائمی با مرگ به یک مسیحی ضداستالین تبدیل شد. مردی که اکنون سرخی آهن مذاب در چشمانش منعکس میشد در چند دهۀ آتی به بزرگتر رسواکنندۀ استالینیسم تبدیل میشد. گویی ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ ✅ بلایی که صدام بر سر مفسد اقتصادی آورد. 🖋 حمید داودآبادی، رزمنده و نویسنده دفاع مقدس حدودسال۶۵ در اوج جنگ ایران و عراق، خبر عجیبی در فضای محدود رسانهای آن زمان پیچید:. بدستور مستقیم صدام حسین حاکم بعث عراق، یکی از بازاریان بزرگ و صاحب نفوذ شهر بصره را که مقدار زیادی کالاهای ضروری مردم را احتکار کرده بود، شدیدا تنبیه کردند تادرس عبرتی شود برای دیگران و شد!. عوامل صدام، ثروت اندوز بزرگ را که کلی آقازاده و عامل نفوذی توی سیستم اقتصادی عراق داشت، مقابل چشم مردم، وسط میدان بصره نشاندند. یک قالب بزرگ فلزی دور بدن او گذاشتند. او که منتظر بود نفوذیها و نانخورهایش در سیستم سیاسی و اقتصادی کشور به دادش برسند، متعجب نگاه میکرد نمیدانست چه تصمیمی برایش دارند. قالب را که دورش گذاشتند، یک دستگاه کامیون بتونسازی که تانکر آن میچرخید و در حال تولید بتون بود، جلو آمد. مقابل چشمان از حدقه درآمده او، سر لوله را داخل قالب گذاشتند و تا گردنش را بتون ریزی کردند. جلوی چشمان وحشتزده، ولی خوشحال مردم، سرمایه دار محتکر را به همان حال رها کردند …اخلالگراقتصادی، که تا آن لحظه از داراییهای عظیم و عوامل نفوذی اش در حکومت میگفت و همه را تهدید میکرد، حالا دیگر عربده میزد و التماس میکرد. دقایق ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ 🌊 ۹۷ درصد مساحت ایران به خشکسالی انباشته و بلندمدت دچار شده. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ 🔅 اگر برای درمان این آفات شیطانی (فقر و نابرابری) تلاش نکنید، فخرفروشی در این باب که در مجازات دزدان جدی هستید، عبث و بیحاصل است سیاست شما ممکن است به ظاهر عادلانه بنماید، اما در واقع نه عادلانه است و نه عملی. اگر اجازه دهید که جوانان شما در شرایطی ناخوشایند پرورش یابند و خوی آنها، اندک اندک، از کودکی، فاسد شود؛ و آن گاه در بزرگی آنها را به خاطر تبهکاریهایی که آموختههایشان به آنها فرا دادهاست کیفر دهید، از شما میپرسم که آیا کارتان جز آن است که نخست آنها را دزد کنید و سپس به خاطر دزدی مجازاتشان کنید؟. 🖋 تامس مور. نظریه رفاه / تونی فیتز پتریک. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ 🔹اگر عقیده مخالف، شما را عصبانی میکند نشانه آن است که شما ناخودآگاه میدانید که دلیل مناسبی برای آنچه فکر میکنید ندارید! 🔹اگر کسی مدعی باشد که دو بعلاوه دو میشود پنج، یا این که ایسلند در خط استوا قرار دارد، شما به جای عصبانی شدن احساس دلسوزی میکنید، مگر آن که اطلاعات حساب و جغرافی شما آن قدر کم باشد که این حرفها در افکار شما تزلزل ایجاد کند … …🔹اغلب بحثهای بسیار تند، آنهایی هستند که طرفین درباره موضوع مورد بحث دلایل کافی ندارند. شکنجه در الاهیات به کار میرود، نه در ریاضیات زیرا ریاضیات با علم سر و کار دارد، اما در الاهیات تنها عقیده وجود دارد بنابراین هنگامی که پی میبرید از تفاوت آرا عصبانی هستید، مراقب باشید. احتمالا با بررسی بیشتر درخواهید یافت که برای باورتان دلایل تضمین کنندهای ندارید …!. 🖋برتراند راسل. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ 🔰 دنیای مدرن و اخلاق اجتماعی 📍 ساکنان دنیای قدیم میپنداشتند که ناهنجاریهای «اجتماعی» از رذایل «نفسانی» سرچشمه میگیرد. تبیینی که آنان از منشأ این ناهنجاریها به دست میدادند تبیینی «روان شناسانه» و «فردی» بود. این تبیین به آنان میآموخت که برای درمان این ناهنجاریها به اخلاق فردی پناه ببرند و بکوشند فضایل نفسانی را جایگزین رذایل نفسانی کنند. اما ساکنان دنیای جدید به تجربه دریافتند که ناهنجاریهای اجتماعی ریشه دیگری دارد و از این طریق قابل درمان نیست. اینان از این ناهنجاریها تبیینی «جامعه شناسانه» به دست میدهند و این تبیین به آدمیان میآموزد که برای درمان این ناهنجاریها باید به «اخلاق اجتماعی» پناه ببرند نه به «اخلاق فردی». به عنوان مثال در دنیای قدیم چنین گمان میرفت که سوء استفاده از قدرت و ثروت ناشی از «قدرت طلبی»، «قدرت پرستی»، «سرکشی» و «هواپرستی» صاحبان قدرت و ثروت است و بر اساس این تحلیل چنین نتیجه گیری میشد که زهد و عدالت «فردی» مانع سوء استفاده از قدرت و ثروت میشود، لذا چنین گمان میرفت که برای مهار قدرت و ثروت باید اختیار این دو را به افرادی سپرد که عادل و زاهد باشند!!!!! …. در این دیدگاه نفس تمرکز ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ ✅ مطلقا کوپنیسم نه.. ✍ حسین عباسی.. 🔹به هیچ وجه دخالت بیشتر دولت در اقتصاد توجیهپذیر نیست اگر بخواهیم بر مبنای تئوریهای اقتصادی و تجربیات کشورها چیزی مانند بحرانهای مالی، تحریم و جنگ را به عنوان شرایط اضطراری تعریف کنیم و پس از آن مجوز دخالت دولت را صادر کنیم، آن هم آن نوع از دخالت که در ایران شناختهشده است، من با این کار مخالفم. اما از نظر من تبصرهای در اینجا وجود دارد و آن هم این است که هیچ چیزی در اقتصاد صفر و یک نیست.. 🔹اگر قرار است دخالتی صورت گیرد به نظر من این دخالت باید از جنس تغییر رفتار دولت باشد. مثل اینکه دولت پای خود را از کفش تولید و واردات و صادرات بیرون بکشد. به زبان ساده دخالتی که دولت باید در اقتصاد ما داشته باشد این است که دخالت حال حاضر خود را در اقتصاد کاهش دهد و از این منظر در اقتصاد تغییر ایجاد کند …🔹متاسفانه در ایران افرادی هستند که ذهنشان هنوز در نوع مدیریت دهه ۶۰ گیر کرده است. علت آن هم روشن است. زیرا این افراد هیچگاه خودشان در صف نایستادهاند و جیره و کوپن نگرفتهاند. نمیخواهم مساله را شخصی کنم اما کسی که امروز در ایران از کوپنیسم حرف میزند، یک دقیقه هم سر صف مرغ یا شیر و … نایستاده است. پس افرادی که ذهنشان هنوز سمت کوپنیسم و سهمیهبندی می ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ ✅سیستمهای احمق یا مدیران جلسهای؟.. ✍ ابراهیم سوزنچی کاشانی 🔹همه ما میدانیم که مدیران بسیار سرشان شلوغ است. دلیل اصلی آن هم این است که دائم جلسه دارند. علت آن این است که باید در مورد موضوعات متعددی تصمیم بگیرند. البته پوشیده نیست که بخشی از این کارها و جلسات نیز تشریفاتی است. خوب چرا این تصمیمات از طریق دیگری گرفته نمیشود؟. 🔹مثلا چرا کارهای گسترده کارشناسی در قالب یک گزارش خوب تهیه نمیشود و مدیر از طریق خواندن آن گزارش تصمیم نمیگیرد؟ میتوان گفت به همان دلیل که بسیاری از اساتید، پایان نامه دانشجویان را نمیخوانند و تنها در جلسه به ارائه وی گوش میدهند و نظر میدهند …🔹ریشه این ماجرا پدیده «احمق بودن سیستمها» ست (Stupid). بسیاری از سیستمها در کشور ما احمق هستند و این باعث میشود که درست کار نکنند و لذا مدیران ناگزیر باید دائم با آنها کلنجار بروند. پس با دو سیستم احمق و سیستم هوشمند روبرو هستیم. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ ✅.. 🔹یک میلیون دختر بالای ۳۵ سال به رسیدهاند. 🔹 ۵۰ درصد زنان با تحصیلات عالیه 🔹۶۰ درصد زنان شاغل بیمه هستند. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ 🔰 مدرسۀ علوم اجتماعی:. 🔘 دور سوم مدرسۀ علوم اجتماعی (ویژۀ دانشآموزان متوسطۀ دوم) 🔹۱۷ تا ۱۹ مرداد ۹۷. 🔸برای اطلاعات بیشتر به نشانی زیر مراجعه کنید:. goo. gl/ky۵cjX. جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ✅در دفاع از مقاومتهای فردی. تقدیم به تمام افشاگران.. ✍️محمدمهدی اردبیلی امروزه همگان، دلسوزانه یا مغرضانه، به رواج فراگیرترین شکل فساد در کشور اذعان دارند. علیرغم تمام شعارها و ژستها، دیگر چیزی برای مخفی کردن باقی نمانده و همه چیز عیان است. بحث ابدا بر سر ارقام همواره روبهرشد نیست: اینکه فلان تعداد مدیر خاطی یا بهمان مبلغ پرداخت رشوه چقدر است، بحثی حاشیهای است. فساد در حال حاضر خواسته یا ناخواسته، به فرهنگ و سبک زندگی ما بدل شده است. امروز ما با فساد مواجه نیستیم، بلکه در آن تنفس میکنیم. و در نتیجه، هر فردی، ولو بهاصطلاح درستکار، نمیتواند خود را از فساد مبرا نگاه دارد. این فساد نه تنها در سیستم اداری، بلکه در اذهان دوستان، در مطالبات فرزندان، در توصیههای آشنایان، در مناسبات دانشگاهی، و در یک کلام، در تمام شئون زندگی ما به چشم میخورد. فساد دیگر نه تنها به یک واقعیت کتمانناپذیر، بلکه حتی به «حقیقت» یا «یگانه ارزش زمان ما» بدل شده است. در برابر این فساد دو راهکار شایع وجود دارد که هر دو قابل انتقادند:. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ✅ کیفیت سیاستگذاری، پیششرط مقابله با فساد.. ✍فرشاد فاطمی 🔹اولین نیاز و پیششرطی که هم به حل فساد و هم به توسعه شفافیت کمک میکند، این است که ساختارهای فسادزا از بین برود. یعنی سیاستگذاریهای دولتی، به گونهای نباشد که خود سرمنشأ و عامل ایجاد فساد باشد. در مقابله با فساد یک راه این است که ما سیاستهای فسادزا را از بین ببریم و راه سختتر این است که ما در سیاستگذاریها توجهی به فضای فسادزا نداشته باشیم و سیاستهای فسادزا ایجاد کنیم و بعد که فساد ایجاد شد، دنبال فاسد بگردیم!. 🔹در دنیای مدرن عملا برای از بین بردن فساد، به اقتصاد آزاد روی آوردهاند. مکانیسم اقتصاد آزاد و بازار خودبهخود به شفافیت منجر میشود و عملا این دو تا حدودی لازم و ملزوم همدیگر هستند. یعنی شما اگر بخواهید شفافیت را توسعه دهید احتیاج به مکانیسم اقتصاد آزاد دارید و اینکه بازارها کار خود را انجام دهند. نکته دوم اینکه برای آنکه بازارها کارشان را درست انجام دهند، شما احتیاج دارید که شفافیت بیشتر شود و عدم تقارن اطلاعات را کم کنید. یعنی یک بازخورد مثبت بین توسعه شفافیت و مکانیسمهای بازار در اقتصاد ایجاد میشود …🔹کیفیت سیاستگذاری اقتصادی یکی از پیششرطهای اصلی در بحث مقابله با فس ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ✅ مادر همه فسادها و پدر همه شفافیتها.. ✍🏻 محمد ماشینچیان 🔹لایحه شفافیت که مرکز تحقیقات استراتژیک آن را تهیه کرده است، نخستین تلاش دولتی برای بهبود وضع شفافیت نیست. به عنوان نمونه پیش از این «قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» در سال ۱۳۹۰ به تصویب رسید و مدت اعتبار و اجرای آزمایشی آن نیز صورت گرفت اما در عمل این قانون هرگز اجرا نشد. قبل از آن هم تلاشهایی در این حوزه انجام شده بود. باز به عنوان نمونه «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» در سال ۱۳۸۷ به تصویب رسید و عملا یا اجرا نشد یا به صورت سلیقهای و گزینشی، یا همانطور که در متن پیشنویس لایحه شفافیت به درستی اشاره شده «دلبخواهانه» اجرا شد و فایدهای نداشت … 🔹نه رویکرد سیاستگذار در تدوین قوانین تغییر عمدهای داشته و نه بین تصویب آن قانون و این قانون تغییری اساسی در قانونگذار، که لایحه را به رای خواهد گذاشت، اتفاق افتاده است. از همه مهمتر آیا دستگاه اجرایی که تا به حال سلیقهای رفتار کرده و در غالب موارد قوانین را نادیده گرفته در این مدت تغییر معناداری داشته است؟ خیر، دقیقا همان بزرگوارانی که دیروز قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را نادیده گرفته و هر روز قانون ارتقای ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ✅گفتوگو برای بستن زنگولهها به گردن گربهها.. ✍محمد فاضلی 🔹 عبید زاکانی حکایت میکند که موشهای خانهای از دست گربه خونریز سخت به تنگ آمده بودند و راهکاری میجستند. موشی پیشنهاد کرد که بند زنگولهای را شبانه از گردن بزغاله پاره کرده و بر گردن گربه ببندند تا به هنگام نزدیک شدنش، موشها هشیار شده و گریزان شوند. زنگوله که به دست آمد مقرر شد همان موشی که پیشنهاد داده بود زنگوله به گردن گربه ببندند، خودش این کار را انجام دهد. آن موش رفت و دیگر هیچ موشی او را ندید. نتیجه داستان عبید زاکانی برای سیاستگذاری عمومی چیست؟. 🔹 داستان ما به زندگی موشهای حکایت عبید زاکانی شبیه است. سؤال مهمی سالها بیپاسخ مانده است: «اشتباه کردن ذاتی انسان و نظامهای انسانی است، اما تکرار سیاستهای اشتباه چرا صورت میگیرد؟» نتایج مشاهدهشده در اقتصاد، محیطزیست و جامعه نشان میدهد سیاستهای بانکی، مالی، ارزی، آب و انرژی، بهداشت و درمان، امور خارجه و مدیریت مسائل و آسیبهای فرهنگی و اجتماعی ایرادات جدی داشته که جامعه ایرانی را در وضعیت فعلی قرار داده است. این سیاستها عین گربه داستان عبید، هر چند وقت یکبار از راه میرسند و ما همچون موشهای بیدفاع قربانی آنها میشویم. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ✅ اصرار بیحاصل.. ✍پویا جبل عاملی، کارشناس اقتصادی: ضربات خود تحریمی، شدیدتر از تحریم آمریکاست 🔺شواهد تاریخی نشان میدهد که اشتباهات مرتبا تکرار شده است. به نظر میرسد تکرار اشتباهات نیز بیشتر به نگاه سیاستمداران برمیگردد. سیاسیون در هزینه فایده کردن یک سیاستگذاری بیش از آنکه اهداف بلندمدت را مدنظر قرار دهند به دنبال مطلوبهایی هستند که در کوتاهمدت جواب دهد. این اثرگذاری میتواند به کوتاهی چند روز نیز باشد. به همین دلیل چون یک نگاه بلندمدت وجود نداشته است، راهحلها هم همان میشود که در گذشته وجود داشته است. اگر در جریان سیاستگذاری وسعت دید بیشتر میشد و سیاستمداران بهجای منافع کوتاهمدت، منافع بلندمدت را دنبال میکردند راهحلهایی که برای عبور از تنگناها ارائه میدادند تغییر میکرد …🔺در حال حاضر بعد از سه ماه واقعا تاکید کردن بر همان مقررات، بهخصوص ارز دولتی که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ درصد با نرخ آزاد فاصله دارد واقعا تعجبآور است. این چرای بزرگ هر روز برای من وجود دارد که چرا تغییری حاصل نمیشود. از سوی دیگر برخی تکنوکراتها بهرغم اینکه شرایط را پذیرفتهاند میخواهند اصلاحاتی در تصمیمها انجام دهند اما با موانعی روبهرو میشوند. مورد اخیر آن در مورد ارز مسافرتی بود که بانک ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ✅ وضعیت زندگی خانوارهای ایرانی در سال ۱۳۹۶.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ✅هیچ کجا با یک زن بر اساس ارزش کارش رفتار نمیشود، بلکه بر اساس جنسیتش با او برخورد میشود بنابراین برای او اجتنابناپذیر است که برای حق حیاتش غرامت بپردازد و با ارائه خدمات جنسی، به هر ترتیبی که شده موقعیت خود را حفظ نماید. بدین ترتیب مساله صرفا شدت ماجراست که آیا او خود را به یک مرد (در زندگی زناشویی یا خارج از آن) میفروشد، یا به تعداد زیادی مرد؟ مصلحان اجتماعی ما بپذیرند یا نپذیرند، مسولیت روسپیگری بر عهدهی فرودستی اقتصادی و اجتماعی زنان است …✍ اما گلدمن. تجارت پنهان زنان. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۱۱ ✅ آفات روشنفکری. 🖋 مصطفی ملکیان مهمترین آفاتی که دامن گیر روشنفکر میتوانند شد عبارتند از:.۱- نماینده و سخنگو مردم دانستن خود. این که روشنفکر خود را نماینده و سخنگوی مردم (لابد در برابر قدرت حاکمه) بداند و طبعا پاس دار باورها، نگرشها، و ارزشهای آنان باشد. خیر و صلاح مردم در این است که به بازنگری مدام در باورها، نگرشها، و ارزشهای خود تشویق و ترغیب شوند، و روشنفکر راستین فقط معلم، مربی، و راه نمای آنان در این طریق است، نه چیزی دیگر.۲- کنشگر سیاسی دانستن خود. این که روشنفکر خود را کنشگر سیاسی ببیند و، بالطبع، نرم نرمک و کمابیش به اقتضائات این کنشگری، از جمله ورود در جناح بندیها و تحزبهای سیاسی، تن در دهد. کنشگری سیاسی، چه به اقتضای شغل و حرفه صورت گیرد، چه به اقتضای علقه پردازی، و چه به اقتضای رایگان بخشی، البته کاری است بسیار سودمند و گریزناپذیر، اما همهی کارهای سودمند و گریزناپذیر، بر عهده روشنفکر نیست.۳- در پی وجیه المله بودن. این که روشنفکر، به جای این که بخواهد خادم المله باشد، در پی وجیه المله بودن باشد. برای این که کسی خدمتگزار انسانها باشد باید فقط در پی برآوردن نیازها و مصالح شان باشد، چه خود آن انسانها ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۱۱ ✅چهارم مرداد ۱۳۶۶ / سیل در تهران در اثر بارش شدید باران و جاریشدن سیلاب در درههای دربند و گلابدره در شمال تهران، ۱۴۱ نفر کشته و ۳۴۶ تن مصدوم شدند …
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۵/۱۱ 🔰 چگونه تاریخ در ایران سلاخی شد؟!. 🖋 مهران صولتی 🌱 اعتراضات دیماه نه تنها از منظر عبور جامعه از جناح بندیهای مرسوم سیاسی و پژواک یافتن صدای مردم در سپهر سیاست ایران، بلکه از زاویه آشکار شدن ضعف حافظه تاریخی ایرانیان نیز حائز اهمیت بود! شاید بتوان دو شعار بنیادی این تجمعات را؛ «اصلاح طلب، اصول گرا، دیگه تمومه ماجرا!» و «رضا شاه، روحت شاد!» دانست. شعارهایی که انباشتی از عقدهها و مطالبات فراموش شده را یادآوری میکردند. در همان زمان یوسف اباذری استاد دانشگاه تهران رجوع مردم به رضاشاه و تلاش برای تطهیر او را «سلاخی تاریخ» نامید و برخی از دلایل آن را برشمرد (فایل پیوست). در این یادداشت میکوشم تا از همین منظر به برخی از دلایل نوستالوژیک شدن دوران شاه، و کمرنگ شدن حافظه تاریخی مردم اشاره نمایم:.۱⃣ نقش آموزش و پرورش: در حالی که همه کشورها میکوشند تا با جدی گرفتن تاریخ، به نوعی پیوستگی ذهنی میان نسلهای گذشته و حال ایجاد نمایند، نظام آموزش و پرورش ایران عامدانه حافظه تاریخی شهروندان را تخریب میکند: به حاشیه رفتن علوم انسانی در رقابت با پزشکی و علوم پایه، رواج سطحی نگری از طریق کنکوری شدن آموزش، تدریس ایدئولوژیک و غیر واقعی تاریخ ایران، ار ...