جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ 🔹 مخالفان دوآتشه جریان روشنفکری دینی بخوانند!. ✍ مهران صولتی 🌱 چند سالی است که مخالفان جریان روشنفکری دینی سرمست از مهاجرت نمایندگان این نحله به خارج از کشور و به تبع آن فقدان حضور موثر آنها در داخل، ناجوانمردانه بر کوس افول و حضیض این جریان کوبیده و همچنان از تناقض آمیز بودن تعبیر «روشنفکری دینی» سخن میگویند! اما برای نسل ما که در دهه هفتاد با رویای تحقق «حکومت دموکراتیک دینی» میپوییدیم و پرسشهای این جریان را جدی میگرفتیم اهمیت این نحله همواره بدیهی بوده است. به تازگی کتاب «دین و نوسازی» از خانم نسیم نعمتی زاده را مطالعه میکردم که کوشیده است در قالب رساله دکتری خود به «بررسی تطبیقی نسبت میان دین و مدرنیزاسیون در ایران و مالزی» بپردازد! نعمتی زاده در این کتاب نشان میدهد که اگر مالزی آغوش بازتری به روی نوسازی گشوده و در نتیجه، هم به پیشرفت اقتصادی رسیده، و هم با ایجاد تلفیق کارآمدی میان سنت و مدرنیته توانسته به مرزهای تجربه موفقیت آمیز مدرنیت در ژاپن نزدیک شود، تا حد زیادی مرهون نقش و جایگاه ممتاز روشنفکران دینی در این کشور مسلمان آسیای جنوب شرقی بوده است. نعمتی زاده با معرفی روحانیت به عنوان اصلیترین نهاد مخالف مدرنیته از دوره قاجار تاکنو ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ✅فایل صوتی سخنرانی دکتر نعمت الله فاضلی در میزگرد.. 🔶 توسعه و مساله کودکی در ایران معاصر🔶 🔵 دکتر فاضلی در این سخنرانی به نقد تئوری «کودکی برای توسعه» میپردازد و معتقد است بحث رابطه میان آینده و فرزند، مفهوم کودکی را از بین میبرد …✅ مفهوم کودکی به معنای ارزش ذاتی انسان است.. 🔻اما بحث توسعه و کودکی و سرمایه گذاری برای آینده کودک باعث میشود شخصیتی شکل بگیرد که لحظه اکنون خود را از دست میدهد.. 🔻در این رویکرد، ارزشهای وجودی به دلیل ارزشهای اقتصادی پایمال میشوند.. ✅ نقاط ضعف تئوری کودکی برای توسعه:. 🔻تقلیل گرایی اقتصادی: هیچ تئوری توسعهای که محورش اقتصاد باشد به توسعه نمیانجامد …🔻تقلیل گرایی روانشناسی و نگاه فرویدی به کودکی: تاکید بیش از حد بر دوران کودکی و نادیده گرفتن تحولات هویتی در طول زمان …🔻تقلیل تاریخی: محدود دانستن کودکی به سن و دورهای خاص.. 🔻ناتوانی این رویکرد در حل مسایل پیچیده و متکثر امروز ما مثل مسایل زیست محیطی …🔻ناتوانی این رویکرد در حل نابرابریهای ساختاری مثل نابرابریهای جنسیتی …🔻ناتوانی این رویکرد در مواجهه با چالش قدرت و ساخت سیاسی مبتنی بر دین.. 🔻ناتوانی این رویکرد در زمینه مسایل بین المللی …✅ نقاط قوت تئوری کودکی برای توسعه:. 🔻توجه به مفهوم کودکی و ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ✅توهین به مقدسات واژهای است که اکثریت در گوش چند نفر نجوا میکنند توهین به مقدسات یک اشتباه کهنهای است که از کشف واقعیت تازهای سخن به میان میآورد. توهین به مقدسات چیزی است که یک برگ پژمرده یک سال پیش به جوانهٔ امسال میگوید. توهین به مقدسات سنگر تعصب مذهبی است. توهین به مقدسات سپر سینهٔ بیقلب است. کفرگویی چیست؟. من تعریفی و فکری به شما خواهم داد که دربارهٔ آن فکر کنید. کفرگویی یا توهین به مقدسات واقعی چیست؟. زندگی کردن با کار کارگری که مزد دریافت نمیکند، این است توهین به مقدسات. به بردگی کشیدن همنوع خود، به زنجیر کشیدن بدن او این است توهین به مقدسات. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ✅ مقایسه آمار کشتهشدگان و مصدومین حوادث رانندگی سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ در ایران 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ✅ شما حق ندارید به هیچ یک از احکام و آیههایی که از گذشته به امروز رسیده و چشمبسته آنها را پذیرفتهاید، ایمان داشته باشید؛ ایمان انسان، یک موجود متفکر منطقیست و لاجرم باید مغرورتر از آن باشد که احکام بستهبندیشده را بی دخالت مستقیم تعقل خود بپذیرد. پذیرفتن احکام و تعصبورزیدن بر سر آنها، توهین به شرف انسانبودن است. آیا این توهین به منزلت انسان نیست که این چیز شگفتانگیز، این اسباب موسوم به مغز و سیستم فکری، فقط و فقط بر عرصهی خاک در تملک اوست، و آنوقت گوسفندوار به دنبال احکام غالبا بیمارگونهیی میافتد و این مفکرهی زیبای غرورآفرین را بلااستفاده میگذارد و ازش آلت معطله میسازد؟. ✍احمد شاملو. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ✅ آزادی چیزی نیست که آن را به کسی هدیه کنند. میتوان در یک کشور دیکتاتوری زندگی کرد و آزاد بود فقط کافی است که علیه دیکتاتور مبارزه کرد. مردی که با مغز خودش فکر میکند، آزاد است. مردی که به خاطر آنچه بر حق میداند مبارزه میکند آزاد است. برعکس، میتوان در آزادترین کشورهای روی زمین زندگی کرد و با این وصف اگر آدم باطنا منفی باف و پست و بنده منش باشد آزاد نیست و با وجود فقدان هر نوع اجبار و زور باز برده است. آزادی را نباید از دیگران گدایی کرد بلکه باید با جنگ به چنگ آورد …. ✍ اینیاتسیو سیلونه. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ♦️ جزئیات پرونده فساد ثبت سفارش خودروهای لوکس خارجی/جماران.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۵/۰۸ 🔴 پنداشت انواع عدالت در بین ایرانیان.. 📕کیفیت بالا اینفو👇🏻. 📎 موسسه فردای پارس 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ✅ زوال دانشگاه *. ✍🏻 فاروق خضری (دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی) دانشگاه در ایران، با وجود تمام نقاط مثبت اش، قابل نقد است. اگر بخواهیم یک نهاد به سمت رشد و پیشرفت حرکت کند، باید آن را نقد کنیم تا در مسیر اصلاح قرار بگیرد. دانشگاه از نظر کسانی که علاقه مند به تحصیل هستند، بهشت دانش تصور میشود. شاید به این خاطر باشد که یاد گرفتهایم تمام مشکلات را میتوان با دانش حل کرد و ورود به دانشگاه با یک ذهن آزاد، حاصل اش دریافت آگاهی است. هنگامی که در محیط دانشگاه قدم میگذارید، انگار وارد دنیایی دیگر میشوید. همه چیز عالی است. تمام مشکلات و دردها فراموش میشود؛ چون دانشگاه با درون جامعه خیلی فرق و فاصله دارد. اما واقعا باید این طور باشد؟. به نظر میرسد دانشگاه باید محیطی برای حل مشکلات جامعه باشد نه فراموشکاری. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۰۸ 📈 مقایسه دستمزد اساتید دانشگاه در برخی کشورها.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ ✅ورزشگاه امجدیه، دهه ۴۰ شمسی …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۹ ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ ✅ حاصل جمع سه جهان بینی. ✍️ دکتر محمود سریع القلم. 📌تلخیص: مجمع فعالان اقتصادی چین قدیم حکومتی دموکرات نبود، ولی نهاد داشت و تصمیمات تابع نظرات افراد نبود. برای سیاستهای اقتصادی، آموزشی یا اجتماعی، نهادهایی بودند که در آن افراد دور هم جمع میشدند؛ دیدگاهها مطرح میشد، و براساس منفعت عامه تصمیم میگرفتند و آن تصمیم را اجرا میکردند. اما به تاریخ ایران معاصر که نگاه میکنیم، دو نفر را میشناسیم: پدر و پسر؛ رضا شاه و محمدرضا شاه. آن دو بهخصوص در نیمه دوم حکمرانیشان، خودشان به شخصه تصمیمگیر بودند و اگر هم افرادی بودند مانند فروغیها در دوره رضاشاه یا عالیخانیها در دوره محمدرضاشاه که مشورتی میدادند خیلی زود کنار گذاشته شدند. شاید شنیدهباشید که محمدرضا شاه در رامسر اقتصاددانان را جمع کرد تا درباره آینده اقتصادی کشور صحبت کنند و در آن جلسه، به حاضران گفت من شما را جمع کردهام که بگویم چکار کنید نه این که شما به من بگویید چکار کنم! گویا تا زمانی که ما درآمد نفتی داریم به دیالوگ نیازی نیست، و وقتی بحران فرا میرسد و درآمد نفتی پایین میآید برای دورهای محدود به دیالوگ روی میآوریم. در کرهجنوبی در دهه ۶۰ میلادی سه گروه، یعنی نظامیان و اندک گروههای بخش خصوصی و تع ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۵ ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ ✅نقشه باسوادی جمعیت ایران به تفکیک استانها در سال ۹۵.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۴ ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ کارل مارکس دربارهی کار در کارخانه میگوید: «خود فرد نیز تقسیم شده و به چرخ دندهی یک کار قطعه قطعه شده بدل گشته» و در نتیجه «چنان فلج شده است که چیزی بیش از نوعی نابهنجاری نیست»، این گفته در اینجا از آن رو سخت صادق است که چنین تقسیمکاری مستلزم تلاشهای هرچه والاتر، تحولیافتهتر، و «معنوی» تر است. جدایی نیروی کار از شخصیت کارگر و تبدیل آن به شیٔ و چیزی که کارگر آن را در بازار میفروشد، در اینجا نیز تکرار میشود، با این تفاوت که فرآیند ماشینیشدن نه تمام قوای فکری، بلکه قوهیی (یا مجموعه ای از قوا) را سرکوب میکند که از تمامیت شخصیت جدا شده، در برابر آن قرار گرفته و به شیٔ و کالا بدل گشته است …✍، تاریخ و آگاهی طبقاتی. ترجمه: محمد جعفر پوینده. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ ✅کدام لوازم خانگی بیشترین مصرف را دارند؟.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ 🔵آیا اصلاحطلبان، سوسیالدموکراتاند؟ 🔸گزارشی پژوهشی از سوی جواد اطاعت (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی) در شمارۀ ۱۰۹ مجلۀ چشمانداز ایران دربارۀ گرایش اقتصادیسیاسی اصلاحطلبان منتشر شده است. اطلاعات پژوهش از طریق توزیع پرسشنامه بین احزاب کارگزاران، مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب، روحانیون مبارز، و اعتماد ملی و مدیران دولتی و نمایندگان مجلس گردآوری شده است.. 🔸براساس یافتههای این پژوهش، اصلاحطلبان ایران (بیش از ۹۵ درصد پاسخگویان) به احزاب چپ دمکراتیک نزدیکاند و گرایش سوسیالدموکرات دارند که ۱. از نظر اقتصادی با نظام بازار آزاد نسبتی ندارند، ۲. به دولت رفاه پایبندند، و ۳. تعهدی اساسی به عدالت اجتماعی دارند. . 🔸اما واقعیت این است که کنشهای سیاسی اصلاحطلبان طی دو دهۀ اخیر نهتنها کمترین قرابتی با سوسیالدموکراسی ندارد، بلکه میتوان فهرست مبسوطی از اقدامات و سیاستگذاریهای این جریان را برشمرد (از خصوصیسازی بانکها گرفته تا موقتیسازی و بیثباتی شغلی، مقرراتزداییهای گسترده از بازار کار به زیان نیروی کار، تجاریسازی آموزش و سلامت، کوچکسازی دولت، و …) که نشان از تعلق خاطر جدی این جریان به اقتصاد بازار آزاد دارد. در اوا ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ ✅مقایسه کاهش هوا (حمل و نقل) در با بودجه احیا و رفع آلودگی.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۰۶ ✅ علل هفت گانه عقب ماندگی ایران!. 🖋 مهران صولتی 📍 با گذشت بیش از دو سده از نخستین رویارویی نخبگان ایرانی با واقعیت عقب ماندگی ایران، که معطوف به بیان خودآگاهانه عباس میرزا پس از شکست از روسیه در دوران فتحعلی شاه بود به نظر میرسد که ایرانیان همچنان در دستیابی به حداقلهای قابل قبولی از توسعه یافتگی عاجز ماندهاند. با وجود کشف و بهره برداری از منابع سرشار نفت و گاز در کنار وجود جمعیتی جوان و تحصیل کرده اینک پرسش از دلایل عقب ماندگی ایران ابعادی مهمتر نیز یافته است. اینکه چگونه ممکن است در مدتی کوتاهتر از این بسیاری از کشورهای شرق آسیا در عین فقر منابع و سرمایههای طبیعی به توسعه دست یابند ولی ما همچنان در هزار توی پیشرفت سردرگم مانده باشیم؟! در هر صورت پس از درخشیدن نخستین بارقههای خودآگاهی ایرانیان نسبت به عقب ماندگی این سرزمین از همتایان غربی و شرقی اش مجموعهای از تحقیقات و پژوهشها پیرامون علل و دلایل این رویداد ناگوار صورت پذیرفت که ادبیاتی غنی را در زمینه توسعه و چرایی توسعه نیافتگی ایران پدید آورد. در ادامه میکوشم تا از هفت علتی سخن به میان آورم که به نظر میرسد نقش مهمتری در عقب ماندگی تاریخی ایران طی دویست سال گذشته داشت ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۵/۰۶ جوامع بر حسب وجود و عدم وجود در رابطه با همسایگان به جوامع جنگجو و جوامع صنعتی تقسیم میشوند به بیان ساده اگر کشوری با همسایگان خود روابط صلح آمیز داشته باشد جوامع صنعتی نامیده میشود و اگر در روابط با همسایگان دچار نزاع و ستیز باشد جوامع جنگجو نامیده میشود. بحث جالب اسپنسر در ویژگیهای این جوامع است که این تقسیمبندی را بر اساس های تنظیم داخلی انجام داده است …⏹جوامع جنگجو. صفت ویژه جوامع جنگجو، اجبار است: ساختار این گونه کشورها افراد را به زور وادار به اتخاذ اعمال مشترک و مد نظر خود میکند و داری تنظیم کننده متمرکز است. در بعد فعالیت غالب مشغول فعالیت دفاعی برای ابقاء و شکوه جامعه خود است و در بعد هماهنگی، از طریق همکاری اجباری و اعمال فرامین مردم را در راستای منافع خود بسیج میکند. در این جوامع میهن پرستی، دلیری، احترام به مافوق، وفاداری، فرمانبرداری، اعقاد به اقتدار از ویژگیهای ارزشمند اجتماعی و شخصیتی تلقی میشود …⏹جوامع صنعتی. برخلاف جامعه جنگجو، سنخ صنعتی جامعه صنعتی بر پایه همکاری داوطلبانه و خویشتنداری فردی استوار است: ساختار اینگونه کشورها با همان آزادی فردیای شاخص میشود که در هر نوع معامله بازرگانی برقرار است. در این جوامع تنظیم کننده غیرمتمرکز و پراکنده است. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۵/۰۶ 🔵جوون اینقدر بیتربیت!.. ✍🏻فردین علیخواه (جامعهشناس) 📍در کلاس جامعهشناسی شهری با دانشجویانم درباره ارتباط مفهوم «احترام» و معماری خانههای ایرانی حرف میزدیم. به دانشجویانم میگفتم؛ زمانی که توالت در گوشهای از حیاط خانه قرار میگیرد و کسی صدای باد معدۀ کسی را نمیشنود احترام در بین اعضای خانواده فرق میکند بازمانی که در توالت به پذیرایی خانه باز میشود. بهگونهای که اعضای خانواده کوچکترین صدایی را که در فضای دستشویی میپیچد میشنوند. گاهی اوقات نوع معماری مکان، برداشت جامعه از مفاهیم اجتماعی را دستخوش تغییر میکند. وقتی موضوع احترام مطرح شد گویی دانشجویانم از والدینشان دل پری داشتند چراکه بیشترشان معتقد بودند که ازنظر والدینشان؛ آنان جوانانی بیتربیتاند و مدام با جمله «جوان؛ جوانهای قدیم»؛ از طرف والدینشان تحقیر میشوند …قرار شد دانشجویان موقعیتی را توضیح دهند که در آن «بیتربیت» خطاب شدهاند. پاسخها بسیار متنوع و از منظر جامعهشناختی قابلتأمل بود. آنچه در ادامه میآید برخی از آن رفتارهاست: لم دادن روی مبل راحتی یا دراز کردن پا در صورت نشستن روی فرش، امتناع از رفتن به مهمانی یکی از اقوام یا رفتن به مسافرت با خانواده، انتقاد یا س ... ‹ 62 63 64 65 66 67 68 ›
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ 🔹 مخالفان دوآتشه جریان روشنفکری دینی بخوانند!. ✍ مهران صولتی 🌱 چند سالی است که مخالفان جریان روشنفکری دینی سرمست از مهاجرت نمایندگان این نحله به خارج از کشور و به تبع آن فقدان حضور موثر آنها در داخل، ناجوانمردانه بر کوس افول و حضیض این جریان کوبیده و همچنان از تناقض آمیز بودن تعبیر «روشنفکری دینی» سخن میگویند! اما برای نسل ما که در دهه هفتاد با رویای تحقق «حکومت دموکراتیک دینی» میپوییدیم و پرسشهای این جریان را جدی میگرفتیم اهمیت این نحله همواره بدیهی بوده است. به تازگی کتاب «دین و نوسازی» از خانم نسیم نعمتی زاده را مطالعه میکردم که کوشیده است در قالب رساله دکتری خود به «بررسی تطبیقی نسبت میان دین و مدرنیزاسیون در ایران و مالزی» بپردازد! نعمتی زاده در این کتاب نشان میدهد که اگر مالزی آغوش بازتری به روی نوسازی گشوده و در نتیجه، هم به پیشرفت اقتصادی رسیده، و هم با ایجاد تلفیق کارآمدی میان سنت و مدرنیته توانسته به مرزهای تجربه موفقیت آمیز مدرنیت در ژاپن نزدیک شود، تا حد زیادی مرهون نقش و جایگاه ممتاز روشنفکران دینی در این کشور مسلمان آسیای جنوب شرقی بوده است. نعمتی زاده با معرفی روحانیت به عنوان اصلیترین نهاد مخالف مدرنیته از دوره قاجار تاکنو ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ✅فایل صوتی سخنرانی دکتر نعمت الله فاضلی در میزگرد.. 🔶 توسعه و مساله کودکی در ایران معاصر🔶 🔵 دکتر فاضلی در این سخنرانی به نقد تئوری «کودکی برای توسعه» میپردازد و معتقد است بحث رابطه میان آینده و فرزند، مفهوم کودکی را از بین میبرد …✅ مفهوم کودکی به معنای ارزش ذاتی انسان است.. 🔻اما بحث توسعه و کودکی و سرمایه گذاری برای آینده کودک باعث میشود شخصیتی شکل بگیرد که لحظه اکنون خود را از دست میدهد.. 🔻در این رویکرد، ارزشهای وجودی به دلیل ارزشهای اقتصادی پایمال میشوند.. ✅ نقاط ضعف تئوری کودکی برای توسعه:. 🔻تقلیل گرایی اقتصادی: هیچ تئوری توسعهای که محورش اقتصاد باشد به توسعه نمیانجامد …🔻تقلیل گرایی روانشناسی و نگاه فرویدی به کودکی: تاکید بیش از حد بر دوران کودکی و نادیده گرفتن تحولات هویتی در طول زمان …🔻تقلیل تاریخی: محدود دانستن کودکی به سن و دورهای خاص.. 🔻ناتوانی این رویکرد در حل مسایل پیچیده و متکثر امروز ما مثل مسایل زیست محیطی …🔻ناتوانی این رویکرد در حل نابرابریهای ساختاری مثل نابرابریهای جنسیتی …🔻ناتوانی این رویکرد در مواجهه با چالش قدرت و ساخت سیاسی مبتنی بر دین.. 🔻ناتوانی این رویکرد در زمینه مسایل بین المللی …✅ نقاط قوت تئوری کودکی برای توسعه:. 🔻توجه به مفهوم کودکی و ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ✅توهین به مقدسات واژهای است که اکثریت در گوش چند نفر نجوا میکنند توهین به مقدسات یک اشتباه کهنهای است که از کشف واقعیت تازهای سخن به میان میآورد. توهین به مقدسات چیزی است که یک برگ پژمرده یک سال پیش به جوانهٔ امسال میگوید. توهین به مقدسات سنگر تعصب مذهبی است. توهین به مقدسات سپر سینهٔ بیقلب است. کفرگویی چیست؟. من تعریفی و فکری به شما خواهم داد که دربارهٔ آن فکر کنید. کفرگویی یا توهین به مقدسات واقعی چیست؟. زندگی کردن با کار کارگری که مزد دریافت نمیکند، این است توهین به مقدسات. به بردگی کشیدن همنوع خود، به زنجیر کشیدن بدن او این است توهین به مقدسات. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ✅ مقایسه آمار کشتهشدگان و مصدومین حوادث رانندگی سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ در ایران 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ✅ شما حق ندارید به هیچ یک از احکام و آیههایی که از گذشته به امروز رسیده و چشمبسته آنها را پذیرفتهاید، ایمان داشته باشید؛ ایمان انسان، یک موجود متفکر منطقیست و لاجرم باید مغرورتر از آن باشد که احکام بستهبندیشده را بی دخالت مستقیم تعقل خود بپذیرد. پذیرفتن احکام و تعصبورزیدن بر سر آنها، توهین به شرف انسانبودن است. آیا این توهین به منزلت انسان نیست که این چیز شگفتانگیز، این اسباب موسوم به مغز و سیستم فکری، فقط و فقط بر عرصهی خاک در تملک اوست، و آنوقت گوسفندوار به دنبال احکام غالبا بیمارگونهیی میافتد و این مفکرهی زیبای غرورآفرین را بلااستفاده میگذارد و ازش آلت معطله میسازد؟. ✍احمد شاملو. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ✅ آزادی چیزی نیست که آن را به کسی هدیه کنند. میتوان در یک کشور دیکتاتوری زندگی کرد و آزاد بود فقط کافی است که علیه دیکتاتور مبارزه کرد. مردی که با مغز خودش فکر میکند، آزاد است. مردی که به خاطر آنچه بر حق میداند مبارزه میکند آزاد است. برعکس، میتوان در آزادترین کشورهای روی زمین زندگی کرد و با این وصف اگر آدم باطنا منفی باف و پست و بنده منش باشد آزاد نیست و با وجود فقدان هر نوع اجبار و زور باز برده است. آزادی را نباید از دیگران گدایی کرد بلکه باید با جنگ به چنگ آورد …. ✍ اینیاتسیو سیلونه. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ♦️ جزئیات پرونده فساد ثبت سفارش خودروهای لوکس خارجی/جماران.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۵/۰۸ 🔴 پنداشت انواع عدالت در بین ایرانیان.. 📕کیفیت بالا اینفو👇🏻. 📎 موسسه فردای پارس 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ✅ زوال دانشگاه *. ✍🏻 فاروق خضری (دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی) دانشگاه در ایران، با وجود تمام نقاط مثبت اش، قابل نقد است. اگر بخواهیم یک نهاد به سمت رشد و پیشرفت حرکت کند، باید آن را نقد کنیم تا در مسیر اصلاح قرار بگیرد. دانشگاه از نظر کسانی که علاقه مند به تحصیل هستند، بهشت دانش تصور میشود. شاید به این خاطر باشد که یاد گرفتهایم تمام مشکلات را میتوان با دانش حل کرد و ورود به دانشگاه با یک ذهن آزاد، حاصل اش دریافت آگاهی است. هنگامی که در محیط دانشگاه قدم میگذارید، انگار وارد دنیایی دیگر میشوید. همه چیز عالی است. تمام مشکلات و دردها فراموش میشود؛ چون دانشگاه با درون جامعه خیلی فرق و فاصله دارد. اما واقعا باید این طور باشد؟. به نظر میرسد دانشگاه باید محیطی برای حل مشکلات جامعه باشد نه فراموشکاری. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۰۸ 📈 مقایسه دستمزد اساتید دانشگاه در برخی کشورها.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۹ ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ ✅ حاصل جمع سه جهان بینی. ✍️ دکتر محمود سریع القلم. 📌تلخیص: مجمع فعالان اقتصادی چین قدیم حکومتی دموکرات نبود، ولی نهاد داشت و تصمیمات تابع نظرات افراد نبود. برای سیاستهای اقتصادی، آموزشی یا اجتماعی، نهادهایی بودند که در آن افراد دور هم جمع میشدند؛ دیدگاهها مطرح میشد، و براساس منفعت عامه تصمیم میگرفتند و آن تصمیم را اجرا میکردند. اما به تاریخ ایران معاصر که نگاه میکنیم، دو نفر را میشناسیم: پدر و پسر؛ رضا شاه و محمدرضا شاه. آن دو بهخصوص در نیمه دوم حکمرانیشان، خودشان به شخصه تصمیمگیر بودند و اگر هم افرادی بودند مانند فروغیها در دوره رضاشاه یا عالیخانیها در دوره محمدرضاشاه که مشورتی میدادند خیلی زود کنار گذاشته شدند. شاید شنیدهباشید که محمدرضا شاه در رامسر اقتصاددانان را جمع کرد تا درباره آینده اقتصادی کشور صحبت کنند و در آن جلسه، به حاضران گفت من شما را جمع کردهام که بگویم چکار کنید نه این که شما به من بگویید چکار کنم! گویا تا زمانی که ما درآمد نفتی داریم به دیالوگ نیازی نیست، و وقتی بحران فرا میرسد و درآمد نفتی پایین میآید برای دورهای محدود به دیالوگ روی میآوریم. در کرهجنوبی در دهه ۶۰ میلادی سه گروه، یعنی نظامیان و اندک گروههای بخش خصوصی و تع ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۵ ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ ✅نقشه باسوادی جمعیت ایران به تفکیک استانها در سال ۹۵.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۴ ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ کارل مارکس دربارهی کار در کارخانه میگوید: «خود فرد نیز تقسیم شده و به چرخ دندهی یک کار قطعه قطعه شده بدل گشته» و در نتیجه «چنان فلج شده است که چیزی بیش از نوعی نابهنجاری نیست»، این گفته در اینجا از آن رو سخت صادق است که چنین تقسیمکاری مستلزم تلاشهای هرچه والاتر، تحولیافتهتر، و «معنوی» تر است. جدایی نیروی کار از شخصیت کارگر و تبدیل آن به شیٔ و چیزی که کارگر آن را در بازار میفروشد، در اینجا نیز تکرار میشود، با این تفاوت که فرآیند ماشینیشدن نه تمام قوای فکری، بلکه قوهیی (یا مجموعه ای از قوا) را سرکوب میکند که از تمامیت شخصیت جدا شده، در برابر آن قرار گرفته و به شیٔ و کالا بدل گشته است …✍، تاریخ و آگاهی طبقاتی. ترجمه: محمد جعفر پوینده. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ ✅کدام لوازم خانگی بیشترین مصرف را دارند؟.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ 🔵آیا اصلاحطلبان، سوسیالدموکراتاند؟ 🔸گزارشی پژوهشی از سوی جواد اطاعت (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی) در شمارۀ ۱۰۹ مجلۀ چشمانداز ایران دربارۀ گرایش اقتصادیسیاسی اصلاحطلبان منتشر شده است. اطلاعات پژوهش از طریق توزیع پرسشنامه بین احزاب کارگزاران، مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب، روحانیون مبارز، و اعتماد ملی و مدیران دولتی و نمایندگان مجلس گردآوری شده است.. 🔸براساس یافتههای این پژوهش، اصلاحطلبان ایران (بیش از ۹۵ درصد پاسخگویان) به احزاب چپ دمکراتیک نزدیکاند و گرایش سوسیالدموکرات دارند که ۱. از نظر اقتصادی با نظام بازار آزاد نسبتی ندارند، ۲. به دولت رفاه پایبندند، و ۳. تعهدی اساسی به عدالت اجتماعی دارند. . 🔸اما واقعیت این است که کنشهای سیاسی اصلاحطلبان طی دو دهۀ اخیر نهتنها کمترین قرابتی با سوسیالدموکراسی ندارد، بلکه میتوان فهرست مبسوطی از اقدامات و سیاستگذاریهای این جریان را برشمرد (از خصوصیسازی بانکها گرفته تا موقتیسازی و بیثباتی شغلی، مقرراتزداییهای گسترده از بازار کار به زیان نیروی کار، تجاریسازی آموزش و سلامت، کوچکسازی دولت، و …) که نشان از تعلق خاطر جدی این جریان به اقتصاد بازار آزاد دارد. در اوا ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ ✅مقایسه کاهش هوا (حمل و نقل) در با بودجه احیا و رفع آلودگی.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۰۶ ✅ علل هفت گانه عقب ماندگی ایران!. 🖋 مهران صولتی 📍 با گذشت بیش از دو سده از نخستین رویارویی نخبگان ایرانی با واقعیت عقب ماندگی ایران، که معطوف به بیان خودآگاهانه عباس میرزا پس از شکست از روسیه در دوران فتحعلی شاه بود به نظر میرسد که ایرانیان همچنان در دستیابی به حداقلهای قابل قبولی از توسعه یافتگی عاجز ماندهاند. با وجود کشف و بهره برداری از منابع سرشار نفت و گاز در کنار وجود جمعیتی جوان و تحصیل کرده اینک پرسش از دلایل عقب ماندگی ایران ابعادی مهمتر نیز یافته است. اینکه چگونه ممکن است در مدتی کوتاهتر از این بسیاری از کشورهای شرق آسیا در عین فقر منابع و سرمایههای طبیعی به توسعه دست یابند ولی ما همچنان در هزار توی پیشرفت سردرگم مانده باشیم؟! در هر صورت پس از درخشیدن نخستین بارقههای خودآگاهی ایرانیان نسبت به عقب ماندگی این سرزمین از همتایان غربی و شرقی اش مجموعهای از تحقیقات و پژوهشها پیرامون علل و دلایل این رویداد ناگوار صورت پذیرفت که ادبیاتی غنی را در زمینه توسعه و چرایی توسعه نیافتگی ایران پدید آورد. در ادامه میکوشم تا از هفت علتی سخن به میان آورم که به نظر میرسد نقش مهمتری در عقب ماندگی تاریخی ایران طی دویست سال گذشته داشت ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۵/۰۶ جوامع بر حسب وجود و عدم وجود در رابطه با همسایگان به جوامع جنگجو و جوامع صنعتی تقسیم میشوند به بیان ساده اگر کشوری با همسایگان خود روابط صلح آمیز داشته باشد جوامع صنعتی نامیده میشود و اگر در روابط با همسایگان دچار نزاع و ستیز باشد جوامع جنگجو نامیده میشود. بحث جالب اسپنسر در ویژگیهای این جوامع است که این تقسیمبندی را بر اساس های تنظیم داخلی انجام داده است …⏹جوامع جنگجو. صفت ویژه جوامع جنگجو، اجبار است: ساختار این گونه کشورها افراد را به زور وادار به اتخاذ اعمال مشترک و مد نظر خود میکند و داری تنظیم کننده متمرکز است. در بعد فعالیت غالب مشغول فعالیت دفاعی برای ابقاء و شکوه جامعه خود است و در بعد هماهنگی، از طریق همکاری اجباری و اعمال فرامین مردم را در راستای منافع خود بسیج میکند. در این جوامع میهن پرستی، دلیری، احترام به مافوق، وفاداری، فرمانبرداری، اعقاد به اقتدار از ویژگیهای ارزشمند اجتماعی و شخصیتی تلقی میشود …⏹جوامع صنعتی. برخلاف جامعه جنگجو، سنخ صنعتی جامعه صنعتی بر پایه همکاری داوطلبانه و خویشتنداری فردی استوار است: ساختار اینگونه کشورها با همان آزادی فردیای شاخص میشود که در هر نوع معامله بازرگانی برقرار است. در این جوامع تنظیم کننده غیرمتمرکز و پراکنده است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۵/۰۶ 🔵جوون اینقدر بیتربیت!.. ✍🏻فردین علیخواه (جامعهشناس) 📍در کلاس جامعهشناسی شهری با دانشجویانم درباره ارتباط مفهوم «احترام» و معماری خانههای ایرانی حرف میزدیم. به دانشجویانم میگفتم؛ زمانی که توالت در گوشهای از حیاط خانه قرار میگیرد و کسی صدای باد معدۀ کسی را نمیشنود احترام در بین اعضای خانواده فرق میکند بازمانی که در توالت به پذیرایی خانه باز میشود. بهگونهای که اعضای خانواده کوچکترین صدایی را که در فضای دستشویی میپیچد میشنوند. گاهی اوقات نوع معماری مکان، برداشت جامعه از مفاهیم اجتماعی را دستخوش تغییر میکند. وقتی موضوع احترام مطرح شد گویی دانشجویانم از والدینشان دل پری داشتند چراکه بیشترشان معتقد بودند که ازنظر والدینشان؛ آنان جوانانی بیتربیتاند و مدام با جمله «جوان؛ جوانهای قدیم»؛ از طرف والدینشان تحقیر میشوند …قرار شد دانشجویان موقعیتی را توضیح دهند که در آن «بیتربیت» خطاب شدهاند. پاسخها بسیار متنوع و از منظر جامعهشناختی قابلتأمل بود. آنچه در ادامه میآید برخی از آن رفتارهاست: لم دادن روی مبل راحتی یا دراز کردن پا در صورت نشستن روی فرش، امتناع از رفتن به مهمانی یکی از اقوام یا رفتن به مسافرت با خانواده، انتقاد یا س ...