جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۲۱:۱۱ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ 🔶هیچ نهادی منتی بر سر مردم ندارد.. ✍محمد فاضلی.. 📍 اول سیل و سیاست هر دو با «س» و «ی» شروع میشوند، اما اشتباه بزرگی است که بر پهنه و در اعماق آبهای سیل کسانی به دنبال ماهی سیاسی بگردند. مردمی که در میان آب گرفتار شدهاند، برایشان فرقی نمیکند که چه کسی یا نهادی مانع آبگرفتگی خانههایشان شود یا چه کسی دستشان را بگیرد و از غرق شدن نجات بدهد. مردم به غذا و کمکهای بهداشتی و ملزومات زندگی نیاز دارند و اصلا در میانه آن کارزار با طبیعت برایشان فرقی نمیکند که این کمکها را از وزارتخانههای دولتی، سلبریتیها، نظامیان، کمیته امداد یا آستان قدس دریافت کنند. مردم به همین سال وقتی کمکی دریافت نکردند، کل سیستم را به ناکارآمدی متهم میکنند. خطکشیهای سیاسی فقط به درد رسانه و بازیهای سیاسی میخورد و در عرصه مدیریت رخداد سیل به هیچ کاری نمیآیند.. 📍 دوم. همه نهادها اعم از دولتی/غیردولتی، نظامی/غیرنظامی، مذهبی/غیرمذهبی، همه سرمایه، امکانات، آبرو و توانمندیهایشان را از همین سرزمین و مردماناش گرفتهاند. هیچ کدام حق ندارند بابت مشارکت نیروها و امکاناتشان در مدیریت پیآمدهای سیل، چیزی را به رخ مردم بکشند و چشم به مطامع و بازیهای سیاسی آتی داشته ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ 🔺 اگر در منطقه محل زندگی شما نیز این روزها خطر بروز وجود دارد این توصیهها را جدی بگیرید …💡 شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ 📊ادامه کاهش دستمزدها در سال ۱۳۹۸ …📍حداقل دستمزدهادر سال ۱۳۸۹، ۴۰۰ دلار در ماه و در سال ۱۳۹۶، ۳۰۰ دلار در ماه بود …📍شوک ارزی سال ۱۳ 📍با وجود افزایش دستمزدها برای سال ۱۳۹۸، همچنان سطح حداقل دستمزدها (مشروط به ثبات قیمتها) در حدود سال ۱۳۹۷ باقی خواهد ماند و نسبت به سال ١٣٩٠ که دلار ١٠٠٠ تومان و حداقل دستمزد کارگران ٣٣٠ هزار تومان بود دستمزد کارگران به کمتر از نصف هشت سال پیش کاهش یافته است …💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ 🔸چو پر شد نشاید گرفتن به پیل.. ✍محمد فاضلی 📍 شما هم حتما هر ساله ویدئوهایی میبینید از درگیری مأموران رفع سد معبر شهرداری که با دستفروشان درگیر میشوند و گاه به زد و خورد هم میانجامد. برخی از آنها دلخراش هم هست. دوستانی دارم که از منظر اقتصاد اجتماعی و سیاستگذاری، حقی برای دستفروشان قائلاند و حتی به دنبال رسمی شدن دستفروشی هم هستند، اما اغلب صدایشان به جایی نمیرسد.. 📍 دستفروشی اما یکی دو هفته مانده به نوروز، پدیده رایج خیابانهای شهر میشود. من حدود بیست سال است شاهد رونق گرفتن دستفروشی در حد فاصل فلکه دوم تا سوم تهرانپارس در ایام نزدیک به نوروز هستم. پیادهروهای دو طرف خیابان چنان از دستفروشها انباشته میشود که جای سوزن انداختن نیست. این بازار تا نیمهشب و فراتر از آن هم ادامه مییابد.. 📍 نکته مهم این است: پدیدهای که در همه سال، وقتی با شدت بسیار کمتری بروز میکند، سد معبر تلقی شده و با خشونت با آن برخورد میشود؛ درست در همان موقعی که واقعا به سد معبر تبدیل میشود، تحمل شده، به عنوان بخشی از عرف نوروز رسمیت مییابد و بخشی از شور و هیجان زندگی را تشکیل میدهد. داستان چیست؟. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ 🔸ما باید قمار این قرن رو به پایان، قمار تک صدایی امر واقعی علیه چند صدایی ظاهر، را به نفع خود پایان دهیم دوباره تکرار میکنم، و این بار (کسی چه میداند؟) شاید به حق، که جنگ فکریای که به این قرن تعلق دارد، اما پیشتر افلاطون را در تضاد با ارسطو نهاده بود، جنگ فرمال سازی بر علیه تفسیرگرایی است. این جنگی است دارای نامهای بیشمار و نه چندان مرموز: ایده علیه واقعیت، آزادی علیه طبیعت، رخداد علیه اوضاع جاری امور، حقیقت علیه عقاید، شور و حدت زندگی علیه بیاهمیتی بقا، برابری علیه انصاف، طغیان علیه مدارا، ابدیت علیه تاریخ، علم علیه تکنیک، هنر علیه فرهنگ، سیاست علیه مدیریت، عشق علیه خانواده. آری، ما –همانطور که شاعر چوواش میگوید– «میان دمهای لرزان امر ناگفته»، برای پیروزی، همهی این جنگها را در پیش داریم …✍، این قرن،. ترجمه: فواد جراح باشی …💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۱ ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ 📊اینفوگرافیک |چرا های_شمال_کشور ویرانگر شدهاند؟ 🔹درختان عامل موثری در تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش خاک به شمار میروند. جنگلها به کمک شاخ و برگ درختان از سرعت باد میکاهند و با ریشه گیاهان خاک را حفظ میکنند. وقتی پوشش گیاهی کاسته شود، آب به آسانی حرکت کرده و منجر به سیلابهای خطرناک میشود …. 💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۱۲ ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ 🔸برای آلمان نقد بر مذهب عمدتا بسر رسیده است و نقد بر مذهب پیش شرط همه نقدهاست …📍موجودیت دنیوی خطا- بس از انکه نیایش اسمانیش بر مبع انسانی که در واقعیت افسانه ایی اسمانها ٬ موجودی مافوق بشری را جستجو میکرده و فقط بازتابی از خویشتن را یافته است٬ دیگر به آن تن در نخواهد داد که فقط تصویر بدلی خودش٬ فقط یک «موجود» غیر انسانی را بیابد. او واقعیت حقیقی را جستجو میکرد و باید جستجو کند …📍شالوده نقد غیر مذهبی عبارت ازینست که: این انسان است که مذهب را میآفریند و مذهب نیست که انسان را میآفریند. و در واقع مذهب خودآگاهی و عاطفه انسانیست که یا هنوز خود را نیافته و یا انکه تاکنون خود را دوباره گم کرده است. البته انسان ٬ موجودی انتزاعی نیست که خارج از جهان لمیده باشد. انسان در رابطه با جهان بشر ٬ حکومت و جامعه است. این حکومت و این جامعه است که مذهب (یعنی) جهان اگاهی وارونه را میسازد. زیرا که جهان وارونه است و مذهب٬ تئوری عمومی این جهان است٬ خلاصه ایی از دائرةالمعارف انست٬ شکل عامه پسند منطق آنست٬ جوهر شرف معنوی آنست٬ شور و حرارت آنست٬ تأیید اخلاقی آنست٬ مکمل تشریفاتی آنست٬ بنیان کلی تسلی و توجیه آنست …📍مذهب تحقق افسانه ایی ذات انسانیست٬ زیرا سرشت بشری دارای واقعیت حقیقی نیست. بنابر این مبارزه علیه مذهب٬ مبارزه مستقیم علیه آن جه ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ 🔷 دفترچه.. 📍این دفترچه با عنوان «اسم دارد! Housework notebook pages.pdf ( 1.2 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام اسمش کار خانگی است!»، مجموعهای مفید و کوتاه از افسانهها و واقعیتها دربارهی کار خانگی است؛ و به ابعاد مختلف اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، روانشناختی و آسیب شناختی کار خانگی پرداخته است.. 📍در این دفترچه شما از ۲۵ افسانه و باور نادرست دربارهی کارخانگی میخوانید؛ در کنار واقعیت هایی که نادرستی این افسانهها را نشان میدهد …🔸اگر آن را چاپ کنید راحتتر میتوانید مطالعه کنید …💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ 🔶نوروز و مساله شر.. ✍جواد کاشی.. 📍وقاحت شر در میان ایرانیان باستان، به جشن نوروز معنا میبخشید فرض بر این بوده که دوازده یار اهریمن، در طول دوازده ماه در کار جویدن و بریدن و برانداختن ستونهایی هستند که جهان را نگاه میدارند. در روزهای پیش از نوروز درست در همان زمان که ستونها در شرف افتادن هستند معجزهای روی میدهد. نوروز از راه میرسد و ستونها دوباره برقرار میشوند و اهریمنان هر چه بافتهاند از هم گسیخته میشود. اما یاران اهریمن دوباره پس از نوروز دست به کار جویدن ستونهای عالم میشوند.. 📍خداوند ایرانیان باستان هر سال یکبار، با جهان آدمیان در هم میآمیزد، دست به کار جبران انحطاط ناشی از شرارتها میشود و دوباره ما را با عالمی که از همه زوایای آن شرارت میروید تنها میگذارد. جشن نوروز همان میعادگاه مقدس پیوند میان آدم و طبیعت و خداوند است. پس چنین است که همزمان با شکوفههای بهاری، مردم میرقصند، فریاد میزنند، شادی میکنند، و روابط شان پر میشود از رنگ و خنده و شادی.. 📍خدای قرآن با خدای ایرانیان باستان، تفاوت دارد، اما در تقابل با آن نیست. فیلسوفان، متکلمان و فقیهان مسلمان خدا را بیش از حدی که در قرآن طرح شده، متعالی کردند، شر را از پیکره و سرشت عالم زدودند، چندانکه همه جا نور ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ 📉اینفوگرافى.. 📍زنان ۲/۵ بار بیشتر از مردان شغل خانه داری بدون مزد انجام میدهند …. 💡 شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ 📍این سؤال غالبا مطرح میشود که وجود طبقات مختلف جامعه تا چه حد مفید و یا حتی لازم است؟ پاسخ به این سؤال طبعا برای هر دوره تاریخی متفاوت است. بیشک زمانی بود که اشرافیت ناحیهای یک رکن اجتناب ناپذیر و ضروری جامعه را تشکیل میداد. اما این به گذشتههای بسیار بسیار دور برمیگردد. سپس زمانی فرا رسید که یک طبقه متوسط سرمایهدار، یا بقول فرانسویان «بورژوازی»، با ضرورتی به همان اندازه اجتناب ناپذیر سر برآورد، علیه اشرافیت ناحیهای به مبارزه برخاست، قدرت سیاسی آن را در هم شکست، و به نوبهی خود (قدرت) غالب اقتصادی و سیاسی شد. اما از زمان پیدایش طبقات، هرگز نشده است که جامعه از وجود یک طبقه کارگر بینیاز باشد. (هر چند) اسم، یعنی جایگاه اجتماعی این طبقه عوض شده است؛ سرفها جای بردهها را گرفتند، و سپس جای خود را به کارگران آزاد سپردند – آزاد، یعنی آزاد از بندگی ولی در عین حال آزاد از هرگونه مایملکی در این دنیا بجز نیروی کار خویش. اما قضیه روشن است؛ علیرغم هر تغییری که در صفوف بالاییها و غیر تولید کنندگان جامعه پدید آمد، جامعه نمیتوانست بدون وجود یک طبقه تولید کننده به حیات خود ادامه دهد. پس وجود چنین طبقهای تحت هر شرایطی لازم است، هر چند که باید زمانی فرا رسد که این دیگر یک طبقه ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ 📊 سالانه بیش از ۵ هزار نفر از فارغ التحصیلان برتر دانشگاهی کشور 📈 نقشه جهانی جریان خروجی دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایرانی در سطح جهان. 📍 بیش از ۵۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و بالاتر) ایرانی در سطح جهان تحصیل میکنند. 📍 بیش از ۳۰ هزار نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی ایرانی در مناطق اروپای غربی و آمریکای شمالی به تحصیل اشتغال دارند …📍تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایرانی در مناطق اروپای مرکزی و شرقی ۸۵۰۰ نفر، شرق آسیا و پاسیفیک (مانند استرالیا و مالزی) ۵۰۰۰ نفر، کشورهای عربی (امارات متحده عربی) ۳۰۰۰ نفر، جنوب آسیا (عمدتا هند) ۱۵۰۰ نفر و آسیای مرکزی ۸۰۰ نفر میباشد …📍نظر به خروج سالانه حدود ۱۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی از ایران و تمرکز ۶۰ درصد آنها در دانشگاههای اروپای غربی و آمریکای شمالی، که اغلب آنها به کشور باز نمیگردند، برآورد میشود سالانه بیش از ۵ هزار نفر از بهترین فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی کشور مهاجرت کنند. این تعداد فقط شامل کسانی میشود که از طریق ادامه تحصیل به خارج از ایران مهاجرت میکنند …🌐 شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۲ 🗞چیزی که مردم جهان سوم باید نجات دهند وطنشان نیست بلکه ابتدا باید خودشان را نجات دهند، زیرا بیشتر آنها در اعماق ناآگاهیها، توهم . 💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۲ 📊کشورهایی که اتاق فکر دارند.. 🔸 امریکا با داشتن ١٨٧٢ اتاق فکر بیشترین کانون تفکر را در دنیا دارد این اندیشکدهها در کانادا و امریکا معاف از مالیات هستند …💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۲ 🌀میسوزند و خانمان میسوزانند.. ✍جواد کاشی 📍چیزی هست که از موارد پایان ناپذیر فساد و آمار و ارقام بزرگ آنها شرمآورتر است: نسبت دادن آنها به این یا آن جناح سیاسی. پس از افشای هر مورد از فساد مالی، مساله اصلی مطبوعات و رسانههای سیاسی تبدیل میشود به این که فرد فاسد به کدام جناح سیاسی تعلق دارد. اگر به جناح اول یا دوم تعلق دارد، آن جناح دیگر، برگ افشاگرانهای به تابلو میکوبد تا حساب حریف را در انتخابات بعدی برسد.. 📍موارد فساد در صف افشا ایستادهاند، یکی یکی پشت سر هم افشا میشوند و جناحهای سیاسی هم کنار ماجرا ایستادهاند تا به فهرست خود علیه حریف موارد تازهای بیافزایند. پس از رد شدن هر مورد از این گیت، بقیه دیگر به قوه قضائیه مربوط است. یکی دو نفر را محاکمه میکند و همه چیز پایان میپذیرد. هیچ کس نمیپرسد آخر این صف کی پایان پیدا میکند؟ حاصل به گردن این و آن انداختن چیست؟ از این محاکمهها چه حاصل؟. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۲ 🔷خداحافظی با پیژامه آبی و زیرپیراهن سفید.. ✍دکتر فردین علیخواه 📍این روزها رسیدن به اندامی جذاب دغدغه برخی از مردان شده است به طوری که داشتن سیکس پک یا شکم شش تکهای یکی از اهداف جدی زندگی ایشان است. آنان میخواهند لباسهایی که میخرند به شکلی باشد که تناسب اندامشان را آشکار کند. اگر پیراهنی میپوشند دگمههای بالای پیراهن را باز میگذارند تا خط وسط عضلات سینه معلوم شود. برخی از آنان موهای روی سینهشان را میتراشند تا شکیلتر جلوه کند. موقع عبور از مقابل فروشگاههای بزرگ، کمی مکث میکنند و تصویر اندام خود بر روی شیشه فروشگاه را از بالا به پایین چک میکنند. شاید جراحی بینی به نام زنان تمام شده باشد ولی یک مطالعه دقیق میتواند نشان دهد که مردان هم از قافله عقب نماندهاند.. 📍برخی از مردان هرروز مطالبی همچون «ده نقطه از بدن آقایان که مورد توجه خانمهاست» را میخوانند و تکبهتک آن نقاط را در اندام خودشان وارسی میکنند. آنان هرروز در توالت خانهشان دستگاه فیلیپس خود را برمیدارند و موهای گوش، بینی و ابرو را تمیز میکنند. اگر زمانی مردان در مقابل ساختمان پزشکان، در درون اتومبیل خود به انتظار همسرشان مینشستند و از طریق گوشی «کلش آو کلانز» بازی میکردند ا ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۳۷ ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ 🔶چرا وزیر بهداشت به معاونت اجتماعی نیاز ندارد؟!.. ✍سیمین کاظمی 🔻 وزیر جدید بهداشت (دکتر سعید نمکی) در مصاحبهای گفته است که به معاونت اجتماعی نیاز ندارد ولی معتقد است که همه معاونتها شامل بهداشت، آموزش و درمان باید به موضوعات سلامت به صورت جامعه محور نگاه کنند. این اعلام بی نیازی ظاهرا به سرعت به اجرا گذاشته و پست معاونت اجتماعی وزارت بهداشت حذف و منصب مشاور وزیر در امر اجتماعی شدن نظام سلامت جایگزین آن شد. اگرچه وزیر در توجیه این اقدام گفته است که قائل به نگاه جامعه محور در همه معاونتهای وزارت بهداشت است، اما به نظر میرسد با حذف سازوکاری که میتوانست برای گسترش چنین نگاهی به کار گرفته شود، عملا مسیر خلاف این ادعا را پیموده است. چگونه میتوان به نگاه جامعه محور قائل بود اما تشکیلاتی را که میتواند، این رویکرد را به طور علمی و برنامه ریزی شده پیش ببرد، حذف کرد و نسبت به آن اعلام بی نیازی نمود؟. 📍 فهم و تبیین چنین عملکردی که با سکوت و بی اعتنایی جامعه پزشکی و دست اندرکاران سلامت و تأیید ضمنی آن همراه بود، وقتی ممکن میشود که بدانیم رویکرد مسلط و غالب حوزه سلامت در ایران، از زمان پایه گذاری طب مدرن تا کنون، رویکرد پزشکی زیستی بوده که با بزرگنمایی ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۳۷ ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ 📍در برابر سرمایه، کارگر فقط حکم ارزش مصرفی محض، یعنی حکم کالایی را دارد که دارندهاش آن را شخصا در برابر ارزش مبادلهای (پول) مباد برده نوعی ارزش مبادلهای محسوب میشود، اما کارگر آزاد به این معنا ارزش ندارد. ارزش کارگر آزاد همان نیروی کار اوست، که باید مبادلهاش کند. در این مبادله، این او نیست که نمایندهی ارزش مبادلهای است، بلکه سرمایهدار رویاروی او نمایندهی چنین ارزشی است. همین فقدان ارزش یا بیارزشی، مقدمهی عمل سرمایه و شرط پیدایش کار آزاد به طور کلی است…. مادام که خود کارگر در حکم یک ارزش مبادلهای است، امکان سرمایهداری صنعتی و توسعه یافته وجود ندارد. در برابر سرمایه، کارگر فقط حکم ارزش مصرفی محض، یعنی حکم کالایی را دارد که دارندهاش آن را شخصا در برابر ارزش مبادلهای (پول) مبادله میکند و این پول در دستهای کارگر چیزی جز یک وسیلهی عام مبادله نیست، که فورا به مصرف میرسد …، گروندریسه …💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۳۷ ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ 📊نمودار روند سرقت در ایران در دوره ۹۵-۱۳۷۵.. 💡 شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۰۱:۲۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ 🌱 بهار سرخ امسال مثل هر ساله …. 🎙 شهیار قنبری. 🔺 به یاد زندانیان سیاسی و عزیزانشان مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:00, 7.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🌿 عیدی داد، عیدتون مبارک!. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ‹ 4 5 6 7 8 9 10 ›
جامعه شناسی علامه ۲۱:۱۱ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ 🔶هیچ نهادی منتی بر سر مردم ندارد.. ✍محمد فاضلی.. 📍 اول سیل و سیاست هر دو با «س» و «ی» شروع میشوند، اما اشتباه بزرگی است که بر پهنه و در اعماق آبهای سیل کسانی به دنبال ماهی سیاسی بگردند. مردمی که در میان آب گرفتار شدهاند، برایشان فرقی نمیکند که چه کسی یا نهادی مانع آبگرفتگی خانههایشان شود یا چه کسی دستشان را بگیرد و از غرق شدن نجات بدهد. مردم به غذا و کمکهای بهداشتی و ملزومات زندگی نیاز دارند و اصلا در میانه آن کارزار با طبیعت برایشان فرقی نمیکند که این کمکها را از وزارتخانههای دولتی، سلبریتیها، نظامیان، کمیته امداد یا آستان قدس دریافت کنند. مردم به همین سال وقتی کمکی دریافت نکردند، کل سیستم را به ناکارآمدی متهم میکنند. خطکشیهای سیاسی فقط به درد رسانه و بازیهای سیاسی میخورد و در عرصه مدیریت رخداد سیل به هیچ کاری نمیآیند.. 📍 دوم. همه نهادها اعم از دولتی/غیردولتی، نظامی/غیرنظامی، مذهبی/غیرمذهبی، همه سرمایه، امکانات، آبرو و توانمندیهایشان را از همین سرزمین و مردماناش گرفتهاند. هیچ کدام حق ندارند بابت مشارکت نیروها و امکاناتشان در مدیریت پیآمدهای سیل، چیزی را به رخ مردم بکشند و چشم به مطامع و بازیهای سیاسی آتی داشته ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ 🔺 اگر در منطقه محل زندگی شما نیز این روزها خطر بروز وجود دارد این توصیهها را جدی بگیرید …💡 شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ 📊ادامه کاهش دستمزدها در سال ۱۳۹۸ …📍حداقل دستمزدهادر سال ۱۳۸۹، ۴۰۰ دلار در ماه و در سال ۱۳۹۶، ۳۰۰ دلار در ماه بود …📍شوک ارزی سال ۱۳ 📍با وجود افزایش دستمزدها برای سال ۱۳۹۸، همچنان سطح حداقل دستمزدها (مشروط به ثبات قیمتها) در حدود سال ۱۳۹۷ باقی خواهد ماند و نسبت به سال ١٣٩٠ که دلار ١٠٠٠ تومان و حداقل دستمزد کارگران ٣٣٠ هزار تومان بود دستمزد کارگران به کمتر از نصف هشت سال پیش کاهش یافته است …💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ 🔸چو پر شد نشاید گرفتن به پیل.. ✍محمد فاضلی 📍 شما هم حتما هر ساله ویدئوهایی میبینید از درگیری مأموران رفع سد معبر شهرداری که با دستفروشان درگیر میشوند و گاه به زد و خورد هم میانجامد. برخی از آنها دلخراش هم هست. دوستانی دارم که از منظر اقتصاد اجتماعی و سیاستگذاری، حقی برای دستفروشان قائلاند و حتی به دنبال رسمی شدن دستفروشی هم هستند، اما اغلب صدایشان به جایی نمیرسد.. 📍 دستفروشی اما یکی دو هفته مانده به نوروز، پدیده رایج خیابانهای شهر میشود. من حدود بیست سال است شاهد رونق گرفتن دستفروشی در حد فاصل فلکه دوم تا سوم تهرانپارس در ایام نزدیک به نوروز هستم. پیادهروهای دو طرف خیابان چنان از دستفروشها انباشته میشود که جای سوزن انداختن نیست. این بازار تا نیمهشب و فراتر از آن هم ادامه مییابد.. 📍 نکته مهم این است: پدیدهای که در همه سال، وقتی با شدت بسیار کمتری بروز میکند، سد معبر تلقی شده و با خشونت با آن برخورد میشود؛ درست در همان موقعی که واقعا به سد معبر تبدیل میشود، تحمل شده، به عنوان بخشی از عرف نوروز رسمیت مییابد و بخشی از شور و هیجان زندگی را تشکیل میدهد. داستان چیست؟. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ 🔸ما باید قمار این قرن رو به پایان، قمار تک صدایی امر واقعی علیه چند صدایی ظاهر، را به نفع خود پایان دهیم دوباره تکرار میکنم، و این بار (کسی چه میداند؟) شاید به حق، که جنگ فکریای که به این قرن تعلق دارد، اما پیشتر افلاطون را در تضاد با ارسطو نهاده بود، جنگ فرمال سازی بر علیه تفسیرگرایی است. این جنگی است دارای نامهای بیشمار و نه چندان مرموز: ایده علیه واقعیت، آزادی علیه طبیعت، رخداد علیه اوضاع جاری امور، حقیقت علیه عقاید، شور و حدت زندگی علیه بیاهمیتی بقا، برابری علیه انصاف، طغیان علیه مدارا، ابدیت علیه تاریخ، علم علیه تکنیک، هنر علیه فرهنگ، سیاست علیه مدیریت، عشق علیه خانواده. آری، ما –همانطور که شاعر چوواش میگوید– «میان دمهای لرزان امر ناگفته»، برای پیروزی، همهی این جنگها را در پیش داریم …✍، این قرن،. ترجمه: فواد جراح باشی …💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۱ ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ 📊اینفوگرافیک |چرا های_شمال_کشور ویرانگر شدهاند؟ 🔹درختان عامل موثری در تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش خاک به شمار میروند. جنگلها به کمک شاخ و برگ درختان از سرعت باد میکاهند و با ریشه گیاهان خاک را حفظ میکنند. وقتی پوشش گیاهی کاسته شود، آب به آسانی حرکت کرده و منجر به سیلابهای خطرناک میشود …. 💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۱۲ ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ 🔸برای آلمان نقد بر مذهب عمدتا بسر رسیده است و نقد بر مذهب پیش شرط همه نقدهاست …📍موجودیت دنیوی خطا- بس از انکه نیایش اسمانیش بر مبع انسانی که در واقعیت افسانه ایی اسمانها ٬ موجودی مافوق بشری را جستجو میکرده و فقط بازتابی از خویشتن را یافته است٬ دیگر به آن تن در نخواهد داد که فقط تصویر بدلی خودش٬ فقط یک «موجود» غیر انسانی را بیابد. او واقعیت حقیقی را جستجو میکرد و باید جستجو کند …📍شالوده نقد غیر مذهبی عبارت ازینست که: این انسان است که مذهب را میآفریند و مذهب نیست که انسان را میآفریند. و در واقع مذهب خودآگاهی و عاطفه انسانیست که یا هنوز خود را نیافته و یا انکه تاکنون خود را دوباره گم کرده است. البته انسان ٬ موجودی انتزاعی نیست که خارج از جهان لمیده باشد. انسان در رابطه با جهان بشر ٬ حکومت و جامعه است. این حکومت و این جامعه است که مذهب (یعنی) جهان اگاهی وارونه را میسازد. زیرا که جهان وارونه است و مذهب٬ تئوری عمومی این جهان است٬ خلاصه ایی از دائرةالمعارف انست٬ شکل عامه پسند منطق آنست٬ جوهر شرف معنوی آنست٬ شور و حرارت آنست٬ تأیید اخلاقی آنست٬ مکمل تشریفاتی آنست٬ بنیان کلی تسلی و توجیه آنست …📍مذهب تحقق افسانه ایی ذات انسانیست٬ زیرا سرشت بشری دارای واقعیت حقیقی نیست. بنابر این مبارزه علیه مذهب٬ مبارزه مستقیم علیه آن جه ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ 🔷 دفترچه.. 📍این دفترچه با عنوان «اسم دارد! Housework notebook pages.pdf ( 1.2 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام اسمش کار خانگی است!»، مجموعهای مفید و کوتاه از افسانهها و واقعیتها دربارهی کار خانگی است؛ و به ابعاد مختلف اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، روانشناختی و آسیب شناختی کار خانگی پرداخته است.. 📍در این دفترچه شما از ۲۵ افسانه و باور نادرست دربارهی کارخانگی میخوانید؛ در کنار واقعیت هایی که نادرستی این افسانهها را نشان میدهد …🔸اگر آن را چاپ کنید راحتتر میتوانید مطالعه کنید …💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ 🔶نوروز و مساله شر.. ✍جواد کاشی.. 📍وقاحت شر در میان ایرانیان باستان، به جشن نوروز معنا میبخشید فرض بر این بوده که دوازده یار اهریمن، در طول دوازده ماه در کار جویدن و بریدن و برانداختن ستونهایی هستند که جهان را نگاه میدارند. در روزهای پیش از نوروز درست در همان زمان که ستونها در شرف افتادن هستند معجزهای روی میدهد. نوروز از راه میرسد و ستونها دوباره برقرار میشوند و اهریمنان هر چه بافتهاند از هم گسیخته میشود. اما یاران اهریمن دوباره پس از نوروز دست به کار جویدن ستونهای عالم میشوند.. 📍خداوند ایرانیان باستان هر سال یکبار، با جهان آدمیان در هم میآمیزد، دست به کار جبران انحطاط ناشی از شرارتها میشود و دوباره ما را با عالمی که از همه زوایای آن شرارت میروید تنها میگذارد. جشن نوروز همان میعادگاه مقدس پیوند میان آدم و طبیعت و خداوند است. پس چنین است که همزمان با شکوفههای بهاری، مردم میرقصند، فریاد میزنند، شادی میکنند، و روابط شان پر میشود از رنگ و خنده و شادی.. 📍خدای قرآن با خدای ایرانیان باستان، تفاوت دارد، اما در تقابل با آن نیست. فیلسوفان، متکلمان و فقیهان مسلمان خدا را بیش از حدی که در قرآن طرح شده، متعالی کردند، شر را از پیکره و سرشت عالم زدودند، چندانکه همه جا نور ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ 📉اینفوگرافى.. 📍زنان ۲/۵ بار بیشتر از مردان شغل خانه داری بدون مزد انجام میدهند …. 💡 شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ 📍این سؤال غالبا مطرح میشود که وجود طبقات مختلف جامعه تا چه حد مفید و یا حتی لازم است؟ پاسخ به این سؤال طبعا برای هر دوره تاریخی متفاوت است. بیشک زمانی بود که اشرافیت ناحیهای یک رکن اجتناب ناپذیر و ضروری جامعه را تشکیل میداد. اما این به گذشتههای بسیار بسیار دور برمیگردد. سپس زمانی فرا رسید که یک طبقه متوسط سرمایهدار، یا بقول فرانسویان «بورژوازی»، با ضرورتی به همان اندازه اجتناب ناپذیر سر برآورد، علیه اشرافیت ناحیهای به مبارزه برخاست، قدرت سیاسی آن را در هم شکست، و به نوبهی خود (قدرت) غالب اقتصادی و سیاسی شد. اما از زمان پیدایش طبقات، هرگز نشده است که جامعه از وجود یک طبقه کارگر بینیاز باشد. (هر چند) اسم، یعنی جایگاه اجتماعی این طبقه عوض شده است؛ سرفها جای بردهها را گرفتند، و سپس جای خود را به کارگران آزاد سپردند – آزاد، یعنی آزاد از بندگی ولی در عین حال آزاد از هرگونه مایملکی در این دنیا بجز نیروی کار خویش. اما قضیه روشن است؛ علیرغم هر تغییری که در صفوف بالاییها و غیر تولید کنندگان جامعه پدید آمد، جامعه نمیتوانست بدون وجود یک طبقه تولید کننده به حیات خود ادامه دهد. پس وجود چنین طبقهای تحت هر شرایطی لازم است، هر چند که باید زمانی فرا رسد که این دیگر یک طبقه ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ 📊 سالانه بیش از ۵ هزار نفر از فارغ التحصیلان برتر دانشگاهی کشور 📈 نقشه جهانی جریان خروجی دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایرانی در سطح جهان. 📍 بیش از ۵۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و بالاتر) ایرانی در سطح جهان تحصیل میکنند. 📍 بیش از ۳۰ هزار نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی ایرانی در مناطق اروپای غربی و آمریکای شمالی به تحصیل اشتغال دارند …📍تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایرانی در مناطق اروپای مرکزی و شرقی ۸۵۰۰ نفر، شرق آسیا و پاسیفیک (مانند استرالیا و مالزی) ۵۰۰۰ نفر، کشورهای عربی (امارات متحده عربی) ۳۰۰۰ نفر، جنوب آسیا (عمدتا هند) ۱۵۰۰ نفر و آسیای مرکزی ۸۰۰ نفر میباشد …📍نظر به خروج سالانه حدود ۱۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی از ایران و تمرکز ۶۰ درصد آنها در دانشگاههای اروپای غربی و آمریکای شمالی، که اغلب آنها به کشور باز نمیگردند، برآورد میشود سالانه بیش از ۵ هزار نفر از بهترین فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی کشور مهاجرت کنند. این تعداد فقط شامل کسانی میشود که از طریق ادامه تحصیل به خارج از ایران مهاجرت میکنند …🌐 شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۲ 🗞چیزی که مردم جهان سوم باید نجات دهند وطنشان نیست بلکه ابتدا باید خودشان را نجات دهند، زیرا بیشتر آنها در اعماق ناآگاهیها، توهم . 💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۲ 📊کشورهایی که اتاق فکر دارند.. 🔸 امریکا با داشتن ١٨٧٢ اتاق فکر بیشترین کانون تفکر را در دنیا دارد این اندیشکدهها در کانادا و امریکا معاف از مالیات هستند …💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۲ 🌀میسوزند و خانمان میسوزانند.. ✍جواد کاشی 📍چیزی هست که از موارد پایان ناپذیر فساد و آمار و ارقام بزرگ آنها شرمآورتر است: نسبت دادن آنها به این یا آن جناح سیاسی. پس از افشای هر مورد از فساد مالی، مساله اصلی مطبوعات و رسانههای سیاسی تبدیل میشود به این که فرد فاسد به کدام جناح سیاسی تعلق دارد. اگر به جناح اول یا دوم تعلق دارد، آن جناح دیگر، برگ افشاگرانهای به تابلو میکوبد تا حساب حریف را در انتخابات بعدی برسد.. 📍موارد فساد در صف افشا ایستادهاند، یکی یکی پشت سر هم افشا میشوند و جناحهای سیاسی هم کنار ماجرا ایستادهاند تا به فهرست خود علیه حریف موارد تازهای بیافزایند. پس از رد شدن هر مورد از این گیت، بقیه دیگر به قوه قضائیه مربوط است. یکی دو نفر را محاکمه میکند و همه چیز پایان میپذیرد. هیچ کس نمیپرسد آخر این صف کی پایان پیدا میکند؟ حاصل به گردن این و آن انداختن چیست؟ از این محاکمهها چه حاصل؟. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۲ 🔷خداحافظی با پیژامه آبی و زیرپیراهن سفید.. ✍دکتر فردین علیخواه 📍این روزها رسیدن به اندامی جذاب دغدغه برخی از مردان شده است به طوری که داشتن سیکس پک یا شکم شش تکهای یکی از اهداف جدی زندگی ایشان است. آنان میخواهند لباسهایی که میخرند به شکلی باشد که تناسب اندامشان را آشکار کند. اگر پیراهنی میپوشند دگمههای بالای پیراهن را باز میگذارند تا خط وسط عضلات سینه معلوم شود. برخی از آنان موهای روی سینهشان را میتراشند تا شکیلتر جلوه کند. موقع عبور از مقابل فروشگاههای بزرگ، کمی مکث میکنند و تصویر اندام خود بر روی شیشه فروشگاه را از بالا به پایین چک میکنند. شاید جراحی بینی به نام زنان تمام شده باشد ولی یک مطالعه دقیق میتواند نشان دهد که مردان هم از قافله عقب نماندهاند.. 📍برخی از مردان هرروز مطالبی همچون «ده نقطه از بدن آقایان که مورد توجه خانمهاست» را میخوانند و تکبهتک آن نقاط را در اندام خودشان وارسی میکنند. آنان هرروز در توالت خانهشان دستگاه فیلیپس خود را برمیدارند و موهای گوش، بینی و ابرو را تمیز میکنند. اگر زمانی مردان در مقابل ساختمان پزشکان، در درون اتومبیل خود به انتظار همسرشان مینشستند و از طریق گوشی «کلش آو کلانز» بازی میکردند ا ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۳۷ ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ 🔶چرا وزیر بهداشت به معاونت اجتماعی نیاز ندارد؟!.. ✍سیمین کاظمی 🔻 وزیر جدید بهداشت (دکتر سعید نمکی) در مصاحبهای گفته است که به معاونت اجتماعی نیاز ندارد ولی معتقد است که همه معاونتها شامل بهداشت، آموزش و درمان باید به موضوعات سلامت به صورت جامعه محور نگاه کنند. این اعلام بی نیازی ظاهرا به سرعت به اجرا گذاشته و پست معاونت اجتماعی وزارت بهداشت حذف و منصب مشاور وزیر در امر اجتماعی شدن نظام سلامت جایگزین آن شد. اگرچه وزیر در توجیه این اقدام گفته است که قائل به نگاه جامعه محور در همه معاونتهای وزارت بهداشت است، اما به نظر میرسد با حذف سازوکاری که میتوانست برای گسترش چنین نگاهی به کار گرفته شود، عملا مسیر خلاف این ادعا را پیموده است. چگونه میتوان به نگاه جامعه محور قائل بود اما تشکیلاتی را که میتواند، این رویکرد را به طور علمی و برنامه ریزی شده پیش ببرد، حذف کرد و نسبت به آن اعلام بی نیازی نمود؟. 📍 فهم و تبیین چنین عملکردی که با سکوت و بی اعتنایی جامعه پزشکی و دست اندرکاران سلامت و تأیید ضمنی آن همراه بود، وقتی ممکن میشود که بدانیم رویکرد مسلط و غالب حوزه سلامت در ایران، از زمان پایه گذاری طب مدرن تا کنون، رویکرد پزشکی زیستی بوده که با بزرگنمایی ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۳۷ ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ 📍در برابر سرمایه، کارگر فقط حکم ارزش مصرفی محض، یعنی حکم کالایی را دارد که دارندهاش آن را شخصا در برابر ارزش مبادلهای (پول) مباد برده نوعی ارزش مبادلهای محسوب میشود، اما کارگر آزاد به این معنا ارزش ندارد. ارزش کارگر آزاد همان نیروی کار اوست، که باید مبادلهاش کند. در این مبادله، این او نیست که نمایندهی ارزش مبادلهای است، بلکه سرمایهدار رویاروی او نمایندهی چنین ارزشی است. همین فقدان ارزش یا بیارزشی، مقدمهی عمل سرمایه و شرط پیدایش کار آزاد به طور کلی است…. مادام که خود کارگر در حکم یک ارزش مبادلهای است، امکان سرمایهداری صنعتی و توسعه یافته وجود ندارد. در برابر سرمایه، کارگر فقط حکم ارزش مصرفی محض، یعنی حکم کالایی را دارد که دارندهاش آن را شخصا در برابر ارزش مبادلهای (پول) مبادله میکند و این پول در دستهای کارگر چیزی جز یک وسیلهی عام مبادله نیست، که فورا به مصرف میرسد …، گروندریسه …💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۳۷ ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ 📊نمودار روند سرقت در ایران در دوره ۹۵-۱۳۷۵.. 💡 شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۰۱:۲۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ 🌱 بهار سرخ امسال مثل هر ساله …. 🎙 شهیار قنبری. 🔺 به یاد زندانیان سیاسی و عزیزانشان مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:00, 7.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🌿 عیدی داد، عیدتون مبارک!. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.