شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


🔹 درس‌های مدیریتی کی روش برای اقتصاد ایران. 🖋 علی دینی ترکمانی

🔸 برد ایران در برابر مراکش آن هم در بازی اول، با ترکیبی از بازیکنان با تجربه و بسیار جوان، تحسین برانگیز است. این بازی خوب، همچون بازی خوب ایران در برابر آرژانتین در جام جهانی پیشین، دال بر چند نکته مدیریتی است:.۱. کار را باید به کاردان سپرد. به قول کارتن دوران کودکی ما: کار هر مرد نیست خرمن کوفتن/ گاو نر می‌خواهد و مرد کهن.۲. ثبات مدیریتی بسیار مهم است. در جایی که طول عمر مدیران به طور متوسط حدود سه سال است و با تغییرات مدیریتی همه چیز تغییر می‌کند، نمی‌توان نظام برنامه ریزی قوی که سهل است، نیمچه قوی داشت. ثبات مدیریتی به معنای نفی روی آوردن به تغییرات در جایی که لازم است, مانند تعویض بازیکن با هدف تغییر تاکتیک و استراتژی، نیست. به معنای قاعده مند کردن تغییرات است.۳. انتخاب بهترین‌ها و میدان دادن به آن‌ها صرف نظر از هویت قومی، رویکرد فکری و علایق و سلایق شان بسیار مهم است. ...
  • گزارش تخلف

◻️ آموزش پرورش از شعار تا عمل. 🖋 هدایت جعفرنژاد

آموزش و پرورش به عنوان گسترده‌ترین دستگاه اجرایی کشور از حیث تملک زمین و بزرگترین دستگاه اجرایی کشور از نظر نیروی انسانی می‌باشد. اصلاح نظام آموزش و پرورش کشور یکی از دغدغه‌های اصلی دلسوزان نظام تعلیم و تربیت و فعالین این حوزه بوده است. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا علی رغم تاکید مسئولین و مقامات حاکمیتی در همه سطوح مدیریتی و تاکید دولت‌ها و نهادهای مختلف تاثیر گذار در تصمیم گیری و تصمیم سازی، این مهم هنوز به نحو مطلوب روی نداده است؟ با وجود اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی و طرح تعالی مدیریت مدارس و …، بعضی از موانع تغییر و تحول بنیادین در آموزش و پرورش می‌توان به شرح زیر بر شمرد:.۱- با وجود سپری شدن چهار دهه از عمر نظام جمهوری اسلامی ایران علی رغم شعارها و تاکیدات مقامات مبنی بر توجه به آموزش و پرورش متاسفانه این نهاد بنا به دلایلی به عنوان الویت اول کشور مطرح نبوده است. در اوایل انقلاب تحرکات گروههای مخالف و معاند و استقرار و تثبیت نهادهای قانونی مانع از الویت قرار گرفتن این نهاد گردید. در دولت مهندس میرحسن موسوی اولویت اول کشور دفاع و مقابله با ...
  • گزارش تخلف

✅خبر تجاوز جنسی به چهل و یک دختر!. در ایرانشهر چه اتفاقی افتاده است؟. ✍️یاسرعرب

✅دنیای مجازی به من آموخته به چشم و گوش خودم هم در اینجا اعتمادی نداشته باشم علی رغم اینکه تعداد چهل و یک تجاوز آنقدر زیاد بود که در ساعات ابتدایی با ناباوری خبر را دنبال کنم. متاسفانه خبر حقیقت دارد و حواشی آن البته دردناک‌تر است …✅ایرانشهر در سه سال اخیر هر روز شاهد نوعی از نا امنی بوده و انواع سرقت مسلحانه خرد و بزرگ را به صورت یومیه تجربه می‌کند! اما تجاوزات انجام شده در بازه زمانی یک ماه اخیر انجام شده. تعداد افراد باند شش نفر است که تا بحال سه نفر از آنها توسط اطلاعات سپاه دستگیر شده‌اند. و البته سه نفر هم متواری هستند که در مورد دستگیری آنها امام جمعه از مردم و پتانسیل ارتباط مردمی کمک خواسته است. (احتمالا سه نفر دیگر تا کنون از مرز رد شده باشند). ✅مسئله جان خراش البته این است که در روزهای اولیه تعدادی از دختران موضوع ربوده شدن خود و تجاوز صورت گرفته را به والدین اطلاع می‌دهند اما متاسفانه خانواده‌ها بخاطر حفظ آبرو حاضر به گزارش کردن فاجعه‌ی رخ داده نمی‌شوند! و این روند ادامه میابد تا شوربختانه تعداد تجاوزات به چهل و یک نفر می‌رسد. و بالاخره یکی از خانواده‌ها موضوع را به امام جمع ...
  • گزارش تخلف

✅مفهوم «انفعال» (Passivität) نزد والتر بنیامین واجد تکانه‌ای انقلابی است

ازهمین‌رو بر اهمیت مضامینی چون «پرسه‌زن»، «فاحشه»، «حشیش»، «نومیدی»، «ملال»، «سکوت»، «خاطره» و … تأکید می‌کند. آن‌چه «دیالکتیک در سکون» (Dialektik im Stillstand) می‌نامد روایتی دیگر و وارونه از دیالکتیک مارکس است. برای این منظور استعاره‌ای را عکس می‌کند که مارکس از کیرکه‌گور برگرفته بود: «انقلاب‌ها لوکوموتیوهای تاریخ جهانی‌‌اند.» حدود یک قرن بعد بنیامین این گفته‌ی مارکس را چنین تصحیح می‌کند: «شاید برعکس است. شاید انقلاب‌ها تلاش مسافران این قطار برای کشیدن ترمز اضطراری است.» مضامین دیگری نیز در آثارش می‌توان یافت: نزدیک‌شدن به‌واسطه‌ی دورشدن، پرکردن به‌واسطه‌ی خالی‌کردن، عمل‌کردن به‌واسطه‌ی عقب‌نشستن، به‌یادآوردن به واسطه‌ی فراموش‌کردن، …. چنین روابطی را درکل بالقوه‌گی به‌واسطه‌ی انفعال می‌توان خواند. در حوزه‌ی زبان این «سکوت» است که لحظه‌ی دیالکتیکی و میانجی فعل به‌واسطه‌ی انفعال است. در سکوت زبان به خود ارجاع دارد، به ناگفته، یعنی به آن زبان نابی که در پس همه‌ی زبان‌ها پنهان است. سکوت به‌مثابه‌ی انفعال رادیکال زبان «هیچی» در دل زبان نیست، بلکه جهشی است به سمت دیگر آن. این نسبت را بنی ...
  • گزارش تخلف

⚫️ متن اطلاعیه خانواده و همکاران دکتر قانعی راد درباره مراسم تشییع و ترحیم ایشان. t. me/atu_s_a/۴۰

بسم الله الرحمن الرحیم. همه از خداییم و به سوی او بازمی‌گردیم. درگذشت اندوهبار دکتر محمدامین قانعی‌راد جامعه‌شناس و اندیشمند برجسته کشور، سوگ بزرگ همه آنانی است که به انسانیت، اخلاق، دانش و مسئولیت اجتماعی می‌اندیشند. او در خانواده، دانشگاه و جامعه سرمشقی کم‌نظیر در رفتار انسانی، اندیشه‌ورزی، کنشگری و وارستگی بود. میراث ماندگار علمی و مدنی وی همچنان برای بازماندگان، همکاران و همراهانش راهگشا و درس‌آموز است. پیکر پاک او را یکشنبه ۲۷ خردادماه ابتدا از محل کارش در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تودیع و پس از آن از خانه دومش انجمن جامعه شناسی ایران تا قطعه نام آواران بهشت زهرا تشییع می‌کنیم.. 🔹مراسم تودیع: ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه؛ خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سهیل، پلاک ۹ (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور). 🔹مراسم تشییع: ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه؛ بزرگراه جلال آل‌احمد، جنب دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران (انجمن جامعه شناسی ایران). 🔹مراسم ترحیم: روز سه شنبه ۲۹ خردادماه، ساعت ۱۴ تا ۱۵ و ۳۰ دقیقه؛ مسجد جامع شهرک قدس میدان صنعت. ...
  • گزارش تخلف

✅فوتبال افیون توده‌هاست!.. ✍🏻مهدی تدینی

🔷در روزهایی که شوق بازی‌های جام جهانی حال خیلی از ما را خوب کرده و شوری در سرها انداخته، صحبت علیه فوتبال خودزنی به نظر می‌رسد. کافی است در چنین روزهایی کسی علیه فوتبال حرف بزند تا در همان دو سطر اول نوشته‌اش متهم شود به «ژست روشنفکری»! متهم شود به تلاش برای ساز مخالف زدن و خودنمایی با زیر سؤال بردن علایق عمومی. اما حرف را در زمانش باید زد، حتا اگر آدمی با فهرستی از اتهامات روبرو شود …کسی که از شادی هموطنانش شاد نشود از بیماری روانی رنج می‌برد و دچار «دیگران‌ستیزی» است. من هم آرزومند مؤفقیت ایران در جام جهانی‌ام، فقط به این دلیل که هموطنانی که دل خوش به همین مؤفقیتند شاد می‌شوند. اما چطور اندوهم را از این‌که این شادمانی را یکسر افیونی می‌دانم پنهان کنم؟. 🔷خدمتی که فوتبال به جامعه می‌کند ناچیز، غیرضروری و حاشیه‌ای است، اما توجه و ارجی که در مقابل می‌بیند هزاران برابر آن خدمت ناچیز است. نقد من ناظر به همین عدم‌تناسب میان «خدمت» و «ارج» است. سرشت فوتبال چه در ایران و چه در همه جای دنیا یکسان است، اما کارکرد منفی «ناخودآگاه» آن در کشورهای جهان‌سوم مانند ایران وخیم‌تر است. ...
  • گزارش تخلف

⚠️توجه: این مطلب دارای محتوای خاص بزرگسالان است …✅آزادی با افسارگسیختگی فرق دارد

✍🏻فردین علیخواه (جامعه‌شناس). 📍هرروز بر تعداد سلبریتی هایی که آن‌ها را مرکزگریز می‌نامم افزوده می‌شود. منظور از مرکز، ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی مرکزی جامعه ایرانی است. پیشاپیش بگویم که هر نوع هنجارگریزی یا نقد ارزش‌های حاکم بر جامعه را سرزنش‌آمیز نمی‌دانم. بسیاری از تحولات اجتماعی مثبت با زیر پا گذاشتن هنجارهای متداول توسط افرادی آغاز شد که آن هنجارها را ناعادلانه می‌دانستند.. در ابتدا مثال‌هایی می‌آورم. همه این نمونه‌ها در فضای مجازی برای عموم قابل‌دسترس است:. زن و مرد جوانی سرشان را روی بالش گذاشته‌اند و باهم خوش‌وبش می‌کنند و گاه همدیگر را می‌بوسند. برخی بوسه‌ها لحنی اروتیک به خود می‌گیرد/ زنی میان‌سال نظرات دیگران را در گوشه صفحه‌اش می‌خواند و درباره هرکدام از آن‌ها حرفی می‌زند؛ اینکه تاکنون با چند نفر خوابیده است؟ ...
  • گزارش تخلف

✅مرگ و جاودانگی.. ✍ محمدمهدی اردبیلی..۱. منظر فرد:

*طلوع کثرت‌گرایی، «من»، خنکای صبح‌گاه*. بدن پس از مرگ فرومی‌پاشد، کرم‌ها و مرده‌خوارها جشن می‌گیرند. چقدر بی‌معنی است زندگی. «من» اما برای تحمل این پوچی باید به جاودانگی امید ببندد. انسان موجودی جاودانه را ابداع کرد و آن را «جوهر» نامید و به «من» تزریقش کرد تا نامیرایی جوهر را به «من» تسری دهد. من حقیقتم، اما میرا. پس باید منی خلق کرد که نامیرا باشد: اختراع مفهوم نفس یا روح فردی. ایده: جاودانگی نفس فردی (افلاطون: امکان حیات بعد از مرگ با هدف توجیه معرفت/مسیحیت: امکان حیات پس از مرگ با هدف توجیه مجازات).۲. منظر کل:. ...
  • گزارش تخلف

‌🔅 سرانجام اعتراض به حذف زنان به مثابه «هویت مدرن» که در خوانش سنتی از «یک ملت» محذوف بود، با خوانشی مدرن از «دولت_ملت» جایگزین شد

🔻 در زیر «جایگیری مجدد» هویت‌های مدرن در ساخت «دولت_ملت» را واکاویده‌ام. 🖋 عظیم حسن زاده. دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه خوارزمی.۱- به احتمال زیاد تصویر دوم بر روی تصویر اول چسبانده شد و این تراژدی ملت سازی ماست! امری که آن را با فرایند اجباری اصلاح لباس، کلاه شاپو، کلاه پهلوی و کشف حجاب می‌شناسیم. یعنی در چشم به هم زدنی آن نظم تاریخی خود ساخته به نظمی خطی و تصنعی و بی روح بدل شد …۲- در این تصویر، متن، با لباس‌های رسمی بازیکنان تیم ملی شروع می‌شود که لباسی است بین المللی و کمترین ربطی با هویت ما ایرانی‌ها ندارد، جالبتر اینکه در این تصاویر هیچ نشانه‌ای از نشانگان ملی ما نیز به چشم نمی‌خورد بطوریکه حتی نبود رنگ سبز در ترکیب با رنگ‌های. سفید و سرخ، معنای نماد پرچم را ناتمام گذارده است …۳- اولین سوژه بعد از لباس‌های بین المللی تیم ملی، فراگیرترین و به اصطلاح معمول‌ترین (که در این معنا می‌توان آن را لباس ملی امروزین ایران نیز خواند) نوع پوشش ایرانیان امروز به نمایش گذارده شده است. این لباس سمبل سوژه‌ای است که هیچ تعلق تاریخی و اجتماعی و فرهنگی ندارد. این سوژه، سوژه کنده شده از کانت ...
  • گزارش تخلف

✅در اقتصاد ایران چه خبر است؟

گفتگوی با حسین: …📌 حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه در تشریح وضعیت اقتصادی کشور به کتابی با عنوان هنر تحریم‌ها (t. me/engarenet/۸۰) اشاره می‌کند که در توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز ترجمه شده است. این اقتصاددان به فرارو می‌گوید: ریچارد نفیو نویسنده این کتاب از طراحان اصلی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است. او در این کتاب نشان می‌دهد که آمریکا برای ایجاد فشار و به قول خودشان درد به ملت ایران و جامعه دست به چه اقداماتی زده است. نویسنده در این کتاب به چند عامل اشاره می‌کند. یکی از عوامل این است که چگونه منابع ملی کشور را می‌توان منحرف کرد؟ بنابراین می‌بینیم که علی رغم همه تحریم‌هایی که در مورد اقلامی مثل ماشین آلات در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا واردات کالا‌های لوکس تحریم نمی‌شود. دلیلش آن است که کالا‌های لوکس می‌تواند منابع بزرگی از کشور را تلف کند و گروه نخبه‌ای در داخل از این وضعیت منتفع می‌شود. در صورت تحریم‌های بعدی و محدود شدن استفاده از خودرو‌های لوکس نیز یک نارضایتی در گروه‌های برخوردار جامعه به وجود می‌آید. ...
  • گزارش تخلف

‌🔹 تفاوت ایران و هند در مسیر توسعه یافتگی چیست؟!.. ✍ مهران صولتی

🌱 زمانی که فایل صوتی استاد سترگ ادبیات فارسی معاصر؛ محمدرضا شفیعی کدکنی را گوش می‌کردم بی اختیار به یاد مقایسه‌ای میان دو کشور ایران و هند افتادم! ایرانی که نفس هایش زیر آوار ناامیدی بی سابقه کنونی به شماره افتاده و هنوز در پیچ و خم اجماع بر چگونگی حرکت در مسیر توسعه یافتگی سرگردان است، و هندی که اکنون جزء اقتصادهای نوظهور و تهدیدی برای امریکا و چین در رقابت‌های جهانی محسوب می‌شود! شفیعی کدکنی در این فایل که از آن به عنوان ثمره هفتاد سال تحقیق و مطالعه‌اش یاد کرده است راز بختیاری و پیشرفت کشورها را نه وجود منابع مالی، فیزیکی و … بلکه وجود سرمایه‌ای شگفت به نام؛ «روحیه و امید» می‌داند! وی اگر چه از ژاپن به عنوان نمونه یاد می‌کند ولی به نظر می‌رسد هند کنونی مثال بهتری برای این مقایسه محسوب می‌شود! کشوری هزار مذهب که نمونه موفقی از وجود یک دموکراسی کارآمد مبتنی بر وجود نوعی پلورالیسم قومی-مذهبی تلقی می‌شود! میزان فقر در هند چندان است که بخش قابل توجهی از مردم هنوز هم سال‌های زیادی از عمر خود را در خیابان‌ها سپری می‌کنند. آموزش و بهداشت در بسیاری از مناطق فقیر نشین به نحوی مناسب وجود ندارد ...
  • گزارش تخلف

⚫️ متن اطلاعیه خانواده و همکاران دکتر قانعی راد درباره مراسم تشییع و ترحیم ایشان. t. me/atu_s_a/۴۰

بسم الله الرحمن الرحیم. همه از خداییم و به سوی او بازمی‌گردیم. درگذشت اندوهبار دکتر محمدامین قانعی‌راد جامعه‌شناس و اندیشمند برجسته کشور، سوگ بزرگ همه آنانی است که به انسانیت، اخلاق، دانش و مسئولیت اجتماعی می‌اندیشند. او در خانواده، دانشگاه و جامعه سرمشقی کم‌نظیر در رفتار انسانی، اندیشه‌ورزی، کنشگری و وارستگی بود. میراث ماندگار علمی و مدنی وی همچنان برای بازماندگان، همکاران و همراهانش راهگشا و درس‌آموز است. پیکر پاک او را یکشنبه ۲۷ خردادماه ابتدا از محل کارش در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تودیع و پس از آن از خانه دومش انجمن جامعه شناسی ایران تا قطعه نام آواران بهشت زهرا تشییع می‌کنیم.. 🔹مراسم تودیع: ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه؛ خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سهیل، پلاک ۹ (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور). 🔹مراسم تشییع: ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه؛ بزرگراه جلال آل‌احمد، جنب دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران (انجمن جامعه شناسی ایران). 🔹مراسم ترحیم: روز سه شنبه ۲۹ خردادماه، ساعت ۱۴ تا ۱۵ و ۳۰ دقیقه؛ مسجد جامع شهرک قدس میدان صنعت. ...
  • گزارش تخلف

◾️ جهان پیراست و بی بنیاد / ازین فرهادکش فریاد!. 🖋 علی خورسندی

استادان بزرگی را در یکی دو دهه اخیر از دست داده‌ام؛ فقدان هر کدامشان خلائی است جبران ناکردنی! از رفتن بعضی از آنها قلبم شکسته شد؛ مثل استاد و معلم آموزش و اخلاق مرحوم دکتر علیمحمد کاردان! اما رفتن دکتر قانعی راد اندوهی غریب و جانکاه بر جانم انداخته است! سنگینی این کوچ به دیار باقی چنان است که احساس می‌کنم کاملا فروریخته‌ام! احساس می‌کنم ملت پشتوانه فکری و معرفتی خود را از دست داده است! به معنای حقیقی کلمه استاد بود، استغنای طبع داشت؛ مرد بود و منتقد؛ جنسش اصل بود؛ اصل اصل! در سال ۸۷ افتخار این را داشتم که کتاب «علوم انسانی و ماهیت تمدن سازی» رامشترکا منتشر کنیم؛ در آن کتاب مبحثی وجود دارد با عنوان «علوم انسانی، ذهن جامعه»؛ ایشان قلبا باور داشت که علوم انسانی مغز و ذهن هدایتگر جامعه است و تمام دشواریها و دشخواریهای ما از خلا این ذهن هدایتگر اجتماعی ناشی می‌شود. در مبحث «علوم انسانی، ذهن جامعه» به نحو بسیار استادانه‌ای بین علوم انسانی، جامعه و فرهنگ پل زده است (مانند آثار بسیار ارزنده دیگرش)؛ معتقد بود: تکوین علوم انسانی واکنش فکری نخبگان جامعه به چالش نظم و بحران‌های اجتماعی و واکنش اند ...
  • گزارش تخلف

‌✅محققان و نظریه پردازان مطالعات زنان به ویژه در عرصه رسانه‌های جمعی، در آثارشان از اصطلاح The Symbolic Annihilation of Women استف

منظور آنکه؛ برخی از رسانه‌های جمعی در کشورهای توسعه یافته بسیار با ظرافت، بسیار هوشمندانه، بسیار نمادین، بسیار ریاکارانه، و به شکلی که شاید در نگاه اول به چشم کسی نیاید زنان را در پس زمینه قرار می‌دهند. این شگردهای رسانه‌ای معمولا با تکیه بر تحقیقات نشانه شناسی برملا شده است چرا که پیام‌های رسانه‌ای مربوط به فنای نمادین زنان آنقدر پوشیده و در تصویر پنهان اند که درک آنها نیازمند نشانه شناسی است …▪️ما جزو معدود کشورهای جهان هستیم که فهم و درک اقدامات مربوط به فنای نمادین زنان در آن نیازمند هیچ نوع نشانه شناسی نیست. اصلا لازم نیست که به ذهن مان فشار بیاوریم. اساسا تصمیم گیران هم علاقه‌ای ندارند که پیام هایشان را غیرمستقیم، پوشیده و رمزآلود به مخاطبان منتقل کنند. بسیار صریح و آشکار حرف شان را می‌زنند. ما اینیم!. ✍🏻فردین علیخواه. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

آقایان! «طعنه‌درمانی» جای شفافیت را نمی‌گیرد. (محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)

✅ مسعود پزشکیان نماینده مجلس گفته است «کسانی که حتی نمی‌توانند FATF را تلفظ کنند با آن مخالفت می‌کنند.» جناب پزشکیان این گونه طعنه‌زدن‌ها مشکلی از کار فرومانده مملکت باز نمی‌کند. امثال جنابعالی تا وقتی به صراحت درباره مسائلی نظیر FATF برای مردم سخن نگویند، نمی‌توانید انتظار داشته باشید حمایت اجتماعی از این گونه اقدامات صورت گیرد. ✅ چرا از تریبون مجلس نمی‌گویید که صدا و سیمای این کشور از دو هفته مانده به جام جهانی برنامه ویژه معرفی تیم‌های شرکت‌کننده در این رویداد گذاشته است و در شرح و بسط بازیکنان و چند و چون جام جهانی فوتبال کم مانده مشخصات لباس زیر فوتبالیست‌ها را هم تصویر کند، اما از ساختن چند برنامه صریح و روشن درباره FATF و پی‌آمدهای عمل ایران به دستورالعمل‌های آن و الحاق به معاهدات مرتبط با آن عاجز است. ✅ چرا به صراحت درباره دو فرضیه اصلی مربوط به مخالفت گروهی با FATF سخن نمی‌گویید؟ چرا این بحث باز نمی‌شود که دستورالعمل FATF برای مقابله با کلیه صورت‌های پولشویی و علیه درآمدهای حاصل از قاچاق، و تأمین مالی تروریسم است؟ دو فرضیه بیشتر نیست. فرضیه اول، با قرار گرفتن ایران در لیست سیا ...
  • گزارش تخلف

‌آزادی موهبتی است الهی و ازلی، ملازم با خلقت و خلافت انسان و ضروری برای نجات و سلامت و سعادت ابدی او

اگر در مغرب‌زمین در تجدید حیات بعد از قرون وسطای حاکمیت مطلقه‌ کلیسا، به آزادی توجه کرده و به‌طور نسبی آن ‌را احراز نموده‌اند، جزئی از راه طی‌شده بشر در طریق انبیاء بوده است. آزادی همان رهائی از اسارت‌های انسان و اعراض از عبودیت طاغوت است. اعم از طاغوت‌های داخلی و خارجی یا عقیدتی و فرهنگی و اقتصادی. آزادی به‌معنی و به‌منظور بی ‏بند و باری و رواج ظلم و فحشا نیست. اگر مکاتب بشرساخته‌ دنیا، اجازه و امکاناتی برای تجاوز و فساد داده‏‌اند، مربوط به اصول اعتقادی و قوانین موضوعه‏‌ای است که از غیر طریق هدایت خدا اتخاذ نموده‏‌اند. آزادی اگر برود، جای آن چیزی جز استبداد و دیکتاتوری یا اختناق و اسارت و هلاکت نخواهد آمد.. "📚 آزادی، خواسته ابدی؛ بازیابی ارزش‌ها، مجموعه آثار جلد ۲۵. 🖋 مهندس مهدی بازرگان. 🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

‌✅ دکتر محمدامین قانعی‌راد درگذشت

📍 سیدمحمدامین قانعی راد، رئیس سابق انجمن جامعه شناسی ایران، عضو هیئت علمی و استاد جامعه شناسی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ساعتی پیش (۲۴ خردادماه) پس از دوره‌ای تحمل بیماری سرطان در سن ۶۳ سالگی درگذشت. دکتر سید محمد امین قانعی راد متولد سال ۱۳۲۴در شهر ری، نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه دارای دکتری جامعه شناسی از دانشگاه تهران در سال۱۳۶۸ و عضو هئیت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور می‌باشد. وی دارای مدرک لیسانس پژوهشگری اجتماعی، درسال ۱۳۶۴فوق‌لیسانس جامعه شناسی ۱۳۶۸ و دکتری همین رشته از دانشگاه تهران می‌باشد. دکتر قانعی راد از جمله جامعه شناسانی است که به رابطه‌ی علم و جامعه شناسی و نیز به جامعه‌شناسی به دیده تخصصی می‌نگرد. کتاب‌شناسی. «ساختار مدیریت نظام علمی کشور»، تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، ۱۳۸۲. «نظام علمی کشور در برنامه سوم توسعه»، تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، ۱۳۸۲. «ناهمزمانی دانش: روابط علم و نظام‌های اجتماعی – اقتصادی در ایران»، تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، ۱۳۸۲. «تبارشناسی عقلانیت مدرن» (قرائتی پست مدرن از اندیشهٔ دکتر علی شریعتی)، ویراسته بیژن عبدال ...
  • گزارش تخلف