جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۷ 🔸 چرا اسلحه برای داشتن قدرت کافی نیست؟. 🖋 امیر ناظمی (هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی) سرهنگها سربازها را کتک میزدند تا سربازها از ترس همانگونهای باشند که سرهنگها دوست دارند! کتک زدن مظهر قدرت سرهنگها بود. این همان منطق پادشاهان نیز بود برای اعمال ارادهشان …خشونت بیرحمانهی برخی از پادشاهان ایرانی از راهاندازی کورهی آدمسوزی توسط شاه اسماعیل صفوی (قرنها پیش از هیتلر!) تا جداکردن سرها و با کشتی فرستادن توسط یعقوب لیث نیز همین منطق را داشت. شاه اسماعیل بدن «شکیبخان» ازبک را تکه تکه کرد با بخشنامهی «حکم میکنم …» برای شهرها میفرستاد. «باستانی پاریزی» در کتاب «سیاست و اقتصاد در عصر صفوی» این خشونت بیحد را «خشونت مقدس» میداند که از طریق آن، حکمروایی امکانپذیر میشده است!. یعنی از طریق این بیرحمی بود که ارادهی حاکمان توسط مردمان اطاعت و اجرا میشد. ادامهی همین دیدگاه است که در دنیای مدرنتر، کشورها به دنبال اسلحه رفتند. هرچه اسلحهها، قویتر و کشندهتر، مالکانش قدرتمندتر!. ⭕️تاریخ قدرت. ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۵ ۱۳۹۷/۰۳/۱۶ ✅ دولت رفاه، دشمن فقر. پروفسور شفر متخصص حقوق و اقتصاد در دانشگاه هامبورگ و برکلی است این اقتصاددان که به گفته خودش مسائل حقوق را نیز دنبال میکند، در واقع تخصصاش تحلیل اقتصادی قانون است. علاقهمندی اصلی او مسائل کشورهای در حال توسعه است و بحث توسعه اقتصادی در این کشورها را دنبال میکند. شفر در یکی از کتابهای خود با «رابرت کوتر»، با نام «گره سلیمان» به بحث رشد اقتصادی و توسعه پرداخته و در این کتاب به اهمیت اعتماد در فرایند توسعه و رشد میپردازد. آنچه در ادامه میآید، سخنرانی پرفسور شفر است که ماه گذشته به دعوت موسسه عالی پژوهش تامیناجتماعی …. 📎 ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۶ 🔹 دانشگاههای بی مسئولیت. 🖋 دکتر محمد فاضلی.. 💠 سایت دانشگاه ملبورن را نگاه کنید! میگوید من یک engaging university هستم که نسبت به حل مسائل ایالت که اصلیترین آن آب است، تعهد دارم. میگوید در ده سال گذشته چقدر روی آب ایالت کار کردهام و دستاوردهای آن چه بوده است …✳️ در کدام سایت دانشگاههای ایران یک بیانیه محلی داریم که گفته باشد نسبت به این استان و شهرستان و این مردم متعهد هستم و این کارها را برای بهبود این وضعیت انجام دادهام؟ در کدامیک از مدلهای ما برای تخصیص گرنت، کار کردن برای مردم محلی یک شاخص بوده است؟ مثلا اگر یک استاد در جمع مردم محلی سخنرانی کرد تا آنها را نسبت به یک پدیده ناخوشایند آگاه کند، یا اگر کسی در دانشگاه مازندارن برای احیای تالابها و یا نجات پرندگان مهاجر کار کرد، آیا در نظام آموزشی و پژوهشی ما امتیاز دارد؟ یا اینکه میگوییم بهتر بود که به جای این کارها دو تا مقاله مینوشت؟ دانشگاهی که تعداد اعضای هیات علمی آن از هزار تا میرسد به دو هزارتا، و تعداد دانشجویانش از شش هزار تا میشود ده هزار تا، ولی فقر و آسیب در محیط محلی آن افزایش پیدا میکند این دانشگاه بیمسئولیت است.. ✳️ اگر یک استاد در یک سمن (NGO) برای بهبود کسب و کارهای محلی کار کرد امتیا ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۰۳/۱۶ ✅ و نگذاریم زندگی از قلمرو هستی برود. 🖋 مدیا کاشیگر.. و نخواهیم مگس از سر انگشت طبیعت بپرد و نخواهیم پلنگ از در خلقت برود بیرون. و بدانیم اگر کرم نبود، زندگی چیزی کم داشت. و اگر خنج نبود، لطمه میخورد به قانون درخت. سهراب سپهری، صدای پای آب. یکی بود، یکی نبود. روزی روزگاری در چین خاقان بزرگی حکومت میکرد که در بزرگی به فوهسو، یعنی همان خاقان افسانهای پهلو میزد که میگویند ۲۷۰۰ سال پیش از آنکه مسیح به جهان آید، خط و خرد ایچینگ را کشف کرد …روزی از روزها، دهقانی به رسالت از سوی همه برزگران چین به پایتخت خاقان آمد، بار خواست و چون خاقان، عدالتدوست و خلقنواز بود، بارش دادند … «روزگار پیشوای سرزمین هزارهها دراز باد و شوکت و شکوه حکومتش هر روز افزونتر، زیرا پیشوا با نیروی عقل و دعای خود و زور لشکریانش، زادبوم ما را از چنگال بیگانگان و ستمگران رها کرد و دولت را برداد استوار ساخت. اما فغان، فغان از ستم گنجشکان که همه ساله بر حاصل کار دهقان میتازند و خمس محصولی را به تاراج میبرند که باید خمس جمعیت زمین را خوراک دهد.». خاقان از شنیدن این سخن خشمگین شد و بیدرنگ همه وزیران و خردمندان سرزمین کهنسال چین را برای رایزنی فراخواند و خردمندان پس از رایزنی بسیار، سرانجام راهی یافتند که این ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۰۳/۱۶ نیاز و محرومیت، رنج را از بیرون ایجاد میکند، در مقابل، امنیت و رفاه، بیحوصلگی را بنابراین میبینیم که طبقات پایین جامعه به مبارزهای مستمر علیه نیاز، یعنی رنج و طبقه. ی ثروتمند به مبارزهای دایم و نومیدانه علیه بیحوصلگی مشغول اند.. اما تضاد درونی و ذهنی از این جا ناشی میشود که حساسیت آدمی در برابر رنج با حساسیتاش در برابر بیحوصلگی نسبت معکوس دارد، زیرا حساسیت با قدرت ذهنی نسبت مستقیم دارد. به بیان روشنتر، کند ذهنی معمولا با ضعیف بودن حساسیت همراه است و تحریکات، نمیتوانند بر اعصاب فرد کندذهن تاثیر بگذارند. این گونه مزاج، آدمی را برای دریافت رنج و غم از هر نوع و به هر اندازه، کمتر مستعد میکند …اما درست همین ضعف ادراک، منشاء آن خلاء درونی است که مهر خود را بر چهرههای بیشماری زده است، چهرهی کسانی که دائم همهی توجه خود را به طور فعال به رویدادهای بی اهمیت جهان بیرون معطوف میدارند. این خلاء، سرچشمهی حقیقی بیحوصلگی است و آدمی را وا میدارد که تشنه لب، به دنبال محرکات بیرونی رود، تا ذهن و خلقش را به هر وسیلهی ممکن به حرکت درآورد. مردم در انتخاب نوع وسیلههایی که به این منظور انتخاب میکنند، چندان سختگیر نیستند. این واقعیت را سرگرمیهای اسفباری که به آن روی م ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۳۱ ۱۳۹۷/۰۳/۱۶ «آنها سه تناند که میمیرند: یکی برای ظلمش، یکی برای مکرش و دیگری برای عدالتش ….. ولی نه! حالا پس از قرنها میدانیم واقعا چه شد؛ در عمل، ظالم و مکار جان به در بردند. تنها سومی بود که فرقش شکافت …بلی، عدالت میمیرد و ظلم و مکر میماند.». مجلس ضربت زدن. بهرام بیضایی. از خوابگرد. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۳/۱۶ ◽️ مفهوم هزینه فرصت.. خیلی خوب است نه؟ ولی این ناهار رایگان نیست!!. چرا⁉️. دلیلش این است که ممکن است این پیتزا و نوشابه هزینه پولی نداشته باشد، اما در واقع هر موقعیتی که شما را وادار میکند که یک انتخاب را انجام دهید نتیجهاش یک هزینه فرصت است یعنی انتخاب شما در خوردن پیتزا در همسایگی تان به این معنی است که در حال از دست دادن فرصت ناهار خوردن در جاهای دیگر هستید …شما ممکن است چند ساعت از شب را صرف تلگرام کردن و پیغام گذاشتن برای دوستانتان کنید و هیچ پولی بابت این کار ندهید …به این ترتیب ممکن است فکر کنید که تلگرام رایگان است، اما واقعیت این است که این کار هم هزینهای دارد …به این فکر کنید که با وقت گذاشتن پای تلگرام چه فرصتی را از دست میدهید؟. 🔆مفهوم بنیادی و مهم به نام هزینه فرصت:. هزینه فرصت بدین معناست که هرگاه ما تصمیم به استفاده از یک منبع میگیریم، در واقع ما از فرصت استفاده کردن از آن منبع در جایی دیگر و به شکلی دیگر، چشم پوشی کردهایم …فرض کنید شما تصمیم میگیرید برای ادامه تحصیل دهید و کارشناسی ارشد بگیرید، فرضا هزینههای شما اعم از هزینه رفتوآمد و خرید کتابها و…معادل با X میلیون تومان باشد. آیا هزینه رفتن شما ب ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۱۶ 🔅 تا تعادل. (ایران جدید کی به ثبات میرسد؟). 🖋 مهدی سلیمانیه ▪️ «بوی جوی مولیان آید همی.». به نوای زیبای مرضیه و بنان گوش میکنم. پشت سرش، شجریان است که میخواند: " «. چهرههایی که مدتهاست یکی یکی از صحنهی رسمی جامعه حذف شدهاند. عصر روز ۲۱ رمضان است. با خودم فکر میکنم که در یک کلیت، از دور و بالا که نگاه میکنم، از زمان مشروطه تا کنون، مسیر جامعهی ایران، با همه رفت و برگشتها و فراز و نشیبها، آگاهانه یا ناآگاهانه، گویی برای تحقق یک دغدغه بودهاست: رسیدن به نقطهی تعادل.. ▪️تا پیش از مشروطه یا همان حوالی*، کم و بیش نظمی بر جامعهی ایران حکمفرما بود. نظمی سنتی. جامعه گویی در وضعیتی متعادل بود. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۶ 🔴وقتی علی نیز سانسور میشود!. ✍🏻مجتبی لشکر بلوکی 📍علی نام شخصیتی است که بعد از پیامبر، مشهورترین جهان اسلام است. اما بخش مهمی از تاریخ وی سانسور شده است. اصولا برخی دوست ندارند این بخش از تاریخ تبیین شود. حتی صفویان که مذهب رسمی این کشور را شیعه اعلام کردند فقط جنبه هایی خاص از زندگی و حکمرانی وی را برجسته کردهاند. تصویری که از وی برای ما نشان داده شده؛ قهرمانی جنگ آور، فاتحی قدرتمند و حاکمی مقتدر است که دوران کوتاه حکومتش بیشتر به جنگ گذشت. نام وی با شمشیر و خون و ذوالفقار گره خورده. بگذارید چند تصویر کاملا متفاوت از این شخصیت را با هم مرور کنیم:.۱- روز بیعتش مردی از میان جمع برخاست و علنا گفت: با تو بیعت میکنم اما اگر رفتار نامناسبی داشته باشی، تو را خواهیم کشت. بدون اینکه حتی اخمی به ابرو بیاورد فقط یک کلمه گفت: قبول!.۲- برخی افراد از بیعت او سر باز زدند، با مدارای تمام با آنان به گفتگو نشست و هیچ گونه فشاری تحمیل نکرد. برخی بیعت کردند و برخی نه! ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۵ 📸 ورزشگاه امجدیه، دهه ۴۰ شمسی …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۳/۱۵ 🔹 دو خطای بزرگ در سازمان روحانیت انقلابی. 🖋 رضا بابایی از نوزده دیماه ۱۳۵۶، روحانیت توانست رهبری مبارزات ضد رژیم سلطنتی را در دست بگیرد و در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، سلطنت دو هزار و پانصد ساله را در ایران با خاک یکسان کند. این پیروزی، فراتر از تصور و همۀ پیشبینیها در آن زمان بود. روحانیت انقلابی، از خرداد ۱۳۴۲ تا زمستان ۱۳۵۶، به دلیل مخالفت با اصلاحات ارضی و حق رأی زنان و تجدد، به حاشیه رفته بود؛ اما پس از آنکه برنامه شبهای گوته در تهران و مقالۀ شخصی به نام رشیدی مطلق در روزنامۀ اطلاعات و چند رخداد دیگر، آتش انقلاب را در ایران برافروخت، روحانیت توانست بهسرعت مهار انقلاب را در دست بگیرد و در کوتاهترین زمان، نهاد سلطنت را از صفحۀ روزگار براندازد. پیروزی زودهنگام و بسیار مقتدرانۀ روحانیت، چند علت مهم داشت:.۱. در آن سالها تنها جریان مخالف رژیم که تشکیلات سراسری، نهادهای آموزشی (حوزه)، دفتر نمایندگی در هر کوی و برزنی (مسجد) و پشتوانۀ مالی مستقل (خمس و زکات) داشت، روحانیت بود؛ به طوری که صدای هیچ جریان دیگری در ایران به اندازۀ صدای روحانیت به گوشها نمیرسید و هیچ گروه دیگری یکهزارم امکانات مادی و معنوی روحانیان را در خواب هم نمیدید.۲. روحانیت در ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۳/۱۵ 🔰 جزوههایی که در طول ترمهای تحصیلی تدریس و نوشته میشوند، یکی از بهترین منابع برای مطالعه سریع و خلاصه و مفید در موضوع موردنظر د جزوههایی که گاها بهتر از بسیاری از مقالهها و کتابهای موجود میباشد. اما به دلیل نبود سیستمی منسجم برای بایگانی و آرشیو موضوعی آنها، تاکنون اقدامی برای آن صورت نگرفته و این مهم برای هیچکس قابل دسترس نیست و جزوهها، هر ترم بازنویسی میشوند و امکان دسترسی برای غیر نیز وجود ندارد …🔶 از این رو کانال جامعهشناسی علامه با همکاری تارنمای انگاره () آمادگی خود را جهت آرشیو جزوهها اعلام میکند:.۱️⃣ جزوهها با نام نویسنده آن بایگانی میشود و کانال جامعهشناسی علامه و سایت انگاره کپیرایت نویسنده را تماما رعایت میکند.۲️⃣ جزوهها به صورت آرشیو ترمی و درسی ذخیره میشوند.۳️⃣ جزوهها به رایگان در کانال و وبسایت انگاره (Engare. Net) بایگانی و برای همیشه قابل دسترسی خواهند بود.۴️⃣ کانال جامعهشناسی علامه و وبسایت انگاره دخل و تصرفی در جزوه نمیکند و فایل به صورت کامل منتشر میشود.۵️⃣ در مواردی که جزوههای متعدد و مشترکی در یک درس و استاد و بازه تحصیلی ارسال شد، حق انتخاب بهترین جزوه (یا جزوهها) برای کانال جامعهشناسی علامه و وبسایت انگاره محفوظ میباشد …🔷 دوستانی که مایل به همکاری در این آرشیو جز ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۳/۱۵ ◻️ دزدسالاری. 🔸 kleptocracy در سیاست اصطلاح دزد سالاری یا کلپتوکراسی [kleptocracy] به دولتی اشاره دارد که عامه مردم را فدای افزایش ثروت و قدرت سیاسی شخصی طبقه حاکم میکند. دزدسالاری معمولا با دزدی از بودجههای دولتی همراه است. دزدسالاری بیشتر در کشورهای جهان سوم رخ میدهد؛ کشورهایی که اقتصادشان بیشتر برپایه استخراج منابع و اقتصاد رانتی میچرخد …🔸 اثرات دزدسالاری. حکومت دزدسالار تأثیر بسیار نامطلوبی در اقتصاد_سیاسی و حقوق_مدنی میگذارد؛ و باعث الگو برداری طبقات مختلف اجتماع از روسا و مسئولان دزدسالار و سرایت فساد به سایر طبقات اجتماع نیز میشود. واقعیت این است که در دنیای امروز مالی میتواند از حاکمان دزدسالار یک کشور به مردم آن سرایت کند و به عنوان هنجاری اجتماعی رواج یافته و نهادینه شود …به طوری که قشرها اجتماع از آنجا که میبینند حاکمان دولت غرق در فساد مالی هستند، به فکر سوء استفاده از موقعیتهای شخصی یا اداری خود میافتند …چون حکومتهای دزدسالار با روشهای پولشوئی یا سوء استفاده از ثروتهای عمومی یا وجوه حاصل از پرداختهای شهروندان، پول سرقت میکنند، در نتیجه «رفاه» در زندگی شهروندان دچار تزلزل میشود. علاوه بر ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۳۳ ۱۳۹۷/۰۳/۱۵ ✅ «دموکراسی».. با ترس یا با ریش گرو گذاشتن. دموکراسی دس نمیاد نه امروز نه امسال. نه هیچ وخت خدا. منم مث هر بابای دیگه. حق دارم. که وایسم. رو دوتا پاهام و. صاحاب یه تیکه زمین باشم. دیگه ذله شدهم از شنیدن این حرف. که: «هر چیزی باید جریانشو طی کنه. جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۱۵ 🔶 عرصه عمومی و مساله قومیت در ایران. 🖋 صیاد خردمند | کارشناسی ارشد جامعه شناسی قومیت یکی از مهمترین مباحث و مسائل مطرح در ایران معاصر است. هرازگاهی تنشهای قومی در پارهای از نقاط کشور رخ میدهد که نمایانگر تبدیل شدن «قومیت» به موضوعی قابل طرح برای نویسندگان و پژوهشگران و دغدغه ایست قابل تامل برای سیاست ورزان و سیاست پیشه گان! در چند سال اخیر همواره در تعیین کابینه دولتها و ورود نمایندگان به مجلس شورای اسلامی علاوه بر جناح و خط مشی سیاسی یا جنسیت افراد مورد نظر مولفه قومیتی آنها نیز مورد توجه قرارگرفته است …در واقع با آنکه بحث اقوام و مسئله قومیت در ایران بیش از نیم قرن است که به عنوان مسئلهای مهم در ردیف دیگر مسائل مهم مملکتی خود را نشان داده است؛ ولی هنوز هم از شناسایی عمومی و رسمی آن به عنوان یک مسئله مهم اجتماعی و سیاسی اجتناب میشود. این پدیده در ابتدا و برای مدت زمانی طولانی به صورت مسئلهای بالقوه، ناپایدار و غیره مهم تلقی میشد و تصور این بود که گاه به گاه و پراکنده خود را نشان میدهد و بعد از اندک زمانی به دست فراموشی سپرده میشود …اما امروزه حساسیت نسبت به مساله قومیت تا اندازهای بالا گرفته که در ساخت و پخش برنامههای تلویزیونی و ورزشگاههای فوتبال و … ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۵ ✅ اسلکتیویستها چه کسانی هستند؟.. اما خیلی زود اینترنت فراگیر شد فضای مجازی پر از فورومها، سایتهای وب.۲، وبلاگها و بعدتر شبکههای مجازی شد و کاربران در گوشه و کنار دنیا به فکر استفاده از قابلیتهای اینترنت برای بلند کردن صدای اعتراض خود و آرمانخواهی افتادند. تا جایی که در جنبش سبز ایران و کمی بعدتر در موج بهار عربی، اینترنت ابزار اصلی بسیاری از معترضانی شد که خود کاربران فضای مجازی هم بودند …فعالیتهای مجازی در بسیاری از مواقع، تاثیری در جهان واقعی ندارند. ویدیویی صدها هزار بار دیده میشود، صفحهای اعتراضی بارها به اشتراک گذاشته میشود، توئیتی بارها همخوان میشود ولی در واقعیت نه زندانی سیاسی آزاد میشود، نه حق مظلومی بازستانده میشود و نه خشونتی متوقف. از سوی دیگر هر روز تعداد فعالان مجازی که برای هدفی سیاسی یا اجتماعی در شبکههای اجتماعی کلیک میکنند و مطلب به اشتراک میگذارند، بیشتر میشود …کارشناسان رسانههای دیجیتال در دانشگاه سن لوئیز امریکا، از فعالیتهای زیر به عنوان نمونههایی از فعالیتهای اسلکتیویستی نام میبرند:. - تغییر دادن عکس پروفایل فیسبوک به عکس یک زندانی یا عکسی اعتراضی. - بایکوت موقت محصولات یا شرکتهای تجاری و به راه اند ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۱۷ ۱۳۹۷/۰۳/۱۴ رتبه میزان دانلود تلگرام، ویپیان اسنپ و سایفون در بازار گوگلپلی در بین کاربران ایرانی تلگرام که از آغاز فیلترینگ جایگاه خود را به فیلترشکنها داده بود از هفته پیش دوباره به رتبه یک برگشته است. جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۹ ۱۳۹۷/۰۳/۱۴ 📰 قلمرو رفاه - شماره ۳۶ و ۳۷.. 🔸 اقتصاد سیاسی تولید داخلی حمایت از تولید داخلی و بحران ارزی از جمله مهمترین موضوعات چند ماه گذشته بوده است. مقالات این بخش تلاش کرده به بررسی و تحلیل این موضوعات بپردازد و ریشههای این مشکلات را توضیح دهد …🔹 کارگران روی زمین، کارگران زیر زمین. همزمان با روز جهانی کارگر، کارگران ایران با چه مشکلاتی روبهرو هستند؟ این پرونده تلاش دارد ضمن تحلیل شرایط وضعیت دستمزد و معیشت کارگران ایران، به شرایط کار زنان و کودکان بپردازد …🔸 آرزوهای بزرگ و کوچک. تاریخ جنبش کارگری در ایران اوج و حضیضهایی را طی کرده است؛ از شکلگیری سندیکای کارگران یک صنف گرفته تا جنبش کارگری در سطح کشور. این پرونده به این پیشینه و همچنین بررسی تاریخی وضعیت کارگران آجرپزی و قالیبافی میپردازد …🔹 اقتصاد سیاسی بهار عربی. جنبش مردم در برخی کشورهای عربی که از آن به بهار عربی تعبیر میشود، دارای چه خاستگاههایی بود؟ چرا اتفاق افتاد و سرنوشت آن به کجا انجامید؟. 🔸 شوک در عصر ترامپ. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۱۴ بشر موجودی منطقی نیست، موجودی است منطق تراش به هرکار دست زد و به هرچه عادت کرد، سعی میکند برای آن دلیلی بتراشد و عذر و بهانهای بیاورد. وقتی حرف میزنیم، بیشتر میخواهیم خودمان را قانع کنیم تا دیگران را، کسی که قانع شده باشد، کسی که به اندیشههای خود ایمان داشته باشد، اصلا حرف نمیزند.. 📖 یادداشتهای شهر شلوغ. 🖋 فریدون تنکابنی. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۴ 🔆 دانش آموزان، قربانی قدرت ناظم شدند. 🔸 پایان عصر زورگویی در نظام آموزشی 🖋 محمد زینالی اناری - جامعه شناس. خبر تلخی که درباره تجاوز ناظم مدرسه به پسران دبیرستانی در تهران منتشر شد، ما را از سرطانی شدن نظمی آگاه میکند که در مدرسه جلوهگر شده است. نظمی که «ناظم» آن، کسی که قرار بوده به دانش آموزان نظم بدهد، قدرت خود را به خشنترین وجه اعمال کرده است. سیطره اوهام و تخیلهای جنسی وی در فرصتی که اقتدار سازمانی برایش فراهم کرده، او را به قربانی اصلی این واقعه، قربانی نفسی که پیشتر آسیب هم دیده، تبدیل کرده است. به جز کودکان مظلوم و آسیب دیده، خود ناظم هم قربانی قدرتی است که نظام آموزشی در عصر «آزادی تخیل» به او داده و هنوز به دنبال اعمال این قدرت است. «ناظم» نقطه ثقل اعمال قدرت سیستم آموزش و پرورش بر دانش آموزان است. سیستمی که میتواند دانش آموزان جدید را نظم دهد؛ آنان را کنترل کند و در صف و اردو تحت سلطه قدرت خود سامان بخشد؛ اما نکته مهم این است که عصر نظمهای بیرونی، اعم از جریمه، تنبیه و نگاه چپ گذشته است. آهنگ پایان این خشونت، چندین نسل است که علیه چوب الف ناظم و مدرسه، سر داده میشود؛ اما فرایند پذیرش سیستم آموزش و پرورش ما برای صرف نظر کردن از این حجم قدرت ... ‹ 79 80 81 82 83 84 85 ›
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۷ 🔸 چرا اسلحه برای داشتن قدرت کافی نیست؟. 🖋 امیر ناظمی (هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی) سرهنگها سربازها را کتک میزدند تا سربازها از ترس همانگونهای باشند که سرهنگها دوست دارند! کتک زدن مظهر قدرت سرهنگها بود. این همان منطق پادشاهان نیز بود برای اعمال ارادهشان …خشونت بیرحمانهی برخی از پادشاهان ایرانی از راهاندازی کورهی آدمسوزی توسط شاه اسماعیل صفوی (قرنها پیش از هیتلر!) تا جداکردن سرها و با کشتی فرستادن توسط یعقوب لیث نیز همین منطق را داشت. شاه اسماعیل بدن «شکیبخان» ازبک را تکه تکه کرد با بخشنامهی «حکم میکنم …» برای شهرها میفرستاد. «باستانی پاریزی» در کتاب «سیاست و اقتصاد در عصر صفوی» این خشونت بیحد را «خشونت مقدس» میداند که از طریق آن، حکمروایی امکانپذیر میشده است!. یعنی از طریق این بیرحمی بود که ارادهی حاکمان توسط مردمان اطاعت و اجرا میشد. ادامهی همین دیدگاه است که در دنیای مدرنتر، کشورها به دنبال اسلحه رفتند. هرچه اسلحهها، قویتر و کشندهتر، مالکانش قدرتمندتر!. ⭕️تاریخ قدرت. ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۵ ۱۳۹۷/۰۳/۱۶ ✅ دولت رفاه، دشمن فقر. پروفسور شفر متخصص حقوق و اقتصاد در دانشگاه هامبورگ و برکلی است این اقتصاددان که به گفته خودش مسائل حقوق را نیز دنبال میکند، در واقع تخصصاش تحلیل اقتصادی قانون است. علاقهمندی اصلی او مسائل کشورهای در حال توسعه است و بحث توسعه اقتصادی در این کشورها را دنبال میکند. شفر در یکی از کتابهای خود با «رابرت کوتر»، با نام «گره سلیمان» به بحث رشد اقتصادی و توسعه پرداخته و در این کتاب به اهمیت اعتماد در فرایند توسعه و رشد میپردازد. آنچه در ادامه میآید، سخنرانی پرفسور شفر است که ماه گذشته به دعوت موسسه عالی پژوهش تامیناجتماعی …. 📎 ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۶ 🔹 دانشگاههای بی مسئولیت. 🖋 دکتر محمد فاضلی.. 💠 سایت دانشگاه ملبورن را نگاه کنید! میگوید من یک engaging university هستم که نسبت به حل مسائل ایالت که اصلیترین آن آب است، تعهد دارم. میگوید در ده سال گذشته چقدر روی آب ایالت کار کردهام و دستاوردهای آن چه بوده است …✳️ در کدام سایت دانشگاههای ایران یک بیانیه محلی داریم که گفته باشد نسبت به این استان و شهرستان و این مردم متعهد هستم و این کارها را برای بهبود این وضعیت انجام دادهام؟ در کدامیک از مدلهای ما برای تخصیص گرنت، کار کردن برای مردم محلی یک شاخص بوده است؟ مثلا اگر یک استاد در جمع مردم محلی سخنرانی کرد تا آنها را نسبت به یک پدیده ناخوشایند آگاه کند، یا اگر کسی در دانشگاه مازندارن برای احیای تالابها و یا نجات پرندگان مهاجر کار کرد، آیا در نظام آموزشی و پژوهشی ما امتیاز دارد؟ یا اینکه میگوییم بهتر بود که به جای این کارها دو تا مقاله مینوشت؟ دانشگاهی که تعداد اعضای هیات علمی آن از هزار تا میرسد به دو هزارتا، و تعداد دانشجویانش از شش هزار تا میشود ده هزار تا، ولی فقر و آسیب در محیط محلی آن افزایش پیدا میکند این دانشگاه بیمسئولیت است.. ✳️ اگر یک استاد در یک سمن (NGO) برای بهبود کسب و کارهای محلی کار کرد امتیا ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۰۳/۱۶ ✅ و نگذاریم زندگی از قلمرو هستی برود. 🖋 مدیا کاشیگر.. و نخواهیم مگس از سر انگشت طبیعت بپرد و نخواهیم پلنگ از در خلقت برود بیرون. و بدانیم اگر کرم نبود، زندگی چیزی کم داشت. و اگر خنج نبود، لطمه میخورد به قانون درخت. سهراب سپهری، صدای پای آب. یکی بود، یکی نبود. روزی روزگاری در چین خاقان بزرگی حکومت میکرد که در بزرگی به فوهسو، یعنی همان خاقان افسانهای پهلو میزد که میگویند ۲۷۰۰ سال پیش از آنکه مسیح به جهان آید، خط و خرد ایچینگ را کشف کرد …روزی از روزها، دهقانی به رسالت از سوی همه برزگران چین به پایتخت خاقان آمد، بار خواست و چون خاقان، عدالتدوست و خلقنواز بود، بارش دادند … «روزگار پیشوای سرزمین هزارهها دراز باد و شوکت و شکوه حکومتش هر روز افزونتر، زیرا پیشوا با نیروی عقل و دعای خود و زور لشکریانش، زادبوم ما را از چنگال بیگانگان و ستمگران رها کرد و دولت را برداد استوار ساخت. اما فغان، فغان از ستم گنجشکان که همه ساله بر حاصل کار دهقان میتازند و خمس محصولی را به تاراج میبرند که باید خمس جمعیت زمین را خوراک دهد.». خاقان از شنیدن این سخن خشمگین شد و بیدرنگ همه وزیران و خردمندان سرزمین کهنسال چین را برای رایزنی فراخواند و خردمندان پس از رایزنی بسیار، سرانجام راهی یافتند که این ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۰۳/۱۶ نیاز و محرومیت، رنج را از بیرون ایجاد میکند، در مقابل، امنیت و رفاه، بیحوصلگی را بنابراین میبینیم که طبقات پایین جامعه به مبارزهای مستمر علیه نیاز، یعنی رنج و طبقه. ی ثروتمند به مبارزهای دایم و نومیدانه علیه بیحوصلگی مشغول اند.. اما تضاد درونی و ذهنی از این جا ناشی میشود که حساسیت آدمی در برابر رنج با حساسیتاش در برابر بیحوصلگی نسبت معکوس دارد، زیرا حساسیت با قدرت ذهنی نسبت مستقیم دارد. به بیان روشنتر، کند ذهنی معمولا با ضعیف بودن حساسیت همراه است و تحریکات، نمیتوانند بر اعصاب فرد کندذهن تاثیر بگذارند. این گونه مزاج، آدمی را برای دریافت رنج و غم از هر نوع و به هر اندازه، کمتر مستعد میکند …اما درست همین ضعف ادراک، منشاء آن خلاء درونی است که مهر خود را بر چهرههای بیشماری زده است، چهرهی کسانی که دائم همهی توجه خود را به طور فعال به رویدادهای بی اهمیت جهان بیرون معطوف میدارند. این خلاء، سرچشمهی حقیقی بیحوصلگی است و آدمی را وا میدارد که تشنه لب، به دنبال محرکات بیرونی رود، تا ذهن و خلقش را به هر وسیلهی ممکن به حرکت درآورد. مردم در انتخاب نوع وسیلههایی که به این منظور انتخاب میکنند، چندان سختگیر نیستند. این واقعیت را سرگرمیهای اسفباری که به آن روی م ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۳۱ ۱۳۹۷/۰۳/۱۶ «آنها سه تناند که میمیرند: یکی برای ظلمش، یکی برای مکرش و دیگری برای عدالتش ….. ولی نه! حالا پس از قرنها میدانیم واقعا چه شد؛ در عمل، ظالم و مکار جان به در بردند. تنها سومی بود که فرقش شکافت …بلی، عدالت میمیرد و ظلم و مکر میماند.». مجلس ضربت زدن. بهرام بیضایی. از خوابگرد. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۳/۱۶ ◽️ مفهوم هزینه فرصت.. خیلی خوب است نه؟ ولی این ناهار رایگان نیست!!. چرا⁉️. دلیلش این است که ممکن است این پیتزا و نوشابه هزینه پولی نداشته باشد، اما در واقع هر موقعیتی که شما را وادار میکند که یک انتخاب را انجام دهید نتیجهاش یک هزینه فرصت است یعنی انتخاب شما در خوردن پیتزا در همسایگی تان به این معنی است که در حال از دست دادن فرصت ناهار خوردن در جاهای دیگر هستید …شما ممکن است چند ساعت از شب را صرف تلگرام کردن و پیغام گذاشتن برای دوستانتان کنید و هیچ پولی بابت این کار ندهید …به این ترتیب ممکن است فکر کنید که تلگرام رایگان است، اما واقعیت این است که این کار هم هزینهای دارد …به این فکر کنید که با وقت گذاشتن پای تلگرام چه فرصتی را از دست میدهید؟. 🔆مفهوم بنیادی و مهم به نام هزینه فرصت:. هزینه فرصت بدین معناست که هرگاه ما تصمیم به استفاده از یک منبع میگیریم، در واقع ما از فرصت استفاده کردن از آن منبع در جایی دیگر و به شکلی دیگر، چشم پوشی کردهایم …فرض کنید شما تصمیم میگیرید برای ادامه تحصیل دهید و کارشناسی ارشد بگیرید، فرضا هزینههای شما اعم از هزینه رفتوآمد و خرید کتابها و…معادل با X میلیون تومان باشد. آیا هزینه رفتن شما ب ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۱۶ 🔅 تا تعادل. (ایران جدید کی به ثبات میرسد؟). 🖋 مهدی سلیمانیه ▪️ «بوی جوی مولیان آید همی.». به نوای زیبای مرضیه و بنان گوش میکنم. پشت سرش، شجریان است که میخواند: " «. چهرههایی که مدتهاست یکی یکی از صحنهی رسمی جامعه حذف شدهاند. عصر روز ۲۱ رمضان است. با خودم فکر میکنم که در یک کلیت، از دور و بالا که نگاه میکنم، از زمان مشروطه تا کنون، مسیر جامعهی ایران، با همه رفت و برگشتها و فراز و نشیبها، آگاهانه یا ناآگاهانه، گویی برای تحقق یک دغدغه بودهاست: رسیدن به نقطهی تعادل.. ▪️تا پیش از مشروطه یا همان حوالی*، کم و بیش نظمی بر جامعهی ایران حکمفرما بود. نظمی سنتی. جامعه گویی در وضعیتی متعادل بود. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۶ 🔴وقتی علی نیز سانسور میشود!. ✍🏻مجتبی لشکر بلوکی 📍علی نام شخصیتی است که بعد از پیامبر، مشهورترین جهان اسلام است. اما بخش مهمی از تاریخ وی سانسور شده است. اصولا برخی دوست ندارند این بخش از تاریخ تبیین شود. حتی صفویان که مذهب رسمی این کشور را شیعه اعلام کردند فقط جنبه هایی خاص از زندگی و حکمرانی وی را برجسته کردهاند. تصویری که از وی برای ما نشان داده شده؛ قهرمانی جنگ آور، فاتحی قدرتمند و حاکمی مقتدر است که دوران کوتاه حکومتش بیشتر به جنگ گذشت. نام وی با شمشیر و خون و ذوالفقار گره خورده. بگذارید چند تصویر کاملا متفاوت از این شخصیت را با هم مرور کنیم:.۱- روز بیعتش مردی از میان جمع برخاست و علنا گفت: با تو بیعت میکنم اما اگر رفتار نامناسبی داشته باشی، تو را خواهیم کشت. بدون اینکه حتی اخمی به ابرو بیاورد فقط یک کلمه گفت: قبول!.۲- برخی افراد از بیعت او سر باز زدند، با مدارای تمام با آنان به گفتگو نشست و هیچ گونه فشاری تحمیل نکرد. برخی بیعت کردند و برخی نه! ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۳/۱۵ 🔹 دو خطای بزرگ در سازمان روحانیت انقلابی. 🖋 رضا بابایی از نوزده دیماه ۱۳۵۶، روحانیت توانست رهبری مبارزات ضد رژیم سلطنتی را در دست بگیرد و در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، سلطنت دو هزار و پانصد ساله را در ایران با خاک یکسان کند. این پیروزی، فراتر از تصور و همۀ پیشبینیها در آن زمان بود. روحانیت انقلابی، از خرداد ۱۳۴۲ تا زمستان ۱۳۵۶، به دلیل مخالفت با اصلاحات ارضی و حق رأی زنان و تجدد، به حاشیه رفته بود؛ اما پس از آنکه برنامه شبهای گوته در تهران و مقالۀ شخصی به نام رشیدی مطلق در روزنامۀ اطلاعات و چند رخداد دیگر، آتش انقلاب را در ایران برافروخت، روحانیت توانست بهسرعت مهار انقلاب را در دست بگیرد و در کوتاهترین زمان، نهاد سلطنت را از صفحۀ روزگار براندازد. پیروزی زودهنگام و بسیار مقتدرانۀ روحانیت، چند علت مهم داشت:.۱. در آن سالها تنها جریان مخالف رژیم که تشکیلات سراسری، نهادهای آموزشی (حوزه)، دفتر نمایندگی در هر کوی و برزنی (مسجد) و پشتوانۀ مالی مستقل (خمس و زکات) داشت، روحانیت بود؛ به طوری که صدای هیچ جریان دیگری در ایران به اندازۀ صدای روحانیت به گوشها نمیرسید و هیچ گروه دیگری یکهزارم امکانات مادی و معنوی روحانیان را در خواب هم نمیدید.۲. روحانیت در ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۳/۱۵ 🔰 جزوههایی که در طول ترمهای تحصیلی تدریس و نوشته میشوند، یکی از بهترین منابع برای مطالعه سریع و خلاصه و مفید در موضوع موردنظر د جزوههایی که گاها بهتر از بسیاری از مقالهها و کتابهای موجود میباشد. اما به دلیل نبود سیستمی منسجم برای بایگانی و آرشیو موضوعی آنها، تاکنون اقدامی برای آن صورت نگرفته و این مهم برای هیچکس قابل دسترس نیست و جزوهها، هر ترم بازنویسی میشوند و امکان دسترسی برای غیر نیز وجود ندارد …🔶 از این رو کانال جامعهشناسی علامه با همکاری تارنمای انگاره () آمادگی خود را جهت آرشیو جزوهها اعلام میکند:.۱️⃣ جزوهها با نام نویسنده آن بایگانی میشود و کانال جامعهشناسی علامه و سایت انگاره کپیرایت نویسنده را تماما رعایت میکند.۲️⃣ جزوهها به صورت آرشیو ترمی و درسی ذخیره میشوند.۳️⃣ جزوهها به رایگان در کانال و وبسایت انگاره (Engare. Net) بایگانی و برای همیشه قابل دسترسی خواهند بود.۴️⃣ کانال جامعهشناسی علامه و وبسایت انگاره دخل و تصرفی در جزوه نمیکند و فایل به صورت کامل منتشر میشود.۵️⃣ در مواردی که جزوههای متعدد و مشترکی در یک درس و استاد و بازه تحصیلی ارسال شد، حق انتخاب بهترین جزوه (یا جزوهها) برای کانال جامعهشناسی علامه و وبسایت انگاره محفوظ میباشد …🔷 دوستانی که مایل به همکاری در این آرشیو جز ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۳/۱۵ ◻️ دزدسالاری. 🔸 kleptocracy در سیاست اصطلاح دزد سالاری یا کلپتوکراسی [kleptocracy] به دولتی اشاره دارد که عامه مردم را فدای افزایش ثروت و قدرت سیاسی شخصی طبقه حاکم میکند. دزدسالاری معمولا با دزدی از بودجههای دولتی همراه است. دزدسالاری بیشتر در کشورهای جهان سوم رخ میدهد؛ کشورهایی که اقتصادشان بیشتر برپایه استخراج منابع و اقتصاد رانتی میچرخد …🔸 اثرات دزدسالاری. حکومت دزدسالار تأثیر بسیار نامطلوبی در اقتصاد_سیاسی و حقوق_مدنی میگذارد؛ و باعث الگو برداری طبقات مختلف اجتماع از روسا و مسئولان دزدسالار و سرایت فساد به سایر طبقات اجتماع نیز میشود. واقعیت این است که در دنیای امروز مالی میتواند از حاکمان دزدسالار یک کشور به مردم آن سرایت کند و به عنوان هنجاری اجتماعی رواج یافته و نهادینه شود …به طوری که قشرها اجتماع از آنجا که میبینند حاکمان دولت غرق در فساد مالی هستند، به فکر سوء استفاده از موقعیتهای شخصی یا اداری خود میافتند …چون حکومتهای دزدسالار با روشهای پولشوئی یا سوء استفاده از ثروتهای عمومی یا وجوه حاصل از پرداختهای شهروندان، پول سرقت میکنند، در نتیجه «رفاه» در زندگی شهروندان دچار تزلزل میشود. علاوه بر ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۳۳ ۱۳۹۷/۰۳/۱۵ ✅ «دموکراسی».. با ترس یا با ریش گرو گذاشتن. دموکراسی دس نمیاد نه امروز نه امسال. نه هیچ وخت خدا. منم مث هر بابای دیگه. حق دارم. که وایسم. رو دوتا پاهام و. صاحاب یه تیکه زمین باشم. دیگه ذله شدهم از شنیدن این حرف. که: «هر چیزی باید جریانشو طی کنه.
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۱۵ 🔶 عرصه عمومی و مساله قومیت در ایران. 🖋 صیاد خردمند | کارشناسی ارشد جامعه شناسی قومیت یکی از مهمترین مباحث و مسائل مطرح در ایران معاصر است. هرازگاهی تنشهای قومی در پارهای از نقاط کشور رخ میدهد که نمایانگر تبدیل شدن «قومیت» به موضوعی قابل طرح برای نویسندگان و پژوهشگران و دغدغه ایست قابل تامل برای سیاست ورزان و سیاست پیشه گان! در چند سال اخیر همواره در تعیین کابینه دولتها و ورود نمایندگان به مجلس شورای اسلامی علاوه بر جناح و خط مشی سیاسی یا جنسیت افراد مورد نظر مولفه قومیتی آنها نیز مورد توجه قرارگرفته است …در واقع با آنکه بحث اقوام و مسئله قومیت در ایران بیش از نیم قرن است که به عنوان مسئلهای مهم در ردیف دیگر مسائل مهم مملکتی خود را نشان داده است؛ ولی هنوز هم از شناسایی عمومی و رسمی آن به عنوان یک مسئله مهم اجتماعی و سیاسی اجتناب میشود. این پدیده در ابتدا و برای مدت زمانی طولانی به صورت مسئلهای بالقوه، ناپایدار و غیره مهم تلقی میشد و تصور این بود که گاه به گاه و پراکنده خود را نشان میدهد و بعد از اندک زمانی به دست فراموشی سپرده میشود …اما امروزه حساسیت نسبت به مساله قومیت تا اندازهای بالا گرفته که در ساخت و پخش برنامههای تلویزیونی و ورزشگاههای فوتبال و … ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۵ ✅ اسلکتیویستها چه کسانی هستند؟.. اما خیلی زود اینترنت فراگیر شد فضای مجازی پر از فورومها، سایتهای وب.۲، وبلاگها و بعدتر شبکههای مجازی شد و کاربران در گوشه و کنار دنیا به فکر استفاده از قابلیتهای اینترنت برای بلند کردن صدای اعتراض خود و آرمانخواهی افتادند. تا جایی که در جنبش سبز ایران و کمی بعدتر در موج بهار عربی، اینترنت ابزار اصلی بسیاری از معترضانی شد که خود کاربران فضای مجازی هم بودند …فعالیتهای مجازی در بسیاری از مواقع، تاثیری در جهان واقعی ندارند. ویدیویی صدها هزار بار دیده میشود، صفحهای اعتراضی بارها به اشتراک گذاشته میشود، توئیتی بارها همخوان میشود ولی در واقعیت نه زندانی سیاسی آزاد میشود، نه حق مظلومی بازستانده میشود و نه خشونتی متوقف. از سوی دیگر هر روز تعداد فعالان مجازی که برای هدفی سیاسی یا اجتماعی در شبکههای اجتماعی کلیک میکنند و مطلب به اشتراک میگذارند، بیشتر میشود …کارشناسان رسانههای دیجیتال در دانشگاه سن لوئیز امریکا، از فعالیتهای زیر به عنوان نمونههایی از فعالیتهای اسلکتیویستی نام میبرند:. - تغییر دادن عکس پروفایل فیسبوک به عکس یک زندانی یا عکسی اعتراضی. - بایکوت موقت محصولات یا شرکتهای تجاری و به راه اند ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۱۷ ۱۳۹۷/۰۳/۱۴ رتبه میزان دانلود تلگرام، ویپیان اسنپ و سایفون در بازار گوگلپلی در بین کاربران ایرانی تلگرام که از آغاز فیلترینگ جایگاه خود را به فیلترشکنها داده بود از هفته پیش دوباره به رتبه یک برگشته است.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۹ ۱۳۹۷/۰۳/۱۴ 📰 قلمرو رفاه - شماره ۳۶ و ۳۷.. 🔸 اقتصاد سیاسی تولید داخلی حمایت از تولید داخلی و بحران ارزی از جمله مهمترین موضوعات چند ماه گذشته بوده است. مقالات این بخش تلاش کرده به بررسی و تحلیل این موضوعات بپردازد و ریشههای این مشکلات را توضیح دهد …🔹 کارگران روی زمین، کارگران زیر زمین. همزمان با روز جهانی کارگر، کارگران ایران با چه مشکلاتی روبهرو هستند؟ این پرونده تلاش دارد ضمن تحلیل شرایط وضعیت دستمزد و معیشت کارگران ایران، به شرایط کار زنان و کودکان بپردازد …🔸 آرزوهای بزرگ و کوچک. تاریخ جنبش کارگری در ایران اوج و حضیضهایی را طی کرده است؛ از شکلگیری سندیکای کارگران یک صنف گرفته تا جنبش کارگری در سطح کشور. این پرونده به این پیشینه و همچنین بررسی تاریخی وضعیت کارگران آجرپزی و قالیبافی میپردازد …🔹 اقتصاد سیاسی بهار عربی. جنبش مردم در برخی کشورهای عربی که از آن به بهار عربی تعبیر میشود، دارای چه خاستگاههایی بود؟ چرا اتفاق افتاد و سرنوشت آن به کجا انجامید؟. 🔸 شوک در عصر ترامپ. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۱۴ بشر موجودی منطقی نیست، موجودی است منطق تراش به هرکار دست زد و به هرچه عادت کرد، سعی میکند برای آن دلیلی بتراشد و عذر و بهانهای بیاورد. وقتی حرف میزنیم، بیشتر میخواهیم خودمان را قانع کنیم تا دیگران را، کسی که قانع شده باشد، کسی که به اندیشههای خود ایمان داشته باشد، اصلا حرف نمیزند.. 📖 یادداشتهای شهر شلوغ. 🖋 فریدون تنکابنی. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۴ 🔆 دانش آموزان، قربانی قدرت ناظم شدند. 🔸 پایان عصر زورگویی در نظام آموزشی 🖋 محمد زینالی اناری - جامعه شناس. خبر تلخی که درباره تجاوز ناظم مدرسه به پسران دبیرستانی در تهران منتشر شد، ما را از سرطانی شدن نظمی آگاه میکند که در مدرسه جلوهگر شده است. نظمی که «ناظم» آن، کسی که قرار بوده به دانش آموزان نظم بدهد، قدرت خود را به خشنترین وجه اعمال کرده است. سیطره اوهام و تخیلهای جنسی وی در فرصتی که اقتدار سازمانی برایش فراهم کرده، او را به قربانی اصلی این واقعه، قربانی نفسی که پیشتر آسیب هم دیده، تبدیل کرده است. به جز کودکان مظلوم و آسیب دیده، خود ناظم هم قربانی قدرتی است که نظام آموزشی در عصر «آزادی تخیل» به او داده و هنوز به دنبال اعمال این قدرت است. «ناظم» نقطه ثقل اعمال قدرت سیستم آموزش و پرورش بر دانش آموزان است. سیستمی که میتواند دانش آموزان جدید را نظم دهد؛ آنان را کنترل کند و در صف و اردو تحت سلطه قدرت خود سامان بخشد؛ اما نکته مهم این است که عصر نظمهای بیرونی، اعم از جریمه، تنبیه و نگاه چپ گذشته است. آهنگ پایان این خشونت، چندین نسل است که علیه چوب الف ناظم و مدرسه، سر داده میشود؛ اما فرایند پذیرش سیستم آموزش و پرورش ما برای صرف نظر کردن از این حجم قدرت ...